PDA

View Full Version : Overstap tube amp > FRFR



Stillborn
10 januari 2016, 01:19
Ik ben wat aan het rondneuzen en neig steeds meer in de richting van een modeler die naar een actieve speaker gaat.

Voordelen die ik erbij denk te halen:
Gedaan met geklooi met pedaaltjes waarbij je moet tapdansen om alles goed te krijgen (om nog maar te zwijgen als je tegelijkertijd het kanaal van je versterker moet wisselen).
Gedaan met zeulen van zwaar materiaal.
Thuis oefenen over / instellen van dezelfde sounds die je op repetitie / live kan brengen
Rechtstreeks naar de pa -> redelijk zeker van je geluid + ook geen gezeur meer over mics.

Mijn eerste gedacht was een Line 6 HD500X die je kan sturen naar de Line 6 StageSource L2M.
Blijkt dat deze heel braaf kunnen samenwerken.

Ik heb ook veel goeds gelezen over de Line 6 Helix en natuurlijk de Fractal AX8.

Anderszijds heb ik in mijn studiootje een Avid Eleven Rack staan, die ik eventueel zou kunnen gaan gebruiken, maar dan ben ik natuurlijk nog steeds afhankelijk van een goeie midi controller (Ground Control misschien)?
Wil natuurlijk ook zeggen dat ik die steeds moet loskoppelen/aankoppelen aan mijn monitors en pc als ik er thuis/repetitie/live iets mee wil doen...

Je merkt het al: ik ben er nog niet helemaal uit en hoe meer ik erover opzoek, hoe minder overzicht ik nog krijg.

Daarom: laat jullie gaan!
Waarom zou ik toch niet naar een FRFR setup gaan?
Moet ik per sé die dure L2M speakers hebben? Zijn deze luid/efficient genoeg om door een mix te snijden?
Is de Helix echt zoveel beter dan de HD500X?
Kunnen kleine/grote live PA-mannen er vrede mee vinden dat ik plots hen een DI kabeltje geef en niet vraag voor een micro?

Alvast bedankt :)

D3nnis
10 januari 2016, 08:37
Ik snap het even niet. Zou je dan via speakersim (en/of ampsims, maar een fijn preamp pedaal kan ook) direct naar de pa willen gaan?
Of wil je de beschreven line 6 stagesource dan als gitaarspeaker willen gebruiken zeg maar?
In het eerste geval heb je gelijk vwb draagbaarheid, in het tweede geval al niet meer zo, toch?

Waarom het wél iets zou zijn omschrijf je zelf al.
Waarom het níet iets zou zijn is eenvoudig: het lijkt niet op het gitaarspelen zoals je dat gewend bent, het is "anders". Moet je van houden (of beter gezegd, je moet het willen accepteren).

miyaru
10 januari 2016, 12:46
Voor €179,= heb je bij Thomann een Looper/Switcher die jouw probleem oplost. Schakelt effecten, channels op je amp en midi in een klik op de knop.

Kijk even op: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm

Niet te snel jouw tubeamp en spullen opruimen, eerst even stevig nadenken!!!

Succes,

Robin.

muziekschuur
10 januari 2016, 14:05
Steek eens wat budget in buizen amp onderhoud...

Brad
10 januari 2016, 14:12
Dat is een interessant apparaat zeg die looper /switcher, ik wist niet dat Harley Benton zoiets had . Maar ik denk dat Stillborn ook aan de handzaamheid denkt
Een apparaat dat een kant en klaar geluid levert en die je rechtstreeks op de pa kan aansluiten of op een actieve speakerbox

Ik heb iemand op die Line 6 Helix horen spelen en moet zeggen dat het voor modelling vrij natuurlijk klonk

tnijland
10 januari 2016, 14:22
Ik verwacht wel dat je met modeling veel flexibeler bent m.b.t. de variatie mogelijkheden van de sounds. Een rack met midi-controller is vergelijkbaar bewerkelijk met een amp/pedalboard. En de amp werkt vaak weer wat fijner in de praktijk qua feel en directe sound. Je haalt de grootste winst als je een kant en klaar modeling pedalboard zoals de AX8 of Line 6 Helix rechtstreeks aansluit op een mengtafel.

Keuze tussen modelers is natuurlijk fhankelijk van de kwaliteit. Ik heb zelf goede ervaringen met Factal Audio en je hebt zelf al een Rack Eleven die je ook een tijdje zou kunnen uitproberen als proef op de som ;-)

De keuze voor de L2M van Line6 betreft trouwens wel een behoorlijke zware speaker. Ja gaat in dat geval helaas niet minder sjouwen.

muziekschuur
10 januari 2016, 14:39
Denk dan eens aan de Zoom bas pedalen en stompboxes. Ik denk dat die betaalbaarder zijn en je een fijne rig opleveren. Peavey komt met een mooie class D bastopje. Die in combinatie met 2 1x12 cabjes leveren misschien precies wat je zoekt.

http://www.bax-shop.nl/basgitaarversterker-head/peavey-minimega-basversterker-top-1000-watt?gclid=CIaglNyhn8oCFWX4wgodIswLJA

http://static.bax-shop.nl/image/product/91516/205575/3bdf198d/450x450/Peavey_MiniMega_1000W_basversterkertop.jpg

Stillborn
10 januari 2016, 15:39
Even iedereen tegelijk quoten :)
In ieder geval al bedankt voor de reacties. Dat er nog vele mogen volgen!



Steek eens wat budget in buizen amp onderhoud...
Ik snap niet goed wat dit ter zake doet?
Mijn amp doet het voorlopig gewoon prima.



Voor €179,= heb je bij Thomann een Looper/Switcher die jouw probleem oplost. Schakelt effecten, channels op je amp en midi in een klik op de knop.

Kijk even op: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm

Niet te snel jouw tubeamp en spullen opruimen, eerst even stevig nadenken!!!

Succes,

Robin.
Bedankt voor de suggestie. Ziet er wel vervelender uit in gebruik.
Het zou misschien het probleem van het pedalen-dansen oplossen, maar in de plaats moet ik wel weer wat extra dragen.
En mijn amp heeft geen midi-in, dus kanalen wisselen gaat enkel via de officiele switcher...

Stevig nadenken blijft natuurlijk de boodschap. Daarom dat ik hier graag zoveel reacties (en pro's en con's) wil verzamelen!
Ik ga volgende maand met wat collega-muzikanten naar een grotere muziekwinkel. Uiteraard vraag ik op voorhand of ze dergelijke configuratie hebben en willen klaarzetten voor me :)



Maar ik denk dat Stillborn ook aan de handzaamheid denkt
Een apparaat dat een kant en klaar geluid levert en die je rechtstreeks op de pa kan aansluiten of op een actieve speakerbox

Ik heb iemand op die Line 6 Helix horen spelen en moet zeggen dat het voor modelling vrij natuurlijk klonk

Dit dus! Handzaamheid is een grote plus. Het feit dat je daarbij nog eens thuis alles lekker kan instellen op normaal volume, geeft me ook meer motivatie om met mijn sound bezig te zijn.
Wanneer je met een dikke buizenbak bezig bent, kan je die thuis op je appartementje natuurlijk niet in alle rust instellen...

Ik zie wel dat de Helix bijna 3x zo duur is als een HD500X.
Toen de Pod HD serie uitkwam, was iedereen razend enthousiast, want dit was het revolutionaire geluid.
Nu doen ze exact hetzelfde met die Helix. Is het die upgrade waard?



Denk dan eens aan de Zoom bas pedalen en stompboxes. Ik denk dat die betaalbaarder zijn en je een fijne rig opleveren. Peavey komt met een mooie class D bastopje. Die in combinatie met 2 1x12 cabjes leveren misschien precies wat je zoekt.

http://www.bax-shop.nl/basgitaarversterker-head/peavey-minimega-basversterker-top-1000-watt?gclid=CIaglNyhn8oCFWX4wgodIswLJA

http://static.bax-shop.nl/image/product/91516/205575/3bdf198d/450x450/Peavey_MiniMega_1000W_basversterkertop.jpg

Huh? Ik speel gitaar, dus met bas spullen ben ik niets ;)
Ik heb vroeger een modeler van Zoom gehad (G2.1nu), maar die vond ik allesbehalve professioneel klinken.
Was leuk voor het budget dat ik toen had en om in mijn slaapkamertje wat mee te spelen.



Ik verwacht wel dat je met modeling veel flexibeler bent m.b.t. de variatie mogelijkheden van de sounds. Een rack met midi-controller is vergelijkbaar bewerkelijk met een amp/pedalboard. En de amp werkt vaak weer wat fijner in de praktijk qua feel en directe sound. Je haalt de grootste winst als je een kant en klaar modeling pedalboard zoals de AX8 of Line 6 Helix rechtstreeks aansluit op een mengtafel.

Ik verwacht ook veel flexibeler te zijn. Van mooie clean naar drive met modulatie in 1 druk :)
Die winst ivm modeler > PA had ik me ook al bekeken.
Ik zou dan op repetities een actieve speaker als 'amp' willen gebruiken en deze gewoon als monitor op gigs gebruiken en voor de rest een kabeltje naar de PA sturen. Zij weinig last, ik weinig last.



Keuze tussen modelers is natuurlijk fhankelijk van de kwaliteit. Ik heb zelf goede ervaringen met Factal Audio en je hebt zelf al een Rack Eleven die je ook een tijdje zou kunnen uitproberen als proef op de som ;-)

Probleem met mijn 11R is natuurlijk dat ik daarvoor OOK ofwel een poweramp ofwel een actieve speaker nodig heb.
EN bijkomstig ook een footcontroller/midicontroller. Een goeie, zoals de Voodoo labs kosten ook weer geld, dus als ik dan besluit om de 11R TOCH NIET te gaan gebruiken, zit ik daar weer mee :)



De keuze voor de L2M van Line6 betreft trouwens wel een behoorlijke zware speaker. Ja gaat in dat geval helaas niet minder sjouwen.

Is dit zo? Op het repetitiekot waar ik wel eens kom staan 3 L2M's (denk ik toch, moet het even verifieren). Deze voelen precies lichter aan dan mijn 2x12 cabje ;)
Stel dat ik mijn amp + mijn cab + mijn pedalboard niet meer hoef mee te nemen, maar in plaats daarvan een footcontroller en een speaker, dan ben ik volgens mij nog altijd met minder gesjouw af...

tnijland
10 januari 2016, 19:50
Wat je eventueel zou kunnen doen is allereerst investeren in een goede FRFR actieve speaker. Koop daarna een POD HD400 of een goedkope midi fotocontroller voor je Eleven Rack en probeer dat een tijdje uit. Vaak geeft zoiets al voldoende inzicht in de mogelijkheden en beperkingen.

Een andere insteek: Ik ben momenteel zelf bezig met een simpel pedalboard dat gebaseerd is op een Koch buizen preamp met ingebouwde speaker simulator i.c.m. overdrive/distortion als pre-effect en reverb/delay als post-effect. Imo klinkt dat iets beter en biedt het vergelijkbare voordelen qua compactheid en gewicht (ik speel namelijk zowel toetsen als gitaar en zoek altijd naar een optimale light-weight oplossing over full-range versterking).

Stillborn
10 januari 2016, 22:18
Wat je eventueel zou kunnen doen is allereerst investeren in een goede FRFR actieve speaker. Koop daarna een POD HD400 of een goedkope midi fotocontroller voor je Eleven Rack en probeer dat een tijdje uit. Vaak geeft zoiets al voldoende inzicht in de mogelijkheden en beperkingen.

Was ik ook aan het bedenken, maar dan ben ik nog steeds gewicht aan het verslepen: 11R in een Rack unit + toch nog een externe footcontroller + een actieve speaker.

munkie
10 januari 2016, 22:19
Ik heb thuis de 11R. Op de studio monitors kan ie prima klinken, uiteraard afhankelijk van je presets en speelstijl. Op mijn toch vrij cleane Roland Cube 60 gitaarversterker kreeg ik hem niet aan het klinken wat ik ook probeerde.

Dus direct naar de PA of een eigen full range monitor kopen. De 11R reageert prima op midi. Ik gebruik hem zelfs om met mijn antieke Korg M1 VST softsynths aan te sturen!

Stillborn
10 januari 2016, 23:21
Ik heb thuis de 11R. Op de studio monitors kan ie prima klinken, uiteraard afhankelijk van je presets en speelstijl. Op mijn toch vrij cleane Roland Cube 60 gitaarversterker kreeg ik hem niet aan het klinken wat ik ook probeerde.

Dus direct naar de PA of een eigen full range monitor kopen. De 11R reageert prima op midi. Ik gebruik hem zelfs om met mijn antieke Korg M1 VST softsynths aan te sturen!

Heb je misschien de verkeerde outputs opstaan?
Als je een amp simulation naar een versterker stuurt, gaat dat heel waarschijnlijk slecht klinken :)

fhensen
11 januari 2016, 12:28
Ik heb zelf de 11R met 2 midi pedalen. Boss FC-50 voor het simpel veranderen van presets. Verder heb ik een Ground Control Pro van Voodoolab voor het "betere" aansturen (PC's en CC's). Behringer FCB-1010 is niet te duur en met de speciale chip hoef je hem niet te programmeren voor de 11R

Verder heb ik nog een H&H 1975 combo staan. Die hebben 2 inputs, 1 voor gitaar en 1 voor Keyboard. Keyboard ingang is neutraal en klinkt erg goed. Ga nu experimenteren met FRFR

mattihafler
12 januari 2016, 07:51
Heb hier zelf ook vaak over nagedacht..
Heb wel aantal x een half/half poging ondernomen:
Mijn pedalboard vervangen door de hd500 bijvoorbeeld.
Die snoepte vervolgens teveel van m'n oorspronkelijke signaal af dat ik die snel weer heb weg gedaan.

Ik speel erg veel met distortion en heb qua (budget) modeling nog niet echt iets kunnen vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Kim Wilson
12 januari 2016, 09:44
Nu hangt het er natuurlijk heel erg van af wat voor muziek je speelt, maar tapdansen om alles goed te krijgen? Met een goed basisgeluid en één of twee pedalen voor een andere sound is toch niet zo moeilijk? Het lijkt me juist veel lastiger om met zo'n modelling unit te werken, omdat dat toch lastiger even snel te tweaken is. Je moet dan dus thuis de boel instellen, terwijl je niet weet hoe het in bandverband klinkt, om nog maar te zijgen van de verschillen in akoestiek van de verschillende zalen waar je speelt.

Daarnaast raak je een hoop dynamiek kwijt t.o.v. een buizenversterker. Misschien is dat wennen, maar de keren dat ik met modelling in een band speelde, bleef er weinig overeind van de dynamiek in mijn spel.

mrweird
12 januari 2016, 10:00
De andere gitarist van het coverbandje waar ik in speel speelt over een Line 6 StageSource L2M (Met een helix) en ik heb 'm ook ff zitten testen met mijn Tonelab LE. Klinkt prima!

Stillborn
12 januari 2016, 12:29
Ik speel erg veel met distortion en heb qua (budget) modeling nog niet echt iets kunnen vinden.
Vreemd, mijn 11R kan net wel goed met zware tonen overweg.
Of je het echt budget kan noemen, weet ik niet :)
Wél moet je vrij intensief aan die patches werken, want degenen die erin zitten, zijn niet echt goed.



Nu hangt het er natuurlijk heel erg van af wat voor muziek je speelt, maar tapdansen om alles goed te krijgen? Met een goed basisgeluid en één of twee pedalen voor een andere sound is toch niet zo moeilijk?
Stel dat je nu van een overdrive kanaal in de chorus plots om moet gooien naar een clean kanaal met delay en modulatie?
Of net na dat clean stuk begint plots een solo? Dan moet je terug naar een OD kanaal, modulatie en delay uit...
Als je snelle muziek speelt, moet je toch al een flink stuk kunnen tapdansen ;)



Het lijkt me juist veel lastiger om met zo'n modelling unit te werken, omdat dat toch lastiger even snel te tweaken is. Je moet dan dus thuis de boel instellen, terwijl je niet weet hoe het in bandverband klinkt

Ik denk dat het voor mij niet moeilijker zou zijn dan een versterker aanpassen (de HD500 heeft bijvoorbeeld ook gewoon de drive-low-mid-high-gain-... gewoon op zijn bedieningspaneeltje. Bij de 11R is dat 1 extra knop indrukken



, om nog maar te zijgen van de verschillen in akoestiek van de verschillende zalen waar je speelt.

Juist niet, want je kan rechtstreeks naar de PA sturen: hun probleem! :)



Daarnaast raak je een hoop dynamiek kwijt t.o.v. een buizenversterker. Misschien is dat wennen, maar de keren dat ik met modelling in een band speelde, bleef er weinig overeind van de dynamiek in mijn spel.
Hier moet ik toegeven dat een modeler nog steeds niet het échte buizengeluid heeft bereikt.
Maar als je in een band speelt waar iedereen lekker blaast, hoor je dan live dat verschil nog? Heb ik sterk m'n twijfels over :)

Stillborn
12 januari 2016, 12:31
De andere gitarist van het coverbandje waar ik in speel speelt over een Line 6 StageSource L2M (Met een helix) en ik heb 'm ook ff zitten testen met mijn Tonelab LE. Klinkt prima!

Heeft ie toevallig ook een HD500X kunnen testen (voorganger van de Helix)?
Ik zou graag weten of de overstap echt de moeite is.

Wat vindt hij trouwens van de bouwkwaliteit van de Helix?
Ik heb de indruk dat die knoppen zowel heel gevoelig (reageert op aanraken met de vinger bijvoorbeeld) als heel robuust (live ga je er ook met je voeten op drukken) moeten zijn.
Vrij delicaat denk ik dan, als je dit toestel een paar maanden intensief gebruikt, hoe goed werken die touch sensitive dingen dan nog?
Ik bedoel maar: zolang ik niet met mijn schoenen op mijn iPad ga staan, werkt ie nog prima :)

Kim Wilson
12 januari 2016, 13:01
Stel dat je nu van een overdrive kanaal in de chorus plots om moet gooien naar een clean kanaal met delay en modulatie?
Of net na dat clean stuk begint plots een solo? Dan moet je terug naar een OD kanaal, modulatie en delay uit...
Als je snelle muziek speelt, moet je toch al een flink stuk kunnen tapdansen ;)
Ja, dat is inderdaad een kwestie van muziekstijl. Valt weinig tegenin te brengen, behalve dat je dat met een looper ook kunt oplossen.


Ik denk dat het voor mij niet moeilijker zou zijn dan een versterker aanpassen (de HD500 heeft bijvoorbeeld ook gewoon de drive-low-mid-high-gain-... gewoon op zijn bedieningspaneeltje. Bij de 11R is dat 1 extra knop indrukken
Ik neem aan dat je voor al je gebruikte geluiden (clean met delay en modulatie, crunch met reverb, lead met delay, en weet ik wat voor geluiden je allemaal in wil stellen) allemaal presets aanmaakt. Voor één preset moet je dus nogal wat instellen. Dat doe je niet even tijdens een soundcheck, denk ik. Dus dat moet je thuis doen, zonder band. Dat is niet de beste basis om een mooi bandgeluid te creëren.


Juist niet, want je kan rechtstreeks naar de PA sturen: hun probleem! :)
Dit is wel even te kort door de bocht. De hoeveelheid reverb of delay zit in jouw signaal. Als dat teveel is in een bepaalde ruimte, moet jij dat eruit draaien. Je hebt zelf wel degelijk een verantwoordelijkheid wat betreft akoestiek van een zaal.


Hier moet ik toegeven dat een modeler nog steeds niet het échte buizengeluid heeft bereikt.
Maar als je in een band speelt waar iedereen lekker blaast, hoor je dan live dat verschil nog? Heb ik sterk m'n twijfels over :)
Het gaat niet om het horen, het gaat erom dat een digitale modeller de boel toch wat platdrukt, de dynamiek niet toelaat. En ja, dat heb ik live als enorm nadeel ervaren. Ik kan normaal gesproken redelijk sturend zijn in mijn spelen, de drummer kan mij daarin goed volgen (we voelen elkaar goed aan, zeg maar), maar daar bleef niks van over.

Stillborn
12 januari 2016, 13:15
...

Dit is wat ik nodig heb!
goeie pro/con argumenten, waarvoor dank :)

paulusdeBKB
12 januari 2016, 14:17
Testen en gewoon doen is het devies. Zoek een tweedehands midi footcontroller bij je Eleven Rack en ga er mee spelen. Ga er vanuit dat het moeilijker is om een 'sound' neer te zetten met de Eleven Rack (bedenk erbij dat dat voor elke modeler geldt, dan kan het altijd nog meevallen :) ) dan met een buizencombo. Neem je de moeite om je sounds zo af te stellen dat je ze helemaal fijn vindt? Of merk je dat je eerder ophoudt, en stilletjes lijdt onder je net-niet-sounds? In het tweede geval moet je modeling misschien niet doen, en gewoon lekker bij buizen blijven.


Wat Kim Wilson zegt, geldt vooral als je speelt over een te kleine monitor of wanneer je gebruik maakt van een monitor van de zaal-PA. Het vermogen en dynamisch bereik van een goeie powered speaker zou groot genoeg moeten zijn om te kunnen 'duwen'. Persoonlijk vind ik de Sound Projects X-Act nog steeds onovertroffen.

Pepe
12 januari 2016, 15:13
Ik denk dat het allemaal terug te voeren valt op snel kunnen wisselen van verschillende combinaties vs goed geluid.
Je zal best een goed kunnen klinken met digitaal en het ligt ook aan degene die aan de knoppen zit maar het is lastiger wegens meer parameters.

Een groot nadeel van pre ingestelde sounds, je kan lastig snel reageren op een situatie. Een huiskamer is een andere room dan een lege club en dat is weer een andere room dan een volle club. Ik hoor dat gelijk bij digitale gitaristen, ingesteld in een huiskamer, teveel compressie en mids en te veel reverb en delay voor een live stage. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je eigen smartness.

Kwa gewicht zal het elkaar weinig ontlopen, digitaal of analoog, ik kan voor beide compacte en onhandige voorbeelden geven.

Ik hou zelf mijn spullen simpel, aandacht bij de handen ipv de voeten. Maar zoveel spelers zoveel wensen. Heb je dat ding van Blug (Bluguitar) gezien? Dat hangt een beetje tussen de 2 smaken in.

telecastermaster
12 januari 2016, 15:52
Hier is wat interessant leesvoer voor je:

http://www.premierguitar.com/articles/23419-tone-tips-modelers-vs-traditional-rigs-part-2

Stillborn
12 januari 2016, 16:09
Hier is wat interessant leesvoer voor je:

http://www.premierguitar.com/articles/23419-tone-tips-modelers-vs-traditional-rigs-part-2

Thanks!
Edit: even doorgelezen: dit gaat niet helemaal over het verschil tussen FRFR en tube amps. Er zijn ook geen echte conclusies of opinies. Eerder een oplijsting van opties.
Interessant, dat wel :)

telecastermaster
12 januari 2016, 17:36
Het gaat er over dat er ook nog een aantal tussenoplossingen zijn, tussen buizen en modelling, door het combineren van het beste van twee werelden.

D3nnis
12 januari 2016, 18:43
Het gaat niet om het horen, het gaat erom dat een digitale modeller de boel toch wat platdrukt, de dynamiek niet toelaat. En ja, dat heb ik live als enorm nadeel ervaren.

Dit herken ik helemaal!

Pepe
12 januari 2016, 18:56
Ach, dynamiek klinkt aardig maar in de praktijk zie ik niet zoveel gitaristen die daar gebruik van maken. Compressors, distortions, overdrives voor een lead channel.... tis toch vaak voluit met dat gas.

D3nnis
12 januari 2016, 19:56
Zeker, en zo hoort het ook ;)

Ik weet niet of het "dynamiek" is wat dit verschijnsel is, maar heb al redelijk wat geëxperimenteerd met modelling, en alhoewel ik er thuis best wel leuk mee kan spelen heb ik er op hoger volume -en vooral icm andere instrumenten erbij- wel moeite mee. Valt sneller weg in de mix of zo. En ik gebruik nog betrekkelijk veel mids ook, in vergelijking met veel andere lui die op mijn (hobby) niveau opereren.

Brad
12 januari 2016, 20:05
Het gaat er over dat er ook nog een aantal tussenoplossingen zijn, tussen buizen en modelling, door het combineren van het beste van twee werelden

Ik geloof dat Dany lademacher nu op een Vox versterker speelt ten grootte van een AC30 met modeling erin . Die Vox tonelab apparaten zijn dacht ik ook een combinatie van buizen technologie en modeling

Kim Wilson
12 januari 2016, 21:37
Ach, dynamiek klinkt aardig maar in de praktijk zie ik niet zoveel gitaristen die daar gebruik van maken. Compressors, distortions, overdrives voor een lead channel.... tis toch vaak voluit met dat gas.
Ik gebruik het wel. Ik gebruik ook niet zoveel gain, dat scheelt ook. Vaak kan ik door wat harder aan te slaan even laten merken welke kant ik op wil. Als slaggitarist met een drummersverleden ben ik wat percussief in mijn spel. Dat krijg ik met modelling niet voor elkaar.

telecastermaster
13 januari 2016, 00:22
Hier is trouwens mijn ervaring met modelling. Ik moet erbij vermelden dat ik momenteel niet in een band speel dus het probleem van tapdansen op de pedalen heb ik thuis op mijn muziekkamer niet zo veel last van.

Anyway. Onderstaand zie je mijn setup voor thuisgebruik. Het doel dat ik voor ogen had was een goed geluid op line level, voor oefenen met een koptelefoon, opnames op de computer of in stereo afspelen via twee monitors. (Ik had vroeger een bijzonder gehorig huis en had altijd trammelant met de buren. Inmiddels heb ik een veel beter huis maar hou toch vast aan mijn set up - omdat het zo goed klinkt :crazyhappy:).

De uitgangspunten van mijn setup waren de volgende:
- Analoge preamp en drive effecten gecombineerd met eventueel digitale effecten
- Geen (of zo min mogelijk) scroll menu's (dus liefst alleen draaiknoppen) (niet helemaal gelukt).
- Zo klein en compact mogelijk (dat is niet helemaal gelukt maar het is toch nog enigszins behapbaar gebleven).

Het hart van mijn board is een AMT SS-11 buizen voorversterker gecombineerd met een Torpedo Cab speaker en poweramp modeller. De rest zijn tamelijk traditionele effecten en boosters. Ik ben bijzonder content met deze set up. Ik ben erg tevreden met het geluid dat ik eruit kan halen. Ik heb bovendien twee loopers aan boord en een drumcomputer (Zoom G3) dus ik kan er snel wat backingtracks op inspelen. Om het dynamische gevoel nog wat te vergroten heb ik er nog een buizencompressor op gezet, die een beetje 'buizen- feel' moet toevoegen (Tip voor Tnijland! ;) ).

Een van de voordelen van een geluid op line level is dat je met je band over kunt schakelen op in ear monitors (IEM). Eigenlijk zijn het met name gitaristen die bezwaar hebben tegen IEM omdat ze hun overstuurde gitaargeluid missen. Maar met een dergelijke modelling setup zou je daar gemakkelijk toe over kunnen gaan. Het klinkt uitstekend door een koptelefoon of IEM. Ik wil voor thuis gebruik nog een keer een jamhub aanschaffen zodat je desnoods met een hele band thuis kunt oefenen. Die grote powered monitors (die L2M's) heb je volgens mij helemaal niet nodig. Het kan zo via de PA. Volgens mij is de geluidsman alleen maar blij als je met een goed DI-geluid komt aanzetten....


http://i1382.photobucket.com/albums/ah257/ProdieRod22/SAM_0198_zps0svmnnte.jpg

D3nnis
13 januari 2016, 10:06
Mooie setup hoor, zo krijg je toch een beetje best of both worlds.
Ik gebruik thuis vaak een AMT SS-30. Met IR's krijg ik een redelijk geluid, maar ook niet meer dan dat, krijg het gewoon niet heel goed, maar je kunt er zo veel mee experimenteren dat ik dat misschien wel helemaal verkeerd doe, of het komt omdat er geen poweramp (simulatie) in het spel is.

Heb je de speaker sim out van de SS-11 weleens vergeleken met de Torpedo?

Stillborn
13 januari 2016, 14:05
Ik heb tevens ook ergens gelezen dat het direct sturen van een modeler naar de PA niet zo simpel voor de sound guys is als het lijkt.
Is dit echt een hele opgave? Is dit zoveel moeilijker dan het binnen krijgen van een mic-line level en deze in de mix gooien?

WillemdaGuide
13 januari 2016, 14:18
Misschien omdat ze er geen ervaring mee hebben? Ik gebruik zelf ook zo'n torpedo en split het dan, één snoertje voor de in-ear mix, één voor FOH. Voor de in-ear is die prima en makkelijk in te mixen...

D3nnis
13 januari 2016, 14:29
Ik heb tevens ook ergens gelezen dat het direct sturen van een modeler naar de PA niet zo simpel voor de sound guys is als het lijkt.
Is dit echt een hele opgave?

Ik kan me deels voorstellen van wel.
Er zijn figuren die doorslaan bij het gebruik van modelling.
6000 verschillende presets, het liefst allemaal met andere levels, de een nog meer delay dan de andere, het liefst nog uit de timing van het nummer, dat soort dingen. Dan blijf je aan het schuiven als geluidsman.

Stillborn
13 januari 2016, 14:30
Misschien omdat ze er geen ervaring mee hebben? Ik gebruik zelf ook zo'n torpedo en split het dan, één snoertje voor de in-ear mix, één voor FOH. Voor de in-ear is die prima en makkelijk in te mixen...

Maar wat is voor de techniekers dan het verschil (in ervaring) met een line-level of mic-level mix?
Een bassist durft vaak ook wel eens de DI van zijn head te gebruiken. Komt op hetzelfde neer toch?
Of zie ik hier iets over het hoofd en is het veel complexer dan dat ik aanhaal?

telecastermaster
13 januari 2016, 14:43
Heb je de speaker sim out van de SS-11 weleens vergeleken met de Torpedo?

Jazeker. De speaker sim van AMT is erg goed; in ieder geval een van de betere in zijn soort.
Maar als je hem vergelijkt met die Two Notes Torpedo merk je toch erg veel verschil in nuance.
Die Torpedo is gewoon veel beter. (Mag ook wel voor 500 euro).
Maar dan realiseer je je toch wat je mist.

D3nnis
13 januari 2016, 14:56
Jazeker. De speaker sim van AMT is erg goed; in ieder geval een van de betere in zijn soort.


Hmm.
HaroldA vond de speakersim ook al ok van zijn AMT preamp.
En ik kan er echt helemaal niks mee.
Toch eens een andere koptelefoon proberen....

tnijland
13 januari 2016, 20:08
Hier is trouwens mijn ervaring met modelling.

De uitgangspunten van mijn setup waren de volgende:
- Analoge preamp en drive effecten gecombineerd met eventueel digitale effecten
- Geen (of zo min mogelijk) scroll menu's (dus liefst alleen draaiknoppen) (niet helemaal gelukt).
- Zo klein en compact mogelijk (dat is niet helemaal gelukt maar het is toch nog enigszins behapbaar gebleven).

Het hart van mijn board is een AMT SS-11 buizen voorversterker gecombineerd met een Torpedo Cab speaker en poweramp modeller. De rest zijn tamelijk traditionele effecten en boosters. Ik ben bijzonder content met deze set up. Ik ben erg tevreden met het geluid dat ik eruit kan halen. Ik heb bovendien twee loopers aan boord en een drumcomputer (Zoom G3) dus ik kan er snel wat backingtracks op inspelen. Om het dynamische gevoel nog wat te vergroten heb ik er nog een buizencompressor op gezet, die een beetje 'buizen- feel' moet toevoegen (Tip voor Tnijland! ;) ).

Een van de voordelen van een geluid op line level is dat je met je band over kunt schakelen op in ear monitors (IEM).
Ik wil voor thuis gebruik nog een keer een jamhub aanschaffen zodat je desnoods met een hele band thuis kunt oefenen. Die grote powered monitors (die L2M's) heb je volgens mij helemaal niet nodig. Het kan zo via de PA. Volgens mij is de geluidsman alleen maar blij als je met een goed DI-geluid komt aanzetten....

Ha, ha een heel mooi pedalboard en ik zie ook heel veel gelijkenissen met mijn board. Ik ben het overigens ook volledig eens met de uitgangspunten en onderschrijf de mening over de Torpedo CAB.

Die buizen compressor tip is zeker interessant (heb zelf momenteel wel een cmatmod 4 knops compressor maar meer voor een simpel compressie effect). Ook ik heb de ervaring dat buizen componenten erg veel toevoegen in de sound.

Ook leuk om te horen dat je een jamhub wilt aanschaffen. Ik kon mijn band er nog niet in overtuigen ;-(

telecastermaster
14 januari 2016, 12:43
Ook leuk om te horen dat je een jamhub wilt aanschaffen. Ik kon mijn band er nog niet in overtuigen ;-(

Lijkt me werkelijk een ideaal ding. Ik heb er geen praktijkervaring mee maar ik kan me goed voorstellen dat repetities veel beter verlopen. Eindelijk eens een zanger die zichzelf kan horen, zelf je eigen mix afstellen, geen overlast voor de buren, geen gehoorschade, etc. Volgens mij kun je zoveel beter luisteren. En dat ding heb je zo terugverdient met wat je uitspaart aan oefenruimtes.

T' is zeker de drummer die dwarsligt? Die moet dan op elektronische kit gaan spelen....

Dit is trouwens een interessant filmpje over hoe je de Jamhub kunt ombouwen tot een goedkoop IEM systeem voor op het podium: https://www.youtube.com/watch?v=jAE51pjdzFc

telecastermaster
14 januari 2016, 12:50
Ik heb trouwens gisteren eens uitgerekend wat ik aan mijn pedalboard heb uitgegeven en kwam tot de conclusies dat dat circa 2250 euro is; een bedrag waar ik ook een Axe-FX voor had kunt kopen.
Toch ben ik heel content. Ik denk dat het geluid dat ik er uit haal vergelijkbaar is met een Axe-FX, omdat de speaker en eindversterker simulatie (de Torpedo Cab) minstens gelijkwaardig is aan een Axe-FX. Bovendien hou ik van een modulaire setup: dan kun je altijd vervangen wat je niet bevalt of wat beter kan.

dml
14 januari 2016, 17:50
Een van de voordelen van een geluid op line level is dat je met je band over kunt schakelen op in ear monitors (IEM).


Dit vraagt om uitleg, wat heeft het level te maken met het wel of niet over kunnen schakelen op IEM?

Deze mag op een tegeltje:



Maar als je hem vergelijkt met die Two Notes Torpedo merk je toch erg veel verschil in nuance.

tnijland
14 januari 2016, 20:03
Lijkt me werkelijk een ideaal ding. Ik heb er geen praktijkervaring mee maar ik kan me goed voorstellen dat repetities veel beter verlopen. Eindelijk eens een zanger die zichzelf kan horen, zelf je eigen mix afstellen, geen overlast voor de buren, geen gehoorschade, etc. Volgens mij kun je zoveel beter luisteren. En dat ding heb je zo terugverdient met wat je uitspaart aan oefenruimtes.

T' is zeker de drummer die dwarsligt? Die moet dan op elektronische kit gaan spelen....


In onze studio oefenen we gezamenlijk met line-level instrumenten (heb ook een simpel elektronisch drumstel staan). Maar ik heb alles goed geïsoleerd en we spelen over een mini-PA systeem en ik heb daarom de Jamhub niet echt nodig. Wat ik zelf wel een krachtig feature vind is het feit dat je voor iedere muzikant een eigen monitor mix kunt maken.

Maar ja, de drummer speelt live met een echt drumstel. 2e nadeel zijn de toch wel lange instrument en headphone kabels die je dan nodig hebt. Jamhub (of Senheiser) zou eens moeten nadenken over een niet te duur draadloos DI systeem dat per persoon ook een ingebouwde monitor mixer biedt. Digitaal kan dat in deze tijd toch niet al teveel voorstellen...

Stillborn
15 januari 2016, 15:56
Heeft er trouwens iemand ervaring met goedkope, 8/10 button (4 preset, 4 command / tuner) midi footcontrollers?

De Peak fcb8n zou voor mij perfect zijn, maar wat zou het kosten om die tot in de Benelux te krijgen?
Want $290 met verzending + customs gaat waarschijnlijk nog heel erg prijzig worden :(

Iemand nog een andere suggestie die ik kan proberen?

De Behringer FCB1010 ken ik ondertussen, maar ik vroeg me af wat voor ander spul er nog gebruikt kan worden.

mattihafler
15 januari 2016, 16:05
Heeft er trouwens iemand ervaring met goedkope, 8/10 button (4 preset, 4 command / tuner) midi footcontrollers?

De Peak fcb8n zou voor mij perfect zijn, maar wat zou het kosten om die tot in de Benelux te krijgen?
Want $290 met verzending + customs gaat waarschijnlijk nog heel erg prijzig worden :(

Iemand nog een andere suggestie die ik kan proberen?

De Behringer FCB1010 ken ik ondertussen, maar ik vroeg me af wat voor ander spul er nog gebruikt kan worden.
Ik gebruik zelf de G-Lab GSC1.
Prima dingetje verder. Wel maar 1 midi output (maar met midi through nog n 2e apparaat te besturen)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Stillborn
15 januari 2016, 16:25
Ik gebruik zelf de G-Lab GSC1.
Prima dingetje verder. Wel maar 1 midi output (maar met midi through nog n 2e apparaat te besturen)

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Vrij prijzig (ik kijk al direct naar de GSC 2 en 3) en heeft misschien wat teveel features voor mij (fungeert primair als looper en niet als controller)

tnijland
17 januari 2016, 11:48
De Rocktron MIDI mate wellicht? Ik heb er nog eentje (nieuw) overgebleven uit een mislukt experiment ;-)

Stillborn
17 januari 2016, 23:02
Ik kan van iemand de Yamaha MFC10 vrij goedkoop overnemen.

Dat, samen met mijn 11R en de L2M speakers van het repetitiekot geven al een goeie testcase zonder dat ik er veel geld in moet pompen :)

Stillborn
17 januari 2016, 23:03
De Rocktron MIDI mate wellicht? Ik heb er nog eentje (nieuw) overgebleven uit een mislukt experiment ;-)

Deze leek me ook heel erg interessant.

Erik de Perik
17 januari 2016, 23:20
De Rocktron MIDI mate wellicht? Ik heb er nog eentje (nieuw) overgebleven uit een mislukt experiment ;-)

Die heb ik ook..... vind het niks.

Liquid_Metal
18 januari 2016, 16:16
Ik blijf zelf wisselen tussen een buizenversterker (Egnater Armageddon) en modelling (Axe-FX Ultra). Ik ervaar het gebrek aan dynamiek zoals KW omschrijft niet, maar speel inderdaad vooral harde muziek waarbij dynamiek op clean sounds niet zo naar voren komt.
De buizenversterker klinkt een stukje beter en ik vind het aanpassen van de sound makkelijker, maar de modeller komt zo goed in de buurt dat ik die liever meeneem i.v.m. de draagbaarheid.
Ik gebruik een Ground Control Pro met 2 expressiepedalen om niet te hoeven tapdansen (zie foto). Patchwissels behelzen vaak meerdere stappen, bv van clean met chorus en 1/8d delay naar lead met 1/4 delay. Losse pedalen op de grond hebben dat voor mij nooit gedaan dus ik heb ze in een loop gehad. Op dit moment gebruik ik echter geen pedalen omdat de Axe-FX die wat mij betreft zeer overtuigend doet, zeker in een live omgeving.

https://lh3.googleusercontent.com/-NBZ1fG99Vcs/VpzzNJEnRdI/AAAAAAAADSI/OJpWzusGdxg/s1152-Ic42/2016-01-18%25252015.10.58.jpg

D3nnis
18 januari 2016, 19:52
@liquid_metal: Als je wel je buizen amp gebruikt, gebruik je dan de axe fx als fx processor?

Liquid_Metal
18 januari 2016, 23:14
@liquid_metal: Als je wel je buizen amp gebruikt, gebruik je dan de axe fx als fx processor?

Ja, laatste tijd met 4-kabelmethode. Heb het ook wel met een looper en deels losse pedalen gedaan maar ik vind de effecten van de Axe best overtuigend. Zeker live.
Qua amp ben ik ook meer dan tevreden met de Axe-FX. Overweeg dus een AX8 te halen want die nieuwe generatie (II vs Ultra) klinkt vast nog beter. Het is zoveel minder sjouwen dan buizenamp + cabinet + rack.
De voornaamste reden dat ik een buizenbak mee zou sjouwen is voor de push op het podium die FRFR niet geeft. Dat geeft toch net een vettere kick. Het kan ook met enkel een eindversterker en cab, maar die zijn ook zwaar.

Stillborn
19 januari 2016, 10:00
Ja, laatste tijd met 4-kabelmethode. Heb het ook wel met een looper en deels losse pedalen gedaan maar ik vind de effecten van de Axe best overtuigend. Zeker live.
Qua amp ben ik ook meer dan tevreden met de Axe-FX. Overweeg dus een AX8 te halen want die nieuwe generatie (II vs Ultra) klinkt vast nog beter. Het is zoveel minder sjouwen dan buizenamp + cabinet + rack.
De voornaamste reden dat ik een buizenbak mee zou sjouwen is voor de push op het podium die FRFR niet geeft. Dat geeft toch net een vettere kick. Het kan ook met enkel een eindversterker en cab, maar die zijn ook zwaar.

Kan je de AX8 ergens testen?
Ik vind het redelijk vervelend dat als je een Axe unit wil, je gewoon op de wachtlijst komt.
Nergens (toch niet in Belgenlandje) kan je hem zomaar even testen?

Liquid_Metal
19 januari 2016, 15:55
Kan je de AX8 ergens testen?
Ik vind het redelijk vervelend dat als je een Axe unit wil, je gewoon op de wachtlijst komt.
Nergens (toch niet in Belgenlandje) kan je hem zomaar even testen?

Volgens mij zijn er geen winkels die 'm hebben. Alex (lid Yek1 hier) heeft mij publiek aangeboden dat ik 'm bij hem, in Leiden, kan horen. Hem kennende ben je daar ook zeker welkom. Hier het betreffende draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170033-Complimenten-aan-Fractal-aftersales-service/page2
Voor de Ultra ben je bij mij van harte welkom (nog een maandje in Bergen op Zoom, daarna regio Arnhem).

Stillborn
27 januari 2016, 11:04
Woop! Deel 2 van mijn FRFR rig is toegekomen.
De Line 6 Stagesource L2M. ZA-LIG geluid (dezelfde als reeds op het repetitiekot staan, dus ik weet wat te verwachten).

Deel 1 is mijn Eleven Rack, waar ik nog steeds heel tevreden over ben (hangt thuis wel aan KRK's, dus eigenlijk niet te vergelijken met zo'n speaker)
Deel 3 is mijn Voodoo Labs Ground Control midi unit die nog onderweg is.

De 11R had ik al en voor die andere 2 elementen heb ik echt enorm goeie deals kunnen sluiten.
Beetje de kat uit de boom gekeken en waarschijnlijk ook erg veel geluk gehad.

Deze repetitie zal het nog met buizen zijn.
Volgende repetitie waarschijnlijk volledig digitaal.

telecastermaster
27 januari 2016, 12:23
Deel 4 wordt dan een Torpedo CAB: http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/11-rack-torpedo-cab-better.1410846/ ;) (http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/11-rack-torpedo-cab-better.1410846/)

Stillborn
27 januari 2016, 12:52
Deel 4 wordt dan een Torpedo CAB: http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/11-rack-torpedo-cab-better.1410846/ ;) (http://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/11-rack-torpedo-cab-better.1410846/)

Die zie je inderdaad vaak opduiken.
Eerst maar even kijken of het met ligt, deze rig. Zo'n torpedo is echt niet goedkoop.

Stillborn
28 januari 2016, 14:44
Als alternatief voor een Torpedo als cab IR, heeft er hier iemand ervaring met Logidy EPSi?
Ik hoor er heel veel goeie dingen over, zeker icm Eleven Rack...

telecastermaster
28 januari 2016, 18:22
Alleen ervaring met de TN Torpedo CAB.

Het verschil is volgens mij
Torpedo CAB: schakelbaar, opslag vele presets; ergo: geschikt voor live gebruik
EPSi: 1 IR per keer laden, aan-uit schakelen; geschikt voor studio gebruik.

Anyway, je kunt over de verschillen gemakkelijk info vinden. Bv hier: http://www.elevenrackpresets.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=42039

Ik kwam wel deze tegen. Geen ervaring mee, maar ziet er beslist interessant uit!
http://www.thomann.de/nl/amt_pangaea_cp_100.htm

FruscianteFan
28 januari 2016, 18:47
Maar wat is voor de techniekers dan het verschil (in ervaring) met een line-level of mic-level mix?
Een bassist durft vaak ook wel eens de DI van zijn head te gebruiken. Komt op hetzelfde neer toch?
Of zie ik hier iets over het hoofd en is het veel complexer dan dat ik aanhaal?
Bij presets is het volumeverschil veel groter, zeker als je niet op het podium de balans bepaalt.

D3nnis
28 januari 2016, 19:36
Mis ik iets? Presets hebben toch niks te maken met lijn versus microfoon richting mengtafel sturen?

Stillborn
28 januari 2016, 20:01
Alleen ervaring met de TN Torpedo CAB.

Het verschil is volgens mij
Torpedo CAB: schakelbaar, opslag vele presets; ergo: geschikt voor live gebruik
EPSi: 1 IR per keer laden, aan-uit schakelen; geschikt voor studio gebruik.

Anyway, je kunt over de verschillen gemakkelijk info vinden. Bv hier: http://www.elevenrackpresets.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=42039

Ik kwam wel deze tegen. Geen ervaring mee, maar ziet er beslist interessant uit!
http://www.thomann.de/nl/amt_pangaea_cp_100.htm

Volgens mij is inderdaad de grootste downside van de EPSi dat er geen midi in op zit: schakelen kan dus niet nee :)

Stillborn
28 januari 2016, 20:02
Bij presets is het volumeverschil veel groter, zeker als je niet op het podium de balans bepaalt.

De rig output volumes stel je op voorhand in, denk ik dan?
Bij de 11R is er een handige feature waarbij je alle presets snel tegelijk kan aanpassen.

Stillborn
6 februari 2016, 22:01
Is er hier iemand met een Two Notes Torped (CAB of live) die hij als FRFR icm met een modeler (liefst Eleven Rack natuurlijk) gebruikt?
Ik heb er nu eentje hier ter test, maar meestal klinken de sounds "anders" en niet "beter".
Heb er natuurlijk ook nog maar een paar uurtjes mee gepield, maar misschien kan iemand me op weg helpen?

Als ik een google search doe, vind ik niet veel volk die in mijn situatie zit. Ofwel posten ze gewoon niet :p

Erik de Perik
6 februari 2016, 22:07
Dit komt over als een wanhopige poging om de normale gang van zaken om te zetten naar modeling, maar dit blijkt dan niet echt te werken, zou het wel moeten doen en we blijven proberen.......

Stillborn
6 februari 2016, 23:03
Dit komt over als een wanhopige poging om de normale gang van zaken om te zetten naar modeling, maar dit blijkt dan niet echt te werken, zou het wel moeten doen en we blijven proberen.......

Nee hoor, want de 11R op z'n eigen klinkt al heel lekker met de presets die ik nu gebruik.
Ik heb nu gewoon de Torpedo ter test omdat ik wel lees dat hij een verschil kan maken, maar voorlopig hoor ik het niet.

Erik de Perik
7 februari 2016, 01:33
Nee hoor, want de 11R op z'n eigen klinkt al heel lekker met de presets die ik nu gebruik.
Ik heb nu gewoon de Torpedo ter test omdat ik wel lees dat hij een verschil kan maken, maar voorlopig hoor ik het niet.

Laat eens wat horen dan.......

tnijland
7 februari 2016, 15:52
Is er hier iemand met een Two Notes Torped (CAB of live) die hij als FRFR icm met een modeler (liefst Eleven Rack natuurlijk) gebruikt?
Ik heb er nu eentje hier ter test, maar meestal klinken de sounds "anders" en niet "beter".
Heb er natuurlijk ook nog maar een paar uurtjes mee gepield, maar misschien kan iemand me op weg helpen?

Ik begrijp de combinatie niet helemaal. De Torpedo CAB bevat alleen een power amp, speaker en microfoon simulator. Dat heb je dus ook allemaal al in je Eleven Rack zitten en daardoor zou het niet goed kunnen klinken.

Als je dit al samen met een Eleven Rack zou willen combineren, dan zou ik een losse preamp nemen (liefst buizen), alleen de effecten van de Eleven Rack gebruiken en dat naar de Torpedo CAB sturen die dan de eindtrap, speaker en microfoon voor zijn rekening neemt.

Een andere oorzaak kan zijn dat door de vele analoog->digitaal en digitaal->analoog omzettingen het geluid teveel gedegradeerd wordt in kwaliteit.

telecastermaster
7 februari 2016, 15:55
Mee eens. Heb je de cab simulator van de 11 Rack uitstaan?

Stillborn
7 februari 2016, 17:28
Laat eens wat horen dan.......

Wil je per sé je gelijk halen?


Ik begrijp de combinatie niet helemaal. De Torpedo CAB bevat alleen een power amp, speaker en microfoon simulator. Dat heb je dus ook allemaal al in je Eleven Rack zitten en daardoor zou het niet goed kunnen klinken.

Als je dit al samen met een Eleven Rack zou willen combineren, dan zou ik een losse preamp nemen (liefst buizen), alleen de effecten van de Eleven Rack gebruiken en dat naar de Torpedo CAB sturen die dan de eindtrap, speaker en microfoon voor zijn rekening neemt.

Een andere oorzaak kan zijn dat door de vele analoog->digitaal en digitaal->analoog omzettingen het geluid teveel gedegradeerd wordt in kwaliteit.

De cab/mic simulaties van de 11R zijn het zwakke punt van het apparaat.
Het geluid lijkt me niet te degraderen, want ik hang momenteel de Torpedo in de FX Loop van mijn 11R


Mee eens. Heb je de cab simulator van de 11 Rack uitstaan?

Cab sims staan af :)

Jongens, begrijp me niet verkeerd: het klink heel erg goed met deze combinatie hoor!
Maar het klonk, met de juiste presets en EQs, ook al heel erg goed met enkel de 11R.
Ik vraag me dus alleen af, of het de moeite is dat ik de Torpedo Live icm de 11R hou, of gewoon de 11R ga gebruiken en de Torpedo terugstuur.

tnijland
7 februari 2016, 21:05
Dat zou ik dan ook meteen doen want ik geloof er niet in dat een Torpedo of Eleven Rack enorm zullen verschillen in kwaliteit. Maar misschien degradeert het totaal mogelijk wel omdat je extra digitaal analoog en vice versa conversies introduceert. Je moet het dan dus alleen doen voor de extra CAB simulaties die allemaal anders zijn maar niet perse beter.

Nu zal het waarschijnlijk wel meevallen omdat het beide goede apparaten zijn met resp. 24bits variabel sample rate en 32 bit / 96 kHz conversie maar er kan altijd verlies optreden door kleine rekenfoutjes.

De Torpedo kan externe user cabs toepassen maar ik zou in een thuis situatie gaan voor een eleven rack optie zoals:

http://elevenrackusers.blogspot.nl/2012/05/expand-your-tonal-possibilities-with.html

Een ander alternatief is toch een simpele analoge cab simulator die vaak minder flexibel is maar toch weer beter klinkt. Probeer het ook vooral eens met een buizen component in de keten om het geheel wat warmer en voller te maken. Je bent overigens van harte welkom om een keertje bij mij thuis e.e.a. te proberen.

Erik de Perik
8 februari 2016, 01:29
Wil je per sé je gelijk halen?

Nee, ik wil 'm horen.

Stillborn
8 februari 2016, 12:39
Nee, ik wil 'm horen.

Zal proberen om komende week wat spulletjes op te nemen

Liquid_Metal
8 februari 2016, 14:21
De cab loader van de Axe-FX Ultra klinkt beduidend minder dan de Torpedo Wall of Sound III software, getest met dezelfde cab sims. Voor live vind ik de Ultra prima maar voor opnames gebruik ik de WOS III.
Ik kan me voorstellen dat zich een vergelijkbaar fenomeen voordoet tussen de 11R en de Torpedo CAB/Live.

Stillborn
8 februari 2016, 16:22
De cab loader van de Axe-FX Ultra klinkt beduidend minder dan de Torpedo Wall of Sound III software, getest met dezelfde cab sims. Voor live vind ik de Ultra prima maar voor opnames gebruik ik de WOS III.
Ik kan me voorstellen dat zich een vergelijkbaar fenomeen voordoet tussen de 11R en de Torpedo CAB/Live.

Speel je dan live over een poweramp (buizen / solid state)? of ga je direct naar de PA / monitors?

Erik de Perik
8 februari 2016, 21:37
Zal proberen om komende week wat spulletjes op te nemen

Fijn. Ik ben serieus geïnteresseerd, maar niet (meer) op de hoogt van wat er tegenwoordig uit komt. Beetje klooien in de muziekwinkel gaat 'm ook niet worden, dan hoor liever ik iemand die het zelf uitgevogeld heeft. Ik heb hier wel wat simulatie software op de Mac, maar dat gaat over nearfields en dan hoor je de tweeters te veel naar mijn smaak.

Stillborn
10 februari 2016, 17:40
Dat zou ik dan ook meteen doen want ik geloof er niet in dat een Torpedo of Eleven Rack enorm zullen verschillen in kwaliteit.

Gisteren heb ik het apparaat nog een kans gegeven. Vandaag ingepakt om terug te sturen.

tnijland
10 februari 2016, 22:06
Ik geef je in dat opzicht ook groot gelijk. Natuurlijk is de Torpedo iets beter maar dat blijft gerommel in de marge. Wil je echt een verschil maken, dan zul je toch een echte buizen preamp moeten toevoegen en daar met analoge drive pedalen een goede basis sound proberen te maken.

Stillborn
11 februari 2016, 13:55
Ik geef je in dat opzicht ook groot gelijk. Natuurlijk is de Torpedo iets beter maar dat blijft gerommel in de marge. Wil je echt een verschil maken, dan zul je toch een echte buizen preamp moeten toevoegen en daar met analoge drive pedalen een goede basis sound proberen te maken.

Kan zijn hoor, maar voorlopig ben ik eigenlijk best tevreden van de 11R zelf, zonder ook maar enige addons.

Ik had 3 patches op voorhand klaargestoomd voor de repetitie (voornamelijk Singtall presets, die écht goed zijn):
Soldano Clean
JCM800 Dirt
Mesa/Boogie MKII Heavy

Klonk echt heel erg goed samen met de band, rechtstreeks naar een fullrange speaker.
Misschien dat ik in de toekomst nog wat andere configuraties probeer (as in Preamp / Poweramp / Logidy EPSi / ...) maar voorlopig ben ik best tevreden :)

Liquid_Metal
11 februari 2016, 22:43
Speel je dan live over een poweramp (buizen / solid state)? of ga je direct naar de PA / monitors?

Heb het beide geprobeerd, maar via PA enkel over daar beschikbaar spul, nooit met eigen monitor. In die vergelijking vind ik de buizen poweramp + gitaar cab iets lekkerder, het voelt iets rauwer. Maar als de monitormix goed is klinkt dat ook erg goed dus ik heb geen enorme voorkeur.
Ik zie mezelf nog wel eens in-ear overstappen en dan hoor je zo'n cab niet meer. Dan wordt het sowieso een gemic'd signaal en wat mij betreft doet modelling dan niet onder voor een conventionele gitaarversterker.