PDA

View Full Version : Nieuwste aanwinst: geen gitaar, maar een Sitar!



Horus
21 juli 2003, 21:54
geen acoutische gitaar, maar waar moet ik hem anders onder zetten?
heb vandaag via marktplaats een Sitar uit India gekocht van iemand :) voor maar 75 euro :D
http://www.musicoutfitters.com/ethnic/stlp.jpg

Zo1 dus, je kent ze wel, heel karakterstiek geluid, je hoord het steeds meer. Mooi ding, ben d'r heel blij mee :) kan d'r niet op spelen, (Sitar studenten in India gaan 12 jaar lang 10 uur per dag lessen, bah) maar voor 75 euro moest ik hem hebben. Erg leuk in eigen composities :)

Sellars
22 juli 2003, 14:16
75 euro!? te gek! ziet er super uit!

Kun je er wel iets op spelen, of is ie alleen voor decoratieve doeleinden?

gr roel

Horus
22 juli 2003, 20:36
ik kan d'r niet op spelen maar ik weet wel hoe de stemming is en hoe de snaren aangeslagen moeten worden dus nu is het slechts een kwestie van oefenen en veel uitproberen:)

Jesus_etc.
22 juli 2003, 21:19
En veel Ravi Shankar luisteren!

:-D :razz: :-D

Horus
22 juli 2003, 21:38
Nou die speelt veel traditionele muziek, ik wil d'r eigenlijk een beetje westerse dingen mee doen. Oosters smaakje aan mijn eigen muziek geven lamazeggen :)

bert k
22 juli 2003, 23:17
Dat wordt dan de Beatles! George Harrison heeft veel sitar gespeeld bij de Beatles, en later solo. (Hij heeft trouwens wel les gehad van Ravi Shankar)

Horus
23 juli 2003, 10:09
hij heeft zelfs samen met George wat op Woodstock gespeeld, cool he? :)

willem1940
23 juli 2003, 15:20
Zal niet meevallen; de toonschaal is niet goed vergelijkbaar met ons 12-tonig stelsel. Het zal dus maar met SOMMIGE nummers redelijk lukken maar natuurlijk kun je wel zelf wat aangepaste nummers gaan schrijven.

Horus
23 juli 2003, 15:24
dat is waar, maar de extra tonen (ik geloof iets van 4 semitonen per hele westerse toon) zijn alleen te spelen via string-bending (vandaar de enorm brede hals). De tonen van de frets zijn exact hetzelfde als die van de gitaar, alleen wordt er af en toe 1 overgeslagen (de F bijvoorbeeld, kan alleen via string-bending verkregen worden).

willem1940
23 juli 2003, 15:52
Misschien kun je er een paar frets extra tussen (laten) zetten.

Horus
23 juli 2003, 16:05
het is geen westers instrument, ik ga hem niet verneuken door er fretten tussen te laten zetten. Beetje respect voor een 700 jaar oud instrument ;)

Polytheme Pam
24 juli 2003, 19:28
Tof instrument man... 8-) hij lijkt me alleen een beetje klein...ik heb foto`s gezien van George Harrison en daar leek hij wel door het plafond te gaan met z`n sitar...

trouwens...je blijft toch altijd in dezelfde toonsoort met een sitar??

wietse
24 juli 2003, 19:34
het is geen westers instrument, ik ga hem niet verneuken door er fretten tussen te laten zetten. Beetje respect voor een 700 jaar oud instrument ;)
is dat ding zo oud ?
dan hoort het toch in een museum?
maar je kan er leuk mee experimenteren kwa geluid is weer eens wat anders .

Polytheme Pam
24 juli 2003, 19:37
het is geen westers instrument, ik ga hem niet verneuken door er fretten tussen te laten zetten. Beetje respect voor een 700 jaar oud instrument ;)
is dat ding zo oud ?
dan hoort het toch in een museum?
maar je kan er leuk mee experimenteren kwa geluid is weer eens wat anders .



hey Wietse...






JE BENT GEWELDIG.... :-D

Horus
27 juli 2003, 16:05
haha, nee dat ding zelf niet, maar gewoon wanneer hij uitgevonden is, dat is al wel zo'n 700 jaar geleden. En ja, hij is heel groot, en het is ook niet precies die op de foto, maar wel ongeveer zo. Wat donkerder. Hij is ongeveer anderhalf tot 2x de lengte van een klassieke acoustische gitaar.