PDA

View Full Version : vox ac4 c1



hans van caelenberg
3 januari 2016, 10:45
Hallo,

Ik tikte een Voxje ac4 c1 op de kop,deze is zo goed als nieuw maar onlangs hoorde ik een zingend bijgeluid door de speaker,ook als ik op de versterker tik,komt van de buisjes.
Kan ik er iets aan doen?
Ook heeft deze een externe speakeruitgang 16ohm,mag daar een 16ohm speaker die groter vermogen aankan op worden aangesloten?

Groeten
Hans

Joost de Ruig
3 januari 2016, 10:52
Hallo,

Ik tikte een Voxje ac4 c1 op de kop,deze is zo goed als nieuw maar onlangs hoorde ik een zingend bijgeluid door de speaker,ook als ik op de versterker tik,komt van de buisjes.
Kan ik er iets aan doen?
Ook heeft deze een externe speakeruitgang 16ohm,mag daar een 16ohm speaker die groter vermogen aankan op worden aangesloten?

Groeten
Hans

Welkom hier op het forum. Ik ben geen technicus, maar de vraag aangaande je speaker kan ik met ja beantwoorden. Mits het ohmage gelijk is, kan je zowel naar boven als naar onderen afwijken in het aantal watts. Naar onderen niet extreem veel, want je wilt je speaker niet opblazen en naar boven weet ik niet in hoeverre het je geluid aantast als je een 200 watt speaker aansluit op een 4 watt ampje, maar technisch gezien kan het prima.

Dutch66
3 januari 2016, 11:15
Hallo,

Ik tikte een Voxje ac4 c1 op de kop,deze is zo goed als nieuw maar onlangs hoorde ik een zingend bijgeluid door de speaker,ook als ik op de versterker tik,komt van de buisjes.
Kan ik er iets aan doen?
Ook heeft deze een externe speakeruitgang 16ohm,mag daar een 16ohm speaker die groter vermogen aankan op worden aangesloten?

Groeten
Hans

Tijd voor nieuwe buisjes denk ik, want wat jij omschrijft klinkt als een 'microfonische' buis,
veroorzaakt door slijtage.

hans van caelenberg
3 januari 2016, 13:23
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb een vintage jenssen 1964 nog in de doos liggen,wel 15inch maar 16ohm.
Ik wou deze eens op de ac4 aansluiten.