PDA

View Full Version : Pedaalboard voor lead



Thom Stal
14 januari 2016, 15:21
Hey

Ik speel sinds kort in een band als 2de lead gitarist. En ben dus bezig met een goede board in elkaar te zetten. Mijn rol is om rythm gitarist te zijn in de coupletten en refrein. Maar om uiteindelijk in ballads en andere nummers een mooi gitaarsolo vol passie te plaatsen. En moet dus daarvoor een goede pedaalboard hebben.

Rig dat ik gebruik

Squier stratocaster met brian may schakeling
Dunlop cry baby wah pedaal
MXR EVH Phase 90
BOSS DS-1
BOSS CE-5
VOX AC30


Niet in gebruik:

Les Paul Epiphone Special II
Fender Champion 10 Snow White amp(limited edition)
Aria warp driver
BOSS RC-30
BOSS RC-300


Graag zoek ik dus pedalen die hier goed bij kunnen passen. We inspireren ons door vele soorten bands zoals Foo Fighters, Queen, Nirvana, Metallica, Slash, GnR, Kensington etc. Onze sound verschilt dus zwaar hierdoor. Ik hoor graag suggesties en alternatieven als mogelijk is. Zelf ben ik geen fan van fuzz, slicer en tremolo pedalen.

arjanb01
14 januari 2016, 15:39
Tubescreamer voor je boost van je solo's mis ik, een Ibanez ts9 of een maxon od808.

Thom Stal
14 januari 2016, 15:50
Ik ga daarvoor binnenkort kijken dan bij de lokale muziekzaak. Bedankt alvast voor die suggestie. Zelf zijn alle pedalen die ik erin heb opgenoemd alle die ik heb

muziekschuur
14 januari 2016, 16:05
Ibanez JEM pedaal. Heb je twee TS9's in 1 behuizing. Evt. clean boost. En een fuzz om je overdrive wat te styleren.

Brad
14 januari 2016, 16:07
Als ik kijk naar wat je al hebt zou ik een compressor erbij nemen , bijvoorbeeld een Boss CS-2 of een compressor van MXR . In combinatie met die DS1 distortion kun je dan een hele mooie leadsound maken

Ook voor slagpartijen en tokkelwerk met chorus is die compressor een mooie toevoeging

Ik ga er hierbij vanuit dat je de AC 30 clean hebt afgesteld , wanneer je de AC 30 overstuurd gebruikt kun je ook de DS 1 gebruiken om hem verder in het rood te sturen , je moet de gain van de DS 1 dan ongeveer op 9 uur zetten

Kim Wilson
14 januari 2016, 16:14
Als het een beetje geld mag kosten: Brunetti Mercury Box. Van crunch tot dikke lead, en altijd gedefinieerd.

Thom Stal
14 januari 2016, 16:52
Als ik kijk naar wat je al hebt zou ik een compressor erbij nemen , bijvoorbeeld een Boss CS-2 of een compressor van MXR . In combinatie met die DS1 distortion kun je dan een hele mooie leadsound maken

Ook voor slagpartijen en tokkelwerk met chorus is die compressor een mooie toevoeging

Ik ga er hierbij vanuit dat je de AC 30 clean hebt afgesteld , wanneer je de AC 30 overstuurd gebruikt kun je ook de DS 1 gebruiken om hem verder in het rood te sturen , je moet de gain van de DS 1 dan ongeveer op 9 uur zetten

In mijn ogen moet een AC-30 altijd op clean staan. Daar geven ze het beste geluid mee. Mijn DS-1 staat qua instellingen: Tone en level op 11 uur en Distortion max. Maar die gebruik ik alleen voor heftigere nummers. Maar die compressor ga ik dan wel regelen binnenkort. Weet jij een goede compressor van MXR? en eventueel ook handige settings ervoor.

telerocker
14 januari 2016, 17:05
Ik zou voor mildere sounds eens kijken naar de Taxi Drive van Brunetti of een Xotic RC of AC Booster.
Voor dikke leads is een Mercury Box een aanrader. Ik heb zelf de Mercury Box 2 versie, waarmee je van een cleane amp een driekanaals maakt. Kost wat centen, maar dan ben je ook klaar. De aparte lead-stand van de MB2 is erg goed, vind ik. Dankzij de mid-knop prikt hij ook goed door de bandmix.

Gewoon eens testen, want de MB is aan de smeuiige kant. Misschien zoek je net iets rauwers.

humbucker
14 januari 2016, 17:11
Ik zou een TS9 niet voor een AC30 hangen, dat werkt niet zoals dat bij andere amps wel werkt. Een Vox is wat kieskeuriger.

Ik zou eens kijken naar een goeie (treble)booster en je AC30 net op het randje clean-crunch afstellen. Als je dan gaat boosten krijg je een mooie natuurlijke drive. Wil je nog wat meer drive dan is die brunetti een goede optie (wel heel veel gain on tap) of een OCD oid.

Thom Stal
14 januari 2016, 17:17
Ik zou voor mildere sounds eens kijken naar de Taxi Drive van Brunetti of een Xotic RC of AC Booster.
Voor dikke leads is een Mercury Box een aanrader. Ik heb zelf de Mercury Box 2 versie, waarmee je van een cleane amp een driekanaals maakt. Kost wat centen, maar dan ben je ook klaar. De aparte lead-stand van de MB2 is erg goed, vind ik. Dankzij de mid-knop prikt hij ook goed door de bandmix.

Gewoon eens testen, want de MB is aan de smeuiige kant. Misschien zoek je net iets rauwers.

Ik ga erover nadenken over de MB. Ik zoek eigenlijk wat milds en warms i.p.v. rauw en koud. Mijn gitaar kan ik dankzij de brian may schakelingen al fel laten klinken van nature. Valt wel mee qua prijs de MB. Ik heb namelijk voor mijn akoestische gitaar een RC-30 en RC-300. Maar die wil ik niet gebruiken voor mijn elektrische gitaren.

Thom Stal
14 januari 2016, 17:22
Ik zou een TS9 niet voor een AC30 hangen, dat werkt niet zoals dat bij andere amps wel werkt. Een Vox is wat kieskeuriger.

Ik zou eens kijken naar een goeie (treble)booster en je AC30 net op het randje clean-crunch afstellen. Als je dan gaat boosten krijg je een mooie natuurlijke drive. Wil je nog wat meer drive dan is die brunetti een goede optie (wel heel veel gain on tap) of een OCD oid.

wat zijn de instellingen voor die clean-crunch grens? en welke treble booster is dan wel handig?

humbucker
14 januari 2016, 17:26
wat zijn de instellingen voor die clean-crunch grens? en welke treble booster is dan wel handig?

Dat hangt van je gitaar/versterker af. Zet de mastervolume op de gewenste stand en draai dan het kanaalvolume open tot dat de amp begint te crunchen, vervolgens draai je ofwel je gitaarvolume een beetje terug of de amp en gebruik je een booster.

Tip: Gebruik je oren ;)


btw: wat bedoel je met brian may schakelingen?

Joost de Ruig
14 januari 2016, 17:28
De TC Electronic MojoMojo is ook prima als booster & cruncher te gebruiken en daarnaast erg voordelig met zijn €49,-. Zie: http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_mojomojo.htm?offid=5&affid=1&subid=259472NL&subid2=TC+Electronic+MojoMojo&origin=boost&gclid=CIWfxf7bqcoCFWgOwwodRkkGIw


https://www.thomann.de/pics/bdb/259472/8236420_800.jpg

Brad
14 januari 2016, 17:38
In mijn ogen moet een AC-30 altijd op clean staan. Daar geven ze het beste geluid mee. Mijn DS-1 staat qua instellingen: Tone en level op 11 uur en Distortion max. Maar die gebruik ik alleen voor heftigere nummers. Maar die compressor ga ik dan wel regelen binnenkort. Weet jij een goede compressor van MXR? en eventueel ook handige settings ervoor

Ja de Dyna comp compressors van MXR zijn goed en niet overdreven duur . Je hebt 2 modellen de gewone en de super
Met de instellingen zou ik het vrij neutraal houden zeg maar niet verder dan 12 uur

telerocker
14 januari 2016, 18:37
Ik ga erover nadenken over de MB. Ik zoek eigenlijk wat milds en warms i.p.v. rauw en koud. Mijn gitaar kan ik dankzij de brian may schakelingen al fel laten klinken van nature. Valt wel mee qua prijs de MB. Ik heb namelijk voor mijn akoestische gitaar een RC-30 en RC-300. Maar die wil ik niet gebruiken voor mijn elektrische gitaren.

De MB2 is warm, is goed in te stellen en heeft ook behoorlijke gainreserves.

Thom Stal
14 januari 2016, 21:31
Ibanez JEM pedaal. Heb je twee TS9's in 1 behuizing. Evt. clean boost. En een fuzz om je overdrive wat te styleren.

Ik ben geen fan van fuzz. Ik vind het niet echt een mooi geluid vergeleken met overdrive en distortion.

Kakihara
14 januari 2016, 21:43
AC30 en tubescreamer vind ik persoonlijk een moeilijke combinatie. Ik zou dan eerder opteren voor een catalinbread dls of iets in die aard. Wat Huge Saucy Box lijkt me ook een goeie match.

Braml
17 januari 2016, 22:07
Mocht je aan een tubescreamer denken om als booster te gebruiken voor solo's. Er bestaat ook een mini versie van. Die is compacter en goedkoper, misschien wordt het dan interessant?

beruk
17 januari 2016, 23:56
Ik zoek eigenlijk wat milds en warms i.p.v. rauw en koud.
Zeker ergens T-rex mudhoney ergens testen is mijn advies. Ik vind die goed instelbaar zonder dat je gelijk te fuzzy gaat klinken.

telerocker
18 januari 2016, 00:13
Zeker ergens T-rex mudhoney ergens testen is mijn advies. Ik vind die goed instelbaar zonder dat je gelijk te fuzzy gaat klinken.

Ik heb de Mudhoney gehad. Aardig pedaal dat niet met elke amps even lekker werkt. Had er met boost ingeschakeld ook snel feedback mee.

10us
18 januari 2016, 00:22
solo's op een ac30? Drive en delay natuurlijk...
maar voordat je geld gaat uitgeven: wat vind je een goede lead tone? ik zou uitzoeken hoe die zound wordt gemaakt en dan heb je een richting. en probeer het eerst een vooral met die aria warp driver er voor met (een goedkope/geleende) delay.

heb je gewoon zin in nieuwe gear?

Drives waarvan praktisch iedereen zal roepen dat ze het goed doen op een vox in oplopende duurderigheid:
Proco Rat, Timmy, Crowther Hot cake (ik zou voor de Rat gaan, goedkoop, onverwoestbaar en zingende lead tones, perfect voor VOX) ik ben niet echt fan van Tube screamer achtigen op een vox maar probeer het vooral.

Delay: een spatje, anything goes maar probeer eens een MXR carbon copy ofzo of als je van minder donker houdt een Boss DD7

Tabula Rasa
18 januari 2016, 07:21
En gewoon op z'n flikker geven met een LPB? Lekket goedkoop en zijn met een ac30 volgens mij prima kunnen werken.

Thom Stal
18 januari 2016, 11:04
solo's op een ac30? Drive en delay natuurlijk...
maar voordat je geld gaat uitgeven: wat vind je een goede lead tone? ik zou uitzoeken hoe die zound wordt gemaakt en dan heb je een richting. en probeer het eerst een vooral met die aria warp driver er voor met (een goedkope/geleende) delay.

heb je gewoon zin in nieuwe gear?

Drives waarvan praktisch iedereen zal roepen dat ze het goed doen op een vox in oplopende duurderigheid:
Proco Rat, Timmy, Crowther Hot cake (ik zou voor de Rat gaan, goedkoop, onverwoestbaar en zingende lead tones, perfect voor VOX) ik ben niet echt fan van Tube screamer achtigen op een vox maar probeer het vooral.

Delay: een spatje, anything goes maar probeer eens een MXR carbon copy ofzo of als je van minder donker houdt een Boss DD7

Ik ben sinds een half jaar terug begonnen met een mijn pedalboord maken. Ik had toen al heel lang die aria warpdrive als enige pedaal voor 5 jaar. Pas begin volgend maand heb ik mijn andere versterker terug, dan wordt die AC30 minder vaak gebruikt. Volgende maand begin ik met de drive en distortion pedalen met misschien een fuzz als het er goed bij past. Ook probeer qua geluid dat van Foo Fighters, Queen, Europe, Guns 'n' Roses en Kensington te combineren. Wanneer dat van Foo Fighters voor een groot deel alleen een Mesa Boogie amp is in combinatie met AC30, is dat van Queen weer veel delay. Ik heb sinds kort de BOSS DD3, ondertussen experimenteer ik met de settings zodat het op zn minst bij de chorus past en aria warpdrive