PDA

View Full Version : Engl combo 50 watt



mvdelden
10 januari 2016, 17:49
Hallo,

En nog steeds is de zoektocht naar de ultieme metalversterker bezig. Ik zelf speel in een band met bas en drum dus ben enig gitarist. Er word tweedehands regelmatig comboos verkocht en het lijkt mij zeer interessant ( geluid en ook het gewicht). Maar weten jullie ook hoe de engl zich staande houdt in een band. Er staan namelijk de volgende comboos te koop , screamer en de thunder. Op dit moment speel ik op een peavey valveking 212.

arjanb01
10 januari 2016, 17:57
Zowel screamer als Thunder houden zich qua volume en headroom in een band prima staande.
Wil je meer verschillende sounds, zou ik de screamer nemen, wel de z4 footswitch erbij nemen om alle mogelijkheden te benutten.
Wil je meer rechttoe rechtaan, de Thunder nemen.
Wel moet je van het strakke gedefinieerde geluid houden maar ik vind ze ideaal voor live gigs.

Joost de Ruig
10 januari 2016, 18:33
De Valveking 212 is voor zijn geld echt een toppertje. Met Engl ga je echter een stap omhoog. Beide genoemde types zullen voldoen in een metalband, waarbij de Screamer zoals gezegd wat diverser is.

mvdelden
10 januari 2016, 21:17
Ik denk dat dit de versterker gaat worden, bedankt voor het advies.

pasqual
10 januari 2016, 22:26
Ik denk dat dit de versterker gaat worden, bedankt voor het advies.

Welke?:soinnocent:

mvdelden
10 januari 2016, 22:28
O sorry the thunder. Ik zag de screamer ook op
Marktplaats staan maar die is gelijk weer duurder. Is er veel verschil in geluid.?

Erik de Perik
10 januari 2016, 22:59
O sorry the thunder. Ik zag de screamer ook op
Marktplaats staan maar die is gelijk weer duurder. Is er veel verschil in geluid.?

Nee, ze zijn precies hetzelfde....... wat denk je?



Er zijn echt zoveel filmpjes op YT te vinden hierover.

mvdelden
11 januari 2016, 10:39
Al flink ingelezen over de versterker, en de thunder lijkt mij de keus.
Natuurlijk eerst proberen.

Joost de Ruig
11 januari 2016, 10:48
Let op dat je twee versies van de Thunder hebt: de E320 (€850) en de E322 (€750). Mocht je naar een gebruikte uitkijken, dan is het handig om vooraf te weten om welke versie het gaat.

Bastin
11 januari 2016, 12:11
de thunder heeft een gedeelde gain voor alle 3 kanalen (voor zover je het echt kanalen kan noemen)

Dit was voor mij de reden om hem weg te doen.
Ik kon niet zonder pedalen van heel clean naar brute scheur.
Met de Screamer kan dit wel. die heeft een aparte gain voor clean en Crunch kanalen.

pasqual
11 januari 2016, 13:10
de thunder heeft een gedeelde gain voor alle 3 kanalen (voor zover je het echt kanalen kan noemen)

Dit was voor mij de reden om hem weg te doen.
Ik kon niet zonder pedalen van heel clean naar brute scheur.
Met de Screamer kan dit wel. die heeft een aparte gain voor clean en Crunch kanalen.

Precies waarom ik 'm ook heb weggedaan én vanwege de gedeelde toonregeling. Maar hoe dan ook, er zitten zeer lekkere sounds in! Alleen niet handig met bovenstaande.

Joost de Ruig
11 januari 2016, 13:25
Misschien moet TP toch ook de Screamer overwegen. Weliswaar €200 duurder, maar dat is snel terugverdiend als het een blijvertje is.

mvdelden
11 januari 2016, 13:31
Misschien dat de veelzijdigheid van de Screamer wel beter uitkomt. Maar ja eerst mijn Roland JC120 verkopen.

Brad
11 januari 2016, 15:28
Ik ben nog niet zo lang geleden naar een gratis concert geweest en de gitarist gebruikte een Engl screamer . Ik heb naderhand nog even met hem gesproken . Hij loeide makkelijk over de drummer heen zowel clean als vervormd

En die versterker deed het helemaal alleen , er stond geen microfoon voor geplaatst

Joost de Ruig
11 januari 2016, 16:22
Gelukkig maar, want ik denk dat er iets mis is met een 50w buizenversterker als hij een drummer niet bij kan houden.

arjanb01
11 januari 2016, 16:29
....of de drummer is niet helemaal goed bij z'n paasei! Want je hebt er randdebielen tussen zitten🙈

mvdelden
11 januari 2016, 19:00
He Bastin, heb jij niet bij het Attractiepark Gewerkt. Bedankt voor de tip aangezien ik ook clean speel.

Bastin
11 januari 2016, 19:34
jeps, de enige echte 8-)

Brad
12 januari 2016, 00:26
Gelukkig maar, want ik denk dat er iets mis is met een 50w buizenversterker als hij een drummer niet bij kan houden

Ik heb anders een 50 watt buizen bak gehad die je niet clean hield . Wel een geweldig scheurgeluid overigens

Thiez
12 januari 2016, 07:37
Ik kan aanbevelen voor de screamer te gaan. Als ik mij niet vergis is de screamer wat functies en dergelijke betreft bijna gelijk aan de blackmore top, deze gebruik ik al 6 jaar naar alle tevredenheid.
Enige verschil is dat de blackmore nog een contour switch heeft (mid boost), maar daarvoor krijg je bij de screamer een reverb terug.

mvdelden
12 januari 2016, 09:58
Ok ik kan al een screamer krijgen voor 550 incl footswitch, volgens mij wel een goeie prijs.

Joost de Ruig
12 januari 2016, 10:04
Ok ik kan al een screamer krijgen voor 550 incl footswitch, volgens mij wel een goeie prijs.

Hij kost nieuw €1025,- en de FS €70,-. Als je nu voor de helft een goede kan kopen die nog netjes is en niet direct nieuwe buizen nodig heeft, dan is die prijs wel ok.

Rooker
12 januari 2016, 13:57
Het lijkt mij een perfecte prijs.
Ik snap er eerlijk gezegd geen reet van.

Een Fender Hot Rod combo nieuw 800,00 word 2e hands aangeboden voor 500.

Een Engl Screamer nieuw met footswitch 1100,00 doet 2e hands 550,00.

Dat is dan toch eigenlijk een weggeef prijs. Kijk ik ben helemaal niet anti Hot Rod. Maar vergeleken met de Engl is dat toch een speelgoed amp, bedoel ook qua kwaliteitsverschil. Waarom blijven die dan wel zo duur? Vergeleken met mijn oude Super Reverb, oké. Maar die was alleen voor clean. Rare markt:???:

macwilliams
12 januari 2016, 14:53
Het lijkt mij een perfecte prijs.
Ik snap er eerlijk gezegd geen reet van.

Een Fender Hot Rod combo nieuw 800,00 word 2e hands aangeboden voor 500.

Een Engl Screamer nieuw met footswitch 1100,00 doet 2e hands 550,00.

Dat is dan toch eigenlijk een weggeef prijs. Kijk ik ben helemaal niet anti Hot Rod. Maar vergeleken met de Engl is dat toch een speelgoed amp, bedoel ook qua kwaliteitsverschil. Waarom blijven die dan wel zo duur? Vergeleken met mijn oude Super Reverb, oké. Maar die was alleen voor clean. Rare markt:???:

De markt voor ENGL is gewoon een stuk kleiner. Mijn ENGL topje was zo'n €2200,- of iets meer. Nooit buiten geweest. Mag blij zijn als er op MP €800,- op geboden word. Maar dat is nou typisch marktplaats, een vergaarbak van bieders zonder geld die vinden dat ze je een plezier doen om je van je rommel af te helpen.

Thiez
12 januari 2016, 14:55
Het lijkt mij een perfecte prijs.
Ik snap er eerlijk gezegd geen reet van.

Een Fender Hot Rod combo nieuw 800,00 word 2e hands aangeboden voor 500.

Een Engl Screamer nieuw met footswitch 1100,00 doet 2e hands 550,00.

Dat is dan toch eigenlijk een weggeef prijs. Kijk ik ben helemaal niet anti Hot Rod. Maar vergeleken met de Engl is dat toch een speelgoed amp, bedoel ook qua kwaliteitsverschil. Waarom blijven die dan wel zo duur? Vergeleken met mijn oude Super Reverb, oké. Maar die was alleen voor clean. Rare markt:???:

Dat is vrij simpel uit te leggen hoor. Op het een staat Fender en op het ander Engl. Fender is wereldwijd bekend en geroemd, Engl is erg ondergewaardeerd in mijn ogen. Niet gewild = lagere tweedehands prijs.

Brad
12 januari 2016, 15:02
Word Engl nog altijd ondergewaardeerd ? Vreemd is dat toch wel . Bij introductie van de Engl versterkers werden ze aangeprezen als het alternatief voor een Boogie die ook nog een goed clean geluid had

Ook in de vakbladen werden de Engl versterkers al om geroemd

macwilliams
12 januari 2016, 15:26
Dat is vrij simpel uit te leggen hoor. Op het een staat Fender en op het ander Engl. Fender is wereldwijd bekend en geroemd, Engl is erg ondergewaardeerd in mijn ogen. Niet gewild = lagere tweedehands prijs.

En voor veel minder geld koop je een marshall.

Joost de Ruig
12 januari 2016, 15:35
Bij introductie van de Engl versterkers werden ze aangeprezen als het alternatief voor een Boogie, die ook nog een goed clean geluid had. Ook in de vakbladen werden de Engl versterkers al om geroemd

Ik heb (als Fender adept) dus tegenwoordig ook een Engl (erbij, haha). En ik ga voor sound en niet voor het naampje. Daarnaast heb ik nog nooit iets gekocht met de vraag of ik mezelf niet in de vingers snij i.v.m. de mogelijke 2de hands prijs. Ik koop iets omdat ik het goed vind en vaak zijn dat blijvertjes en soms niet ;)

mvdelden
12 januari 2016, 15:36
Het is zeker bizar waarvoor sommige versterkers weggaan, moet ik zeggen dat ik waarschijnlijk de Screamer misloop. Ik moet eerst mijn Jc120 verkopen en er komt zondag iemand luisteren.

mvdelden
9 februari 2016, 14:06
Het duurde even maar uiteindelijk heb ik de screamer.
En wat een geweldig geluid, zowel clean als de distortion kanaal. Na marshall, fender, vox en roland eindelijk mijn droomversterker gevonden. Nog bedankt voor het advies.

arjanb01
9 februari 2016, 14:58
Gefeliciteerd! Engls zijn blijvertjes! Zeker in bandverband super bruikbaar.

Joost de Ruig
9 februari 2016, 15:27
Veel plezier ermee!

telerocker
9 februari 2016, 16:38
Goede koop, lekker veelzijdige versterker. Daar heb je de komende jaren een partij lol mee.

Da Vinci
10 februari 2016, 10:21
Ben altijd tevreden geweest met mijn Powerball II met 2x12" closed back cabinet. Echter was ik het sjouwen beu en via een Pod HD500x uiteindelijk toch terug gegaan naar buizen, maar wel wat mobieler. Puur o.b.v. mijn ervaring met Engl (en ervaring van Joost) heb ik zo goed als nieuwe Gigmaster 30 voor 400 euro opgehaald. Moet zeggen, topdingetje. Klinkt voor mij, nu ik met wat minder gain/beuk speel eigenlijk nog beter dan die Powerball setuop. 2 kanalen met gainboost, midboost en volume boost. Best wel wat opties dus. Niet alles is zo nauwkeurig in te stellen als bij die Powerball dus nog even ervaren hoe dat gaat in de band. Voor zover ik zie is dat bij de Screamer ook het geval. Ik bedien 'm, ook op aanraden van iemand op dit forum, met een Fame footswitch dat eigenlijk 2 Z4's in één behuizing zijn maar dan voor 25 euro.