PDA

View Full Version : Nieuwe Tuner + Voeding van Harley Benton



Braml
12 januari 2016, 12:19
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_powerplant_tuner.htm

Deze kom ik net tegen op de site van Thomann. Is volgens mij net nieuw. Er staat dat de outputs geisoleerd zijn, en er zijn er 8.

Klinkt interessant, wat denken jullie?

Buxtra
12 januari 2016, 12:25
Lijkt me ook wel een winnende combi indien de bekende mitsen en maren niet van toepassing zijn.
Tonesuck, leesbaarheid LED, duurzaamheid kastje etc.

Joost de Ruig
12 januari 2016, 12:34
Ik heb de Harley Benton CT-5 en dat is het eerste HB-pedaaltje waar ik niet tevreden over ben:
- de tuner geeft standaard 1-2 streepjes lager aan dan mijn andere twee tuners....
- de tuner geeft geen stabiel resultaat weer....

Pedaaltje is recent teruggestuurd naar Thomann, maar zij kunnen geen afwijkingen vinden t.o.v. de fabrieksspecificaties. Zojuist mail gestuurd met klacht hierover. Als je alleen een tuner zoekt, dan zou ik eerder de TC Electronic Polytune 2 aanraden, maar die heeft natuurlijk geen powerplant.

http://thumbs4.static-thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/348096/9738490_800.jpg

Braml
12 januari 2016, 12:39
Oke dat is wel vervelend. Ik heb zelf al een korg pitchblack waar ik tevreden over ben dus ik hoef ook geen nieuwe. Vond het toch een interessant ding dus ik dacht ik laat het eens zien aan jullie. Kan ook zo snel geen reviews vinden omdat hij nog zo nieuw is

BorisA
12 januari 2016, 14:56
Ziet er zeer interessant uit. Bedankt voor de tip!
Ik was net van plan mijn eerste pedalboard te bestellen en dit is best wel een goedkope voeding voor erbij en net wat ik nodig heb van ampèrage.
Wanneer ik em heb koppel ik de ervaring terug (oa hoe hij het doet ten opzichte van de polytune die dus misschien wat werkloos gaat worden. De 'poly' functie daarvan vind ik toch maar teleurstellend).

Braml
12 januari 2016, 15:42
Ziet er zeer interessant uit. Bedankt voor de tip!
Ik was net van plan mijn eerste pedalboard te bestellen en dit is best wel een goedkope voeding voor erbij en net wat ik nodig heb van ampèrage.
Wanneer ik em heb koppel ik de ervaring terug (oa hoe hij het doet ten opzichte van de polytune die dus misschien wat werkloos gaat worden. De 'poly' functie daarvan vind ik toch maar teleurstellend).

Kijk aan, toch nog iemand blij gemaakt!
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Ik heb trouwens inderdaad nog nooit begrepen wat er handig kan zijn aan die poly functie. Je kunt toch maar aan 1 knop tegelijk draaien, dan kun je toch net zo goed elke snaar los aanslaan en stemmen?

HaroldA
12 januari 2016, 15:48
Ik heb trouwens inderdaad nog nooit begrepen wat er handig kan zijn aan die poly functie. Je kunt toch maar aan 1 knop tegelijk draaien, dan kun je toch net zo goed elke snaar los aanslaan en stemmen?

Je kunt met 1 keer alles aanslaan zien welke snaar er vals is. Ten minste, zo wordt het verkocht. In de praktijk komt het er op neer dat de poly mode aangeeft dat er een snaar vals is en bij nadere inspectie blijkt hij wel zuiver. En valse snaren geeft hij in poly-modus niet weer, maar in mono-modus wel ... kortom: waardeloos apparaat.


Puur speculatief gezien lijkt me die Powerplant Tuner A) een matige tuner en B) een matige power supply.

Er staat overigens niet bij dat de outputs geïsoleerd zijn, maar dat er "isolated sections" zijn.

FruscianteFan
12 januari 2016, 15:51
Kijk aan, toch nog iemand blij gemaakt!
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Ik heb trouwens inderdaad nog nooit begrepen wat er handig kan zijn aan die poly functie. Je kunt toch maar aan 1 knop tegelijk draaien, dan kun je toch net zo goed elke snaar los aanslaan en stemmen?

Nou zag ik laatst een band waarvan de gitarist wel een poly had. Je kunt maar aan één stemknop tegelijk draaien, maar je kunt wel alles tegelijk aanslaan en dus meteen zien welke snaren je moet corrigeren. Als het echt accuraat is, kan dat wel een seconde of 10 schelen (en als je band op het podium op je wacht, lijkt dat veel tijd).

Mij nog steeds niet gezien hoor, overigens. Ik heb liever een stemapparaat dat onmiddelijk weet wat de input precies is. Niet hoeft te denken of-ie nou poly of mono binnenkrijgt.

Anywho: hij heeft dus 'isolated sections', dus dat zijn er nog steeds maar 2?

Braml
12 januari 2016, 15:55
Er staat overigens niet bij dat de outputs geïsoleerd zijn, maar dat er "isolated sections" zijn.

Oh, betekent dat dat de outputs ook bijvoorbeeld per 4 in twee aparte isolated sections kunnen zitten? Pff wat verwarrend zeg.

HaroldA
12 januari 2016, 15:59
Oh, betekent dat dat de outputs ook bijvoorbeeld per 4 in twee aparte isolated sections kunnen zitten? Pff wat verwarrend zeg.

Dat, of misschien wel 7+1?

Joost de Ruig
12 januari 2016, 15:59
foutje.....

Kim Wilson
12 januari 2016, 16:01
Als ik een tip mag geven: koop een fatsoenlijke tuner. Een goed gestemde gitaar is de absolute basis, dus zorg dat dat gewoon goed is. Korg Pitchblack, v.a. €46 en Boss TU-3, €69 zijn zo'n beetje de standaard stage tuners, betrouwbaar en betaalbaar. Moet het nog goedkoper kun je ook nog een clipon tuner van Fender of Korg kopen voor nog geen tientje, of een gewoon stemapparaat (met eventueel een metronoom) voor rond de 30 euro.

BorisA
12 januari 2016, 16:32
(over de polytune)

... En valse snaren geeft hij in poly-modus niet weer, maar in mono-modus wel ... kortom: waardeloos apparaat...

De poly-modus werkt inderdaad (voor mij en blijkbaar nog mensen) niet naar behoren.

Maar het blijft wel een uitstekende (mono) tuner natuurlijk! Dus zeker geen waardeloos apparaat in mijn ogen. (die term lijkt me eerder van toepassing op de dure clip-on versie ;-) )

Nog even wat reviews aan het bekijken voor ik em bestel.

FruscianteFan
12 januari 2016, 16:35
Als ik een tip mag geven: koop een fatsoenlijke tuner. Een goed gestemde gitaar is de absolute basis, dus zorg dat dat gewoon goed is. Korg Pitchblack, v.a. €46 en Boss TU-3, €69 zijn zo'n beetje de standaard stage tuners, betrouwbaar en betaalbaar. Moet het nog goedkoper kun je ook nog een clipon tuner van Fender of Korg kopen voor nog geen tientje, of een gewoon stemapparaat (met eventueel een metronoom) voor rond de 30 euro.

Clip-on is leuk voor thuis of akoestische sessies, maar op een podium werkt dat niet zo goed. Althans, die van mij raakt behoorlijk in de war van alle resonanties.

Joost de Ruig
12 januari 2016, 16:42
Clip-on is leuk voor thuis of akoestische sessies, maar op een podium werkt dat niet zo goed. Althans, die van mij raakt behoorlijk in de war van alle resonanties.

Nu heb je clip-on's wel in heel veel kwaliteiten van 5 tot 50 euro ofzo. Ik heb een van de betere van Boss (model TU-10 van €30,-) en die voldoet prima.

BorisA
12 januari 2016, 17:05
Nu heb je clip-on's wel in heel veel kwaliteiten van 5 tot 50 euro ofzo. Ik heb een van de betere van Boss (model TU-10 van €30,-) en die voldoet prima.

Ze voldoen inderdaad prima (ook de fender's van < 10 EUR), maar zoals FruscianteFan aangaf, niet wanneer de andere bandleden aan het spelen zijn of er luide muziek op staat. Je gitaar gaat immers meetrillen met alle frequenties (en de clip-on tuner pikt die ook op).

FruscianteFan
12 januari 2016, 18:57
Ze voldoen inderdaad prima (ook de fender's van < 10 EUR), maar zoals FruscianteFan aangaf, niet wanneer de andere bandleden aan het spelen zijn of er luide muziek op staat. Je gitaar gaat immers meetrillen met alle frequenties (en de clip-on tuner pikt die ook op).
Precies, en dan kan je tuner zo goed zijn als je wilt... Hangt denk ik meer af van het type gitaar. Mijn hollowbody zal er vast gevoeliger voor zijn dan m'n Jaguar.

Kim Wilson
12 januari 2016, 20:41
Nou ja, voor 3 tientjes kun je ook een tuner kopen waar je een kabel in steekt, maar daar ging het niet direct om. Waar het mij om ging is dat je een tuner moet kopen waar je op kunt vertrouwen. Het is namelijk de absolute basis van je gitaarspel. Met een ontstemde gitaar doe je niks.

Braml
12 januari 2016, 21:28
Als ik een tip mag geven: koop een fatsoenlijke tuner. Een goed gestemde gitaar is de absolute basis, dus zorg dat dat gewoon goed is. Korg Pitchblack, v.a. €46 en Boss TU-3, €69 zijn zo'n beetje de standaard stage tuners, betrouwbaar en betaalbaar. Moet het nog goedkoper kun je ook nog een clipon tuner van Fender of Korg kopen voor nog geen tientje, of een gewoon stemapparaat (met eventueel een metronoom) voor rond de 30 euro.

Ik was ook alleen maar benieuwd of het een flop zou zijn of niet. Ik was niet van plan hem te kopen. Ik heb een korg pitchblack en die werkt prima inderdaad.

Dutch66
13 januari 2016, 09:27
6 x 100 mA (specificaties), suggereert dat er dan op z'n minst 6 'sections' moeten zijn,
anders zou het iets zijn van; section 1, 6 outputs max load 600 ma.... etc.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat ik me bij 'sections' moet voorstellen.

Ik heb zelf 2 HB Plant Junior (dacht ik) met beide 5 x 120 ma geisoleerd, en dat werkt
feilloos voor 5 tientjes p/s.

BorisA
13 januari 2016, 10:55
Hij is onderweg naar me thuis. Hopelijk is hij binnen voor het weekend en vind ik wat tijd om deze te testen.
I'll keep you posted.

almarvk
14 januari 2016, 11:09
Ik moet zeggen dat ik het idee wel tof vind. Dit lijkt wel op een praktische besparing van ruimte op je pedalboard met (zoals ik het zo snel zie) twee nadelen.

1) Op veel pedalboards is er ruimte onder het board, en das lastig stemmen :).
2) Waar plaats je het effect zodat je ook nog de juiste ruimte & lengte hebt om alle overige pedalen van voeding te voorzien?

Kim Wilson
14 januari 2016, 12:00
Punt 1 snap ik niet. Hij komt toch op de plek van je oude tuner? En punt 2 snap ik ook niet, die issues zijn niet anders dan wanneer je een powertank o.i.d. onder je board hangt.

FruscianteFan
14 januari 2016, 12:24
Punt 1 snap ik niet. Hij komt toch op de plek van je oude tuner? En punt 2 snap ik ook niet, die issues zijn niet anders dan wanneer je een powertank o.i.d. onder je board hangt.

punt 1 is inderdaad geen issue: een voeding onder je board (wat ook niet bij alle boards kan) lost hetzelfde probleem op als deze HB oplost. Tenzij je überhaupt zonder tuner speelt, maar afgezien van John Frusciante ken ik niemand die dat nog doet.

Punt 2 is in die zin wel waar. Een tuner zet je meestal aan het begin van je keten. Ik zelf trouwens niet, strikt genomen ligt mijn tuner centraler dan mijn voeding zelfs. De plek van de voeding kun je laten afhangen van de lengte van voedingskabeltjes die je hebt.

Het probleem is dan dat je twee paramaters die niet alleen onafhankelijk zijn (locatie voeding ivm stroomkabeltjes en locatie tuner ivm schoonste signaal), maar zelfs meestal uit elkaar liggen, aan elkaar koppelt.

Kim Wilson
14 januari 2016, 12:59
Nee hoor, locatie van je tuner op je board is iets anders dan de plaats van je tuner in je keten. Met verschillende lengtes patchkabel is de locatie best onafhankelijk(er) te maken van de plek in je signaalketen. Hij hoeft niet rechts op je board te staan, als ie maar als eerste in je signaal zit.

almarvk
14 januari 2016, 14:02
Punt 1 was meer een geintje. Stemt lastig als ie onder je board ligt...

Punt 2 kan wel een ding zijn. De plek in je keten van je tuner is wel duidelijk, maar dan moet je wel genoeg lengte en kabels hebben om alles van stroom te voorzien. Zeker bij grotere pedalboards. En om de tuner in het midden te plaatsen is niet echt lekker met alle kabels etc. Het hoeft geen probleem te zijn, maar het was puur een aandachtspunt, omdat dit apparaat een dubbele functie heeft.

Joost de Ruig
14 januari 2016, 14:04
Hij hoeft niet rechts op je board te staan, als ie maar als eerste in je signaal zit.

Is dat 100% zo? Ik weer dat een tuner vooraan hoort te staan, maar mijn wah/volume combi hoort dat ook. Ik heb mijn tuner dan ook als 2de. Niet ok?

Kim Wilson
14 januari 2016, 14:07
Nou ja, ook dat is geen keiharde eis, maar het stemmen gaat het beste met een schoon signaal. En voorin de keten hoef je niet op te letten of er niet nog een pedaaltje aanstaat. Maar soms gaat dat wel eens fout met buffers en zo, dan zet je hem een stukje verder, na de wah idd.

D3nnis
14 januari 2016, 14:41
Toen ik nog een pedalboard had, ging mijn gitaar in een a/b switcher, en vandaar naar wah + de rest, of naar tuner. Kun je de tuner neer gooien waar je plaats hebt :D

FruscianteFan
14 januari 2016, 14:52
Nee hoor, locatie van je tuner op je board is iets anders dan de plaats van je tuner in je keten. Met verschillende lengtes patchkabel is de locatie best onafhankelijk(er) te maken van de plek in je signaalketen. Hij hoeft niet rechts op je board te staan, als ie maar als eerste in je signaal zit.

Het is weleens tetrissen, maar als de fysieke plaats een beetje overeenkomt met de volgorde, kun je weer besparen op de lengte van patchkabels.

Bij mij is de tuner als derde, op dit moment. Voor de Fuzz Probe is het gewoon noodzaak - en dat is nog handig ook. Die heeft namelijk geen aan/uit-led, maar stemmen wordt onmogelijk als dat ding aan staat.

De Comp Nova schijnt ook een leuke buffer te hebben, en qua plaats (plaats van patch kabels enzo) en spelen is het ook gewoon handiger. Ik gebruik de Comp Nova namelijk weleens om de Fuzz te temmen.

muziekschuur
14 januari 2016, 15:51
https://images6.static-thomann.de/pics/bdb/372334/10646165_800.jpg

https://images6.static-thomann.de/pics/bdb/372334/10646105_800.jpg

HaroldA
14 januari 2016, 15:58
https://images6.static-thomann.de/pics/bdb/372334/10646105_800.jpg

Daar zie je waarschijnlijk direct de secties ... maar wordt er dan 100mA verdeeld over 6 aansluitingen?!?

Dutch66
14 januari 2016, 16:18
Nou dat lijkt me sterk, iets van 6 x 16 mA :seriousf:

De specificaties ;

specifications powersupply: 8 x 9V DC outputs, (6x100mA & 2x500mA), center negative, isolated sections,
short-circuit and over thomann current protection,

Ik denk dat 't zowaar in dat kastje hebben weten te proppen, (voor 7 tientjes)

10us
14 januari 2016, 16:27
Daisy chain in een doosje toch?

http://youtu.be/Tl5Uy1VyC7g

Dutch66
14 januari 2016, 16:48
Sorry, maar die malloot 20 minuten lang is me toch ff te gortig..

Deze mevrouw heeft het toch echt over 6 separate uitgangen van 100 mA 'each',
bij een Daisy zou het 6 uitgangen totaal 600 mA zijn...


https://www.youtube.com/watch?v=_lW6n3BoPO8

10us
15 januari 2016, 08:05
Euh,
6 uitgangen met 100ma 'each' is toch gewoon 600 ma?!
Ze nemen het echt niet zo nauw in die omschrijvingen.. Het is al heel wat als het niet bol staat van de spelfouten.
En wat die malloot keurig laat zien is dat wanneer je er een strymon mee voedt, dat je een bak herrie krijgt. En laat dat nou net priecies zijn wat er gebeurt als je een strymon daisy chained, en wat je niet hebt met goed/fatsoenlijk geisoleerde uitgangen.
Dat is nou net het hele idee van ern goede voeding...

Dutch66
15 januari 2016, 09:22
Euh,
6 uitgangen met 100ma 'each' is toch gewoon 600 ma?!
...

Nee.... dat is 6 uitgangen van 100 mA elk. (Isolated*) ;)

* voorbehouden dat Joyo niet jokt..

Little Jay
15 januari 2016, 09:37
Ik wacht nog even op de ervaringen van BorisA voor ik 'm bestel.... ;)

BorisA
16 januari 2016, 13:08
Hij is binnen en ik heb er al even mee gespeeld.

Formaat: net een ietsje groter dan een TC electronic (polytune) pedaal. 2 mm breder en pakweg 3 mm hoger. Hij ziet er daardoor wel ietsje lomper uit.

Tuner: heel duidelijk zichtbaar en heel erg snel. Precisie: kan net iets beter, maar volgens mij meer dan goed genoeg om in bandverband te stemmen.
Ik heb em ge-AB't met de polytune2 en de tuner van mijn zoom G3 en mijn Line6 M5, en meestal zit hij er 100% op. In misschien 20% van de gevallen zit kan hij eigenlijk nog een fractie juister.
Conclusie (voor mij): hij zal (hoogst waarschijnlijk) volstaan als tuner op mijn pedalboard.

Voeding: Ik ben een totale newbie op dit gebied, maar zal beschrijven wat ik getest heb.
Tegelijk op de powerplant:
- zoom G3 (op de 500mA)
- line 6 M5 (op de 500 mA)
- Boss LS-2
- TC electronic mojo mojo
- Dunlop crybaby
Alles werkt perfect. Enkel de wah (vol open) durft in combinatie met sommige effecten op de zoom wat hoog ruis te geven, maar ik denk eigenlijk dat dat ook met batterijen het geval zou zijn.

Ergonomie: de kabeltje kunnen mogelijk wat kort zijn in bepaalde gevallen. Er zitten wel 2 polariteits wissel-draadjes op, en als je er zo 2 aan elkaar hangt (+ een normaal kabeltje) dan heb je wel al 1 zeer lange. De schakelaar van de tuner werkt zoals het hoort.

Ik heb mijn board (palmer 60) nog niet kunnen opbouwen omdat Thomann in plaats van een nieuwe (ik had geen b-stock besteld) een gebruikt en onvolledig exemplaar heeft gestuurd (foei Thomann!).

Voorlopig is mijn ervaring dus nog erg beperkt, maar ik ben erg blij met de aankoop!

Dutch66
16 januari 2016, 15:35
Boris, probeer bij gelegenheid is de M5 is op een 100mA uitgang.

BorisA
17 januari 2016, 19:58
Boris, probeer bij gelegenheid is de M5 is op een 100mA uitgang.

Dat heb ik vandaag geprobeerd. Niet gelukt. Het schermpje licht heel even op maar dat is het dan ook.


Verder:
- de wah + zoom G3 getest op batterijen: zelfde hoge ruis met bepaalde combinaties, dus het heeft niets met de voeding te maken!
- de stroomkabeltjes hebben een verschillende lengte merkte ik vandaag (in tegenstelling tot wat die Duitse reviewer opmerkte), dus het zal wel goed komen om alles aangesloten te krijgen op een board

Eigenlijk heel tevreden van mijn aankoop! En zeker voor dat geld. Echt een aanrader als 9V aansluitingen volstaan.

BorisA
17 januari 2016, 20:00
En een dikke dank u wel aan Braml om dit voor mij op net het juiste moment onder de aandacht te brengen!! :)

Braml
17 januari 2016, 22:01
Vet dat hij je bevalt! Geen dank, ik zag het ook maar toevallig! Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat allerlei pedalen doen, maar ik kan niet alles gaan kopen en zelf testen dus, dus ik dacht laat ik eens kijken wat anderen er van vinden. Veel plezier ervan!

Midwolda
17 januari 2016, 22:59
Handig apparaat, ieder pedalboard heeft een tuner en een voeding dus waarom niet combineren?
Hier nog zoiets, de Fazley SP-T (http://www.bax-shop.nl/stage-tuner/fazley-sp-t-chromatische-stagetuner-effectvoeding) (in mijn hoofd vertaalt dat naar Serial of Shared Power - Tuner).
Iemand ervaring mee?

http://static.bax-shop.nl/image/product/197332/484203/e8959e31/1447408167Fazley%20SP-T%20chromatische%20stagetuner%20%2B%20effectvoedin g%20Top.jpg

FruscianteFan
18 januari 2016, 00:42
Vraag ik me wel af waar je jackpluggen heen moeten als je al die uitgangen gebruikt.

Dutch66
18 januari 2016, 09:48
Dat heb ik vandaag geprobeerd. Niet gelukt. Het schermpje licht heel even op maar dat is het dan ook.



Precies, dat bedoel ik, niks geen 'daisy chain' in een doosje....

HaroldA
18 januari 2016, 09:57
Precies, dat bedoel ik, niks geen 'daisy chain' in een doosje....

Jawel; maar dan in 2 secties.

Dutch66
18 januari 2016, 10:03
Nee, want dan zou de M5 het gewoon moeten doen..... (respectievelijk 600 en 1000 mA)

FruscianteFan
18 januari 2016, 11:30
Jawel; maar dan in 2 secties.

Zou de totale stroom (600 mA, want 6x100) dan niet verdeeld moeten worden over deze sectie? Of, alternatief, is het dan nog 6 uitgangen met in totaal 100 mA?

Of heeft isolatie niets te maken met hoeveelheid stroom?

Dutch66
18 januari 2016, 11:37
Zou de totale stroom (600 mA, want 6x100) dan niet verdeeld moeten worden over deze sectie?

Juistem!! dus geen daisy chain, maar 100 ma per 'sectie' dus..

FruscianteFan
18 januari 2016, 11:55
He, dat was een vraag, geen stelling.

mountainman
18 januari 2016, 16:57
Juistem!! dus geen daisy chain, maar 100 ma per 'sectie' dus..

Mits Boris bij die test geen andere pedalen had aangesloten, want dan weet je het nog niet zeker...

Dutch66
18 januari 2016, 18:23
Mits Boris bij die test geen andere pedalen had aangesloten, want dan weet je het nog niet zeker...

Boris, laat ons niet langer spanning en verlos ons van dit enigma!

grayfink
18 januari 2016, 18:33
Uitgebreide videoreview van de Joyo, lijkt mij de zelfde:

https://youtu.be/Tl5Uy1VyC7g

10us
18 januari 2016, 20:22
spannund....
Ik zet mijn geld er op dat er nog ander pedaaltjes aan hingen...

BorisA
19 januari 2016, 08:35
spannund....
Ik zet mijn geld er op dat er nog ander pedaaltjes aan hingen...

Verloren! :seriousf:

De M5 hing als enige pedaal aan de voeding.

(en daar volstond het al niet => conclusie: gescheiden 100 mA)

Philippe
19 januari 2016, 11:42
Ik vind die PowerPlant tuner opeens wel interessant worden. Prima tuner met 6 + 2 geïsoleerde voedingsuitgangen voor 7 tientjes..

HaroldA
19 januari 2016, 11:55
Ik vind die PowerPlant tuner opeens wel interessant worden. Prima tuner met 6 + 2 geïsoleerde voedingsuitgangen voor 7 tientjes..

Tijd om een scope aan die voeding te hangen; ook onder load.