PDA

View Full Version : Op zoek naar strat.



Gozer
5 januari 2016, 16:53
Deze vraag is vaak al veel langs gekomen, maar ik ben op zoek naar een Fender Stratocaster. Heb nu een Squier Strat en wil een stapje omhoog. Nu heb ik deze gezien. Is dat volgens jullie een goede keus?

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-standard-stratocaster-candy-apple-red-mn

Alvast bedankt.

Da Vinci
5 januari 2016, 17:09
Deze vraag is vaak al veel langs gekomen, maar ik ben op zoek naar een Fender Stratocaster. Heb nu een Squier Strat en wil een stapje omhoog. Nu heb ik deze gezien. Is dat volgens jullie een goede keus?

http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/fender-standard-stratocaster-candy-apple-red-mn

Alvast bedankt.

Dat is vast wel een aardige stap omhoog. Verder worden de Classic Players (50's of 60's) erg positief beoordeeld dus daar kan je ook eens naar kijken.

Voor iets meer dan de gitaar uit jouw link ligt een 2e hands USA Fender ook binnen handbereik btw.

Feter
5 januari 2016, 17:23
Ik zou dan ook zeker voor een USA Strat gaan. Die blijven ook beter hun waarde behouden dan deze Mexicaan.
Hoewel er absoluut niets mis is met Mexicaanse strats!
Ik heb zelf een tijd een 60s Roadworn MiM gehad en die speelde echt heerlijk.

Joost de Ruig
5 januari 2016, 17:37
Kan je iets beter aangeven wat je zoekt? Maple of rosewood hals? Vintage of modern?

Gozer
5 januari 2016, 18:16
Rosewood of maple maakt me niet zo veel uit. Ik heb nu een gitaar met een rosewood nek, maar maple vind ik ook prima. Ik ben nog een vrij beginnende gitarist.

Joost de Ruig
5 januari 2016, 18:32
Ik weet nog een Classic 50s te staan, wat een stapje onder de Classic Player is, voor €625. Dat is echt een scherpe prijs. Het is dus een model '57 met maple hals en vintage hardware. Echt een klassieke Strat dus. Het is de laatste die ze daar hebben en andere kleuren zijn 100-150 euro duurder.


http://www.themusiczoo.com/images/3-31-10/50s_Stratocaster_Daphne_Blue_MZ9516596_c.jpg

http://a1.images4.thomann.de/pics/bdb/175321/5518341_800.jpg

Da Vinci
5 januari 2016, 18:39
Waar staat die Joost?

Joost de Ruig
5 januari 2016, 18:48
Waar staat die Joost?

Bij DaCapo in Leek:

https://www.muziekhuisdacapo.nl/NL/Zoeken/Fender%20Classic%2050s%20Stratocaster%20Daphne%20B lue%20Maple/1/Classic-50s-Stratocaster-Daphne-Blue-Maple-Classic-50s-Stratocaster-Daphne-Blue-Maple-6709

Dat is voor velen niet om de hoek, maar je kan natuurlijk altijd locaal testen en dan de postduif zijn werk laten doen ;)

Da Vinci
5 januari 2016, 19:01
Tja, ik zou er sowieso een humbucker in laten zetten maar dan scheelt het niet meer met een Kauffmann die naar verwachting wat beter is....

Gozer
6 januari 2016, 00:00
Humbucker zou voor mij niet nodig zijn.

arnoldtims
6 januari 2016, 09:20
Zijn de prijzen van Fender net als bij Gibson gezakt? Een Strat standaard koste toch zo rond de 1000 euro of is dit een Japanse Fender.

Feter
6 januari 2016, 09:34
Of dat zo is durf ik niet te zeggen.
Wel kan ik je vertellen dat vraag, aanbod en prijs ook seizoen gebonden zijn.
In januari worden er bijvoorbeeld relatief weinig grote aankopen gedaan. Een gitaar valt hier ook onder.
Het kan zo maar zijn dat verkopers denken:
"Shit, dit gitaar staat er nu al 2 maanden op, laat ik hem maar omlaag gooien want ik heb geld nodig."

December is een dure maand.
Daar tegenover staat weer dat de periode mei/ juni het beste is om je spullen te verkopen, denk maar aan vakantie geld.

Da Vinci
6 januari 2016, 09:57
Zijn de prijzen van Fender net als bij Gibson gezakt? Een Strat standaard koste toch zo rond de 1000 euro of is dit een Japanse Fender.

Als je het over de link van Joost hebt; dat is een Mexicaan. USA strats zijn nieuw al snel duurder dan 1000 euro.

Joost de Ruig
6 januari 2016, 10:17
Als je het over de link van Joost hebt; dat is een Mexicaan. USA strats zijn nieuw al snel duurder dan 1000 euro.

De goedkoopste USA Strat is de Special en kost €999,-. De Standard, wat ook echt de standaard Strat is kost echter €1450,-.

Da Vinci
6 januari 2016, 10:51
Ik heb begrepen dat er 2 tremolosystemen in omloop zijn bij Fender; één daarvan geeft nogal wat stemmingsproblemen. De andere is 2 punts tremolo en die is beter. In de specs kom ik verschillende benamingen tegen. Weet iemand welke benamingen hier voor gebruikt worden en/of hoe je eea kan herkennen?

hefke
6 januari 2016, 14:42
Ik heb begrepen dat er 2 tremolosystemen in omloop zijn bij Fender; één daarvan geeft nogal wat stemmingsproblemen. De andere is 2 punts tremolo en die is beter. In de specs kom ik verschillende benamingen tegen. Weet iemand welke benamingen hier voor gebruikt worden en/of hoe je eea kan herkennen?
Je bedoelt denk ik de Vintage Synchronized Tremolo en de 2-Point Synchronized Tremolo.
De Vintage Synchronized Tremolo staat erom bekend dat ie wat stemmingsproblemen heeft. Niet zozeer dat je de gitaar moeilijk gestemd krijgt, maar meer dat als je de tremolo gebruikt e.e.a. ontstemd kan zijn. Zelf heb ik een strat met zo’n vintage tremolo, maar heb geen last van het ontstemmen.
De Vintage Synchronized Tremolo is te herkennen aan de 6 schroeven waarmee hij aan de body zit, terwijl de 2-Point Synchronized Tremolo maar met 2 schroeven vast zit. De vintage tremelo zit op oa. De vintage series (bijv.: http://intl.fender.com/en-BE/guitars/stratocaster/american-vintage-56-stratocaster-maple-fingerboard-aged-white-blonde/) en de 2-Point Synchronized Tremolo op o.a. de american standard (bijv.: http://intl.fender.com/en-BE/guitars/stratocaster/american-standard-stratocaster-rosewood-fingerboard-3-color-sunburst/)
Hoewel er natuurlijk meer foto’s op het internet te vinden zijn zie je op deze site beide tremolo’s naast (of beter boven) elkaar: http://diystrat.blogspot.be/2011/08/setting-up-or-adjusting-stratocaster.html

Joost de Ruig
6 januari 2016, 14:57
Tot aan de komst van de MIM classic player serie was de 2-punts tremelo alleen weggelegd voor custom shop gitaren en later ook usa strats. De vintage 6 punts tremelo is er al 60 jaar en is inderdaad iets stemmingsgevoeliger. Maar..... close enough for rock & roll :)

apekop
6 januari 2016, 15:43
Je bedoelt denk ik de Vintage Synchronized Tremolo en de 2-Point Synchronized Tremolo.
De Vintage Synchronized Tremolo staat erom bekend dat ie wat stemmingsproblemen heeft.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een USA Fender strat gehad met een 2-punts brug en dat ding ontstemde als de neten, wat ik ook deed het werd niet beter. Daardoor deze gitaar verkocht. Mijn Haar strat met vintage 6-punts brug ontstemt juist zeer weinig voor een strat. Dus een 2-punts is echt niet stemmings vaster dan een 6-punts.

Verder vind ik de Classic Player 60's wel ok, maar niet meer dan dat. De snaar balans is qua volume niet geweldig omdat de pooltjes van de pickups niet netjes over de snaren lopen, bij de E en B snaar met name. Daardoor klinken die snaren niet lekker. Ook vind ik die 12' radius niet fijn voor een strat. Dus die heb ik ook niet lang gehouden. De oneindige zoektocht naar mijn ideale strat gaat dus gewoon verder. Een Fender custom shop vind ik te gek, maar is veel te duur.

Erik de Perik
6 januari 2016, 16:23
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een USA Fender strat gehad met een 2-punts brug en dat ding ontstemde als de neten, wat ik ook deed het werd niet beter. Daardoor deze gitaar verkocht. Mijn Haar strat met vintage 6-punts brug ontstemt juist zeer weinig voor een strat. Dus een 2-punts is echt niet stemmings vaster dan een 6-punts.

Verder vind ik de Classic Player 60's wel ok, maar niet meer dan dat. De snaar balans is qua volume niet geweldig omdat de pooltjes van de pickups niet netjes over de snaren lopen, bij de E en B snaar met name. Daardoor klinken die snaren niet lekker. Ook vind ik die 12' radius niet fijn voor een strat. Dus die heb ik ook niet lang gehouden. De oneindige zoektocht naar mijn ideale strat gaat dus gewoon verder. Een Fender custom shop vind ik te gek, maar is veel te duur.

Kans dat het niet aan je tremolo maar aan de slotjes in je topkam lag, is groot.

apekop
6 januari 2016, 20:05
Kans dat het niet aan je tremolo maar aan de slotjes in je topkam lag, is groot.

Dat dacht ik ook. Ik heb hem destijds door verschillende mensen laten afstellen, maar niets hielp.

WaywardChild
6 januari 2016, 20:08
@topic starter - bekijk de G&L legacy tribute eens.
Heel goede gitaren voor minder geld dan een mexicaanse fender en de zelfde elementen als zijn grote made in USA broer.

Jammer wel dat onderstaande alleen in USA te krijgen zijn :
http://www.glguitars.com/instruments/TributeSeries/guitars/Legacy-GC-winter-2016/index.asp

Wimvdb
7 januari 2016, 19:26
Voor dat geld kan ik dit geweldig aanraden:

ik ben niet zo aan de single coils, maar het is zowat de enige 'budget' strat die ik in huis zou willen halen . Heb wel al enkele exclusievere strats gehad van fender zelfs (Usa standard FSR, Usa deluxe ) maar deze komt voor de helft er bijna op en over...

https://www.imm-professional.de/Fret-King-Super-60-B-Ware

Of moest je weer iets specialers willen:
https://www.imm-professional.de/Fret-King-Black-Label-Corona-GWR-Gregg-Wright-model-B-Ware

mennen08
8 januari 2016, 06:53
K heb een tokai st100 uit 1980 td koop ! Pm me als je interesse hebt !

Joost de Ruig
8 januari 2016, 07:44
K heb een tokai st100 uit 1980 td koop ! Pm me als je interesse hebt !

Als die binnen het budget valt voor een MIM Strat, waar TS naar keek, dan heb ik ook interesse in die Tokai :)

Gozer
8 januari 2016, 08:09
Zoektocht heeft een totaal andere wending gekregen, ben gaan beluisteren en bekijken en heb een Gretsch Les Paul model gekocht. Totaal niet wat ik zocht, maar het klonk en speelde fenomenaal. Ik laat mijn Squier nu een keer af stellen zodat ik die als mijn main strat kan blijven gebruiken.

Ik was totaal niet van de Les Paul modellen, maar ik ben er echt door overdonderd.

deefke666
8 januari 2016, 08:18
Zo zie je maar hoe alles helemaal anders kan uitdraaien na testen.
Congrets voor jouw nieuwe gitaar.

En bij Joost zien we misschien ook wel een HNGD verschijnen :cheerup:

Iedereen gelukkig :)

Joost de Ruig
8 januari 2016, 09:36
Zoektocht heeft een totaal andere wending gekregen, ben gaan beluisteren en bekijken en heb een Gretsch Les Paul model gekocht. Totaal niet wat ik zocht, maar het klonk en speelde fenomenaal.

Gefeliciteerd! Euhhh, Gretsch heeft toch niet echt een LP-model?? De Pro Jet komt wellicht het dichtste bij. Bedoel je die?

Brad
8 januari 2016, 13:02
Mocht je in de toekomst toch nog een andere stratocaster willen dan zou ik een Godin stratocaster overwegen , prima gitaren zoals de Godin Session , prima gitaar voor een redelijke prijs

http://www.godinguitars.com/guitars_15/session/34048_session_blackbst_rn.jpg

Gozer
8 januari 2016, 22:40
Ja de pro jet inderdaad!

Pearl
8 januari 2016, 23:28
Zeker een noob vraag want ik speel nog niet lang akoestische laat staan elektrische gitaar en wellicht heb ik geen musicaal
Gehoor maar hoe en wat hoor je het verschil? Hangt niet ook heel
Veel van de gebruikte effecten cq versterker af?

The Lo Lands
8 januari 2016, 23:30
Mijn beste strat is samen geraapt uit diverse merken en (tweedehands) onderdelen. Hierdoor kun je makkelijk onder de 1000 euro een 'USA strat' samenstellen die zowel custom als uniek is. Bij verkoop misschien minder interessant maar als je gitaren koopt om te verkopen dan moet je gaan voor de USA modellen. En mijn custom strat doet absoluut niet onder voor mijn originele USA strat. Je moet alleen weten wat je zoekt en soms wat geduld en geluk hebben in aanschaf.

Maar een Gretsch Les Paul model is ook tof!

Gozer
9 januari 2016, 06:56
Pearl, het hangt inderdaad van de versterker af, maar ook elke gitaar heeft een totaal andere toon. De gitaar die ik nu gekocht heb klinkt heel anders dan mijn stratocaster. Dat komt door de elementen die er in zitten, maar ook door de materialen die gebruikt zijn zoals het hout en de vorm van de gitaar. Je kunt het beste eens een youtube filmpje kijken van verschillende modellen gitaren om het verschil in geluid te horen.

Gozer
9 januari 2016, 06:57
The Lo lands, ik denk dat ik uiteindelijk ook wel wat aanpassingen aan mijn oude strat ga doen, het blijft ondanks dat het een goedkoop gitaartje is een fijn ding, misschien een keer wat betere elementen en een goede afstelbeurt en ik blijf er gewoon op spelen.

The Lo Lands
9 januari 2016, 11:29
The Lo lands, ik denk dat ik uiteindelijk ook wel wat aanpassingen aan mijn oude strat ga doen, het blijft ondanks dat het een goedkoop gitaartje is een fijn ding, misschien een keer wat betere elementen en een goede afstelbeurt en ik blijf er gewoon op spelen.
Heel verstandig! Ik heb zelf 3 strats waaronder één Squier uit begin jaren negentig waar nu een Fender strat USA hals uit half jaren negentig op zit, een betere Wilkinson tremolo brug, betere elementen etc. Alleen de body is nog van de Squier :-) Goed afgesteld en klinkt nagenoeg hetzelfde- en speelt als een duurdere USA strat. Je kunt tegenwoordig trouwens een losse hals van Fender (diverse soorten MIM of USA en prijzen) aanschaffen!

Brad
9 januari 2016, 16:31
Wat kost een goede bruikbare losse Fender hals gemiddeld of waar kan ik die prijslijst vinden ?


groeten

Noid
9 januari 2016, 17:08
Allparts
The String
Marktplaats

Brad
9 januari 2016, 17:14
Dank voor de tips , die gozer van The String die ken ik wel

The Lo Lands
9 januari 2016, 18:29
Wat kost een goede bruikbare losse Fender hals gemiddeld of waar kan ik die prijslijst vinden ?


groeten

Hier heb ik ruim een jaar terug een Fender neck aangeschaft. Prijzen zijn wel wat gestegen zag ik.

http://alphenaar.com/products/Fender-USA-Stratocaster-Neck--Maple-Fingerboard.html

Brad
9 januari 2016, 18:55
Interessant ik wist niet dat Alphenaar die dingen verkocht , dank voor de tip

Da Vinci
9 januari 2016, 20:25
Wat kost een goede bruikbare losse Fender hals gemiddeld of waar kan ik die prijslijst vinden ?


groeten

staat er volgens mij een op MP voor 260 euro.

mennen08
12 januari 2016, 00:21
Nee is iets duurder dan een mim joost.