PDA

View Full Version : noot vs toon



sparrow
9 januari 2016, 11:39
Hallo,
Kan iemand het verschil uitleggen tussen een toon en een noot? De Van Dale maakte het er niet duidelijker op.
B.v.d.
Eric

arcane
9 januari 2016, 11:51
Hallo,
Kan iemand het verschil uitleggen tussen een toon en een noot? De Van Dale maakte het er niet duidelijker op.
B.v.d.
Eric

Elke toon heeft een bepaalde frequentie.
Noten zijn een selectie van die frequenties. Zo is de A-snaar gestemd op 440 Hz

http://i1231.photobucket.com/albums/ee520/AI_Joe/note_freq.png


453 Hz is dus wel een toon, maar niet een noot.

barno
9 januari 2016, 11:58
bovendien wordt vooral in het Engels "tone" ook nog gebruikt om de klankkleur aan te duiden.

sparrow
9 januari 2016, 11:59
Je zou dus kunnen zeggen dat als ik een a speel, dit een noot is, maar de hoogte ervan is de toon.
Is de noot gewoon een schrijfwijze voor een toon?
Maar is tussen de a en de b (bes) dan een verschil van een halve toon of een halve noot?

terrasbeest
9 januari 2016, 12:00
Nooit over nagedacht!

Dus , zou ik het nu moeten begrijpen dat een toon iets is uit de fysica en een noot iets uit de muziek ?

terrasbeest
9 januari 2016, 12:01
Je zou dus kunnen zeggen dat als ik een a speel, dit een noot is, maar de hoogte ervan is de toon.
Is de noot gewoon een schrijfwijze voor een toon?
Maar is tussen de a en de b (bes) dan een verschil van een halve toon of een halve noot?

Een halve ' toon '.

sparrow
9 januari 2016, 12:10
Ook ergens wel logisch, want een halve noot geeft de lengte aan.

arcane
9 januari 2016, 12:32
Nooit over nagedacht!

Dus , zou ik het nu moeten begrijpen dat een toon iets is uit de fysica en een noot iets uit de muziek ?

Zo interpreteer ik het wel.

Pepe
9 januari 2016, 12:44
Toon is wanneer een trilling van lucht een specifiek geluid voortbrengt met oa attack & decay, een noot specificeert de hoogte en tijdsduur daarvan.

Harald
9 januari 2016, 13:00
Toon is wanneer een trilling van lucht een specifiek geluid voortbrengt met oa attack & decay

oftewel het engelse tone, of hier ook timbre. In de zin van "het is de toon die de muziek maakt"

noot zou ik dan weer los zien van tijdsduur. Dat laatste is weer een aparte eigenschap. Met hoogte heb je het dan over de basisfrequentie. Oftewel A = 440 Hz, wat nog niet betekend dat je alleen die frequentie hoort als je die A speelt. Als dat zo zou zijn zouden alle instrumenten hetzelfde klinken. (Wat trouwens wel een heel eind in de buurt komt, als je de aanzet van de noot weglaat...)

sparrow
9 januari 2016, 13:05
Ja Pepe, daar heb je het dan: de hoogte van een noot is toch de toon? En Harald: de noot geeft toch de tijdsduur aan? Hele, halve of kwart noot.

terrasbeest
9 januari 2016, 13:17
IMO spreek je van een noot in een muzikale context. De kiestoon van een telefoon ( in de pre-historie wel eens gebruikt als stemapparaat :cooler:) is geen noot , maar een toon.

Harald
9 januari 2016, 14:10
Ja Pepe, daar heb je het dan: de hoogte van een noot is toch de toon? En Harald: de noot geeft toch de tijdsduur aan? Hele, halve of kwart noot.Alleen op papier... alleen op papier...:hide:

:seriousf:

Brad
9 januari 2016, 16:28
Volgens mij kun je zowel de term noot als toon gebruiken als je bijvoorbeeld een b speelt . Als iemand dan wil weten wat je speelt dan kan zo iemand zowel vragen , welke noot speel je en welke toon speel je

Toon kan ook slaan op de schoonheid waarmee je iets speelt . Zo kan iemand je een compliment geven door te zeggen dat je een mooie toon hebt

Pepe
9 januari 2016, 18:39
Een noot kan op papier beschreven worden en zal dus altijd een hoogte en tijdsduur hebben nietwaar? Of zijn er noten die je niet op papier kan zetten? (afgezien van pinda's en aanverwante :D)

Een toon daarentegen kan je niet van papier spelen (de eerst notatie moet ik nog zien). Het is een woord dat niet enkel gebruikt wordt voor een geluid dat voorgebracht wordt door een muziekinstrument maar aan elk geluid gekoppeld kan worden dat resoneert op 1 bepaalde frequentie.
In de natuur zal het nauwelijks voorkomen dat een geluid op 1 frequentie blijft hangen, meestal zal daar toch iets van de mens aan te pas komen maar er is ergens een vage grens tussen geluid en toon.

Het Engelse tone is, wat Barno zegt, de kleur van de klank. Die definitie wordt ook losjes in het Nederlands gehanteerd.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen. :D

Harald
9 januari 2016, 19:01
Een noot kan op papier beschreven worden en zal dus altijd een hoogte en tijdsduur hebben nietwaar? Of zijn er noten die je niet op papier kan zetten?

Niet zo jouw stijl, dus waarschijnlijk is het antwoord "Nee" Maar, heb je ooit de bladmuziek voor Alien Waterkiss van Steve Vai gezien?

http://img.photobucket.com/albums/v230/EuphoricS/AWK.jpg

Muzikale notitie is behoorlijk beperkt. Als we echt gaan miereneuken kun je vrijwel geen enkele gitaarsolo goed op papier beschrijven. Of je moet zover in detail gaan met extra beschrijving, dat je die tone ook wel kunt beschrijven. Aanzet, uitsterven, en verdeling van grondtoon en boventonen, en dat allemaal met tijdslijn. Als het niet zou kunnen zou je die tone ook niet kunnen synthetiseren tenslotte...

Pepe
9 januari 2016, 19:15
Ik heb Vai's notatie systeem voor het eerst gezien bij zijn Guitar Player tablatuur van de Attitude song. Hij vertelde dat zijn gebruik van de Floyd Rose zich lastig in het traditionele systeem liet vangen en dat hij daarvoor nieuwe tekens had ontwikkeld. Ik heb die Attitude song (1984 denk) vrij goed kunnen spelen met die notatie.
Dat de notatie soms niet berekend is op nieuwe ontwikkelingen in de muziek zegt niks over de definitie van noot, het zegt iets over de notatie.
Op het moment dat je zegt, speel deze toon, en je doet iets voor dan volstaat de toonhoogte, wijs je naar een notatie dan is het een toon met context en tijdsduur (en dus een noot)

In de Attitude song staat wel een notatie van "speel hier vrijelijk een aantal E's met whammy, daar zit wel een grijs gebiedje. Maar de tijdsduur is begrensd, het moet ook met anderen gespeeld worden dus afspraken zijn hard.

Harald
9 januari 2016, 19:22
En toch, de enige reden dat je het vrij goed hebt kunnen spelen is omdat je het ook op een opname kon horen.

Geef 10 mensen die Alien Waterkiss nooit gehoord hebben dat A4tje hierboven, en je krijgt 10 compleet verschillende dingen.

Je zou, gewoon om te jennen, kunnen stellen, dat als je gitaarmuziek zo kunt opschrijven dat iedereen er ongeveer hetzelfde stukje uitperst, je simpelweg lang niet alle mogelijkheden van het instrument hebt gebruikt. Of dat een goede of een slechte zaak is mag iedereen voor zichzelf uitmaken, net als, ofdat dat überhaupt relevant is. Maar het is toch wel een beetje waar.

Daarom is er voor klassiek gitaar ook minder, goed repertoire dan voor veel andere instrumenten. Je moet een redelijke beheersing van het instrument hebben om er echt uit te halen wat mogelijk is. En de meeste goede componisten speelden geen gitaar.

RB-1
9 januari 2016, 22:23
Elke toon heeft een bepaalde frequentie.
Noten zijn een selectie van die frequenties. Zo is de A-snaar gestemd op 440 Hz

453 Hz is dus wel een toon, maar niet een noot.Dat hangt helemaal van je gebruikte toonladder af.
Voor wat betreft een getempereerde 12 toons ladder heb je gelijk, maar het 31 toons systeem heeft veel kleinere tussenstappen.
Zo kan ik me ook goed voorstellen dat in bijv. Perzische muziek die noot wel voorkomt.

Trouwens, als ik Dobro speel, heb ik geen vaste frets, alleen een bar.
Hoe benoem je de noten dan, die tussen de stappen van het 12 toons systeem in vallen?

Heynis
9 januari 2016, 23:11
Hoe benoem je de noten dan, die tussen de stappen van het 12 toons systeem in vallen?

Vals?

+12345

Brad
10 januari 2016, 01:41
Nee niet vals in oosterse muziek komen intervallen voor van een kwart toon en zijn in principe niet vals

Wel is het zo dat bij het twaalf toon systeem op een gitaar de meeste noten een beetje vals zijn . Op een gitaar is een gis gelijk aan een as maar in werkelijkheid is dat niet helemaal zo

In dit artikel word dat vrij goed uitgelegd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkzwevende_stemming

Gesualdo
10 januari 2016, 14:47
Bovendien zijn kwarttoon-bends vrij normaal in gitaarmuziek.

Wat vals is, is erg subjectief. De Engelsen hebben daar een betere term voor die beter de lading dekt: 'out of tune'.
Als ik mijn gitaar stem obv een A van 430Hz, dan is mijn gitaar zélf niet vals. Elk nummer klinkt nagenoeg hetzelfde en 'in tune'. Als ik echter met iemand meespeel die zijn gitaar obv de conventionelen A = 440Hz heeft gestemd dan is één van beiden vals. De vraag is: welke? Dat is dus relatief. Uit mijn standpunt is de andere gitaar vals, vanuit de andere gitaar gezien is mijn gitaar vals...

Vals is dus volledig relatief en subjectief.

Gesualdo
11 januari 2016, 07:57
Op een gitaar is een gis gelijk aan een as maar in werkelijkheid is dat niet helemaal zo


Dat is niet per se waar, dat ligt namelijk aan je stemming. Als je rein stemt in C# dan is het interval C# - G# inderdaad een andere dan C# - Ab qua 'cents'. Gelijkzwevend is er geen verschil.

Als je echter rein stemt in G# dan zul je dezelfde frequentie gebruiken als je in Ab zou stemmen. Dan klinken ze wel hetzelfde. Althans, ik zou niet weten waarom je een andere frequentie zou kiezen voor enharmonisch dezelfde noot.

Kim Wilson
11 januari 2016, 08:28
Bovendien zijn kwarttoon-bends vrij normaal in gitaarmuziek.

Wat vals is, is erg subjectief. De Engelsen hebben daar een betere term voor die beter de lading dekt: 'out of tune'.

...
Ook wel een "jazzy feel".

"Wat speel je vals." -"Nee, dat is jazz."

terrasbeest
11 januari 2016, 09:01
Ook wel een "jazzy feel".

"Wat speel je vals." -"Nee, dat is jazz."

Je zal heel hard moeten zoeken eer je een jazzgitarist vind die ' bends' speelt. Maar als je absoluut muziek wil horen die in de oren van sommige mensen ' vals' klinkt dan moet je bij Bossa-Nova zijn.

Duhsjaak
11 januari 2016, 10:02
Je zal heel hard moeten zoeken eer je een jazzgitarist vind die ' bends' speelt. Maar als je absoluut muziek wil horen die in de oren van sommige mensen ' vals' klinkt dan moet je bij Bossa-Nova zijn.

Of bij Franse fluistersnoepies.

Mijn idee:
Noot is techniek
Toon/tone is dat 'eigene' dat instrument of musicus eraan mee geeft.

Kort door de bocht? Zeker.
Want gezien alle discussies hier zou hier toonhout niet kunnen ontbreken. Smiley.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
11 januari 2016, 11:01
Je zal heel hard moeten zoeken eer je een jazzgitarist vind die ' bends' speelt. Maar als je absoluut muziek wil horen die in de oren van sommige mensen ' vals' klinkt dan moet je bij Bossa-Nova zijn.Ach, ze zijn er wel, Django Reinhardt, Philip Catherine, zelfs Metheny is er een enkele keer op te betrappen. (Misschien trouwens echt Één enkele keer, maar dat meen ik me echt heel zeker te herinneren :seriousf:, American Garage, als ik me niet vergis)

Dat niet benden heeft denk ik vooral te maken met de telefoonkabels waar ze vroeger op speelden. Veel te dikke snaren, dan wil je ook niet benden, of je moet aan de drank zijn en omlaag stemmen, zoals SRV.

Kim Wilson is in de war met dissonant. Dat is toch anders... en echt niet alleen voorbehouden aan Jazz. Wat dacht je van de strijkersarrangementen van Randy Newman? (Heeft die trouwens Old Friends van Simon and Garfunkel gearrangeerd? Je zou het denken, originele studio-opname dan. Zitten wat gewaagde dingetjes in)

Kim Wilson
11 januari 2016, 11:16
Ik ben helemaal niet in de war! Nou ja, misschien een beetje, maar dat is mijn algehele staat van bewustzijn. :satisfie:
Ik maakte slechts een grapje, niet verwacht dat het serieus genomen zou worden.

terrasbeest
11 januari 2016, 12:43
Ik ben helemaal niet in de war! Nou ja, misschien een beetje, maar dat is mijn algehele staat van bewustzijn. :satisfie:
Ik maakte slechts een grapje, niet verwacht dat het serieus genomen zou worden.

Op de dag dat het overlijden van Bowie werd bekendgemaakt worden hier geen grapjes geduld.

terrasbeest
11 januari 2016, 12:45
Ik denk dat bends een erfenis is van de oude bluesmannen.

Brad
11 januari 2016, 15:34
Ik ken een verhaal van een gozer die van het conservatorium is afgetrapt omdat hij bends ging spelen . Hij begon zich te ergeren aan wat hij de beperkingen noemde die hem werden opgelegd op de jazz opleiding

Tijdens het voorspelen ging hij over een Jazz standard met een crunch geluid gillende bends spelen en mocht daarna vertrekken

Tabula Rasa
11 januari 2016, 16:06
Ach... Giant Steps door Jennifer Batten is ook jazz.

Gesualdo
11 januari 2016, 18:19
Ik denk dat bends een erfenis is van de oude bluesmannen.

Zo oud, dat ze de kracht misten om die halvetoon-bend te halen :D

Duhsjaak
14 januari 2016, 22:12
Of niet eens de kracht meer hadden (of het fatsoen) om hun instrument te stemmen.

Hoeveel ik ook aan de oude bluesnegers te danken heb, hun gesteven en gestreken witte overhemden stonden in schril contrast met de basics die ze via de muziek probeerden uit te dragen. En de armoede thuis. On the road, gouden manchet knopen. Thuis geen geld voor elementaire dingen als eten, tandarts etc......

Benden? Ach, laten we eerlijk zijn, werd vaak gedaan in een poging om toch nog in de buurt van een min of meer zuivere noot te komen.

Je vind dat ik overdrijf? Luister naar de Argo LP met de Folk blues opnames live. Opnames uit Duitsland.
Er staat geen normaal gestemd stuk werk op. Is het daarom minder?
Zeker niet. Al vanaf pakweg 1964 maandelijks op de draaitafel. Never a dull moment.

Ik probeer er geen doekjes om te winden. Ik stond naast Ed van der Elsken in Andijk toen Louis Armstrong op een groentenkar door het dorp werd gereden.
Het wordt vooral geïdealiseerd.

Achteraf: je gunt ze hun extra inkomsten. Die vooral aan hotel- en managementkosten opgingen. Maar we hebben een wat romantische kijk op de geschiedenis eraan overgehouden.

Luister rustig met de moderne oren naar dat, wat er van bewaard is gebleven. En geniet er met volle teugen van.
Maar laten we elkaar vooral niet wijsmaken dat het allemaal geweldig was.

Voor studie doeleinden (want stel je voor dat je van elkaar doorgeven van geschiedenis zou genieten! Dat zou toch werkelijk niet kunnen) heb ik zowel die Argo LP liefdevol digi gemaakt.
Of de optredens van Big Bill Broonzy in 1953 in Amsterdam.

Zend mij een PM met een werkend email adres. En pak hem beet over een week of wat heb je m via WeTransfer in da house. En vertel mij wat je wilt horen. Wat is je keus. Of alle drie? De Argo LP en de twee optredens? You Syrië it, we play it.

Noten zijn mooi.
Toon is niet te vervangen door iets anders. Tone rules.
Alors, even een rant and rave van Gus, met vriendelijke groet dus. (Bij mij rijmt dat dus niet).......