PDA

View Full Version : Steelcaster aka Rusty-caster



Pagina's : [1] 2 3

The Crash Cowboy
11 januari 2016, 15:59
Ik ben een tijd niet actief geweest op dit forum, maar ik heb weer een nieuw idee. Het kan nog even duren voordat ik het daarwerkelijk ga uitvoeren, maar ik ga hier de voortgang van mijn 'project' laten zien.

Wat is het plan ?

Ik heb de afgelopen tijd een aantal hobby-cursussen 'lassen' gevolgd, met veel plezier. Verder is mijn favoriete gitaar nog steeds mijn Fender Telecaster uit 1971. Op internet kwam ik het volgende tegen:

http://www.pourlesmusiciens.com/media/catalog/product/cache/10/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/a/james-trussart-steelcaster-sh-mn-perf-front-ant-silver-african-2.jpg

Het is een gitaar die is gemaakt van (gewoon en geperforeerd) staalplaat, door ene James Trussard, een Franse gitaarbouwer. Peperdure dingen, maar wel leuk. En ze schijnen nog een behoorlijk lekkere 'twang' te hebben ook !
Ik ben eens wat gaan googelen, en er zijn her en der wel mensen die zo'n gitaar ooit zelf hebben gebouwd, ook in Nederland. En dat is precies wat ik ook wil gaan doen.

Eerste vraag aan iedereen: zijn er op dit forum mensen die al ervaring hebben met het bouwen van een stalen gitaar ?

Ik zal in de vogende post vast mijn ideeën vertellen. Alle tips en kritiek zijn van harte welkom; ik hoef natuurlijk het wiel niet zelf uit te gaan vinden !

Joost de Ruig
11 januari 2016, 16:10
Er is (in Belgie) meen ik een bouwer die ze zo rond de €1700 aanbiedt. Daar zijn diverse topics over.

The Crash Cowboy
11 januari 2016, 16:14
Ik ga eens zoeken !

Woml
11 januari 2016, 16:16
Kijk ook eens in de topics van Metalcaster (http://www.gitaarnet.nl/search.php?searchid=1234648)...

The Crash Cowboy
11 januari 2016, 16:24
De opzet zoals ik hem me tot nu toe voorstel:

Basis wordt een stuk van een houten Telecaster body, die ik gewoon ga bestellen. Een body van lindenhout heb je al voor rond de vijf tientjes; maple is minstens twee keer zo duur. Uit die body zaag ik dan de middenstrook uit, zodat ik een basis heb waarop de hals, de elementen en de brug goed en met de juiste verhoudingen gemonteerd kunnen worden.

Op die basis komen een onder- en een bovenblad van staal en geperforeerd staal (verlijmd en/of geschroefd). Die las ik aan elkaar met een strip die de zijkant van de gitaar gaat vormen; die 'strip' kan ik in de goede vorm krijgen door hem te modelleren langs de body die ik koop, vóór ik hem doorzaag. Ik monteer de gitaar af met aftermarket spullen: hals, elementen, electronica, control plate etc. Een slagplaat maak ik natuurlijk zelf. Ik kan de reguliere Telecaster layout namaken, of zelf de plaatsing van de knoppen en de vorm van de slagplaat gaan bepalen (Strat setup ?)

De body wordt dus de 'eye-catcher'. Met geperforeerd staal in boven- en onderblad hoop ik het gewicht een beetje binnen de perken te houden, en dat ziet er ook wel gaaf uit. Je kan dan zeg maar dwars door de gitaar heen kijken als 't goed is.

De houten kern is een eigen idee; het lijkt me heel moeilijk om álles van staal te maken, omdat vooral de verhoudingen neck/neckpocket/body/brug tot op de millimeter moeten kloppen natuurlijk. Ik heb dat alleen nog nooit gezien; alle stalen gitaren die ik kan vinden hebben een zelfgemaakte, stalen neckpocket.

Ik heb nu het idee op de giaar een 'patina-look' te laten krijgen: lekker verroest en rauw dus.

Nou, brand maar los ! Tips ? Kritiek ? Andere ideeën ?

barno
11 januari 2016, 17:41
waarom een prut body kopen om die vervolgens te gaan verzagen? neem dan een balkje essen of maple, kost geen drol.

Pepe
11 januari 2016, 18:26
Dat wiel is natuurlijk al uitgevonden, Trussard experimenteerde in de jaren tachtig voor wat nu zijn gitaren zijn. De hollow constructie en perforaties zijn voor gewichtsbesparing, hij begon ook met houten binnen constructies maar in feite zijn die overbodig en voegen extra gewicht toe. Je kan beter je tijd stoppen in het maken van een goede mal zou je zeggen. Voor een neck zou ik, wanneer je die niet zelf maakt, een consistente leverancier zoeken bijv Warmoth.
Het patina effect doet Trussard door alles in zijn achtertuin te begraven, bladeren of dierenhuid er op te binden en de tijd zijn werk te laten doen maar eenvoudiger is je even te verdiepen in een patina effect met chemische middelen, Youtube staat er vol mee.

The Crash Cowboy
11 januari 2016, 18:42
waarom een prut body kopen om die vervolgens te gaan verzagen? neem dan een balkje essen of maple, kost geen drol.

Dan moet ik zelf alles uit (laten) frezen en zagen ... En daar ben ik niet echt handig mee, en als ik iets op maat laat maken kost dat ook tientjes. Maar het is een optie om dat te doen, of te laten doen. En prutbody ... Het gaat alleen maar om een houten basis dus, waar neck en brug op verankerd worden.

Kakihara
11 januari 2016, 18:54
Zoek ook een keer naar de topics van forumlid spirit. Die heeft die gast uit België ook flink wat geholpen.

EDIT: Dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?96035-Stalen-tele) en dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?136155-stalen-SG)

The Crash Cowboy
11 januari 2016, 18:59
Dank voor de commentaren ! Daar heb ik iets aan !


Dat wiel is natuurlijk al uitgevonden, Trussard experimenteerde in de jaren tachtig voor wat nu zijn gitaren zijn. De hollow constructie en perforaties zijn voor gewichtsbesparing, hij begon ook met houten binnen constructies maar in feite zijn die overbodig en voegen extra gewicht toe. Je kan beter je tijd stoppen in het maken van een goede mal zou je zeggen. Voor een neck zou ik, wanneer je die niet zelf maakt, een consistente leverancier zoeken bijv Warmoth.

WB het gewicht: een balk hout als basis, van de neck tot de brug, weegt natuurlijk we iets, maar er zal vermoed ik toch iets van versteviging in de body moeten zitten. Als die houten basis stevig genoeg is kan ik verder met dun (en geperforeerd) plaatstaal (1 mm ?).

Een optie is om er een Bixby tremolo op te zetten, en dan wil ik niet dat ik de gitaar meteen helemaal uit elkaar trek bij de eerste keer jenken. Verder zal er als ik de snaren door de body wil laten lopen toch iets van een blok in moeten; dat wordt wel gedaan met aluminium. Een stuk hout uit een body lijkt mij een eenvoudige oplossing, ook omdat met name de uitsparing voor de hals en de plaatsing van de brug héél precies uitgelijnd en passend moeten zijn. Ik ben met hout niet zo handig.

Over de neck: die mag natuurlijk zo goed mogelijk zijn, binnen het budget. Prijzen lopen uiteen van even boven de honderd tot honderden euro's. Bij een 'verroeste' gitaar lijkt me een rosewood toets het mooist, maar ik heb hier nog géén gitaar met een maple neck, dus dat wil ik ook wel eens.


Het patina effect doet Trussard door alles in zijn achtertuin te begraven, bladeren of dierenhuid er op te binden en de tijd zijn werk te laten doen maar eenvoudiger is je even te verdiepen in een patina effect met chemische middelen, Youtube staat er vol mee.

Ik kan de tijd z'n gang laten gaan (door onbewerkt staal te gebruiken en dat te laten verroesten), of het proces versnellen en sturen met chemische middelen !

The Crash Cowboy
11 januari 2016, 20:02
Kijk, dit vind ik gaaf. Je kijkt dwars door de gitaar heen !


https://www.youtube.com/watch?v=lp79DY5HsmQ

The Crash Cowboy
13 januari 2016, 12:52
Volgende vraag:

Ik spaar een hoop tijd en moeite uit als ik het boven- en onderblad uit laat zagen, in plaats van dat zelf te doen. Heeft iemand enig idee of lasersnijden uit staalplaat heel duur is ? Het zou dus gaan om een boven- en onderblad, met uitsparingen op bovenblad voor pickups etc., en misschien al uitsparingen waarachter het geperforeerde staal komt.

Websites over lasersnijden geven allemaal de mogelijkheid voor het aanvragen van een offerte, maar misschien zijn hier al ervaringen ?

Het gaat me om een grove indicatie van de prijs; tientjes ? Honderden euro's ? En heeft iemand een goed en betrouwbaar adres ?

flatline
13 januari 2016, 14:12
"lasersnijden", wat nu doorgaans eigenlijk water- of luchtsnijden is, gebeurt op basis van een bestand; cnc sturing ... je weet wel.
't is niet zo dat men met een snijder, welke dan ook, zomaar wat ad libitum in 't rond gaat zoals met een potlood.
Als je dat zelf kan programmeren verdien je dat toch al.
Voor 't snijden betaal je gewoon machine-uren; in dit land 60€/h; hoe driester of gecompliceerder het ontwerp, hoe langer het snijden duurt.
Anderzijds, zelf maken heeft ook zijn charmes : staalplaat - eigenlijk ijzerplaat - is geen onoverkomelijk materiaal; 't is gemakkelijk te bewerken met primitieve middelen zoals een snijschijf, een knabbelschaar en een vijl om de scherpe hoekjes uit te halen. En met houtblokken kan je eenvoudig vormen of plooien.
Als lasser zal je weten dat 1 mm slechts met een halfautomaat, tig of puntlas/spotter te verbinden is, anders plakken en riveren. Met een vlamboog kom je er niet, je plaat krult rapper dan een haas kan lopen.
Een plaat van 1 mm weegt 7 kg/m² en overlappingen tellen dubbel ; het devies : " nothing is lighter than a hole " zal je dus wel héel stringent moeten toepassen.
Je centraal blok moet ook tussen je bladen gelijmd/gevezen worden; op die strook kan je dus geen uitsparingen cq. doorkijkjes voorzien, reden waarom doorgaans voor een gelaste neckpocket geopteerd wordt.
F.

The Crash Cowboy
13 januari 2016, 15:51
Dank je !

Zo'n cnc bestand heb ik niet, dus zal ik zelf aan het zagen, boren, knippen en slijpen moeten. Of zo'n bedrijf een template op ware grootte aanleveren, en het dan door hun laten programmeren ? Dat wordt duurder natuurlijk.

In het 'centrale blok' van hout kunnen volgens mij wel gewoon de uitsparingen voor elementen etc. komen; die worden ook uit het bovenblad weggelaten. Het staal boven dat blok kan natuurlijk niet geperforeerd zijn, dat snap ik. Maar het wordt wel de 'dragende constructie' zeg maar; de rest van de body is eigenlijk vooral cosmetisch en voor de 'look'. Boven- en onderblad worden daar in mijn plan dan op gelijmd/geschroefd, en de zijknanten daar dan mee verlast. Het kromtrekken van de 1 mm plaat kan een probleem worden ja ...

D3nnis
13 januari 2016, 16:14
Lasersnijden is nog steeds goedkoper dan waterstraalsnijden. Voordeel van Waterstraalsnijden is dat je veel meer soorten materiaal kan snijden (en minder thermisch belast), maar gewone staalplaat kan (en gaat) prima met de laser.

Het snijden zelf gaat met zo'n 20-25m per minuut, dus dat zijn tegen een tarief van €60,- per uur de kosten niet (effe rekening mee houden dat elk gat en/of niet doorlopende snijlijn wat extra tijd kost, maar dan nog).
De vraag is meestal hoe een bedrijf om gaat met orderkosten, werkvoorbereidingskosten, etc.
Voor dunne staalplaat zou je toch meer aan tientjes dan honderden euro's moeten denken.

Om de werkvoorbereidingskosten te drukken is een dxf of andere cad file wel fijn inderdaad.

The Crash Cowboy
13 januari 2016, 17:36
Zijn die te krijgen ? CNC of CAD files van een normale Telecaster body ? Of kan je een tekening omzetten ? Ik heb wel al .pdf files op wate grootte gevonden.

The Crash Cowboy
13 januari 2016, 17:40
En nog een overweging: kent iemand Stetsbar tremolo's ? Ze zien er wel vet en degelijk uit, en ze zijn iets duurder dan een goeie Bixby.

https://stetsbar.com/images/ProII/med.TTCC.jpg

http://a3.ec-images.myspacecdn.com/images01/77/d5e4d844fa3f92dc060eedd1a9426f21/l.jpg

http://www.alumisonic.com/images/custom/Stetsbar%20Tele.jpg

The Crash Cowboy
13 januari 2016, 17:54
Dit is dus het idee voor dat 'centrale blok' van hout. Het zit in het gedeelte tussen de rode lijnen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/Tele%20central%20block_zpsw2mmmigz.jpg

D3nnis
13 januari 2016, 18:09
Zijn die te krijgen ? CNC of CAD files van een normale Telecaster body ?

Ja die zijn er wel. Er is hier nog wel ergens een topic vol met gitaarbouw tekeningen.


En nog een overweging: kent iemand Stetsbar tremolo's ?

Ja, er ligt er hier al een jaar of 5 eentje in de kast om een gitaar omheen te fabriceren.
Mooi systeem wel, maar geen idee hoe deze dingen praktisch zijn.

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 14:29
De eerste schetsen. Morgen overleg met mijn las-instructeur.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B666615B-6D90-4182-A810-5C329608ECFA_zps8octofzu.jpg

Tabula Rasa
18 januari 2016, 14:35
Zijn die te krijgen ? CNC of CAD files van een normale Telecaster body ? Of kan je een tekening omzetten ? Ik heb wel al .pdf files op wate grootte gevonden.
Ik heb ze volgens mij wel ergens op een oude laptop staan. Ik kan ff kijken van de week.als je wilt. Moet je de maatvoering wel ff controleren met je pdf, want ik geef geen garanties, heb ze.zelf nooit gebruikt. Zijn dfx files Ofzo.

Kim Wilson
18 januari 2016, 14:45
Zullen waarschijnlijk DXF's zijn, een CAD-uitwisselformaat.

Ik vind het nu al een mooi project! Succes!

Tabula Rasa
18 januari 2016, 14:51
Ja, dat is het! Als Ts ze wil hebben, geef dan maar een seintje, dan ga ik ff graven in de digitale archieven.

Kim Wilson
18 januari 2016, 14:53
En als TS ze gecheckt wil hebben of ze het juiste formaat hebben, geef dan ook maar een seintje, dan gooi ik hem even in autocad. Met een goeie pdf als referentie kan ik dat zo controleren.

Tabula Rasa
18 januari 2016, 15:13
Kijk, dan komen.we er samen wel uit als het nodig is

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 15:43
Volgende vraag: dragen de ZIJKANTEN van de neck cavity veel bij aan de stevigheid van de neck-halsverbinding ? Ik zou het centrale stuk hout zo smal mogelijk willen houden. Zal de neck gaan 'wringen' als ik geen 'bakje' maak om de neck in te bevestigen ? Er komen dan natuurlijk wel 'zijkanten' aan dat bakje, als onderdeel van de stalen body. De maximale breedte van het houten blok wordt dan de breedte van de (Stetsbar) brug.

Dus NIET zo:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C81D6DF9-0483-4159-951E-8A83234A678D_zpsaqz7e0hm.jpg

Maar ZO:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D2387FA7-0C00-4042-89B4-291CE7D0F760_zpsfarfcvcu.jpg

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 15:48
Ik heb ze volgens mij wel ergens op een oude laptop staan. Ik kan ff kijken van de week.als je wilt. Moet je de maatvoering wel ff controleren met je pdf, want ik geef geen garanties, heb ze.zelf nooit gebruikt. Zijn dfx files Ofzo.

Graag ! Tnx !

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 15:51
En als TS ze gecheckt wil hebben of ze het juiste formaat hebben, geef dan ook maar een seintje, dan gooi ik hem even in autocad. Met een goeie pdf als referentie kan ik dat zo controleren.
Vast bedankt ! Een mogelijkheid is ook om alles toch zelf uit te snijden, met een plasmasnijder. Wel meer werk, maar dan kan ik maken wat ik wil. Maar geweldig dat jullie willen helpen !

Tabula Rasa
18 januari 2016, 16:43
Graag ! Tnx !
Zit nu ff met de.kids op de dag. Jongste is 6 maanden en werk in een soort van deels nachtdienst, dus ff lastig. Donderdag heb ik sowieso tijd. Stuur ff je mailadres in een pm naar me, dan stuur ik van de week ff het bestand.

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 17:00
Zit nu ff met de.kids op de dag. Jongste is 6 maanden en werk in een soort van deels nachtdienst, dus ff lastig. Donderdag heb ik sowieso tijd. Stuur ff je mailadres in een pm naar me, dan stuur ik van de week ff het bestand.

Haha je PM inbox zit te vol, meldt het systeem. Dus ik probeer het later nog wel eens. Er is geen haast bij hoor.

Tabula Rasa
18 januari 2016, 17:02
Oke, ga de boel opschonen.

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 17:30
Nou, dit wordt het basis idee. Esquire basis, met alleen volumeknop en het brugelement. Geen toonregeling of pickup selector nodig. Maar wel een Stetsbar Tele tremolo dus.

Shoot !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2CE0B8E7-515A-496C-BEC1-3FADB1D89B97_zpslvb354mp.jpg

Kakihara
18 januari 2016, 17:39
Kijk anders effe in mijn handtekening hieronder, daar moeten normaal ook dxf-bestanden van een tele instaan. En een boel pdf's

Tabula Rasa
18 januari 2016, 17:41
Kijk anders effe in mijn handtekening hieronder, daar moeten normaal ook dxf-bestanden van een tele instaan. En een boel pdf's
Ah, ik weet het weer. Daar heb ik hem uit getrokken een paar jaar geleden. Eerlijk gezegd heb ik alles uit je link opgeslagen :D

Kakihara
18 januari 2016, 17:53
Ah, ik weet het weer. Daar heb ik hem uit getrokken een paar jaar geleden. Eerlijk gezegd heb ik alles uit je link opgeslagen :D

Je bent heus niet de enige :D
Laatst nog een of andere Spaanse site tegengekomen waar toevallig net dezelfde plannen werden aangeboden, helaas zonder bronvermelding. Maar ach, zelf heb ik ook geen verdienste aan die plannen, ik heb het alleen wat gemakkelijker gemaakt om ze te zoeken :)

The Crash Cowboy
18 januari 2016, 20:46
Of gewoon staal, geen perforatie, één (volume)knop:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/779E401A-149F-4D47-A82B-C0E51332E9DE_zpsgkvw0dh0.jpg

The Crash Cowboy
20 januari 2016, 12:57
Ik heb een Telecaster body van Amerikaans grenen (Sugar Pine) besteld bij The String Guitarshop in Amsterdam. Ik ben benieuwd ...

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 13:09
Da's snel !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/7ACE755B-14D3-4296-A4AB-7D1DF443A5E3_zpsvvgpvg3c.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/0097FBB7-AA9F-4A14-B43B-258ADBDD9627_zpsaugvcqah.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/98C6A85E-7E20-4EF4-AC0B-8F782931E0FA_zpstyuiqtjy.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/A9ADD236-E6A2-472A-B063-D016C05C07BB_zpsraojhtqe.jpg

Bijna jammer dat ie helemaal verzaagd wordt binnenkort !

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 15:10
Naast z'n zussie (Fender '71). De nieuwe body is iets langer dan de '71. Geen probleem verder hoor, ik was gewoon benieuwd.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F1B935D5-6547-4816-84E0-950E1D1293A1_zpswtvwsxjd.jpg

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 15:16
Ik heb ze volgens mij wel ergens op een oude laptop staan. Ik kan ff kijken van de week.als je wilt. Moet je de maatvoering wel ff controleren met je pdf, want ik geef geen garanties, heb ze.zelf nooit gebruikt. Zijn dfx files Ofzo.
Ik heb de CAD tekening inmiddels al gevonden, maar ik heb hem meteen niet meer nodig omdat ik de bladen zelf ga snijden. Toch bedankt !

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 15:22
Volgende vraag: weet iemand de afmetingen van de 'bodemplaat' van een Stetsbar T style tremolo ? Ik kan die op internet nergens vinden !

EDIT: al gevonden !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/83B0639D-3A7F-4531-A09C-1B211A71091E.png_zps5cafi0qo.jpeg

st.robot
21 januari 2016, 18:26
Even een bedenking bij die prefab body: als je die gebruikt als basis voor de bevestiging van hals/elementen/brug dan ga je de contour "bekleden" met staal? Moet de omtrek dan niet verminderd worden met de dikte van het metaal? Als dat het geval is zou het enorm jammer zijn die body daarvoor te gebruiken want je moet alsnog materiaal afnemen (schuren,frezen whatever)

Ik zou erover denken een plankje hardhout uit te zagen met de body als "mal" en die dan gebruiken als basis voor je gitaar. Eens je gebeten bent door het bouwvirus ga je het jezelf beklagen als je die perfect bruikbare body vern**kt om zoiets 'simpel' als een plankje uitzagen.

Just my 2 cents

Verder alle succes!

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 18:55
Even een bedenking bij die prefab body: als je die gebruikt als basis voor de bevestiging van hals/elementen/brug dan ga je de contour "bekleden" met staal? Moet de omtrek dan niet verminderd worden met de dikte van het metaal? Als dat het geval is zou het enorm jammer zijn die body daarvoor te gebruiken want je moet alsnog materiaal afnemen (schuren,frezen whatever)
Ik ga alleen het middenstuk gebruiken (zie eerdere tekening). De dikte van het staal van boven- en onderblad schaaf ik daar op een vandiktebank nog af. Daarop worden boven- en onderblad geschroefd. Dus de dikte van de gitaar blijft standaard.


Ik zou erover denken een plankje hardhout uit te zagen met de body als "mal" en die dan gebruiken als basis voor je gitaar. Eens je gebeten bent door het bouwvirus ga je het jezelf beklagen als je die perfect bruikbare body vern**kt om zoiets 'simpel' als een plankje uitzagen.
Ik ben het met je eens dat het f%#cked $p lijkt om een goeie body kapot te zagen, maar ik kon deze cheap krijgen. Het hout (Amerikaans grenen) zou ik niet gauw gebruiken als volledig houten body. Dus ik ben lui geweest en ik bespaar me het gedonder van een massief stuk hout, een bovenfrees en zo zoeken. Verder gebruik ik deze body als template voor boven- en onderblad, en om de stalen zijkanten al vast te vormen voordat ik de body verzaag. Maar ik snap je grieven!

st.robot
21 januari 2016, 19:33
Ik ga alleen het middenstuk gebruiken (zie eerdere tekening). De dikte van het staal van boven- en onderblad schaaf ik daar op een vandiktebank nog af. Daarop worden boven- en onderblad geschroefd. Dus de dikte van de gitaar blijft standaard.


Ik ben het met je eens dat het f%#cked $p lijkt om een goeie body kapot te zagen, maar ik kon deze cheap krijgen. Het hout (Amerikaans grenen) zou ik niet gauw gebruiken als volledig houten body. Dus ik ben lui geweest en ik bespaar me het gedonder van een massief stuk hout, een bovenfrees en zo zoeken. Verder gebruik ik deze body als template voor boven- en onderblad, en om de stalen zijkanten al vast te vormen voordat ik de body verzaag. Maar ik snap je grieven!

Ik heb het nu niet over het boven en het onderblad, maar over de gebogen zijkanten, de plaats waar de 'horns' of 'cutaway' samenkomen bij de neckpocket. Ik weet niet hoe ik het best omschrijf maar ik probeer: nu bestaat de contour van de gitaar uit massief hout. Je zaagt alles weg totdat je het middenstuk overhoudt, nu wil je de zijkanten bekleden met metaal van laat ons zeggen 0,5mm dik. Dit wil zeggen dat je dat:
Ofwel op de bestaande contour 'kleeft' waarmee je contour 0,5mm groter wordt
Ofwel neem je 0,5mm van de bestaande vorm weg en kleef je de zijkanten daarop waardoor je vorm hetzelfde blijft als nu (maar dan met metalen zijkanten)
Kom ik nu duidelijker over? :D

Als je namelijk niets weghaalt wordt rond de neckpocket je body 1mm breder, iets wat je mogelijk niet wilt.


Soit , het is maar een bedenking. Misschien had je dat al meegerekend en vind je er nix erg aan, vergeet in dat geval mijn comments maar

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 21:15
De hele zijkanten van de body worden afgezaagd, en opnieuw gevormd uit staal. Dat doe ik door de afmetingen van de body over te brengen op stalen plaat, en die uit te snijden en af te werken. Dat boven- en onderblad schroef ik op de houten kern die over blijft nadat ik het centrale deel uit de body heb gezaagd. De zijkanten van de body las ik dmv een stalen strip vast aan onder- en bovenblad. De enige lastige plek is dus rond de neck cavity; daar zal wat materiaal van de body af moeten. Ik kan me ook voorstellen dat ik de rondingen daar gewoon mee weg zaag.
De 'strip' die ik voor de zijkanten gebruik vorm ik met behulp van de nieuwe body, maar zal zeler bijgebogen en aangepast moeten worden. Ik denk dat het een paar stukken worden, die ik later verlas.

De hele uitstraling zal vrij ruw worden; ik kan in principe doen en maken wat ik wil (lasrupsen laten zitten of bijslijpen en schuren, vorm aanpassen, 'patina' maken of staal glimmend afwerken etc.). De maten hoeven niet op de millimeter overeen te komen met een 'echte' Telecaster. Die maten zijn ook niet allemaal hetzelfde; de nieuwe body is iets 'langer' dan die van mijn '71 Fender, en de 'ronding' bij de neck is meer pré CBS dan die van de '71.

Wel interessant wat je zegt trouwens: ik moet goed voorbereiden voor ik ga lassen natuurlijk ! Het gaat uiteindelijk om dit soort details.

Like this:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B666615B-6D90-4182-A810-5C329608ECFA_zpsalule1ga.jpg

st.robot
21 januari 2016, 21:30
Welja, dat is wat ik eigenlijk bedoel. Dus eigenlijk heb je nog veel houtbewerkingswerk om het een "luie" oplossing te noemen ;) geen commentaar hoor, het zal zeker werken en een grenen body is inderdaad nu geen topmateriaal

The Crash Cowboy
21 januari 2016, 21:44
Welja, dat is wat ik eigenlijk bedoel. Dus eigenlijk heb je nog veel houtbewerkingswerk om het een "luie" oplossing te noemen ;) geen commentaar hoor, het zal zeker werken en een grenen body is inderdaad nu geen topmateriaal
Voor een totaal houten body zou ik geen grenen nemen nee ! Voordeel is wel dat ie heel licht is; stalen gitaren zijn zwaar, dus alles wat ik kan besparen is meegenomen.

En dat houtbewerken valt wel mee: middenstuk uit (laten) zagen, wat vijlwerk rond de neck, en dikte van onder- en bovenblad in vandiktebank (laten) afschaven. Zelf maken (met alle gaten voor elementen etc.) met een bovenfrees etc. was veel meer werk geweest, en bij uitbesteden (ik heb de machines niet zelf) net zo duur!

The Crash Cowboy
24 januari 2016, 18:17
Nou, hier gaat het mee gebeuren: een plasmasnijder. Ik begin half februari in de metaalwerkplaars; dat wordt tien weken een avond per week (het is een lascursus voor gevorderden). Ik hoop dat ik alles in die tijd af krijg, en anders heeft een vriend van me ook alles in huis. Voor ik met metaalwerk start kan ik vast een houten mal maken waarlangs ik nauwkeurig kan snijden.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/DEC5DC36-BAA2-49ED-9023-47E6CEAE8BBD_zpswphzpfi8.jpg

D3nnis
24 januari 2016, 18:50
Vind het knap dat die metalen body's nog enigszins vlak te houden zijn; je kunt eigenlijk niet tegenlassen, tenminste niet bij óf de voor- óf de achterkant.
Hoop dat je daar nog wat van gaat laten zien tijdens het bouwproces!

The Crash Cowboy
24 januari 2016, 21:32
Vind het knap dat die metalen body's nog enigszins vlak te houden zijn; je kunt eigenlijk niet tegenlassen, tenminste niet bij óf de voor- óf de achterkant.
Hoop dat je daar nog wat van gaat laten zien tijdens het bouwproces!
Dat wordt inderdaad het lastige. Niet te dun staal (wel zo dun mogelijk ivm gewicht), puntlasjes, goed koelen en de zaak zoveel mogelijk inklemmen.

En de bedoeling is dat ik het hele proces in dit topic ga laten zien ! Of het nou lukt of niet ...

Ik heb besloten om maar eens te beginnen met simpele onderdelen. Ik heb hier nog een oude 6-zadel Tele brug liggen, verder komt er (als de body een beetje lukt) een hals op, en wsch een Seymour Duncan brugelement. Verder nog wat zaken als mechanieken, knoppen, straplocks, output en elektronica. Als de body goed lukt kan ik daar wat meer geld aan uitgeven; anders wordt dit het eerste (ik hoop werkende) 'prototype'.

De Stetsbar blijft op mijn verlanglijstje, maar daar moet de gitaar echt goed genoeg voor zijn, dus die stel ik nog maar even uit. Toch flink boven de € 200,- zo'n ding. De tremolo past overigens gewoon in de bevestigingspunten/schroefgaten van de gewone Tele brug, dus dat is een fluitje van een cent om dat ooit nog eens te doen.

Dus: eerst maar eens een stalen Esquire met één volumeknop fabriceren.

Ik heb op Marktplaats een bod gedaan op deze slagplaat, maar ik krijg geen reactie. Het is een Trussart-design, en het lijkt me wel wat voor op mijn Rusty. Ik heb op Internet zitten zoeken of die dingen in de handel te krijgen zijn, maar ik kan ze niet vinden. Iemand een tip ?

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/1ACB5C68-7B6A-4B19-8BE8-C0C088EA800D.png_zps5m1t65o4.jpeg

The Crash Cowboy
26 januari 2016, 19:05
Vandaag heb ik een beetje gestoeid met een template van karton, op basis van de nieuwe body. Ik gad ook nog een paarlemoer slagplaat liggen; die komt niet op deze gitaar. Verder heb ik het hele huis afgezocht naar mijn 6-saddle brug, maar die kan ik effe nog niet vinden ...

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/10E4224C-76A8-43FA-9725-80EA6B19B8A5_zps2ic69eph.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B93E3E58-0B14-44CD-9149-106251B9B7E0_zpsw6rapmxz.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/068FEA62-635E-4010-A4C0-B6178C190856_zpslle6xxxa.jpg

The Crash Cowboy
28 januari 2016, 12:14
Neck is gearriveerd; ik heb toch gekozen voor maple !

Gisteren heb ik de plasmasnijder voor het eerst even gebruikt; wat is dat handig zeg ! Je 'tekent' er gewoon een vorm mee op staalplaat en het snijdt er doorheen als een mes door boter ! Ik kan dus uitsnijden wat ik maar wil ! En ik kan vast na gaan denken over een stalen headstocklogo haha !

De 'zaagsnede' zit 4,5 mm naast een mal van 9 mm dik. Ik kan dus twee mallen gaan maken voor boven- en onderblad om die strak uit te snijden. Work in progress !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B36DF642-E681-4842-95D0-3D3DD61F0DC5_zpswwwgq4le.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2163A8FE-DAA2-4105-8AB1-FB3A3B95C4A5_zpsvrovwmib.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/AA3AE1DE-7CD7-49FB-B00F-009361E23575_zpst0km6v2b.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/3B23DC28-6C19-4791-B938-85D044E45052_zpseolfm1k8.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/14A2B1F8-3F4B-4DED-BEBF-45368EEA261D_zpspq4rekct.jpg

The Crash Cowboy
28 januari 2016, 12:30
Wat raden jullie aan als finish voor de neck ?

D3nnis
28 januari 2016, 12:36
Als de neck nog helemaal geen finish heeft:
http://image.sportsmansguide.com/adimgs/l/1/169567_ts.jpg

Met daar overheen een 4-tal lagen
http://image.sportsmansguide.com/adimgs/l/1/169572_ts.jpg

Maar dat is maar een mening :)

The Crash Cowboy
28 januari 2016, 12:53
Dat lijkt me wel wat ! Hoe breng je dat op ? Kwast of met een doekje ? En de afwerking lijkt me satijn ! Geen hoogglans. Toch ?

D3nnis
28 januari 2016, 13:04
Dit filmpje laat het goed zien:
https://youtu.be/K4dZsvYHRoI (vanaf 10 minuten ongeveer).
Het wordt geen hoogglans inderdaad.
Het aantal lagen wax kun je naar smaak aanpassen voor meer of minder glans.

Ik vind het super fijn spelen.
Je moet het soms herhalen, maar dat stelt niet zo veel voor.

The Crash Cowboy
28 januari 2016, 15:13
Dit filmpje laat het goed zien:
https://youtu.be/K4dZsvYHRoI (vanaf 10 minuten ongeveer).
Het wordt geen hoogglans inderdaad.
Het aantal lagen wax kun je naar smaak aanpassen voor meer of minder glans.

Ik vind het super fijn spelen.
Je moet het soms herhalen, maar dat stelt niet zo veel voor.
Dank je ! Heel duidelijk !

En het ziet er geweldig uit vind ik. Het bespaart me een hoop moeite met spuitbussen en zo ! Ik ga meteen die spulletjes bestellen.

Gebruik je dezelfde manier voor de toets / het fretboard van de neck ?

Ik denk dat ik dit snel moet doen, want blank esdoorn is vermoedelijk erg gevoelig voor vette vingers en zo.

D3nnis
28 januari 2016, 15:30
De afwerking is wel iets gevoeliger dan lak, maar ik vind het fantastisch spelen. Dit is de afwerking die music man gebruikt.
Ik heb 1 music man met maple neck plus toets, en die heeft de toets ook met dit spul behandeld (je zou kunnen verwachten dat de toets wel gelakt zou zijn).
Music man lakt overigens de headstock wel.

The Crash Cowboy
28 januari 2016, 15:49
Ik zie ook afwerkingen met alleen maar Tru-oil, maar een extra laag wax is beter denk ik. Tanx mate !

The Crash Cowboy
29 januari 2016, 13:10
Mal voor boven- en onderblad uitgetekend. De plasmasnijder snijdt 4,5 mm naast de mal, dus die heb ik met 4,5 mm verkleind.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/79693079-E103-4F29-ACF8-1D1EDB6A9E11_zpsv98biwzn.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/59236F7F-6F1C-4DFA-89BF-2358F79576C0_zpskse3df0f.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/FCA5E98D-F8C7-4D02-BEEB-E4A868FCD708_zpss335kjr7.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D87197A1-1C58-404A-AF3F-160CAA840476_zpsuvf1poul.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/6B9AFC76-2098-4E1F-A9CC-037DAC8FB36B_zpswv5k6y44.jpg

En ik heb vast fijn staalwol (000) gehaald voor het fijnschuren bij het oliën van de neck.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/272156B5-037A-4403-B114-593CA54D2363_zpsyshhokik.jpg

The Crash Cowboy
30 januari 2016, 02:57
Birchwood Tru-oil en Gun Stock Wax om de neck netjes af te werken zijn besteld.

The Crash Cowboy
30 januari 2016, 11:25
Template voor de plasmasnijder klaar.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/12630782_971817759579101_1189863349_o_zpslfy166ia. jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/12633333_971817729579104_1709647774_o_zpscxsrxcky. jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/12596966_971817659579111_724009317_o_zpssnkpsl9z.j pg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/12499520_971838142910396_1198094895_o_zpsbzsvqyca. jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/12631179_971817632912447_1430799863_o_zpss4pljvhc. jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/12620809_971846496242894_1589395733_o_zpsuyebzrkc. jpg

The Crash Cowboy
30 januari 2016, 22:07
In het kader van 'zo basic mogelijk': kan ik ipv een volume potmeter alleen een aan/uit schakelaar tussen brugelement en uitgang zetten ? Of moet er nog iets anders tussen ? Ik gebruik de volumeknop nooit, alleen maar om het geluid helemaal aan of uit te zetten. Dat betekent dat er geen volume- en tonepot, en geen standenschakelaar op de gitaar komen.

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 14:42
Jippie. 6-saddle brug is boven water ! (Die was ik kwijt)

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/EF3AB2C2-A409-4702-A171-20E7608ECC94_zpsiyxvynwp.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/FE5F725B-F335-4D40-B21D-7367922E4D61_zps8szfc9p4.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F5C45B93-A55B-4F7E-B70D-F73FD9047778_zpsjpc5viho.jpg

Kim Wilson
1 februari 2016, 14:56
Ik zou de volume- en tonepot er niet tussenuit laten. Je haalt dan in één klap het veelzijdige eruit. Soms wil je net een beetje minder volume of net even wat hoog-af. Met een aan-uitschakelaar beperk je je heel erg.

Verder: lekker op weg, ik volg hem met erg veel interesse!

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 15:16
N.a.v. dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170496-Telecaster-pickup-aan-uit-schakelaar heb ik besloten om wél een volumepot, maar géén tone-control te gebruiken. Toon gebruik ik op mijn Tele écht helemaal nooit !

En het idee van een zo simpel mogelijke, basic plank spreekt me heel erg aan (en houdt de constructie wat eenvoudiger ook haha).

Kim Wilson
1 februari 2016, 15:20
Ik wel. En misschien ga jij dat ooit ook nog wel doen. Sinds ik een wat breder muziekspectrum speel, ben ik die volume- en toonpot ook meer gaan gebruiken. Sommige nummers hebben net even een wat donkerder geluid nodig. Dat maakt nou net dat de Tele zo enorm veelzijdig inzetbaar is. Ik zou iig wel de mogelijkheid laten om hem er later nog bij te kunnen plaatsen.

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 15:27
Ik wel. En misschien ga jij dat ooit ook nog wel doen. Sinds ik een wat breder muziekspectrum speel, ben ik die volume- en toonpot ook meer gaan gebruiken. Sommige nummers hebben net even een wat donkerder geluid nodig. Dat maakt nou net dat de Tele zo enorm veelzijdig inzetbaar is. Ik zou iig wel de mogelijkheid laten om hem er later nog bij te kunnen plaatsen.
Dat kan altijd ! Dank voor je reactie !

Een overweging om de volumepot ook weg te laten was dat ik hier een Fender volumepedaal heb, maar uit het topic bleek dat ook het geluid scheller wordt (kan worden). Dus de potmeter is nodig.

Over mijn stijl: voor wat ik speel gebruik ik op de '71 Tele en op mijn andere gitaren (Gretsch 5120 Electromatic, Fender MIM Classic '60 Stratocaster, Epiphone Les Paul Standard) de tonecontrol nooit. Die gebruik ik alleen op mijn Squier Precision bas om die lekker dof te zetten.

Op de Strat gebruikte ik het volume soms om het geluid aan te laten zwellen onder het spelen. Die knop zit binnen handbereik. Dat zou ie op de stalen Tele ook komen te zitten. Ik moet wel nog ff kijken hoe dat staat. En: het zelfde effect lukt ook met de volume-pedaal.

Lucid
1 februari 2016, 18:40
Ikzelf gebruik ook nooit de tone potmeter, en laat ze tegenwoordig ook van mijn gitaren af. Ik heb ook wel eens op een gitaar met een complete direct out gespeelt, niet veel gemerkt van het schelle wat sommige anderen zeggen, maar dat is misschien wel persoonlijk en setupgebonden.

Heb je die gitaar nu uitgesneden met een plasmasnijder? wat een leuk idee, en dit ziet er echt superstrak uit!

D3nnis
1 februari 2016, 19:08
Als je een schel geluid ervaart zonder potmeters ertussen, zou je eventueel toch ook een weerstand op de plaats van de potmeter kunnen zetten? Elektrisch gezien dan hè, niet fysiek ;)

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 19:54
Als je een schel geluid ervaart zonder potmeters ertussen, zou je eventueel toch ook een weerstand op de plaats van de potmeter kunnen zetten? Elektrisch gezien dan hè, niet fysiek ;)
Hoe groot zou die weerstand moeten zijn ? En koppel je die gewoon in één van de kabeltjes die uit de pup komen ?

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 19:59
Ikzelf gebruik ook nooit de tone potmeter, en laat ze tegenwoordig ook van mijn gitaren af. Ik heb ook wel eens op een gitaar met een complete direct out gespeelt, niet veel gemerkt van het schelle wat sommige anderen zeggen, maar dat is misschien wel persoonlijk en setupgebonden.

Heb je die gitaar nu uitgesneden met een plasmasnijder? wat een leuk idee, en dit ziet er echt superstrak uit!
Nee nog niet begonnen. Ik begin er half februari mee; dat doe ik één keer per week een avond op een lascursus voor gevorderden. Dus het duurt wel even voor ie af is. En het afwerken (de rest van de onderdelen kopen, de assemblage, patina maken, gitaar afstellen etc) komt daarna dan nog. Dus een paar maanden zijn we zo verder.

Tot die tijd kan ik wat experimenteren met het maken van 'patina' (gewoon roest dus). Dat kan met azijn, zoutzuur, zout en nog veel meer. Eerst maar eens gewoon op wat stalen plaatjes oefenen. En ik ga eens proberen om met zuur, zout en een batterij in staal te etsen, dan kan ik de boel versieren met bijvoorbeeld een uitgeëtst logo. En dan moet ik een manier verzinnen om dat roestproces te stoppen, en de patina te fixeren. Ik denk dat dat met de Gun Stock Wax kan, maar ook dat probeer ik eerst uit.

Verder komen deze week de Tru-Oil en Gun Stock Wax binnen, dus ik kan de neck gaan afwerken. Ook dat oefen ik eerst maar eens op een gewoon stuk hout, voordat ik de hals verpruts.

Ik moet langzaamaan wel het definitieve ontwerp eens gaan bepalen: wel of geen geperforeerd staal, wel of geen slagplaat, 'sloping' armrest of gewoon standaard Telecaster bodyshape, ruwe afwerking met zichtbare lasrupsen of glad afgewerkt met geslepen en geschuurde naden, etc. Maar dat komt wel.

Ik zal in ieder geval alles van 'the making of De Roestkaster' hier laten zien !

D3nnis
1 februari 2016, 20:52
Hoe groot zou die weerstand moeten zijn ? En koppel je die gewoon in één van de kabeltjes die uit de pup komen ?
Ik vond op het talkbass forum deze:
http://www.talkbass.com/forum/attachment.php?attachmentid=120790&d=1236122503

Wat hierin als "pickup hot" staat zou dan datgene zijn wat vanaf je 3 standen schakelaar komt.

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 21:20
Ik vond op het talkbass forum deze:

...

Wat hierin als "pickup hot" staat zou dan datgene zijn wat vanaf je 3 standen schakelaar komt.
Dank je ! Dat gaat echt lekker op dit forum ! Ik heb al veel opgestoken.

Die standenschakelaar laat ik ook weg. Zijn 'pickup hot' en 'pickup ground' de plus en de min van de pickup ? En is 'bridge ground' de aarding van de pickup ? ... ik heb nog nooit een element aangesloten ... 'Tip' en 'sleeve' zijn de output, dat weet ik al.

D3nnis
1 februari 2016, 22:02
Bridge ground is de aarding van de brug.
Ik vraag me alleen af of je die niet automatisch al hebt als je een metalen body hebt.
Weet je zeker dat je de schakelaar weg laat? Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er de intentie was om 2 elementen in de gitaar te stoppen? Altijd allebei aan lijkt me ook saai?

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 22:22
Bridge ground is de aarding van de brug.
Ik vraag me alleen af of je die niet automatisch al hebt als je een metalen body hebt.
Weet je zeker dat je de schakelaar weg laat? Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat er de intentie was om 2 elementen in de gitaar te stoppen? Altijd allebei aan lijkt me ook saai?
Nee het wordt een Esquire ! Alleen het brugelement. En hooguit een volumeknop dus.

Volgens mij hoef ik geen aarde naar de brug te doen nee, als ik die op het staal monteer.

Ik heb dit gevonden intussen:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/Mobile%20Uploads/2016-01/61455ECE-CFB6-41A1-B66E-DA178C3A7A11_zpsedxnvs2l.png

D3nnis
1 februari 2016, 22:37
Met volumeknop is wel zo veelzijdig, dat wel.

The Crash Cowboy
2 februari 2016, 19:32
Kan iemand me helpen aan de boormaten en de schroefmaten van de schroef- en gatverbindingen in een Telecaster body ?

Dus:

- snaardoorvoer 6x
- 'string ferrules' diameter en diepte
- bevestiging brug aan body 4 x
- slagplaat 8 x
- neck aan body 4 punts
- snaargeleiders headstock 2 x

Vast bedankt !

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 13:09
Het eerste experiment met het maken van een mooie verroeste 'patina' look: Witte wijnazijn op een klein staalplaatje, na een nacht (op de rechterkant). De azijn was 's morgens opgedroogd en hieronder zie je het resultaat. De witte vlekken zijn lijmresten van de tape waarmee ik de linkerkant heb afgeplakt.

Ik verwacht dat vandaag de Gun Stock Wax bij de post zit, zodat ik kan testen of ik daarmee de patinaroest kan fixeren.

Blank plaatje:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C55F77E9-C9B8-470F-BCD4-D9F0130A53FD_zps7kn8qx8r.jpg

Afgeplakt, en rechts overgoten met azijn:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/7C0BF1B9-DF49-4325-828C-50C5A2CBE6BA_zpstc9ql0qx.jpg

Verroest plaatje:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B72D8A8B-9D5F-4AC1-9FFD-207F02E10A88_zpsy2gmu6cn.jpg

De andere kant:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/20A27B7A-2D0E-446D-95BA-2FCD70373970_zpsejcrzv0y.jpg

Na een beetje schuren met 000 staalwol:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/234BEBD8-D311-4A65-A9C5-E72C0ADA32C2_zpsvw6wkvns.jpg

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 14:43
Dit gaat het worden. Dik getekend de definitieve vorm (schets) van onder- en bovenblad. Onder de 'balk' door het middel zit de houten kern die ik uit de body ga zagen.

Het enige waar ik nog over twijfel is de plaats van de volumepot. Die zit nu op de slagplaat.

De body wordt dan patina staal; de gearceerde stukken worden geperforeerd roestvrij staal. Over de slagplaat ben ik nog niet uit; misschien ook wel roestvrij staal.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/836F1D19-8EF3-4943-AA68-253D9E41D52C_zps8rpixw3w.jpg

Het geperforeerde staal:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D9D2AD08-A2A5-4010-80BB-9F6679537C1A_zps4iwn09jv.jpg

Tabula Rasa
3 februari 2016, 14:46
Zet die pot in de ronde uitsparing die altijd in de slagplaat van een telecaster zit. Dan hou je die herkenbare vorm in tact.

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 15:02
Zet die pot in de ronde uitsparing die altijd in de slagplaat van een telecaster zit. Dan hou je die herkenbare vorm in tact.
Kan, maar dan moet daar een kleine 'control plate' komen, want de pot kan niet rechtstreeks op het geperforeerde staal. Of ik moet in het bovenblad een uitstulping maken waar normaal de uitsparing voor de control plate zit. En de pot zou dan eigenlijk ook nog op de rvs slagplaat moeten zitten. Ik ga er over denken !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/641B5C19-EACC-4B92-B7B5-1DED255D4575_zps8bk8zna3.jpg

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 15:14
Deze zijn ook gearriveerd. Met de Wax kan je inderdaad ook metaal afwerken. Nog bedankt voor de tip, D3nnis !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/47E1ED16-B8E8-4BF5-8631-82605491BF34_zpsp6nuhkwh.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4FDC54D4-8129-45F8-981D-2235A217C028_zpsxif7zbxs.jpg

flatline
3 februari 2016, 15:59
kan je aan dun cortenstaal geraken ?

in "ieder" geval de corrosie passiveren met een base + degelijk neutraal naspoelen anders blijft je zuur actief;
en je gitaar wordt na een tijd vederlicht.
Nothing lighter than a hole, maar 't stopt ergens :-)
F.

Tabula Rasa
3 februari 2016, 16:11
Kan, maar dan moet daar een kleine 'control plate' komen, want de pot kan niet rechtstreeks op het geperforeerde staal. Of ik moet in het bovenblad een uitstulping maken waar normaal de uitsparing voor de control plate zit. En de pot zou dan eigenlijk ook nog op de rvs slagplaat moeten zitten. Ik ga er over denken !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/641B5C19-EACC-4B92-B7B5-1DED255D4575_zps8bk8zna3.jpg
Precies aan de andere kant dan de foto. Bij een tele zit een halve cirkel in de slagplaat, waar de controleplate in valt. Op die plek. Dus stukje naar rechts.

Joost de Ruig
3 februari 2016, 16:24
Ik vnd TR zijn voorstel eigenlijk wel een goeie!

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 17:09
Even proberen op een ouwe tak van naaldhout die hier al jaren binnen staat. Het eerste dunne laagje zit er op. Ongeveer tussen de lijntjes, niet de hele tak natuurlijk !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/1CC3403B-D534-4C2C-8511-5AB681E53ECB_zpscahm1zov.jpg

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 17:11
Ik vnd TR zijn voorstel eigenlijk wel een goeie!
Zo iets gaat het ook worden dus.

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 17:24
kan je aan dun cortenstaal geraken ?
ik denk aan 1,25 mm voor boven- en onderblad, zo dun mogelijk voor de zijkanten (want die moet ik in vorm buigen en weegt weer wat minder), en 0,7 mm geperforeerd rvs. Dat komt met een paar puntlasjes aan de onderkant van de bladen. Wordt een zaak van gewicht vs. 'werken' van het staal ...


in "ieder" geval de corrosie passiveren met een base + degelijk neutraal naspoelen anders blijft je zuur actief;
en je gitaar wordt na een tijd vederlicht.
Nothing lighter than a hole, maar 't stopt ergens :-)
F.
Yep. Probleem wordt wel dat als ik de patina ga aanbrengen de body al af is, inclusief de houten kern. Dus echt flink afspoelen gaat 'm ook niet worden. En als ik een paar lagen wax er op breng na grondige reiniging, zou dan het roesten onder de wax toch verder gaan ?

EDIT: het houten kernstuk wordt wel gebeitst of iets dergelijks.

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 21:23
... en we sluiten deze vruchtbare dag af met het waxen van een stukkie verroest staal.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D6CD7387-26CB-4B69-9437-40F8B368FD86_zpsokb9xyjq.jpg

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 21:34
En echt als allerlaatste voor vandaag: de ruimte boven de slagplaat is smaller dan op de tekening, dus daar zal het staal onder de slagplaat verbonden zijn met dat van de rand. Dat geeft ook wat meer stevigheid.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/def%20ontwerp%202_zpsrhwiezzv.jpg

The Crash Cowboy
3 februari 2016, 23:16
Precies aan de andere kant dan de foto. Bij een tele zit een halve cirkel in de slagplaat, waar de controleplate in valt. Op die plek. Dus stukje naar rechts.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/def%20ontwerp%20knop_zpsifrmkv46.jpg

Tabula Rasa
4 februari 2016, 03:57
Wat een.ontzettend tof bouwverslag.

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 09:44
Wat een.ontzettend tof bouwverslag.
Haha, als het te saai en uitgebreid wordt dan zeg het maar. 10 pagina's en nog geen cm. gelast ! Maar ik vind het niet erg, en ik heb echt al veel geleerd ! ... en tijd zat ... Werkeloos he, dan krijg je dat. Ach, het houdt me van de straat moet je maar denken.

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 11:08
Vanmorgen het tweede laagje Oil op het hout en Wax op het staal aangebracht na licht schuren met 000 staalwol.

Een beetje glans zit er al op.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/597B2C5A-FCCE-4DB2-A74B-817D6164D4E0_zpsau1tjauf.jpg

D3nnis
4 februari 2016, 11:15
Mooi man, ik hoop dat het bevalt, zo'n geoliede hals.
Ik vind het vwb bespeelbaarheid echt enorm fijn.

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 11:22
Mooi man, ik hoop dat het bevalt, zo'n geoliede hals.
Ik vind het vwb bespeelbaarheid echt enorm fijn.
Volgens mij gaat het gewoon goed, dus ik begin straks gewoon met de neck. Mooi spul inderdaad, die olie ! De eerste laag trok bijna helemaal in het hout, en bij de tweede begon ie al te glimmen. En zeer zuinig in gebruik, dus wie er nog een geweer heeft staan kan bij me langs komen haha !

Ik denk dat ik de hals bewerk met een paar lagen olie, en daarna de headstock en het fretboard met een (of meer) lagen Wax inwrijf.

Tabula Rasa
4 februari 2016, 12:39
Haha, als het te saai en uitgebreid wordt dan zeg het maar. 10 pagina's en nog geen cm. gelast ! Maar ik vind het niet erg, en ik heb echt al veel geleerd ! ... en tijd zat ... Werkeloos he, dan krijg je dat. Ach, het houdt me van de straat moet je maar denken.
Nee, juist mooi. Zelf vergeet ik meestal alle kleine stapjes te vermelden. Dit is lekker volledig en weer eens wat anders dan een standaard plank, zoals ik zelf meestal bouw.

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 13:52
A small step for a cowboy, a giant leap for a Telecaster !

De eerste actie aan de daadwerkelijke gitaar: ik heb net de eerste laag Tru-Oil op de achterkant van de neck en headstock gewreven. Fluitje van een cent; het was na wat licht opschuren met staalwol en stofvrij maken in vijf minuten gepiept. Vanavond laat laag 2.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C2C10AD9-6D93-41FF-BD7D-C7FA6CAA9035_zpsspaysi6g.jpg

flatline
4 februari 2016, 14:53
't is vooral het zelf zoeken en oplossingen proberen die dit topic boeiend maken.
En met tips die anderen ertussen gooien ( en waarvan iedereen iets opsteekt :-) ) aan de slag gaan !

Je patinalaag :
Roest, of beter gezegd : corrosie is een reactie van metaal met zuurstof (oxidator) of met een andere component, in jouw geval een zuur (reductor);
om dat proces te stoppen moet "de oorzaak" weggenomen worden, anders blijft het ongecontroleerd doorgaan. Een zuur geraakt uiteindelijk uitgewerkt, maar zuurstof onder de vorm van water(damp) is steeds en overal aanwezig en wordt gretig opgenomen.
Daarom zou ik proberen om na de behandeling en het bekomen van het gewenste resultaat het metaal luchtdicht af te sluiten, langs beide zijden van de plaat. Met die olie olie, met gulle hand aangebracht en daarna een beetje laten leegdruipen moet dit wel lukken.
Met 1.25 heb je trouwens al wat vlees achter de hand.
Cortenstaal heeft de eigenschap om na het vormen van een huid niet verder door te roesten ( om volledig te zijn : mits het kan ademen ; een stuk cortenstaal zal in een vochtige omgeving ook de moed verliezen en rustig door-roesten )

Je centrale balk zit netjes weggestopt. En dat maakt je ontwerp sterk, want het geeft de illusie dat de body enkel "metaal" is.

Hoe ga je het metaal vastzetten op het hout ?
Hout bevat vocht en dit migreert naar het metaal, tenzij je daar een goede buffer tussenzet; ik denk aan een laagje epoxy met een dun netje erin, en dan lijmen met sikaflex.
't Koelen tijdens het lassen zal nog een probleem worden.
Heb je TIG overwogen ?
F.

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 15:14
't is vooral het zelf zoeken en oplossingen proberen die dit topic boeiend maken.
En met tips die anderen ertussen gooien ( en waarvan iedereen iets opsteekt :-) ) aan de slag gaan !
Ja echt hartstikke leuk dit ! Ik heb al veel geleerd ! We maken mijn staalplank hier met z'n allen, haha !


Je patinalaag :
Roest, of beter gezegd : corrosie is een reactie van metaal met zuurstof (oxidator) of met een andere component, in jouw geval een zuur (reductor); om dat proces te stoppen moet "de oorzaak" weggenomen worden, anders blijft het ongecontroleerd doorgaan. Een zuur geraakt uiteindelijk uitgewerkt, maar zuurstof onder de vorm van water(damp) is steeds en overal aanwezig en wordt gretig opgenomen.
Daarom zou ik proberen om na de behandeling en het bekomen van het gewenste resultaat het metaal luchtdicht af te sluiten, langs beide zijden van de plaat. Met die olie olie, met gulle hand aangebracht en daarna een beetje laten leegdruipen moet dit wel lukken.
Met 1.25 heb je trouwens al wat vlees achter de hand.
Cortenstaal heeft de eigenschap om na het vormen van een huid niet verder door te roesten ( om volledig te zijn : mits het kan ademen ; een stuk cortenstaal zal in een vochtige omgeving ook de moed verliezen en rustig door-roesten )
Het behandelen van de binnenkant van de gitaar wordt een probleem, want die zit na het lassen vrijwel helemaal dicht. Ik kan zoveel mogelijk alle oppervlakken aan de binnenkant vóór het lassen behandelen, maar de lasnaden en het staal zullen heet worden en dat lijkt me voor veel opties funest. Olie (of beter nog: wax !) er achteraf in druipen kan, maar dan moet ik een goedkoper alternatief vinden voor de Tru-Oil of Gun Stock Wax want die zijn tamelijk prijzig. Lijnzaadolie ? Radiatorverf/Hammerite ? Tips zijn welkom !

EDIT: Een handige vriend kwam met de tip om de body, inclusief gebeitste houten kern, nadat hij is afgelast en het patina er op zit, onder te dompelen in motorolie. Dan is de binnenkant behoorlijk beschermd, en moet de buitenkant weer worden schoongemaakt en verder behandeld. Verder vertelde hij dat 1,25 mm staal wel roest, maar dat het eeuwen kan duren voordat dat écht een probleem wordt

Het zou natuurlijk helemaal gaaf zijn als de body op niet-cruxiale plekken gewoon helemaal doorroestte, zodat er echt roestgaten in vallen. Maar laat ik daar maar niet op aan sturen :-)


Je centrale balk zit netjes weggestopt. En dat maakt je ontwerp sterk, want het geeft de illusie dat de body enkel "metaal" is.
Dat is de bedoeling ja. Ik geloof dat Trussart in zijn eerste gitaren ook een houten kern had zitten.


Hoe ga je het metaal vastzetten op het hout ?
Verzinkte schroeven door het 'centrale deel' van boven- en onderblad.


Hout bevat vocht en dit migreert naar het metaal, tenzij je daar een goede buffer tussenzet; ik denk aan een laagje epoxy met een dun netje erin, en dan lijmen met sikaflex.
Ik zat te denken om het hout zelf af te sluiten. Beits ? Hammerite radiatorlak ?


't Koelen tijdens het lassen zal nog een probleem worden.
Heb je TIG overwogen ?
Ja TIG heb ik overwogen, kan ook. Maar dat is voor een gevorderde beginner zoals ik een stuk moeilijker.
Het koelen is vanwege de problemen van vervorming van de body door hitte en de invloed van gloeiend heet staal op andere materialen de grootste uitdaging van het project. Puntlasje voor puntlasje zetten en perslucht om alles meteen te koelen bij de hand. Mijn lasleraar gaat me daar uiteraard bij helpen.

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 15:59
En omdat ik echt álles laat zien aan jullie: na protesten van het thuisfront over dat de keukentafel wel een werkbank van een gestoorde gek begon te lijken heb ik maar een eigen custom shop ingericht. Tussen de andere plankies.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C24FF700-3D48-4945-B540-B61A3C30CD96_zpsbbhymfp6.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/9C07261A-8CBC-408E-AA06-A46BC52186A3_zpsjcglnmsy.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/0C0CD66F-7649-46D8-9724-68F1D900E195_zpsarzdk089.jpg

The Crash Cowboy
4 februari 2016, 22:08
De tweede laag Tru-Oil zit er op. Wat is dat prachtig spul ! Ik heb altijd opgekeken tegen het lakken van een neck, maar dit ziet er geweldig uit en is super eenvoudig op te brengen. Ik ben benieuwd hoe de hals voelt als ie klaar is. In elk geval zit er nu al een mooie satijnen glans op !

I owe u, D3nnis !

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 00:21
Beetje zitten googelen op behandelen van kaal staal met gekookte lijnolie. Dat zou ik in de binnenkant van de dichtgelaste body kunnen gieten, het goed rond laten lopen en wat er overblijft er weer uit laten lopen. Het wordt ook gebruikt om hout te behandelen, dus dat zit goed. Dat moet dan wel lang opdrogen, maar ik heb tijd zat.

Ik heb ergens gelezen dat dat op die manier bij dubbelwandige (kleinere) stalen schepen die gelekt hebben zo kan.

Wat denken jullie ?

Kim Wilson
5 februari 2016, 08:32
Vroeger, als een auto nieuw uit de fabriek kwam, werd die eerst langs een tectyleerbedrijf gebracht voor een anti-roestbehandeling. Dan werd de bodem in de tectyl gezet en alle onbereikbare delen (binnenin de kokerbalken en deuren en zo) volgespoten met ML. Misschien is dat voor jou ook de oplossing. Het spul bestaat in elk geval nog steeds: http://www.rustbuster.nl/Quickshop/?74,a00040140-valvoline-tectyl-ml-0-6-l

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 12:01
Ik heb toch een Stetsbar Pro II Tele tremolo gekocht, tweedehands voor een goede prijs ! Nieuw vond ik ze knap duur (tussen de € 200,- en € 230,-) maar deze kon ik voor die prijs niet laten liggen. Mijn dag kan niet meer stuk. Totale uitgaven met olie, wax, hout voor mal etc. meegerekend nu rond de 350 eutjes. Daar koop je een Squier Tele voor ... Dus het hele verhaal moet wel gaan lukken.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/08FA0A75-812B-4DB2-9703-BCD9A20FA384.png_zpstozkioqo.jpeg

Als ik hem binnen heb monteer ik hem om te proberen eens op mijn 'echte' Telecaster. Gewoon brug er af en de Stetsbar in de bestaande gaten schroeven. Mooi systeem, en alles kan gewoon in de oude staat worden teruggebracht !

flatline
5 februari 2016, 14:16
Vroeger, als een auto nieuw uit de fabriek kwam, werd die eerst langs een tectyleerbedrijf gebracht voor een anti-roestbehandeling. Dan werd de bodem in de tectyl gezet en alle onbereikbare delen (binnenin de kokerbalken en deuren en zo) volgespoten met ML. Misschien is dat voor jou ook de oplossing. Het spul bestaat in elk geval nog steeds: http://www.rustbuster.nl/Quickshop/?74,a00040140-valvoline-tectyl-ml-0-6-l

... is stukken beter
dan
- motorolie : is visceus; het duurt dus een eeuwigheid eer het teveel eruit gelopen is; wordt dunner bij opwarming en begint dan spontaan na te lekken; vormt geen huid maar blijft een kleverige massa waarin stofdeeltjes vastkleven, die op hun beurt verzadigd worden en stofdeeltjes kunnen binden; is hygroscopisch : slorpt water en dus ook zuurstof op, oxideert en begint zuur te ruiken. vooral geschikt om, ja, drijfwerken en motoren te smeren :)
- gekookte lijnolie met toegevoegd siccatief : droogt eerlang maar aan een zeer rustig tempo; ( ik ruik ) naderhand een duidelijke visgeur.

Eventueel naar een verdunner zoeken om de tectyl wat vloeibaarder te maken; wel een compleet uitdampende verdunner wat anders zit je weer met een "stofhuid" opgescheept.

F.

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 14:30
Dus jullie zeggen: een scheut verdunde tectyl in de body gieten, goed verdelen, de rest er uit laten druppen en de zaak laten drogen. Kan ik eventuele tectyl-resten die op de buitenkant terecht komen makkelijk verwijderen ? De halve gitaar bestaat uit geperforeerd staal ... Dus er zal hier en daar wel wat uitlopen. Maar het gaat vooral om de zijkanten, dus eea zal met beleid moeten gebeuren.

En over het contact tussen het hout en het staal: voldoet het om het hout in de beits te zetten om contactroest te voorkomen ? En/of het staal dat de houten balk raakt in de Hammerite te zetten ?

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 14:35
Nondeju wat is dit een lekker forum ! Bedankt allemaal voor de tips en reacties tot nu toe, en 'keep 'em coming' !

flatline
5 februari 2016, 14:58
Dus jullie zeggen: een scheut verdunde tectyl in de body gieten, goed verdelen, de rest er uit laten druppen en de zaak laten drogen. Kan ik eventuele tectyl-resten die op de buitenkant terecht komen makkelijk verwijderen ? De halve gitaar bestaat uit geperforeerd staal ... Dus er zal hier en daar wel wat uitlopen. Maar het gaat vooral om de zijkanten, dus eea zal met beleid moeten gebeuren.

En over het contact tussen het hout en het staal: voldoet het om het hout in de beits te zetten om contactroest te voorkomen ? En/of het staal dat de houten balk raakt in de Hammerite te zetten ?

ik zou 't zo doen, ingieten, uitlekken,
en met weinig oplosmiddel de buitenkant voorzichtig afwrijven, eerder mechanisch verwijderen;
- beits kleurt, sluit niet af; staal kan op die plaats inderdaad in de hammerite, wat op zich niet corrosiewerend of roestomzettend is, maar wel goed afsluit. Rustoleum is ook ok. Misschien is de verdunner van Rustoleum geschikt al verdunner voor de tectyl; die verdunner is namelijk tamelijk inert t.o.v. additieven in de verf, dus mss ook mild voor tectyl. Proberen dus.
F.

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 15:19
ik zou 't zo doen, ingieten, uitlekken,
en met weinig oplosmiddel de buitenkant voorzichtig afwrijven, eerder mechanisch verwijderen

En de buitenkant goed afplakken. Dat zal ook een boel schoonmaakwerk schelen.

D3nnis
5 februari 2016, 17:44
Hoe ga je het rvs aan het staal lassen? Nichroma?

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 18:10
Hoe ga je het rvs aan het staal lassen? Nichroma?
Moet ik nog even uitvogelen. Hoeft alleen met een paar puntlasjes vast, draagt verder niks. Maar moet niet losroesten natuurlijk. En rvs gebruiken wil ik graag voor de 'looks' maar ik zal even overleggen eerst met de Meester. Anders wordt het gewoon dun geperforeerd blank staalplaat zonder patina.

D3nnis
5 februari 2016, 18:31
Heb je overwogen om de hele body van rvs te maken, en die aan de buitenkant gecontroleerd te laten oxideren? Hoef je aan de binnenkant niks te doen :)

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 18:35
Heb je overwogen om de hele body van rvs te maken, en die aan de buitenkant gecontroleerd te laten oxideren? Hoef je aan de binnenkant niks te doen :)
Nee ... Maar is een optie. Wederom overleg met de Meester ! RVS is wel duur en last veel moeilijker, geloof ik. Maar ik ga research doen !

D3nnis
5 februari 2016, 18:56
Rvs is wel wat duurder ja, maar over zo veel kilo's gaat het niet, dus ik denk niet dat daar de kosten in zitten.
Ik ben geen lasser, maar rvs is prima te lassen, trekt wel behoorlijk wat meer. Goede oefening juist? :D

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 19:16
Rvs is wel wat duurder ja, maar over zo veel kilo's gaat het niet, dus ik denk niet dat daar de kosten in zitten.
Ik ben geen lasser, maar rvs is prima te lassen, trekt wel behoorlijk wat meer. Goede oefening juist? :D
Haha jullie zetten me wel weer aan het denken. Een rvs gitaar zou ik helemaal laten glimmen zonder een spat roest ... En ik heb mijn hoofd eigenlijk al gezet op een ruige patina gitaar, een luxe roestbak zeg maar. Maar glimmend rvs met de slick geöliede maple neck ... Gelukkig begin ik pas over anderhalve week met het staal.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/45EFE783-515E-4D86-9163-C00FEACC7FF1_zpsvcrlgo4h.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/31CCFDD7-53CD-4A43-972C-7FB573659BBF_zpspw6nsseq.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2D9F9ECB-72C6-4BDB-9C61-74D800CBC7C7_zpsypcza87j.jpg

D3nnis
5 februari 2016, 19:38
Hmm....gladgeschuurd rvs, en dan zonder echte slagplaat, maar de slagplaat vorm gestraald?:D

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 19:58
Hmm....gladgeschuurd rvs, en dan zonder echte slagplaat, maar de slagplaat vorm gestraald?:D
Hey mensen, overschat me niet he ! Ik ben al lang blij als dat ding een beetje recht blijft en er een beetje fatsoenlijk geluid uit de pickup komt. Gelukkig ben ik van de stroming die stelt dat het materiaal waavan een Telecaster gemaakt is, voor de klank niks uitmaakt. Er trillen gewoon een paar snaren boven een single coil pickup die aan een stuk ijzer hangt met drie schroefjes en een paar veertjes. Dus hout of staal of gewoon niks maakt niks uit. Maar we gaan het zien. Horen bedoel ik. :-)

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 21:28
Het opbrengen van de Tru-Oil, laag 3. Je kan het in HD (1080p) bekijken. En de achterkant van de headstock is natuurlijk wél bewerkt; de vóórkant nog niet.


https://www.youtube.com/watch?v=C5JaLZ6ych4

Lucid
5 februari 2016, 22:02
Leuk filmpje. nog nooit met tru oil gewerkt.
Pas wel op dat je op de neck alles zoveel mogelijk in lange halen wil doen, zo op het filmpje leek er erg veel nadruk te liggen op de kopaanhechting (nu is 000 staalwol niet zo heel heftig natuurlijk) ook met de olie zou ik de laatste laag proberen in een lange haal in te poetsen.
hij ziet er zeker wel glimmend uit! ga je er nog een laag op doen?

barno
5 februari 2016, 22:11
doe die messen weg, nergens goed voor, tenzij je deukjes ambieert. leg de hals gewoon met de frets op een doek of zo, of gebruik houten blokjes.

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 22:12
Leuk filmpje. nog nooit met tru oil gewerkt.
Pas wel op dat je op de neck alles zoveel mogelijk in lange halen wil doen, zo op het filmpje leek er erg veel nadruk te liggen op de kopaanhechting (nu is 000 staalwol niet zo heel heftig natuurlijk) ook met de olie zou ik de laatste laag proberen in een lange haal in te poetsen.
hij ziet er zeker wel glimmend uit! ga je er nog een laag op doen?
Ik denk dat er nog één laag Tru Oil op komt. Dan zijn toetsenbord en voorkant van de headstock aan de beurt.

Het glimmen valt nog wel mee vind ik; ik vind de satijnglans heel mooi. Een dikke laag polyurethaanlak glimt veel harder.

Nadat de hele neck in de olie is gezet breng ik een laag Gun Stock Wax aan op de hele headstock (voor- en achterkant dus) en op het toetsenbord. Die wax hardt nog meer uit (goed voor toetsenbord) en glimt meer (mooi voor headstock). De achterkant van de neck blijft alleen maar olie; die schuur in misschien nog lichtjes glad voor een hele smoothy satin feel. Het liefst had ik hem blank gelaten; dat voelde echt als babybilletjes. Maar dan is ie binnen twee dagen spelen helemaal vet natuurlijk.

Al mijn andere gitaren hebben een flink gelakte neck, van nitro tot poly. Ik vind een 'geschuurde' neck veel lekkerder spelen ! Dus misschien schuur ik de neck van mijn MIM Classic '60 Strat ook wel eens kaal. Maar dat is voor later.

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 22:13
doe die messen weg, nergens goed voor, tenzij je deukjes ambieert. leg de hals gewoon met de frets op een doek of zo, of gebruik houten blokjes.
Ok, zal ik doen. Maar ik ben voorzichtig hoor, en een neck kan wel iets hebben. Vooral die van een Telecaster haha ! Die van mij is ooit van m'n fiets op de keien gepleurd. Niks aan de hand.

The Crash Cowboy
5 februari 2016, 22:43
Leuk filmpje. nog nooit met tru oil gewerkt.
Ik had er vóór dat ik dit topic begon nog nooit van gehoord. ;)

Lucid
6 februari 2016, 08:55
Ok, zal ik doen. Maar ik ben voorzichtig hoor, en een neck kan wel iets hebben. Vooral die van een Telecaster haha ! Die van mij is ooit van m'n fiets op de keien gepleurd. Niks aan de hand.

Het verschil is dan, het is dan al en gebruiksvoorwerp een deukje meer of minder is niet het ergste.
Maar als je hem net afmaakt ga je elk klein rotdeukje zien en doen ze je pijn, bij mij wel iig! dus het is een hele goede tip van barno, leg hem altijd voorzichtig weg, en nooit op wat hards.

Tabula Rasa
6 februari 2016, 09:24
Sluit me aan bij Barno. Ook al krijg je later een extreme reliclook, dan nog 100% netjes en voorzichtig werken. Er is niets opvallender dan een deuk of kras op een plek die daar niet kan zitten. Je valt daarmee onmiddellijk door de mand weet ik helaas uit ervaring. Ga ook pas reliccen of patina aanbrengen als heel de gitaar af is en in elkaar zit.

motorhan
6 februari 2016, 10:10
ik zou 't zo doen, ingieten, uitlekken,
en met weinig oplosmiddel de buitenkant voorzichtig afwrijven, eerder mechanisch verwijderen;
- beits kleurt, sluit niet af; staal kan op die plaats inderdaad in de hammerite, wat op zich niet corrosiewerend of roestomzettend is, maar wel goed afsluit. Rustoleum is ook ok. Misschien is de verdunner van Rustoleum geschikt al verdunner voor de tectyl; die verdunner is namelijk tamelijk inert t.o.v. additieven in de verf, dus mss ook mild voor tectyl. Proberen dus.
F.

Waarom niet gewoon een spuitbus met blanke tektyl, geen gedruip en het is praktisch onzichtbaar.

The Crash Cowboy
6 februari 2016, 10:27
Waarom niet gewoon een spuitbus met blanke tektyl, geen gedruip en het is praktisch onzichtbaar.

Omdat ik binnen in de body moet tectyleren ... En die zit dat dicht. Of kan dat met een slangetje of zo ?

D3nnis
6 februari 2016, 10:39
Hey mensen, overschat me niet he ! Ik ben al lang blij als dat ding een beetje recht blijft

Niks overschatten!
Ik zou gaan voor electrolytisch polijsten :)

The Crash Cowboy
6 februari 2016, 12:54
Next question:

Er is in allerlei forums discussie over het aanbrengen van Tru-Oil op het fretboard. Ik kom er niet goed achter waar hem de kneep zit, maar ik geloof dat je moet voorkomen dat de olie op de frets terecht komt. Dat lijkt me best lastig. Ik ga proberen om dunne laagjes tussen de frets te smeren, en eventuele resten meteen met een schoon doekje van de frets te poetsen.

Wat is het nadeel van olie op de frets ? Speel/slijt je die er niet gewoon af ? Ik denk trouwens dat ik als de neck af is de frets nog met een blok met heel fijn schuurpapier glad en gelijk schuur. Heb ik bij mijn oude Tele ook al eens gedaan. Daarmee verdwijnen eventuele olie-resten toch ook van de frets ?

Dezelfde vraag geldt voor de Gun Wax die ik na de Tru-Oil op wil brengen.

D3nnis
6 februari 2016, 13:03
Geen idee waarom die olie niet op de frets zou mogen komen, behalve voor uiterlijk (verkleuren?).
Ik heb twee gitaren met esdoorn toets. 1 gelakt, 1 geolied.
Bij die gelakte (fender hals) zit (zat) de lak zelfs over de frets.

The Crash Cowboy
6 februari 2016, 13:13
Overschot aan olie zou zich ophopen tussen fret en hout. Maar de olie kan ik in hele dunne laagjes opbrengen, heb ik gemerkt.

barno
6 februari 2016, 13:59
tuurlijk mag er olie op de frets, afvegen en klaar. Met forums moet je een beetje opletten :) Er zitten nogal wat praters ipv doeners die met allerlei gezever komen alsof gitaren bouwen rocket science is :) it iz not

The Crash Cowboy
6 februari 2016, 14:03
tuurlijk mag er olie op de frets, afvegen en klaar. Met forums moet je een beetje opletten :) Er zitten nogal wat praters ipv doeners die met allerlei gezever komen alsof gitaren bouwen rocket science is :) it iz not
Nee klopt. Gewoon een plank met snaren.

The Crash Cowboy
6 februari 2016, 16:15
No guts, no glory. De eerste laag Tru-Oil op het fretboard en de voorkant van de headstock.

Op deze foto zit er olie op vanaf rechts, tot en met de tweede inlay dot vanaf links. De eerste laag wordt helemaal in het hout gezogen; nog geen 'shine'. Als je heel goed kijkt kan je het verschil zien.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/599D6FBB-7975-4300-B82B-67C3BC173F19_zpsc513dc8l.jpg

Hier is de hele neck klaar; over een paar uurtjes de tweede laag.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4B4A570F-E45D-4FA7-BEEB-7C1D79D24D80_zpsqlyhkouv.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8629FAA2-887F-4114-AF65-0ED29203154D_zpshnyc0tcu.jpg

The Crash Cowboy
6 februari 2016, 19:42
De Stetsbar is vandaag verstuurd. Ik ben benieuwd.

The Crash Cowboy
7 februari 2016, 21:45
Nog één nachtje slapen. Foto is van de ouwe eigenaar.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B253DF7E-97A5-4187-BE41-21FAEC3EF1D1_zpshlaeffzb.jpg

The Crash Cowboy
8 februari 2016, 14:52
Van mij mag het plaatwerk beginnen. Volgende week woensdag.

Tot die tijd bezig met de neck: na de derde laag Tru-Oil. Prachtige satijnglans !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/77E1ADA2-1FED-4AC2-87BE-2D80A0BA0ADE_zpsjdwhsh4q.jpg

En het definitieve definitieve ontwerp (tenzij de Lasmeester nog bezwaren of tips heeft). Nog uitzoeken:

- De dikte van het staal van boven- en onderblad, zijkanten en geperforeerd staal; ik denk aan resp 1,25 mm, 1,00 mm (of dunner) en 0,70 mm;
- De breedte van de buitenrand (zo smal mogelijk);
- De afmetingen van het centrale houten deel;
- De afwerking van het houten deel in de body (Hammerite).

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2E06B940-8C61-4FB6-85C9-FC19CEA232CE_zpsfhxbwtgn.jpg

The Crash Cowboy
9 februari 2016, 12:03
http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/9D405048-9BD1-4752-AAD3-29A7F72AB12A_zpszrecawn7.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2C7CE6AF-6B98-46D9-86B3-2602263D42FC_zpsdne9yxkc.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/48F4F5A9-BB8B-4504-A7F6-6651448517AB_zpsz8lohwv1.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D36FCF4B-6BF8-4D52-9581-010C4AF5A625_zpscfs6wqn4.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/97BAEE4A-F0CD-4CF4-A5AF-75B8AE3BE5F4_zpsgjsozz3b.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F98FC451-D4D7-440E-ACC2-87F801776EFE_zpsf141myd3.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/0117B61C-0D7D-400E-AA63-E792F259F1C7_zps3ik3rkvh.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8D362826-F392-46D4-A4F8-242713B34B1B_zpsronvlkon.jpg

flatline
9 februari 2016, 13:05
mooi :-)
( en een lock-nut zorgt ervoor dat het 100% functioneert )
F.

The Crash Cowboy
9 februari 2016, 13:30
mooi :-)
( en een lock-nut zorgt ervoor dat het 100% functioneert )
F.
Dat kan. Maar het unieke van een Stetsbar is dat niet alleen de snaren worden opgerekt, maar de hele brug beweegt. Dus met goede mechanieken denk ik dat ontstemmen wel meevalt. Stetsbar claimt dat bijvoorbeeld bij snaarbreuk, of in een andere ligging stemmen, de gitaar niet ontstemt.


https://www.youtube.com/watch?v=xursgnJkOdA

The Crash Cowboy
9 februari 2016, 15:16
Bodemplaat op de mal en de body geschroefd. Ik kan nu zien dat de mal een beetje bijgevijld moet worden (tweede foto links), omdat de schroeven van de bodemplaat nu recht in mal en body zitten en de mal en body dus 'uitgelijnd' zijn.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B2718E2A-F985-44BF-B84C-02CB7B7AC9B5_zpspaayb6or.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/673A583C-28FB-4A5B-AE6C-D5991690BB95_zpsk4u7jojc.jpg

The Crash Cowboy
9 februari 2016, 17:54
Eerste lagen Gun Stock Wax op de neck. Half uurtje flink uitwrijven en de (achterkant van) de hals voelt als een babybilletje zo zacht !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2DF6642B-F448-4C0B-AC9D-54026BF2B705_zpsoatnegpb.jpg

The Crash Cowboy
11 februari 2016, 17:19
De waxlaag nóg gladder maken: schuren met schuurpapier 800. In de lengte of 'rondjes' ? Nat of droog ?

The Crash Cowboy
15 februari 2016, 14:25
Mal bovenblad. De rand wordt na het snijden 3 cm breed.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/Mobile%20Uploads/2016-02/28A826E8-2C4B-454D-9D9D-0E07D7D77B1B_zpslj2isymh.jpg

D3nnis
15 februari 2016, 14:38
De waxlaag nóg gladder maken: schuren met schuurpapier 800. In de lengte of 'rondjes' ? Nat of droog ?
Wax laag gladder maken? Heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb tussen olielagen nog weleens droog geschuurd (in de lengterichting) tot grit 1200 om "opstaande" vezels weg te wrijven, maar de Wax opschuren? Geen idee wat dat brengt.

The Crash Cowboy
15 februari 2016, 14:45
Wax laag gladder maken? Heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb tussen olielagen nog weleens droog geschuurd (in de lengterichting) tot grit 1200 om "opstaande" vezels weg te wrijven, maar de Wax opschuren? Geen idee wat dat brengt.

Is ook niet echt nodig. Ik denk dat ik het zo maar laat.

The Crash Cowboy
15 februari 2016, 15:04
Is de centrale kern stevig genoeg als hij ZO wordt ? De tremolobrug zit dan achter de pickup cavity; is er een kans dat het hout breekt bij ruig gebruik ? Het wordt géén string-trough brug.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/91BE9195-A8F5-4E95-A3DC-D491B48A4065_zps9rylhqgf.jpg

Of kan ik beter wat 'vlees' aan de zijkanten van de pickup cavity houden ? ZO dus ? Op boven- en onderkant van de houten kern wordt dus nog wel staal geschroefd.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/5B71A2E7-C1DC-403B-9C23-A934F83222C5_zps8pahyito.jpg

Of stalen plaatjes tegen de zijkanten ter versteviging ?

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/90E058F8-D654-4E4F-A6E3-09845B791223_zpsrt4tmoqf.jpg

The Crash Cowboy
15 februari 2016, 15:34
Voor de achterkant verdwijnen dan nog de gearceerde stukken, en snij ik natuurlijk geen pickup gat uit.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/73BC0B26-5502-40B6-846A-AAD87F18F0E1_zpsg0dgnjyc.jpg

fred dons
15 februari 2016, 15:42
Wax laag gladder maken? Heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb tussen olielagen nog weleens droog geschuurd (in de lengterichting) tot grit 1200 om "opstaande" vezels weg te wrijven, maar de Wax opschuren? Geen idee wat dat brengt.

ik breng zelf de wax aan met 800 grit schuurpapier, dit polijst het hout ipv de wax en je krijgt daardoor een langer "zacht" resultaat

The Crash Cowboy
15 februari 2016, 15:50
ik breng zelf de wax aan met 800 grit schuurpapier, dit polijst het hout ipv de wax en je krijgt daardoor een langer "zacht" resultaat
Gewoon droog, eerst de wax op de neck en dan schuren, of meteen op het schuurpapier en daarmee de neck 'inwrijven' ?

The Crash Cowboy
17 februari 2016, 22:39
D-day !

Vandaag ben ik begonnen met het metaalwerk. Boven- en onderblad zijn uitgesneden met de plasmasnijder. Nou deze week de randen bijslijpen en gladschuren.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8DFD6D8D-C228-4646-8C57-21B7F985EB12_zpswtf5jkkf.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/E9AA5D57-48F5-4FA6-B21B-C157455A33F4_zpsrnuxpwln.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C813568F-170B-4493-BC6F-9BFD52532F93_zps1gmrdtyy.jpg

En de Lasmeester met de Rustycaster !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/27EA6F88-79F2-45E8-B67C-AA2EF98AB4AB_zpslq3yulrh.jpg

Rizz
17 februari 2016, 22:44
Ghehehe, leuk.. :D tof om je vorderingen zo te lezen. :ok:

The Crash Cowboy
18 februari 2016, 03:03
Het past allemaal al vrij aardig !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/7AED7274-F8B8-4923-AC7C-62A462965B17_zpsphteaj4f.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4CAAA954-2AF9-486D-BAFE-57AB61845F90_zps0cowdkda.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D59D9655-B9CB-4E33-A5FA-AE91BB0569BD_zpsthb5wlrx.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B0AB4FF2-BD36-43A5-B216-DE9ABD5D2E53_zps0r9h9phs.jpg

The Crash Cowboy
18 februari 2016, 13:18
Ik zie nou pas dat ik met dit topic op de verkeerde plaats sta. Maakt mij niet zo veel uit hoor, maar misschien kan een mod dit topic verplaatsen naar 'Volg het bouwproces' ?

Dan voeg ik me nederig bij alle 'groten' hier, want manman wat zit er een vakmanschap in veel van die zelfbouw gitaren ! Kom ik aan met m'n rafelige staalranden haha !

fred dons
18 februari 2016, 13:57
Gewoon droog, eerst de wax op de neck en dan schuren, of meteen op het schuurpapier en daarmee de neck 'inwrijven' ?

sorry voor het late antwoord Maar het tweede; - je gebruikt de wax of olie als lubricant voor het schuren dat geeft echt snel een zeer zacht aanvoelend gepolijst hout wat ook langer zo zacht en gesealed blijft.

The Crash Cowboy
18 februari 2016, 16:58
sorry voor het late antwoord Maar het tweede; - je gebruikt de wax of olie als lubricant voor het schuren dat geeft echt snel een zeer zacht aanvoelend gepolijst hout wat ook langer zo zacht en gesealed blijft.
Dus daar moet ik speciaal 'nat' schuurpapier voor gebruiken ?

flatline
18 februari 2016, 16:59
sorry voor het late antwoord Maar het tweede; - je gebruikt de wax of olie als lubricant voor het schuren dat geeft echt snel een zeer zacht aanvoelend gepolijst hout wat ook langer zo zacht en gesealed blijft.
... precies omdat je de kleine loskomende houtdeeltjes inde poriën wrijft en wat eruitsteekt weer wegschuurt.

F.

flatline
18 februari 2016, 17:00
Dus daar moet ik speciaal 'nat' schuurpapier voor gebruiken ?
neen, droog, anders mix je wax en water

The Crash Cowboy
18 februari 2016, 17:44
Geschuurd en ongeschuurd.

'If a welder needs to grind, he's a grinder, not a welder ...'.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/6C649186-274F-43EF-85EC-109E266B6524_zpsldjou6uq.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2FE66F9B-9F90-4F23-9F29-20E45948A84D_zpskzsikns4.jpg

Toch maar een slijpertje gekocht ...

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/A4028227-644D-490C-8BE1-63321DF73D21_zpsqz3pqccv.jpg

flatline
18 februari 2016, 18:26
neen, droog, anders mix je wax en water

'k heb je vraag verkeerd geïnterpreteerd;
het correct antwoord is :
" ja, inderdaad, papier ( of linnen) dat geschikt is voor nat schuurwerk "
F.

The Crash Cowboy
18 februari 2016, 18:36
'k heb je vraag verkeerd geïnterpreteerd;
het correct antwoord is :
" ja, inderdaad, papier ( of linnen) dat geschikt is voor nat schuurwerk "
F.
Ok tanx ! Ik kijk wel even of ik het ga doen.

The Crash Cowboy
19 februari 2016, 12:54
Belangrijke gaatjes: die van de brug. Het bovenblad zit daarmee vast op, en uitgelijnd met, het hout van de kern, waaraan ook de neck vast komt te zitten. Een belangrijk referentiepunt dus !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/A515D518-0F83-476A-83FD-90E135DDC2AB_zpswlskm0zg.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/3F16921A-706E-4B89-A72A-168D09E11D75_zpssadntljl.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4DA97CE8-DB8F-4A69-9EC4-D2D1DF4A53D5_zpspcju76zd.jpg

Zoals je op de foto hierboven ziet moet ik hier en daar nog heel wat rafelranden bijvijlen. Het 'gat' rechts onder is het allereerste dat ik met de plasmasnijder maakte; ik had beter eerst de buitenkant kunnen doen ... In het gat is geen plaats om met een slijpschijf of een bandschuurmachine aan de gang te gaan. Dat moet dus helemaal met de hand en een ijzervijltje ... Haastige spoed !

Verder is het gat voor de pickup net te groot. Maar dat krijg ik wel dichtgelast.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C39EDD83-E264-445F-92BA-BBA48583C388_zpsqlbnrq6l.jpg

motorhan
19 februari 2016, 14:42
Je kan voor de binnenkant een powervijl op 230 V of op lucht gebruiken je hoeft dan maar een klein deel waar je niet bij kan met de hand te doen.

Ik ben benieuwd hoe je straks de buitenkant gelast krijgt zonder dat het materiaal gaat werken want dat is nog best lastig lijkt me

The Crash Cowboy
19 februari 2016, 16:46
Je kan voor de binnenkant een powervijl op 230 V of op lucht gebruiken je hoeft dan maar een klein deel waar je niet bij kan met de hand te doen.
Die heb ik niet ... Goedkoopste die ik kan vinden is rond de vijf tientjes. Bedankt voor de tip ! Vreten die dingen geen schuurpapier, op de randen van staalplaat ?


Ik ben benieuwd hoe je straks de buitenkant gelast krijgt zonder dat het materiaal gaat werken want dat is nog best lastig lijkt me
Klopt, dat wordt de grootste uitdaging. Goed inklemmen, en kleine puntlasjes, steeds aan de tegenovergestelde kant, eventueel meteen koelen met lucht, en de tijd nemen. Ik heb voor boven- en onderblad 1,5 mm staal gebruikt.

flatline
19 februari 2016, 19:12
Je kan voor de binnenkant een powervijl op 230 V of op lucht gebruiken je hoeft dan maar een klein deel waar je niet bij kan met de hand te doen.



of zo'n schitterende oscillerende "binnenschuurmachine"; op termijn geen slechte investering !

The Crash Cowboy
19 februari 2016, 22:26
of zo'n schitterende oscillerende "binnenschuurmachine"; op termijn geen slechte investering !
Echt leuk dit forum ! Ik leer iedere keer wat nieuws. Maar ik wil niet teveel investeren in 'nieuw' gereedschap dat ik maar af en toe gebruik. Ik heb geen eigen werkplaats of zo; ik las de gitaar in elkaar in een werkplaats waar ik een hobby-lascursus volg. En alles bij elkaar heb ik voor een paar stukjes hout, wat simpele klemmetjes, olie en wax, een haaks slijpertje en een paar vijltjes al weer even genoeg uit de huishoudpot gejat ...

Joost de Ruig
20 februari 2016, 10:42
Kijk ook eens naar dit filmpje:


https://www.facebook.com/SteampunkTendencies/videos/949498675164499/?fref=nf

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 11:53
Als dat echt allemaal staal is, dan is dat ding niet te tillen ! :-)

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 12:03
Je kan voor de binnenkant een powervijl op 230 V of op lucht gebruiken je hoeft dan maar een klein deel waar je niet bij kan met de hand te doen.
Een vriend van me heeft er een die ik mag lenen !

Joost de Ruig
20 februari 2016, 12:16
Als dat echt allemaal staal is, dan is dat ding niet te tillen ! :-)

Body + binnenwerk komen uit een 3D-printer :)

Lucid
20 februari 2016, 14:14
Cool zeg die gitaar, dat is nog eens een eye-catcher.

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 15:01
Boven- en onderblad zijn nu gladgeschuurd. Ik ga de binnenkanten afwerken met de powervijl die ik kan lenen. De buitenkant kan ik op de laswerkplaats langs de schuurband halen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F0881B2B-454C-48C2-B5FA-C22FC1BD5E5E_zpslbakj9l5.jpg

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 15:02
Cool zeg die gitaar, dat is nog eens een eye-catcher.
Laten we het hopen ! Ik ben net begonnen en het moeilijke werk moet nog beginnen.

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 18:35
Hebbes. Bedankt voor de tip, motorhan !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/802032AC-2D82-4C75-9048-0836DF947978_zps5moc4agt.jpg

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 19:21
Ik heb om hem uit te proberen de Stetsbar trem op mijn '71 Telecaster gemonteerd. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, LOL !

Snaren er af:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/EE013A33-29A1-4A0F-97B0-08B64FA5BDD8_zpsnf6ahnwq.jpg

De neck er af en grondplaat van de trem op de body schroeven (gewoon in de gaten van de oude brug):

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8F2BD1CB-002B-417A-8084-7DC74E6F603E_zpswz8k2b7x.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/9F0AC888-7874-4117-B72A-0FFE7F867957_zps6z7zdsqy.jpg

Tremolo opbouwen en de snaren terug zetten:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B80527A2-8AA0-43B1-81AD-9DA6707C4718_zpskclwkimf.jpg

De actie is véél te hoog ... Het (Gibson Tune-o-matic stijl) zadel van de Stetsbar is véél hoger dan de standaard Telecaster brug. Dat is meteen mijn eerste kritiek: als Stetsbar beweert een Telecaster trem te maken (en dat claimen ze !), maak hem dan ook helemáál compatibel. Zie hier onder de prutserige oplossing die ze hebben verzonnen. Ik zou om die reden nooit zo'n trem op mijn '71 willen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/E25E9133-3878-404C-B9AC-5F0BF9128C0C_zps9ihygega.jpg

De oplossing: er zit een plaatje bij de trem om de hoogte en de hoek van de neck aan te passen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/58972FEE-7C4F-4133-B7D9-71DB5ADA6C8C_zpsvc7awqh8.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8BE7D213-DB88-45A8-909B-1BAC71EF0E24_zps2tyvdn1f.jpg

Hm. Dat slaat nergens op. Dat maak ik op de Rustcaster zelf wel, en dan goed passend !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/3F166236-63E7-4341-8DDA-08199B488215_zpsemqoq28r.jpg

De tremolo doet nog niet veel zo; ik zal hem vanavond afstellen, en morgen probeer ik wel een filmpje te maken van hoe de trem klinkt.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/EFC0C3B2-E1C3-46EF-8AF1-C02503690A2E_zpsbzeh7te7.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/6355E871-9B78-4A63-A7BB-1F6A880C91C2_zpsans4ivvj.jpg

Rikkert
20 februari 2016, 19:39
Leuk project!

Heb je die cello ook zelf gebouwd toevallig?

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 19:45
Leuk project!

Heb je die cello ook zelf gebouwd toevallig?
Haha, nee ! Die is uit 1922, gebouwd in Dresden, en nog van mijn oma geweest. Ik heb in mijn jeugd 8 jaar les gehad, tot ik merkte dat meisjes gitaristen veel stoerder vonden.

Ik heb hem een jaar of 10 geleden op laten knappen en speel er nu af en toe op. Mooi instrument, dat wel !

The Crash Cowboy
20 februari 2016, 23:09
Ik doe iets niet goed. Zadel staat op z'n hoogst, plaatje zit onder de neck, en de snaren lopen nog steeds aan op de frets. Maar kijk hoe hoog de snaren liggen ! Het klinkt ook nergens naar, met het brugelement zo laag. Op één of andere manier klinkt het halselement wél goed zo.

Morgen ga ik verder prutsen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/15B0493F-FE73-4E6C-86EE-F39ADCFD2075_zpsyne1kuxu.jpg

D3nnis
21 februari 2016, 07:55
Ik denk dat je nu een te grote halshoek hebt, dus de neck shim bij zou moeten werken.
Echt helemaal 1 op 1 uitwisselbaar is het niet inderdaad!
Het is dat je de Stetsbar niet standaard op deze tele wilt hebben, anders zou ik overwegen om de baseplate van de Stetsbar te verzinken in de body.

Bij je metalen gitaar...is er een reden dat je de voorzieningen voor de brug al hebt gemaakt en nog geen halspocket? Het kan wel, maar ik vind het makkelijker om eerst de hals te positioneren en aan de hand daarvan de brug ipv andersom.

The Crash Cowboy
21 februari 2016, 08:55
Ik denk dat je nu een te grote halshoek hebt, dus de neck shim bij zou moeten werken.
Echt helemaal 1 op 1 uitwisselbaar is het niet inderdaad!
Het is dat je de Stetsbar niet standaard op deze tele wilt hebben, anders zou ik overwegen om de baseplate van de Stetsbar te verzinken in de body.
Daar heb ik ook aan zitten denken, om de brug in de stalen body te verzinken. Nadeel is alleen dat ik dan aan de Stetsbar vast zit; het 'mooie' is dat ik hem bij een normale body gewoon weer kan vervangen door een normale Telecaster brug als ik dat wil. Ik zal met een neck shim moeten gaan experimenteren tot alles goed zit.
Ik zal de gitaar als ie klaar is (en lukt ...) eerst optimaal afstellen met een gewone (6-saddle) brug, en daarna de Stetsbar er op zetten, met een goede neck shim.


Bij je metalen gitaar...is er een reden dat je de voorzieningen voor de brug al hebt gemaakt en nog geen halspocket? Het kan wel, maar ik vind het makkelijker om eerst de hals te positioneren en aan de hand daarvan de brug ipv andersom.
Er komt een houten kern in de body, die ik uit een houten Tele body ga zagen. Die body is nu de template voor de stalen body. Ik maak dus geen stalen neckpocket !
De positionering van de gaten van de brug in het stalen bovenblad is dezelfde als die in de houten kern. Die komt, inclusief neckpocket, in de stalen body. Brug en hals zitten dus in de houten kern vast. Dat heb ik juist gedaan om de positionering van neck en brug makkelijk te maken. Dus de plaatsing van brug en neck is goed. Eigenlijk vormen die houten kern en de hals de gitaar; het stalen 'omhulsel' is cosmetisch, en om de gitaar vorm te geven.

Hier nog een keer het oorspronkelijke plan:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/B666615B-6D90-4182-A810-5C329608ECFA_zpsre56xiwg.jpg

Lucid
21 februari 2016, 10:00
Lopen de snaren aan bij een losse toon ? Of ook als je ergens op de hals speelt?
Als het alleen losse snaren zijn kijk dan naar de hoek van je nut. Als je snaren daar een te flauwe hoek maken gaan ze ook rammelen

The Crash Cowboy
21 februari 2016, 10:47
Lopen de snaren aan bij een losse toon ? Of ook als je ergens op de hals speelt?
Als het alleen losse snaren zijn kijk dan naar de hoek van je nut. Als je snaren daar een te flauwe hoek maken gaan ze ook rammelen
Nut is ok. Snaren lopen overal aan ! Het is gewoon de hals van mijn oude Tele, en die is verder prima.

The Crash Cowboy
22 februari 2016, 13:25
Heeft iemand een idee waar ik aan geperforeerd staalplaat (dun: 0,7 mm of zo) kan komen ? Liefst omgeving Nijmegen. Ik heb al gegoogeld, maar kan niks vinden !

motorhan
23 februari 2016, 10:27
http://www.hornbach.nl/shop/Geperforeerde-plaat-aluminium-120x0-8-mm-1-mtr/7566021/artikel.html?origin={adtype}&WT.mc_id=nl14a999&WT.srch=1

Als googeld op geperforeerd staalplaat krijg je diverse links o.a zie boven

Tabula Rasa
23 februari 2016, 10:30
Gaaf! Je snapt wel dat je nu min of meer verplicht bent om in oktober naar Barneveld te komen voor de DGBM.?

motorhan
23 februari 2016, 10:33
http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperforeerde-staal-plaat.mw

The Crash Cowboy
23 februari 2016, 15:58
Gaaf! Je snapt wel dat je nu min of meer verplicht bent om in oktober naar Barneveld te komen voor de DGBM.?

Wasda ? Een bijeenkomst van gitaarbouwers ? DGBM De Gitaar Bouw Meeting ? Lijkt me vet ! Maar dan moet alles wel lukken ...

The Crash Cowboy
23 februari 2016, 15:59
http://metaalwinkel-metalen.nl/Geperforeerde-staal-plaat.mw
Dank je ! Ik ga eens kijken. En tekenen ... Ik wil de grootte van, en de afstand tussen, de gaten kunnen 'zien'. Het worden iig ronde gaten.

Tabula Rasa
23 februari 2016, 17:35
Wasda ? Een bijeenkomst van gitaarbouwers ? DGBM De Gitaar Bouw Meeting ? Lijkt me vet ! Maar dan moet alles wel lukken ...
Exact! Eind oktober in Barneveld. Al jaren lang een groot succes. Hou het forum maar in de gaten en ze hebben ook een website. Exacte.adres weet ik ff niet, maar als je Google gebruikt op: DGMB of Gitaarbouwersmeeting vind je het meteen.

dadgad
23 februari 2016, 18:42
Ik denk dat je nu een te grote halshoek hebt, dus de neck shim bij zou moeten werken.
Echt helemaal 1 op 1 uitwisselbaar is het niet inderdaad!
Het is dat je de Stetsbar niet standaard op deze tele wilt hebben, anders zou ik overwegen om de baseplate van de Stetsbar te verzinken in de body.

Hallo,

Verzinken zou niet nodig moeten zijn. Als je de videos over installatie op een telecaster (https://www.youtube.com/watch?v=ifQN6xAFPu8&list=PL833A89A042565329&index=2) en aanpassing van de halshoek (https://www.youtube.com/watch?v=SAwxqhj_2TU&index=3&list=PL833A89A04256532) bekijkt, dan laten ze zien hoe het bedoeld is. En ergens in de eerste video wordt een opmerking gemaakt dat je de pickup moet installeren "zonder" de veren of rubbers, zodat die helemaal omhooggesteld kan worden. Ja, en dan de shim installeren natuurlijk...

Greetz,

Han.

The Crash Cowboy
23 februari 2016, 19:38
Hallo,

Verzinken zou niet nodig moeten zijn. Als je de videos over installatie op een telecaster (https://www.youtube.com/watch?v=ifQN6xAFPu8&list=PL833A89A042565329&index=2) en aanpassing van de halshoek (https://www.youtube.com/watch?v=SAwxqhj_2TU&index=3&list=PL833A89A04256532) bekijkt, dan laten ze zien hoe het bedoeld is. En ergens in de eerste video wordt een opmerking gemaakt dat je de pickup moet installeren "zonder" de veren of rubbers, zodat die helemaal omhooggesteld kan worden. Ja, en dan de shim installeren natuurlijk...

Greetz,

Han.
Bedankt; had ik al gezien. Maar zo eenvoudig als op de vid te zien is werkt het niet. Komt wel goed hoor. Ik bouw mijn '71 weer terug in de originele staat (want ik wil er niks aan kapot maken of zo, en ik heb er nu al DRIE dagen niet op gespeeld haha) en ik bouw de stalen gitaar met de 6-saddle brug die ik nog had liggen. Als alles af is dan kan ik nog eens kijken of ik de Stetsbar fatsoenlijk geïnstalleerd krijg.

The Crash Cowboy
23 februari 2016, 19:42
Exact! Eind oktober in Barneveld. Al jaren lang een groot succes. Hou het forum maar in de gaten en ze hebben ook een website. Exacte.adres weet ik ff niet, maar als je Google gebruikt op: DGMB of Gitaarbouwersmeeting vind je het meteen.
Ik ben benieuwd !

The Crash Cowboy
24 februari 2016, 14:06
Slijpen en vijlen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/2BE69589-7B3E-4354-A75C-20FDA9C7463B_zpsm9nerjot.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/0858ABF9-B998-40F3-8898-6717111308E7_zps2lvvuyvt.jpg

En de Weldmeister aka Grindmaster himself.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/ED3760B3-0ED6-4FF8-837C-DD7ACDE0E397_zpsqrt51epo.jpg

flatline
24 februari 2016, 14:30
dapper ;)
ik denk dat je een nieuw bovenblad gesneden hebt.
't is beter, want de Stetsbar is iets smaller dan een orig. 6-saddle
Hoeveel gewicht heb je nu nog, of al ?
Evt de luchtgaten in aluminium ; dat gedeelte moet geen structurele sterkte geven en weegt wat minder.
T.

The Crash Cowboy
24 februari 2016, 14:37
dapper ;)
ik denk dat je een nieuw bovenblad gesneden hebt.
't is beter, want de Stetsbar is iets smaller dan een orig. 6-saddle
Nee is nog hetzelfde blad.


Hoeveel gewicht heb je nu nog, of al ?
Evt de luchtgaten in aluminium ; dat gedeelte moet geen structurele sterkte geven en weegt wat minder.

Ik kijk vanavond welk geperforeerd materiaal er in gaat komen, maar ik denk dun staal. Gewicht: nog geen idee, maar een light versie wordt het niet haha !
Ik zaag de houten zijkanten van de body er dus af; er blijft alleen hout over als 'centrale balk' onder de stalen strook midden over de body. Dat gewicht gaat er dus nog af; al het staal komt er bij.

flatline
24 februari 2016, 14:50
in #161 leek het gat van het brugelement iets te breed, vandaar mijn twee veronderstellingen.
Verlucht staal, dus met 30 % gat ofzo is niet veel zwaarder dan alu; ik denk altijd alle beetjes helpen, maar er is een kantelmoment waarop een gram meer of minder niet meer steekt;
voor mij zou 't al een zit-gitaar zijn :)

The Crash Cowboy
24 februari 2016, 15:23
in #161 leek het gat van het brugelement iets te breed, vandaar mijn twee veronderstellingen.
Verlucht staal, dus met 30 % gat ofzo is niet veel zwaarder dan alu; ik denk altijd alle beetjes helpen, maar er is een kantelmoment waarop een gram meer of minder niet meer steekt;
voor mij zou 't al een zit-gitaar zijn :)
Ik ben net aan het herstellen van een spit-aanval haha ! De tijd zal het leren. En idd: het gat voor de pickup is iets te groot, en de oude brug is iets breder dan de Stetsbar. Ik las dat gat nog mooi dicht trouwens hoor.

The Crash Cowboy
24 februari 2016, 15:25
Ik zit net eens te kijken ... Maar eigenlijk heb ik helemaal geen pickguard nodig ! Die zit eigenlijk al in het bovenblad. Er hoeft verder ook niks afgedekt te worden: geen neck-element. Met één (potmeter) of twee (incl. output) gaten in de achterkant kan ik overal bij. Géén slagplaat houdt de gitaar nog meer 'basic' en bespaart ook weer wat gewicht. Wat denken jullie ?

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/D4DDB2BB-431D-4FF9-B00F-5C3FE5682F44_zpsxpr42548.jpg

Kim Wilson
24 februari 2016, 15:41
Een slagplaat is wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp van de tele. Ik zou hem nog niet direct afschrijven.

The Crash Cowboy
24 februari 2016, 15:49
Een slagplaat is wel een wezenlijk onderdeel van het ontwerp van de tele. Ik zou hem nog niet direct afschrijven.
Heb je gelijk in; en ik kan er later altijd nog een opzetten. Maar eigenlijk zit ie er al, in de vorm van het bovenblad. Er zou dan alleen maar een extra laag op komen.
Ik wilde vanavond eigenlijk nog een stuk uit het blad snijden: het gearceerde stuk op de foto (beetje minder gewicht weer) maar daar wacht ik nog even mee. Ik zal eens kijken hoe het er uit ziet als alles af is; daarna kan ik er eventueel nog een slagplaat op maken.

The Crash Cowboy
24 februari 2016, 22:30
Dit gaat het worden. Vandaag heb ik het gat voor de neck uit het bovenblad gehaald, en stukken geperforeerd staal op maat gesneden. Die ga ik volgende week in boven- en onderblad puntlassen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4E4F5DEF-DFD7-4672-87DA-257C4ECB3C38_zps2d7yueve.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/576A61E8-1E02-4F41-83BA-FC9DE93A87C1_zpsb0tsng3i.jpg
NB: Het geperforeerd staal moet op de foto hierboven natuurlijk aan de andere kant zitten.
Aan de binnenkant dus. Even bij nadenken volgende week, haha !

... en maar weer vijlen deze week ... de neck cavity precies pas maken met de houten body. Dat wordt een secuur klusje. De uitsnede die je hieronder ziet is gemaakt met de plasmasnijder, en nog niet bewerkt. Mooi apparaat ! Net als de Makita powervijl die ik van een vriend kon lenen. Die spaart echt enorm veel handvijlwerk. Morgen komen de schuurbandjes voor de powervijl binnen die ik op internet heb besteld. Die moet je wel met beleid gebruiken: als je iets te hard drukt breken ze en kan je ze weggooien. Toch jammer, voor anderhalf eutje per stuk. Voordat ik het kunstje door had waren we al 6 euro verder haha !

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F21945E2-63AA-4630-93F3-003068E09897_zps2ox6ui88.jpg

The Crash Cowboy
25 februari 2016, 13:01
Zo zit het onderblad goed om.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/3E3F712A-E545-4213-90EE-3F8E24306EF5_zpsivsftsqv.jpg

The Crash Cowboy
25 februari 2016, 15:37
De schuurbandjes voor de powervijl. Ik kan weer even vooruit.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/04C9D50D-EF00-47EC-A946-EC77791F7B7A_zpsrtarmubu.jpg

The Crash Cowboy
26 februari 2016, 15:15
Uitsparing voor de neck:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/14CD5A34-DD94-4980-B19D-032FCEA21206_zpsoytmkoj2.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8982F7B4-33F2-4734-892E-4D7DB32DF205_zpsth0qcjxw.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/0FB1BFB6-4E85-49F1-A602-1259D9BAF994_zpshvb5hmnf.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/7C2EEDEA-01C3-4497-A807-D17AEBD9DDDA_zpsfaybstt8.jpg

En voor het eerst het totale idee:

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/7E46A382-C12B-44D8-A1E1-6065CCBE60E8_zpsitixqn9h.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/366AE78B-F364-424C-9FF3-1384886DFD20_zpsl4vggrbf.jpg

Ik vind het wel gaaf worden ! Jullie ?

st.robot
26 februari 2016, 15:43
gaaf zéker wel! ik had alleen voor een ander perforatie-patroon gegaan, het doet me wat radiatorgrill-achtig aan. gewone gaatjes lijken me beter. Maar je pakt het rustig en secuur aan en dat is wel knap om zien!

doe zo voort :)

The Crash Cowboy
26 februari 2016, 15:59
gaaf zéker wel! ik had alleen voor een ander perforatie-patroon gegaan, het doet me wat radiatorgrill-achtig aan. gewone gaatjes lijken me beter. Maar je pakt het rustig en secuur aan en dat is wel knap om zien!

doe zo voort :)
Dank je ! Het moeilijkste moet nog komen: het vormen (buigen) en dichtlassen van de zijkanten !

Over de gaatjes is de nodige discussie geweest. In dit geval geldt na vergelijkend warenonderzoek in mijn directe omgeving: de meeste stemmen gelden. En stel je ook nog voor dat de gitaar verroest patina wordt, met die roomblanke neck: ik vind het zo wel wat hebben.

Andere overweging: dit klaverbladpatroon was nog op de werkplaats voorradig; het was nét genoeg dus ik mag niks meer verkutten. Een plaat met een ander patroon moet ik bestellen, en dan moet ik meteen een hele plaat van 1000 x 2000 mm kopen. Die zijn best prijzig.

Maar: ik vind deze 'barncaster' uitstraling zelf het mooist. En dat telt ! Smaken verschillen gelukkig.
Verder lijkt het me echt gaaf als het hout er tussen uit is: dan kijk je als het ware dwars door de body heen. Ik kan er nog leds in bouwen, haha !

Lucid
26 februari 2016, 16:58
Ik vind dit juist een leuk patroontje. Als hij dan verweerd is ziet hij er nog ouder uit. Recht is wat moderner in mijn ogen.

The Crash Cowboy
27 februari 2016, 13:40
Ik moet iets gaan besluiten over de plaats van en toegang tot de volume pot. Ik wil de pot zo dicht mogelijk onder het brugelement, heb ik besloten; zeg maar ongeveer op de plaats waar ie bij een Strat zit. Dat kan op een paar manieren:

- een gat in het 'gaas' aan de bovenkant om alleen maar de schacht van de pot van achter uit doorheen te steken; dan moet er in het 'gaas' aan de achterkant wel een gat met een afdekplaatje. Dan zie je op het bovenblad het minst (alleen een knop), maar dan zit er dus een gat met een afdekplaatje in het achterblad.

- de pot monteren op een plaatje dat op een gat in het 'gaas' op het bovenblad wordt geschroefd. Dat is de eenvoudigste oplossing denk ik, maar daarmee komt er wel iets extra (de knop mét het plaatje) op het 'gaas' in het bovenblad.

Andere opties ? Die toegang geven tot de potmeter zonder het uiterlijk van de gitaar te veel kwaad te doen ? De originele Telecaster optie met de ovalen control plate vanuit de slagplaat wil ik niet. Zo simpel mogelijk dus ...

De output jack wil ik wel gewoon in een plaatje monteren dat ik in de zijkant van de gitaar schroef. Daar kan ik dus gewoon bij.

The Crash Cowboy
27 februari 2016, 14:16
En even logisch nadenken: omdat er op de houten body aan onder- en bovenkant 1,5 mm staalplaat bijkomt zal ik in ieder geval 1,5 mm van de bovenkant en liefst ook van de onderkant van de body af moeten halen. Klopt toch ? Dan blijft de body 42 mm dik, en blijven de pockets voor de neck en het brugelement op de goede diepte.

Ik moet dus op zoek naar iemand met een vandiktebank hier in de buurt (Nijmegen).

fred dons
27 februari 2016, 15:28
hoeft niet perse, ik heb bodies met verschillende diktes en 3mm maakt nou niet zoveel uit

The Crash Cowboy
27 februari 2016, 15:41
hoeft niet perse, ik heb bodies met verschillende diktes en 3mm maakt nou niet zoveel uit
Zeker weten ? De neckpocket zit in het houten deel. Het is toch zo dat de brug dan 1,5 mm hoger komt te liggen (de dikte van het staal) ? Dus moet ik de zadels in de brug omlaag schroeven om de goede snaarhoogte te krijgen. Verandert daar de halshoek niet door ? Ik wil voorkomen dat ik voor de gewone brug al met een shim in de neckpocket moet gaan werken. Dat moet bij de Stetsbar later wel.

Deze heb ik in ieder geval vast. 250 kOhm, audio.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/0C5CA000-B3A9-4D1D-9E02-175DA2B16C1B_zpszniziykt.jpg

The Crash Cowboy
28 februari 2016, 14:04
Ik ga één van de gaatjes in het gaas van het voorblad zo uitboren (10 mm) dat de potmeter er in past, en ik maak een gat met een klepje in het achterblad om de potmeter te kunnen plaatsen en aan te sluiten. Het vooraanzicht is natuurlijk het belangrijkst. De pot komt in het verlengde van de pickup, net als bij een Stratocaster dus.

motorhan
28 februari 2016, 14:44
Hij heeft zo ook wel wat met de houten zijkanten en metalen voor en achterkant. Is wellicht een alternatief mocht het lassen van de zijkanten niet het bedoelde resultaat geven.

Dat rondom lassen vergt toch wel enige vaardigheid/ervaring denk ik. Zelf ben ik ook wel eens bezig geweest met bakken en braden anderen noemen het dan lassen maar jij hebt er een deskundige leraar bij dus zal wel goed komen.
we blijven het volgen.

The Crash Cowboy
28 februari 2016, 15:02
Hij heeft zo ook wel wat met de houten zijkanten en metalen voor en achterkant. Is wellicht een alternatief mocht het lassen van de zijkanten niet het bedoelde resultaat geven.

Dat rondom lassen vergt toch wel enige vaardigheid/ervaring denk ik. Zelf ben ik ook wel eens bezig geweest met bakken en braden anderen noemen het dan lassen maar jij hebt er een deskundige leraar bij dus zal wel goed komen.
we blijven het volgen.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/7E46A382-C12B-44D8-A1E1-6065CCBE60E8_zpsitixqn9h.jpg

Tja, ik vind hem zo ook al mooi, met die houten zijkanten. Maar hij wordt als alles lukt nog veel mooier ! En ... De bedoeling van die lascursus is juist dat je dat soort dingen ook leert. Het nadeel is dat als het lassen van de zijkanten mislukt, ik bijna helemaal opnieuw moet beginnen !

De truuk wordt om de tijd te nemen, veel proeflasjes te maken, en de randen met kleine hechtlasjes aan elkaar te braaien waarbij je ieder puntje goed afkoelt voordat je het volgende zet. Dit om kromtrekken van het staal te voorkomen. Daarna slijp, schuur en polijst ik de randen glad (als ik dat wil; misschien is een verroeste lasnaad ook nog wel een idee). Ongeveer hetzelfde als plaatmateriaal in een auto lassen denk ik.

Woensdag ga ik het geperforeerde staal in boven- en onderblad lassen met de puntlasser. En het gat-met-afdekplaatje in het achterblad maken.

Ik ben nog lang geen goede lasser, maar ook niet helemaal een beginner. Hier onder twee van mijn eerdere werkstukken: een dobbelsteen van staal (daar begint iedereen mee) en het onderstel van mijn aquarium (dat ongeveer 800 kg weegt). Ze zijn allebei van onbehandeld staal, dus dat roesten valt wel mee.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/A73FB8F1-D68D-4FBA-9EC6-8330ECE952DB_zpserauoawv.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/Mobile%20Uploads/21C66E9B-B3A8-466D-B71C-B155389598F1_zpsijzoyolt.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/Mobile%20Uploads/4B665C64-FB8E-4751-A910-6AE4A56AEB1A_zpshkni3law.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/hardscape/D4FAD93C-1DD8-4D89-816F-96200B6A8F95_zpscigpply4.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/461F177A-9DE7-4EA9-A17E-0270359E891E_zpsm9efutji.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/65C7E632-AEEF-4888-A3AD-CAF3A9F9F09E_zpslubtrgck.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/aquascape%20450%20liter/5CD18D14-1A0B-435E-B234-B9DC244F2D89_zps33hhndsq.jpg

Een vriend van me opperde al het volgende project: het bouwen van twee stalen Telecaster bassen ! Een voor hem en één voor mij. We zien wel. Eerst deze.

The Crash Cowboy
29 februari 2016, 12:39
De plaats van de schroefgaatjes waarmee het staal aan de body komt, en van de snaardoorvoer zijn afgetekend. Ik gebruik denk ik platkop (verzonken) messing schroefjes met een rechte gleuf. Er komen dus twee rijen zichtbare schroefjes in het boven- en onderblad.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/EC2378A8-5873-4ED6-8788-BFD9AC956EEB_zpszaigxakb.jpg

... en het eerste 'foutje' is gemaakt: ik moet toch maar een boorstandaard gaan gebruiken. De onderkant van de gaten voor de snaardoorvoer zitten niet mooi op een rijtje ... Kan ik het gat nog recht boren ? Of wil de snaar er dan niet meer door als ik de ferrules er op maak ?

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/F065615B-31F7-469E-A03B-107709AC7EC2_zpszgd75bf5.jpg

De neckplate: is volgens mij niet nodig. Het staal van het onderblad heeft die functie al. Wat zeggen jullie ?

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/DD763A91-5309-4FAD-A4EB-1F10CB1583DC_zps7ejogzu5.jpg

Het onderblad moet nog worden bijgevijld.

The Crash Cowboy
29 februari 2016, 14:21
Ik kon het niet laten: even een mockup gemaakt met de hals van mijn ouwe Telecaster.


https://www.youtube.com/watch?app=desktop&persist_app=1&v=CiX12vBWcZw

flatline
29 februari 2016, 15:09
Om de vijzen te vermijden kan je evt paralelle platen of slabs lassen, 30 mm hoog, haaks op het blad, in de lengterichting onder de lijn die je getekend hebt; de body"balk" daartussen passend maken. Als je de slabs onderbreekt t.h.v. het element dan kan je de balk onzichtbaar met vijzen vastzetten.
De gaten : verder uitboren naar 10 mm, beuken deuvel erin, en opnieuw boren.
Een standaard boort inderdaad gemakkelijker recht ;)
( Mijn poll : 6,7 kg. )

The Crash Cowboy
29 februari 2016, 18:55
Om de vijzen te vermijden kan je evt paralelle platen of slabs lassen ...
Daar spreekt een vakman ! Daar kan ik wat van leren !
Wat bedoel je met 'vijzen' ?


De gaten : verder uitboren naar 10 mm, beuken deuvel erin, en opnieuw boren.

Dat is een bruikbare tip ! Ik ga even kijken of het nodig is.


(Mijn poll : 6,7 kg. )

Denk je dat de gitaar zó zwaar wordt ? Ok, ik zeg onder de 5,5 kg. Wedden voor een paar flessen Westmalle Tripel !?

Tabula Rasa
29 februari 2016, 18:57
Vijzen is schroeven. Dat zijn onze zuiderburen.

The Crash Cowboy
29 februari 2016, 19:29
Vijzen is schroeven. Dat zijn onze zuiderburen.
Haha oh, ok ! Ik vind het wel bij de uitstraling van de gitaar passen dat je die twee rijen schroeven ziet. Maar: ik ga er weer over peinzen (dat is nadenken in Nederland LOL).
Voordeel van schroeven op boven- en onderblad is dat ik bij calamiteiten (als het lassen van de zijkanten mislukt bijvoorbeeld) de houten kern er weer uit kan halen.

flatline
29 februari 2016, 19:30
Daar spreekt een vakman ! Daar kan ik wat van leren !
Wat bedoel je met 'vijzen' ?


Dat is een bruikbare tip ! Ik ga even kijken of het nodig is.



Denk je dat de gitaar zó zwaar wordt ? Ok, ik zeg onder de 5,5 kg. Wedden voor een paar flessen Westmalle Tripel !?

- Tabula Rasa heeft het tipje van de sluier al opgelicht;
schroeven is het werkwoord wanneer draaien en spoed gemengd worden;
een vijs heeft houtdraad;
een bout heeft metrische draad,
en het woord schroef kan dus voor beide gebruikt worden.
- wat de tripel betreft ; ok, maar dan wel flessen van 75 cl. En om de algemene beschaving te dienen en de verspreiding van het beste bier ter wereld ter wille te zijn ; 2 flessen Gouden Carolus indien gelijk aan of minder dan 5.5 kg !

The Crash Cowboy
29 februari 2016, 19:33
- wat de tripel betreft ; ok, maar dan wel flessen van 75 cl. En om de algemene beschaving te dienen en de verspreiding van het beste bier ter wereld ter wille te zijn; 2 flessen Gouden Carolus indien gelijk aan of minder dan 5.5 kg !
Deal ! Plaats en tijdstip nader te bepalen, maar een paar gitaren nemen we mee !

D3nnis
29 februari 2016, 19:38
een vijs heeft houtdraad;
een bout heeft metrische draad,
en het woord schroef kan dus voor beide gebruikt worden.


Is dat de aanduiding die in België algemeen gehanteerd word?
Wist ik niet, wel grappig.
In Nederland is het gebruikelijk om een bevestigingsmiddel met schroefdraad waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt een schroef te noemen, en als het gereedschap om de kop aangrijpt, is het een bout.
Uiteraard met alle varianten van dien, waarbij de inbusbout de bekendste is (die is dus een schroef).

flatline
29 februari 2016, 22:02
Is dat de aanduiding die in België algemeen gehanteerd word?
Wist ik niet, wel grappig.
In Nederland is het gebruikelijk om een bevestigingsmiddel met schroefdraad waarbij het gereedschap in de kop aangrijpt een schroef te noemen, en als het gereedschap om de kop aangrijpt, is het een bout.
Uiteraard met alle varianten van dien, waarbij de inbusbout de bekendste is (die is dus een schroef).
Even een kleine offtopic-uitstap
Of waar het taalgebruik de consequente ethymologie voorbijsteekt ….
Foto 1 : benoem zonder door te scrollen naar foto 2

http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/DSC_2436_zpshvd3xrhz.jpg


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Foto twee : het vervolg van de kop … en stel vast dat het aangrijpingspunt niet noodzakelijk de toepassing verraadt ;)

http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/DSC_2440_zpsy9wsylbs.jpg


Deal ! Plaats en tijdstip nader te bepalen, maar een paar gitaren nemen we mee !

Met vreugde ! ;)
F.

D3nnis
29 februari 2016, 22:20
Even een kleine offtopic-uitstap
Of waar het taalgebruik de consequente ethymologie voorbijsteekt ….
Foto 1 : benoem zonder door te scrollen naar foto 2

http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/DSC_2436_zpshvd3xrhz.jpg

.
.
Foto twee : het vervolg van de kop … en stel vast dat het aangrijpingspunt niet noodzakelijk de toepassing verraadt ;)

http://i620.photobucket.com/albums/tt282/motorman01/DSC_2440_zpsy9wsylbs.jpg


Dat heb ik ook niet gezegd.
Gereedschap om de kop = bout.
Gereedschap in de kop = schroef.

Is misschien zelfs nog wel NEN vastgelegd ook :)

The Crash Cowboy
29 februari 2016, 22:41
Back on topic: messing (hout)schroefjes door het staal in het hout: kan dat zonder dat er iets gaat roesten/rotten ? Het hout wordt nog in de Hammerite gezet voordat het staal er op gaat.

flatline
29 februari 2016, 23:00
Dat heb ik ook niet gezegd.
Gereedschap om de kop = bout.
Gereedschap in de kop = schroef.

Is misschien zelfs nog wel NEN vastgelegd ook :)
'k weet het ;-)
maar je ziet, zuidelijke en noordelijke Nederlanden verschillen wel wat qua benamingen en benoemingen !
terug on topic

flatline
29 februari 2016, 23:07
Back on topic: messing (hout)schroefjes door het staal in het hout: kan dat zonder dat er iets gaat roesten/rotten ? Het hout wordt nog in de Hammerite gezet voordat het staal er op gaat.

- den bevat amper (looi)zuur, dus je messing zal niet aangetast worden;
- je isoleert het hout met Hammerite
- messing is geen oxidatiebron voor je staal
Een oude "truc" ( ;) ) blijft altijd goed: de schroefjes eerst in "hard" vet draaien, dan pas in het hout.
F.

motorhan
1 maart 2016, 10:56
waarom lijm je het metaal niet op het hout. als straks de zijkanten gelast zijn kan het toch niet meer uit elkaar. en waarom zijn die gaatjes in het hout zo belangrijk de gaten zitten toch in het metaal als het bovenblad met elkaar verbonden zijn haal je er 1 keer een boortje door van boven naar beneden en dan komt je snaar echt wel op de goede plaats waar jij hem wilt hebben.

Waarom zet je het hout in de hammerite

The Crash Cowboy
1 maart 2016, 11:53
waarom lijm je het metaal niet op het hout. als straks de zijkanten gelast zijn kan het toch niet meer uit elkaar.
Ik vind het wel ruig staan, zo'n rij schroeven, op deze gitaar. En als de zijkanten dicht zijn is de gitaar gelukt; maar als er eerder iets ernstig fout gaat dan wil ik wel het hout kunnen 'redden'.


en waarom zijn die gaatjes in het hout zo belangrijk de gaten zitten toch in het metaal als het bovenblad met elkaar verbonden zijn haal je er 1 keer een boortje door van boven naar beneden en dan komt je snaar echt wel op de goede plaats waar jij hem wilt hebben.
Het enige dat kan gebeuren is dat bij het doorsteken van de snaar deze in het gat 'stokt' als het gat niet goed is. Dat is irritant. En aan de achterkant is het wel mooi als de ferrules een beetje op één lijn zitten.


Waarom zet je het hout in de hammerite
Om het te beschermen. Contact tussen (verroest) staal en hout is volgens mij niet goed. Verder wordt het hout door het te lakken zwart, en kan je het niet zien als je door de gitaar heen kijkt.

The Crash Cowboy
1 maart 2016, 13:10
De schroefgaatjes in het bovenblad voorgeboord. Ik had even (foutje 2) geen rekening gehouden met de gaten in de body. Maar die vul ik wel op.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/5F9B6FCC-D232-497E-BA31-CD2337C1D0D7_zps26qn50jc.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/65EFE7AF-5850-4097-B305-DD6F40ADA089_zpslb5inbpv.jpg

Proefje. De echte gaten verzink ik met een verzinkboortje; dit is met een gewone 7 mm boor geprobeerd.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/AB947B2D-1CB5-4679-B840-588B105AA317_zpsnfkvgumu.jpg

The Crash Cowboy
1 maart 2016, 13:44
Smaken zulken altijd blijven verschillen, maar ik vind deze Mad Max look eg wel vet. En je moet je er nog even bij voorstellen dat ik het staal ga laten roesten.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C9ECBDBC-38AC-49DC-9DD9-6FD18618C0C3_zpsjjdlpr5c.jpg

flatline
1 maart 2016, 14:15
De schroefjes aan de achterzijde zou ik pas na het lassen van de zijkanten inboren en vastzetten.
F.

The Crash Cowboy
1 maart 2016, 14:42
De schroefjes aan de achterzijde zou ik pas na het lassen van de zijkanten inboren en vastzetten.
F.
Dat is een overweging. Ik heb wel vast de gaatjes in het staal geboord. Nog niet in het hout van de onderkant; ik moet idd eerst het onderblad goed positioneren t.o.v. het bovenblad.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/EF419B16-0B73-41DC-BDBF-35F12698A5CD_zpskeldalch.jpg

Mijn oorspronkelijke plan was om boven- en onderblad goed uitgelijnd op de houten kern te schroeven, en dan de strip die de zijkant wordt daar in 'etappes' omheen te buigen en met hechtlasjes op de plaats te houden. Daarna las ik dan de zijkanten dicht. De vorm van onder- en bovenblad zijn ook iets krapper dan die van een Tele body, omdat ik de zijkant er tegen aan wil lassen. Met die strip van 1 mm er tegen de buitenkant omheen kloppen de maten weer (redelijk). Als alles is gelast dan slijp en schuur ik de randen glad.

Zo dus (dit is een gitaar van die jongens uit België, van D&C):

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/11E03A42-5895-4F66-8CD7-8BAC13B4F5A5_zpskfhroaap.jpg

The Crash Cowboy
1 maart 2016, 16:01
Het wordt wel tijd dat ik m'n ouwe '71 weer in elkaar zet ...

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4FBD3E30-62E1-497A-8FF5-4ABD4BA1D0EB_zps2uaultgc.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/3FD17E0B-5994-463E-9258-0710731B0EBE_zps17ktffhu.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/51803CD3-F772-4456-8E9E-6C62BE419DAD_zpsymnz15kn.jpg

The Crash Cowboy
2 maart 2016, 23:26
Met losse handen, zonder klemmen !

Ik heb het geperforeerd staal in boven- en onderblad gelast. Vooral met de puntlasser. Hier en daar een MIGMAG hechtlasje.

De buitenkanten:
http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/49DE6936-627A-4644-A5E2-0881FE4B825E_zpsgflmid6k.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/8BD30E29-EA36-4994-A222-05E7B793EDCD_zpsy1pwb8hx.jpg

Van binnen:
http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/391C851F-6B6F-41B1-91B6-226622BA48B0_zpsjtgc35aa.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4AD20D2E-D231-4B5D-9AE8-332C2E9AE51F_zpstxg66bso.jpg

Recht zijn de bladen nou al niet meer ... Dat wordt nog 'n hele klus, om dat goed te 'zetten'.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/9A91F8D0-2631-4572-AFA8-AF240052EBEA_zpslarlaatq.jpg

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 01:41
... en voor de volledigheid: ik heb het gat + afdekplaatje in het onderblad voor toegang tot de volume-pot en de bedrading gemaakt (uitgeslepen met haakse slijper). Gat en plaatje worden nog mooi gevormd. Ik dek het gat af met een passend plaatje geperforeerd staal en twee boutjes om het aanzicht/doorzicht zo weinig mogelijk te verstoren.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/54BD3886-E4D4-47FC-9B31-F15C99C6F978_zpscvjkmvwz.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/58B27B27-1446-4F6F-999E-EB8373EE5E73_zpsnsjvdvqu.jpg

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 13:07
1. of 2. ?

1.
http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/9B8543FB-DBB5-491D-BC6C-594396283A9B_zpsowepy8ow.jpg

2.
http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/BF9CC151-602F-4A2B-9674-380685A0C08F_zpssv6aewog.jpg

D3nnis
3 maart 2016, 13:11
Ik stem voor 1.!

Joost de Ruig
3 maart 2016, 13:25
Plus 1 voor 1

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 14:57
De lasjes weg geschuurd, voor het grootste deel. De puntlassen liggen dieper dan ik gedacht had. Misschien heb ik de puntlasser net te 'heet' ingesteld. Maar de lassen zagen er verder goed uit.

Dat is op zich niet zo'n ramp; als ik de gitaar laat verroesten zie je die oneffenheden niet meer, of passen ze wel in het 'road worn' plaatje. Als ik de body wil laten 'shinen' dan moet ik nog een hoop schuren ...

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/5971D092-9677-417F-8EA5-0D47912C2DEE_zpsx6qsliyf.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C93CFC00-C5C1-4C27-8B60-2F6CFEC2997B_zpscxqlh6nb.jpg

motorhan
3 maart 2016, 16:22
1 ring/revet veel te groot

motorhan
3 maart 2016, 16:31
Is het een idee om te kiezen voor kruiskopschroeven dan hoef je geen rekening te houden met de zaagsnede in de kop(gleuf) als je er wel voor kiest zou ik de koppen allemaal in de richting mee laten lopen waar ze op geschroefd zijn en niet willekeurig alle kanten op.

Is opbouwend bedoeld hoor.

motorhan
3 maart 2016, 16:34
De lasjes weg geschuurd, voor het grootste deel. De puntlassen liggen dieper dan ik gedacht had. Misschien heb ik de puntlasser net te 'heet' ingesteld. Maar de lassen zagen er verder goed uit.

Dat is op zich niet zo'n ramp; als ik de gitaar laat verroesten zie je die oneffenheden niet meer, of passen ze wel in het 'road worn' plaatje. Als ik de body wil laten 'shinen' dan moet ik nog een hoop schuren ...

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/5971D092-9677-417F-8EA5-0D47912C2DEE_zpsx6qsliyf.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/C93CFC00-C5C1-4C27-8B60-2F6CFEC2997B_zpscxqlh6nb.jpg

Je moet maar zo denken als ik een 2e maak heb ik al een hoop geleerd wat ik anders ga doen, niks mis mee toch. en met een proefstukje te maken had je misschien ook meer geweten. Maar ik doe het je niet na.

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 16:42
Is het een idee om te kiezen voor kruiskopschroeven dan hoef je geen rekening te houden met de zaagsnede in de kop(gleuf) als je er wel voor kiest zou ik de koppen allemaal in de richting mee laten lopen waar ze op geschroefd zijn en niet willekeurig alle kanten op.
Ik denk dat het kruiskopjes gaan worden ja.


Is opbouwend bedoeld hoor.
Tuurlijk ! Hoe meer tips & kritiek, hoe beter !!! Ik heb echt al heel veel geleerd hier en ideeën opgedaan !


Je moet maar zo denken als ik een 2e maak heb ik al een hoop geleerd wat ik anders ga doen, niks mis mee toch. en met een proefstukje te maken had je misschien ook meer geweten. Maar ik doe het je niet na.
Haha klopt ... Als je ziet wat ik nou af en toe zit te prutsen ... Ik heb nou al zin in Rustkaster 2.0 !

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 16:44
Ik heb even een mockup gemaakt om te kijken hoe krom alles is. Ik denk dat het met een hoop klem- en stelwerk wel goed komt.

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/4A57267D-D310-4A2D-B06E-C38F6DBBC9CC_zpsywfo63o2.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/25480552-8D6A-4E8D-8E5E-DAEFE95562D0_zpsswxmcci4.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/E733C588-0465-4ED7-BB94-335FEF5B2D0D_zpsjj3ygb8x.jpg

http://i48.photobucket.com/albums/f218/cmarien/gitaren/08333F12-9916-4935-880E-C5696AE9BB15_zpsty2lbfrp.jpg

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 17:50
Die weddenschap met flatline over het gewicht wordt nog spannend ...

The Crash Cowboy
3 maart 2016, 17:52
Ik kreeg een tip over het rechttrekken van de bladen:

- Eerst de plaat gloeiend heet maken met een vlam;
- Direct afkoelen in een grote bak met koud water.

Daarmee zou het metaal rechttrekken. Dat heet 'strekken' in de scheepsbouw. Kent iemand die truc ? Ik denk niet dat het nodig is, maar leuk om te weten toch ?