PDA

View Full Version : Hoe herken je massief versus laminaat zij- en achterkant?



TomTab
4 januari 2016, 20:55
Gelukkig kun je van veel gitaarmerken en typen informatie vinden op het internet. Maar vooral met oudere gitaren lukt dat niet altijd.
Een massieve top kun je meestal wel herkennen aan de nerfrichting op de rand van het klankgat. Maar hoe zie je het verschil tussen massief en laminaat bij de zijkant en het achterblad?

Een ervaren gitarist zal dit wellicht horen aan de klank. Zo ervaren ben ik niet. Maar misschien zijn daar tips voor.

Bedankt, Tom

LGK
4 januari 2016, 21:02
Poe, als je alleen op je ogen afgaat wordt het lastig zover ik weet, als t al niet onmogelijk is. Ik denk dan toch dat je oren het moeten uitzoeken.
Ben benieuwd of iemand daar iets op weet.

Pepe
4 januari 2016, 21:06
Je kan zien of de gitaarnerven aan de buitenkant hetzelfde zijn als de nerven aan de binnenkant.

Rizz
4 januari 2016, 21:13
Dat dus. Als iemand dat kan horen, ben je echt een übermensch.. Er worden zelfs high-end customs gebouwd met gelamineerde zij-en achterkant.

Het geluid wordt geproduceerd door het bovenblad en gekleurd door de rest. Bij goedkopere gitaren is meer de combinatie bouwkwaliteit en materiaalkeuze van toepassing. Maar er zijn vroegâh ook heel veel gelamineerd gitaartjes gebouwd met goede kwaliteit laminaat, waardoor ze (niet) echt (niet) onderdoen voor de massieve broertjes en zusjes.

Plant
4 januari 2016, 22:32
Dat dus. Als iemand dat kan horen, ben je echt een übermensch.. Er worden zelfs high-end customs gebouwd met gelamineerde zij-en achterkant.

Het geluid wordt geproduceerd door het bovenblad en gekleurd door de rest. Bij goedkopere gitaren is meer de combinatie bouwkwaliteit en materiaalkeuze van toepassing. Maar er zijn vroegâh ook heel veel gelamineerd gitaartjes gebouwd met goede kwaliteit laminaat, waardoor ze (niet) echt (niet) onderdoen voor de massieve broertjes en zusjes.

+1
@ TomTab: Met dit antwoord kun je het belang van je vraag heroverwegen. Serveer gitaren niet af op het feit dat ze (deels) laminaat zijn, (vol) massief is niet automatisch beter.

barno
4 januari 2016, 22:38
Theoretisch is laminaat kast (minus de top uiteraard) waarschijnlijk zelfs beter: laminaat is stijver dan vol hout, zorgt voor meer stabiliteit en dus strakkere respons. then again: theorie en gitaren ... dus kwestie van luisteren en spelen vooral.

TomTab
5 januari 2016, 10:39
Om het te kunnen zien ben je dus aangewezen op de nerven. Blijft wel lastig. Ik heb 5 gitaren in huis waarvan 1 een solid back heeft. Alleen bij 1 van de gelamineerde kan ik overtuigend verschil zien in de nerven, vooral de "vlammen" in het hout.

Dat de toon slechts voor een klein deel wordt bepaald door de zij- en achterkant had ik me niet gerealiseerd, maar is eigenlijk wel logisch. Ik bedenk me nu ook dat het achterdekomma verschil ook nog eens teniet wordt gedaan doordat het achterpaneel door je lijf wordt gedempt (beetje afhankelijk van hoeveel biertjes er met de kerst zijn ingegaan natuurlijk.......)

Bedankt voor jullie reacties en informatie.

Gr. Tom

Kim Wilson
5 januari 2016, 11:10
Er wordt vooral veel gepraat over constructies en houtsoorten, terwijl je juist zou moeten luisteren naar hoe een gitaar klinkt, ongeacht hoe en waarvan hij is gebouwd. Ik heb een el cheapo Motion westerngitaar die zeker weten van triplex is, maar dat ding klinkt echt te gek.

Luca P
5 januari 2016, 14:24
Verwacht wordt dat een flattop een jaar of 90 mee gaat voor de "houtmoeheid" toeslaat.
En dan rost in ene de top van je dure per-war D45 af door de jaren lange snaarspanning op brug....au!

Joost de Ruig
5 januari 2016, 14:32
Verwacht wordt dat een flattop een jaar of 90 mee gaat voor de "houtmoeheid" toeslaat.
En dan rost in ene de top van je dure per-war D45 af door de jaren lange snaarspanning op brug....au!

George Gruhn laat in minuut 16 een soort parlor uit 1856 zien die weliswaar geen steelstring is, maar er nog wel erg goed uit ziet en ook zo klinkt.


https://youtu.be/2BRhXLEKS-w

Dirk_Hendrik
6 januari 2016, 00:38
rontgen
MRI scan



Tsja. Duur maar wel effectief

Woml
6 januari 2016, 00:51
Niet duur, en minstens zo effectief: De zaag er in! :rockon: