PDA

View Full Version : Waar in NL goede kwaliteit en voldoende droog Honduras-mahonie kopen?



nidlaobud
15 januari 2016, 15:16
Daarmee bedoel ik dan ook echt Honduras-mahonie mee. :seriousf: Het schijnt dat er verkopers zijn die beweren dat het Honduras-mahonie is terwijl het een andere soort hout is! Tenminste, dat heeft een populaire (en in NL beroemde?) gitaarbouwer mij verteld.

Is er een plaats waar ik echt Honduras-mahonie voor een one piece LP-body en een one piece nek kan kopen? Een vereiste is wel dat het bij aankoop voldoende droog is en dat ik gelijk kan beginnen met het bouwen van een gitaar met dat hout... Ik heb geen tijd om het hout nog een aantal jaren te laten drogen... :(

Daarnaast zou het handig zijn als ik op dezelfde plek Noord-Amerikaans maple ('Hard Rock Maple') of Bosnisch maple kan kopen; dat heb ik ook nodig.. :crazyhappy:

Ik ben van plan om hooguit €300,- voor het bovengenoemde te betalen..

Joost de Ruig
15 januari 2016, 15:34
Amsterdamse fijnhouthandel. Daarnaast hebben de meeste bouwers hout op voorraad. Zo zou je Wim Heins in Ysbrechtum en Ferdinand Rikkers in Groningen kunnen vragen.

LGK
15 januari 2016, 20:26
Arnhemse fijnhouthandel heeft ook veel liggen. Speciaal ook een gedeelte voor gitaren. Alleen wel aan de prijs natuurlijk. Maar denk wel dat dat met 300 piek moet lukken. Ik zou sowieso ff bellen van te voren.
En waarom speciaal Honduras? Volgensmij is dat de soort mahonie die niet meer geimporteerd mag worden. Is sipo ofzo niet voldoende?


Succes!

nidlaobud
15 januari 2016, 20:33
Ik zal hun eens contacteren, bedankt!


Arnhemse Fijnhouthandel, ben ik bekend mee, maar schijnbaar is de temperatuur niet geregeld in de ruimte waar het hout voor instrumenten staat.

Het moet H. mahonie zijn.

barno
15 januari 2016, 20:34
onepiece mahonie body en daar dan een plak maple op lijmen, soundgewijs maakt dat no sense. maar ik veronderstel dat het over de visuals gaat. honduras: espen.de oa.

Tabula Rasa
15 januari 2016, 20:52
maar schijnbaar is de temperatuur niet geregeld in de ruimte waar het hout voor instrumenten staat.

Niet te veel van aantrekken. Maakt werkelijk geen zak uit. Ze bewaren hun hout prima.

Waar heb je dat verhaal vandaan?

barno
15 januari 2016, 21:17
Niet te veel van aantrekken. Maakt werkelijk geen zak uit. Ze bewaren hun hout prima.

Waar heb je dat verhaal vandaan?

het maakt wsch wel uit voor viool en archtop dingen maar idd, voor een lompe LP maakt het geen bal uit. Moet gewoon goed droog zijn om te verwerken. Het is trouwens onwaarschijnlijk dat je die gitaar een leven lang gaat bewaren in airco controlled ruimte terwijl dat hout van de gitaar toch evengoed vocht blijft opnemen en afgeven.

Cocobolo
15 januari 2016, 22:28
Ik heb bij de Arnhemse fijnhouthandel een keer een flinke balk honduras mahonie opgehaald. Was niet goedkoop, maar beste hout ooit : het is heel rustig van structuur, het is heel licht, het bewerkt enorm fijn en ik vond het een wereld van verschil met Sipo mahonie, laat staan Khaya mahonie. Ik weet niet of Honduras mahonei altijd zo is (ik neem aan van wel) maar ik vond het voor halshout dus geweldig fijn. Voor body zou het me denk ik minder uitmaken, behlave dan dat gewicht :-)

Enra
16 januari 2016, 07:49
Voldoende droog!? Dat is een illusie. De relatieve luchtvochtigheid bij jou thuis is een andere dan bij de houthandel of waar je het materiaal ook maar vandaan haalt. Hout is en blijft hygroscopisch materiaal en neemt vocht op en staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid.
In mijn shop geef ik altijd de raad het gekochte materiaal eerst een week of langer te laten acclimatiseren.

Kortom, maak je geen illusies over 'voldoende droog'.... Voldoende droog is het wanneer het in jou werkplaats geschikt is voor verwerking.

Groet,
Enra

RS-Rik
16 januari 2016, 15:37
Check Onthoutons in Someren (NB). Hebben een flinke lading prachtig FSC mahonie (weliswaar geen Honduras). Kaarsrecht en bijna loofceder-achtig van gewicht.

Als het je eerste gitaar is zou ik er geen heel duur hout aan opofferen.

grizzly
16 januari 2016, 17:43
Weetjes over Mahonie:
Sipo (Entandrophragma utilé), Sapeli (Entandrophragma cylindricum Spragueen) en Khaya Mahonie (Khaya ivorensis) komen uit Afrika en zijn een andere soort hout dan het Mahonie uit Amerika.

Het beste Mahonie was oorspronkelijk afkomstig uit Cuba, maar is al vele jaren niet meer verkrijgbaar.
Als je op dat blanke hout een natte vinger legde, zag je hout mahonie fantastisch mooi rood opgloeien. Werkelijk de mooiste Mahoniesoort die ik ooit heb gezien.

Honduras Mahonie hoeft niet echt uit Honduras te komen, maar is eigenlijk een verzamelnaam van Mahonie die uit die regio komt en meestal vernoemd naar de havenstad van waar het verscheept.

In dit geval meestal de grote haven voor Centraal Amerika, Puerto Cortes in Honduras.
Het Mahonie kan in principe uit geheel Centraal Amerika komen (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama).

De echte mahonie soorten van het plantengeslacht Swietenia zijn erg schaars en staan allemaal op de Cites lijst als beschermde houtsoorten, deze mogen niet meer worden verhandeld

Rikkert
16 januari 2016, 19:33
Wil dat zeggen dat het mahonie uit Amerika beter is dan het mahonie uit Afrika Grizzly of maakt dat feitelijk gezien weinig uit? En wat is nou ook alweer het verschil tussen de soorten Sipo/sapeli/khaya? Was dat iets met de mate van structuur van de houtvezels?

LGK
16 januari 2016, 19:51
Wil dat zeggen dat het mahonie uit Amerika beter is dan het mahonie uit Afrika Grizzly of maakt dat feitelijk gezien weinig uit? En wat is nou ook alweer het verschil tussen de soorten Sipo/sapeli/khaya? Was dat iets met de mate van structuur van de houtvezels?

Volgens mij is er heel weinig verschil tussen sipo en sapeli. Sipo is iets makkelijker te bewerken als sapeli. Sipo wordt veel gebruikt voor de scheepsbouw en sapeli bijvoorbeeld voor kozijnen. khaya ken ik niet echt eerlijk gezegd.

nidlaobud
16 januari 2016, 23:57
Weetjes over Mahonie:
Sipo (Entandrophragma utilé), Sapeli (Entandrophragma cylindricum Spragueen) en Khaya Mahonie (Khaya ivorensis) komen uit Afrika en zijn een andere soort hout dan het Mahonie uit Amerika.

Het beste Mahonie was oorspronkelijk afkomstig uit Cuba, maar is al vele jaren niet meer verkrijgbaar.
Als je op dat blanke hout een natte vinger legde, zag je hout mahonie fantastisch mooi rood opgloeien. Werkelijk de mooiste Mahoniesoort die ik ooit heb gezien.

Honduras Mahonie hoeft niet echt uit Honduras te komen, maar is eigenlijk een verzamelnaam van Mahonie die uit die regio komt en meestal vernoemd naar de havenstad van waar het verscheept.

In dit geval meestal de grote haven voor Centraal Amerika, Puerto Cortes in Honduras.
Het Mahonie kan in principe uit geheel Centraal Amerika komen (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama).

De echte mahonie soorten van het plantengeslacht Swietenia zijn erg schaars en staan allemaal op de Cites lijst als beschermde houtsoorten, deze mogen niet meer worden verhandeld


Is die Honduras (dan wel Zuid-Amerikaanse) mahonie dan die zogenaamde 'swietenia'?

Hoe kan men verder die swietenia onderscheiden van sipo, sapeli en khaya? Als ik toch iemand vind die swietenia te koop heeft (legaal of niet -dat maakt mij niet zoveel uit) dan moet ik weten of het om echt swietenia gaat.

Erik de Perik
17 januari 2016, 00:16
Is die Honduras (dan wel Zuid-Amerikaanse) mahonie dan die zogenaamde 'swietenia'?

Hoe kan men verder die swietenia onderscheiden van sipo, sapeli en khaya? Als ik toch iemand vind die swietenia te koop heeft (legaal of niet -dat maakt mij niet zoveel uit) dan moet ik weten of het om echt swietenia gaat.

Deze lui beweren het te leveren: http://www.af.nl/voorraad/massief/swietenia/

nidlaobud
17 januari 2016, 00:37
Ik ben daar meerdere keren geweest. All3s staat gewoon buiten. Zelfs een leek weet dat het zo minder geschikt is voor gelijk gebruik voor instrumenten. Aan de andere kant wel perfect als je een aantal jaar tijd hebt om het te laten drogen.

D3nnis
17 januari 2016, 07:19
Ik ben daar meerdere keren geweest. All3s staat gewoon buiten. Zelfs een leek weet dat het zo minder geschikt is voor gelijk gebruik voor instrumenten.

Waarom is het daar slecht opgeslagen, naar jouw mening?
In hun instrumentenhoek heerst weliswaar de buitentemperatuur, maar geen regen, geen direct zonlicht, en niet pal onder een tyfusheet plat dak.
Misschien als je op zaterdagochtend hout haalt en zondagmiddag moet de gitaar af zijn dat het zo niet werkt, maar verder?

Tabula Rasa
17 januari 2016, 09:41
Ts, hoeveel verstand van zake heb je zelf tov de betere houthandels? Of heb je berg internetwijsheden opgedaan?

Joost de Ruig
17 januari 2016, 10:10
Ts, hoeveel verstand van zake heb je zelf tov de betere houthandels? Of heb je berg internetwijsheden opgedaan?

Je haalt mij de woorden uit de mond.....

grizzly
17 januari 2016, 16:16
Ik droog mijn vers gezaagde hout altijd buiten, wel onder een afdak zodat zon en regen er niet bij kan. Houtbewerkers drogen hun hout al eeuwen gewoon buiten en daar is niets mis mee. Het is zelfs goed, als je het maar goed doet (oplatten)
Hout voor muziekinstrumenten (en met name natuurlijk voor akoestische instrumenten) kun je, al naar gelang de wenselijkheid, nadat je het gekocht hebt verder binnenshuis drogen naar een vochtigheidsgraad die overeenkomt met de vochtigheid van de plaats waar je uiteindelijk je instrument het meest hebt.

Zelf houd ik mijn hout tussen de 45% en 55% relatieve luchtvochtigheid.
Het is bij mij opgeslagen in een aparte kamer met een ontvochtigings installatie en blijft daar zeker 10 jaar liggen. (niet omdat het moet maar omdat ik langzaam bouw ;) )

Ik heb zowel Mahonie halzen van Honduras, als van Sapeli en Khaya.Sipo heb ik nu niet liggen.
Tevens nog wat los hout voor inleg etc van Cuba Mahonie.

Honduras Mahonie (Swietenia macrophylla) of ook wel Genuine Mahogany is vaak te herkennen aan het verkleuren als je het hout een beetje heen en weer beweegt. Het wordt dan vaak op veel vlakken lichter en donkerder van kleur.

Over het algemeen is het gewicht van Honduras wat lager dan dat van Afrikaans Mahonie. (590 kg/m3) tegen (640 kg/m3)
Dat is echter niet altijd het geval, ik heb hier wat Honduras liggen dat ietsje zwaarder aanvoelt en juist 6 mooie halzen Khaya dat heel erg licht is, zelfs iets lichter dan het Honduras.
Het hangt dus ook sterk af van welke boom, welk gedeelte etc.
Mijn Honduras en Cuba Mahonie zijn donkerder dan de Afrikaanse Mahonie soorten.
De tekeningen zijn met Honduras bij mij ook mooier en duidelijker.

Wat dus overblijft, en het is hier al heel vaak gezegd, ga naar een goede houthandel en voel, kijk ruik, en laat je voorlichten.

hier 2 fotos van Mahonie planken. Op foto 1 op de zijkant genomen, is de onderste plank Honduras.

https://grizz.smugmug.com/Hobbies/Guitars-en-wood/Wood/i-NfNJM8f/0/1911x1075/20160117_160244-1911x1075.jpg

https://grizz.smugmug.com/Hobbies/Guitars-en-wood/Wood/i-5RZZNnN/0/1911x1075/20160117_160037-1911x1075.jpg

Javaca
18 januari 2016, 08:09
Ts, hoeveel verstand van zake heb je zelf tov de betere houthandels? Of heb je berg internetwijsheden opgedaan?
Het komt idd over alsof iemand een verzameling bellen heeft horen rinkelen en geen idee heeft waar de klepels hangen. Het cork-sniffer syndroom.

Er is geen reden om snobistisch te zijn over hout. Er zijn goede en slechte gitaren gemaakt van 'echte' honduras mahonie. Er zijn goede en slechte gitaren gebouwd van Cuba mahonie. Er zijn goede en slechte gitaren gebouwd van vuren, hardboard en beuken.

Er zijn veel meer factoren die de klank beïnvloeden. Hout alleen maakt een gitaar niet goed of slecht. Het is vooral belangrijk hoe het toegepast wordt.

Wat ik in de posts van de topicstarter vooral teruglees is een soort "magisch" denken. 'Ik kan enkel goede gitaren bouwen van èchte Honduras mahonie' Ook proef ik er een soort excuus in. Als een gitaar niet goed is komt dwt doordat de houthandel het verkeerd heeft opgeslagen.

Een chefkok maakt zelfs van slachtafval de lekkerste gerechten. Terwijl een beginner de mooiste biefstuk nog laat aanbranden.

Tabula Rasa
18 januari 2016, 09:04
Ja, jij zegt het iets netter en minder lomp dan ik.

nidlaobud
18 januari 2016, 10:33
En ja, hoor. Zoals gewoonlijk worden de woorden in mijn mond gelegd. Zoals gewoonlijk wordt er niet de moeite genomen om hetgeen is opgeschreven goed door te nemen alvorens men reageert.

Hebben sommigen hier echt zo'n triest karakter dat zij altijd trachten een ander dom en nietswetend te doen lijken en altijd moeten lezen wat zij zelf willen lezen (mijn gok is dat de betreffenden niet eens een vrouw hebben - wie wil er met zo iemand samenwonen..)? Of zijn zij gewoon.. Eh, hoe verwoord ik dit op een nette manier - gewoon dom en kunnen zij niet begrijpend lezen?

Waar wordt er door mij aangegeven dat de keuze voor het door mij gezochte hout en dat het laten drogen van het hout te maken heeft met de klank?

Uiteraard doel ik met het bovenstaande niet op iedere persoon in dit topic. Onder andere Grizzly bedank ik voor nuttige informatie.

Tabula Rasa
18 januari 2016, 11:02
Volgens mij is er niemand geweest die het over de klank heeft gehad in de reacties. Of ik moet eroverheen gelezen hebben.

nidlaobud
18 januari 2016, 13:09
Je hebt er overheen gelezen, wat een verassing (sarcasme)!

grizzly
18 januari 2016, 13:27
Relax lui, de vraag is waar men ECHT Honduras Mahonie kan kopen dat voldoende droog is om direct (een paar weken laten bijkomen op de plaats waar je het verwerkt is altijd beter) te kunnen verwerken.
Het antwoord is gegeven, bijvoorbeeld AF Arnhem of mogelijk ook de Amsterdamse Fijnhout handel en nog wat anderen. Misschien heeft Masave Fijnhout handel nog wat liggen?

Een andere vraag is gesteld, "waarom alleen maar Honduras"? maar kwam nog geen duidelijk antwoord op.
Voordat de topic starter daar zelf een antwoord op geeft is het voor de rest alleen maar gissen.

Kim Wilson
18 januari 2016, 13:29
Javaca heeft het idd laten vallen. Voor de rest hoor ik ook vooral wat Tabula Rasa en anderen ook bespeuren.

Javaca
18 januari 2016, 13:32
Ik noemde idd klank in mijn reactie.
Natuurlijk kun je hout ook kiezen om de kleur, geur, smaak, youngs modulus, prestige, naam, nostalgie, occulte krachten die op de boom hebben ingewerkt, omdat een gitaar gebouwd van die houtsoort langer brandt dan een van een andere soort of wat voor reden dan ook.

Ik leg je niets in de mond, maar reflecteer hoe de posts op mij overkomen. Aan jou om dit te weerleggen of uit te leggen waarom je persé Honduras Mahonie wil. Dit werd eerder door anderen al gevraagd, maar er kwam geen antwoord op.

Tabula Rasa
18 januari 2016, 13:48
Hans, ik weet niet precies wat je "bespeurt" maar ik stelde twee vragen, in post 6 en 18, die niet heel tactisch geformuleerd waren. Ben dan ook een redelijk botte hond. Ik vroeg me alleen af waar Ts zijn info vandaan had aangezien het hout bij Af prima is en de temperatuur niet zo veel invloed heeft. In ieder geval niet zodanig dat je er met een boog omheen zou moeten. Er staat een hoop lulkoek op het net en je kan maat net je info uit de verkeerde bron gehaald hebben.

Tabula Rasa
18 januari 2016, 13:52
Hebben sommigen hier echt zo'n triest karakter dat zij altijd trachten een ander dom en nietswetend te doen lijken en altijd moeten lezen wat zij zelf willen lezen (mijn gok is dat de betreffenden niet eens een vrouw hebben - wie wil er met zo iemand samenwonen..)? Of zijn zij gewoon.. Eh, hoe verwoord ik dit op een nette manier - gewoon dom en kunnen zij niet begrijpend lezen?




Je hebt er overheen gelezen, wat een verassing (sarcasme)!

Hier haak ik af. Doei!

nidlaobud
18 januari 2016, 13:52
Relax lui, de vraag is waar men ECHT Honduras Mahonie kan kopen dat voldoende droog is om direct (een paar weken laten bijkomen op de plaats waar je het verwerkt is altijd beter) te kunnen verwerken.
Het antwoord is gegeven, bijvoorbeeld AF Arnhem of mogelijk ook de Amsterdamse Fijnhout handel en nog wat anderen. Misschien heeft Masave Fijnhout handel nog wat liggen?

Een andere vraag is gesteld, "waarom alleen maar Honduras"? maar kwam nog geen duidelijk antwoord op.
Voordat de topic starter daar zelf een antwoord op geeft is het voor de rest alleen maar gissen.

De reden dat ik de eerder genoemde stukken hout wil is dat ik mijn eigen visie op de '50s solid body Gibsons wil bouwen. Volgens de oude specificaties, maar een model dat ikzelf heb ontworpen en dat mij veel beter bevalt dan de Gibson-vormen/-modellen.

De reden dat ik voldoende droog hout wil is dat ik wil voorkomen dat ik problemen met de nek krijg.

grizzly
18 januari 2016, 13:56
Ha ziezo, dan weten we dat ook weer :)

Heeft dus totaal niets met klank te maken. (Wat mij ook sterk leek bij een elektrische gitaar, waar je dan het verschil zou moeten horen tussen het ene of andere mahonie :) ).

Kim Wilson
18 januari 2016, 14:05
Hans, ik weet niet precies wat je "bespeurt" maar ik stelde twee vragen, in post 6 en 18, die niet heel tactisch geformuleerd waren. Ben dan ook een redelijk botte hond. Ik vroeg me alleen af waar Ts zijn info vandaan had aangezien het hout bij Af prima is en de temperatuur niet zo veel invloed heeft. In ieder geval niet zodanig dat je er met een boog omheen zou moeten. Er staat een hoop lulkoek op het net en je kan maat net je info uit de verkeerde bron gehaald hebben.
Ik lees een hoop hearsay, theoretische slaapkamerwetenschap en door internet verkregen wijsheden. Maar het gaat, nu blijkt, enkel om de specs, niet om de klank.

Joost de Ruig
18 januari 2016, 15:45
Ik moet bijna bij voorbaat glimlachen als ik weer een nieuw topic over holy-grail-mahogany voorbij zie komen.

De vraag waar het te krijgen is en hoe droog levert volgens mij steeds dezelfde reactie op. Wordt de zoekfunctie niet gebruikt?

Ik heb voor mijn vroegere schip tientallen strekkende meters mahonie gebruikt. In de scheepsbouw gaat het echter meer om de vraag hoe rood het hout is, dan de issues die ik hier voorbij zie komen.

In de scheepsbouw hield ik een vochtpercentage van zo'n 10-12% aan, alvorens het werd verwerkt. Geen idee wat een gitaarbouwer aanhoudt trouwens. Dat percentage meette ik zelf met een metertje van €50,-.

Als topicstarters in het algemeen wat specifieker zijn in hun vraag én blijk geven van de zoekfunctie die ze hebben gebruikt, wordt denk ik een stukje irritatie voorkomen.

Erik de Perik
18 januari 2016, 20:03
De reden dat ik de eerder genoemde stukken hout wil is dat ik mijn eigen visie op de '50s solid body Gibsons wil bouwen. Volgens de oude specificaties, maar een model dat ikzelf heb ontworpen en dat mij veel beter bevalt dan de Gibson-vormen/-modellen.

De reden dat ik voldoende droog hout wil is dat ik wil voorkomen dat ik problemen met de nek krijg.

Maar die nek wil je wel uit één stuk maken?

nidlaobud
18 januari 2016, 22:35
De nek moet inderdaad uit één stuk gemaakt worden (het lijmen van de 'oren' aan de headstock niet meegerekend).

Erik de Perik
19 januari 2016, 09:17
De nek moet inderdaad uit één stuk gemaakt worden (het lijmen van de 'oren' aan de headstock niet meegerekend).

Omdat je "geen problemen met de nek" wilt...... ;)

Tabula Rasa
19 januari 2016, 10:51
Aanlijmen van de oren geeft de kop wel extra stevigheid ivm nerfrichting van de oren. Maar zelfs zou ik eerder een scarfjoint doen of combinatie van beide, eventueel met volute, als het dan toch geen exacte kopie moet zijn qua constructie.

Feter
19 januari 2016, 15:22
Nu kan het aan mij liggen maar als je een headstock gaat lijmen.. Wordt de hals toch niet uit 1 stuk?

Joost de Ruig
19 januari 2016, 15:34
Nu kan het aan mij liggen maar als je een headstock gaat lijmen.. Wordt de hals toch niet uit 1 stuk?

Wat mij betreft nog wel steeds uit één stuk hoor. De oren van een headstock tellen toch niet mee hierbij?

barno
19 januari 2016, 15:34
hij wil gewoon een one piece hals. in Gibson termen betekent dat enkel twee kleine oortjes aanlijmen, rest uit een stuk. wel met een gelijmde toets. In fender termen : één stuk hout voor alles.
One piece met angled headstock is idd nogal breukgevoelig omdat de headstock andere richting uitgaat als de nerven. Anderzijds mijn es 135 is al talloze keren gevallen en nog geen breuk. komt wat geluk bij kijken ook :)
Het fender ontwerp met recessed headstock is in dat opzicht een stuk beter. Alleen hebben ze die recess niet diep genoeg gelegd en daarom moet dat meestal opgelost worden met stringtrees. cool, die stringtrees... maar is gewoon remedie voor een ontwerpfout... :)

Feter
19 januari 2016, 15:44
Sorry ik las ipv "aan de headstock", "en de headstock".
In dat geval heb ik niks geroepen :sssh:

Wel een prachtige uitleg weer Barno!

RS-Rik
19 januari 2016, 15:53
Een remedie voor een ontwerpfout? Een oplossing voor een bijkomstigheid zou ik het noemen. Stel je voor een headstock met een "recessie" van 3 centimeter. Dan gaat je hele voordeel van de recessed headstock weg (bouwsimpliciteit, doorlopende nerf).

Het feit dat Gibsons eerder breken ligt meer aan de hoeveelheid hout die daar ivm trussrod access wordt weggehaald en het feit dat mahonie gewoon breekbaarder is dan esdoorn. Dénk ik.

Mijn vermoeden is dat een scarfjoint het beste werkt, met de scarf in de headstock omsloten door oortjes (ooit dacht ik dat de scarf onder de toets beter zou zijn, daar heb ik een tijd geleden op dit forum eens een discussie volledig met tekeningen over gehad :D). Dan zie je er niks van als je een kopfineer gebruikt, alleen op de achterkant van de kop zit dan ergens op +- 1/3e een naadje, dat praktisch inzichtbaar is als je het goed lijmt met de nerf van de neck en de kop in dezelfde richting.



Wat de discussie betreft, sta ik met Javaca en Tabula Rasa, mijn neusje rook exact hetzelfde en het bullshit alarm ging af. Er zijn andere en beter verkrijgbare soorten mahonie die hoogstwaarschijnlijk aan de "specificaties" voldoen. Plus, dat kan van ethisch verantwoordelijkere herkomsten zijn dan die praktisch uitgeroeide bomen is mijn wensdenken.

barno
19 januari 2016, 16:25
Een remedie voor een ontwerpfout? Een oplossing voor een bijkomstigheid zou ik het noemen. Stel je voor een headstock met een "recessie" van 3 centimeter. Dan gaat je hele voordeel van de recessed headstock weg (bouwsimpliciteit, doorlopende nerf).


nee hoor, je moet 'm maar een heel klein beetje lager brengen om genoeg angle op de snaren te hebben. Een (forum) bouwer die niet van amateurisme kan verdacht worden doet het zo. ontwerpfout it iz. :)

Kim Wilson
19 januari 2016, 16:28
Blijkbaar niet zo erg om daar wat aan te doen. Dus ergens zal er wel een visie achter zitten. Mijn theorie is dat de achterkant van de headstock en de hals gelijk liggen, en ze zodoende veel minder freesafval hebben.

Feter
19 januari 2016, 16:39
Om ook nog even mijn planje bij te dragen;
Ipv Honduras Mahonie kun je bij Guitars and Woods voor 49,99 een prachtig stuk 1 piece body hout (Khaya) kopen.
En voor de hals voor die zelfde 5 tientjes een stuke Mahonie Sapele waar je 2x een 1 piece neck uit kunt halen.

Hou je nog 200 euro in je zak en kun je daar een mooie ebben toets en esdoorn top van uit kiezen.

Ik weet ook niet hoe je je gitaar gaat lakken maar zolang hij niet doorzichtig wordt zou ik als ik jou was niet teveel waarde hechten aan het soort mahonie.

nidlaobud
19 januari 2016, 17:13
Ik heb geen interesse in ander hout dan het genoemde in mijn eerste post van dit topic.

barno
19 januari 2016, 17:45
Ik heb geen interesse in ander hout dan het genoemde in mijn eerste post van dit topic.

in post 4 geef ik je perfecte adres daarvoor, dus je probleem is allang opgelost. laat ons maar wat verder lullen over hout.

Joost de Ruig
19 januari 2016, 17:57
Ik heb geen interesse in ander hout dan het genoemde in mijn eerste post van dit topic.

Volgens mij krijg je aardige adviezen en suggesties in dit topic, ondanks dat je geen blijk geeft van de zoekfunctie gebruikt te hebben. Bovenstaande zin komt mij dan ook wat nors over......

nidlaobud
19 januari 2016, 18:42
Tracht ik dan de aan mij gerichte vragen te beantwoorden, IS HET WEER NIET GOED. :stop:

Maar goed, ik heb hetgeen ik nodig heb al ergens gevonden.

Joost de Ruig
19 januari 2016, 18:46
ik heb hetgeen ik nodig heb al ergens gevonden.

En ga je die informatie ook delen? Dan kan de volgende die hetzelfde zoekt, dat handig terugvinden. Zo werkt een forum.....

RS-Rik
19 januari 2016, 20:05
nee hoor, je moet 'm maar een heel klein beetje lager brengen om genoeg angle op de snaren te hebben. Een (forum) bouwer die niet van amateurisme kan verdacht worden doet het zo. ontwerpfout it iz. :)

Waarde Barno: Zojuist heb ik even gemeten en gerekend, maar een LP e snaar ligt +- 40 a 35 mm "onder" de nut, een Fender e snaar maar 9 mm. Dat is een vrij groot verschil. Wanneer heb je "genoeg" angle?


http://i64.tinypic.com/2m31dmx.jpg




p.s. niet sorry voor topic kapen. Dit is wél interessant

Tabula Rasa
19 januari 2016, 20:19
Hangt er ook vanaf hoe je topkam is ingesneden en hoe hoog de "wanden", links en rechts naast de snaar zijn.

barno
19 januari 2016, 20:44
hey rik, LP heeft voor zijn headstock door de tijd heen veel verschillende hoeken gebruikt. niet enkel ifv vermijden dat de snaren uit de kam flippen maar ook ifv snaarspanning enz. Als jouw LP een °17 hoek heeft, is dat veel scherper dan nodig.

zoals tabula rasa zegt, met een iets diepere topkam kom je ook al een eind. de regel is dat een topkam is uitgesneden dat zowat de helft van de snaar er bovenuitkomt, maar da's een flutregel :) wel is het lastiger om een goede topkam in te vijlen die dieper is. kijk maar es naar Danelectro's, nooit stringtrees en ofwel heel slappe hoek of ondiepe recess.

Verder kan je de headstock ook dikker laten (aan de onderkant); dat zorgt ervoor dat de tunerposts lager uit de bushing komen waardoor je weer wat hoek wint.

oigun
19 januari 2016, 21:02
Aanlijmen van de oren geeft de kop wel extra stevigheid ivm nerfrichting van de oren. Maar zelfs zou ik eerder een scarfjoint doen of combinatie van beide, eventueel met volute, als het dan toch geen exacte kopie moet zijn qua constructie.

Ze breken meestal daar waar de toets eindigt en voor de oren :D

Erik de Perik
19 januari 2016, 23:33
Aanlijmen van de oren geeft de kop wel extra stevigheid ivm nerfrichting van de oren. Maar zelfs zou ik eerder een scarfjoint doen of combinatie van beide, eventueel met volute, als het dan toch geen exacte kopie moet zijn qua constructie.

Dabedoelik

Erik de Perik
19 januari 2016, 23:46
Is Aldin er nog wel...??

RS-Rik
20 januari 2016, 01:17
Zojuist wat fotos van Danelectro's bekeken, en als die geen problemen met snaarhoek ondervinden is de LP headstockhoek inderdaad groter dan snaartechnisch nodig. Hoeveel meer millimeters recess denk je dat een strat nodig zou hebben?

Tabula Rasa
20 januari 2016, 03:35
Ze breken meestal daar waar de toets eindigt en voor de oren :D
Yep, helaas ook zelf ervaring mee, vandaar ook liefst de combinatie eventueel met volute. Halspen die een minder grote goot nodig heeft zal helemaal mooi zijn.

Tabula Rasa
20 januari 2016, 08:37
Oke, even volledig naar mijn mening:

Indien je een eendelige hals wil maken kun je door oren te verlijmen de kop versterken (nerfrichting) en een smallere neckblank gebruiken. De overgang tussen hals en kop wordt niet steviger.
Indien je een scarfjoint toepast op de kop heeft dit neer lijmoppervlak dan onder de toets. Verder trekken er minder snaren aan het aangelijmde stuk.

Voor mijn gevoel zorgen aangelijmde stukken als oren in.combinatie met een scarfjoint op de kop voor de meeste stevigheid.

Je zou het nog verder kunnen doortrekken door een volute aan te brengen om de overgang meer vlees te geven.

Ten.slotte zou je een halspen met inbus kunnen kiezen voor een kleiner kanaal in de kop, of deze zelfs aan de bodykant te zetten (toegang via het halselement, zeker niet ideaal tenzij het een junior betreft want die heeft geen.halselement, maar wel een.slagplaat)

Kim Wilson
20 januari 2016, 09:16
nee hoor, je moet 'm maar een heel klein beetje lager brengen om genoeg angle op de snaren te hebben. Een (forum) bouwer die niet van amateurisme kan verdacht worden doet het zo. ontwerpfout it iz. :)
Onderstaand plaatje onderschrijft mijn theorie. De achterkant van de headstock is gelijk aan de kant die in de neckpocket gaat. Dus minder schuur- en freesafval, cq. meer necks uit een plank hout. Dus goedkoper.

http://www.bhefner.com/images/products/large_105_TELEMPL-FRNT.jpg

flatline
20 januari 2016, 14:05
Waarde Barno: Zojuist heb ik even gemeten en gerekend, maar een LP e snaar ligt +- 40 a 35 mm "onder" de nut, een Fender e snaar maar 9 mm. Dat is een vrij groot verschil. Wanneer heb je "genoeg" angle?
p.s. niet sorry voor topic kapen. Dit is wél interessant

maar die 9 mm "recess" volstaan dan toch ruimschoots ( als de kam voldoende ingevijld is en zijwaartse steun geeft zoals T.R. opmerkt ) om de snaar op z'n plaats te houden zonder extraatjes of beugeltjes ?
F.
P.p.s. : dezelfde p.s. als hierboven.

barno
20 januari 2016, 14:13
Oke, even volledig naar mijn mening:

Indien je een eendelige hals wil maken kun je door oren te verlijmen de kop versterken (nerfrichting) en een smallere neckblank gebruiken. De overgang tussen hals en kop wordt niet steviger.
Indien je een scarfjoint toepast op de kop heeft dit neer lijmoppervlak dan onder de toets. Verder trekken er minder snaren aan het aangelijmde stuk.

Voor mijn gevoel zorgen aangelijmde stukken als oren in.combinatie met een scarfjoint op de kop voor de meeste stevigheid.

Je zou het nog verder kunnen doortrekken door een volute aan te brengen om de overgang meer vlees te geven.

Ten.slotte zou je een halspen met inbus kunnen kiezen voor een kleiner kanaal in de kop, of deze zelfs aan de bodykant te zetten (toegang via het halselement, zeker niet ideaal tenzij het een junior betreft want die heeft geen.halselement, maar wel een.slagplaat)


zoals je zelf al opmerkte: de talrijke gibson headcracks hebben vooral te maken met de kathedraal van een gat dat gibson gebruikt voor de trussrod toegang. Met een smalle imbussleutel truss rod is een one piece angled neck stevig genoeg. Je kan er dan niet Keith Richardtelegewijs mee gaan rondslaan op zotte mensen maar toch.

Tabula Rasa
20 januari 2016, 15:55
zoals je zelf al opmerkte: de talrijke gibson headcracks hebben vooral te maken met de kathedraal van een gat dat gibson gebruikt voor de trussrod toegang. Met een smalle imbussleutel truss rod is een one piece angled neck stevig genoeg. Je kan er dan niet Keith Richardtelegewijs mee gaan rondslaan op zotte mensen maar toch.
Dat laatste gaat prima, maat dan moet je hem met twee handen, net achter de kop, als een baseballbat beetpakken en die persoon met de achterkant van de body raken.

Tabula Rasa
22 januari 2016, 11:08
Ze breken meestal daar waar de toets eindigt en voor de oren :D
Heb net 4 foto's via de mail gehad van een forumlid met exact zo'n breuk in het verlengde van de achterkant van de hals, dus waar de nerven de kop uit lopen.

Als ik het mag doen, wordt het zoiets zoals als ik eerder op een.akoestische van mij gedaan heb:

http://i65.tinypic.com/2lwrf3s.jpg

Ze breken meestal daar waar de toets eindigt en voor de oren :D
Heb net 4 foto's via de mail gehad van een forumlid met exact zo'n breuk in het verlengde van de achterkant van de hals, dus waar de nerven de kop uit lopen.

RS-Rik
23 januari 2016, 17:36
Zo is mijn LP ook gebroken. De breuk loops als het ware door de kop verder in de richting van de hals. Het is geen volledige breuk, want de plastic kopplaat geeft nog wat sterkte. Het gebeurde ín een stevige Ritter tas die vanuit staande positie omviel op de achterkant.

Binnenkort ga ik 'm repareren en zal foto's posten dan kunnen de meer ervaren lieden er eens wat van zeggen.

nidlaobud
30 januari 2016, 18:39
Kan iemand mij uitleggen waarom het geen kwaad kan, sterker nog, waarom het juist goed is om het hout buiten te drogen met het weer in NL?

Joost de Ruig
30 januari 2016, 18:40
Kan iemand mij uitleggen waarom het geen kwaad kan, sterker nog, waarom het juist goed is om het hout buiten te drogen met het weer in NL?

Heel simpel, omdat het daar tocht. Het hout moet wel juist worden gestapeld en van boven afgedekt. Kijk eens naar de houtopslag bij een scheepsbouwer. Altijd buiten.

nidlaobud
30 januari 2016, 21:17
Aha, oké.

Heins Guitars, Rikkers GItaarbouw, Arnhemse- en Amsterdamse houthandel en Masave hebben allemaal geen gecertificeerde Rio-palissander. Kent er iemand een persoon die Rio-palissander met papieren heeft en bereid is deze te verkopen?

Joost de Ruig
30 januari 2016, 21:27
Barno heeft je al 2x op www.espen.de gewezen. Heb je daar al geprobeerd, of heb je daar overheen gelezen?

Joost de Ruig
30 januari 2016, 21:31
Maar goed, ik heb hetgeen ik nodig heb al ergens gevonden.

Ik snap het even niet meer. Je vraagt om advies, je krijgt advies, je gaat daar zo-zo mee om, je geeft in posting 50 aan het hout gevonden te hebbben, en je gaat weer om advies vragen. Euhhhhhh :-/

Uit nieuwsgierigheid: hoe oud ben jij?

nidlaobud
30 januari 2016, 21:32
Ja, ik wist dat er eén miste in die lijst. Espen heb ik ook gecontacteerd, zonder resultaat..


PS: Begrijp mij niet verkeerd. Ik ben ook tegen het kappen van de oerwouden, met name vind ik het triest voor de oerang-oetans en dergelijk soorten. Echter ben ik niet tegen het kopen van een inmiddels gekapt stuk Rio-palissander. Het is al gebeurd en het wacht totdat iemand het koopt. Dan kan ik het net zo goed zijn, anders doet iemand anders het wel.


Ik was vergeten te zeggen dat Heins Guitars zowel Honduras-mahonie als Rio-palissander heeft, maar voor beiden heeft hij geen papieren... Dan gaat het niet door.

Hendrik1970
30 januari 2016, 21:55
Heb jij wel eens een oerang-oetang in Honduras dan wel het stroomgebied van de Rio-........ gezien?????

Joost de Ruig
30 januari 2016, 22:25
TS, je negeert posting #51. Ga je nu ook posting #71 negeren?

Pter
30 januari 2016, 22:34
Heel simpel, omdat het daar tocht. Het hout moet wel juist worden gestapeld en van boven afgedekt. Kijk eens naar de houtopslag bij een scheepsbouwer. Altijd buiten.
Bij Bösendorfer, behorende tot de top van piano/vleugels is de houtopslag ook gewoon buiten.
http://www.boesendorfer.com/en/about-us/manufacturing

nidlaobud
30 januari 2016, 23:10
Bij Bösendorfer, behorende tot de top van piano/vleugels is de houtopslag ook gewoon buiten.
http://www.boesendorfer.com/en/about-us/manufacturing

Woah, nou dat zal vast niet zo zijn om geld te besparen. Toch maar even naar de Fijnhouthandel in Arnhem voor de Honduras mahonie.

Dan zit ik nog steeds zonder Rio-palissander toets.. Dat wordt verder zoeken en hopen dat iemand bereid is om één te verkopen. Om nu echter €200,- te betalen voor één stuk hout voor de toets...

Erik de Perik
30 januari 2016, 23:13
TS, je negeert posting #51. Ga je nu ook posting #71 negeren?

Ik vermoed een gevalletje van veni, vidi, foetsie ;)

<edit> nahja zeg...... ineens was 'ie d'r weer ;)

Joost de Ruig
30 januari 2016, 23:15
Van mij mag deze TS foetsie blijven......

Erik de Perik
31 januari 2016, 03:08
Woah, nou dat zal vast niet zo zijn om geld te besparen. Toch maar even naar de Fijnhouthandel in Arnhem voor de Honduras mahonie.

Dan zit ik nog steeds zonder Rio-palissander toets.. Dat wordt verder zoeken en hopen dat iemand bereid is om één te verkopen. Om nu echter €200,- te betalen voor één stuk hout voor de toets...

Jij wou toch iets bijzonders voor jouw experiment?

LGK
31 januari 2016, 10:57
Woah, nou dat zal vast niet zo zijn om geld te besparen. Toch maar even naar de Fijnhouthandel in Arnhem voor de Honduras mahonie.

Dan zit ik nog steeds zonder Rio-palissander toets.. Dat wordt verder zoeken en hopen dat iemand bereid is om één te verkopen. Om nu echter €200,- te betalen voor één stuk hout voor de toets...

Rio had de Arnhemse fijnhouthandel ook liggen voor toetsen voor gitaren. Ben ik pas nog geweest. Alleen t mooiste stukje wat ik kon vinden was wel 6 of 700 euro. Daar kon je dan wel weer 3 toetsen uithalen ofzo.
Maar als je zoiets bijzonders wil dan moet je ook niet zeiken over de prijs.

nidlaobud
31 januari 2016, 11:51
Dat is vreemd, want ik ben twee maanden geleden daar geweest en toen hadden zij het niet. Een maand geleden heb ik gebeld en toen hadden zij het ook niet. Ik ga volgende week even bellen.

Dit is eenmalig en om die reden heb ik maar één toets nodig. Daarvoor ben ik bereid er maximaal tweehonderd voor te betalen.

Hendrik1970
31 januari 2016, 12:10
Als je nou eens de beurs trekt en de meest dure gitaar ooit koopt en die aan de muur bevestigd met keilbouten kan dit draadje ook weer op slot.

LGK
31 januari 2016, 12:22
Daar bij al dat ebben in die loods hadden ze het liggen, de "gitarenhoek" zeg maar. Zelfs nog een hele plank volgensmij van rio, die was wel over de 2000 euries. En nog wat stukjes voor toetsen. En dat was ongeveer 2 maanden geleden, lijkt me sterk dat dat allemaal is opgekocht in die relatieve korte tijd. Maar het zou kunnen natuurlijk. Maar met 200 euro ga je er niet komen lijkt mij.
Maak dat ding gewoon van vuren joh..

nidlaobud
31 januari 2016, 12:47
Ik ga vrijdag er even naar toe, misschien kan er iets geregeld worden.

Robrock
31 januari 2016, 12:49
Heb je hier al gekeken, weliswaar een webshop in Duitsland:
http://www.holz-faszination-shop.de/Instrumentenhoelzer-Tonewoods/Rio-Palisander-Brazilian-Rosewood-Dalbergia-Nigra/

Ik heb er zelf een aantal keren gevlamd esdoorn besteld. Als je even mailt zoeken ze ook in de voorraad die (nog) niet op de webshop staat.

RS-Rik
31 januari 2016, 13:20
Als ik die tekening zo zie dan vind ik het plankje Indisch Pallisander wat hier ligt eigenlijk mooier. Wat gaat er om in het hoofd van de houtsnobist in extremis? :hide: Waar ik zelluf niet zo tegen kan zijn knopen en die bruine veegjes in esdoorn.



Als het een van je eerste bouwsels is is Rio Pallisander en Honduras Mahonie in je LP toch een beetje als een Wagyu steak op de bakplaat van Maccie D. :hide:

MartinL
31 januari 2016, 13:23
Dat is vreemd, want ik ben twee maanden geleden daar geweest en toen hadden zij het niet. Een maand geleden heb ik gebeld en toen hadden zij het ook niet. Ik ga volgende week even bellen.

Dit is eenmalig en om die reden heb ik maar één toets nodig. Daarvoor ben ik bereid er maximaal tweehonderd voor te betalen.

Als ik het goed begrijp wil je er voor dit bedrag ook nog een officieel cites certificaat bij....veel succes

Rizz
31 januari 2016, 13:24
Ik heb hier ook mooie plankjes liggen, met hele mooie tekening. Ook een Rio Pallisander toets. De knallende kleuren zijn toch wel erg bijzonder. En het ruikt ook zo lekker.. :) Maar als je specsgetrouw wil bouwen, dan is het wat het is.

barno
31 januari 2016, 13:50
Wat gaat er om in het hoofd van de houtsnobist in extremis?

houtsnobist! geweldig woord en op zijn plaats hier ook nog :)

Het gekke is dat dat vroeger helemaal niet bestond. Budgetmerken als Danelectro en Harmony gebruik bv Brazilian Rosewood als toets. Dus als het maar schaars is, wordt het plots ook nog mooier

nidlaobud
31 januari 2016, 17:24
Maar als je specsgetrouw wil bouwen, dan is het wat het is.

^ De enige die niet leest wat wat hij wil lezen. Of de enige die weet hoe hij begrijpend moet lezen.

Joost de Ruig
31 januari 2016, 17:57
^ De enige die niet leest wat wat hij wil lezen. Of de enige die weet hoe hij begrijpend moet lezen.

Ik weet niet wat ik hier moet lezen, maar heb jij zelf posting #74 wel gelezen?

barno
31 januari 2016, 17:57
dit is een forum en geen vraagbaak. Jij vraagt en geeft niks terug, en dan verwacht je dat je dat ervaren gitaarbouwers en muzikanten verder hun bakkes houden. Zo gaat dat hier niet.

Joost de Ruig
31 januari 2016, 18:07
dit is een forum en geen vraagbaak. Jij vraagt en geeft niks terug, en dan verwacht je dat je dat ervaren gitaarbouwers en muzikanten verder hun bakkes houden. Zo gaat dat hier niet.


Ik heb het idee dat het een jeugdige landgenoot van je is Barno, die nog veel moet leren....

D3nnis
31 januari 2016, 18:23
Ik heb het idee dat het een jeugdige landgenoot van je is Barno, die nog veel moet leren....

Dat vind ik een belediging voor onze Belgische medemensen :D

barno
31 januari 2016, 18:27
Waar slaat dat op man? Waarom the fuck zou die kerel een Belg zijn. Dan toch eentje die uitdrukkingen gebruikt die enkel in NL worden gebruikt.

Joost de Ruig
31 januari 2016, 18:31
Waar slaat dat op man? Waarom the fuck zou die kerel een Belg zijn. Dan toch eentje die uitdrukkingen gebruikt die enkel in NL worden gebruikt.

Euhh, voel je niet beledigd, was geenszins zo bedoeld! Zo schrijft TS : "ik zal hen eens contacteren....", dat deed mij vermoeden met een zuiderbuur te maken te hebben. Maar ook een Kaaskop had ik aangesproken op zijn gedrag. Pintje van mij Barno, ter excuus ;)

D3nnis
31 januari 2016, 18:31
Ik had ook niet de indruk dat het een Belg is....wedje leggen? :D

Erik de Perik
31 januari 2016, 18:38
Ik heb het idee dat het een jeugdige landgenoot van je is Barno, die nog veel moet leren....

En ik weet zeker dat het Aldin Dubo is oftewel Keesss oftewel Bosnialove..... dat ik dat nou ontdekken moet zeg! ;)

D3nnis
31 januari 2016, 18:43
En is dat een Belg of niet?

RS-Rik
31 januari 2016, 18:54
Kan er een slotje op? Het antwoord op de vraag van de TS is gegeven.



Aldin is een aardige kerel, ik heb een keer twee pickups (of was het er 1?) van hem gekocht. Je moet het hem meegeven dat hij voet bij stuk houden niet onder de indruk is van al het commentaar op zijn vraag. Even kappen met zo negatief op de man spelen.
Jullie noemen hem een Belg, en zelfs barno raakt van zijn apropos. Dit topic begint een beetje te ontsporen.

D3nnis
31 januari 2016, 19:16
Je moet het hem meegeven dat hij voet bij stuk houden niet onder de indruk is van al het commentaar op zijn vraag. Even kappen met zo negatief op de man spelen.


Euhm, er wordt ook wat onzin de wereld in geslingerd door de beste man, waar op gereageerd wordt waar ook niks op terug komt. Dat vind ik wel jammer, had graag goede redenen gehoord, bijvoorbeeld waarom het hout bij AF dan zo slecht ligt terwijl er bouwers genoeg zijn die het prima vinden.

Erik de Perik
31 januari 2016, 21:00
Het is niet de meest communicatieve hier. Laten we het op zijn prille leeftijd houden :)

nidlaobud
31 januari 2016, 22:02
Wow, even weg en weer gezeik.

Men vindt het gewoonweg niet leuk als er niet op hun onzinnige vragen wordt geantwoord. Maar goed, als jij jezelf al overtuigd hebt van een voor mij bepaalde leeftijd en je komt daardoor aan je trekken, dan moet je dat vooral doen. Knock yourself out.

Joost de Ruig
31 januari 2016, 22:11
Als het geen jeudig onvermogen is, is het alleen maar sneuer. Succes met de bouw.

Erik de Perik
31 januari 2016, 22:13
Wow, even weg en weer gezeik.

Men vindt het gewoonweg niet leuk als er niet op hun onzinnige vragen wordt geantwoord. Maar goed, als jij jezelf al overtuigd hebt van een voor mij bepaalde leeftijd en je komt daardoor aan je trekken, dan moet je dat vooral doen. Knock yourself out.

Ik vind 25 jaar nog vrij jong, maar je gedraagt je inderdaad als een puber. Succes verder wijsneus.

Rizz
31 januari 2016, 23:16
Actie reactie, is wat ik hier lees. Buiten wat onhandigheden in het begin van het topic wordt er mijns inziens nu teveel op de man gespeeld. Als iemand het licht nu ziet, is het toch goed? Iedereen is wel eens abuis Als iemand geen zin heeft om te antwoorden op de vraag hoe oud deze is, doet hij dat toch gewoon niet. Om daar nou over te vallen, vind de vraag er ook niet helemaal toe doen.. Ik kraam ook regelmatig niet al te handige praat uit en ik ben 40.. :D

Kortom, relax. We hadden hier getuige kunnen zijn van een mooie bouw, ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren.

Joost de Ruig
31 januari 2016, 23:27
Actie reactie, is wat ik hier lees. Buiten wat onhandigheden in het begin van het topic wordt er mijns inziens nu teveel op de man gespeeld. Als iemand het licht nu ziet, is het toch goed? Als iemand geen zin heeft om te antwoorden op de vraag hoe oud deze is, doet hij dat toch gewoon niet. Om daar nou over te vallen, vind de vraag er ook niet helemaal toe doen.. Ik kraam ook regelmatig niet al te handige praat uit en ik ben 40.. :D

Kortom, relax. We hadden hier getuige kunnen zijn van een mooie bouw, ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren.

Even nuanceren: ik heb TS twee vragen gesteld:

- hij geeft aan het benodigde hout te hebben gevonden en ik vraag heel normaal om de kennis te delen waar hij hierin geslaagd is
- TS komt enige dagen later opnieuw met vragen die niet stroken met zijn opmerking hout te hebben gevonden. Dus vraag ik hem om opheldering omdat ik het niet meer snap

Pas bij het uitblijven van enige reactie én het constateren van enige onhandige opmerkingen van TS, waar meerdere zich aan storen, heb ik naar zijn leeftijd gevraagd..... Waarom TS zich aan mijn valide vragen stoort ontgaat mij. Ik heb diverse vragen van hem inhoudelijk beantwoord. Waarbij een van mijn tips zelfs heeft geleid tot de vonst van het benodigde hout. Echter gezien het ontbreken van het door hem gewenste certificaat, is hij daar niet op ingegaan.

Rizz
31 januari 2016, 23:35
Even teruggelezen: 1e punt: helemaal gelijk, geen speld tussen te krijgen.
2e vraag: Hij geeft aan dat hij Honduras heeft gevonden en vraagt vervolgens waar hij Rio kan vinden. Strookt m.i. wel met elkaar.

Dat je wat Rio betreft alleen gecertificeerd hout wil, vind ik persoonlijk prijzenswaardig, is dus zijn goed recht om ongecertficeerd niet te kopen.

E.e.a. blijft nog steeds actie-reactie, van beide kanten, niemand is hier onschuldig, maar het geeft wel de trent aan op het moment op GN. Iets wat ik bijvoorbeeld op Woodworking.nl nauwelijks zie. Een bestand van 12500 leden en er zijn heel veel meer leden echt actief i.t.t. GN, waar 40000 mensen lid van zijn en op ieder moment slechts een handjevol leden online zijn, de verborgen accounts niet meegerekend natuurlijk.

nidlaobud
1 februari 2016, 00:17
Even nuanceren: ik heb TS twee vragen gesteld:

- hij geeft aan het benodigde hout te hebben gevonden en ik vraag heel normaal om de kennis te delen waar hij hierin geslaagd is
- TS komt enige dagen later opnieuw met vragen die niet stroken met zijn opmerking hout te hebben gevonden. Dus vraag ik hem om opheldering omdat ik het niet meer snap

Pas bij het uitblijven van enige reactie én het constateren van enige onhandige opmerkingen van TS, waar meerdere zich aan storen, heb ik naar zijn leeftijd gevraagd.....

Ik vraag je serieus je bril op te zetten, je ogen open te doen, dan wel je verstand het toe te laten staan iets binnen te krijgen dat niet door jouw manier van denken is beïnvloed. In de buurt van post nummer 70. Ben benieuwd of je het nu wel kunt vinden. Dit komt overeen met dat iemand een lepel met voedsel erop het voor je neus moet houden, in plaats van dat je zelf de lepel op de tafel ziet staan en dat het in je doordringt dat je zelf een hap voedsel met die lepel in je mond stopt.

Ik ga geen moeite meer verspillen aan personen die de discussie aangaan, maar ondertussen niet volledig op de hoogte zijn van de discussie.

Aan Rik wil ik nog antwoorden dat ik niet af wil wijken de door mij genoemde houtsoorten, doordat de specificaties van de gitaar zijn gebaseerd op een '50s Les Paul. Zou die gitaar vervaardigd zijn uit vurenhout en hij zou hetzelfde imago hebben als het huidige, dan zou ik mijn gitaar uit vurenhout bouwen.

Joost de Ruig
1 februari 2016, 00:31
Even teruggelezen: 1e punt: helemaal gelijk, geen speld tussen te krijgen.
2e vraag: Hij geeft aan dat hij Honduras heeft gevonden en vraagt vervolgens waar hij Rio kan vinden. Strookt m.i. wel met elkaar.

Dat je wat Rio betreft alleen gecertificeerd hout wil, vind ik persoonlijk prijzenswaardig, is dus zijn goed recht om ongecertficeerd niet te kopen..

Beste Rizz, TS zijn reactie in #109 zegt genoeg......

Tabula Rasa
1 februari 2016, 03:31
Waarom bosnich esdoorn? Met die vraag in post #1 was al duidelijk wie je was.

Ga je hem nu wel zelf bouwen of laat je het nog steeds doen zoals eerder je plan was?

Ben benieuwd. Succes.

nidlaobud
2 februari 2016, 00:47
Waarom bosnich esdoorn? Met die vraag in post #1 was al duidelijk wie je was.

Ga je hem nu wel zelf bouwen of laat je het nog steeds doen zoals eerder je plan was?

Ben benieuwd. Succes.

Dat schijnt kwalitatief zeer goed maple te zijn. Ik ben al van gedachten veranderd. Het wordt Amerikaans esdoorn, two piece. Ik heb nergens toegang tot het gereedschap om het allemaal zelf te bouwen, ik laat het doen. Het hout moet nog eerst naar Bosnië gebrcht worden.


Actie reactie, is wat ik hier lees. Buiten wat onhandigheden in het begin van het topic wordt er mijns inziens nu teveel op de man gespeeld. Als iemand het licht nu ziet, is het toch goed? Iedereen is wel eens abuis Als iemand geen zin heeft om te antwoorden op de vraag hoe oud deze is, doet hij dat toch gewoon niet. Om daar nou over te vallen, vind de vraag er ook niet helemaal toe doen.. Ik kraam ook regelmatig niet al te handige praat uit en ik ben 40.. :D

Kortom, relax. We hadden hier getuige kunnen zijn van een mooie bouw, ik denk dat dat niet meer gaat gebeuren.

Ik zal inderdaad het bouwproces niet meer posten. Hooguit post ik ooit een aantal foto's, meer niet.

Joost de Ruig
2 februari 2016, 01:13
Ik zal inderdaad het bouwproces niet meer posten. Hooguit post ik ooit een aantal foto's, meer niet.

Yeah right, nu moeten we geloven dat je je juist enorm verheugd had op het delen van het bouwproces hier op GN, maar dat je je nu bedacht heb. Knul, je wilt -ondanks een aantal hele normale verzoeken- niet eens met ons delen welke van onze tips nog wel geleid hebben tot het vinden van het gezochte mahonie...... Je moet nog veel leren.......

Erik de Perik
2 februari 2016, 01:44
Yeah right, nu moeten we geloven dat je je juist enorm verheugd had op het delen van het bouwproces hier op GN, maar dat je je nu bedacht heb. Knul, je wilt -ondanks een aantal hele normale verzoeken- niet eens met ons delen welke van onze tips nog wel geleid hebben tot het vinden van het gezochte mahonie...... Je moet nog veel leren.......

Wel fijn dat hij een bouwer heeft gevonden die zelf niet aan hout kan komen. Deze gast teistert ook een autoforum met zijn 'prikkelende' reacties. Lekker laten gaan, de leemte van zijn bouwfoto's is met een goede praatgroep wel weer op te vangen.

Feter
2 februari 2016, 09:36
Maar ga je hem nu ZELF bouwen of LAAT je hem bouwen?
(Ik heb wel genoten hoor van dit topic!)

LGK
2 februari 2016, 13:53
Volgensmij laat hij t doen, in Bosnië?

oigun
2 februari 2016, 15:23
Slotje! :D
~~~~~~

Feter
2 februari 2016, 15:58
He getver, ik wilde me net mengen in deze doodlopende discussie :D

Cocobolo
2 februari 2016, 17:07
Slotje! :D
~~~~~~

en ik had net popcorn gehaald voor de voorstelling van vanavond :nervous:

Joost de Ruig
2 februari 2016, 17:09
IK ga mij niet snel meer laten verleiden tot een discussie als deze. Nu alweer spijt van, maar gelukkig hebben anderen ervan genoten :)

Erik de Perik
2 februari 2016, 17:17
In principe waren we toch al meer met elkaar dan met Aldin in gesprek, zeker na diens 'lekker-puh' exit.

Rizz
2 februari 2016, 18:55
Heb ik dat? Neem ik het s een keer voor iemand op, gaattie m niet zelf bouwen.. tsk tsk... :stop: zucht, doe je s een goeie daad... :(

Joost de Ruig
2 februari 2016, 19:00
Heb ik dat? Neem ik het s een keer voor iemand op, gaattie m niet zelf bouwen.. tsk tsk... :stop: zucht, doe je s een goeie daad... :(

Maar jij maakt het goed met ons, door je volgende akostische bouw met ons te delen vanuit je nieuwe mojo-hut ;)

Rizz
2 februari 2016, 19:02
Dat sws :D eerst die hut.. kost me meer dan genoeg moeite, dat rotte hok.. :) maar ook dat gaat de goeie kant op..

Javaca
2 februari 2016, 19:36
Slotje! :D
~~~~~~

Juist!

Ben je er eventjes niet en begint het getrol... Lijkt wel een goedkope soap.

De topicstarter raad ik aan het snobisme voortaan achterwege te laten. Hier op het forum proberen we ELKAAR te helpen, niet onderuit te halen. Hierbij worden af en toe tegenvragen gesteld omdat mensen oprecht geïnteresseerd zijn naar de achtergronden. Het stelselmatig negeren en enkel antwoorden met gesnauw wordt als onbeleefd ervaren.

Nu iedereen terug naar de werkbank en mooie dingen bouwen.

Joost de Ruig
2 februari 2016, 19:42
De topicstarter raad ik aan het snobisme voortaan achterwege te laten. Hier op het forum proberen we ELKAAR te helpen, niet onderuit te halen. Hierbij worden af en toe tegenvragen gesteld omdat mensen oprecht geïnteresseerd zijn naar de achtergronden. Het stelselmatig negeren en enkel antwoorden met gesnauw wordt als onbeleefd ervaren.

Nu iedereen terug naar de werkbank en mooie dingen bouwen.

Goede nuance! Op mij werkbank ligt momenteel iets voor Rizz, maar ik mag van Mitch geen reclame maken ;) , dus ik laat eventuele foto's aan Rizz over volgende week :)

Ike57
2 februari 2016, 21:38
en ik had net popcorn gehaald voor de voorstelling van vanavond :nervous:

Ik kom niet zoveel meer op het forum. Mis ik toch weer wat! Popcorn it is! (en morele ondersteuning voor mijn gitaarbouw vrienden!)