PDA

View Full Version : nut uit kies?



gertgert
8 januari 2016, 22:04
Gitaarbouwvrienden, vanochtend bracht ik een bezoek aan de tandarts.
Daar werd een van mijn kiezen afgefreest teneinde er een kroon te kunnen plaatsen.
Waarom iemand besluit tandarts te worden is mij een raadsel.
Het is niet voor niets dat de sadistische duitse kampbeul in the marathon man, met dustin hoffman, een tandarts is.
Maar goed, wat heeft dit met gitaarbouw te maken.
Het volgende: tijdens het afslijpen van mijn ivoren toren rook ik een bekende lucht.
Het was dezelfde als die vrijkomt bij het bewerken van been, wanneer je bijv. een nut of kam maakt.
Zo'n verschroeide haarlucht. Ik veronderstel dat kiezen uit hetzelfde materiaal zijn als haren en bot.
Ergo: waarom geen topkam uit een kies.
Nu weet ik een stortplaats voor dierkadavers in een bos vlak bij mijn huis.
Daar heb ik een onderkaak van vermoedelijk een wild zwijn of een groot hert gescoord.
Het ligt momenteel in een bak gechloord water uit te bleken.
Ik wil daarna eens kijken of het materiaal bewerkelijk is en wie weet kan ik er een topkam uit vervaardigen.
Ik houd u op de hoogte. Met foto's uiteraard..

Joost de Ruig
8 januari 2016, 22:15
Vroeger werd er ook ivoor en schildpad gebruikt in de gitaarbouw. Ik probeer mij in te beelden hoe je die onderkaak gescoord heb, euhhhh..... :-/

Enra
8 januari 2016, 22:37
Hout (Ebben, pokhout, buxus, enz), been, rendiergewei, micarta, plastic, ivoor, messing, grafiet, glas, schildpad, taguanoot, enz... Tja, waarom geen kies... Maar is ivoor niet eveneens 'tand'?
Ik vind het uitgangspunt wel interessant, een paardenkies, een elandkies, varken, schaap; het kon allemaal wel een heel geschikt zijn qua maat.

Groet,
Enra

Erik de Perik
9 januari 2016, 00:12
Waarom kies als bot zoveel gemakkelijker te verkrijgen is?

Javaca
9 januari 2016, 00:40
Tanden bestaan uit een zacht binnenste en een harde buitenkant. Basismateriaal van de binnenkant is calcium en collageen (wat we kennen als beenderlijm), net als been. De buitenkant zou ik na moeten zoeken, maar het glazuur is in ieder geval een van de hardste en duurzaamste materialen in ons lichaam. In ijzertijdgrafheuvels zijn zogenaamde 'zandspoken' teruggevonden (een lijk wat in zand begraven word vergaat compleet, maar er blijft een verkleuring over) waarin de tanden nog te herkennen waren als hulsjes tandglazuur.

Haar, nagels, schildpadschild en ivoor bestaan uit hoorn, ook wel bekend onder de naam keratine.

Heb altijd moeite me in te houden als ik hoor dat een shampoo gevuld is met collageen en keratine... Beenderlijm en haarresten...

Zwijntanden worden in de VS ook wel gebruikt om figuren uit te snijden en in te graveren. Zoek eens op 'scrimshaw' en 'bore tusk'

Erik de Perik
9 januari 2016, 01:20
Ja, dat dus..... ;)

Wat een leuke site heb jij Jan!

Woml
9 januari 2016, 17:02
Ik heb hier ook nog steeds een potje staan waarin ik mijn verstandskies bewaar. Het gaat er ooit nog een keer van komen dat ik die als kammetje voor de 5de snaar op een banjo ga zetten. :D
Tegen die tijd zal ik me er nog eens wat beter in verdiepen, om te kijken aan welke kant ik mag/moet schuren...

BamBuFan1
10 januari 2016, 00:43
http://cdn.meme.am/instances/60634945.jpg