PDA

View Full Version : Phase of een Vibe of toch iets anders...



Willi@m
5 januari 2016, 10:16
Hallo, ik ben op zoek naar een pedaal wat me kan helpen bij nrs van Hendrix en Trower. Het gaat om Machine Gun van Hendrix en Brigde of Sighs van Trower. Ik heb een low budget dus een echt vibe pedaal zoals een univibe of microvibe zit er niet in... Misschien dat jullie nog tips hebben? Ik heb op youtube geluisterd en heb de volgende gevonden. MXR Phase 90, Electro Harmonix Small Stone / Bad Stone, Mooer Soul Shiver / Orange Ninety. Gister de kans gehad om een Joyo Phase te proberen, dat vond ik niks... De Voodoo Lab Microvibe ook getest, dat was het! Alleen die prijs... Iemand?

deefke666
5 januari 2016, 10:51
Je kan misschien eens kijken naar tc electronic, de viscous vibe en de helix.
Ik zocht ook iets om wat psychedelische stuff te doen en ik heb deze twee een beetje getest.
Uiteindelijk de helix mee naar huis genomen.

Het leuke eraan vind ik dat je er zowel vintage als moderne sounds uit kan halen en dat je redelijk veel controle hebt over je sound.
Voor de prijs vallen ze beiden heel erg goed mee imho.

https://www.youtube.com/watch?v=gQxqiciZv8A

Nellyrocks
5 januari 2016, 10:54
Een goedkope vibe dus. Misschien dat je een tweedehands DanElectro Coolcat Vibe op de kop kan tikken. Ik heb op MP even gekeken en nu is er niets. Mooer komt ook wel voorbij voor vijf tientjes alhoewel die Soul Shivers vrij nieuw zijn volgens mij.

Met een faser kom je er ook wel alhoewel ik dat toch wel een hele andere, duidelijk meer filter, sound vind. Ik zou het dan toch wel in de Phase90 hoek zoeken.

Ik zet vibes en fasers (in tegenstelling tot andere modulatie, wel altijd voor mijn drives. Ik weet dat dat een eeuwige discussie is maar dat geeft naar mijn idee het meeste de sound die je zoekt.

deefke666
5 januari 2016, 10:59
Hier gaat de phaser inderdaad ook voor mijn drive pedalen.
Vind ik ook prettiger klinken.

Deze vind ik best goed klinken https://www.youtube.com/watch?v=8mNQeLAm7cM

Willi@m
5 januari 2016, 11:18
Die Viscous Vibe klinkt ook wel. Helaas niet op marktplaats te vinden en 129 nieuw...

Die Mooer zijn wel bang for the buck maar ik vind ze iets te iel.

deefke666
5 januari 2016, 11:27
Die Viscous Vibe klinkt ook wel. Helaas niet op marktplaats te vinden en 129 nieuw...

Die Mooer zijn wel bang for the buck maar ik vind ze iets te iel.

Het hangt natuurlijk allemaal ook erg van het budget af inderdaad,
maar ik vind het vaak beter om dan misschien even verder te sparen en te kopen wat je echt goed vind.
Als je voor een goedkoper alternatief gaat dat je wat minder vind ga je het waarschijnlijk toch weer verkopen.

Nellyrocks
5 januari 2016, 11:35
Ik zou dan ook even doorsparen. Ik ken je portemonnee niet maar een paar tientjes krijg je toch wel bij elkaar? Pedalen zijn duur, veel te duur, helaas.

Als je toch doorspaart... Ik ben heel blij met de vibe in mijn Mobius.

roger
5 januari 2016, 12:50
Ik heb ooit voor 3 tientjes een danelectro vibe gekocht. Klinkt best aardig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Bernardduur
5 januari 2016, 14:24
Die Danelectro is ook heel erg leuk! Een 'echte' vibe met 4 lichtgevoelige weerstanden en 1 lamp zoals in de echte univibes.

Helaas hadden alle Danelectro's die ik gezien heb problemen op de lange termijn.

mountainman
5 januari 2016, 15:37
Als je Hendrix zegt dan denk ik zelf eerder aan een vibe dan aan een phaser. Is de Hotone Roto misschien wat voor je? Hij wordt niet echt geadverteerd als een vibe maar dat is-ie toch echt wel. Ik gebruik 'm zelf ook.


https://www.youtube.com/watch?v=CX0fsj5UETk

Voor langzame sweeps vind ik die Roto te subtiel. Dan hoor ik liever een echte phaser. Sinds kort heb ik een Mad Professor Tiny Orange Phaser, maar die zal wel buiten je budget vallen.
Mijn oude EHX Nano Small Stone klinkt ook erg lekker maar is qua instelmogelijkheden vrij beperkt. Die mag dus weg (mocht je interesse hebben stuur dan een pm).

Erik de Perik
5 januari 2016, 16:21
Dit Nederlandse pedaal vind ik te gek klinken, maar kost ook wel wat.....

http://www.guitarsystems.nl/vibetool/4579437208

Hier gebruikt Tony Spinner 'm met z'n Nederlandse bandje in de studio:


https://www.youtube.com/watch?v=qZna_IYsdRE

deefke666
5 januari 2016, 16:33
Dit Nederlandse pedaal vind ik te gek klinken, maar kost ook wel wat.....

http://www.guitarsystems.nl/vibetool/4579437208

Hier gebruikt Tony Spinner 'm met z'n Nederlandse bandje in de studio:


https://www.youtube.com/watch?v=qZna_IYsdRE

Damn die klinkt inderdaad super.
Prijs is ook super haha, maar dan heb je ook wat

Erik de Perik
5 januari 2016, 16:35
Damn die klinkt inderdaad super.
Prijs is ook super haha, maar dan heb je ook wat

Houd er wel rekening mee dat Tony ook best leuk gitaar speelt en in deze context met lekkere band klinkt veel goed.

Brad
5 januari 2016, 16:57
Dag William ,

Ik vind dat je een Uni vibe aardig kunt nabootsen met een Boss PH 3 phase shifter . Er zitten zes standen op dat pedaal dus de mogelijkheden zijn erg groot . Ik zelf ben gecharmeerd van de drie traps stand

Dat geeft een helder geluid zonder volume drop en met een gehaaide afstelling kom je aardig in de buurt van een uni vibe

Het is mij ook opgevallen dat ook mensen die niet zo gecharmeerd zijn van Boss dat pedaal vaak erg goed vinden

Erik de Perik
5 januari 2016, 17:11
Dag William ,

Ik vind dat je een Uni vibe aardig kunt nabootsen met een Boss PH 3 phase shifter . Er zitten zes standen op dat pedaal dus de mogelijkheden zijn erg groot . Ik zelf ben gecharmeerd van de drie traps stand

Dat geeft een helder geluid zonder volume drop en met een gehaaide afstelling kom je aardig in de buurt van een uni vibe

Het is mij ook opgevallen dat ook mensen die niet zo gecharmeerd zijn van Boss dat pedaal vaak erg goed vinden

Nee, dat is een ander geluid, wordt ook op een andere manier geproduceerd qua harmonische en zo.

http://www.gibson.com/news-lifestyle/features/en-us/effects-explained-modulation.aspx

Dirk_Hendrik
5 januari 2016, 17:46
Een univbe is een phaser waarbij de filters niet gelijk gedimensioneerd zijn. Daardoor krijgt hij idd een ander klankkarakter dan de gemiddelde phaser.

Brad
5 januari 2016, 18:20
Dag William ,

Ik vind dat je een Uni vibe aardig kunt nabootsen met een Boss PH 3 phase shifter . Er zitten zes standen op dat pedaal dus de mogelijkheden zijn erg groot . Ik zelf ben gecharmeerd van de drie traps stand

Dat geeft een helder geluid zonder volume drop en met een gehaaide afstelling kom je aardig in de buurt van een uni vibe

Het is mij ook opgevallen dat ook mensen die niet zo gecharmeerd zijn van Boss dat pedaal vaak erg goed vinden

Aanvullend heb ik hier een sound sample . Ik gebruik hier de phase shifter gecombineerd met een compressor een overdrive en een beetje echo

De track die erna komt heeft er overigens niets mee te maken die word automatisch er na afgespeeld daar op Soundcloud

https://soundcloud.com/brad-524926423/example-phase-shifter

mountainman
5 januari 2016, 18:25
Sorry Brad, maar dat vind ik helemaal niet klinken als een univibe. Zelfs niet als een ouderwetse phaser. Dit lijkt meer op een formant filter.

Brad
5 januari 2016, 18:40
Een ouderwetse phaser kun je er ook uithalen . Dit is de drie traps stand . Dit geluid gebruik ik als ik Any coulour you like speel van Pink Floyd . Dan zet ik hem wel wat sneller

Dirk_Hendrik
5 januari 2016, 19:03
Sorry Brad, maar dat vind ik helemaal niet klinken als een univibe. Zelfs niet als een ouderwetse phaser. Dit lijkt meer op een formant filter.

Geluid suggereert een, veel te gulzig afgestelde OTA gebaseerde phaser (a-la Smallstone en consorten) En da's dus dito anders dan een FET gebaseerde phaser a la een Phase90 die in elk geval technisch nog enigzins verwant is aan een univibe. Een een OTA phaser dat heeft idd niets met een univibe te maken. En al helemaal niet als het effect ook nog eens digitaal wordt gesimuleerd zoals in deze Boss.

Erik de Perik
5 januari 2016, 19:08
Een ouderwetse phaser kun je er ook uithalen . Dit is de drie traps stand . Dit geluid gebruik ik als ik Any coulour you like speel van Pink Floyd . Dan zet ik hem wel wat sneller

Je kunt er ook Oerend Hard mee spelen, maar het heeft niets met het geluid van een Univibe te maken.

Brad
5 januari 2016, 21:09
Ik denk dat Benny daar niet zo blij mee zal zijn Erik . Ik zelf vind dat ik best aardig in de buurt kom van Dave Gilmour zijn geluid op Any coulour you like

Het ook niet mijn bedoeling om hem precies na te doen

Maar ja zo zie je maar weer hoe de perceptie van mensen kan verschillen als het om geluid gaat . Ontzettend interessant om de mening van anderen te horen in deze

Mitch
5 januari 2016, 21:12
En daarom is het in topics altijd belangrijk om te kijken naar wat de topic starter zoekt en wil.
In mijn ogen het beste, tot nu toe gegeven advies: doorsparen. Voor een paar tientjes scoor je alleen phasers en dan ook niet de leukste of je moet mazzel hebben. Binnen de klassieke phasers kom je met een Phase90 dan nog een heel eind, maar een vibe... gevalletje net niet, op zijn best.

Dutch66
6 januari 2016, 09:04
Nee precies, als het een wezenlijk onderdeel van je geluid moet gaan worden ga je dat (helaas) niet redden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik best onder de indruk ben van dat danelectro ding, tuurlijk geen vibe,
maar wel een bruikbaar pedaaltje an sich, misschien een oplossing totdat de spaarpot vol zit?

Brad z'n homework deed me eerder aan een mouth-tube denken..., sorry echt waar....

ErikM
6 januari 2016, 09:20
Is zelf (laten) bouwen een optie? Dan kom je bijvoorbeeld met een easyvibe ook aardig in de buurt. Of een neovibe natuurlijk :-)

Willi@m
6 januari 2016, 10:27
Nou bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben wat aan het kijken voor een leuke phaser. Die zijn zeer betaalbaar. Anders word het idd ff wachten en gaan voor de Viscous Vibe. Die vond ik wel super!

miyaru
6 januari 2016, 12:54
Ja Willi@m als je een vibe wilt, moet je een vibe kopen - en dus misschien doorsparen...... Ik heb een LTD MXR JH univibe, en die is heel anders dan mijn small stone phaser. Ik persoonlijk zou geen van beiden willen missen. Ik heb best wel een tijdje gespaard om alles bij elkaar te krijgen, maar het was de moeite waard. Ga voor wat je wilt, anders krijg je spijt!

Robin.

Brad
6 januari 2016, 15:06
Brad z'n homework deed me eerder aan een mouth-tube denken..., sorry echt waar....

Nou het is wel zo dat ik die Boss phaser ook gebruik als ik Show me the way van Peter Frampton speel voor dat leadwerk waar hij een mouth tube gebruikt , ik stel hem dan wel nog iets extemer af

MarkS
7 januari 2016, 12:26
Vibe zou ik niet weten. En ik ben een total sucker voor 4-stage phasers. Anything above klinkt mij des-niet-phaserigs. Heb achtereenvolgens een EHX Small Stone, een MXR Phase 90 gehad, en sinds een tijd een Boss PH-1r.

Erik de Perik
7 januari 2016, 19:23
Ik denk dat Benny daar niet zo blij mee zal zijn Erik . Ik zelf vind dat ik best aardig in de buurt kom van Dave Gilmour zijn geluid op Any coulour you like

Het ook niet mijn bedoeling om hem precies na te doen

Maar ja zo zie je maar weer hoe de perceptie van mensen kan verschillen als het om geluid gaat . Ontzettend interessant om de mening van anderen te horen in deze

Bennie is zelden blij.
Wat ik zo op YT heb beluisterd, is de MXR wel erg interessant. Qua vibe dan.

beus
7 januari 2016, 20:28
Ik heb ook die MXR Ltd JH univibe. Ik vind hem echt goed klinken als vibe, een aanrader. Dat geluid krijg je niet met een phaser.

Nellyrocks
21 januari 2016, 20:23
Ik weet niet of TS al iets heeft gekocht maar er staat nu een Danelectro Vibe op MP.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk