PDA

View Full Version : Neck shimming?



Methoxy7
8 januari 2016, 10:18
Hoi, zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het shimmen van de neck?
Probleem is dat mijn strat een 7,25 radius fretboard heeft, en ik heb moeite om mijn bends fatsoenlijk te krijgen. Ik merk ook dat deze rapper buzzt dan bijv. de 12" radius van mijn LPJ.

Een oplossing is om de actie wat te verhogen, maar dat vind ik niet zo fijn spelen.
Een andere oplossing zou zijn om de neck te shimmen.

Is dat aan te raden? Is het iets dat ik zelf zou kunnen? Andere tips misschien?
Ik zie dat er bijvoorbeeld al shims bestaan voor Fender gitaren, iemand enig idee waar deze in BE of NL te verkrijgen zijn?

https://aperioguitar.com/wordpress/wp-content/uploads/2014/06/pocketshim-strat1.png

Alle tips welkom.

Rock on!
:blast:

deefke666
8 januari 2016, 10:36
Dat je bends niet zo geweldig goed gaan is een beetje eigen aan die 7,25 inch radius hoor.
De meesten leggen dan inderdaad de actie wat hoger.
En zolang je geen extreme bends doet gaat dat perfect.

Maar je hals shimmen gaat volgens mij niets helpen hoor.
Ik zou misschien eerder jouw gitaar eens goed laten afstellen, dan ben je ineens van de fretbuzz af ook waarschijnlijk.

barno
8 januari 2016, 10:40
met shim komt hals hoger te liggen, nodig als de actie niet laag genoeg krijgt met zadels/brug. doet niks aan. radius. tja vintage radius werkt best met wat hogere actie, physics

Feter
8 januari 2016, 10:42
Zoals hierboven.

Ook is het een "wereld van verschil" tussen spelen op een strat en een LP.
Andere mensuur en inderdaad een andere radius.
Ik speelde altijd op een Fender mensuur met een 725 radius. Hier heb ik op geleerd te spelen en heb mezelf dan ook bends daarop aangeleerd.
Uiteindelijk ging ik over naar LP met een behoorlijk lage actie, andere mensuur en een 12 radius.
Meteen merkte ik dat m'n bends heel makkelijk gingen en ik zelfs vaak genoeg de string te hoog duwde.
Op een LP mensuur staat ook minder spanning op de snaren dus gaan je bends sowieso al een stuk makkelijker.

Gewoon vaak switchen tussen de twee en bends veel oefenen op je strat. En goed laten afstellen gaat ook een hoop schelen.
Shimmen zal denk ik ook niet veel helpen. Dat is meer als je je actie niet lager kunt stellen, dan ga je shimmen.

Methoxy7
8 januari 2016, 11:11
Maar je kan toch ook shimmen om de halshoek te veranderen. Dat in principe de kant van de headstock iets hoger komt te liggen, en de kant van de hals die de body raakt op dezelfde hoogte blijft. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat zou helpen, vooral met die bends ... Of heb ik het verkeerd?

The Lo Lands
8 januari 2016, 11:12
Hoi, zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het shimmen van de neck?
Probleem is dat mijn strat een 7,25 radius fretboard heeft, en ik heb moeite om mijn bends fatsoenlijk te krijgen. Ik merk ook dat deze rapper buzzt dan bijv. de 12" radius van mijn LPJ. Neck shimmen inderdaad als je de actie van de brug niet lager kunt zetten. Fret buzz/ratel kun je vaak oplossen door de fretten licht te laten vlakken. Vaak moeten nieuwe gitaarhalzen vooraf licht gevlakt worden voor een optimale lage actie. Uiteraard kun je de actie ook hoger zetten wat voor 'bends' iets harder werken is :-)

jutter
8 januari 2016, 11:24
Maar je kan toch ook shimmen om de halshoek te veranderen. Dat in principe de kant van de headstock iets hoger komt te liggen, en de kant van de hals die de body raakt op dezelfde hoogte blijft. Ik meende ergens gelezen te hebben dat dat zou helpen, vooral met die bends ... Of heb ik het verkeerd?

Zet je brug (dus niet je zadels) wat hoger. Stel daarna je zadels af.