PDA

View Full Version : Nieuw type (budget) Gretsch voor 2016.



Mr.Fingers
9 januari 2016, 14:33
Vanmiddag tegengekomen in de plaatselijke muziekwinkel: de Streamliner-reeks. Zitten met een prijs van rond de 550€ onder de Electromatic, en hebben een typische jaren '50 look, met de grote blockinlays. Van wat ik kon zien erg degelijk gebouwd, maar echter wel met (hernoemde) Gretschbuckers, het grote pijnpunt en zwakke plek van de G52xx reeks, en met goedkoop aanvoelende plastieken knoppen.

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/gretsch_zpsgay5vpuj.jpg
van boven naar onder:
G2420(T) (full-hollow)
G2622(T) (centerblock, de rode ook linkshandig)
G2655(T) (centerblock, kleiner formaat van body)

episua
9 januari 2016, 18:46
Zag ze ook al op de gretschpages voorbij komen.
Made in Indonesië (samick).
Ziet er erg goed uit. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Vind stiekem die groene dubbelkut wel erg leuk met centerblock.

Mitch
9 januari 2016, 20:54
Doublecut alleen met centerblock? Da's een gemiste kans, zo'n double cut thinline als full hollow is juist geweldig. Aparte volumes, master tone en master volume lijkt me? Dat hebben ze volgens mij nog nooit eerder gebruikt. Apart en ik denk behoorlijk nuttig (als je er andere elementen ingegooid hebt dan, die GBs zijn inderdaad bagger).
Wel leuk dat ze de naam Streamliner weer recyclen. Ik had 2 van de drie incarnaties (geen 50s, wel 60s en 00s), nu dus 2 van de 4 :D

denis.hermans
10 januari 2016, 19:30
Die gitaren zien er inderdaad wel leuk uit. Wel raar dat die "verguisde" pickups terugkeren. Commercieel lijkt dit een rare zet.

Barloef
10 januari 2016, 20:06
Gloeiende.ben ik net een beetje overmn LP gas heen....Die groene g2622 is echt mooi. Iemand enig idee of de kwaliteit vergelijkbaar is met de eerdere electrimatic modellen? Die vond ik namelijk behoorlijk goed. Maar deze modellen zijn nog goedkoper.

Joost de Ruig
10 januari 2016, 20:14
Wat voor pickup's passen er qua formaat als alternatief in deze Gretsch?

Tabula Rasa
10 januari 2016, 20:18
Lijkt me gewoon een humbucker maatje.

FruscianteFan
10 januari 2016, 20:35
Doublecut alleen met centerblock? Da's een gemiste kans, zo'n double cut thinline als full hollow is juist geweldig. Aparte volumes, master tone en master volume lijkt me? Dat hebben ze volgens mij nog nooit eerder gebruikt. Apart en ik denk behoorlijk nuttig (als je er andere elementen ingegooid hebt dan, die GBs zijn inderdaad bagger).
Wel leuk dat ze de naam Streamliner weer recyclen. Ik had 2 van de drie incarnaties (geen 50s, wel 60s en 00s), nu dus 2 van de 4 :D

Heeft mijn G5422 ook...

Maar wat bezielt Gretsch? Hadden ze nog teveel van die pickups liggen ofzo?

Triggy
10 januari 2016, 20:38
Wat voor pickup's passen er qua formaat als alternatief in deze Gretsch?

Gewoon vervangen door Filtertrons TV-jones Classics of Brian Setzer Signatures

FruscianteFan
10 januari 2016, 20:42
...of gewoon Gretsch HS Filtertrons.

Ik vind al die TV Jones - althans, voorzover ik ze bewust heb gehoord - zo braaf klinken. Beetje vlak zelfs.

marco v
10 januari 2016, 20:46
Ik ben aan het kijken voor een Gretsch. Ik twijfel enorm tussen een 5420 en een USA model. De laatste wil ik graag, maar om zoveel geld eraan uit te geven moet ik zeker weten dat het een blijvertje is. Misschien dat ik een Chineesje neem om te proberen of het bij me past(geluid van de Gretsch vind ik geweldig), maar is dat niet zonde(qua geluid en feel zal deze ongetwijfeld ver beneden de kwaliteit van een USA liggen en gaat hij daardoor weer snel weg) De looks zijn leuk, al vind ik die knoppen verschrikkelijk.

Joost de Ruig
10 januari 2016, 20:47
Gewoon vervangen door Filtertrons TV-jones Classics of Brian Setzer Signatures

"Gewoon" is in dat geval wel een grapje van €320,- (zonder montage) voor een gitaar van €500,- , dus kijk ik ook even naar iets voordeligere alternatieven.

arjanb01
10 januari 2016, 20:58
Zinloze upgrade inderdaad. Ga dan voor een tweedehandse USA Gretch. Tweedehands rond de 2000 eu, nieuw schrikbarend onbetaalbaar🙈

Triggy
10 januari 2016, 21:29
Volgens mij wordt hier de Japanse pro-line Gretsch verward met de koreaanse/chinese 5xxx series.
Vanaf 1989 worden alle Gretsches (behoudens de Custom shop) in het verre oosten gebouwd.

FruscianteFan
10 januari 2016, 21:53
Zinloze upgrade inderdaad. Ga dan voor een tweedehandse USA Gretch. Tweedehands rond de 2000 eu, nieuw schrikbarend onbetaalbaar��

Voor dat geld heb je misschien een Japanner :)

episua
10 januari 2016, 23:19
De pickups zijn dus niet hetzelfde als de oude 'gretschbuckers'. Ze zijn door Tim Shaw en het gretsch team ontwikkeld volgens Joe Carducci (Gretsch sales man) op het gretschpages forum. Volgens de eerste reviewer daar die ook op de prolines speelt zijn ze heel behoorlijk!

Joost de Ruig
10 januari 2016, 23:24
Bedankt voor deze toevoeging. Deze info maakt deze gitaar wel wat interessanter.
Ik lees net dat ze Broad'Tron heten.

Joost de Ruig
10 januari 2016, 23:35
Van een website:


Big, bold and righteous, the G2420T Streamliner Single Cutaway Hollow Body with Bigsby is designed for the modern guitarist who yearns for something beyond the norm. A commanding guitar for powerful players, the G2420T’s modern sonics, updated electronics and authentically elegant style create the latest iteration of That Great Gretsch Sound!

The secret to the Streamliner’s sound is a new offering from Gretsch—the Broad’Tron humbucking pickup. Specifically designed by the expert engineers at Gretsch for the Streamliner, this high-output pickup spawns robust lows, pristine highs and a throaty midrange for a unique tone that blends well with other instruments in a band context. This sonic power is harnessed and shaped by the traditional control layout—neck and bridge pickup volume controls, a master tone control, master volume control and three-way pickup switching. A fast-playing 12”-radius rosewood fingerboard with elegant pearloid block inlays and 22 medium jumbo frets sits atop the white-bound nato neck with a thin “U”-shaped profile—ideal for chord work or firing off hotrodded riffing. Add some shimmer and expression to your playing with the Bigsbylicensed B60 vibrato tailpiece while the Adjustomatic bridge with secured rosewood base and synthetic bone nut grant amazing tuning stability. Parallel tone bars reinforce the top, allowing free vibration for familiar hollow body tone while providing a more balanced voice.

All the classic eye-catching style you’ve come to expect from Gretsch is here—vintage-style gold control knobs, F Holes, elegant two-ply white and black body binding, slick-looking nickel hardware, arched laminated maple construction and singleply black pickguard with Gretsch logo. Nearly impossible to put down once you pick it up and start playing, the G2420T Streamliner Single Cutaway Hollow Body with Bigsby is an astounding take on the classic sound and style you’ve come to expect from Gretsch.

FruscianteFan
10 januari 2016, 23:51
Van een website:


Goeie bronvermelding ;)

Joost de Ruig
11 januari 2016, 00:00
Goeie bronvermelding ;)

Sorry, je hebt gelijk. LaenenMusic vermeldt deze tekst op haar website, maar heeft het duidelijk geknipt en geplakt vanuit een marketingbrochure o.i.d.

Zelf vind ik het altijd jammer als shops niet even de moeite nemen hier hun eigen tekst van te maken. Al is het maar door het simpelweg te vertalen....

Triggy
11 januari 2016, 00:05
http://gretschpages.com/forum/modern-gretsch-guitars/in-the-right-part-of-the-pages-again-new-streamliner-series-out-now/53515/page1/

Joost de Ruig
23 januari 2016, 17:18
Iemand al eentje in zijn handen gehad?

episua
23 januari 2016, 18:58
Heb ze in Leeuwarden even getest. Gewoon goed voor het geld. Zijn wel een beetje hun eigen concurrent geworden voor de electromatic serie. Slappe snaartjes en afstelling vond ik niet fijn maar daar valt wel door heen te luisteren. Het is tenslotte geen dure gretsch. Pickups klinken wel twangy. Modellen met centerblock zijn ook heel licht van gewicht. Schijnbaar is de markt nog niet verzadigd in die prijsklasse wat betreft hollowbody gitaren. Een electromatic van pak m beet 800 euro's vind ik niet veel geld voor een gretsch, maar ja toch 300 duurder dan veel van z'n concurrentie.

MarkS
26 januari 2016, 14:33
Beschouwd als zijnde "minder" tov oude Electromatics… NATO neck, PU's (tegenstrijdige berichten, new design t.o.v. oude relabelde stock…), knoppies, en zouden meer Gibson dan Gretsch klinken. Goedkoopste upgrade is een setje GFS'jes er in.

Ik spaar nog ff een heel klein beetje door voor een G5420T (en een Compton/TrueArc brug)

FruscianteFan
26 januari 2016, 15:13
Beschouwd als zijnde "minder" tov oude Electromatics… NATO neck, PU's (tegenstrijdige berichten, new design t.o.v. oude relabelde stock…), knoppies, en zouden meer Gibson dan Gretsch klinken. Goedkoopste upgrade is een setje GFS'jes er in.

Ik spaar nog ff een heel klein beetje door voor een G5420T (en een Compton/TrueArc brug)

Als je een Gretsch kunt upgraden met een GFS, is het niet erg goed gesteld met de pickups?

Overigens, ik kijk regelmatig naar zo'n brug. Maar zijn die krengen echt hun geld waar? Heb namelijk eigenlijk niet zoveel problemen met de stock brug - althans, niet sinds ik er wat hars/rosin onder heb gewreven waardoor hij prima op zijn plek blijft.

MarkS
26 januari 2016, 15:23
Als je een Gretsch kunt upgraden met een GFS, is het niet erg goed gesteld met de pickups?

Overigens, ik kijk regelmatig naar zo'n brug. Maar zijn die krengen echt hun geld waar? Heb namelijk eigenlijk niet zoveel problemen met de stock brug - althans, niet sinds ik er wat hars/rosin onder heb gewreven waardoor hij prima op zijn plek blijft.

Gaat niet zozeer om het verschuiven, maar vooral om ontstemmen met een Bigsby… En schijnt ook een pak te schelen qua tone/sustain. 70 USD voor een fatsoenlijke Compton brug is de kop toch ook niet? TruArc is wat duurder. Genoeg mensen op Gretschpages of die andere Gretschsite te vinden die hun Gretschbuckers er af slopen voor een setje GFS.

Mr.Fingers
26 januari 2016, 15:27
Als je een Gretsch kunt upgraden met een GFS, is het niet erg goed gesteld met de pickups?

Die gretschbuckers (of ze nu redesigned zijn of niet) zijn gewoon ordinaire humbuckers (zoals je kunt vinden in een Epiphone Les Paul, Dot,...). Ze klinken modderig, ongedefinieerd en passen niet op dit type gitaar. Dat was de zwakke plek van de 52xx reeks, en hebben ze opgelost met de 54xx reeks en hun blacktop filtertrons. Afgezien van dat zijn die streamliner gitaren wel gewoon goed voor het geld.

episua
26 januari 2016, 15:31
De pickups (broad-tron) in de Streamliner zijn dus NIET hetzelfde als de Gretschbuckers die eerder bij de 5120 etc zijn gebruikt. Ze klinken echt veel helderder, meer 'twangy'.

Heb op mijn zwarte 6120 een brass Tru-arc gezet. Voegt echt meer massa, en dus sustain toe. Vond het wel heel erg veel geld voor een brug maar de kwaliteit is wel top.
Heb op mijn 6118 nog wel T.O.M. brug zitten. Wel een goede Gotoh hoor, want die standard 'rammeldraadje' dingen die Gretsch op veel 'proline' gitaren zet is kwalitatief uitermate teleurstellend.

FruscianteFan
26 januari 2016, 15:49
Gaat niet zozeer om het verschuiven, maar vooral om ontstemmen met een Bigsby… En schijnt ook een pak te schelen qua tone/sustain. 70 USD voor een fatsoenlijke Compton brug is de kop toch ook niet? TruArc is wat duurder. Genoeg mensen op Gretschpages of die andere Gretschsite te vinden die hun Gretschbuckers er af slopen voor een setje GFS.

Ik heb het idee dat het ontstemmen bij mij vooral komt door de speling in de Bigsby. Als ik de Gretsch stem, is een ruk aan de snaren en dan een klein tikje tegen de bigsby meestal de remedie - dat doe ik eigenlijk vaker dan dat ik daadwerkelijk de stemknoppen verstel. Denk aan: bigsby verstellen na elke keer heftig (HEFTIG!) gebruik ervan, echt stemmen misschien twee keer een snaar op een set van een uur.

Overigens: het maakt echt een wereld van verschil wat voor snaren je gebruikt. Ik heb er nu een tijdje 12-52 op, daarvoor was de stemming vaak wel een ramp.

Wat me tegenstaat aan die twee bruggen: de Compton heeft geen slots voor de snaren, lijkt me erg raar. De TruArc is dan weer niet compensated, geloof ik, en ik vind het raar dat je de afmeting van je snaren door moet geven.

MarkS
26 januari 2016, 15:56
Ik heb het idee dat het ontstemmen bij mij vooral komt door de speling in de Bigsby. Als ik de Gretsch stem, is een ruk aan de snaren en dan een klein tikje tegen de bigsby meestal de remedie - dat doe ik eigenlijk vaker dan dat ik daadwerkelijk de stemknoppen verstel. Denk aan: bigsby verstellen na elke keer heftig (HEFTIG!) gebruik ervan, echt stemmen misschien twee keer een snaar op een set van een uur.

Overigens: het maakt echt een wereld van verschil wat voor snaren je gebruikt. Ik heb er nu een tijdje 12-52 op, daarvoor was de stemming vaak wel een ramp.

Wat me tegenstaat aan die twee bruggen: de Compton heeft geen slots voor de snaren, lijkt me erg raar. De TruArc is dan weer niet compensated, geloof ik, en ik vind het raar dat je de afmeting van je snaren door moet geven.

Compton wordt volgens mij juist ingevijld op de door jou op te geven snaardikte, zo begreep ik het. Schijnt wel dat ie voor de G snaar vooral compensated is voor een omwonden G-snaar.
Qua ontstemmen verdenk ik toch eerder de brug en zeker de nut dan door de Bigsby (zolang je em niet als een Floyd gebruikt tenminste…) Speling op een Bigsby? krijg ik alleen voor elkaar als ik de moer onder de veer wat losser draai, maar krijg dan alleen speling op de arm t.o.v d rest, niet op het geheel. Ik zou niet weten wat ik er verder nog aan zou kunnen afstellen.
Qua Bigsby is een Reverend soft touch spring ms iets voor je. Heb ik toevallig eergisteren besteld nadat ik van de week een Reverend vast had met zo'n veer. Veel soepeler.

FruscianteFan
26 januari 2016, 16:00
Compton wordt volgens mij juist ingevijld op de door jou op te geven snaardikte, zo begreep ik het.
Qua ontstemmen verdenk ik toch eerder de brug en zeker de nut dan door de Bigsby(zolang je em niet als een Floyd gebruikt tenminste…) Schijnt wel dat ie voor de G snaar vooral compensated is voor een omwonden G-snaar. Qua Bigsby is een Reverend soft touch spring ms iets voor je. Heb ik toevallig eergisteren besteld nadat ik van de week een Reverend vast had met zo'n veer. Veel soepeler.

Nee man, hoe hoger de spanning des te beter ;). En ja ik wil de Bigsby nog weleens misbruiken...

WesleyD
26 januari 2016, 18:29
Compton vs TOM:
http://i166.photobucket.com/albums/u99/Fetthunter/IMG_3853c_zps0956eef8.jpg

Tru-arc:
http://d13z1xw8270sfc.cloudfront.net/origin/20065/tru_arc1.jpg

Die Compton is meer een Bigsby compensated brug, die tru-arc meer een rocking bar.

Squier4ever
27 januari 2016, 08:19
Ik heb een brass TruArc voor op m'n Gretsch maar gebruik tegenwoordig weer de originele TOM (zonder draadje)....

Pepe
27 januari 2016, 09:40
Een rocking bar klinkt super en geeft geen problemen voor intonatie of bigsby, 5 of 6 tientjes. Vind hem zelfs beter dan de Tom klinken die origineel op de '71 Roc jet zit.
Maar misschien ben ik gewoon niet subtiel genoeg, ik sluit het niet uit.

WesleyD
27 januari 2016, 09:56
Probleem met een originele rocking bar is alleen dat ze niet de exacte radius van de neck volgen, waar bijvoorbeeld de tru-arc dat wel doet. Mits je de goede bestelt, natuurlijk :)

Mr.Fingers
2 februari 2016, 19:23
https://www.youtube.com/watch?v=38jWjw_ePJM

Joost de Ruig
2 februari 2016, 19:38
De hele serie is geprijst tussen de €470 en €540 en ik moet zeggen dat Gretsch voor dat geld een heel aardige serie op de markt lijkt te hebben gebracht. Maar eerst zelf eens proberen, hoewel ik geenszins op zoek ben.

FruscianteFan
3 februari 2016, 12:06
Ik word hier niet echt warm van...

Pepe
3 februari 2016, 12:10
Nou, ik ook niet.
Ik moet wel zeggen, ze doen ook hun best om het niet als Gretsch te laten klinken.

Die zelfde harde fuzzy eighties toon hoor je bij de Greg Koch Wildwood filmpjes, alsof er in de tussentijd niks gebeurt is.

Hendriks
3 februari 2016, 12:24
Acht er staat Gretsch op en ze zien eruit als een Gretsch , dat zal veel kopers lokken . Waarschijnlijk staat MP erover een jaar vol mee.

FruscianteFan
3 februari 2016, 12:56
Nou, ik ook niet.
Ik moet wel zeggen, ze doen ook hun best om het niet als Gretsch te laten klinken.

Die zelfde harde fuzzy eighties toon hoor je bij de Greg Koch Wildwood filmpjes, alsof er in de tussentijd niks gebeurt is.

Ja echt... eerst uitleggen waarom die filtertrons zo briljant zijn, en vervolgens "dat, maar dan veeeeul meer output". Het is wat me trekt aan de blacktop Gretsches: ik heb nu 2,5 jaar mijn Gretsch en ik heb nog geen behoefte gehad om de pickups te vervangen.

WesleyD
3 februari 2016, 15:10
....Het is wat me trekt aan de blacktop Gretsches: ik heb nu 2,5 jaar mijn Gretsch en ik heb nog geen behoefte gehad om de pickups te vervangen.
Die blacktops klinken eigenlijk dan ook gewoon als een filtertron, met net iets andere karakteristieken. Die nieuwe broadtrons niet.

Dit krijg je als je je doelgroep probeert te verbreden. Dan ga je snel typische USP's aan de kant schuiven voor een generieke sound.

Duhsjaak
4 februari 2016, 18:45
Ik persoonlijk heb het idee dat de Gretsch zich zelf een beetje heeft overleefd.
Eindeloze series onpersoonlijke cijfers. Kan aan mij liggen maar 4711 is oude Eau de cologne.
Stump o matic? Heeft een vriendje van mij last van. Heeft ernstig suiker. Dus verliest stukje bij beetje delen van zijn benen.

De serie klinkt agressief in mijn oren. Weliswaar meer baf en oempf volgens het glimmende schedeltje. Maar ja, zitten we op meer baf te wachten? Ik niet echt dus.

Wil je een mooi klinkende Gretsch achtige?
Luister dan eens naar een Cort Sunset I of Sunset II.

Klinken veel mooier dan een Gretsch uit deze serie. En zitten super goed in elkaar. Mechanisch en electrisch.
Maar wie weet, wen ik er nog aan. Alles went, behalve een vent, toch?

Interesting voor mensen, die op de naam af gaan en niet precies weten hoe mooi een G ook kan klinken. Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus