PDA

View Full Version : Music Man Luke BFR Koa top...met getordeerde hals!!



Chieltje
4 januari 2016, 15:22
Beste muzikanten,

Vorige week heb ik particulier een prachtige, ongebruikte Music Man Family Ball Reserve met Koa top gekocht.
Deze gitaar is door een verzamelaar in 2012 gekocht voor 5500 euro ( originele papieren en bon bij gitaarspeciaalzaak bijgevoegd ). De "folie" zat nog op de gitaar, geen krasje te bekennen en er was geen enkele vorm van slijtage bij de fretten. Vanuit de fabriek was de gitaar niet goed afgesteld, wat doorgaans het geval is.

Na de gitaar grondig geïnspecteerd te hebben leek er geen vuiltje aan de lucht. Hij is immers nieuw. Wel was duidelijk dat ie een afstelbeurt behoefde. Hals was te recht en de brug stond te laag. Veel fretbuzz dus. Ik dacht: dat wordt wel opgelost.

Dag erop naar een expert gegaan op gebied van gitaarbouw. Hij zou 'm gaan afstellen. Helaas kreeg ik s'avonds de nare melding dat er sprake is van torderen ( draaiing ) van de hals. Met het blote oog amper waarneembaar, maar de hals is dus niet helemaal recht. Gelukkig kan de beste man de fretten vlakken, waardoor de torsie op die manier wordt gecorrigeerd. Het is een lichte vorm van torsie. Je begrijpt: ik over de zeik. Immers het idee gehad een zeer exclusieve, nieuwe, perfecte gitaar gekocht te hebben.

Ik heb de gitaar nog niet terug van de afsteller, maar ben mij wel gaan verdiepen in torsie. Het schijnt een onoplosbaar defect te zijn in een hals, dus dat doet pijn. Volgens de afsteller kun je met het vlakken van de frets de boel verbloemen, maar uiteraard blijft het tussen de oren zitten.

Mijn vragen:

- Hoe kan het dat een gitaar in zo'n prijsklasse van zo'n merk, welke nooit is gebruikt en altijd op een normale plek is bewaard ( afgaande dat de verkoper niet de boel besodemietert ) zo'n defect vertoond?
- Heeft iemand ervaring met de geboden oplossing, vlakken van de frets? Wat zijn daarvan de nadelen.
- Is het niet zo dat ik de gitaar dus ook weer veel eerder moet laten herfretten omdat er al een laagje af wordt gehaald?
- Hoe lang doe je met standaard fretjes bij een normale speelstijl met frequent gebruik? Lijkt mij dat je bij herfretten direct weer moet vlakken om de torsie op te heffen.
- Kan ik nog iets richting de gitaarspeciaalzaak of Music Man? Eigenlijk weet ik het antwoord al....verschil is dat de gitaar écht ongebruikt is.

Uiteraard de particulier gebeld met "wat flik je me nou," maar met het blote oog is de torsie amper waarneembaar. Als hij hem dus nooit af heeft laten stellen, is de kans dus groot dat hij het nooit geweten heeft.

Al met al een zeer nare bijsmaak. Ik hoop dat ik toch nog kan genieten van de gitaar na de afstelbeurt, want ik ben een hoop geld kwijt....

Weest gegroet,

Een verdrietige gitarist.

arjanb01
4 januari 2016, 15:28
Wat een naar verhaal.
Ik zag die koa luke ook staan en erg mooie uitvoering.
Ik wil niet weten wat jij hebt betaald maar zal zeker richting de 3000 eu zijn.
Zelf heb ik ook een luke en daar zitten dezelfde frets op als de jouwe heeft. Ikzelf gebruik hem intensief en heb na 7 jaar de frets moeten vervangen na 2 vlakbeurten. In jouw geval zou je wel 3 tot 4 jaar ermee moeten doen, afhankelijk van je speelstijl. Ik bend wel veel namelijk.
Een andere mogelijkheid is de complete hals vervangen door een nieuwe, goeie. Duur maar ja, dat is wel de beste oplossing.

harrie-beton
4 januari 2016, 15:30
De bouwer van mijn beste gitaar gooit de hals in de vuurkorf als de hals niet mooi recht is. Ook twijfelgevallen.

Ik weet niet of de hals goed is te krijgen met fretten afslijpen om een kromme hals te corrigeren. Daar is fretvlakken niet voor bedoeld.

Het is het nadeel van een gebruikte gitaar kopen. De verkoper heeft het vast niet geweten. Misschien de winkel wel.

Persoonlijk zou ik er een nieuwe hals op laten zetten of terug aan de verkoper.

fred dons
4 januari 2016, 15:36
als de torsie nauwelijks waarneembaar is dan is er ook weinig van de frets afgehaald om dat te corrigeren dus daar zou ik me niet zo zorgen om maken
helaas gebeurt torderen ook bij de duurste gitaren, ik heb zelf een mooie collectie nekken die alleen nog als handvat kunnen dienen voor het verven van gitaar bodies (en daar zie je echt direct dat ze getordeerd zijn, niet lichtjes maar meer type wenteltrap)
soms gebeurt het omdat het hout niet "uitgewerkt" is en het hout van de nek te snel is gebruikt na het drogen, soms is het ook gewoon pech. in het geval van rosewood kan het zijn omdat de gitaar in een te droge ruimte heeft gestaan en daardoor is gaan werken

fred dons
4 januari 2016, 15:38
btw als het torderen inmiddels stabiel is kun je ook nog aan het vlakken van de toets en herfretten denken voor dat je aan een nieuwe nek gaat denken. btw ik geloof dat MM levenslange garantie op haar nekken heeft maar dat is wel voordat je gaat vlakken, wellicht had de originele eigenaar daar namens jou nog een beroep op kunnen doen

Chieltje
4 januari 2016, 15:43
Bedankt voor de reacties.

De afsteller zei wel dat ik niet te negatief moest gaan denken. Het is een lichte vorm, dus met vlakken te corrigeren. Ik heb hem nog niet terug gezien, dus weet niet precies hoeveel er van de fretjes gevlakt moet worden.
Helaas gaat bij mij iets dergelijks al snel tussen de oren zitten....

Stel dat ik besluit een nieuwe hals te bestellen....lijkt mij het meest verstandig om dat officieel bij Music Man te doen? Dan houdt het instrument zijn waarde.

Duhsjaak
4 januari 2016, 15:55
Persoonlijke mening. Dus als jij bij nader inzien toch nog vindt dat ik uit mijn nek klets, is dat je goed recht.

Een hoop geld voor een nieuwe nek 'om te zorgen dat de gitaar zijn waarde houdt' komt mij niet helemaal R&R over. Voor mij is een gitaar om met plezier op te spelen.

Als er in de loop van de tijd een deukje in komt is het denkbaar dat je het laat repareren. Omdat je je eraan ergert bijvoorbeeld. Of omdat je er bij het spelen last van hebt.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat deukje laat behandelen voor de waardevastheid van de gitaar.

Als de gitaarbouwer die m nu onder handen heeft zijn werk goed heeft gedaan, en je er dus in de praktijk geen last van hebt, zou ik het er lekker bij laten.

Je hebt een prachtgitaar voor een prachtprijs en ik zou alle accountantsgedachten aan de kant leggen. Genieten van mijn nieuwe gitaar? Reken maar.
Ach, toch iets accountantsachtigs gezegd met dat rekenen.

Inpluggen en kicken.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

fred dons
4 januari 2016, 16:00
Bedankt voor de reacties.

De afsteller zei wel dat ik niet te negatief moest gaan denken. Het is een lichte vorm, dus met vlakken te corrigeren. Ik heb hem nog niet terug gezien, dus weet niet precies hoeveel er van de fretjes gevlakt moet worden.
Helaas gaat bij mij iets dergelijks al snel tussen de oren zitten....

Stel dat ik besluit een nieuwe hals te bestellen....lijkt mij het meest verstandig om dat officieel bij Music Man te doen? Dan houdt het instrument zijn waarde.

musicman verkoopt geen losse nekken, alleen onder garantie (met inruil van de bestaande nek) zou hij omgewisseld kunnen worden maar dan krijg je eigenlijk een nieuwe nek die niet origineel bij die body hoorde dus qua verzamelwaarde ga je er nog steeds op achteruit . ga hem eerst lekker spelen, de kans is groot dat hij gewoon lekker speelt en je er niets (meer) van merkt

Pepe
4 januari 2016, 16:11
Het is vervelend wanneer het tussen je oren gaat zitten, daar helpt weinig tegen. Je kan dat misschien nog veranderen door hem een tijdje weg te zetten en dan hopen dat de eerstvolgende ervaring het tij kan doen keren.
Zo niet, dan zou ik voor Fred's oplossing zijn, desnoods de toets verwijderen, vlakken en een nieuwe toets erop plakken. Als je enkel de toets gaat vlakken grote kans dat je dat kan zien en dat wurmt zich dan weer tussen de oren schat ik zo in.

Torderende halzen zijn net als dode plekken de odd sick puppies of the bunch, je kan er weinig aan doen. Een Japanse handelaar vertelde mij dat bij flamed maple necks torderen meer op de loer ligt dan bij non flamed. De flamed worden voornamelijk gebruikt voor de high end lijnen dus wanneer hij een koopje ziet in die contreien koopt hij niet meer op afstand.

Joost de Ruig
4 januari 2016, 16:20
Ik kan mij je gevoel goed voorstellen. Als je een paar duizend euri uitgeeft wil je een topgitaar. Toch zou ik het fretwerk afwachten en er eerst een tijdje op spelen. Ik hoop dat je wrange smaak dan snel vervaagt en je veel plezier van je mooie instrument zal krijgen.

arjanb01
4 januari 2016, 16:26
Inderdaad. Vlakbeurtje kost je 150 eu en wie weet kan je verder zonder slecht gevoel.
Een nieuwe hals is bijna 3x zo duur.

D3nnis
4 januari 2016, 16:42
btw ik geloof dat MM levenslange garantie op haar nekken heeft maar dat is wel voordat je gaat vlakken, wellicht had de originele eigenaar daar namens jou nog een beroep op kunnen doen

MM heeft geen levenslange garantie op halzen kan ik uit ervaring vertellen.
Hoe veel garantie dan wel weet ik niet.

Maar als de torsie minimaal is, als in nauwelijks waarneembaar, dan moet je actie al wel behoorlijk laag zijn voor je dit (versterkt) gaat horen.

Ik zou alvorens de fretten te laten vlakken sowieso eerst contact opnemen met MM, want de klantenservice is super.

Weet niet of ze nu nog hetzelfde werken als jaren terug, maar toen moest de bestaande hals opgestuurd worden voordat je een nieuwe kreeg (of buiten garantie kopen, want dat kon toen wel).

Tabula Rasa
4 januari 2016, 16:52
Frets laten vlakken en zodra de frets aan vervanging toe zijn ff aangeven dat de toets ook gevlakt moet worden. Daarna ben je volledig van het probleem af (mits de hals stabiel is).

fred dons
4 januari 2016, 16:55
je hebt gelijk is slechts 1 jaar, wat vrij kort is voor een gitaar btw, Fender geeft levenslang op de Body en nek (niet op de electronics en Hardware)

Chieltje
4 januari 2016, 17:08
Persoonlijke mening. Dus als jij bij nader inzien toch nog vindt dat ik uit mijn nek klets, is dat je goed recht.

Een hoop geld voor een nieuwe nek 'om te zorgen dat de gitaar zijn waarde houdt' komt mij niet helemaal R&R over. Voor mij is een gitaar om met plezier op te spelen.

Als er in de loop van de tijd een deukje in komt is het denkbaar dat je het laat repareren. Omdat je je eraan ergert bijvoorbeeld. Of omdat je er bij het spelen last van hebt.
Ik kan mij niet voorstellen dat je dat deukje laat behandelen voor de waardevastheid van de gitaar.

Als de gitaarbouwer die m nu onder handen heeft zijn werk goed heeft gedaan, en je er dus in de praktijk geen last van hebt, zou ik het er lekker bij laten.

Je hebt een prachtgitaar voor een prachtprijs en ik zou alle accountantsgedachten aan de kant leggen. Genieten van mijn nieuwe gitaar? Reken maar.
Ach, toch iets accountantsachtigs gezegd met dat rekenen.

Inpluggen en kicken.
Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Ha Gus,

Ik heb niets tegen mensen die uit hun nek kletsen hoor. In dit geval valt dat ook wel mee.
Ik heb niet de intentie de gitaar door te verkopen met winst of iets dergelijks. Dit was mijn ideale gitaar. Ik vind de Luke geweldig, en dan ook nog een BFR met Koa top!

Maar de ervaring leert ook dat gitaristen de neiging hebben na een tijdje weer te veranderen van instrument en/of gear. Dan is het wel leuk om nog wat voor je gitaar te krijgen. En ik ben een slechte leugenaar, ik verkoop niet makkelijk iets door voor de hoofdprijs terwijl ik weet dat er een defectje in zit.

Chieltje
4 januari 2016, 17:17
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb zojuist de Customer Service van MM gemaild. Ik ben echter vrees ik ook daar te laat mee, want de gitaarman is denk ik zijn best al aan het doen om de fretjes te vlakken.

Ach, misschien valt het ook wel mee en merk je er niet veel van. Als de verkoper de gitaar had laten afstellen en erachter was gekomen dat er sprake is van torsie, dan had laten vlakken en dan had verkocht, had ik het waarschijnlijk de eerste jaren niet eens geweten. Toch zit het tussen de oren. Ik wilde perfectie kopen, en dat is dus helaas niet gelukt...

Overigens, is het niet zo dat met de toets vlakken de hals nog een stukje zwakker wordt? Heb zoiets gelezen...dat de torsie daarna weer door kan zetten. De gitaarbouwer kon niet in de toekomst kijken, maar dacht wel dat de torsie uitgewerkt zou moeten zijn na 3 jaar.

D3nnis
4 januari 2016, 17:28
Of een hals uitgewerkt is weet je nooit vantevoren.
Er zijn vast ervaren bouwers die me nu tegen gaan spreken, maar als je een hals hebt die wil torderen, dan moet je met een verdraaid (hé, die is leuk) dikke toets komen om dat over lange tijd tegen te gaan. Als in onpraktisch dik.
In mijn beleving is het bijna niet te doen om een stuk hout dat écht wil gaan torderen tegen te houden.
Dat de hals meer zou gaan torderen door wat sterkte weg te nemen door het vlakken van de toets, lijkt me dan ook redelijk onzin?

Erik de Perik
4 januari 2016, 17:49
Torderen houd je echt niet tegen met een millimeter meer of minder toets. Ik zou ook je reparateur mailen of bellen en even de reactie van MM afwachten, wie weet....!

D3nnis
4 januari 2016, 18:02
Ik zou ook je reparateur mailen of bellen en even de reactie van MM afwachten, wie weet....!

Inderdaad, ik kan me voorstellen dat je met zo'n dure gitaar een andere behandeling krijgt dan ik met mijn workingmans MM's.;)

Overigens vind ik eerlijk gezegd ook dat de reparateur dat had voor kunnen stellen zonder jou met je ballen voor het blok te zetten vwb vlakken of niet vlakken.
Of had ie gewoon zin in een extra klusje?

arnoldtims
4 januari 2016, 18:29
Ik heb een Gibson Es waarvan de hals ook heel licht gedraaid is. Dat is al van af het begin zo sinds ik hem heb , de gitaar was toen ongeveer 6 jaar oud en is wel stabiel gebleken(niet verder gedraaid) De fretten zijn ongeveer 15 jaar geleden gevlakt om het te compenseren en heb er daarna nooit meer iets van gemerkt.
Mijn Gibson is toe aan een refret en een gitaarbouwer ( Rikkers) vertelde mij dat hij dan de toets iets bij kan schuren om de hals weer echt vlak te maken. Let wel bij mij gaat het om een hele kleine tordering die ik met het blote oog niet eens kan zien.

D3nnis
4 januari 2016, 18:42
Let wel bij mij gaat het om een hele kleine tordering die ik met het blote oog niet eens kan zien.

Daar heb ik wel vaker last van. Op 1 of andere manier weet ik zo slecht hoe te kijken dat een minimale tordering mij regelmatig niet eens opvalt :)

Da Vinci
4 januari 2016, 18:46
Balen man. Schitterende gitaar, heb er ook op onderhandeld.

Hoop dat het vlakken de oplossing is.
Ben je met de toets vervangen niet het BFR logo kwijt of kan die over gezet worden?

jutter
4 januari 2016, 18:48
Ach, is het niet zo dat elke hals wel wat getordeerd is?

arjanb01
4 januari 2016, 19:06
Waarom zou elke hals getordeerd moeten zijn?
Ik ben dit fenomeen nog nooit tegengekomen.
Wat ik wel merk is dat de nieuwere musicmans wel vaker issues hebben, alsof door het succes de kwaliteitscontrole minder is.
Zo had ik in 2012 een nieuwe luke 3 gekocht waarvan de input er gewoon uitviel. Kan maar mag eigenlijk niet. Die hoort muurvast in de body te zitten. Kleine dingetjes maar irritant als je zoveel geld neer klappert voor een gitaar.

D3nnis
4 januari 2016, 19:23
Waarom zou elke hals getordeerd moeten zijn?
Ik ben dit fenomeen nog nooit tegengekomen.


Ik heb het met 3 gitaren gehad, waarvan twee nog in mijn bezit, waarvan 1 mijn MM silhouette special is. Deze tordering is echter zo klein dat ik er geen hinder van ondervind. Misschien dat de actie nog wat lager zou kunnen als ie goed recht zou zijn, maar zó kritisch laag hoef ik de actie toch niet.
Deze gitaar heb ik nieuw gekocht in 2000 (of 1999, ik weet het niet meer), en deze tordering heeft ie al zeker een jaar of 8.

Chieltje
4 januari 2016, 22:14
Kijk, dat maakt natuurlijk ook verschil. Ik weet niet hoe erg het precies is. In theorie zou het kunnen zijn dat een andere technicus de actie iets hoger had gezet, waardoor het fenomeen amper was opgevallen. Deze man schijnt een goede naam te hebben in omgeving Utrecht, en wil dat ik voor 100% van de gitaar geniet.
Ook erg benieuwd naar de reactie van Musicman....

Plant
4 januari 2016, 23:11
Hout is nu eenmaal organisch materiaal en blijft werken. Dat een gitaar duur is of niet trekt hout zich niks van aan. Belangrijkste criteria voor gevoeligheid omtrent kromtrekken / torderen zijn volgens mij leeftijd van hout en zaken als opslag en drogen voor bewerking.

Garantie van fabrikanten zal meer gaan over produktiefouten.

Joost de Ruig
4 januari 2016, 23:14
Hout moet, of is het: houd moed?

jutter
4 januari 2016, 23:36
...Waarom zou elke hals getordeerd moeten zijn?
.....

Dat heb ik niet gezegd.

Erik de Perik
5 januari 2016, 00:10
M'n broer kocht ooit een Ibanez 335 achtige gitaar, conservatorium en Scofield was daar de bom en zo. Hals getordeerd.... Ibanez scheen toen van fabriek veranderd te zijn. Toen de importeur weer voorraad had, zijn we naar Serlui gereden. "Wij komen kijken of jullie een rechte Ibanez hebben" leverde boeren met kiespijn op. Uiteindelijk bleken ze allemaal krom te zijn. Zoals een bekende Haagse gitaarbouwer zei: "Gister was het nog een boom, kijk hij staat gewoon naar je te zwaaien."
Vroegah werd hout passief gedroogd, gewoon laten liggen en het werd droger door de jaren heen. Tegenwoordig meestal geforceerd, in houtdrogerijen, waar de planken de oven in gaan voor een tijdje.... is toch anders.

Chieltje
5 januari 2016, 00:39
Reactie Music Man:

Thank You for playing Music Man!

Sorry to hear of your issue. Unfortunately there is nothing else that can be done other than purchasing an identical replacement neck - you can order through a dealer. If you have difficulty, please contact our distributor:

Daar hebben we helaas geen pepernoot aan.

D3nnis
5 januari 2016, 06:44
Nee, dat valt inderdaad wat tegen :(

harrie-beton
5 januari 2016, 11:17
Het lijkt mij een mooie gitaar van mooi hout en goede hardware. Even afwachten hoe hij van de hersteller terugkomt.

Chieltje
5 januari 2016, 11:22
Net een mailtje gehad....vanavond ophalen! Ik ben erg benieuwd.

arjanb01
5 januari 2016, 12:31
En graag feauteauxs sturen ! Dat is verplicht hier !

Joost de Ruig
5 januari 2016, 12:33
Net een mailtje gehad....vanavond ophalen! Ik ben erg benieuwd.

Het zou mij een beetje verrassen als het niet opgelost is. Die wrange smaak spoel je gewoon weg met een paar biertjes na je eerste avond in de oefenruimte :) Enjoy!

Orpheo
5 januari 2016, 14:40
Dat je nog moet dokken voor zo'n hals van MM is een gotspe. het hout kost hooguit 30 piek, freeswerk is een eitje voor hen, en fretwerk zou dan eigenlijk de service moeten zijn.

Da Vinci
5 januari 2016, 14:56
Dat je nog moet dokken voor zo'n hals van MM is een gotspe. het hout kost hooguit 30 piek, freeswerk is een eitje voor hen, en fretwerk zou dan eigenlijk de service moeten zijn.

Tja.... een losse USA Fender hals doet ook gauw 600 euro. Soms moet je dingen niet te plat slaan. Helemaal niet als iemand net een mooie KOA Luke van nieuw 5500 euro heeft gekocht en je gaat rekenen met een setje EMG's van < 200 euro, lockingtuners voor 88 euro (wat ook nog eens retailprijzen zijn), een hals van 30 euro hout met wat freeswerk en een body die qua hout de 150 euro ook niet zal halen dan... :soinnocent:

harrie-beton
5 januari 2016, 14:58
Ben het met Orpheo eens.

Ik vermoed dat de gitaar niet goed is bewaard (spanning?) of dat je bent opgelicht.
Hoe groot in mm is de afwijking? Dat zou ik wel willen weten.

Het is niet mijn gitaar maar voor mij persoonlijk was nieuwe hals de enige optie geweest. Alternatief is terug naar verkopende partij.

Zoals ik al schreef, de bouwer van mijn gitaar (uit 2002) gooit halzen in de vuurkorf als ze ook maar enigszins krom zijn.
En zijn gitaren zijn de helft in prijs van deze.

jutter
5 januari 2016, 15:16
Staat me iets bij van de Gibson LP Custom van Bass Blom. Die had hem in de 70er jaren gekocht met getordeerde hals. Hij heeft hem toendertijd recht laten zetten en is altijd recht gebleven.

Chieltje
5 januari 2016, 16:59
Ben het met Orpheo eens.

Ik vermoed dat de gitaar niet goed is bewaard (spanning?) of dat je bent opgelicht.
Hoe groot in mm is de afwijking? Dat zou ik wel willen weten.

Het is niet mijn gitaar maar voor mij persoonlijk was nieuwe hals de enige optie geweest. Alternatief is terug naar verkopende partij.

Zoals ik al schreef, de bouwer van mijn gitaar (uit 2002) gooit halzen in de vuurkorf als ze ook maar enigszins krom zijn.
En zijn gitaren zijn de helft in prijs van deze.

Ik weet niet precies hoe groot de afwijking is. Ik ga het vanavond allemaal vragen, want ik wil weten hoe het precies zit.
Ik denk niet dat ik ben opgelicht. Dat is ook het nadeel van een gitaar particulier kopen, je kunt er niet mee terug. Natuurlijk heb ik de verkopende partij gebeld, maar er is niets wat ik zou kunnen ontkrachten in zijn verhaal. Als de tordering minimaal is zie je het gewoon niet met het blote oog. Snaren zijn er nooit af geweest, fabriekssnaren zater er nog op. Met snaren is het helemaal moeilijk te zien als je het fenomeen niet kent. Volgens de verkoper heeft de gitaar ook altijd in de koffer gezeten of bij zijn andere gitaren gehangen/gestaan.
Garantie tot de voordeur....

Van MusicMan had ik wel wat meer verwacht. Gisteren op een Amerikaans forum toevallig gelezen over een aantal gitaren van MusicMan uit dezelfde periode als de mijne....ook daar regelmatig meldingen van torsie. Kan toeval zijn....of?
Zojuist gebeld met de importeur van MusicMan, Voerman B.V. Amersfoort. Ik moet alle gegevens opsturen, incl. aankoopbon en certificaat met datum van aanschaf. Zij gaan ook contact opnemen met MusicMan.

En ik ben het helemaal met je eens dat zo'n dure gitaar nooit en te nimmer zo'n defect mag hebben. Hout mag dan wel een natuurproduct zijn, maar zorg in ieder geval voor een goede coulance...mocht het toch mis gaan.

FruscianteFan
5 januari 2016, 17:16
Reactie Music Man:

Thank You for playing Music Man!

Sorry to hear of your issue. Unfortunately there is nothing else that can be done other than purchasing an identical replacement neck - you can order through a dealer. If you have difficulty, please contact our distributor:

Daar hebben we helaas geen pepernoot aan.


Dat je nog moet dokken voor zo'n hals van MM is een gotspe. het hout kost hooguit 30 piek, freeswerk is een eitje voor hen, en fretwerk zou dan eigenlijk de service moeten zijn.

Blijven zeuren! Jij hebt een gitaar overkocht die nieuw 5500 euro kostte. Mijn gear kost bij elkaar niet eens zoveel, van dat geld kun je zelfs een leuke auto kopen. Of 11 gitaren die ieder podium- en studiowaardig zijn en een leven lang meegaan.

5.500 euro voor een gitaar, die dan best een flinke flaw heeft. Ik snap best dat ze je in eerste instantie niet willen helpen, maar die gitaar is gemaakt om langer mee te gaan dan die paar jaar (bovendien, je weet niet hoe lang de hals al zo is).

De ervaring leert dat een paar mailtjes of telefoontjes best wel wat flexibiliteit kunnen opleveren, al is het maar zodat ze van het gezeur af zijn.

D3nnis
5 januari 2016, 19:34
En nou doet iedereen net of je van te voren kunt ruiken of een hals gaat torderen. Dat is namelijk niet altijd zo.

Wat niet wil zeggen dat ik vind dat MM niet wat anders had moeten doen (of gaan doen) dan ze nu doen.

Ben benieuwd waar Voerman mee komt. Door ervaringen uit het verleden zou ik zeggen dat ik het weinig kans geef via die weg. Destijds had ik niks aan voerman en wel iets aan MM. Hopelijk bij jou nu andersom!

Eens trouwens met FruscianteFan, blijven zeuren, je verliest er niks mee.

Orpheo
5 januari 2016, 22:14
Ik ben heel simpel hierin. Bij een subtiele klavht van een klant dat er iets mis is ga ik al gelijk aan t werk met een nieuwe. Heb vorig jaar 3 double cuts en 2 LP's opnieuw gedaan omdat er mogelijk problemen zouden kunnen ontstaan in de toekomst. Op dat moment waren de gitaren prima maar ik vertrouwde het niet.

Als bouwer ben je verantwoordelijk voor het hout en de klant mag daar nooit de dupe van zijn. Nooit.

D3nnis
6 januari 2016, 06:48
Orpheo, ik wou dat alle fabrikanten zo waren!
Toen ik in 2000 mijn eerste MM kocht, waren zij ook wel ongeveer zo, maar naarmate ze groter zijn geworden zijn ze blijkbaar ook wat minder makkelijk daarin geworden.

Chieltje
6 januari 2016, 10:19
Helaas Orpheo, Music Man is verre van dat. Ze zijn er veel te groot voor. Dan krijg je protocollen, garantievoorwaarden en dat soort shit.
Gitaar sinds gisteren terug.

Wat betreft de torsie zei de technicus dat ik niet al te negatief moet denken. Het is licht, maar van de hoogste fretjes moest wel een gedeelte geslepen worden omdat vooral de hoge E snaar "een berg moest beklimmen."
Dat probleem is wel opgelost, maar de gitaar speelt nog steeds niet zoals ik gewend ben. Dat kan natuurlijk weer aan de afstelling liggen. Ik heb gister mijn andere Luke meegenomen en die bleek toch heel anders afgesteld te zijn. Dom van mij dat ik die niet eerder heb meegenomen als referentiekader.

Het voelt niet goed. Pak ik mijn oude Luke, dan is het thuiskomen. Die speelt zo geweldig. Deze nieuwe, bijna 3x zo duur, haalt de 60% niet eens. Althans, niet bij mij.
Ik denk maar weer terug naar de afsteller en exact zo laten afstellen als de oude Luke.

Overigens net Voerman B.V. gemaild. Ik verwacht ook geen wonderen, maar dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan. En ze kunnen een identieke hals bestellen. Benieuwd wat dat gaat kosten. Ook die moet erop gezet worden en opnieuw worden afgesteld.

Joost de Ruig
6 januari 2016, 10:30
Succes er verder mee. Ik hoop van harte dat je een goede oplossing vindt.

FruscianteFan
6 januari 2016, 11:54
Helaas Orpheo, Music Man is verre van dat. Ze zijn er veel te groot voor. Dan krijg je protocollen, garantievoorwaarden en dat soort shit.
Gitaar sinds gisteren terug.

Wat betreft de torsie zei de technicus dat ik niet al te negatief moet denken. Het is licht, maar van de hoogste fretjes moest wel een gedeelte geslepen worden omdat vooral de hoge E snaar "een berg moest beklimmen."
Dat probleem is wel opgelost, maar de gitaar speelt nog steeds niet zoals ik gewend ben. Dat kan natuurlijk weer aan de afstelling liggen. Ik heb gister mijn andere Luke meegenomen en die bleek toch heel anders afgesteld te zijn. Dom van mij dat ik die niet eerder heb meegenomen als referentiekader.

Het voelt niet goed. Pak ik mijn oude Luke, dan is het thuiskomen. Die speelt zo geweldig. Deze nieuwe, bijna 3x zo duur, haalt de 60% niet eens. Althans, niet bij mij.
Ik denk maar weer terug naar de afsteller en exact zo laten afstellen als de oude Luke.

Overigens net Voerman B.V. gemaild. Ik verwacht ook geen wonderen, maar dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan. En ze kunnen een identieke hals bestellen. Benieuwd wat dat gaat kosten. Ook die moet erop gezet worden en opnieuw worden afgesteld.

Succes! En nogmaals, blijf erachter aangaan.

Het is heel simpel: als MM of de importeur van je af is door te zeggen "ja is superkut, maar wij kunnen niks doen", dan is dat het makkelijkste en goedkoopste voor hun.

Als jij erop blijft wijzen dat MM een groot bedrijf is met een toch zeer exclusieve status, dat zeer luxe producten aflevert ("jullie willen toch dat jullie klanten tevreden zijn?"), zit er wellicht wat speling in.

arjanb01
6 januari 2016, 12:27
Succes ermee! En de aanhouder wint. Wat mij betreft mogen of voerman of Ernie Ball als service die neck helemaal kant en klaar erop monteren. Het is toch een grote schande dat een gitaar van 5500 euro zo beroerd door de kwaliteitscontrole komt.
Zoals ik al eerder postte, vind ik dit iets van de laatste jaren bij musicman. M'n luke 3 uit 2012, die ik had, had gewoon een loslatende input. Gewoon irritant en gedoe zeker als je zoveel geld neerlegt.

Chieltje
6 januari 2016, 15:07
Nog geen reactie gehad van Voerman. Logisch denk ik, want zij moeten eerst navraag doen bij Music Man en in Californie is het wat vroeger dan hier :)
Ook Music Man nogmaals gemaild. In mijn beste Engels uit de doeken gedaan dat deze ervaring mijn vertrouwen in "my favorite constructor of exclusive instruments" drastisch heeft doen verminderen. Ik vrees dat zo'n bedrijf daar ongevoelig voor is helaas...

Overigens, eigenwijs als ik ben, zelf aan de gang gegaan met afstellen. Met mijn andere Luke ernaast als vergelijkingsmateriaal kom ik toch een heel eind. De hals was voor mijn speelstijl te recht en de actie te laag. Ik hou van een wat hogere actie waarbij met een bend de volgende snaar wordt meegeduwd en niet onder mijn vinger verdwijnt. Ben nu rustig aan het spelen met de truss rod. Wordt steeds beter, hopelijk haal ik nog plezier uit mijn instrument als ik klaar ben.

arjanb01
6 januari 2016, 15:11
Ik zou niet eens mailen. Bel ze op!
Gewoon ouderwets die telefoon pakken, wedden dat je ze dan hoger in de organisatie te spreken krijgt?
Die arrogantie van die Amerikanen. Ongelooflijk 🙈

FruscianteFan
6 januari 2016, 15:18
en als je na een week, of twee, geen (positieve) reactie hebt, kun je ze ook nog publiekelijk benaderen. Als jij op facebook of twitter openlijk klaagt over een belabberde service bij en kapotte gitaar van 5.500 euro, dan maakt dat de kans wel groter dat ze hun fout willen herstellen.

alfred
6 januari 2016, 16:29
Je zou ook het Musicman forum kunnen proberen:

http://forums.ernieball.com/music-man-guitars/

Pepe
6 januari 2016, 17:28
Ja, wat Frusci zegt, de vraag op FB stellen en de goede toon met de juiste worden gebruiken, is effectiever dan mailen met een single persoon die geen verantwoording hoeft af te leggen behalve aan jou, een klant waar het geld al van binnen is.

Niettemin, je hebt garantie of niet. Punt.
In geval dat je je daar niet op kan beroepen moet je je woorden en toon dus goed kiezen, dat kan het verschil maken.

Wimvdb
6 januari 2016, 18:27
Misschien een domme vraag, maar betrouw je het oordeel wel 100% van de persoon die de setup voor je heeft gedaan?

Rogueny
6 januari 2016, 20:54
Wat iedereen hier al zegt: blijf zeuren! Slechte publiciteit is funest voor elk bedrijf. Wat staat er eigenlijk allemaal over garantie in de papieren die bij de gitaar zitten? Wellicht is die reactie van music man wel in strijd met hun eigen algemene voorwaarden. Tordatie van een hals is natuurlijk wel lastig.. Het is onduidelijk of dit nou een fabricage fout is.

Duhsjaak
7 januari 2016, 09:32
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb zojuist de Customer Service van MM gemaild. Ik ben echter vrees ik ook daar te laat mee, want de gitaarman is denk ik zijn best al aan het doen om de fretjes te vlakken.

Ach, misschien valt het ook wel mee en merk je er niet veel van. Als de verkoper de gitaar had laten afstellen en erachter was gekomen dat er sprake is van torsie, dan had laten vlakken en dan had verkocht, had ik het waarschijnlijk de eerste jaren niet eens geweten. Toch zit het tussen de oren. Ik wilde perfectie kopen, en dat is dus helaas niet gelukt...

Overigens, is het niet zo dat met de toets vlakken de hals nog een stukje zwakker wordt? Heb zoiets gelezen...dat de torsie daarna weer door kan zetten. De gitaarbouwer kon niet in de toekomst kijken, maar dacht wel dat de torsie uitgewerkt zou moeten zijn na 3 jaar.

Het ontbreekt mij aan tijd om het hele draadje na te lezen. Als we dan toch lastige accountantsdingen en soortgelijke onderwerpen moeten adresseren:
Garantie is een wettelijke zaak. Kijk de wet Consumentenkoop er maar op na.
Daarin wordt (in het kort) product-gebrek geregeld.

Productgebrek als andere kant van de medaille van faulty workmanship.

Het gegeven dat een set fretjes wordt gevlakt speelt hier geen rol. Als dat niet goed gebeurt, is dat faulty workmanship en geen zaak die de producent aangaat.

Hier is de fout niet gelegen in workmanship maar in een klein gebrek in het product.
Het bekende Nederlandse fenomeen dat wij oorzaak en gevolg altijd door elkaar halen.

Als het vlakken niet het beoogde resultaat heeft gehad, blijft overeind dat de oorzaak is gelegen in het instrument. En dat de rechten van de consument niet eenzijdig mogen worden beperkt tot 1, 2 of 3 jaar. De maatstaf is dat de garantie geldt voor de tijd dat een product normaliter meegaat. Eventueel is het aan de rechter om vast te stellen hoe lang die termijn is voor een gitaar.

Zonder dat ik daarvan iets meer weet dan jij, lijkt mij dan 10 jaar een prima termijn is. Ik heb werkende gitaren staan die ouder zijn dan ik.

Steek je licht er maar eens over op als de zaak niet naar je zin is opgelost Als de verkoper te goeder trouw is geweest, zal ie zeker bereid zijn je er mee te helpen.
Vriendelijke groet, Gus

no 1 hops
7 januari 2016, 10:30
even wat dingen die in mij opkomen.
*ik las dat de gitaar altijd in de koffer was opgeborgen, heb wel eens gelezen dat dit juist niet altijd goed is, maar dit kan ook alleen voor akoestische gitaren gelden. mocht het niet goed zijn valt dit onder verkeerd gebruik en dus vaak geen garantie
* hout blijft een natuurproduct, maakt niet uit hoe duur of goedkoop de gitaar is, het blijft gevoelig voor invloeden van temperatuur en luchtvochtigheid
* je hebt met een goedkope gitaar evenveel garantie als met een dure, je betaald meer voor het gekozen materiaal, de tijd voor afwerking, etc, maar niet voor meer garantie!
want volgens mij hebben ze, zoals Duhsjaak al benoemd een bepaalde 'levensduur' maar als de gitaar , of andere producten, ouder zijn zie je vaak dat de garantie in % afneemt en de eigenaar steeds meer moet betalen bij een reparatie

en even een persoonlijk verhaal: budget Merk versterker die naderhand een software fout bleek te hebben die bij de fabrikant bekend was. de winkel moest het met mij regelen want de importeur nam hem niet terug.
winkel heeft zijn best gedaan en we hebben het opgelost, maar voor mij een reden om dit merk links te laten liggen

@Chieltje
ik hoop dat je hem zover krijgt dat hij lekker speelt, als de tordatie zo miniem was dan is hij nu na het vlakken top genoeg om te spelen, want waarschijnlijk zijn er duizenden, zo niet meer gitaar en basspelers die spelen op een gitaar en er niets van merken dat hij miniem getordeerd is.

D3nnis
7 januari 2016, 11:46
even wat dingen die in mij opkomen.
*ik las dat de gitaar altijd in de koffer was opgeborgen, heb wel eens gelezen dat dit juist niet altijd goed is, maar dit kan ook alleen voor akoestische gitaren gelden. mocht het niet goed zijn valt dit onder verkeerd gebruik en dus vaak geen garantie


Waarom zou dat verkeerd zijn?
Ik kan me voorstellen dat als de gitaar nat bezweet de koffer in gaat, deze te vochtig blijft in de koffer. Aan de andere kant denk ik niet dat een koffer dampdicht is.
Verder lijkt het me dat schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid veel langzamer en/of gedempt aankomen bij de gitaar als ie in de koffer zit.
Zolang een gitaar geen baat heeft bij een dag en nacht ritme, lijkt mij in de koffer bewaren nog niet zo beroerd?

fred dons
7 januari 2016, 11:49
poster is niet de eerste eigenaar en garantie verhuist normaal gesproken niet mee met de verkoper

arjanb01
7 januari 2016, 11:54
Helaas garantie tot de deur bij marktplaats handel.
Dat wordt of een nieuwe hals dokken of bellen met de importeur of Ernie Ball. Facebook berichtjes sturen gaat je echt niet helpen.
Bellen, bellen, bellen... En dan hopen dat je de hals vergoed krijgt.

FruscianteFan
7 januari 2016, 12:56
Helaas garantie tot de deur bij marktplaats handel.
Dat wordt of een nieuwe hals dokken of bellen met de importeur of Ernie Ball. Facebook berichtjes sturen gaat je echt niet helpen.
Bellen, bellen, bellen... En dan hopen dat je de hals vergoed krijgt.

Nee, recht van de sterkste. Ik verkocht laatst een recorder die defect bleek te zijn. Heel ingewikkeld verhaal verder, maar ammehoela dat het pech was voor die koper. Type waar je geen ruzie mee wilt.

Lexvandoef
7 januari 2016, 13:10
Nee, recht van de sterkste. Ik verkocht laatst een recorder die defect bleek te zijn. Heel ingewikkeld verhaal verder, maar ammehoela dat het pech was voor die koper. Type waar je geen ruzie mee wilt.

Tsja, ook dat hangt er weer vanaf of hij het nog deed toen je hem verkocht of niet. Type waar je geen ruzie mee wilt of niet, pech voor hem als jij juist gehandeld hebt ;). Althans zo ben ik dan.

FruscianteFan
7 januari 2016, 13:13
Tsja, ook dat hangt er weer vanaf of hij het nog deed toen je hem verkocht of niet. Type waar je geen ruzie mee wilt of niet, pech voor hem als jij juist gehandeld hebt ;). Althans zo ben ik dan.

Als hij anoniem belt, je geen naam of adres hebt, hij wel weet waar je woont, en je bedreigt... Tsjah.

(hij was blijkbaar al defect toen ik hem kocht. Heb hem zelf amper gebruikt, maar het defect dat mij bekend was (USB) heb ik gewoon vermeld)

Lexvandoef
7 januari 2016, 13:23
Als hij anoniem belt, je geen naam of adres hebt, hij wel weet waar je woont, en je bedreigt... Tsjah.

(hij was blijkbaar al defect toen ik hem kocht. Heb hem zelf amper gebruikt, maar het defect dat mij bekend was (USB) heb ik gewoon vermeld)

Ja oke, als je iets defect verkocht heb is dat natuurlijk niet zo handig ;). Maar goed, anonieme bedreigingen zijn wel lekker makkelijk, blaffende honden bijten gelukkig niet zo snel ;).

FruscianteFan
7 januari 2016, 13:34
Ja oke, als je iets defect verkocht heb is dat natuurlijk niet zo handig ;). Maar goed, anonieme bedreigingen zijn wel lekker makkelijk, blaffende honden bijten gelukkig niet zo snel ;).

Ding is in dit geval alleen... dat hij de recorder zelf destijds defect heeft verkocht aan Tool4Tones. Dat is ook hoe hij wist dat deze defect was.

Hoe dan ook, ik ben liever 100 euro armer dan dat ik bedreigd word.

Lexvandoef
7 januari 2016, 13:48
Ding is in dit geval alleen... dat hij de recorder zelf destijds defect heeft verkocht aan Tool4Tones. Dat is ook hoe hij wist dat deze defect was.

Hoe dan ook, ik ben liever 100 euro armer dan dat ik bedreigd word.

Pfoe, ja lastig geval. Ik snap je keuze wel maar ik krijg altijd enorme jeuk als mensen zo gaan lopen blazen, dan gaat mijn redelijkheid ook een beetje naar de maan en neem ik dat soort bedreigingen niet zo serieus.

Chieltje
7 januari 2016, 15:06
Misschien een domme vraag, maar betrouw je het oordeel wel 100% van de persoon die de setup voor je heeft gedaan?

Hele terechte vraag....

Inmiddels ben ik zelf maar verder gegaan met afstellen, want ik vond het nog steeds een gedrocht om mee te spelen. Nu is het wat simpel om de afsteller hiervan de schuld te geven, want ik ben me bewust van het feit dat ik hem onvoldoende informatie heb gegeven. Ik hou zelf meer van een wat hogere actie, terwijl zo laag mogelijk bij de meesten favoriet is....

Afijn, ik ben een heel, heel eind gekomen. Mijn oude Luke ernaast gehouden en stap voor stap aan het werk gegaan, met name aan de truss rod ( halspen ). Nu ik deze een stuk holler heb gezet kon ik de actie wat omlaag wat vooral op lage posities een enorme verbetering heeft gegeven. MAARRRR.... waar ik eerst makkelijk de torsie kon zien, is ie nu praktisch verdwenen!

De grote vraag die ik nu heb ik of het losser draaien van de halspen hier invloed op kan hebben. Hij scheen enorm strak te hebben gezeten. De hals is nu dus veel holler gaan staan. Misschien dat de torsie daarom ook veel moeilijker te zien is vanaf de kop, maar ik zie geen verschil meer met mijn oude Luke!

Enige wat ik nog aan moet pakken is de toets. Deze is enorm stroef in vergelijking met de oude Luke. Dat ligt niet aan de afstelling want als ik er met mijn wijsvinger gewoon overheen ga voel ik duidelijk verschil. Ik vermoed als ik dat heb aangepakt de gitaar eindelijk speelt zoals ie hoort te spelen. Hij klinkt in ieder geval als een beest.

Ohja, nog een reactie gehad van MusicMan. Geen garantie en kunnen niets doen als je niet de eerste eigenaar bent....

FruscianteFan
7 januari 2016, 15:08
Als je er zelf uitkomt: mooi.

Toch zou ik dit niet pikken van MusicMan. Best wel belachelijk eigenlijk.

D3nnis
7 januari 2016, 15:17
Ik hou zelf meer van een wat hogere actie, terwijl zo laag mogelijk bij de meesten favoriet is....



Nu ik deze een stuk holler heb gezet kon ik de actie wat omlaag wat vooral op lage posities een enorme verbetering heeft gegeven.

Dit snap ik even niet. Je wilt een hogere actie, maar je verlaagt hem?
Bij een hogere actie hoef je in principe de hals niet holler te hebben, toch?





Enige wat ik nog aan moet pakken is de toets. Deze is enorm stroef in vergelijking met de oude Luke.

Dat is volgens mij "nieuw" bij MM.
Mijn meest recente MM, bouwjaar 2011, had ook een niet zo gladde toets (en hals) naar mijn smaak.Maar niks dat niet op te lossen is met schuurpapier, maar eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn.

motorhan
7 januari 2016, 15:38
Hele terechte vraag....

Inmiddels ben ik zelf maar verder gegaan met afstellen, want ik vond het nog steeds een gedrocht om mee te spelen. Nu is het wat simpel om de afsteller hiervan de schuld te geven, want ik ben me bewust van het feit dat ik hem onvoldoende informatie heb gegeven. Ik hou zelf meer van een wat hogere actie, terwijl zo laag mogelijk bij de meesten favoriet is....

Afijn, ik ben een heel, heel eind gekomen. Mijn oude Luke ernaast gehouden en stap voor stap aan het werk gegaan, met name aan de truss rod ( halspen ). Nu ik deze een stuk holler heb gezet kon ik de actie wat omlaag wat vooral op lage posities een enorme verbetering heeft gegeven. MAARRRR.... waar ik eerst makkelijk de torsie kon zien, is ie nu praktisch verdwenen!

De grote vraag die ik nu heb ik of het losser draaien van de halspen hier invloed op kan hebben. Hij scheen enorm strak te hebben gezeten. De hals is nu dus veel holler gaan staan. Misschien dat de torsie daarom ook veel moeilijker te zien is vanaf de kop, maar ik zie geen verschil meer met mijn oude Luke!

Enige wat ik nog aan moet pakken is de toets. Deze is enorm stroef in vergelijking met de oude Luke. Dat ligt niet aan de afstelling want als ik er met mijn wijsvinger gewoon overheen ga voel ik duidelijk verschil. Ik vermoed als ik dat heb aangepakt de gitaar eindelijk speelt zoals ie hoort te spelen. Hij klinkt in ieder geval als een beest.

Ohja, nog een reactie gehad van MusicMan. Geen garantie en kunnen niets doen als je niet de eerste eigenaar bent....

Wat vreemd dat de expert/afsteller niet heeft gevraagd of je een voorkeur voor een hoge of een zo laag mogelijk actie wilt.

En nog veel vreemder dat je door het zelf verdraaien van de halspen de torsie er bijna uit hebt. dit zou dan betekenen dat de frets die afgevlakt zijn niet meer kloppen. het vertrouwen in de deskundigheid van de expert lijkt me hierdoor wel wat verminderd.

Dat de leverancier geen garantie geeft is niet zo vreemd, na zo'n lange periode moet jij (de klager) aantonen dat de gitaar af fabriek een defect/gebrek had. jij moet dan ook bewijzen dat de gitaar altijd onder de juiste (klimaat) omstandigheden is opgeslagen (luchtvochtigheid) en dat zal niet mee vallen.

En dat jij of een paar mensen hier op een Forum zetten dat ze dan het vertrouwen in dat merk verliezen maakt echt geen indruk. de mensen die gecharmeerd zijn van dat merk en het geld er voor over hebben kopen hem toch wel. (denken ze)

Misschien als je een after sales manager treft die zich er iets van aantrekt heb je een kans, maar ook dat is weer gevaarlijk voor zo'n fabriek want wordt dat bekend dan denk je goede reclame. maar ze krijgen meteen enorm veel claims van anderen die ook een product van hen hebben en waarom hebben zij dan geen garantie/coulance gekregen.

Soms is het voor een fabrikant/leverancier goedkoper geen coulance/garantie te verlenen, want dan zegt de consument zie je wel ze waren wel fout. Al met al een lastig probleem en je moet maar afwachten of een nieuwe hals je het speelplezier op deze gitaar brengt.

Ik hoop oprecht dat het je lukt om de gitaar naar je zin te krijgen en anders desnoods met verlies verkopen aan iemand met een andere speelstijl die er misschien geen last mee heeft.

Erik de Perik
7 januari 2016, 18:13
Ik snap het allemaal niet meer...... als je frets gaat vlakken, los je eerst de spanning op de halspen, dacht ik. Dan ga je kijken waar het er aan scheelt, vlak en kroon je het ding en stel je 'm af naar wens van de klant.
Vraag blijft natuurlijk waarom je een gitaar koopt met een mankement, wat je tijdens de aankoop niet opvalt. Je kiest er voor om direct naar een specialist te gaan en wanneer diens werk je niet bevalt, ga je vervolgens zelf aan de slag. Is dit niet een beetje de omgekeerde wereld?

FruscianteFan
7 januari 2016, 18:25
Beter dan dat je zelf gaat aanklooien en een specialist het vuile werk mag opknappen.

Dutch66
7 januari 2016, 19:17
Vraag blijft natuurlijk waarom je een gitaar koopt met een mankement, wat je tijdens de aankoop niet opvalt.

Lees je eigen zin nog is terug... ;)

Wimvdb
7 januari 2016, 19:18
ik heb eerder het gevoel dat de luthier in kwestie (misschien of hopelijk eenmalig) de bal heeft mis geslagen, een beetje heeft overdreven in zijn rapport naar jou toe, waarna hij lijkt te kalmeren in de zin van "het is eigenlijk toch zo erg niet"

Erik de Perik
7 januari 2016, 19:32
Lees je eigen zin nog is terug... ;)

Haha ja ok, da's wat vreemd...... om het netjes te zeggen. ;)
Maar ik bedoelde dat TS er uiteindelijk zelf mee aan de slag gaat, terwijl hij het bij aankoop niet bemerkte, de gitaar naar een expert bracht om hem af te laten stellen.... etc.

Rickenbender
7 januari 2016, 23:15
Ik snap het allemaal niet meer...... als je frets gaat vlakken, los je eerst de spanning op de halspen, dacht ik. Dan ga je kijken waar het er aan scheelt, vlak en kroon je het ding en stel je 'm af naar wens van de klant.

Zo gaat het dus niet. Als de snaren er af zijn wordt de hals zo gesteld, zodat de frets zo vlak mogelijk liggen.
Door het verwijderen van de snaren raak je al een heleboel spanning kwijt en dan wordt er met een lineaal op de frets de halspen net zolang gesteld tot deze gemiddeld de minste speling tussen onderkant lineaal en frets heeft. Dit zorgt er voor dat je zo min mogelijk materiaal van de frets hoeft te verwijderen om ze vlak te krijgen. Dan wordt er gekroond, gepolijst en nadat de snaren er opgezet zijn afgesteld (topkam, brug, intonatie en actie)

Rogueny
8 januari 2016, 00:18
Erik de Perik: vraag blijft natuurlijk waarom je een gitaar koopt met een mankement, wat je tijdens de aankoop niet opvalt.
Vermoed dat Erik bedoeld dat je een gitaar koopt die niet echt heel goed is afgesteld. Als ik een gitaar ga bezichtigen vraag ik altijd hoe de actie is etc. Als een gitaar niet goed is afgesteld neem ik hem ook niet mee naar huis, dan vertrouw ik het persoonlijk ook niet.

universe777
8 januari 2016, 06:50
Nou, dan zou ik nooit een gitaar mee kunnen nemen want de snaren waar ik mee speel zijn negen van de tien keer dikker en mijn aktie is ook hoger dan gemiddeld.
Ik kan daar wel doorheen voelen. Maar ik kijk ook altijd naar torsie of slingers in de hals. Is het eerste wat ik doe. Ook in een winkel.

Duhsjaak
8 januari 2016, 06:50
Wet Consumentenkoop had de bedoeling balans te brengen in rechten en plichten van producent en consument. Voor de invoering van de wet gingen producenten bijzonder ver in het beperken van de rechten van de consument.

Sleutelwoorden in die wet zijn redelijkheid en billijkheid. Ligt iets in redelijkheid binnen de invloedssfeer van de consument, dan is dat een gegeven om rekening mee te houden. Is dat niet het geval, dan horen productfouten voor rekening van de producent te komen. Het is zijn vakgebied en hij laat zich betalen voor zijn vakkennis. Het is natuurlijk niet voor niets dat een kwalitatief hoogwaardig product duurder is dan een cheap ass sinaasappelkistjes houten gitaar.

Je eerst vorstelijk laten betalen voor je vakkennis en geen thuis geven als het een keer mis dreigt te gaan is buiten de invloedssfeer van de consument. Dus onredelijk bezwarend.
Er zijn bij de wet witte, grijze en zwarte lijsten gepubliceerd.
Ten overvloede:
- wit is OK, zoals het hoort
- grijs is mogelijk onredelijk bezwarend, producent mag tegenbewijs leveren
- zwart is onredelijk bezwarend whatever de argumenten van de producent

Of garantie wettelijk gezien over gaat van de eerste op de tweede verkoper is een beetje schimmig gebied. De Consumentenbond is in een aantal gevallen van mening geweest dat die garantie niet overgaat. Lekker hoor zo'n belangen behartiger.
Veel anderen zijn van mening dat het een onredelijk bezwarend beding is. Omdat de tweede consument geen invloed heeft op wat de eerste consument wel of niet voor een voorwaarden accepteert.

Blijft de producent weigeren medewerking te verlenen of is die gevestigd in een gebied waarop de wet niet toeziet, dan wordt de detaillist/distributeur (bedrijf dat het product de EU binnenhaalt) als producent beschouwd.

Er zullen wel 100 posts volgen met 'recht hebben is één ding maar recht krijgen......' En door een rood stoplicht mag je ook niet rijden etc etc etc., maar dit is in een nutshell hoe die wetgeving in elkaar is gezet.
Wet Koop op afstand is hiervan afgeleid toen daaraan behoefte ontstond.

Om het meer dan een eeuw oude Wetboek van Koophandel te vervangen, en om balans te brengen in rechten en plichten van de consument, is deze wet in 1992 ingevoerd. Dat het vaak in het belang is van de commercie om de andere kant op te kijken is duidelijk. Dat is ook wat ze doen doorgaans. Als het gaat over een gitaar van vijf en een halve rooie lijkt het mij dat er wel een belang is om eens wat serieuzer naar de zaak te kijken.

Ik blijf het met Pepe eens dat rustig en vriendelijk opereren de voorkeur heeft.
Maar als duidelijk is dat je je als goed huisvader (m/v) hebt gedragen, dan moet de producent zijn verantwoordelijkheid nemen. Is die producent er niet, of niet meer, of in China, dan de importeur. Is die er niet etc etc etc., dan de detaillist. Dat dit de 'beknelde detaillist' is waar het CDA zo de mond van vol had, soit.

Als vriendelijke aanmoedigingen totaal niet willen helpen, wil een brief met het briefhoofd van een rechtskundige die balans ineens nog weleens rechttrekken. Ik zou dat laatste zeker overwegen als ze geen thuis blijven geven.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

harrie-beton
8 januari 2016, 09:30
"Als de snaren er af zijn wordt de hals zo gesteld"

Echt fout bezig. Halspen afstellen mét snaren op spanning.

Tabula Rasa
8 januari 2016, 09:36
"Als de snaren er af zijn wordt de hals zo gesteld"

Echt fout bezig. Halspen afstellen mét snaren op spanning.
Niet helemaal volledig. Eerst zonder snaren voor het levellen en crownen. Daarna met snaren voor de juiste kromming.

Chieltje
8 januari 2016, 10:24
ik heb eerder het gevoel dat de luthier in kwestie (misschien of hopelijk eenmalig) de bal heeft mis geslagen, een beetje heeft overdreven in zijn rapport naar jou toe, waarna hij lijkt te kalmeren in de zin van "het is eigenlijk toch zo erg niet"

Logische gedachte, maar toen hij mij de gitaar liet zien toen ik hem kwam ophalen leek er inderdaad een hele lichte verdraaiing in te zitten. Ik zie die verdraaiing nu met de beste wil van de wereld niet meer.

Chieltje
8 januari 2016, 10:34
Haha ja ok, da's wat vreemd...... om het netjes te zeggen. ;)
Maar ik bedoelde dat TS er uiteindelijk zelf mee aan de slag gaat, terwijl hij het bij aankoop niet bemerkte, de gitaar naar een expert bracht om hem af te laten stellen.... etc.

Kijk, ik heb wel vaker een gitaar gekocht die niet ideaal was afgesteld. Na een paar kleine adjustments kreeg ik dat altijd wel goed voor mekaar. In dit geval is de gitaar nieuw en heeft ruim 3 jaar stof gevangen. Ik bemerkte dat ie niet lekker speelde, maar aangezien ik meerdere Lukes heb ( gehad ), dacht ik: ik breng 'm even weg en komt goed. Hij is tenslotte nieuw. Achteraf toch een beetje naïef, maar afijn, het is altijd goed gekomen.
Na de afstelbeurt die ook niet goedkoop was, speelde het nog steeds niet naar mijn smaak. Nu ben ik er inmiddels achter dat mijn voorkeur iets anders is dan gemiddeld, waardoor het goedkoop zou zijn om de afsteller te beschuldigen. Hij heeft sowieso de frets gevlakt wat ik nooit zelf had kunnen doen.

Ik had geen zin om terug te gaan en i.c.m. de mededeling dat er torsie in de hals zit, was ik redelijk teleurgesteld. Ik heb uit frustratie mijn andere Luke erbij gepakt en gekeken "wat is er nou verdomme anders." Vanuit dat vertrekpunt is het eigenlijk steeds beter geworden. Met name door het losser draaien van de halspen, dus veel meer holling, zijn de lagere posities makkelijker te bespelen. De actie is wel wat hoger dan gemiddeld, maar ik vind dat lekker.
Met het holler of losser gaan staan van de hals, lijkt de torsie ook verdwenen. Als ik de ruimte op de 12e fret meet met de 1ste en 17e fret ingedrukt, heeft zowel de hoge E als lage E ook gewoon netjes dezelfde ruimte....sla mij maar dood.

motorhan
8 januari 2016, 10:39
[QUOTE=Duhsjaak;3202604]Wet Consumentenkoop had de bedoeling balans te brengen in rechten en plichten van producent en consument. Voor de invoering van de wet gingen producenten bijzonder ver in het beperken van de rechten van de consument.

Sleutelwoorden in die wet zijn redelijkheid en billijkheid. Ligt iets in redelijkheid binnen de invloedssfeer van de consument, dan is dat een gegeven om rekening mee te houden. Is dat niet het geval, dan horen productfouten voor rekening van de producent te komen. Het is zijn vakgebied en hij laat zich betalen voor zijn vakkennis. Het is natuurlijk niet voor niets dat een kwalitatief hoogwaardig product duurder is dan een cheap ass sinaasappelkistjes houten gitaar.

Je eerst vorstelijk laten betalen voor je vakkennis en geen thuis geven als het een keer mis dreigt te gaan is buiten de invloedssfeer van de consument. Dus onredelijk bezwarend.
Er zijn bij de wet witte, grijze en zwarte lijsten gepubliceerd.
Ten overvloede:
- wit is OK, zoals het hoort
- grijs is mogelijk onredelijk bezwarend, producent mag tegenbewijs leveren
- zwart is onredelijk bezwarend whatever de argumenten van de producent

Of garantie wettelijk gezien over gaat van de eerste op de tweede verkoper is een beetje schimmig gebied. De Consumentenbond is in een aantal gevallen van mening geweest dat die garantie niet overgaat. Lekker hoor zo'n belangen behartiger.
Veel anderen zijn van mening dat het een onredelijk bezwarend beding is. Omdat de tweede consument geen invloed heeft op wat de eerste consument wel of niet voor een voorwaarden accepteert.

Wat de consumentenbond er van vind is minder belangrijk dan wat de wetgever er van zegt/vind. en ook de rijdende rechter doet wel eens tenenkrommende uitspraken

Blijft de producent weigeren medewerking te verlenen of is die gevestigd in een gebied waarop de wet niet toeziet, dan wordt de detaillist/distributeur (bedrijf dat het product de EU binnenhaalt) als producent beschouwd.

[I]Bij het huidige consumentenrecht is de verkoper aansprakelijk voor een verkocht product, zelfs al is dat een particulier. de verkoper kan op haar/zijn beurt proberen verhaal te halen bij zijn leverancier. bestaat die niet meer dan zal hij /zijn opdraaien voor het leveren van een product met een gebrek. Als daar al sprake van is. dat staat hier helemaal niet vast. Bovendien zegt de TS dat er nu geen sprake meer is van tordering. het was dus een afstelprobleem. bovendien zit er op een verkocht product geen oneindige garantie en iedereen weet dat hout kan werken.

Chieltje
8 januari 2016, 10:41
Wet Consumentenkoop had de bedoeling balans te brengen in rechten en plichten van producent en consument. Voor de invoering van de wet gingen producenten bijzonder ver in het beperken van de rechten van de consument.

Sleutelwoorden in die wet zijn redelijkheid en billijkheid. Ligt iets in redelijkheid binnen de invloedssfeer van de consument, dan is dat een gegeven om rekening mee te houden. Is dat niet het geval, dan horen productfouten voor rekening van de producent te komen. Het is zijn vakgebied en hij laat zich betalen voor zijn vakkennis. Het is natuurlijk niet voor niets dat een kwalitatief hoogwaardig product duurder is dan een cheap ass sinaasappelkistjes houten gitaar.

Je eerst vorstelijk laten betalen voor je vakkennis en geen thuis geven als het een keer mis dreigt te gaan is buiten de invloedssfeer van de consument. Dus onredelijk bezwarend.
Er zijn bij de wet witte, grijze en zwarte lijsten gepubliceerd.
Ten overvloede:
- wit is OK, zoals het hoort
- grijs is mogelijk onredelijk bezwarend, producent mag tegenbewijs leveren
- zwart is onredelijk bezwarend whatever de argumenten van de producent

Of garantie wettelijk gezien over gaat van de eerste op de tweede verkoper is een beetje schimmig gebied. De Consumentenbond is in een aantal gevallen van mening geweest dat die garantie niet overgaat. Lekker hoor zo'n belangen behartiger.
Veel anderen zijn van mening dat het een onredelijk bezwarend beding is. Omdat de tweede consument geen invloed heeft op wat de eerste consument wel of niet voor een voorwaarden accepteert.

Blijft de producent weigeren medewerking te verlenen of is die gevestigd in een gebied waarop de wet niet toeziet, dan wordt de detaillist/distributeur (bedrijf dat het product de EU binnenhaalt) als producent beschouwd.

Er zullen wel 100 posts volgen met 'recht hebben is één ding maar recht krijgen......' En door een rood stoplicht mag je ook niet rijden etc etc etc., maar dit is in een nutshell hoe die wetgeving in elkaar is gezet.
Wet Koop op afstand is hiervan afgeleid toen daaraan behoefte ontstond.

Om het meer dan een eeuw oude Wetboek van Koophandel te vervangen, en om balans te brengen in rechten en plichten van de consument, is deze wet in 1992 ingevoerd. Dat het vaak in het belang is van de commercie om de andere kant op te kijken is duidelijk. Dat is ook wat ze doen doorgaans. Als het gaat over een gitaar van vijf en een halve rooie lijkt het mij dat er wel een belang is om eens wat serieuzer naar de zaak te kijken.

Ik blijf het met Pepe eens dat rustig en vriendelijk opereren de voorkeur heeft.
Maar als duidelijk is dat je je als goed huisvader (m/v) hebt gedragen, dan moet de producent zijn verantwoordelijkheid nemen. Is die producent er niet, of niet meer, of in China, dan de importeur. Is die er niet etc etc etc., dan de detaillist. Dat dit de 'beknelde detaillist' is waar het CDA zo de mond van vol had, soit.

Als vriendelijke aanmoedigingen totaal niet willen helpen, wil een brief met het briefhoofd van een rechtskundige die balans ineens nog weleens rechttrekken. Ik zou dat laatste zeker overwegen als ze geen thuis blijven geven.
Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Dank voor de uitleg, Gus. Nu de gitaar zichzelf lijkt te herstellen en ik 'm beetje bij beetje steeds beter krijg, is mijn vechtlust wat ingedamd. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen.

D3nnis
8 januari 2016, 19:27
Als een gitaar niet goed is afgesteld neem ik hem ook niet mee naar huis, dan vertrouw ik het persoonlijk ook niet.

Maar er is niet "een goede afstelling".
Wel vwb intonatie natuurlijk, maar actie en hals holling zijn (in zekere mate, vooral deze laatste) toch ook wel persoonlijk.

Rickenbender
8 januari 2016, 22:26
Niet helemaal volledig. Eerst zonder snaren voor het levellen en crownen. Daarna met snaren voor de juiste kromming.

Dat zeg ik dus, snaren er af vlak stellen, vlakken crownen, snaren er op, afstellen, goed lezen is ook een kunst��

no 1 hops
9 januari 2016, 08:01
zover ik de bekende gitaar reparateur Dan Erlewine begrepen heb doet hij het zo.
hals bekijken qua rechtheid onder spanning van de snaren en evt de trussrod bijstellen (z0nder snarenspanning).
dan stemmen en intoneren zodat topkam en brug juist kunnen worden ingesteld.
als de hals na stemmen en afstellen van de trussrod stabiel is dan legt hij hem met snaren op spanning op zijn neckjig en zet de gitaar vast.
dan laat hij een soort van bouten onder de hals omhoog komen die de hals ondersteunen en hem in de positie laten staan zoals onder spanning wanneer hij de snaren losser draait om aan de gitaar te werken.
zo meet en vlakt hij de toets, frets etc wat er ook maar gebeuren moet.
wat de TS nu meemaakt kan het gevolg zijn van deze werkwijze, bij de gitaar op stemming/spanning is er nu geen tordatie meer.

Tabula Rasa
9 januari 2016, 10:02
Klopt, maar dat is volgens mij vooral bedoeld om de hele dure jig van Stew Mac te.promoten. Gewoon op de ouderwetse manier vind ik persoonlijk erg lekker werken en ken niemand die zo'n jig gebruikt, wel tientallen mensen die hem niet gebruiken.

Orpheo
10 januari 2016, 16:12
Klopt, maar dat is volgens mij vooral bedoeld om de hele dure jig van Stew Mac te.promoten. Gewoon op de ouderwetse manier vind ik persoonlijk erg lekker werken en ken niemand die zo'n jig gebruikt, wel tientallen mensen die hem niet gebruiken.

die jig is nauwelijks nodig als je dual action truss rods gebruikt. die rods trekken de hals in een kromming en de snaren doen daar vrij weinig meer aan. Met die rods in je halzen is die jig dus nauwelijks nodig.