PDA

View Full Version : Verlichting boven de werkbank.



Hendriks
7 januari 2016, 10:43
Ik merk de laatste jaren dat mijn ogen wat achteruitgaan en ik wil daarom nu betere lampen aanschaffen voor boven de werkbank. Ik heb nu een halogeen tafellamp ,maar dit is niet ideaal ,deze moet ik constant verschuiven om goed licht te hebben. Ik zat nu te denken aan een led-tl lamp , maar wat is aan te raden? Hoeveel watt , hoe hoog boven het blad en wat voor soort licht?

deefke666
7 januari 2016, 10:51
Ik heb net hetzelfde probleem, met mijn bril zie ik gewoon normaal, maar de laatste tijd moet ik mijn bril afzetten om dichtbij goed te zien, dus zal binnenkort wel een leesbril worden.

Op mijn werk bank heb ik drie van die halogeen tafellampen tegen de muur geschroefd, links, rechts en midden,
en deze kan ik richten zoals ik het wil.
Misschien dat zoiets een oplossing kan brengen voor jou.

Hendriks
7 januari 2016, 11:06
Ik wil zoveel mogelijk schaduwen voorkomen , die halogeen heeft een gericht licht , ik zoek iets wat een helder gespreid licht geeft.

Hendriks
7 januari 2016, 11:17
Is dit iets: https://www.pinearts.nl/index.php/werklampen-1/professionele-design-werklamp-bureaulamp-zwart.html

deefke666
7 januari 2016, 11:33
Zoiets is het ongeveer waar ik er drie van heb opgehangen,
voor mij werkt het heel goed.

Buxtra
7 januari 2016, 11:43
Er zijn zoveel opties te bedenken!

Uiterst serieus bedoeld: een handwerklamp met loup. Iets prijziger maar je hoeft je bril niet af te zetten/wisselen en de lamp is zeer wendbaar en verplaatsbaar. Je kan als je dat wilt je werk dus bekijken door de loup met daaronder een ringlamp!

http://www.heliosverlichting.nl/binnenverlichting/tafellampen/louplamp-handwerklamp-wit-met-vergrootglas.html

Zonder loup zijn er veel budgetoplossingen met ontelbare varianten in het soort tafellamp.

PS: ik heb de lamp voor nop van een oude dame kunnen overnemen. Tjek je oma, schoonmoeder, moeder of hun zolders en rommelmarkten. Marktplaats?

Zet hem op/af,

Bux

Hendriks
7 januari 2016, 11:51
Zoiets heb ik ook nog , bevalt mij niet goed , te weinig spreiding , ik blijf de lamp constant verplaatsen.

tmms
7 januari 2016, 12:36
Een wietlamp met een dimmer en een gewone halogeenpit erin:D. Had laatst wat accomodatieproblemen, heb ik een gewone loep gekocht om de componentwaarden van de onderdelen te checken, was mijn aanschaf van het jaar, maar enfin, jij zoekt wat anders, is een standaard TL-balk met een flink wattage niets?

Hendriks
7 januari 2016, 12:49
Dat zou ook best eens een oplossing kunnen zijn. Zo'n loep heb ik inmiddels ook:ok:

Midwolda
7 januari 2016, 12:54
Henk, let er ook even op dat er daglicht-lampen in kunnen?
Die geven de ware kleuren van objecten weer en dat is gewoon heel erg prettig.
Minder vermoeiend voor je ogen ook.

Hendriks
7 januari 2016, 14:36
Henk, let er ook even op dat er daglicht-lampen in kunnen?
Die geven de ware kleuren van objecten weer en dat is gewoon heel erg prettig.
Minder vermoeiend voor je ogen ook.
Daglicht lampen is zeker een vereiste voor mij.

cluseau
8 januari 2016, 13:10
Probleem is de schaduw als je maar een lichtpunt hebt. Wil je daar vanaf heb je meerdere lichtbronnen uit verschillende hoeken nodig.

Zelf gebruik ik de looplamp met ring TL. Regelmatig verplaatsen is nodig maar het licht komt wel uit je kijkrichting. Ik ervaar dat schaduweffect eigenlijk nooit. Toevallig na 20 jaar een nieuwe aangeschaft maar wil je echt een beetje kwaliteit heb je aan 150 niet genoeg. Alle waar naar zijn geld.