PDA

View Full Version : Grootte boorgat voor brug studs.



nusti
20 januari 2016, 10:46
ik wil de gaten voor mijn brug gaan boren. Ik heb de inserts (studs) gemeten en ze zijn 9,8mm breed.
Een gat van 9mm lijkt me te smal, ik heb dit niet echt kunnen testen. Ik heb het gat geboord in een stuk resthout en vergeleken. Was bang dat al ik het erin zou tikken ik het er niet meer uit zou krijgen.

dus lijkt me een gat van 9,5mm of 3/8" prima om ze er goed erin te krijgen, klopt dat? De body is gemaakt van essen.

Het volgende probleem is nu ontstaan: ik kan nergens een houtboor vinden van 9,5mm of 3/8", tenminste in Nederland en voor een redelijke prijs.

Iemand een idee?

Tabula Rasa
20 januari 2016, 10:50
Dremel met schuurdrummetje gebruiken om het gat te ruimen is een.oplossing die ik zelf vaak gebruik.

Rizz
20 januari 2016, 11:24
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/boren/houtspiraalboren/famag-houtspiraalboor-hss-g-9-5-mm

D3nnis
20 januari 2016, 19:21
Of het hout boren met een staalboor?

nusti
21 januari 2016, 08:43
Bedankt voor de antwoorden.
De dremel oplossing vind ik te onnauwkeurig, een staalboor vind ik in hout lastiger te centreren en snijdt niet mooi in het hout.

Ik heb gisteren een aantal speciaalzaken in de buurt gebeld, maar niemand kan het leveren. Dus wordt het toch bestellen...
Bedankt voor de input.

Joost de Ruig
21 januari 2016, 09:09
De dremel oplossing vind ik te onnauwkeurig

De juiste boor bestellen is natuurlijk altijd een goed idee. Met een beetje oefening kan je echter met een dremel ook veel hoor. Tabula heeft de nodige bouwervaring en zijn suggesties (ook in andere topics) vind ik vaak hout snijden, om maar eens een geinige woordspeling te gebruiken.

Ik heb zelf een nep-dremel van Black&Decker van €40,- en het loont echt daar afentoe mee te oefenen. Schuren, boren, slijpen kan er echt gecontroleerd mee.

D3nnis
21 januari 2016, 09:41
Bedankt voor de antwoorden.
De dremel oplossing vind ik te onnauwkeurig, een staalboor vind ik in hout lastiger te centreren en snijdt niet mooi in het hout.


Zouden jouw eisen dan zo veel hoger liggen dan de mijne? Als ik met een priem een puntje maak, dan blijft een staalboor best recht, in de kolomboor tenminste, zeker bij een boor groter dan 6mm over een beperkte diepte.
Misschien ligt het aan de houtsoorten, maar esdoorn gaat eigenlijk best ok met een staalboor, vind ik.

Tabula Rasa
21 januari 2016, 09:57
Met een dremel gaat het echt wel. Je kan als richtmiddel eerst.met een verzinkbitje een schuin randje rondom maken

motorhan
21 januari 2016, 10:14
Is voorboren met een iets te kleine houtboor en dan op maat brengen met een ijzerboor geen oplossing. je hoeft dan niet bang te zijn voor centreren van de ijzerboor.

Tabula Rasa
21 januari 2016, 10:37
Lijkt me een prima oplossing.

barno
21 januari 2016, 10:56
ik doe het altijd met ijzerboor en met dremel als nodig

nusti
21 januari 2016, 15:34
Ik heb zeker geen hogere eisen dan iemand anders hoor. Over de dremel, zal het anders formuleren...voor mij is dat niet zo'n oplossing. Ik heb een imitatie van een imitatie dremel en het leek mij niet een werkbare oplossing. Kan zijn dat ik er naast zit. Met een ijzerboor heb ik de ervaring dattie nogal eens gaat zoeken en de gaten luisteren nauw.
Daarnaast ben ik een absolute beginner in de gitaarbouw en al doende leert men, maar ik wil het zo goed mogelijk doen.

Dus erg bedankt voor de adviezen. Ik ga het zeker allemaal een keer uitproberen en wie weet werkt het.

st.robot
21 januari 2016, 18:32
Een groot deel van gitaren bouwen is creatief zijn met het materiaal dat je hebt, anders betaal je jezelf blauw aan jigs, tools,.... Die maken je geen betere bouwer. Een alternatieve oplossing vinden voor een probleem is een groot deel van het plezier (met bijhorende schouderklopjes voor jezelf) .

Maar als je nog niet zeker bent van je eigen kunnen is het altijd een optie om op veilig te spelen ( hoeveel kan een boor tenslotte kosten?)

nusti
21 januari 2016, 18:58
Ik heb wel stiekem een gereedschaps fetish, maar ik ben het met je eens.
Was trouwens best een dure boor, maar ik heb wat andere zaken meebesteld zodat de verzendkosten werden gedrukt.

Orpheo
22 januari 2016, 09:33
Hoe ik het doe:

Stel, de stud is 9.5mm, dan boor ik met n houtboor op 9, verruim 'm met een ijzerboor naar 9.5 maar niet over de gehele diepte. Ik wil dat het begin van de stud in t gat valt en dat de rest erin geperst moet worden. Dan zit die stud muurvast. Als ie er ooit uit moet, draai ik n bout in die stud, verhit 'm met een propaan brander zodat de stud ook heet wordt en subtiel uitzet. Maar als je t goed doet, hoeft die stud er niet meer uit...

wibo
22 januari 2016, 20:08
Ik weet niet of je 'm al besteld hebt, maar als je er een ritje van 50-60 km vanaf Tilburg voor over hebt dan PM me maar. Ik heb vorig jaar een setje inchmaat houtboren en een paar forstners (3/8 en 7/8 ) uit de US meegebracht.

O ja: boorkolom met voldoende uitlading aanwezig.

nusti
22 januari 2016, 23:49
Bedankt voor het aanbod heel tof van je, maar de boor is vandaag aangekomen en ik ga morgen aan de slag. En dankzij de eerder genoemde gereedschapsfetish heb ik best een goed ingerichte werkplaats waaronder ook een boorkolom.
Bedankt voor de info en ideeën.

RS-Rik
23 januari 2016, 18:21
Bij de betere ijzerwinkels (online en offline) vind je ook ijzerboren op tienden millimeters.

http://www.alphametal.be/nl/shop/product/57628-hbm-9-8-mm-cobalt-boor

http://www.btshop.nl/dormer-vhm-korte-spiraalboor-r453-98mm/itm/498313

https://www.conrad.nl/nl/bosch-2608595338-hss-metaal-spiraalboor-98-mm-gezamenlijke-lengte-133-mm-geslepen-din-338-cilinderschacht-5-stuks-495024.html

nusti
24 januari 2016, 18:03
Net de gaten geboord en de studs erin getikt. Past perfect, de studs zittn er strak in.

RS-Rik
24 januari 2016, 22:51
Heb je de brug al proberen te passen? Zitten ze goed recht?

nusti
25 januari 2016, 09:33
brug past perfect, de studs zitten goed recht en precies op de plek waar ik ze wilde hebben. Ik heb het met de boorkolom gedaan en omdat ik toch moest wachten op de boor alles wel 30 keer nagemeten en gecontroleerd. Wat ik zowieso al wel doe.