PDA

View Full Version : Sheraton onderhoudsvraagje



Nellyrocks
6 januari 2016, 13:32
Hai.

Ik heb een Sheraton die ik in geen jaren heb gebruikt. Laatst maar weer eens opgepakt en dat ding klinkt verschrikkelijk. Dof en mat, niet zoals hij ooit klonk. Het is natuurlijk geen top gitaar maar zo erg was het niet. Daarbij kraakten alle pots. Totaal onbruikbaar.

Ik ben bang dat er een kilo stof in zit, of, dat weet ik eigenlijk wel zeker want dat heb ik ook af gehaald.

Vraag dus:
Hoe maak ik die pots schoon? Hoe kom ik daar IGN bij? Ik kan de knop eraf halen en de pot losschroeven maar dan zit ie IN die kast en dan krijg ik hem er nooit meer uit.

Verder: Als ik de boel schoonmaak en vol spuit met contactspray, ook de pickups, wat is de kans dat ie weer beter gaat klinken. Met andere woorden. Kan het puur door stof komen dat die gitaar ook stoffig gaat klinken?

Any other tips and tricks?

Alvast bedankt.

Agent_Smith
6 januari 2016, 13:59
Misschien moet er even naar laten kijken ('onderhoudsbeurtje' bij iemand), want als je zelf de pickups wilt gaan inspuiten met contactspray zegt iets in me dat je niet exact weet wat je aan het doen bent.

Al nieuwe snaren geprobeerd? Dat lijkt me de eerste stap namelijk.

Hotpepper01
6 januari 2016, 14:14
draadjes aan de pots en jack vastmaken voordat je alles losschroefd om daarna de hele bedrading er via de f gaten uit haalt. Draadjes wel laten zitten !!! Na schoonmaken de omgekeerde weg volgen, dus aan de draadjes trekken,

Nellyrocks
6 januari 2016, 14:28
@Agent_Smith: Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben. Beetje contactspray in een potmeter lijkt me niet zo'n gek idee. dat smeer ik niet in mijn PU's. Het is geen nieuwe snaren ding. Die kraken niet.
@ Hotpepper01: Klinkt aannemelijk. Dat moet me lukken. Wel kutwerk.

Even over mijn laatste vraag. Heeft stof zoveel impact?

Little Jay
6 januari 2016, 15:17
Heeft stof zoveel impact? Kan ik me haast niet voorstellen, tenzij de tonepots zo dichtgestoft zijn dat ze eigenlijk altijd dicht (is eigenlijk open, hoge frequenties naar aarde afvloeien) staan of zo? Nog nooit meegemaakt eigenlijk. Of misschien is de tooncap vergaan?? Ook nooit meegemaakt eigenlijk, kan eigenlijk alleen bij hele oude caps die gaan lekken of verkruimelen.

Laatste mogelijkheid is de switch. Is die gecorrodeerd? Blijft misschien alleen in de neck-pu stand staan?

Het hele wiring harness eruit halen en goed schoonmaken, zeker de pots, lijkt me idd de beste optie.

Agent_Smith
6 januari 2016, 19:00
@Agent_Smith: Ik heb geen idee wat ik aan het doen ben. Beetje contactspray in een potmeter lijkt me niet zo'n gek idee. dat smeer ik niet in mijn PU's. Het is geen nieuwe snaren ding. Die kraken niet.
@ Hotpepper01: Klinkt aannemelijk. Dat moet me lukken. Wel kutwerk.

Even over mijn laatste vraag. Heeft stof zoveel impact?

Mijn reactie is goed bedoeld.
Je spreekt zelf over je pickups volspuiten met contactspray; dat verzin ik niet. Uiteraard je potmeters wel. Volspuiten is wat overdreven, gewoon met mate. Wel een rotwerk bij zo'n gitaar.

En wat betreft die nieuwe snaren: je hebt het over krakende potmeters maar vooral over dat je gitaar dof en mat klinkt. Leg een gitaar maar eens een paar jaar weg en kijk daarna hoe levendig je snaren nog klinken... Ik reageer alleen maar op jouw eigen woorden dus don't BS me. Succes ermee.

Nellyrocks
7 januari 2016, 09:46
Mijn reactie is goed bedoeld.
Je spreekt zelf over je pickups volspuiten met contactspray; dat verzin ik niet. Uiteraard je potmeters wel. Volspuiten is wat overdreven, gewoon met mate. Wel een rotwerk bij zo'n gitaar.

En wat betreft die nieuwe snaren: je hebt het over krakende potmeters maar vooral over dat je gitaar dof en mat klinkt. Leg een gitaar maar eens een paar jaar weg en kijk daarna hoe levendig je snaren nog klinken... Ik reageer alleen maar op jouw eigen woorden dus don't BS me. Succes ermee.

Zo was mijn reactie ook niet bedoelt.
Nieuwe snaren hebben niet geholpen. Van het weekend maar eens klussen.