PDA

View Full Version : Fender Jaguar buzz...



fastfolkert
17 januari 2016, 22:21
Mijn zoon kreeg voor z'n verjaardag een Fender Classic Player Jaguar Special HH.
Made in Mexico, prachtig ding, speelt prima en heerlijk geluid.

Maar die bridge-buzz....vreselijk. Ik erger me er meer aan dan mijn zoon en wil kijken wat er aan te doen valt.
De brug is een soort tune-o-matic met spitse zadels, dus niet de klassieke Jaguar brug met van die ronde zadels. De originele snaren (009 of 010) zitten er nog op.

Op www. zie je diverse tips:
- Een buzz-stop monteren: vindt m'n zoon niet mooi, doen we dus niet
- een Mustang brug monteren: lijkt weinig zinvol omdat de Jag al een "moderne" brug heeft
- zadel-schroefjes met kleine elastiekjes vastzetten (zoals de lange veer die er bij een Gibson brug voor de schroefjes langs ligt): geprobeerd en werkt niet
- dikkere snaren (ik heb een setje 012 liggen, nog niet geprobeerd)

Gouden tips? Thx!

Erik de Perik
17 januari 2016, 22:31
Laat je zoon genieten van zijn nieuwe gitaar.

fastfolkert
17 januari 2016, 22:37
Laat je zoon genieten van zijn nieuwe gitaar.
:ok: Haha, tuurlijk! (maar stiekum wil ik weten of we toch iets aan die buzz kunnen doen :hide:)

jan7
17 januari 2016, 23:57
Het enige dat doorgaans 'buzz' geeft bij dit soort bruggen zijn die kleine borgingen (circlips) die rond elk schroefje zitten.
http://visionguitar.com/new/wp-content/uploads/imported/NEW-Faber-Bridge-Saddle-Screws-Set-of-3-Aged-Nickel-Finish-3077-271888257251.jpg
Je kan een tandenstoker of lucifer een aantal keer splijten en die tussen de brug en de borging steken, maar meestal trilt er dat na verloop van tijd er weer uit. Maar het is wel een goede test om te kijken of dat het probleem is.
Een ietwat permanentere oplossing is een miniscuul drupje transparante nagellak of niet-permanente loctite.

Duhsjaak
18 januari 2016, 07:56
Het enige dat doorgaans 'buzz' geeft bij dit soort bruggen zijn die kleine borgingen (circlips) die rond elk schroefje zitten.
http://visionguitar.com/new/wp-content/uploads/imported/NEW-Faber-Bridge-Saddle-Screws-Set-of-3-Aged-Nickel-Finish-3077-271888257251.jpg
Je kan een tandenstoker of lucifer een aantal keer splijten en die tussen de brug en de borging steken, maar meestal trilt er dat na verloop van tijd er weer uit. Maar het is wel een goede test om te kijken of dat het probleem is.
Een ietwat permanentere oplossing is een miniscuul drupje transparante nagellak of niet-permanente loctite.

Inderdaad, nagellak is doorgaans ook mijn advies.
Maar voor de echte feeble hearts die daarvoor terugschrikken:
Maar de ringetjes een fractie krom, dat zet er een kleine spanning op tijdens het vastdraaien van het schroefje en ben je meestal van de ratel af.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

universe777
18 januari 2016, 08:40
Of een druppeltje lock-tight.

RB74
18 januari 2016, 10:20
Dikkere snaren zal misschien ook al helpen. Mijn Jaguar CP heeft heavy bottom van Ernie Ball (lage snaren een stuk dikker) en die buzzt niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk