PDA

View Full Version : peavey 5150 combo heeft een probleem.



HarmS
11 januari 2016, 15:09
Beste Mensen,

Tijdje geleden heb ik een peavey 5150 2x12 combo gekocht, tijden op gespeeld maar op een zekere dag hield hij er op eens mij op. Wat er gebeurde: lekker aan het rammen op een niet al te hoof volume, vervolgens aan het eind van mijn pingel sessie wou ik nog even heel hard, dus net niet vol open gedraaid, dat ging even goed, maar toen, begon hij te haperen en was opeens mijn geluid weg. Sinds dien nooit weer geluid uit gekregen.

Hoe gebruikte ik de versterker: 2x 12 combo op zichzelf met een extra 2x12 cab eronder (16 ohm 140 watt)

Wat doet hij nog wel en niet:

- wanneer ik de versterker aan zet (power) lijkt het erop dat de versterker gewoon aan staat, lampje brand, ik kan van kanaal wisselen enz. en de buizen lichten op allemaal.

- wanneer ik dan de standby aan wil doen, gebeurt er niks, krijg ik geen geluid.

- zekering boven op is heel (neem ik aan, aangezien wanneer ik deze los draai, gaat er helemaal niks meer aan)

Iemand enig idee wat dit kan zijn? een of andere beveiliging misschien? wat kan dan de oorzaak zijn?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en hoor graag van jullie!

Harm

Gearjunkie
11 januari 2016, 15:42
Naast een netzekering zal hij ook wel een zekering voor de (hoge)spanning voor de buizen hebben. Als die kapot is, is er ook iets anders loos, zoals bijv een kortgesloten buis.
Ik zou zelf niet teveel klooien en de versterker wegbrengen naar iemand met verstand van zaken.
Wellicht zelf ven je fx-loop met een kabeltje doorverbinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HarmS
11 januari 2016, 16:44
zitten inderdaad 4 zekeringen op de print, allen laten stroom door.. Het lijkt net alsof alles gewoon werkt, totdat je hem van standby wil halen. Lampje van Standby gaat ook niet aan wanneer je de schakelaar om zet. FX-loop doorlussen haalt ook niks uit helaas.

Gearjunkie
11 januari 2016, 17:49
Jammer! Als laatste voor de thuistest: een andere speakerkabel?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HarmS
12 januari 2016, 14:54
speaker kabel kan het niet aan liggen, ook met mijn andere 2x12 doet hij het niet, terwijl het wel werkt op een andere versterker, de 2x12 van de combo zelf door gemeten en klopt ook gewoon. Toch die zekeringen maar even dubbel check, verkeert gemeten gisteren, de zekering: M2/250E is door.. waarom is nog even de vraag, ik hoop dat dat te vinden is.

HarmS
12 januari 2016, 15:02
http://music-electronics-forum.com/t10146/

dus als ik het goed begrijp zouden de eindbuizen nog wel eens aan vervanging toe kunnen zijn..

zekering vervangen en andere eindbuizen erin drukken?

Gearjunkie
12 januari 2016, 15:14
En de bias goed instellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HarmS
12 januari 2016, 16:48
Bias instellen voor een 5150 combo is wat lastig. aangezien die "fixed" is, geen potmetertje o.i.d. dus daar is in principe niks aan te veranderen, tenzij je zou gaan modden. dingen vervangen enz. maar dat is niet de optie voor mij dacht ik zo.

Gearjunkie
12 januari 2016, 20:06
Een fixed bias is normaliter wel instelbaar, maar als de Peavey geen potmetertje daarvoor heeft moet hij haast wel heel koud staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HarmS
13 januari 2016, 13:24
voor zover ik lees worden ze inderdaad koud gebruikt. (meeste metal versterkers) Mocht je de bias aan willen passen, is dat een weerstand eruit halen en vervangen voor wat anders lees ik overal. of modden naar een weerstand met een potmeter. Opzich wil ik er niet veel aan veranderen.. er zitten JJ 6L6 GC buizen in. bij de buizen zelf op de behuizing staat ook " 6L6 GC" . Nou weet ik nog niet zeker of het alleen de buizen zijn.. maar voor zover ik lees is dat de meest voorkomende met het kapot gaan van die zekering.