PDA

View Full Version : Zelfbouw - Fender Champ Amp (5F1) - hoogfrequente piep bij aanzetten.



AC/DC
10 januari 2016, 17:36
Beste Gitaristen en hobbyisten.

Er zullen hier vast ook een aantal technische mannen tussen zitten die ook zelf versterkers bouwen en mij wellicht kunnen helpen met het volgend probleem.

Ik ben de afgelopen maand bezig geweest met het bouwen van een Fender Champ (5F1). Dit is mijn eerste versterker die ik zelf heb gebouwd. Echter zit ik met het volgende; Als ik hem aanzet dat krijg ik naar een tijdje een hoogfrequente piep in de versterker (zie filmpje in de link hieronder).

https://www.youtube.com/watch?v=sEDuYWXQWWU

Ik zet hem maar meteen uit voordat ik iets sloop. Maar wie hier heeft een idee wat het zou kunnen zijn? Een condensator die niet lekker werkt of kan het iets anders zijn?

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

gr Nick

Dutch66
10 januari 2016, 17:49
Nick, ik zou m'n filmpje ff op 'openbaar' te zetten...

(mogelijk ontstaat er ergens feedback?)

AC/DC
10 januari 2016, 17:53
Als het goed is staat hij nu op openbaar. =)

Plant
10 januari 2016, 18:08
Hij oscilleert. Ik verwacht geen defect component, maar er is iets verkeerd of niet verbonden. Of uitgangsbekabeling die pal langs de ingang ligt of zo (beetje vergelijkbaar met rondzingen). Check alle verbindingen a.d.h.v. het schema en de routing van je bekabeling maar goed.

edit: Fase-probleem uitgangstrafo misschien? Aan 1 zijde de bedrading ompolen.

cluseau
10 januari 2016, 19:12
Haal het eerste buisje er even uit en probeer dan nog eens. Je kan dan zien of de feedback naar de eerste trap is. Check in dat geval de ontkoppeling van de voeding.

AC/DC
10 januari 2016, 20:44
Het probleem is ondertussen opgelost.

Het was inderdaad zoals Plant zei dat de uitgangstrafo uit fase was.
Ik heb aan de primaire zijde de 2 draden om gedraaid en het probleem was opgelost! =)

bedankt voor jullie reacties!

Joost de Ruig
10 januari 2016, 20:56
Gitaarnet +1

Plant
10 januari 2016, 22:57
:ok: graag gedaan.

Tabula Rasa
11 januari 2016, 06:39
Leuk versterkertje! Heb een paar jaar geleden ook iets gebouwd op basis van een 5f1. Ben wel een beetje afgedwaald op het ontwerp omdat het zo'n leuke basis is om te modden.

nico verduin
11 januari 2016, 07:31
Over afdwalen gesproken :). Champ gebouwd in 2002 uit allemaal sloop onderdelen. Het duurste was het front paneel. Toen was de keuze voor laseren wat beperkter. Laten doen bij BNPlasers.com
http://www.verelec.nl/?page_id=241

Difficulttocure
25 januari 2016, 11:46
Hallo allemaal
Ik wou graag even doorgaan op het onderwerp 5F1 kits.
Ik ben met de kit van Tubeampdoctor bezig. Gaat al best goed, ik ben een heel eind.
Paar rare dingen in de volgorde van instructies (gat boren in fiberboard terwijl je alles al gesoldeerd hebt en dat soort dingen).

Ik heb een vraag. Zie onderstaande foto voor bijgeleverde 1 meg ohm volume potmeter. Ik zie de 3 terminals voor de verbindingen naar V1 en de input. Nu moet ik volgens het schema twee snoeren van de stroomkabel op de onderkant van de potmeter solderen (omdat de potmeter ook fungeert als aan/uit knop). Dit is normaal bij de Champ en maar als ik foto's op zoek van oude Champs zie ik dat die volume pots ook nog 2 terminals aan de onderkant hebben om de stroomkabels aan de solderen. Die van mij heeft dat niet.

Moet ik dan gewoon aan de onderkant vast solderen of hebben ze een verkeerde potmeter gestuurd?

groeten,
Reinier


http://i715.photobucket.com/albums/ww155/reiniergitaar/image1.jpg

cluseau
25 januari 2016, 12:27
Deze potmeter heeft geen schakelaar dus de optie aan/uit komt te vervallen.

Je kan ook veel beter een losse tuimelschakelaar hiervoor gebruiken. Het idee dat de netdraden een metalen potmeteras kunnen raken geeft me geen goed gevoel. Dan een spanningvoerende draad met 230 er op zo dicht bij de ingang....

Gearjunkie
25 januari 2016, 20:38
Goed dat je hier de vraag stelt. Levensgevaarlijk als je dit verkeerd doet, je hangt zo aan de netspanning.
Let er wel op dat je niet de twee draden (bruin en blauw) van je netsnoer beiden op de schakelaar zet, dan maak je een vette kortsluiting.
Dus een op de zekering, de ander op de schakelaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Difficulttocure
30 januari 2016, 20:27
Bedankt voor het advies!
Het was inderdaad de verkeerde potmeter. Ik heb een juiste potmeter opgestuurd gekregen. Inmiddels heb ik de kit af en hij klinkt bovenverwachting goed!
Iemand nog wat tips om brom tegen te gaan? Hij is best stil maar op hogere volumes komt er aardig wat brom bij (ook zonder signaal).
Hier onder wat foto's van de binnenkant.
Afscherming van de achterkant moet trouwens nog. Mijn schoonvader gaat het kabinet maken.
Ik zag op internet veel foto's met alle aansluitingen naar de terminals langs het chassis lopend en dan omhoog naar de terminals van de buizenvoeten. Maar ik heb ook gehoord dat het goed is tegen brom om de draden juist van boven af naar de terminals van de buizenvoeten te laten lopen.

http://i715.photobucket.com/albums/ww155/reiniergitaar/image2-1.jpg
http://i715.photobucket.com/albums/ww155/reiniergitaar/image3-1.jpg
http://i715.photobucket.com/albums/ww155/reiniergitaar/image1-1.jpg

Gearjunkie
30 januari 2016, 20:57
Bromt hij nog als je het eerste buisje eruit trekt?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Difficulttocure
31 januari 2016, 15:48
nope, dan is het weg. zal het het 6,3v draad zijn dat te dicht langs het draad loopt dat naar de anodes van de 12ax7 gaat?

(misschien moet dit verplaatst worden naar het Werkbank forum?)

Gearjunkie
31 januari 2016, 16:03
Dat zal het probleem kunnen zijn. Of en buisje wat niet helemaal top is voor die plek. Je kan er een buisje met minder gain in zetten, maar echt fixen is dat natuurlijk geenszins.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Difficulttocure
5 februari 2016, 11:21
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb nog even wat zitten doormeten.
Als ik pin 6 van de 12ax7 probeer te meten hoor ik een harde crackle. zo ook waar die anode aan verbonden is (de 100k weerstand en de binnenste van de twee 22nF koppelcondensatoren). Dit is niet bij pin1.
Is dit normaal?

nico verduin
5 februari 2016, 13:17
Ik zag op internet veel foto's met alle aansluitingen naar de terminals langs het chassis lopend en dan omhoog naar de terminals van de buizenvoeten. Maar ik heb ook gehoord dat het goed is tegen brom om de draden juist van boven af naar de terminals van de buizenvoeten te laten lopen. Daarom brommen die oude Fender bakken ook zo......

nico verduin
5 februari 2016, 13:22
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb nog even wat zitten doormeten.
Als ik pin 6 van de 12ax7 probeer te meten hoor ik een harde crackle. zo ook waar die anode aan verbonden is (de 100k weerstand en de binnenste van de twee 22nF koppelcondensatoren). Dit is niet bij pin1.
Is dit normaal?Als de volume knop dicht staat wordt de crackle (=signaal verstoring) niet doorgegeven naar de volgende trap. Als je de volume opendraait grote kans dat je die nu wel hoort.

cluseau
5 februari 2016, 15:43
Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar ik heb nog even wat zitten doormeten.
Als ik pin 6 van de 12ax7 probeer te meten hoor ik een harde crackle. zo ook waar die anode aan verbonden is (de 100k weerstand en de binnenste van de twee 22nF koppelcondensatoren). Dit is niet bij pin1.
Is dit normaal?

Ja dat is normaal, niet druk over maken.


Moet zeggen dat je werk er boven verwachting uitziet. Best netjes hoor.

Wat je brom betreft, maak hem eerst helemaal af en vergeet niet een folie in de kast te plakken welke de open onderkant van het chassis afdicht. Deze folie dient contact te maken met het chassis. Bij voorkeur een stukje kabel met een soldeeroogje en tandveerring in de folie draaien. De andere kant van het kabeltje aan het chassis bevestigen. Je zal zien dat het heel wat scheelt in de brom.

Difficulttocure
8 februari 2016, 12:12
Daarom brommen die oude Fender bakken ook zo......

Dus niet langs chassis?

nico verduin
8 februari 2016, 13:37
Wat denk je zelf.....http://www.warpdrivemusic.com/images/ben_w/64vibroverb3/a0073716.jpg

Difficulttocure
9 februari 2016, 18:35
Ja dat is normaal, niet druk over maken.


Moet zeggen dat je werk er boven verwachting uitziet. Best netjes hoor.

Wat je brom betreft, maak hem eerst helemaal af en vergeet niet een folie in de kast te plakken welke de open onderkant van het chassis afdicht. Deze folie dient contact te maken met het chassis. Bij voorkeur een stukje kabel met een soldeeroogje en tandveerring in de folie draaien. De andere kant van het kabeltje aan het chassis bevestigen. Je zal zien dat het heel wat scheelt in de brom.

bedankt voor de geruststelling en het advies! ik zal er rekening mee houden als ik hem in zn cab ga plaatsen.
en bedankt voor het compliment! ik zag wat rampscenario's op je website, gelukkig is het bij mij niet zover gekomen ;)