PDA

View Full Version : Nitrocellulose lak versus gitaarstatieven



deefke666
9 januari 2016, 11:52
Ik heb al vaak gelezen dat veel gitaarstatieven de lak van nitrocellulose gitaren kunnen aantasten.
Als je bv bij Thomann ofzo kijkt staat er bij 95% van de statieven vermeld dat ze niet geschikt zijn voor nitro gitaren, en bij de rest staat vaak niets vermeld daarover.

Is het dan het rubber dat zo agressief is tegenover de lak of waaraan ligt het?

Hoe kan je zeker zijn dat je statief de lak niet zal aantasten (buiten zelf testen dan haha).

Is er iets wat ik kan doen bijvoorbeeld om de statieven die ik heb te behandelen?
Of is het beter om een nieuw te kopen?
Welke statieven zijn aan te raden?
T zou zonde zijn om een gitaar te beschadigen met een verkeerde statief.

dank

Mr.Fingers
9 januari 2016, 12:01
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/IMG_1159_zps45xqht4h.jpg
In het rubber van een standaard standaard zitten weekmakers (die het rubber flexibel houden, zodat het niet verduurt en verbrokkelt)... Echter zorgen die weekmakers ook ervoor dat de nitrolak ook terug zacht wordt en oplost.

Hoe je weet of het werkt: als er staat "safe for nitrocellulose lacquer", dan is dat veilig. Hercules heeft zo'n lijn. Maar wat je ook kunt doen is gewoon je standaard inwikkelen met doek (ik heb een oude handdoek gebruikt). Daar kruipt wel stof in. Als ik jou was, zou ik gewoon een nitro-safe standaard kopen, en klaar ermee.

mountainman
9 januari 2016, 13:06
Voor mijn nitro gitaren gebruik ik al jaren de K&M standaards en ophangbeugels van kurk. Nu zie ik dus dat die volgens Thomann ook niet veilig zijn voor nitro maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Zou dat niet een beetje een kwestie van indekken zijn?

K&M heeft wel een lijn die gegarandeerd nitro-safe is. Dat is (lelijk wit) plastic maar dan zonder weekmakers. Misschien dat ik daar nog wel een keer op overstap.

Wat ik niet begrijp is waarom fabrikanten van dit soort artikelen hun producten niet gewoon altijd veilig maken voor alle laksoorten die vaak worden gebruikt bij gitaren.

deefke666
9 januari 2016, 13:32
Voor mijn nitro gitaren gebruik ik al jaren de K&M standaards en ophangbeugels van kurk. Nu zie ik dus dat die volgens Thomann ook niet veilig zijn voor nitro maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Zou dat niet een beetje een kwestie van indekken zijn?

K&M heeft wel een lijn die gegarandeerd nitro-safe is. Dat is (lelijk wit) plastic maar dan zonder weekmakers. Misschien dat ik daar nog wel een keer op overstap.

Wat ik niet begrijp is waarom fabrikanten van dit soort artikelen hun producten niet gewoon altijd veilig maken voor alle laksoorten die vaak worden gebruikt bij gitaren.

Daar was ik dus ook naar aan het kijken ja, die K&M staanders, maar alleen bij die Multi statieven staat bij dat ze safe zijn,
en die zien er gewoon niet uit.
Bijna elk ander merk is volgens Thomann niet safe met nitro.
Ik vind er geen enkele die ok zou zijn tot nu toe.

Pearl
9 januari 2016, 13:48
Ik gebruik ook die thomann standaarden en op het briefje staat dat het mogelijk schade aan kan brengen aan nitro lak. Het is dus mogelijk maar hoeft niet of hoe moet ik dat begrijpen? Tevens schrijven ze dat ze het met diverse gitaren en lakken getest hebben zonder schade dus wellicht is het inderdaad indekken.

Oranjeaap
9 januari 2016, 14:16
Mijn nitrocellulose gitaren hebben ook allemaal van die aangetaste plekken aan de headstock want ik hang ze wel eens op aan de verkeerde hanger. Tja hoort erbij

mountainman
9 januari 2016, 15:01
Mijn nitrocellulose gitaren hebben ook allemaal van die aangetaste plekken aan de headstock want ik hang ze wel eens op aan de verkeerde hanger. Tja hoort erbij

Ja, een paar plekjes aan de zijkant van de headstock lig ik ook niet wakker van. Maar zo'n plek als op de foto van Mr. Fingers wil jij toch ook niet op je nieuwe Perinetti? ;)

Oranjeaap
9 januari 2016, 17:09
Ja, een paar plekjes aan de zijkant van de headstock lig ik ook niet wakker van. Maar zo'n plek als op de foto van Mr. Fingers wil jij toch ook niet op je nieuwe Perinetti? ;)

Nee, liever niet! Ik vertrouw die hangers toch al niet zo dus gebruik ze al niet meer. Mijn staanders hebben trouwens geen probleem met nitro, hoewel ze van het goedkoopste merk zijn. De voetjes zijn van een soort schuim ipv rubber en zitten blijkbaar geen weekmakers in

Erik de Perik
9 januari 2016, 17:13
Ik heb er bij mijn nitro gitaar, die ik bijna 30 jaar heb en gebruik, nooit last van gehad.

kwispelhond
9 januari 2016, 19:05
Naast oplossen kan je ook vlekken in de lak krijgen zoals bij mijn oude Les Paul, heb je met een zwarte natuurlijk minder last van :soinnocent:

Inmiddels zijn al mijn staanders met stof bekleed.

http://i252.photobucket.com/albums/hh30/kwispelhond/DSCN0153_zpszlqlz0fk.jpg

Da Vinci
9 januari 2016, 20:29
ik durf het met mijn Feedback rekje niet te gokken. Helemaal omdat m'n Gibson daarbij de standaard raakt in het midden van de hals. Als daar wat oneffenheden ontstaan kan dat irritante zijn met spelen. Zo op de achterzijde of onderkant op de foto hierboven zou ik nog niet zo wakker van liggen.

Mitch
9 januari 2016, 20:50
Ook één keer vergeten met mijn Les Paul; een avondje erin is geen probleem maar na een week erin laten staan heb ik nu twee donkere verkleuringen op de binding :confused: Is wel een reden om fan te zijn van polylak...
Inwikkelen met doek of afplakken met transparant plakband. Beide niet mooi maar wel effectief.

FrankC
9 januari 2016, 22:39
K&M Standaard met zwart-wit hier staan. Schitterend ding. Goed gebouwd. Of het wit daadwerkelijk geen schade aanbrengt zal de tijd leren.

E-J
10 januari 2016, 09:23
Ik merkte onlangs dat de standaard (een normale K&M) had afgegeven op de zijkant van mijn oude Tokai. Ik had die een aantal weken nauwelijks beroerd. Blijkbaar toch vaker spelen :soinnocent:

Duhsjaak
10 januari 2016, 09:56
Zal zeker aan mij liggen maar een standaard voor gitaren op de markt brengen, die niet geschikt is voor gitaren.....

Dat houdt in dat ik als amateur moet inschatten met wat voor een lak mijn gitaar of bas is afgewerkt?
Ik begrijp niet waarom wij dit soort gekkigheid normaal vinden.

Nog even en de industrie verrast ons met een autoband die niet geschikt is voor auto's. Legt u hem maar om het wieltje van uw step meneer!

Ik vind het maar niks. Gitaar racks horen gitaarproof te zijn, vind ik.
Vriendelijke groet, Gus

Rutger Molenberghs
10 januari 2016, 10:10
Hoe je weet of het werkt: als er staat "safe for nitrocellulose lacquer", dan is dat veilig. Hercules heeft zo'n lijn.

Net even op de website van Hercules gaan kijken. Ik heb nl. ook een paar gitaren met nitro lak die ik graag in een rek zou zetten. Hercules garandeert dus nergens dat hun standaards veilig zijn met nitro (zie copy paste hieronder). Kort samengevat: we hebben het getest en bij ons gaf het geen probleem. Maar als jij problemen ondervindt met jouw gitaren, dan wassen wij onze handen in onschuld.

Rechtstreeks van http://www.herculesstands.com/faq.html

As a professional stand manufacturer, HERCULES goes to great lengths to provide the highest quality and the most secure stands. HERCULES had conducted numerous experiments on our SFF foam and is pleased to find that it does not react with most of the guitar finishes in the market, including Nitrocellulose. The tests included subjecting the instruments on the stand to heat, cold and normal temperatures for periods of up to six months without movement.

However, each manufacturer has their own formulation of Nitrocellulose, with differing proportions of the chemicals involved. There are literally thousands of different variations of lacquer in use today, making it impossible to test them all. Therefore, to provide your valuable guitars with the best support, we recommend you to refer to your instrument's owners manual for more information regarding the proper storage of your instrument.

cannondale_01
10 januari 2016, 10:17
http://singlespeedparts.nl/media/catalog/product/cache/7/image/f3d94f1aad1a5649fe3278e3ece5919c/v/i/viva_bar_tap_katoen.jpg

Dit is wat ik gebruik.

Pearl
10 januari 2016, 10:49
Maw als je helemaal op safe wil spelen moet je ze in de originele case laten.

barno
10 januari 2016, 11:03
er bestaan veel verschillende soorten nitro cell lak. bovendien zijn er fabrikanten die creatief omgaan met de omschrijving van hun finish...

jantjec
10 januari 2016, 11:57
Ik was ook bang voor de lak dus ik had er sokjes overgeschoven, Blijkt dat we maar 1 gitaar hebben(Martin) met nitro lak de andere ( Takamine)is polyurethaanlak.
Ik bedacht wel zojuist dat je van dat buis- vingerverband ervoor kunt gebruiken. Dus dat zal ik eens gaan opzoeken want ze hangen constant in zo'n rubber muurhouder.

TopRob
10 januari 2016, 12:02
Ik heb twee gitaren met nitrolak (Gibson) en die staan allebei al jaren zonder enig probleem in een Hercules standaard. Heb je een standaard waarvan je niet weet of hij nitro-safe is, wikkel dan gewoon een stukje katoen (bijv. van een oud t-shirt) om de plekken waar de gitaar de standaard raakt.

hefke
10 januari 2016, 12:24
Maw als je helemaal op safe wil spelen moet je ze in de originele case laten.
Ook daar kun je niet helemaal zeker van zijn.
Mijn stratocaster uit '79 heeft zo'n 25 jaar in zijn (originele) koffer gelegen. Op die plaatsen waar wat druk is, is de lak wat aangetast.
Niets ernstigs en het stoort mij ook niet, maar 100% garantie heb je hiermee dus ook niet.

Tegenwoordig gebruik ik de K&M Memphis 20, met katoenen hoesjes over de houders (http://www.bax-shop.nl/gitaar-statief/konig-meyer-17552-katoenen-hoes-voor-17550-gitaarstandaard/product-details.html). Werkt perfect.
Of gewoon zoals al gemeld een stukje katoen er om heen wikkelen.

Montecristo
11 januari 2016, 09:03
Vingers afknippen van een handschoen.

deefke666
11 januari 2016, 09:34
Net zoals Gus vind ik ook dat het niet zo zou mogen zijn dat je een standaard koopt voor je gitaar, en er dan nog lapmiddeltjes voor moet gaan zoeken om je gitaar niet te vernielen.
Met alle know how momenteel moet het toch mogelijk zijn om standaards te maken waar je gewoon elke gitaar veilig in kan zetten....

humbucker
11 januari 2016, 10:15
Ook daar kun je niet helemaal zeker van zijn.
Mijn stratocaster uit '79 heeft zo'n 25 jaar in zijn (originele) koffer gelegen. Op die plaatsen waar wat druk is, is de lak wat aangetast.
Niets ernstigs en het stoort mij ook niet, maar 100% garantie heb je hiermee dus ook niet.

Tegenwoordig gebruik ik de K&M Memphis 20, met katoenen hoesjes over de houders (http://www.bax-shop.nl/gitaar-statief/konig-meyer-17552-katoenen-hoes-voor-17550-gitaarstandaard/product-details.html). Werkt perfect.
Of gewoon zoals al gemeld een stukje katoen er om heen wikkelen.

Tja, een start uit '79 is ook poly gelakt, dus daar ga je sowieso geen last van weekmakers mee hebben.

Als je safe wil spelen gewoon (eender welke) stof rond je staander draaien. Problem solved!

Joost de Ruig
11 januari 2016, 10:42
Denk toch dat Janine Jansen wat beteuterd kijkt als het halsje van haar Stradivarius blijkt te zijn aangetast ter hoogte van de necksteun van haar vioolkoffer. Straks blijk ik op mijn bank alleen met een spijkerbroek te kunnen zitten, want op de wollen broeken van mijn pak ontstaan vlekken..... Gitaarstandaards zijn universeel, dus mag je verwachten dat je ook iedere gitaar erop kan zetten zonder dit risico te lopen. Met andere woorden: geen materiaal gebruiken waar weekmakers in zitten die nitrolak kunnen aantasten. Zal wel komen omdat wij consumenten ook gitaarstandaards voor €5,- willen kunnen kopen, terwijl een goede (en veilige) eigenlijk onder de €20,- niet kan worden aangeboden.

Tabula Rasa
11 januari 2016, 10:59
Het zal mij werkelijk jeuken allemaal. Ik kijk nergens naar, zelfs niet met mijn niet-relic nitro gitaren. Het is gereedschap. Ik zet mijn hamerstelen ook niet in de hamerstelenvet.

deefke666
11 januari 2016, 11:17
@Joost : Vind ik ook ja, en ik wil best meer dan 20 euro betalen voor een goede standaard die veilig is voor de lak hoor, en ik niet alleen denk ik.

@Tabula Rasa : je hebt imho helemaal gelijk dat het uiteindelijk gereedschap is ja, maar ik zou het niet direct vergelijken met bv een hamer. Mijn kwaliteits gereedschap berg ik ook netjes op in de bijhorende koffers maar dat gaat dan ook niet stuk door toedoen van die koffers.

harrie-beton
11 januari 2016, 11:44
Ik heb 7 gitaren hangen en heb het rubber afgedekt met stofdoeken.

Tabula Rasa
11 januari 2016, 11:51
Deefke666 ik snap je punt volledig hoor, maar kan me er niet echt druk om maken. Het is maar optisch.

Pearl
11 januari 2016, 17:24
En wat dacht je van transpiratievocht en andere goedjes op je handpalmen en vingers. Het is inderdaad een gebruiksvoorwerp en net als met een nieuwe auto doet het eerste deukje of krasje of welke beschadiging dan ook, pijn. Hoe voorzichtig je ook bent. Maar hij rijdt er over het algemeen niet slechter door. Meubels inderdaad ook.
Sterker nog, als je heel voorzichtig omgaat tot het neurotische af met je spullen en er komt toch een beschadiging op dan erger je je des te meer. Dus gewoon raggen met die gitaren 😉

blademan
11 januari 2016, 18:59
bovendien is die moderne nitro lak niet meer gevoelig voor rubber etc. Op mn Eastman gitaren zit ook nitro lak, maar die is er wel degelijk tegen bestand

mountainman
12 januari 2016, 12:48
Ik heb aan K&M gevraagd of al hun producten met die witte plastic contactpunten veilig zijn voor nitrocellulose lak, omdat ze dat zelf alleen aangeven bij hun standaards voor meerdere gitaren. Een fijn eenduidig antwoord kunnen ze daar helaas ook niet geven.


thank you very much for your interest in our products.
The nitrocellulose lacquer topic is really tricky.
The best solution is always to use a cover without color as there will be no discoloration caused by the product surface.
As we use for the Guardian translucent or the 16280-014-00 in white.
Nevertheless there are some really "bad or special" finishes especially from Gibson Custom Shop that cause problems.
These kind of finishes do not run dry in an appropriate way, sometimes it took a couple of years.
So at the end we can`t guarantee by 100% for every single model on the market.
But honestly we do not face too many complains in this case.
Hope this will clarify.

kind regards
Michael Wamser
Product Manager / Customer Support

Wat me opvalt is dat hij het niet heeft over weekmakers maar over verkleuring als gevolg van kleurstof in de standaard. Daaruit zou je kunnen concluderen dat K&M geen weekmakers gebruikt maar dat wordt dus niet expliciet vermeld.

Ik had ook gevraagd hoe dat nu zit met kurk maar daar gaat hij niet op in.

Pearl
12 januari 2016, 14:28
Ik denk dat ze zich gewoon willen indekken. Ze kunnen onmogelijk alle gitaren of alle lakken uitgebreid gaan testen, dat zou te duur en te "aufwendig" zijn. Stoffen die je eromheen doet, zijn ook allemaal chemisch behandeld daarvan weet je ook niet wat dit doet. Zonlicht is ook zoiets, warmte, kou, vochtigheid. Zoveel factoren.

Joost de Ruig
12 januari 2016, 14:36
Ik denk dat ze zich gewoon willen indekken. Ze kunnen onmogelijk alle gitaren of alle lakken uitgebreid gaan testen, dat zou te duur en te "aufwendig" zijn. Stoffen die je eromheen doet, zijn ook allemaal chemisch behandeld daarvan weet je ook niet wat dit doet. Zonlicht is ook zoiets, warmte, kou, vochtigheid. Zoveel factoren.

Euhh is dat niet de taak van de producent: research doen en een geschikt product op de markt brengen! Straks koop ik een pan voor €50,- en die blijkt niet goed tegen de specifieke hitte van mijn gasfornuis te kunnen, terwijl mijn buurvrouw dezelfde pan heeft, maar een ander merk gasfornuis en nergens last van heeft. Kan ik met mijn nagelschaartje ook alleen mijn linker hand knippen omdat de producent niet zeker weet of de nagels van mijn rechterhand wel bestand zijn tegen het metaal van zijn schaar?

fred dons
12 januari 2016, 14:58
cellulose gitaren zijn de laatste 30 jaar behoorlijk in de minderheid geraakt dus ik kan me voorstellen dat een producten niet direkt op die markt gaat mikken, daarnaast stelt K&M terecht dat iedere Fabrikant zijn eigen recept voor Lak gebruikt en dat hun product zeer waarschijnlijk wel compatible is met de meeste gitaren maar ik zou het ook niet durven garanderen voor alle gitaren (alleen binnen mijn collectie van Gibson gitaren zitten er 2 die wel reageren met mijn Cellulose vriendelijke standaard en de overige Gibsons niet, ik weet dat Gibson zijn recept ook in de Loop der jaren heeft aangepast en dat is pas 1 merk, nu moet je alleen nog Hamer, Fender, Edwards, ESP, PRS etc checken over alle jaargangen heen ;) )

Duhsjaak
12 januari 2016, 15:27
cellulose gitaren zijn de laatste 30 jaar behoorlijk in de minderheid geraakt dus ik kan me voorstellen dat een producten niet direkt op die markt gaat mikken, daarnaast stelt K&M terecht dat iedere Fabrikant zijn eigen recept voor Lak gebruikt en dat hun product zeer waarschijnlijk wel compatible is met de meeste gitaren maar ik zou het ook niet durven garanderen voor alle gitaren (alleen binnen mijn collectie van Gibson gitaren zitten er 2 die wel reageren met mijn Cellulose vriendelijke standaard en de overige Gibsons niet, ik weet dat Gibson zijn recept ook in de Loop der jaren heeft aangepast en dat is pas 1 merk, nu moet je alleen nog Hamer, Fender, Edwards, ESP, PRS etc checken over alle jaargangen heen ;) )

Ik vind dit een afgewogen verhaal. Dit klinkt beslist redelijk.
Tegelijk blijft de twijfel knagen.
Dat een monkey wrench niet geschikt is voor apen, soit.
Maar een wieg niet geschikt voor babies?

Er wordt in alle wetgeving binnen de EU uitgegaan van goed huisvaderschap. Oftewel, je maakt een verantwoord en redelijk gebruik van een product. Van het gebruik van het product waarvoor het is bedoeld. Wij hebben allemaal verfblikken open gemaakt met een schroevendraaier.
Rechters zijn het erover eens dat dat gebruik zodanig veel voorkomt, dat de fabrikant met dit soort gebruik rekening dient te houden.

Als vaklui zich laten betalen voor hun vakmanschap en producten op de markt brengen, dan mag ik er als gebruiker van een gitaar van uitgaan dat een rek voor gitaren, geschikt is voor gitaren.

Een heel lange zin. Maar als vaklui het al niet weten, moet ik dat dan wel allemaal weten?
Ik zet mijn gitaren dus in rekken als ik wil dat die gitaar niet door de muur wordt beschadigd.
En ik vind dus dat een rek, speciaal bestemd voor gitaren, dan ook geschikt moet zijn voor gitaren.

En ik wil de rechter nog zien die mij daarin ongelijk gaat geven.
Ik vraag dus geen specifieke garanties of geruststelling, ik ga te goeder trouw uit van de kwaliteit van het product.
En in het gitaarrack mogen ook basgitaren. Geringe afwijking van het beoogde gebruik moet de producent incalculeren.

Even de productaansprakelijkheidswetgevingssmiley (toch effe 12 lettergrepen als ik het goed heb) erbij zoeken.
Vriendelijke groet, Gus

Pearl
12 januari 2016, 16:11
Euhh is dat niet de taak van de producent: research doen en een geschikt product op de markt brengen!
Niet voor een standaard van een tientje. Daarom zit er ook die disclaimer bij. Jouw vergelijking met pannen en fornuizen loopt mank, het is nl dezelfde pan en hetzelfde gas. Maar als op die pan staat niet geschikt voor de vaatwasser en je doet hem er toch in en hij blijft goed is er niets aan de hand. Slijt de teflon laag er daardoor helemaal af dan kun je niet de fabrikant de schuld geven. Ook je andere voorbeelden vind ik erg ver gezocht.

Joost de Ruig
12 januari 2016, 16:39
Ook je andere voorbeelden vind ik erg ver gezocht.

Dat mag. Het gaat mij om het principe. Een gitaarstandaard is voor een gitaar en niet voor een gitaar behalve model x, y en z. Tenminste, zo denk ik er over. Overigens, mijn nitro-gitaren hebben na 30 jaar nog nergens last van op dit gebied. Misschien dat de K&M stands die ik heb wel nitroproof zijn.

barno
12 januari 2016, 17:12
holy shite, 'tis officieel: rock 'n roll is dead

Duhsjaak
13 januari 2016, 07:50
holy shite, 'tis officieel: rock 'n roll is dead

Sinds Elvis naar Duitsland ging..........
Je hebt gelijk.
Vriendelijke groet, Gus

Pearl
13 januari 2016, 10:23
Sinds Elvis naar Duitsland ging..........
Je hebt gelijk.
Vriendelijke groet, Gus

Duitsland? Ik dacht dat hij samen met Whitney Houston en haar dochter, Jimmi Hendrix en Michael Jackson ergens op een onbewoond eiland zaten. Of gingen die ook naar Duitsland.

Goed, het enige relevante van deze post is dat Jimmi Hendrix waarschijnlijk een gitaar had net nitrocellose lak.

RB74
13 januari 2016, 10:36
En Jimi stak gewoon de fik erin, hij had geen standaard nodig. Brandt prima, dat nitrocellulose.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

deefke666
13 januari 2016, 10:47
Goed, het enige relevante van deze post is dat Jimmi Hendrix waarschijnlijk een gitaar had net nitrocellose lak.

:seriousf:

Duhsjaak
13 januari 2016, 16:56
Wij hebben hier op GN een te goeder naam en faam bekend lid die ook altijd zijn gitaar in de fik stak.
En dat zo goed deed, dat zijn gitaar tot gitaar van 2014 (???) is gekozen.

Jimi stak zijn gitaar niet in de fik om m mooier te maken; hij deed dat omdat hij eerder zijn rack af had gefikt.
De eerste heeft schoonheid hoog in het vaandel.
De tweede is een beetje treurige dopey die eerst per ongeluk zijn rack in de fik steekt en dan tot het inzicht komt dat hij zijn gitaar niet meer goed kan opbergen.

Krijg je van al die dope.
Vriendelijke groet, Gus

Pearl
13 januari 2016, 17:08
Dacht dat hij zijn gitaar in de fik stak om die verdomde nitrocellulose van zijn gitaar te branden zodat er geen vlekken meer opkomen als hij het in zijn standaard met rubbers zette. Ging alleen een beetje mis. En wat voor lak er op zijn rack zat weet ik niet, zal hem ongetwijfeld ook gestoord (letterlijk en figuurlijk :) ) hebben.

:D

fred dons
13 januari 2016, 17:24
we kunnen het er natuurlijk over hebben waarom Fabrikanten gitaren bouwen met lak die reageert wanneer het in contact komt met standaarden die volledig compatible zijn met 99% van alle gitaren ;)

Pearl
13 januari 2016, 17:54
Ja en voor het geld dat een dure fender of LP kost mag je toch wel verwachten dat ze die met alle standaarden die er zijn, getest hebben 😂

Erik de Perik
13 januari 2016, 18:03
Ja en voor het geld dat een dure fender of LP kost mag je toch wel verwachten dat ze die met alle standaarden die er zijn, getest hebben ��

Je zou eerder omgekeerd verwachten...... toch?

deefke666
13 januari 2016, 18:09
Wie was er het eerst, de gitaar of de standaard? :D

Erik de Perik
13 januari 2016, 18:15
Wie was er het eerst, de gitaar of de standaard? :D

Dabedoelik!

Beetje zoals dat er met de bouw van onze oren al rekening met de bril werd gehouden.

wietse
13 januari 2016, 19:07
ik zeg, ga punniken kan je mooi zelf hoesjes maken voor over dat rubber :D.

Pearl
13 januari 2016, 19:13
Je zou eerder omgekeerd verwachten...... toch?

Die hadden we al gehad waarna de laatste posts een flinke dosis cynisme meekregen.
Vandaar ook mijn smiley.

macwilliams
13 januari 2016, 21:42
Wij hebben hier op GN een te goeder naam en faam bekend lid die ook altijd zijn gitaar in de fik stak.
En dat zo goed deed, dat zijn gitaar tot gitaar van 2014 (???) is gekozen.

Jimi stak zijn gitaar niet in de fik om m mooier te maken; hij deed dat omdat hij eerder zijn rack af had gefikt.
De eerste heeft schoonheid hoog in het vaandel.
De tweede is een beetje treurige dopey die eerst per ongeluk zijn rack in de fik steekt en dan tot het inzicht komt dat hij zijn gitaar niet meer goed kan opbergen.

Krijg je van al die dope.
Vriendelijke groet, Gus

Dat forumgastje waar je het over hebt, is dat die idioot die gibsons in de fik zet?
Dat is zo'n idioot dat hij geen drugs nodig had!
Heeft inderdaad eenmaal de mooiste van GN op z'n naam staan.

Duhsjaak
14 januari 2016, 08:53
Dat forumgastje waar je het over hebt, is dat die idioot die gibsons in de fik zet?
Dat is zo'n idioot dat hij geen drugs nodig had!
Heeft inderdaad eenmaal de mooiste van GN op z'n naam staan.

Precies Maccie.
Zo idioot is dat helemaal niet hoor.
Had van het weekend nog die discussie met een schilder (niet zijnde huisschilder):
Alles wat ik met drank of drugs kan maken, kan ik beter met koffie/theedesnoods/water.

Het is ook vel leuker om het zonder te doen. Geniet je meer van de fik en heb je minder risico's.
Je bent een held! Echt waar.
Vriendelijke groet, Gus

Pearl
14 januari 2016, 21:42
Ik lees nogeens de factuur van Thomann waar ik de laatste standaard besteld heb en daar lees ik: "not recommended for guitars with nitro laquer".
Lijkt me duidelijker dan de vage tekst die in de bijsluiter staat.

macwilliams
14 januari 2016, 22:35
Precies Maccie.
Zo idioot is dat helemaal niet hoor.
Had van het weekend nog die discussie met een schilder (niet zijnde huisschilder):
Alles wat ik met drank of drugs kan maken, kan ik beter met koffie/theedesnoods/water.

Het is ook vel leuker om het zonder te doen. Geniet je meer van de fik en heb je minder risico's.
Je bent een held! Echt waar.
Vriendelijke groet, Gus

hij zei held tegen mij:dontgeti::hippie:

guitarkid
19 januari 2016, 16:24
Ik heb gewoon stukjes tuinslang om de uiteindjes van de gitaarstanders gedaan. Problem solved (en dus niet de lak!!! :D )
Het leven kan soms zo simpel zijn!! :cheerup:

Da Vinci
19 januari 2016, 16:52
In het rubber van een standaard standaard zitten weekmakers (die het rubber flexibel houden, zodat het niet verduurt en verbrokkelt)... Echter zorgen die weekmakers ook ervoor dat de nitrolak ook terug zacht wordt en oplost.



Ik heb gewoon stukjes tuinslang om de uiteindjes van de gitaarstanders gedaan. Problem solved (en dus niet de lak!!! :D )
Het leven kan soms zo simpel zijn!! :cheerup:

Oké, dus om te zorgen dat je gitaar niet de standaard raakt die bestaat uit rubbers met daarin weekmakers die de rubbers flexibel houden doe je er een stukje tuinslang omheen wat gemaakt is van rubber dat flexibel moet blijven dus waar hoogstwaarschijnlijk ook weekmakers in zitten.

Ik zou haast willen zeggen 'schiet mij maar in een kapotje' maar daar zouden ook wel eens weekmakers in kunnen zitten :hide:

guitarkid
19 januari 2016, 18:47
Oké, dus om te zorgen dat je gitaar niet de standaard raakt die bestaat uit rubbers met daarin weekmakers die de rubbers flexibel houden doe je er een stukje tuinslang omheen wat gemaakt is van rubber dat flexibel moet blijven dus waar hoogstwaarschijnlijk ook weekmakers in zitten.

Ik zou haast willen zeggen 'schiet mij maar in een kapotje' maar daar zouden ook wel eens weekmakers in kunnen zitten :hide:

Lieve Da Vinci.

Tuinslang is geen rubber! Da's ander materiaal (een soort plastic, denk ik) en dat gaat heel erg goed. Al ruim 20 jaar lang, met oude Strats (met 100% nitro), een Les Paul (met nitro) en Tele's en verder nog een hoop ander gitaren....
Dus, cynische mode uit en probeer het nou maar!!! ;)
Kom je 12 maart naar de Noorder Gitaar Dag in Zuidbroek? Drinken we er samen ééntje op! :D

Plant
19 januari 2016, 19:01
Lieve Da Vinci.

Tuinslang is geen rubber! Da's ander materiaal (een soort plastic, denk ik) en dat gaat heel erg goed.

Nou... ik wist dit ook niet maar google maar eens op rubberen tuinslang:

http://www.damenrubber.nl/now/c_images/99001157.jpg

;)

Ik vermoed dat de zwarte binnenkant dan rubber is (waterdicht) en de buitenmantel zacht pvc?. Enfin, de buitenmantel mag tegen je gitaar.

guitarkid
19 januari 2016, 19:08
Dat zal het zijn!!!! Maar hoe dan ook, het werkt!! :)

Da Vinci
19 januari 2016, 19:23
Bedankt voor het aanbod maar Zuidbroek ligt iets te noordelijk voor deze zuiderling uiy Noord-Brabant.

guitarkid
19 januari 2016, 19:46
Bedankt voor het aanbod maar Zuidbroek ligt iets te noordelijk voor deze zuiderling uiy Noord-Brabant.

Nou, dat valt toch wel mee...? ;) Standhouders uit België, Duitsland en Zuid-Limburg!! :)

Erik de Perik
19 januari 2016, 22:43
Bedankt voor het aanbod maar Zuidbroek ligt iets te noordelijk voor deze zuiderling uiy Noord-Brabant.

In een klein land worden de afstanden groot....... ;)

orangerocker
18 januari 2019, 22:46
Oude topic maar blijft relevant aangezien ik naast de peperdure konig & meyer standaards geen andere nitro-safe standaards kan vinden. Heeft iemand een goede manier gevonden om een gitaarrek met rubber (zoals deze https://www.gear4music.nl/nl/Gitaar-and-Basgitaar/Warwick-Rockstand-Guitar-Stand-7-Instruments/144M?origin=product-ads&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohgNG8apDT9O6-wRR5NUMxbGpQb7PzSeAGFNElemqGF398o1znDFmlMaAj22EALw _wcB ) 'nitro-safe' te maken? Ik denk eraan om deze te bekleden met een rol plakvilt?

Ik hoor het graag als iemand hier ervaringen of alternatieven voor weet!

Erik de Perik
19 januari 2019, 00:02
Ik heb 3 nitro gespoten gitaren en die staan al jaren op een Apextone rekje, dat ik destijds bij Feedback heb gekocht. Ding kostte een paar tientjes. Ook nog een stuk of 5 losse standaards, allemaal van verschillende merken en ik heb nog nooit iets van lakbeschadigingen cq verkleuring kunnen bespeuren. Dit is het rekje:

http://apextone.com/up_product/2011-12-10-12211210529.jpg

the sure thing
19 januari 2019, 08:00
Wow! Weer een probleem waar ik niet van af wist....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
19 januari 2019, 08:06
Haha...ik checkte ook al de datum, of ik toevallig in een topic van lang geleden terecht was gekomen :D

orangerocker
19 januari 2019, 08:58
Wow! Weer een probleem waar ik niet van af wist....

Bij het zoeken naar een standaard op Thomann zag ik dat bijna overal bij stond: 'Let op: niet geschikt voor gitaren met nitrocellulose lak'. Bijvoorbeeld bij deze (https://m.thomann.de/nl/fender_multi_guitar_stand_5.htm) maar ook duurdere varianten.

Het kan ook zo zijn dat Thomann een dealtje heeft gesloten met Konig & Meyer omdat dit (https://m.thomann.de/nl/km_17515_guardian_transluzent.htm ) naar mijn weten het enige type standaard is waar wel bij staat dat je je nitro gitaar erin mag zetten.

deefke666
19 januari 2019, 09:34
Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet heb ik van die stukjes tuinslang op een paar van mijn gitaarstands gedaan. En inderdaad het heeft de nitro lak niet aangetast, tot ik een paar keer een gitaar met nitro in de verkeerde stand gezet heb, en er gebeurde...……. niets.

Ik heb het dan vooral over mijn zelfbouw strats (nitro lak van guitarsupplies, waar ik zeer tevreden over ben trouwens), echter met mijn witte les paul studio is het een totaal ander verhaal. Nadat ik deze één week in de stand had staan (zonder de stukjes tuinslang dan), was de lak echt erg aangetast. Niet dat het me echt veel uitmaakt, maar het beïnvloed natuurlijk wel een eventuele verkoopsprijs.

D3nnis
19 januari 2019, 10:00
Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet heb ik van die stukjes tuinslang op een paar van mijn gitaarstands gedaan. En inderdaad het heeft de nitro lak niet aangetast, tot ik een paar keer een gitaar met nitro in de verkeerde stand gezet heb, en er gebeurde...……. niets.

Dat is vrij logisch want een (nieuwe) tuinslang bevat weekmakers én is van pvc. Dus als dat niks doet, doet die rubberen stand naar alle waarschijnlijkheid ook niks :)

Plant
19 januari 2019, 12:14
Dat is vrij logisch want een (nieuwe) tuinslang bevat weekmakers én is van pvc. Dus als dat niks doet, doet die rubberen stand naar alle waarschijnlijkheid ook niks :)

in dat 'nieuwe' kan 'm best de kneep zitten. Je hebt van dat foam dat na zoveel jaar vergaat en / of heel plakkerig wordt en alles (dus niet alleen lak) aantast dat ermee in aanraking komt.

Powderfinger
19 januari 2019, 12:34
Ik heb een jaar of zeven geleden een eenvoudige standaard voor vijf gitaren bij Thomann gekocht. Nog nooit last gehad van lakschade op mijn gitaren. Volgens mij heeft in ieder geval m'n American Deluxe nitro (ik ben niet zo'n lakautist) en die staat er vanaf het begin in.

Producenten zouden er wel meer verantwoordelijkheid voor moeten nemen.

cannondale_01
19 januari 2019, 12:43
Ik omwikkel het rubber met katoen tape. Werkt voor mij prima.

https://www.mpartz.nl/images/products/katoenen-isolatietape-zwart-19mm-36083.jpg

mrweird
19 januari 2019, 21:18
Ik heb d'r 1tje met kurk bekleding voor mijn LP gekocht.

orangerocker
22 januari 2019, 22:45
Ik omwikkel het rubber met katoen tape. Werkt voor mij prima.

https://www.mpartz.nl/images/products/katoenen-isolatietape-zwart-19mm-36083.jpg

Goed idee, thanks!

Moskie
29 januari 2019, 09:44
Ik vroeg mij ineens af of stuurlint voor racefietsen van kurk zou werken. Bv https://www.bikester.nl/red-cycling-products-pro-racetape-stuurlint-bruin-375256.html?gclid=EAIaIQobChMIoruFysuS4AIVDp3tCh2v AAzAEAQYBSABEgLi0vD_BwE&_cid=21_1_-1_9_1175_375256_63811319660_pla&ef_id=W-0bmgAAAGUBTXrg:20190129083903:s zoiets. Of zitten hier dan ook weer weekmakers in? (ja, ik zou het zelf kunnen proberen, nee ik wil geen trail and error.. ;))

JVGM-music
29 januari 2019, 21:01
Ik hing mijn kabel altijd om de hoorn van mijn telecaster en dat was toch echt niet zo een goed idee...lak wordt zo zacht als boter

kwispelhond
8 februari 2019, 14:41
Hmmm, ziet er naar uit dat de K&M muurhangers ook bekleed moeten gaan worden.........:eek:

https://i.imgur.com/kJaY1Gj.jpg