PDA

View Full Version : Effect processor als voorversterker



Brad
16 januari 2016, 23:54
Dag mensen ,

Als ik nog weleens oude bladen lees die ik bewaard heb kom nogal eens de suggestie tegen dat een multi effect processor die voorzien is van een compressor en een equalizer tevens dienst kan doen als voorversterker

Het komt erop neer dat je de multi effect processor direct op een eindversterker aan zou kunnen sluiten . Hoe denken jullie hierover vraag ik me af

Joost de Ruig
17 januari 2016, 00:04
Het komt erop neer dat je de multi effect processor direct op een eindversterker aan zou kunnen sluiten . Hoe denken jullie hierover vraag ik me af

1. Ja dat kan, maar waarom zou je?
2. Er loopt net deze week een topic over iemand die met zijn multi-effect rechtstreeks de PA in wil.

Brad
17 januari 2016, 00:09
1 . Misschien om de aanschaf van een voorversterker te omzeilen
2 . Ja dat is zo , maar hij wil dat via een speciale uitgang die daar voor gemaakt is

Zeg maar de DI uitgang . De artikelen waar ik het over heb stammen uit de tijd dat alleen Rockman en Sansamp serieus die mogelijkheid boden en dat waren wel ook echt voorversterkers met alleen clean crunch en lead geluiden en geen multi effect processors

Er werd echt bedoeld dat je het apparaat via de gewone uitgang rechtstreeks in een eindversterker plugt

Erik de Perik
17 januari 2016, 00:20
Ik heb het wel eens gedaan met een Quadraverb GT en een Boss GX-700. Die Boss was wel ok, maar uiteindelijk mis je de dynamiek en de manier waarop hij op je gitaar volumepot reageert.

ateng
17 januari 2016, 00:58
Ik heb het wel eens gedaan met een Quadraverb GT en een Boss GX-700. Die Boss was wel ok, maar uiteindelijk mis je de dynamiek en de manier waarop hij op je gitaar volumepot reageert.

Beiden hebben een preamp aan boord en de GX700 zelfs een aantal amp-en speakersimulators dus tja die kan je wel direct op een eindtrap aansluiten zonder vies te klinken.

ateng
17 januari 2016, 01:00
1 . Misschien om de aanschaf van een voorversterker te omzeilen
2 . Ja dat is zo , maar hij wil dat via een speciale uitgang die daar voor gemaakt is

Zeg maar de DI uitgang . De artikelen waar ik het over heb stammen uit de tijd dat alleen Rockman en Sansamp serieus die mogelijkheid boden en dat waren wel ook echt voorversterkers met alleen clean crunch en lead geluiden en geen multi effect processors

Er werd echt bedoeld dat je het apparaat via de gewone uitgang rechtstreeks in een eindversterker plugt

Clean nog wel te doen maar over t algemeen klinkt het nergens naar.

D3nnis
17 januari 2016, 07:13
Het komt erop neer dat je de multi effect processor direct op een eindversterker aan zou kunnen sluiten . Hoe denken jullie hierover vraag ik me af

Gewoon proberen en luisteren of het werkt.

Mijn pedalpro (analoge) multi fx gebruik ik weleens zonder preamp. Toevallig ooit achter gekomen dat dat wel werkte. Normaal gesproken sluit ik die via de 4 kabel methode aan op mijn versterker, dus filter, compressor, drive en boost voor de preamp, en delay, chorus, etc na de preamp.
Was eens aan het klooien met mijn ene versterker, die clean stond, en dan de drive van de pedalpro gebruiken, en ik kreeg hem niet echt lekker. Uiteindelijk met wat verschillende presets aan het pielen en ineens had ik me een dik drive geluid. Kwam ik er later achter dat ik met een preset aan het knoeien was waar ik de loop in de fx unit, waar de preamp in zat, uitgeschakeld had, dus alles rechtstreeks de poweramp in.
Heb dit ook nog met mijn andere amp geprobeerd, maar dat klonk nergens naar. Of een en ander werkt zal dus ook wel van de voicing van de eindversterker afhangen, zo lijkt het.

Dutch66
17 januari 2016, 12:03
Misschien om de aanschaf van een voorversterker te omzeilen


Brad, je ziet een pre-amp bijna als een 'noodzakelijk kwaad', terwijl dit voor een heel groot
gedeelte je geluid gaat bepalen. Een effectje uit zo'n multi-doos is nog wel te slikken, maar
een (bruikbare) drive?

Joost de Ruig
17 januari 2016, 12:08
Ik vraag mij eigenlijk af, hoeveel gitaristen werken er met losse voorverstekers en eindtrappen? Bijna iedereen speelt toch met combo's of heads? Ok, profi's en semi-profi's zie ik nog wel eens met 19 inch racks, maar verder????

D3nnis
17 januari 2016, 12:34
Ik vraag mij eigenlijk af, hoeveel gitaristen werken er met losse voorverstekers en eindtrappen?

Rond 1998 ben ik van combo overgestapt naar losse pre en poweramp met 4x12. Vanaf ongeveer 2002/2003 ben ik losse tops gaan gebruiken, eerst met 19" fx, en vanaf 2006 met pedalboard.
In 2012 zijn mijn effecten weer naar 19" rack units veranderd, en mijn pedalboard van 90x50cm is gedegradeerd naar midi board (met stemapparaat), totaal 55x40cm oid.
En nu ga ik weer overstappen naar pre en poweramp in 19" formaat (als "grote" set), maar ik houd mijn tops er wel bij denk ik.

Joost de Ruig
17 januari 2016, 12:42
Mag ik een gokje doen? Inclusief de giggende gitaristen heeft max 5% een dergelijke setup. Of zit er nu helemaal naast? Ik ken persoonlijk dus helemaal niemand met zo'n setup, terwijl ik een aantal beroepsgitaristen ken. Geen oordeel hoor, maar waarom zou je als amateur je hieraan wagen? Ik snap wekelijks optredende gitaristen volledig dat ze op zoek zijn naar die details die hun geluid life verder kunnen perfectioneren, maar de rest van ons..... :-/

Dutch66
17 januari 2016, 12:49
Ik vraag mij eigenlijk af, hoeveel gitaristen werken er met losse voorverstekers en eindtrappen? Bijna iedereen speelt toch met combo's of heads? Ok, profi's en semi-profi's zie ik nog wel eens met 19 inch racks, maar verder????

Joost dat heeft er toch niet zoveel mee te maken?, op het moment dat je een (seriele) FX loop gebruikt,
of bijvoorbeeld een 4 kabel methode, dan 'gebruik' je in je chain je pre-amp toch ook los van je poweramp?
Of ze fysiek in hezelfde kastje zitten maakt volgens niet zoveel uit.

(Nou ja, behalve dan dat de meeste van ons wel klaar waren met dat gezeul met 'rekkies'... :))

D3nnis
17 januari 2016, 12:56
Geen oordeel hoor, maar waarom zou je als amateur je hieraan wagen? Ik snap wekelijks optredende gitaristen volledig dat ze op zoek zijn naar die details die hun geluid life verder kunnen perfectioneren, maar de rest van ons..... :-/

Gitaristen die echt pro zijn, en er echt veel mee moeten slepen, kopen een Kemper of axe fx, die het over gitaarspeakers afleggen tegen een dergelijke set, maar wel consistentie en makkelijke uitversterking bieden.
Ik ben een hobbyist, speel buiten de repetities om zo 1x per maand ergens, gemiddeld genomen.
En waarom zou je het niet doen? Goed 19" spul is op het moment best betaalbaar te noemen (al wordt het met effecten, splitters, midi controller, switchers en andere knoei nog best een prijzig geheel, maar hé, het is hobby).
Heb recent een Ernst Fliek Traveller en Rover gekocht, en tegenover die set blijven mijn Soldano én mijn mesa gewoon helemaal nergens.
Qua effecten ook. Ik houd van eventide effecten, en toen ik mijn pedalboard nog had, had ik een time factor en een pitch factor.
Later geupgrade naar een Eclipse, die écht veel complexer en mooier klinkt. Alleen serieel zou ik hem niet willen gebruiken, daarop legt ie het af tegen moderne pedalen (maar oa daarvoor komt de pedalpro goed van pas).

Sterker nog, ik overweeg om met twee 4x12's te gaan spelen omdat dat zo lekker klinkt.
En aangezien het hobby is (en de band er gewoon achter staat als ik dat doe), kan dit ook gewoon :D

FNaRK
17 januari 2016, 13:01
speel al jaren (thuis) met een Boss GT6 rechtstreeks in mijn power-amp.
Werkt prima.

JanVrm
19 januari 2016, 13:39
Gewoon proberen en luisteren of het werkt.

Mijn pedalpro (analoge) multi fx gebruik ik weleens zonder preamp. Toevallig ooit achter gekomen dat dat wel werkte. Normaal gesproken sluit ik die via de 4 kabel methode aan op mijn versterker, dus filter, compressor, drive en boost voor de preamp, en delay, chorus, etc na de preamp.
Was eens aan het klooien met mijn ene versterker, die clean stond, en dan de drive van de pedalpro gebruiken, en ik kreeg hem niet echt lekker. Uiteindelijk met wat verschillende presets aan het pielen en ineens had ik me een dik drive geluid. Kwam ik er later achter dat ik met een preset aan het knoeien was waar ik de loop in de fx unit, waar de preamp in zat, uitgeschakeld had, dus alles rechtstreeks de poweramp in.
Heb dit ook nog met mijn andere amp geprobeerd, maar dat klonk nergens naar. Of een en ander werkt zal dus ook wel van de voicing van de eindversterker afhangen, zo lijkt het.

Even indirect inhakend hierop...(als dat mag) :hide:

Live speel ik (nog steeds) op een Boss GT-8 met de 4 kabelmethode op een Mesa/Boogie buizenversterker. De GT-8 gebruik ik dan meestal in de manual mode, amp sims en pre amp uit en daarmee krijg ik een prima, ruisvrij geluid. Wat helaas niet lukt is een fatsoenlijke instelling te krijgen voor de acoustic guitar simulator.
Daarvoor zou ik eigenlijk de voorversterker van de Mesa uit de loop moeten halen (c.q. overslaan) en voor deze ene uitzonderlijke patch wel de voorversterker van de GT-8 moeten inschakelen. Iemand die weet hoe je dit kunt bewerkstelligen zonder teveel trucs uit te moeten halen? Het moet wel makkelijk en snel gaan (geen tijd om kabels los te trekken en er terug in te steken tijdens een nummer).

ErikE
19 januari 2016, 16:28
Ik gebruik een POD HD500X; ik heb 4 presets die alles kunnen (wat ik wil), x2.
1x Live setup, met alleen preamp models, zonder cabsim in de power amp van mijn Egnater Renegade (top met K&E 2x12), en 1x dezelfde sounds maar dan met full ampmodels en cabsims, voor in de studio. Werkt voor mij perfect, ik ben er zeer content mee.
Enige wat ik hoef te doen is de output mode aanpassen, en volume waarmee ik uitstuur.

Dutch66
19 januari 2016, 18:34
Even indirect inhakend hierop...(als dat mag) :hide:

Live speel ik (nog steeds) op een Boss GT-8 met de 4 kabelmethode op een Mesa/Boogie buizenversterker. De GT-8 gebruik ik dan meestal in de manual mode, amp sims en pre amp uit en daarmee krijg ik een prima, ruisvrij geluid. Wat helaas niet lukt is een fatsoenlijke instelling te krijgen voor de acoustic guitar simulator.
Daarvoor zou ik eigenlijk de voorversterker van de Mesa uit de loop moeten halen (c.q. overslaan) en voor deze ene uitzonderlijke patch wel de voorversterker van de GT-8 moeten inschakelen. Iemand die weet hoe je dit kunt bewerkstelligen zonder teveel trucs uit te moeten halen? Het moet wel makkelijk en snel gaan (geen tijd om kabels los te trekken en er terug in te steken tijdens een nummer).


Kun je, met de GT8 in manual mode, de externe loop (nog) aan een pedaal toewijzen (loop on/off)?
Als je deze externe loop dan vervolgens als eerste in de chain zet, (volgorde van effecten in de GT),
uiteraard zonder er werkelijk iets op aan te sluiten..., dan kun je daarmee de pre-amp van de boogie
'onderbreken'...

Dan zou je een (GT) pre-amp en de acoustic simulator kunnen switchen.

(Maar ik twijfel of je in manual mode de FX loop nog kunt toewijzen)

JanVrm
19 januari 2016, 23:19
Kun je, met de GT8 in manual mode, de externe loop (nog) aan een pedaal toewijzen (loop on/off)?
Als je deze externe loop dan vervolgens als eerste in de chain zet, (volgorde van effecten in de GT),
uiteraard zonder er werkelijk iets op aan te sluiten..., dan kun je daarmee de pre-amp van de boogie
'onderbreken'...

Dan zou je een (GT) pre-amp en de acoustic simulator kunnen switchen.

(Maar ik twijfel of je in manual mode de FX loop nog kunt toewijzen)

Nee, helaas gaat dat niet. Er is maar 1 loop mogelijkheid en die is al bezet door de 4 kabelmethode. Ik zou wel door een toewijzing aan de CTL-knop de loop aan en uit kunnen zetten en in de patch kan ik de loop-positie in de FX chain vooraf wel plaatsen waar ik wil. Maar daar omzeil je de preamp van de Mesa niet mee. Dat buizengeluid is hardstikke mooi, maar verpest wel het effect van de acoustic simulator, i.c.m. de speaker van de gitaarversterker. Ik ga het eens proberen met een EQ op deze patch waarop ik vooral de bastonen flink ga verminderen. Vrees hoe dan ook dat het lastig wordt.

maxdb
20 januari 2016, 00:18
Nee, helaas gaat dat niet. Er is maar 1 loop mogelijkheid en die is al bezet door de 4 kabelmethode. Ik zou wel door een toewijzing aan de CTL-knop de loop aan en uit kunnen zetten en in de patch kan ik de loop-positie in de FX chain vooraf wel plaatsen waar ik wil. Maar daar omzeil je de preamp van de Mesa niet mee. Dat buizengeluid is hardstikke mooi, maar verpest wel het effect van de acoustic simulator, i.c.m. de speaker van de gitaarversterker. Ik ga het eens proberen met een EQ op deze patch waarop ik vooral de bastonen flink ga verminderen. Vrees hoe dan ook dat het lastig wordt.

En als je de koptelefoon/stereo uit op de zanginstallatie aansluit, en dan in je GT van output switched voor een acoustiese sound ...?

WillemdaGuide
20 januari 2016, 13:01
Ik gebruik mijn Lexicon MPX G2 nog wel eens als voorversterker, helemaal niet onaardig, viel mij iig behoorlijk mee.

JanVrm
20 januari 2016, 16:22
En als je de koptelefoon/stereo uit op de zanginstallatie aansluit, en dan in je GT van output switched voor een acoustiese sound ...?

Dat klopt. Dat is mijn noodoplossing (stereoplug naar 2 x XLR kabel) die ik bij heb voor het geval dat mijn versterker het ooit zou begeven. Echter dan moet je toch weer je versterker op 0 gaan zetten en kun je niet echt switchen tussen akoestisch en distortion van je amp.
Je zou ook misschien met ABY-switches een stuk in je loop kunnen overslaan, maar dat is allemaal teveel gedoe. Als het niet met de instellingen van GT8 kan, wil ik het verder niet proberen. Moet praktisch blijven. Dan maar geen akoestische sound.

D3nnis
20 januari 2016, 18:56
Mijn bescheiden mening is dat je een akoestische sound toch bij lange na niet haalt door een gitaarversterker eindtrap + gitaarspeakers.

ateng
20 januari 2016, 23:34
speel al jaren (thuis) met een Boss GT6 rechtstreeks in mijn power-amp.
Werkt prima.

Ook als je de amp/speakersimulator uitzet? ;)

edje kadetje
21 januari 2016, 11:58
Nee, helaas gaat dat niet. Er is maar 1 loop mogelijkheid en die is al bezet door de 4 kabelmethode. Ik zou wel door een toewijzing aan de CTL-knop de loop aan en uit kunnen zetten en in de patch kan ik de loop-positie in de FX chain vooraf wel plaatsen waar ik wil. Maar daar omzeil je de preamp van de Mesa niet mee. Dat buizengeluid is hardstikke mooi, maar verpest wel het effect van de acoustic simulator, i.c.m. de speaker van de gitaarversterker. Ik ga het eens proberen met een EQ op deze patch waarop ik vooral de bastonen flink ga verminderen. Vrees hoe dan ook dat het lastig wordt.

Ik snap niet hoe je je preamp niet zou omzeilen als je de loop waarin hij zit, uitschakelt.

Zo zou het moeten werken nl.

Dutch66
22 januari 2016, 11:31
Ik snap niet hoe je je preamp niet zou omzeilen als je de loop waarin hij zit, uitschakelt.

Zo zou het moeten werken nl.

Ja precies, de 4-kabel methode is niet het probleem, maar juist de oplossing...;)

Als je een patch aanmaakt met de loop (off!) en deze als eerste in de chain (volgorde) zet,
dan 'bypass' je de FX send van de GT naar de input van je amp.

Je kunt dan naar hartenlust een pre-amp uit de GT tweaken in combinatie met de acoustic
simulator, deze komt dan via de output van de GT de FX return van je amp weer binnen,
en dat is precies wat je wil.

Je hoeft dus niets om te kabelen, slechts patch selecteren en klaar!

JanVrm
23 januari 2016, 16:30
Ja precies, de 4-kabel methode is niet het probleem, maar juist de oplossing...;)

Als je een patch aanmaakt met de loop (off!) en deze als eerste in de chain (volgorde) zet,
dan 'bypass' je de FX send van de GT naar de input van je amp.

Je kunt dan naar hartenlust een pre-amp uit de GT tweaken in combinatie met de acoustic
simulator, deze komt dan via de output van de GT de FX return van je amp weer binnen,
en dat is precies wat je wil.

Je hoeft dus niets om te kabelen, slechts patch selecteren en klaar!

Dank je voor de tip! Ik ga dit over een paar weken proberen zodra ik in het oefenhok kom. Voor wat betreft de speakersound: dit is een bekend probleem maar ik heb een keer de GT8 rechtstreeks aan de return van de versterker gekoppeld en met een beetje EQ een redelijk goed akoestische sound gekregen. Dus daarom wilde ik hier een vervolg aan geven. Ik ga het dus zo proberen.... Thx again.

Dutch66
23 januari 2016, 18:33
Top, laat nog even horen of het gelukt is.

JanVrm
16 februari 2016, 11:45
Top, laat nog even horen of het gelukt is.

Ja is gelukt!

Alleen geen tijd gehad voor finetunen..momenteel gebruik ik mijn versterker alleen maar bij live optredens en anders blijft hij in de flightcase zitten (gebrek aan tijd....). Omdat het nogal rumoerig was en mijn versterker niet hard mocht staan kon ik het niet al te goed horen, maar genoeg om te horen dat ik er op voort zou moeten kunnen borduren (binnenkort).