PDA

View Full Version : 8 ohm speaker naar 16 ohm



Smeigel_12000
10 januari 2016, 10:24
Misschien een noob vraag maar ik zit met een klein dilemma wat betreft speaker keuze:

Ik heb in de afgelopen kerstvakantie een 2x10" met een WGS ET10 en een WGS Retro10 (beiden 8ohm dus mijn kabinet is 16 ohm) gebouwd. Dit kabinet zou ik graag willen uitbreiden met een 1x15". Ik zat zelf te denken om er een Eminence Guitar Legend 151 in te hangen maar deze is 8ohm. Is het mogelijk om een extra weerstand in de bedrading te verwerken waardoor ik een 16ohms kabinet krijg? Op deze manier heb ik dan 2 16 ohms kabinetten, wat beter te matchen is met mijn top.

muziekschuur
10 januari 2016, 12:57
De aanschaf van een 4 ohm speaker en het in serie zetten van de 8 ohm 10 inches levert ook 4 ohm. Dan heb je dus 2 4 ohm aansluitingen.

16 ohm 15 inches zijn er wel hoor:

http://www.loudspeakersplus.com/category/15GT/15-Guitar-Speakers/1.html

kassie
10 januari 2016, 14:25
De aanschaf van een 4 ohm speaker en het in serie zetten van de 8 ohm 10 inches levert ook 4 ohm. Dan heb je dus 2 4 ohm aansluitingen.

16 ohm 15 inches zijn er wel hoor:

http://www.loudspeakersplus.com/category/15GT/15-Guitar-Speakers/1.html

Euhhhh,Parallel, 2x 8 ohm parallel is 4ohm.

Overigens dan 8 + 4 / 2 = 6 ohm totaal.. Dan kun je rustig de amp op 4 ohm zetten. No problem. Liever de amp dan op 4 ohm dan 8 ohm. Speakers hebben sowieso geen constante weerstand. Het is wel zo dat 50% van de power dan naar de 15 inch gaat, en de 2 8 ohms ieder 25% te verduren krijgen.

D3nnis
10 januari 2016, 14:55
Dat mismatch verhaal blijf ik niet helemaal snappen. Sommigen beweren dat je bij een buizenamp een speaker met hogere impedantie mag inprikken dan op de amp staat, en anderen beweren lager.
Ik zou geneigd zijn te zeggen lager, gebaseerd op het schadelijk zijn van het niet aansluiten van een speaker (oneindig grote weerstand, niet 0 weerstand)?

Sorry voor het topic kapen, maar aanvullend hieraan, als je een amp hebt met 1x4 ohm, 2x8 ohm, 1x16 ohm outputs, en je wilt twee cabinetten aansluiten. Moet je dan twee 16 ohm cabinetten aansluiten op de twee 8ohms outputs (omdat twee 16 ohm cabinetten parallel een 8 ohm impedantie geeft, maar zonder te weten of de cabs parallel of in serie gezet worden door de amp), of twee 8 ohm, omdat dat matcht met wat er op de amp staat? Dit alles natuurlijk wanneer er niks benoemd staat in de handleiding.

nico verduin
10 januari 2016, 15:52
Dat mismatch verhaal blijf ik niet helemaal snappen. Sommigen beweren dat je bij een buizenamp een speaker met hogere impedantie mag inprikken dan op de amp staat, en anderen beweren lager.
Ik zou geneigd zijn te zeggen lager, gebaseerd op het schadelijk zijn van het niet aansluiten van een speaker (oneindig grote weerstand, niet 0 weerstand)?

Sorry voor het topic kapen, maar aanvullend hieraan, als je een amp hebt met 1x4 ohm, 2x8 ohm, 1x16 ohm outputs, en je wilt twee cabinetten aansluiten. Moet je dan twee 16 ohm cabinetten aansluiten op de twee 8ohms outputs (omdat twee 16 ohm cabinetten parallel een 8 ohm impedantie geeft, maar zonder te weten of de cabs parallel of in serie gezet worden door de amp), of twee 8 ohm, omdat dat matcht met wat er op de amp staat? Dit alles natuurlijk wanneer er niks benoemd staat in de handleiding.
Ik heb het al meerdere malen uitgelegd (en waarom) de impedantie best lager mag zijn. Dus dan mag je weer gaan zoeken :).
Vwb. Als je niet weet hoe de outputs naar de uitgang gaan van je versterker EN de documentatie zegt ook niets, dan is het dus zaak om van binnen te kijken.

kassie
10 januari 2016, 15:53
Dumbles bijvoorbeeld hebben een standaard fender twin OT 4 ohm. En die worden verbonden aan een EVM12L 8ohm.. bewust trouwens.

D3nnis
10 januari 2016, 16:39
Ik heb het al meerdere malen uitgelegd (en waarom) de impedantie best lager mag zijn. Dus dan mag je weer gaan zoeken :).


Ik weet het :)
Maar toch blijven elke keer dit soort dingen terugkomen:


Dumbles bijvoorbeeld hebben een standaard fender twin OT 4 ohm. En die worden verbonden aan een EVM12L 8ohm.. bewust trouwens.




Overigens dan 8 + 4 / 2 = 6 ohm totaal.. Dan kun je rustig de amp op 4 ohm zetten. No problem. Liever de amp dan op 4 ohm dan 8 ohm.



Vwb. Als je niet weet hoe de outputs naar de uitgang gaan van je versterker EN de documentatie zegt ook niets, dan is het dus zaak om van binnen te kijken.

Ja, inderdaad. Wist niet of daar een soort van afgesproken norm of standaard voor is. Vreemd dat het niet (altijd) standaard wordt uitgelegd in de handleiding.

AoDf
10 januari 2016, 21:14
Sorry voor het topic kapen, maar aanvullend hieraan, als je een amp hebt met 1x4 ohm, 2x8 ohm, 1x16 ohm outputs, en je wilt twee cabinetten aansluiten. Moet je dan twee 16 ohm cabinetten aansluiten op de twee 8ohms outputs (omdat twee 16 ohm cabinetten parallel een 8 ohm impedantie geeft, maar zonder te weten of de cabs parallel of in serie gezet worden door de amp), of twee 8 ohm, omdat dat matcht met wat er op de amp staat? Dit alles natuurlijk wanneer er niks benoemd staat in de handleiding.

Bij een amp met specifiek benoemde outputs lijkt het mij logisch dat je de aanduiding op de amp moet volgen, dus als je 2 x 8 ohm uitgangen hebt op de amp dat je daar dan ook 2 x 8 ohms cabs aan koppelt. Maar dat is maar een idee.

Bij Marshall (i.i.g. jcm800 maar ik vermoed meer modellen) heb je 2 onbenoemde speaker outputs die parallel staan in de amp, en een aparte impedantieschakelaar achter op de amp, 4, 8 of 16 ohm. Je moet dan zelf even rekenen als je 2 cabs er aan hangt. 2x16 ohm cab? Dan de schakelaar op 8 ohm.

Erik de Perik
10 januari 2016, 21:23
Dumbles bijvoorbeeld hebben een standaard fender twin OT 4 ohm. En die worden verbonden aan een EVM12L 8ohm.. bewust trouwens.

Blijven aparte versterkers, die Dumbles.

nak
10 januari 2016, 22:49
Om ff terug te komen op de vraag die nog niet beantwoord is.
M.i is een dikke weerstand toch wel mogelijk toch :hide:
alleen jammer dat het vermogen in warmte wordt omgezet ipv geluid.

Erik de Perik
10 januari 2016, 22:53
Ik snap het hele 'probleem' niet.

Plant
10 januari 2016, 23:10
Om ff terug te komen op de vraag die nog niet beantwoord is.
M.i is een dikke weerstand toch wel mogelijk toch :hide:
alleen jammer dat het vermogen in warmte wordt omgezet ipv geluid.

Ja, het voorstel is mogelijk in de zin dat het een keurige match oplevert :)

Gearjunkie
11 januari 2016, 10:57
In post #7 wordt gequote dat een speaker van 8+4 Ohm parallel een impedantie 6 Ohm hebben. Dat is niet zo!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NRJay
11 januari 2016, 14:32
8ohm + 4ohm parallel = 2,67Ohm

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_luidsprekers_parallel_serie.php

Plant
11 januari 2016, 18:42
In post #7 wordt gequote dat een speaker van 8+4 Ohm parallel een impedantie 6 Ohm hebben. Dat is niet zo!

Er staat:


Overigens dan 8 + 4 / 2 = 6 ohm totaal.

Daar wordt natuurlijk (8Ω+4Ω)/2 = 6Ω mee bedoeld en dat klopt als een bus. Maar kennelijk zijn er dan ineens 2 speakers van 8Ω en 2 van 4Ω. Die tweede 4Ω zie ik nog niet, tenzij dat een vermogensweerstand is? En het resultaat is geen match.

D3nnis
11 januari 2016, 19:02
Bij een amp met specifiek benoemde outputs lijkt het mij logisch dat je de aanduiding op de amp moet volgen, dus als je 2 x 8 ohm uitgangen hebt op de amp dat je daar dan ook 2 x 8 ohms cabs aan koppelt. Maar dat is maar een idee.


Dat zou logisch kunnen zijn inderdaad, maar ik vind het niet duidelijk. Irritant is dat :)

NLF
14 januari 2016, 12:47
Dat zou logisch kunnen zijn inderdaad, maar ik vind het niet duidelijk. Irritant is dat :)

Het is mij ook niet duidelijk, want zou je op zo'n amp bijvoorbeeld ook 1 x een 8 ohms cabinet kunnen hangen, of mag dat niet en moet je per se beide uitgangen gebruiken en er 2 x 8 ohm aanhangen?

D3nnis
14 januari 2016, 14:44
Ja, dat bedoel ik. Misschien weet de fabrikant het zelf ook niet :)

NLF
15 januari 2016, 15:15
It's one louder :-)


https://www.youtube.com/watch?v=uMSV4OteqBE

Speeddemon
23 januari 2016, 23:40
Ik heb ooit 2 100 Watt, 8 Ohm weerstanden gekocht (om een zelfbouw powersoak te maken).
Zou dat ook werken, 1 zo'n weerstand van 8 Ohm aan een 8 Ohm speaker te solderen, zodat de versterker 16 Ohm ziet?

De reden is dat ik 2x 16 Ohm speakers parallel wil schakelen voor een 8 Ohm 2x12 cab, en heb nu nog een 8 Ohm speaker over, waarmee ik dit zou willen proberen. Werkt dit of zou de inductieve werking van de speaker negatief beinvloed worden?

Erik de Perik
24 januari 2016, 00:51
Ik heb ooit 2 100 Watt, 8 Ohm weerstanden gekocht (om een zelfbouw powersoak te maken).
Zou dat ook werken, 1 zo'n weerstand van 8 Ohm aan een 8 Ohm speaker te solderen, zodat de versterker 16 Ohm ziet?

De reden is dat ik 2x 16 Ohm speakers parallel wil schakelen voor een 8 Ohm 2x12 cab, en heb nu nog een 8 Ohm speaker over, waarmee ik dit zou willen proberen. Werkt dit of zou de inductieve werking van de speaker negatief beinvloed worden?

Je wilt een deel van je vermogen wegbranden?

Speeddemon
24 januari 2016, 00:56
Nou, ik wil dus effectief een 8 Ohm speaker evt. + weerstand kunnen combineren met nog een 16 Ohm speaker, zodat wanneer ze parallel zitten in een 2x12, ik netjes een 8 Ohm output blijf houden ipv 5,6 Ohm.

Erik de Perik
24 januari 2016, 01:40
Nou, ik wil dus effectief een 8 Ohm speaker evt. + weerstand kunnen combineren met nog een 16 Ohm speaker, zodat wanneer ze parallel zitten in een 2x12, ik netjes een 8 Ohm output blijf houden ipv 5,6 Ohm.

Beide parallel geschakeld geven 5,33 Ohm. Die kun je op de 4 ohm uitgang van je versterker aansluiten. Een hogere impedantie kan, lager niet want dan loop je kans dat je output trafo het begeeft.

D3nnis
24 januari 2016, 08:56
Ik heb het al meerdere malen uitgelegd (en waarom) de impedantie best lager mag zijn.


Een hogere impedantie kan, lager niet want dan loop je kans dat je output trafo het begeeft.


Heerlijk dit :)

Speeddemon
24 januari 2016, 15:06
Beide parallel geschakeld geven 5,33 Ohm. Die kun je op de 4 ohm uitgang van je versterker aansluiten. Een hogere impedantie kan, lager niet want dan loop je kans dat je output trafo het begeeft.

Ja, en ik heb dus enkele amps die geen 4 Ohm uitgang hebben, alleen 8 en 16. Zodoende mijn vraag (om dus op 8 Ohm in een 2x12 te blijven)