PDA

View Full Version : Prelude BWV999



Harald
4 januari 2016, 21:55
Maar nu eens niet in Dm, maar in Am. Een bewerking uit de eerste bundel met alle luitwerken van Bach die toen bekend waren. Gearrangeerd voor 10 snarige Kontragitarre. Het origineel voor luit is trouwens in Cm.

Het idiote is dat ik dat boek al lang had voordat ik mijn harpgitaar op de kop tikte. En de link dat ik nu wel al die lagere noten kon spelen legde ik toen ook nog niet gelijk.

Iets langzamer dan de meeste uitvoeringen in Dm, maar meestal zitten daar ook rare pauzes in die blijkbaar nodig zijn om zonder bijgeluiden over te pakken. De lagere toonzetting vind ik heel snel sowieso niet mooi. Als er nu een capo systeem voor de harpsnaren zou zijn (omstemmen is ook zo'n gedoe) zou je het in de originele toonsoort kunnen spelen...


https://www.youtube.com/watch?v=j0Eu6QPD39o

Cageman
4 januari 2016, 22:14
Mooi!

Om een of andere reden heb ik jou in m'n hoofd zitten als 'standaard akoestische stukkenspeler' en daardoor acht ik het ook normaal om een harpgitaar te hebben en te kunnen bespelen. Wie heeft er nou geen harpgitaar? Voor sitar geldt natuurlijk hetzelfde.

Nogmaals, mooi. Doet me toch wel weer een stuk meer dan de Tommy E's. Hahaha.

Ernest01
4 januari 2016, 22:20
Mooi dit. Doet mij aan vroeger - heel vroeger - denken toen ik preludes van Bach op de piano speelde...

Mooi instrument ook, wat een hoop snaren.... ;-)
Tempo wisselt wel, zo te horen, maar doet niets af aan deze uitvoering van jou.

Goede video weer, evenals het geluid.

Joost de Ruig
4 januari 2016, 22:34
Ik begin op een prettige manier te wennen aan die filmpjes van Harald :)

DTmaster
5 januari 2016, 02:38
jah mooi, ik zag die noten in het begin op die bladzijde van dat boek en dacht Hell je moet het maar kunnen lezen :) jij leest zeker 30 jaar ofzo want dan kan ik het mij wel voorstellen :)

Pepe
5 januari 2016, 03:06
Je toon is niet erg droog en zeker, veel boventonen en haken die door blijven klinken. Een ander ding is, ik ken het stuk, zoals veel van dat soort stukken in elkaar zitten, als een onderliggend baspatroon met bovenliggende arpeggio's. Die drie basnoten kan je ook zien als een doorlopende partij met arpeggio versieringen er doorheen en dat hoor ik niet terug, het lijkt net alsof de derde basnoot bij de arpeggio hoort omdat het accent daar uitblijft.

Dit soort kritische opmerkingen heeft niks te maken dat het niet goed is, want dat is het wel, maar aan alleen maar halleluja heb je ook niks natuurlijk.

Wel weer inventief gevonden om de lage noten van de harp te plukken.

Charlie McD
5 januari 2016, 07:07
Heerlijk, Harald! Ik benijd je :-)

Harald
5 januari 2016, 08:31
Thanks ! :)

@Pepe, wat bedoel je met haken? Schuifgeluiden, of nagelgeschraap? Dat die basnoten een melodie zijn weet ik, zo speel ik het ook. Mag er blijkbaar meer uitkomen. Komt waarschijnlijk doordat ik geen verkeerde bassnaar wil raken op het harpgedeelte, en daar zitten nu net die eerste tonen die de meeste nadruk moeten krijgen. Klassieke gitaristen lijken daar steevast een stop in te bouwen, voor de allereerste noot even prima, om na die eerste bastoon even in te houden in het tempo, maar midden in het stuk irriteert het me. Accent kan dus alleen met volume. En dan mag het ook weer niet te veel, overacting is ook geen oplossing... Heb altijd van die vlagen dat ik ineens weer stukken van Bach ga spelen. Neem ik mee voor de volgende ronde :) Wat het ook lastig maakt is dat die B snaar die je voor de laagste pedaltone nodig hebt bij een hele reeks akkoorden best ver weg zit. Als ik dan niet naar mijn aanslaghand kijk gaat het mis. Het zou op een 7 snarige gitaar te spelen moeten zijn, en ik denk makkelijker dan op de harpgitaar.

Los je gelijk het probleem van doorklinkende noten op, vermoed dat wat je hoort vooral de harpsnaren zijn die mee resoneren. Om dat allemaal netjes te dempen is bij dit stuk, laten we zeggen, een uitdaging. Door die lage B is het al lastig genoeg zonder dat je steeds je aanslaghand moet verplaatsen. Ook maar eens naar kijken bij de volgende ronde dat deze weer langs komt. Maar ik vrees dat dit op zo'n harpgitaar vrijwel niet te voorkomen is. Als je al die harpsnaren zou kunnen dempen met een soort thingagummy misschien. Was er niet een jazzgitarist die al heel vroeg met een demper op zijn gitaar speelde? Barney Kessel? Charlie Byrd? Heb het ergens gezien...

Wilde deze hoe dan ook eens opnemen, ook al ben ik geen klassieke gitarist. (Vanuit die hoek is er vast van alles op aan te merken. ) Dit arrangement is nl. nog niet op youtube te vinden. Tenminste, op één versie na, maar die speelt het op gitaar, met alles lager dan lage E weer een oktaaf omhoog. Er komen langzaam wel steeds meer van die luitstukken op meersnarige gitaren, waardoor de lage noten wel gespeeld kunnen worden. Zitten erg mooie uitvoeringen bij :)

Pepe
5 januari 2016, 13:34
Nog een keertje beluisterd, in het middenstuk zit wel degelijk een mooi accent op de derde bastoon, in het begin slik je hem vooral in.

Ik denk dat het een kwestie van nagel is, dat rafelige. In mijn klassieke opleiding werd daar veel waarde aan gehecht, moest je met je ogen dicht een enkele noot aan slaan met je wijsvinger en pas als dat goed klonk mocht je naar je middelvinger, begon het opnieuw. Het ideaal was een soort piano achtige aanslag en vijlen dat je deed! Het kleinste rafeltje in je nagel hoorde je terug.


Dit is wel heel extreem maar you get the idea. Die vertragingen zijn typisch Bream school, niet iedereen is het daar mee eens)


https://www.youtube.com/watch?v=erd2mQs6KxM

Harald
5 januari 2016, 14:20
Betere klassieke gitarist dan ik, zonder meer. Maar muzikaal gezien kan ik het niet helemaal ermee eens zijn.

Tja, zoals die op 0'16'' Daar snap ik echt geen zak van. Qua vingerzetting niet nodig, en muzikaal kan ik het ook niet verklaren. Bij 1'02'' daar kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar de vertraging dan zo lang doorzetten vind ik weer minder.

Zitten ook wat rare schakeringen in de sound. Hij doet het ongetwijfeld opzettelijk, maar waarom, geen idee... bij barokstukken waar een maat herhaalt wordt zou het nog voor de hand liggen eentje warm, en eentje scherp te doen. Maar hij doet ze dan juist allebei hetzelfde anders dan de omliggende maten.

Doet me net iets teveel denken aan zangeressen die bij elke noot willen laten horen hoe goed ze kunnen versieren. Het is wat over the top. Maar goed, toen Segovia opkwam was het denk ik redelijk normaal om zoveel te schmieren. Er zijn ook wat opnames van Villa Lobos die zijn eigen stukken speelt, dat trekt en duwt ook alle kanten op met de time. Dan hoor ik toch liever John Williams.

Nagelgeluiden blijft altijd een probleem. Sowieso als je verandert van soort snaren. Op de harpgitaar liggen John Pearse Folk snaren van Thomastik, die een beetje als steelstring klinken, maar met een lage snaarspanning. Ik speel vooral staalsnarig, en een beetje nylon. Met name de klassieke gitaar heeft altijd een dag of twee warm worden nodig, zowel de gitaar, als de benadering van spelen. Maar eens beginnen. Ga vrij toevallig door al mijn akoestische gitaren heen in deze serie filmpjes. Maar even doorzetten die lijn.

Pepe
5 januari 2016, 15:03
Ik ken het stuk niet dus ook niet alle forte's en crescendo's maar goed, als je van Williams houd dan neem ik aan dat je houd van zijn stick to the book benadering en strikte technische uitvoering. Ik hou dan weer meer van de Bream benadering maar die deed dat vanuit zijn mastering van de strikte benadering. Ik denk dat je snel te ver gaat met interpreteren als je niet eerst dat niveau mastert.
Ik kan dat rustig zeggen want ook ik ga interpreteren als het lastig wordt

Harald
5 januari 2016, 15:35
Speciaal voor Pepe, met de laatste monocle die ooit in het wild gefilmd is... Qua groupies is het het toch niet, die klassieke scene!


https://www.youtube.com/watch?v=0g4FrGcRAIs
Dit is heel goed te pruimen qua timing.

Kwam ook een versie van John Williams tegen. Williams heeft een wat warmere sound dan Bream op klassieke gitaar. Bream klinkt altijd wat droger, alsof hij altijd tussen het klankgat en de brug aanslaat. Hoor de man overigens wel erg graag op luit. Bij Williams is er trouwens ook wel verschil tussen de oudere en latere opnames. Die eerste dubbelelpee, met de 4 luitsuites van Bach is ook wat minder mooi dan latere opnames. En bij vlagen loei en loeisnel... die gigue van de Em suite is echt bizar snel.

Maar zoals hier vind ik hem prachtig spelen, en, om het hele stuk zo vol te houden, best nog een pittig (maar niet overdone) tempo op gitaar.


https://www.youtube.com/watch?v=oPfZVflJdp0

Overigens ben ik behoorlijk intuïtief als het om muziek gaat. Of ik iets gaaf vindt of niet komt altijd eerst, analyseren komt later wel eens, als het al komt. Ook voor klassiek. En bij die vertragingen ga ik eerst op gevoel af, dat moet kloppen. Ik ga niet uitpluizen of er modulaties zitten of zoiets voordat ik vindt dat dat mag. En hetzelfde geldt voor welke gitaristen ik liever om minder graag hoor. Die intuïtie blijkt dan regelmatig wel aardig te kloppen... eerste keer dat ik We want Miles hoorde had ik heel sterk het idee "Gaaf, iemand begint, en de rest gaat meedoen.." Jaren later liep ik tegen een interview met één van de bandleden van die bezetting aan, die vertelde dat de hele band doodnerveus was voor de eerste gig, omdat ze weliswaar wekenlang samen gebarbequed hadden bij Miles Davis, maar nog geen noot samengespeeld hadden :seriousf:

Pepe
5 januari 2016, 15:55
Ha, die settings illustreert de karakters van de 2 heren aardig.:D

Harald
6 januari 2016, 13:53
Holy guacomelee... de advocaten van Bach op de stoep :hide: Adam Rafferty, I shake you by the hand. Die had dat ook al eens met muziek van Bach...

Youtube melding dat het auteursrechtelijk beschermd materiaal is! Hetgeen redelijk raar is aangezien het arrangement een publicatie is uit 1925. Auteursrecht is dus inmiddels verlopen zou je denken. En, ik heb, helemaal op het einde nota bene een noot toegevoegd! Die lage E hadden ze toen helemaal nog niet! Strictly speaking is het dus nu mijn eigen arrangement. Maar goed, de auteursrechtenclaim gaat dan ook over het arrangement van Segovia, dat toch echt wel anders is. En trouwens, inmiddels toch ook al aardig oud.... Krijgen jullie dus misschien reclame op basis van een frauduleuze claim. Je zou er zowat tegenin gaan. Maar ook weer geen idee wat je je dan weer op de hals haalt.

Duhsjaak
7 januari 2016, 21:17
Onnavolgbaar hoor die V.S.'ers.
Nog maar een paar maanden geleden is het lied Happy Beursday rechtenvrij verklaard. Voorheen was dat streng in handen van Disney/Warner, maar na een jaar of 85 zijn ze tot inkeer gekomen.

Stakeholders, waar ook in NL zo graag over gesnoefd wordt, is niet alleen aandeelhouders. Maar omvat ook de belangen van anderen.
Doorgaans zien die gasten een erectie als teken van persoonlijke groei.

Ik zou alleen hebben durven zweren, dat ze niet voorbij de 12 zouden komen met tellen. Laat staan 999.
Alors, zou me d'r maar niks van aantrekken.

En dan vinden ze de Russische personen vreemd.......
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
8 januari 2016, 02:05
Ja, het is een automatische melding, ik krijg hem ook wanneer ik eigen muziek upload waarvan de rechten zijn ondergebracht bij een uitgeverij die niet hetzelfde is als mijn gebruikers naam.
Pas wanneer Johan zich er zelf mee gaat bemoeien moet je misschien de emails lezen.

Harald
8 januari 2016, 08:00
Beetje irritant van de reclame in dit geval. Maar in de meeste gevallen is het op zich terecht... Desondanks, ik zet steeds netjes titel en artiest of componist in mijn beschrijving, de titel en de tags, maar die melding heb ik maar een paar keer. Bij heel veel dingen ook niet. Stop the cavalry had hem ook. Gezien het aantal views is de kans dat ze rijk worden van die reclames klein...

Weet niet of het komt doordat ik het afgelopen jaar heel weinig op youtube heb gezet, of dat het minder wordt, maar op youtube zijn de views echt mager. Denk dat ingesloten views zoals hier al niet meetellen, maar voor de rest is het ook weinig. Op facebook ging het heel hard, de eerste twee dagen. Ook veel gedeeld. Alsof er een verschuiving is naar facebook, niet alleen bij fora, maar ook youtube. Nadeel bij facebook is dat zo'n berichtje maar heel kort in de belangstelling gaat. Mensen kunnen ook niet op video's zoeken.

Duhsjaak
9 januari 2016, 15:26
Ik vind je op de laatste clips weer steeds sterker spelen.
Fijn te horen.

Ik vind dit soort klassiek gedreutel doorgaans niet te doen. Toch weet je een maniertje waardoor ik het hele stuk met plezier uitzit.

Ben je soms stiekum even de lol kwijt geweest?
Wat het dan ook mag zijn: Sterk op de weg terug. Ik ben daar wel blij mee.
Laat ik maar even strikt voor mezelf spreken.

Verzoek nummer? Weer eens iets moois van jezelf?
Vriendelijke groet, Gus



Edit
heb ik er al bij vermeld dat dit mij doet denken aan The Battle of The Cover Bands?????

Harald
9 januari 2016, 16:31
Euh, los van soms gewoon echt geen zin in opnemen... vooral met video.... met hartproblemen in het ziekenhuis belanden, break me the beak not open... Nee, vooral het wel of niet zin hebben in opnames, gecombineerd met geen goede spullen hebben daarvoor. Geluid, geen probleem, video ging nog met telefoontjes, of van die kleine cassettes.

Maar de lol verliezen in het spelen, dacht het niet... behalve die dipjes die iedereen wel eens heeft, dat je denkt dat het allemaal nergens op trekt... Maar dat is normaal.