PDA

View Full Version : Overstappen naar eerste "echte" versterker of bij modelling blijven?



Gerbrand040
6 januari 2016, 01:59
Hallo allemaal,

Eerst even voorstellen: ik ben Gerbrand. Ik kom uit de regio Eindhoven en speel ongeveer 3 jaar gitaar. Ik ben begonnen op een Yamaha Pacifica en ca. een jaar geleden heb ik mezelf getrakteerd op een echte Fender Strat. Daarnaast heb ik ook nog een akoestische gitaar. Mijn muziekstijl is blues, pop, classic rock.

Tot nu toe speelde ik elektrisch voornamelijk met een koptelefoon (GuitarRig of het "computerspel" RockSmith) vanwege slapende kinderen. Ik heb wel een versterkertje (Ronald Cube 20X), maar qua klank is dat niet echt geweldig. Als ik speel doe ik dat meestal met een backing track of het originele nummer.

Ik ben recent verhuisd naar een vrijstaand huis en heb daar nu ook een fatsoenlijk oefenhok waar ik versterkt kan spelen zonder iemand lastig te vallen. De koptelefoon is dus niet meer nodig!

De vraag is nu: wat is voor mij de beste oplossing om mijn gitaargeluid te versterken?

Ik zie een aantal opties:
1) Ik blijf bij modelling. Ik sluit mijn computer aan op mijn Hifi installatie die ook in dat hok staat.
2) Ik blijf bij modelling. Ik koop een losse modelling module (Line 6 oid) en sluit die aan op de hifi installatie.
3) Ik doe iets er tussen in: modelling buizenversterker (Fender SuperChamp X2?). Backing track gaat via de stereo.
4) Ik koop een buizenversterker. Backing track gaat via de stereo.

Budget is 500 euro max. Opties 1 en 4 zijn natuurlijk combineerbaar.

Voordelen van modelling (voor mij): consistent hetzelfde geluid als je het eenmaal gevonden hebt. Voordelen van een losse versterker: je kun snel even inpluggen en spelen.

Hebben jullie tips? (Ik ben me ervan bewust dat deze vraag in de een of andere vorm al wel eens gesteld is)

Alvast bedankt,

Gerbrand

Tabula Rasa
6 januari 2016, 06:42
Heb je al eens op een echt goeie buizenversterker gespeeld? Binnen je budget zou ik voor buizen gaan. Liefst tweedehands.

Midwolda
6 januari 2016, 07:13
Ik doe het al jaren met 1) en 4), met een Fender VibroChamp uit de jaren zeventig.
Werelds goed geluid, hard en zacht genoeg voor thuis, ook binnen jouw budget bereikbaar.
Het nadeel (?) is dat je je effecten los moet kopen en neerzetten en aansluiten.
Maar ik speel toch alleen maar blues dus met een drive en een delay ben ik al een blije gitarist.
Een X2 heeft dat (en veel meer) al aan boord maar mijn ervaring is dat je de helft toch niet gebruikt
en van de andere helft kun je er maar één tegelijk gebruiken (tenminste, dat was bij mijn XD zo,
misschien is de X2 programmeerbaar? Mjah, is ook weer gehannes.)

Beste advies imho: keep it simple, dan speel je meer. ;)

btw: welkom op het forum! :ok:

arjanb01
6 januari 2016, 07:44
Hangt ervan af wat je plannen zijn.
Blijf je thuis spelen, zijn optie 1 en 4 het beste. Ga je in een band, koop buizen erbij. Iets van engl, orange, koch of blackstar. Of clean een blues junior van fender, plus wat pedaaltjes.

miyaru
6 januari 2016, 08:40
+1 voor de Fender Champ uit de jaren '70...... Ik heb een "73 Silverface Champ en wat pedaaltjes - is helemaal geweldig. Mijn laatste pedaaltje is een Fender MicroDI die ingeschakeld het geluid van een 4 x 12" kast geeft. Goed genoeg voor koptelefoongebruik en ruwe demo's

Ik zou voor dat geld voor een buizenbakkie gaan en wat losse pedalen idd......

Robin.

herrieman
6 januari 2016, 08:41
Eerste buizenbak zeg je? Dan lijkt het me vrij simpel.
Goede buizenbak kopen en knallen met die handel! Weet je gelijk wat je al die jaren hebt gemist.

Dutch66
6 januari 2016, 08:43
Voordelen van een losse versterker: je kun snel even inpluggen en spelen.

Gerbrand

Hier doe je een (goede) amp echt (veels) te kort denk ik. Met name de manier waarop een buizenamp
op je spel reageert (dynamiek) is iets wat nog steeds knap lastig te 'modellen' is.

Mede op basis van je muziekstijl zou ik zeggen, een (2e hands?) buizenbak met een paar knappe pedalen,
dat moet binnen jouw budget wel haalbaar zijn denk ik. Optie 4 dus....

Welkom op GN trouwens!

no 1 hops
6 januari 2016, 11:21
Heb jaren via een oude GNX met hoofdtelefoon gespeeld en daar raak je door verwend.
Dat grootse stereo geluid dat je daarmee rond en in je oren kunt gooien.
nu ik sinds een aantal jaren ook weer zonder hoofdtelefoon kan spelen is er wel een zoektocht ontstaan naar een sound/tone die ik nog niet heb kunnen vinden omdat (buizen)versterkers ieder hun eigen karakter hebben.

mijn tip is dus dat je veel uit gaat proberen welke sound bij je past voordat je een versterker koopt.
voordeel van een multi effect is dat je met 1 knopdruk een totaal andere sound hebt en dat red je niet met losse pedaaltjes.

arjanb01
6 januari 2016, 13:31
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1004505433-engl-gigmaster-30-met-blackstar-1-x-12-htv-v30.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Dit is binnen je budget.

Midwolda
6 januari 2016, 14:05
...
voordeel van een multi effect is dat je met 1 knopdruk een totaal andere sound hebt en dat red je niet met losse pedaaltjes.

True. :ok:
Mijn Boss ME-50 met aktieve speakers er aan is als "transistor versterker naar de PC" aangesloten.
Geen opwarmtijd, ampsims, effecten, programmeerbaar, aux ingang, en kan zo naar Audacity voor opnames.
Erg handig voor het home studio rommelwerk, geluid is ook nog eens best acceptabel voor dat werk.

Gerbrand040
6 januari 2016, 15:31
Hallo,

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb inderdaad nog nooit langer dan 30 minuten op een buizenbak gespeeld. Dus ik weet niet wat ik precies moet verwachten.

Op grond van jullie tips neig ik nu naar een simpele buizenbak met bijvoorbeeld een distortiepedaal met daarnaast mijn vertrouwde GuitarRig voor "een ander geluid". Het enige wat ik bij GuitarRig mis is een makkelijke manier om van geluid te schakelen. Ik heb nu een aantal shortcuts gedefinieerd, maar daarvoor moet je toch even je gitaar loslaten om op een knop te drukken. Dat heb je met een multi-effect pedaal dan weer niet. Dan toch maar een buizenbak + multipedaal?

Gerbrand

RB74
6 januari 2016, 17:35
Mijn tips nog ff:

- ga in een goeie gitaarzaak uitgebreid diverse buizenamps testen. Zo ontdek je misschien welke voorkeur(en) je hebt. Neem vooral je eigen gitaar mee en neem de tijd. In een zaak als Max Guitars in Nijmegen is veel keus en kun je rustig je gang gaan. Is althans mijn ervaring. In dezelfde stad zijn sowieso nog 3 andere muziekzaken waar je je licht op kan steken (eig, tools4tones en schreeven). Leuk uitje!

- ga voor (tweedehands) losse pedalen en niet voor een multi-fx. Welke effecten gebruik je graag? Ga naar die sounds op zoek. Op Marktplaats is de keuze reuze. Bij veel multi-effecten, zeker in de budget-hoek, is de kans aanwezig dat het allemaal 'net niet' is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

miyaru
6 januari 2016, 19:12
+1 voor de tips van RB74. Losse pedalen hebben ook het voordeel dat je een sound kan wisselen zonder een hele unit te vervangen en een hoop andere gave sounds kwijt bent. Modulair werken kost wellicht iets meer, maar heeft vele voordelen.....

Robin.

Pepe
6 januari 2016, 21:03
Waarom of of?
Ik plug overdag in een klein buizenampje (Fender champion 600 in mijn geval) wat pedalen en een looper. S'avonds gaat het via een computer (met Line6 amp farm).

Het hoeft allemaal niet zoveel te kosten om een hoop lol te hebben. Die champ 600 klinkt als een mini pro junior, krijgt easily de meeste speeluren van de amps die hier rondslingeren.

Gerbrand040
6 januari 2016, 22:26
Hoi,

Mijn nieuwe ruimte is akoestisch geisoleerd, dus ik kan 's avonds zeker ook gewoon versterkt spelen. Ik ga inderdaad eerst maar eens een middagje versterkers proberen. Mijn "vaste" zaak is Let's Play in Eindhoven dus ga ik daar beginnen.

Gerbrand

Dutch66
7 januari 2016, 08:56
Mijn nieuwe ruimte is akoestisch geisoleerd, dus ik kan 's avonds zeker ook gewoon versterkt spelen.



Uitslover!, nee hoor gewoon jaloers...:seriousf:


En inderdaad, skip die budget multi FX dingen...

munkie
7 januari 2016, 18:40
De efficientie van een goede gitaar luidspreker is gauw 97 Db. 2 stuks in een kast dus 100 Db. 5 watt buizenbakje erop en het gaat HARD. Tip. Blackstar HT5.

JGD
9 januari 2016, 12:41
Het zal wel hopeloos ouderwets zijn, maar: modeling, brrrrrrrr, om te rillen.
Net als in-ear. Ik moet er echt niet aan denken.
Ik wil een speaker die tegen mijn broek staat te waaien!

RB74
9 januari 2016, 14:26
Ik wil een speaker die tegen mijn broek staat te waaien!

Dat ja!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
10 januari 2016, 01:06
Dat ja!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En wanneer is dat mogelijk??? ;) Elk geluidsman begint al te klagen als je volume op 2 staat!

ateng
10 januari 2016, 01:09
Het zal wel hopeloos ouderwets zijn, maar: modeling, brrrrrrrr, om te rillen.
Net als in-ear. Ik moet er echt niet aan denken.
Ik wil een speaker die tegen mijn broek staat te waaien!

Een Kemper is zeker niet brrrrrr! ;)

Brad
10 januari 2016, 01:15
Het is een behoorlijke tijd geleden dat ik voor het laatst voor publiek heb gespeeld . Komt het niet meer voor dat alleen de zang en de toetsen over de pa gaan en de rest het werk zelf moet doen ?

Pepe
10 januari 2016, 05:48
Zolang de drums niet versterkt hoeven te worden hoeft dat met bas en gitaar ook niet. Maar je hebt altijd technici met tijd en kanalen teveel die overal mics voorproppen. Ik stel dat zo lang mogelijk uit want des te zachter moet de amp.
Bovendien vervuilt die gitaar de monitors zodat de zanger weer harder wil en iedereen doorgaans volgt totdat de tech roept dat alles zachter moet.
Tegenwoordig nemen we weer een vaste tech mee, tis weer 150 euro minder maar het scheelt gedoe.