PDA

View Full Version : na ongeveer een half uurtje vervelend bij-geluid in mijn Mesa Studio Preamp....



JGD
9 januari 2016, 12:25
Goedemorgen,

Ik heb sinds een maandje of 3 een Mesa Boogie Studio Preamp.

Daar ben ik op zich zeer tevreden mee, heb precies het geluid dat ik zocht.

Echter, ik merk dat als ik hem aanzet, ik na een tijdje (half uurtje oid) een gek bij-geluid krijg in hetgeen ik speel.
Een soort extra trilling. Vooral pijnlijk duidelijk hoorbaar als je bijv. mooie langzame solo-noten speelt.
Dus geen non-stop bij-geluid dat hoe dan ook uit de amp komt, maar een geluid op het moment dat je iets speelt. Je slaat een toon aan en los van de distortion, klinkt er nog een soort rrrrrrrrr doorheen.

Het is niet mijn gitaar en het is niet mijn poweramp, dat heb ik getest.
Ook heeft mijn Mesa Boogie spiksplinter nieuwe buizen.


Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Of er ervaring mee?


Ik baal er van, want ben net zo blij met deze amp.

Bvd!

Pepe
9 januari 2016, 12:29
Ghost notes? De ene amp is er gevoeliger voor dan de andere en de Mesa's zijn dat. Maar dat is enkel poweramp dacht ik....

JGD
9 januari 2016, 12:33
Nee, dit is echt meer, je hoort echt dat er iets niet goed is.

EDIT: je hoort het verschil ook heel duidelijk; eerst is het er nog niet en op een gegeven moment ontstaat het.

Plant
9 januari 2016, 13:14
Ding warmt intern langzaam op na aanzetten, dus het probleem lijkt temperatuur-gerelateerd als het elke keer na een half uur ontstaat. Krijgt ie wel voldoende ventilatie?

JGD
9 januari 2016, 13:16
Hij zit in een standaard SKB achtige flightcase, 6HE.
Voor- en achterkant van de flightcase uiteraard open tijdens spelen en boven de amp heb ik 1HE lege ruimte...

Plant
9 januari 2016, 13:39
OK.

Neemt niet weg dat de amp toch steeds opwarmt en afkoelt en door rek en krimp b.v. een slechte soldering kan scheuren. Bij opwarmen valt die verbinding weg.
Ik zou de amp even daarop (laten) checken.

http://www.antron.pwp.blueyonder.co.uk/images/Misc/Forums/Boiler/Joint1.jpg

Erik de Perik
9 januari 2016, 17:38
Al eens tegen de buizen getikt terwijl de versterker aan staat?

JGD
9 januari 2016, 18:24
Nee. Wat zou dat doen of aantonen? Ik ben daar niet bekend mee?

Erik de Perik
9 januari 2016, 18:55
Nee. Wat zou dat doen of aantonen? Ik ben daar niet bekend mee?

Of er een microfonische buis tussen zit oftewel een buis die geluid via de luispreker maakt als je er tegen tikt.

Pepe
9 januari 2016, 18:56
Het is een beetje flauw om te zeggen maar het is of een slecht contact of een onderdeel dat niet naar behoren werkt. Als temperatuur in het geding is wijst dat waarschijnlijk op een slecht contact. Een gebroken print in de plaat zoals Plant zegt, daar zet ik mijn geld op.

JGD
13 januari 2016, 12:23
Dank voor alle reacties.
Ik ga hem eerdaags maar eens weg brengen dan.

JGD
27 februari 2016, 12:06
En rarara, wat was het probleem?
De aarde schakelaar!
Er was helemaal niets kapot.

Leek me leuk om nog ff te delen.

Gr,

Dutch66
28 februari 2016, 11:12
En rarara, wat was het probleem?
De aarde schakelaar!
Er was helemaal niets kapot.

Leek me leuk om nog ff te delen.

Gr,


hmmmm, die dan na een half uurtje problemen gaat opleveren....., ik hoop voor je dat je gelijk hebt
maar ik zie even niet het verband tussen het probleem en de aarde schakelaar..

JGD
29 februari 2016, 09:23
Tsja, ik ben totaal niet technisch dus ik kan niet oordelen. Maar ik had heel concreet een gek geluid en nu niet meer. Ook proef op de som genomen in oefenruimte, waar hij 3 uur lang flink op zijn broekje heeft gehad.

De reparateur dacht overigens wel meteen aan "iets" voeding-gerelateerds.

JGD
24 juli 2016, 09:12
>>Update<<

Jullie hadden gelijk.
De ground switch was/is het ook niet.
Het probleem kwam enige tijd later weer net zo hard terug.
Soms meteen, soms niet, soms na een uur, geen peil op te trekken.
Ik heb hem een aantal maanden even links laten liggen, maar nu toch weer opgepakt.

Afgelopen vrijdag met een (vrij technische) vriend van me opnieuw eens naar dit problemen-kuikentje gekeken.

Het probleem is sowieso 100% de preamp, niet de poweramp of een combi.


Ik denk dat Plant en Pepe het eigenlijk direct al helemaal juist hadden en dat het ergens een zwak soldeerpunt o.i.d. is.

Ik kwam er ook achter dat middels een welgemikte klap het probleem "aan en uit te slaan is".

Z.s.m. maar eens naar good old Amps Unlimited.

Want los van het probleem: oh oh mensen, wat een scheurbak!
Heb hem inmiddels beter leren kennen (moeilijke amps eigenlijk zeg, Mesa's....).

nico verduin
24 juli 2016, 11:21
Recent nog een SVT onder handen gehad. Slechte soldering. Punt alleen is dat het lastig zoeken is. Gebied waat het zich bevond was wel bekend (bias regeling) waarbij sommige pootjes wel erg kort waren (te kort afgeknipt tijdens de productie?). Alle solderingen nagelopen en opnieuw gedaan. Probleem weg. Klant had punt nog aangekaart bij Ampeg die uiteraard alles ontkent:seriousf:. Er zitten geen productie fouten in hun versterkers.... hoe arrogant kun je zijn.