PDA

View Full Version : Verschil pedalboard en multi fx processor



Pearl
13 januari 2016, 16:50
Hallo,

Enige tijd geleden had ik een boss gt-8, die heb ik verkocht omdat ik geen gitaar meer speelde en niet wist dat ik maanden later toch weer ging spelen en les ging nemen. Nu heb ik een digitech rp360xp gekocht. Ik vind het allemaal prima wat er kwa geluid uitkomt, hij heeft diverse effecten, simulaties van van alles en nog wat, drumcomputer ingebouwd, koptelefoonaansluiting en noem maar op. Kan hem op mijn mengpaneel aansluiten waar actieve monitor speakers aanhangen, volume zat. Kan hem in de woonkamer aan mijn versterker hangen zodat ik niet hoef te verkassen naar mijn krappe hobby studiotje. Dus heel veelzijdig.
Maar veel gitaristen kopen verschillende (analoge) pendaaltjes die ze op een pedalboard schroeven, hebben een (buizen) versterker met cabinet etc. Dat is natuurlijk allemaal veel duurder denk ik dan mijn oplossing.
Is dat laatste zoveel beter dan hoe ik het inzet en is dat verschil echt goed te horen? En wat is de meerwaarde gezien prijs/kwaliteit verhouding? Nu heb ik natuurlijk ook moeten investeren in die digitech. Het mengpaneel en actieve speakers had ik al maar tel ik toch wel mee maar volgens mij is de versterker/pedalboard oplossing toch duurder.

WillemdaGuide
13 januari 2016, 17:06
Voor thuis helemaal perfect, voor in de oefenruimte kan, voor op het podium... niet voor mij in ieder geval.
Een goeie amp en pedalboard zijn duur, maar een goede modeller is ook niet goedkoop. Voor op een podium zou ik in ieder geval niet wat kunnen met een digitech, ik ben gewend aan een amp met pedalboard en wil dat zo houden. uiteindelijk is alles terug te voeren op persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Joost de Ruig
13 januari 2016, 17:14
Wat mij betreft appelen en peren vergelijken. Via een vrij voordelig multi-effect rechtstreeks de PA in, is een oplossing waar niet veel muzikanten voor zullen kiezen. Voor thuis prima, voor in de oefenruimte igv nood (defecte amp) nog wel te doen, maar live een no-go lijkt mij. Als ik een amp had met reverb en 2 kanalen, kan je daar eigenlijk live qua sound al beter mee toe dan jouw oplossing. Hooguit nog een boostertje of overdrive erbij om eenvoudig naar een leadsound te gaan. ALs je daarmee begint, kan je altijd gaan uitbouwen naar een floorboard en daar stukje bij beetje voor sparen.

10us
13 januari 2016, 17:34
En niet te vergeten:

Een buizenversterker, plank met pedalen (al dan niet veel te duur / boutique), patchkabels, voedingen....
Allemaal mooi speelgoed!

Maar serieus, als het goed klinkt en je hebt er lol mee: niets meer aan doen.

Je kan een pedalboard zo duur maken als je wil, een stapel Joyo/Donner/ENO pedalen kosten je de kop niet. Als je zin heb om te experimenteren en niet buiten de deur speelt zijn volgens mij twee goede opties waarbij je je geld aardig besteed:
1. een leuke thuisversteker (ik zou zeggen zonder effecten want je hebt de Digitech al) a la de vox pathfinder ofzo
2. een (of twee, of drie) analoge drives van een van de eerder genoemde pedalenboeren die je nog voor je digitech kan zetten.

Nodig is het niet, leuk is het wel :)

Pearl
13 januari 2016, 17:45
Appels met peren maakt niet zoveel uit. Je kunt de voor en nadelen van appels en peren vergelijken. Prijs, houdbaarheid, smaak. :)

Ik ben slechts een beginnend hobbyist en mijn ambitie reikt hooguit zover dat ik op een verjaardagsfeestje rond het kampvuur wat kan tokkelen. Ik begrijp uit jullie reacties dat met name op het podium de eisen groter zijn dan waaraan mijn digitechje kan voldoen, dat voor thuis prima volstaat.

Overigens heb ik nog voor mijn synthobby een lexicon mlx100, een alesis midiverb en een dbx compressor. Dus speelgoed zat denk ik voor nu.

harrie-beton
13 januari 2016, 19:39
Het maakt niet uit. Er zijn slechte pedalen, slechte multi effecten, goede pedalen en goede multi effecten.
Gitaristen zoeken wel hun eigen toon en dat zal wel de reden zijn dat er 500+ soorten overdrive pedalen zijn.
Met een multi effect ben je meer beperkt.

the sure thing
13 januari 2016, 20:06
Ik heb even het instap model van Boss, de ME-20 uitgebreid getest. SJESUS wat een kut apparaat. Wat een klote-klanken. Qua overdrive viel het nog wel mee, maar vooral de combi van geluiden was snel een klote-brei


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Brad
13 januari 2016, 23:11
Het is maar waar je naar op zoek bent . Houd je van een wat puristen een natuurlijk gitaargeluid noemen of mag het van jou best een beetje processed klinken
Dat wil zeggen dat je echt een effectmatig geluid hebt

Als je voor een natuurlijke toon gaat dan zijn losse analoge effectpedalen zeker aan te raden . Het nadeel is dat wanneer je een hoop effecten wilt gebruiken je een groot weinig handzaam pedalboard hebt al kun je met mini pedalen dat behoorlijk binnen de perken houden maar de veelzijdigheid en het bedieningsgemak van een muliti effect met modeling zul je nooit hebben

Als je tevreden bent met het geluid en de dynamiek van een compacte programmeerbare multi effect processor gebaseerd op modeling zou ik er voor gaan

Ik zelf ben niet erg gecharmeerd van modeling op de acoustic simulator geluiden na , die zijn voor akoestische slaggitaar terwijl je gewoon op je elektrische gitaar speelt best bruikbaar

Dutch66
14 januari 2016, 09:51
Alles heeft te maken met je 'referentiekader'. Als je een tijdje op een echte set speelt,
pleur je dat digi-ding al gauw door het raam.... Nu weet je niet beter ;)

Joost de Ruig
14 januari 2016, 11:27
Ik zelf ben niet erg gecharmeerd van modeling op de acoustic simulator geluiden na , die zijn voor akoestische slaggitaar terwijl je gewoon op je elektrische gitaar speelt best bruikbaar

Grappig dat je dat zegt. Ik ben nog nooit een modeling amp, pedaaltje of multi-effect tegengekomen waarvan ik de acoustic simulator te pruimen vond. Altijd te dunne piezo-achtige sound, ook als je andere pu-simulaties kiest.

telerocker
14 januari 2016, 11:59
Ik heb geen zin om voor twee nummers een akoestische gitaar de bühne op te slepen. Ik heb wel eens zo acoustic simulator-pedaaltje van Boss gebruikt. Dat vond ik geen echte oplossing. Ik gebruik nu gewoon het tussenstandje van de strat icm de doubling-stand op mijn flanger. Dat is weliswaar elektrisch, maar in de bandmix bruikbaar.

Brad
14 januari 2016, 16:31
Grappig dat je dat zegt. Ik ben nog nooit een modeling amp, pedaaltje of multi-effect tegengekomen waarvan ik de acoustic simulator te pruimen vond. Altijd te dunne piezo-achtige sound, ook als je andere pu-simulaties kiest

Ik sta er ook niet om te juichen hoor . Maar Boss AC-3 pedaal dat ik heb vind ik zeker bruikbaar

In mijn digitale recorder van boss zit echter een acoustic simulator geluid dat zeer goed is . Niet alleen de klank maar ook de dynamiek doet sterk denken aan een akoestische gitaar . Als ik een akoestisch geluid wil gebruik ik altijd dat , geen geklooi met microfoons

Joost de Ruig
14 januari 2016, 17:36
Ik heb geen zin om voor twee nummers een akoestische gitaar de bühne op te slepen. Ik heb wel eens zo acoustic simulator-pedaaltje van Boss gebruikt. Dat vond ik geen echte oplossing. Ik gebruik nu gewoon het tussenstandje van de strat icm de doubling-stand op mijn flanger. Dat is weliswaar elektrisch, maar in de bandmix bruikbaar.


Zou de Digitech Mosaic niet iets voor jou kunnen zijn? Soort van 12-string simulator die een wat een akoestisch effect geeft. Ik overweeg hem zelf ook, maar hij kost wel €140,- .....


http://images.phantom48.com/ebay/product_images/mosaic.jpg

Brad
14 januari 2016, 17:43
Grappig dat je dat zegt. Ik ben nog nooit een modeling amp, pedaaltje of multi-effect tegengekomen waarvan ik de acoustic simulator te pruimen vond. Altijd te dunne piezo-achtige sound, ook als je andere pu-simulaties kiest

Ik heb hier een sound sample van de acoustic simulator in mijn Boss meer sporen recorder . Ik heb het voor het gemak even opgenomen op mijn goedkope field recorder via de line in van dat ding

https://soundcloud.com/brad-524926423/example-acoustic-simulator

Pepe
14 januari 2016, 18:03
Dat lijkt voor geen kant op een akoestiek natuurlijk. Dat maakt het niet onbruikbaar natuurlijk. De zanger van Cake speelt op een oud zweeds akoestisch gitaartje door een amp wat een merkwaardig geluid geeft maar ook instant herkenbaar maakt. Over die Gibson met de ingebouwde P90 (waar Lennon op speelde) nog maar te zwijgen.
En helemaal de Martins met een dearmond. Ik denk dat Neil Young of Mascis daar wel een liedje uit kunnen halen.


https://www.youtube.com/watch?v=F5XhhavAo3I

Pearl
14 januari 2016, 23:26
De keuze voor de digitech360 was vooral een financiele maar ook een praktische. Ik heb mijn hobbykamer al behoorlijk vol met "rommel" en zon versterker met kabinet en pedalboard gaat me echt te ver. Bovendien ben ik een absolute beginner (in memoriam David). Zoals ik al zei had ik eerst een boss gt-8, vond ik ook prima, was wat meer handson meer pedalen ook. Wilde hem bijna opnieuw aanschaffen maar hij is tweedehands duurder dan deze digitech en de digitech heeft een ingebouwde drumcomputer (wel met vaste patterns maar dat moet ik nog uitzoeken) en dat vond ik ook wel handig. Nu heb ik wel drumcomputers genoeg maar dan moet ik dat er ook weer aanhangen en doorlussen. Wilde gewoon iets simpels waar een amateur als ik even mee vooruit kan. Later als ik groot ben kan ik wellicht verder kijken.

ar250artist
15 januari 2016, 09:20
Volgens mij helemaal geen verkeerde keuze hoor Pearl. Ik gebruik zelf een Rp255 en vind ik prima. Ook ik heb geen ruimte voor versterkers, pedalboards en dergelijke en ben dus aangewezen op klein modelling spul. Ik heb me daar in geschikt en vermaak me uitstekend. Die digitech is best handig met alle aansluitmogelijkheden, looper en drummert. Vergelijken met andere spullen in deze context dan ook zinloos, beter spul is er altijd. En bovendien blijf je gitarist en jeukt het volgende week weer voor iets nieuws en beters ;)

Brad
15 januari 2016, 12:59
Als je het bevalt waarom zou je dan naar iets anders uitkijken inderdaad . Het grappige is dat geluiden die op zich misschien niet zo lekker klinken in de mix van een nummer juist heel goed kunnen klinken
Ik had een effectenbakje met 3 effecten waarvan ik spijt had dat ik hem gekocht had vanwege de metaalachtige klank . Toen ik een demo met dat ding maakte vertaalde dat metaalachtige in de mix zich in helderheid en een sprankelend geluid

Verder is zo een Digitech apparaat verdomd handig . Een heleboel effecten en versterker modellen die je eindeloos kunt combineren en opslaan in een patch en met een enkele druk op de knop kun je elk geluid oproepen

Midwolda
15 januari 2016, 13:34
Waar ik op vastloop met multi-fx is dat ik moet onthouden welk patchnummer bij welk geluid hoort
en dat ik niet snel van bank A patch 3 naar bank C patch 7 kan switchen terwijl ik aan het spelen ben.
Oh nee, oeps, het was toch bank C patch 8, foutje bedankt...
en nou stond-ie net deze keer effe niet per ongeluk op de tuner...
:rolleyes:

ar250artist
15 januari 2016, 14:13
Waar ik op vastloop met multi-fx is dat ik moet onthouden welk patchnummer bij welk geluid hoort
en dat ik niet snel van bank A patch 3 naar bank C patch 7 kan switchen terwijl ik aan het spelen ben.
Oh nee, oeps, het was toch bank C patch 8, foutje bedankt...
en nou stond-ie net deze keer effe niet per ongeluk op de tuner...
:rolleyes:

Ha ha, ja ik heb in het verleden een soortgelijke digitech live proberen te gebruiken en dat werd hem ook niet. De banken kunnen alleen op een neer worden gebruikt dus kun je nooit snel van patch wisselen. Zeker niet als je wat meer patches gebruikt. Nu thuis maakt dat gelukkig allemaal niet uit en werkt het prima..

Triggy
15 januari 2016, 14:23
Dat lijkt voor geen kant op een akoestiek natuurlijk. Dat maakt het niet onbruikbaar natuurlijk. De zanger van Cake speelt op een oud zweeds akoestisch gitaartje door een amp wat een merkwaardig geluid geeft maar ook instant herkenbaar maakt. Over die Gibson met de ingebouwde P90 (waar Lennon op speelde) nog maar te zwijgen.
En helemaal de Martins met een dearmond. Ik denk dat Neil Young of Mascis daar wel een liedje uit kunnen halen.


https://www.youtube.com/watch?v=F5XhhavAo3I


Pff....Een Martin D18 uit 59 (!!) verkloten om er elektrisch mee te kunnen spelen?:mad: Moet toch niet veel gekker worden....:soinnocent:

showband
15 januari 2016, 16:53
alles wat voor jou werkt IS goed.

Maar het markante verschil is wat mij betreft

multiFX :
-gebruiksgemak,
-geheugens,
-geen kabelzooi,
-compact,
-goedkoop (mogelijk ;) )

losse effecten:
-Als je net dat ene effect mist... wat doe je dan met een multieffect? Op een board los je het op.
-Kwaliteit ipv kwantiteit. (hoeft dus ook niet duurder te zijn. gebruik je werkelijk meer dan 4 effecten?)
-een ding stuk? Ompluggen en doorspelen met de rest.
-Verouderd nauwelijks. Een goed board uit 1979 is nu nog hip! Een digitaal multieffect uit 1992 klinkt nergens naar.
-robust en repareerbaar. (als je het GOED doet)

Pearl
15 januari 2016, 17:42
Ha ha, ja ik heb in het verleden een soortgelijke digitech live proberen te gebruiken en dat werd hem ook niet. De banken kunnen alleen op een neer worden gebruikt dus kun je nooit snel van patch wisselen. Zeker niet als je wat meer patches gebruikt. Nu thuis maakt dat gelukkig allemaal niet uit en werkt het prima..

Dat mis ik wel van de boss, die had 4 of 5 programmeerbare pendalen naast de up en down. Ik geloof wel dat je de digitech kunt uitbreiden met extra pendalen. Ontouden van 5 lukt me wel, gewoon onthouden welk effect(combinatei) er onder nummer welk nr zit. Met alleen up en down idd niet. Nu krijg ik ook nog last van cognitieve dissonantie.

ateng
17 januari 2016, 01:24
Alles heeft te maken met je 'referentiekader'. Als je een tijdje op een echte set speelt,
pleur je dat digi-ding al gauw door het raam.... Nu weet je niet beter ;)

Denk ook dat dat het is... zolang je nooit over een buizenversterker hebt gespeeld met een aantal vette pedalen ervoor zul je snel tevreden zijn met een multi fx want je weet niet beter. Als je alleen voor thuis gebruikt en voor fun speelt dan is zo'n multi fx wel oké maar voor optredens absoluut een afrader.

CheckItLoud
17 januari 2016, 19:47
Pff....Een Martin D18 uit 59 (!!) verkloten om er elektrisch mee te kunnen spelen?:mad: Moet toch niet veel gekker worden....:soinnocent:

Volgens mij is hij toentertijd zo door Martin geleverd.

Joost de Ruig
17 januari 2016, 19:50
Volgens mij is hij toentertijd zo door Martin geleverd.

Hoe verrast ik ook was, maar dat klopt helemaal.

Triggy
17 januari 2016, 21:38
Volgens mij is hij toentertijd zo door Martin geleverd.

Een mens is nooit te oud om te leren:soinnocent: Ik had er nog nooit eerder van gehoord of wat van gezien. Ik neem mijn woorden terug, wat een geweldig idee van Martin....(voor destijds....).:rockon:

CheckItLoud
18 januari 2016, 21:08
Hoe verrast ik ook was, maar dat klopt helemaal.


Een mens is nooit te oud om te leren:soinnocent: Ik had er nog nooit eerder van gehoord of wat van gezien. Ik neem mijn woorden terug, wat een geweldig idee van Martin....(voor destijds....).:rockon:

Inderdaad vrij bijzonder ding! Ik vind 'm in die video wel heel cool klinken.

Plant
18 januari 2016, 21:44
O, dus Kurt Cobain speelde de Nirvana unplugged sessie op een fabrieksmodel, dat wist ik ook niet. Altijd gedacht dat dat een 'customised' gitaar was.

http://images.equipboard.com/uploads/source/image/4626/big_kurt-cobain-on-mtv-unplugged-with-his-acoustic-martin-d-18e.jpg?v=1398888136

obiwanjacobi
19 januari 2016, 07:34
Het grote voordeel van een multi effect tov losse pedalen (of is het pendalen - of is het penvallen?) vind ik dat je met je foot controller met 1 druk op de knop een heeeel ander geluid kan krijgen.

Als je meer van een 'paar standaard sounds' ben, kan je met pedalen makkelijker combineren en uitwisselen tot je je ideale sound hebt gevonden.

[2c]

Pearl
19 januari 2016, 10:40
tov losse pedalen (of is het pendalen - of is het penvallen?)

[2c]

Ligt eraan waar je woont in NL, in friesland is het penvallen, in limburg pendalen, in den haag pedaluh

😊

Pearl
23 februari 2016, 23:51
Wat kost een basic (echt) pedalboard eigenlijk?

Pepe
24 februari 2016, 00:51
Wat kost een basic (echt) pedalboard eigenlijk?

Dat kan van alles tussen budget en heel duur uitpakken waarbij het een niet beter hoeft te klinken dan de ander, tis allemaal naar gelang wat je denkt nodig te hebben.
Ik heb een klein basic boardje (een nano) dat net in een zijzak van een gigbag past en daar staat een drive, tuner, delay en een trem/reverb op. Als je beetje slim inkoopt ben je incl board en voeding voor 500 klaar. Het kan misschien nog wel goedkoper, duurder in ieder geval.

Brad
24 februari 2016, 15:27
Als je alleen uitgaat van het huidige aanbod en je stelt de klank voorop dan zou ik toch voor pedaaltjes kiezen . De meeste moderne programmeerbare multi fx bakken vind ik veel te digitaal klinken

Die pedalen zou ik dan wel onderbrengen in een schakelsysteem zodat je met een druk op de knop elke gewenste combinatie op kan roepen . De parameter instellingen kun je dan niet programmeren in tegenstelling tot een programmeerbare multi fx

Op een ander topic is een Harley Benton schakelsysteem ter sprake gekomen die een stuk goedkoper is dan exemplaren van andere merken

Maar het blijft duurdr dan een multi fx volgens mij . Hoewel je kunt eerst beginnen met 3 pedaaltjes en het dan uitbouwen en als je budget pedaaltjes neemt dan kun je de kosten erg drukken

Fusion
24 februari 2016, 16:29
Of.... Je koopt gewoon voor 150 EUR mijn Roland VG-88 v2 inclusief op maat gemaakte koffer! Heb je overdrive, amps sims, cab sims, chorus, delay, flanger, etc etc etc . Klaaaaar :)

Riny
24 februari 2016, 17:30
Heb in het verleden diverse multi- FX floorboards en 19 inch toestanden gehad.
Uiteraard zit er veel in en dus veel wat je niet gebruikt en waar men toch voor betaald heeft.
Zelf ben ik van de buizen (Vox) en losse pedalen welke ik naar keuze en smaak heb samen gesteld.

Natuurlijk heb ik ook wel eens een miskoop van een pedaaltje gehad maar dan gelijk weg ermee en iets anders er voor in de plaats zetten.
Verder blijft het allemaal heel persoonlijk en ben dan ook van mening, dat ieder moet doen wat het beste bij hem/haar past en waar men zich goed bij voelt.

arjanb01
24 februari 2016, 19:35
Ik zou altijd voor een multi fx gaan en dan eentje in de categorie gmajor of rocktron. Patches maken en alles onder 1 knop. Geen getap dance en functioneel.

NLF
24 februari 2016, 22:13
Hallo,

Enige tijd geleden had ik een boss gt-8, die heb ik verkocht omdat ik geen gitaar meer speelde en niet wist dat ik maanden later toch weer ging spelen en les ging nemen. Nu heb ik een digitech rp360xp gekocht. Ik vind het allemaal prima wat er kwa geluid uitkomt, hij heeft diverse effecten, simulaties van van alles en nog wat, drumcomputer ingebouwd, koptelefoonaansluiting en noem maar op. Kan hem op mijn mengpaneel aansluiten waar actieve monitor speakers aanhangen, volume zat. Kan hem in de woonkamer aan mijn versterker hangen zodat ik niet hoef te verkassen naar mijn krappe hobby studiotje. Dus heel veelzijdig.
Maar veel gitaristen kopen verschillende (analoge) pendaaltjes die ze op een pedalboard schroeven, hebben een (buizen) versterker met cabinet etc. Dat is natuurlijk allemaal veel duurder denk ik dan mijn oplossing.
Is dat laatste zoveel beter dan hoe ik het inzet en is dat verschil echt goed te horen? En wat is de meerwaarde gezien prijs/kwaliteit verhouding? Nu heb ik natuurlijk ook moeten investeren in die digitech. Het mengpaneel en actieve speakers had ik al maar tel ik toch wel mee maar volgens mij is de versterker/pedalboard oplossing toch duurder.

1) spullen die je hebt gekocht: om mee te beginnen is er niks mis mee,
2) het hangt er ook vanaf wat je gewend bent. ik ben begonnen in een tijd met spelen waarin al die modellers er niet waren. ik ben gewend aan mijn systeem (paar pedaaltjes en simpele versterkers), dus ga ik niet veranderen (zeker niet als het niet beter gaat klinken)
3) klinkt het beter (buizen en analoge pedalen): is subjectief en hangt af van hoe je wilt klinken en waat voor muziek je wilt maken, maar ik vind van wel (probeer het anders maar eens uit)

Pearl
24 februari 2016, 22:27
Denk sowieso dat ik een keer wat analoog (dat is het toch?) spul erbij koop. Voorlopig sowieso eerst leren spelen... voornamelijk akoestisch.

D3nnis
25 februari 2016, 08:11
Denk sowieso dat ik een keer wat analoog (dat is het toch?) spul erbij koop.

Je moet doen wat je wilt, maar ik zou dit afraden.
Je koopt wat je goed vind klinken en/of wat voor jou werkt, en wat in je budget past.
Ik zou niet iets kopen omdat het analoog is en iets niet kopen omdat het digitaal is.

Dutch66
25 februari 2016, 08:57
Voorlopig sowieso eerst leren spelen... voornamelijk akoestisch.

Doe maar, misschien vind je er straks wel geen moer aan, zit je met al die troep....

Pearl
25 februari 2016, 11:38
Ik zou niet iets kopen omdat het analoog is en iets niet kopen omdat het digitaal is.

Dat is niet wat ik bedoelde. Impliceerde meer een vraag.

Kim Wilson
25 februari 2016, 11:59
Losse pedalen zijn niet automatisch analoog, als je dat misschien bedoelt. Sterker nog, verreweg de meeste pedalen maken gebruik van digitale technologie. En daar is niks mis mee. "Digitaal klinken" is een vaag hol begrip wat nergens op is gebaseerd. Daar heeft Brad elders op het forum al uitgebreid uitleg over gehad, maar dat is blijkbaar niet aangekomen.

Waar hij wel gelijk in heeft is dat de goedkopere multi-FX niet altijd even lekker klinken. Als je losse pedalen koopt, kun je per effect wat je nodig denkt te hebben naar eigen smaak een pedaal zoeken en heb je uiteindelijk een beter geluid.

NLF
25 februari 2016, 12:34
Losse pedalen zijn niet automatisch analoog, als je dat misschien bedoelt. Sterker nog, verreweg de meeste pedalen maken gebruik van digitale technologie.

Ik gebruik zo'n Space Echo pedaal, is digitale simulatie van een oude tape echo en werkt prima. Voor de topic starter: losse pedalen kunnen zowel analoog als digitaal zijn. Digitaal is niet automatisch minder dan analoog. Zoek en ontdek wat je zelf het lekkerst vindt klinken en prettigst vindt werken (geldt voor gitaar, versterker, pedalen, speakers etc.). Zelf zou ik er niet aan moeten denken met een digitale multi fx unit te moeten werken en daar heb ik goede redenen voor, maar dat is niet relevant: het gaat hier om wat er voor jou wel of niet goed werkt en goed klinkt.

JanVrm
29 februari 2016, 19:16
Ik heb al jaren een Boss GT-8 en ik loer altijd wel met scheve ogen naar losse pedalen of TC Electronic G-system e.d., maar als ik dan het totale kostenplaatje van high end pedalen (Strymon e.d.) daar tegen af zet wint een multi-fx het gewoon qua aanbod pedalen wat er in zit. Nu zit er een hoop meuk in die je zo goed als nooit gebruikt (sitar...en da's een slechte, slicer, slow gear e.d.) maar de chorus en delay's zijn afgeleid van Boss pedaaltjes die bij menigeen op de pedalboard staan.

In het repetitiehok repeteren wij via een Jamhub, dat werkt prima met de meeste multi-Fx-en. Daarvoor heb ik een twintigtal patches gemaakt (soms specifiek per nummer). Dan gebruik ik als output de LINE/PHONES (met preamps and speakersims).

Live spelen is anders: ik vind dat je dan absoluut met de 4 kabelmethode moet werken, de pre-amp en speakersimulaties van de GT-8 moeten dan beslist uit (ik kies als output altijd JC-120 RETURN) en kiezen voor de juiste volgorde in je FX chain (stukje smaak, stukje logica). Dan speel ik de meeste nummers (uitgezonderd die nummers die heel speciale instellingen hebben) in MANUAL MODE waardoor de knoppen in feite individuele pedaaltjes worden. Knop 1 waar normaliter de preamp switch zit heb ik nu toegewezen als compressor.
In mijn meest gebruikte live setting heb ik dan als pedalen: 1. compressor 2. boost 3. delay 4. chorus 5. CTL: tap tempo delay, FX1: flanger F2: sub delay. En voor andere patches varieer ik dan in FX1 en FX2 met andere effecten (o.a. univibe, pitch shift, harmonizer e.d.). Eigenlijk simpel en handig.
Wil je snel kunnen switchen, kun je via CTL-knop ook handige dingen doen (meerdere functies tegelijk kun je ook nog programmeren). Ik gebruik verder alleen de distortion uit mijn buizenversterker en ik heb daarnaast nog een EHX Glove OD die ik meer als crunch pedaal gebruik.

Het is inderdaad niet het allerbeste, maar voor het spelen in een coverband met wisselende sounds, REUZE HANDIG. Zou ik in een bluesband spelen, dan zijn een paar losse pedaaltjes genoeg, dan wordt het verhaal anders. Je moet wel de multi-FX leren kennen: het is misschien wel langer zoeken naar de juiste afstelling en veel gitaristen hebben daar geen geduld voor; ik begon dat juist nu net wel leuk te vinden.

Verder is dat Boss-spul zo sterk als een tank.

Je kunt er overigens een goed akoestisch geluid uithalen. In tegenstelling tot elektrische gitaren kun je hier de delay voorin de FX chain zetten (klankkast effect). En letten op goede balans bass/treble.

Over digitaal/analoog: het verschil zit vooral in hetgeen je "wilt of meent te horen". Het is anders, niet per definitie slechter. Verder 99% van het publiek hoort dat niet, die proeven eerder verschil tussen een Hertog Jan en Jupiler dan dat ze iets anders waarnemen.

Brad
1 maart 2016, 01:00
Verder 99 % van het publiek hoort dat niet, die proeven eerder verschil tussen een Hertog Jan en Jupiler dan dat ze iets anders
waarnemen

Naarmate de avond vordert zullen ze dat verschil ook niet meer waarnemen denk ik :roll:

Hoe dan ook interessant hoe jij denkt over analoog versus digitaal . Ik heb laatst weer eens een digitaal vervormings pedaal goed uitgeprobeerd . Bij lichte vervorming hoor ik weinig verschil met een analoog pedaal of misschien wel helemaal niet

Echter bij een hoge gain instelling hoor ik het wel dan klinkt het vrij onnatuurlijk

Wat niet wil zeggen dat het ook per definitie lelijk is

NLF
1 maart 2016, 10:45
Over digitaal/analoog: het verschil zit vooral in hetgeen je "wilt of meent te horen". Het is anders, niet per definitie slechter. Verder 99% van het publiek hoort dat niet, die proeven eerder verschil tussen een Hertog Jan en Jupiler dan dat ze iets anders waarnemen.

Dat betwijfel ik. Digitaal is voor delay heel bruikbaar. Voor modulatie overbodig. Voor vervorming gebruik ik altijd de amp zelf. Voor een coverband is zo'n multi fx ding wellicht inderdaad erg handig.

FruscianteFan
1 maart 2016, 11:40
Ik gebruik zo'n Space Echo pedaal, is digitale simulatie van een oude tape echo en werkt prima. Voor de topic starter: losse pedalen kunnen zowel analoog als digitaal zijn. Digitaal is niet automatisch minder dan analoog. Zoek en ontdek wat je zelf het lekkerst vindt klinken en prettigst vindt werken (geldt voor gitaar, versterker, pedalen, speakers etc.). Zelf zou ik er niet aan moeten denken met een digitale multi fx unit te moeten werken en daar heb ik goede redenen voor, maar dat is niet relevant: het gaat hier om wat er voor jou wel of niet goed werkt en goed klinkt.

Nah, kweet niet. Laatst op zo'n Space Echo gespeeld in de studio, vond hem op een manier net zo steriel als mijn Boss DD7. Then again, onze bassist en toetsenist gebruiken beide cheape delays, uiteraard digitaal. Klinken prima, maar voor mij winnen de Memory Boy (Deluxe) en Maxon AD999 toch wel.

Then again, ik weet ook van iemand die zijn antieke Memory Man heeft weggedaan en nu zo'n Strymon heeft.

hefke
1 maart 2016, 11:59
Over digitaal/analoog: het verschil zit vooral in hetgeen je "wilt of meent te horen". Het is anders, niet per definitie slechter. Verder 99% van het publiek hoort dat niet, …

Hoe dan ook interessant hoe jij denkt over analoog versus digitaal .
Brad, ik vind het juist heel interessant hoe jij over analoog vs digitaal denkt. Uiteraard is het je goed recht om een eigen mening te hebben over het analoge/digitale verhaal. Maar uit jouw posts blijkt toch wel heel erg duidelijk dat je niets van digitaal moet hebben en dat analoog superieur is.
Maar ga voor jezelf de uitdaging eens aan en ga naar een winkel met een groot assortiment. Ik durf er een krat bier op te verwedden dat je blind bij veel pedalen niet kunt zeggen of het analoog of digitaal is. Natuurlijk zul je dat bij sommige pedalen wel kunnen, maar bij het overgrote deel niet.
Luister met je oren en niet met een vooringenomen houding dat een digitaal pedaal per definitie minder goed of heel anders klinkt.

Brad
1 maart 2016, 12:24
Daar zit wat in ja en veel digitale effecten klinken steeds analoger om het maar zo te zeggen . Toch vraag ik mij af of een digitaal effect ooit echt dat zompige geluid zal voortbrengen die veel analoge effecten voortbrengen

Neem de Boss CH1 chorus , ik had niet verwacht dat dat ding sinds 2001 digitaal is

Als dat klopt moet ik zeker zeggen dat hij goed klinkt maar toch niet dat zompige heeft van de CE 3 die volledig analoog is . Vooral in het laag en in het midden klinkt de CE 3 lekker zompig

telerocker
1 maart 2016, 12:26
Ik vind een Boss DD-2 en -3 nog steeds een milestone. Anders dan een AD9, maar uiterst bruikbaar en met veel meer delaytijd. Staat ook op Bonamassa zijn bordje. Ik ben zeker niet tegen digitaal. Gear wordt ook steeds beter. Zo'n Line6 Helix en de Atomic Amplifire gaan vast veel fans vinden.

Braml
1 maart 2016, 12:35
Neem de Boss CH1 chorus , ik had niet verwacht dat dat ding sinds 2001 digitaal is

Ik heb een Boss CH1. Als ik mensen hoor klagen over de slechte kwaliteit van Boss pedalen en dat het allemaal digitaal is tegenwoordig denk ik: Ze kunnen me wat, mijn Boss CH1 klinkt echt goed!

Brad
1 maart 2016, 12:39
Hoi Braml ,

Weet jij precies hoe het zit ? Zijn bijvoorbeeld de de Boss DS-1 en SD-1 tegenwoordig ook digitaal ? Je leest daar hele tegenstrijdige dingen over

FruscianteFan
1 maart 2016, 12:46
Ik zou me afvragen waarom een DS1 digitaal zou moeten worden gemaakt. Volgens mij zijn die twee die jij noemt echt de cheapst mogelijke pedalen om te maken, met geen enkele kosten meer voor ontwerp etc.

Kim Wilson
1 maart 2016, 12:58
Ik vraag me vooral af wat precies het punt is. Als je aan analoog en digitaal nou een bepaalde klasse van geluidskwaliteit aan zou kunnen toekennen zou ik het nog snappen, maar dat is al lang niet meer het geval. Dit quasi-intellectuele gelul over wel of niet digitaal en hoe digitaal dan wel niet klinkt gaat nergens over. Stelletje corksniffers. Een pedaal beoordelen doe je met je oren, niet met het gegeven of ie digitaal of analoog is.

FruscianteFan
1 maart 2016, 13:08
Ik vraag me vooral af wat precies het punt is. Als je aan analoog en digitaal nou een bepaalde klasse van geluidskwaliteit aan zou kunnen toekennen zou ik het nog snappen, maar dat is al lang niet meer het geval. Dit quasi-intellectuele gelul over wel of niet digitaal en hoe digitaal dan wel niet klinkt gaat nergens over. Stelletje corksniffers. Een pedaal beoordelen doe je met je oren, niet met het gegeven of ie digitaal of analoog is.

Dus men mag niet kritisch zijn op hoe effecten klinken? Want ik lees hier niet direct dat iemand per se geen digitale pedalen wil. Wel dat je het uiteindelijk vaak wel kunt horen.

Kim Wilson
1 maart 2016, 13:12
Natuurlijk mag je kritisch zijn op hoe ze klinken. Dat is ook mijn samenvatting aan het eind van de post. Beoordelen doe je met je oren. Of ie digitaal of analoog is mag daarbij geen issue zijn. Dus ik snap het punt niet. Wat boeit het of de DS-1 digitaal is? Als ie goed klinkt is dat toch totaal niet interessant?

hefke
1 maart 2016, 13:16
Hoi Braml ,

Weet jij precies hoe het zit ? Zijn bijvoorbeeld de de Boss DS-1 en SD-1 tegenwoordig ook digitaal ? Je leest daar hele tegenstrijdige dingen over

Brad, daar heb je het weer. Doe jezelf eens een groot plezier en luister met je oren en ga niet dubben of iets analoog of digitaal is. Het gaat er om of het voor jou goed klinkt. En zoals Kim Wilson ook al zegt, het maakt daarbij geen reet uit welke techniek erachter zit.

Pepe
1 maart 2016, 13:17
Ach, je hebt wat om handen.
Digitaal of analoog, de techniek onder de kap is nooit een issue geweest. Pas sinds er producten verschenen die daar iets over zijn gaan roepen roepen consumenten daar ook iets over.

Brad vindt het gewoon fijn als alles en iedereen in duidelijke hokjes zit, dat geeft hem houvast in de woelige wereld. Niks op tegen hoor.

FruscianteFan
1 maart 2016, 13:18
Wat het boeit: als je het weet, kun je op zoek naar een oude en een nieuwe - mocht de nieuwe digitaal blijken te zijn, wat ik betwijfel. Kun je ze vergelijken. Misschien is een digitale wel lekker, en een analoge nog lekkerder. Weet ik veel...

Punt is: het wordt een stuk makkelijker om je sound te verbeteren als je meer weet over je sound. Dan is het toch niet verboden om uit te zoeken hoe iets precies werkt?

Brad
1 maart 2016, 13:34
Brad , daar heb je het weer. Doe jezelf eens een groot plezier en luister met je oren en ga niet dubben of iets analoog of digitaal is. Het gaat er om of het voor jou goed klinkt . En zoals Kim Wilson ook al zegt, het maakt daarbij geen reet uit welke techniek erachter zit

Ik vind wat jij nu schrijft behoorlijk digitaal klinken . -) Nee zonder gein , ik vroeg het me gewoon af of boss alle pedalen tegenwoordig aan het digitaliseren is

En ook wat Frusciante schrijft , als bijvoorbeeld de DS1 tegenwoordig digitaal is dan is het interessant om deze te vergelijken met de oude analoge DS1

FruscianteFan
1 maart 2016, 13:54
Ik geloof er alleen geen drol van dat die dingen digitaal zouden zijn. Tenzij je 50 soorten distortion in een bak wilt stoppen, is een distortion echt het simpelste en goedkoopste ding wat er is.

Brad
1 maart 2016, 14:06
Nee dat dat denk ik ook niet

Wel is het zo dat Boss verschillende vervormingspedalen in huis heeft die volgens alle berichten die ik lees digitaal zijn , zoals de BC2 combo drive , de ST2 Powerstack , de DN2 Dyna drive , de ML2 Metal core en natuurlijk de FZ2 fuzz die bebaseerd is op de COSM modeling technologie

Dutch66
1 maart 2016, 17:50
Ik geloof er alleen geen drol van dat die dingen digitaal zouden zijn. Tenzij je 50 soorten distortion in een bak wilt stoppen, is een distortion echt het simpelste en goedkoopste ding wat er is.

Alleen dat oranje gedrocht uit Brad z'n lijstje is analoog, de rest is kut.... eh... digitaal...:seriousf:

Nou nee, weet ik niet, ik heb alleen per ongeluk de ST-2 geprobeerd en dat vond ik helemaal niks.

Voor de rest moet iedereen het lekker zelf weten.

NLF
1 maart 2016, 19:51
Nah, kweet niet. Laatst op zo'n Space Echo gespeeld in de studio, vond hem op een manier net zo steriel als mijn Boss DD7. Then again, onze bassist en toetsenist gebruiken beide cheape delays, uiteraard digitaal. Klinken prima, maar voor mij winnen de Memory Boy (Deluxe) en Maxon AD999 toch wel.

Then again, ik weet ook van iemand die zijn antieke Memory Man heeft weggedaan en nu zo'n Strymon heeft.

Als het zou kunnen zou ik natuurlijk gewoon zo'n tape echo gebruiken (ook de Space Echo), maar dat kost meer en dan zit ik met het onderhoud aan die tapes. Omdat ik niet zo heel veel delay gebruik doen we het daarom maar zo. Maar je hebt gelijk; het kan beter. Memory Man heb ik gehad en klonk heel mooi, maar ik houd van de bediening van de Space Echo (die snap ik en ben ik gewend, dus ja...)

Pearl
9 maart 2016, 12:01
Ok, misschien dat ik toch eens voorzichtig begin met pedalen. Waar moet ik beginnen? Zon koffer met ingebouwde voeding en bevestigingsmogelojkheden lijkt me wel wat. En wat me ook handig lijkt is zon switch dinges waarmee je niet zelf de kabels hoeft om te patchen of pedalen aan en uit hoeft te zetten. Ik zie van die dingen voor 5 en voor 8 aansluitingen. Lijkt me dat 5 voorlopig genoeg is of direct voor 8 gaan met oog op de toekomst? En zon tuner is dat echt nodig? Ik zie dat overal maar ik tune zelf met een app op de telefoon.

Brad
9 maart 2016, 12:08
Als je dan toch een switcher koopt dan zou ik gelijk gaan voor eentje met 8 loops

Midwolda
9 maart 2016, 12:12
Nee man, 2^3 loops.

paulusdeBKB
9 maart 2016, 12:15
Ik heb zo'n Warwick / Rockbag pedalboard. Van plastic (en ja, da's niet heel stevig), maar niet te duur en kwam compleet met tas en ingebouwde voeding met verloopkabeltjes.

Als je wilt beginnen met pedaaltjes zou ik die tweedehands kopen, en dan met jezelf afspreken dat je alles wat je niks vindt direct weer op marktplaats / gitaarmarkt gooit. Financieel zul je er nauwelijks verlies op lijden, en je kunt lekker experimenteren. Tip: koop 2 varianten van een functie en houd de beste. Dus als je in de markt bent voor een delay, koop er dan twee verschillende. Dan kun je thuis op je gemak A/B testen en na een week verkoop je degene die je het minst bevalt. Kun je met allebei niet zoveel, dan verkoop je ze weer allebei.

Qua pedalboard: daar kun je best nog even mee wachten totdat je pedalenverzameling zich uitkristalliseert. Ik heb ook jarenlang gewoon met pedaaltjes op de vloer gespeeld. Iets meer troubleshooten en soms wel irritant, maar het werkt wel gewoon.

D3nnis
9 maart 2016, 12:15
Ik zou eerst pedalen kopen en dan pas een looper, ipv andersom

Brad
9 maart 2016, 12:21
Qua pedalboard: daar kun je best nog even mee wachten totdat je pedalenverzameling zich uitkristalliseert. Ik heb ook jarenlang gewoon met pedaaltjes op de vloer gespeeld. Iets meer troubleshooten en soms wel irritant, maar het werkt wel gewoon

Ja maar jij speelde ook met Eucalypta , die switchte de boel gewoon draadloos op afstand -)

Nee zonder gein , wel een interessant advies , het enige nadeel van tweede hands kopen vind ik dat je geen garantie hebt op het product

paulusdeBKB
9 maart 2016, 13:28
Ach, mijn oudste pedaaltjes heb ik al meer dan 20 jaar. Nooit iets mee geweest. Alleen de pot van mijn Wah een keer vervangen maar dat valt niet onder garantie. Bij digitale multiFX vind ik garantie wel een overweging. Mijn Zoom G9.2tt is inmiddels voor de 2e keer stuk, trouwens buiten de garantie :(

Voor pedaaltjes maal ik daar niet om. O wacht... mijn Pedaltone is ook een keer terug geweest naar Koch voor een reparatie. Ook buiten garantie overigens.

Pearl
9 maart 2016, 14:22
het enige nadeel van tweede hands kopen vind ik dat je geen garantie hebt op het product

Ik doe bijna niets anders dan (electronica/instrumenten) tweedehands kopen. Als een product binnen de garantietermijn niet kapot is gegaan en 2 jaar later nog niet, dan is het geen maandagmorgen fabrikaat en is de kans groot dat ie het nog een tijd lang blijft doen. Daar maak ik me geen zorgen over. En als de prijs minder dan de helft van nieuw is koop ik desnoods een andere tweedehands en ben ik nog steeds goedkoper uit.

NLF
9 maart 2016, 19:22
Ik zou eerst pedalen kopen en dan pas een looper, ipv andersom

Helemaal mee eens. Zo'n switcher kost ook geld - en ook zo'n switcher heeft weer invloed op je gitaarsound, net als de kabels die je gebruikt. De basis is echt een goede gitaar met een goede amp. Daarna kijk je welke pedaaltjes je leuk vindt (en echt nodig hebt), vaak een kwestie van experimenteren, kopen, weer verkopen enzovoorts.