PDA

View Full Version : Line 6 hd500x met blues junior



tom1984
2 januari 2016, 23:50
Hallo,

Ik heb onlangs een 500x aangeschaft om mijn oude boss me25 te vervangen.
Zijn er hier nog mensen die de 500x met een blues junior gebruiken?

Ik heb namelijk het idee dag alles heel dunnetjes klinkt. Een fender blues junior heeft geen fx loop dus ik moet langs de gitaar ingang.

Ik ben al aan het proberen geweest met allerlei mogelijkheden. Enkel de pre amp, de volledige amp sim, met en zonder cabinet, het een enorme wirwar en alles lijkt hetzelfde, dun, te klinken.

Heeft er iemand enkele tips uit ervaring?

mrweird
3 januari 2016, 13:38
Hallo,

Ik heb onlangs een 500x aangeschaft om mijn oude boss me25 te vervangen.
Zijn er hier nog mensen die de 500x met een blues junior gebruiken?

Ik heb namelijk het idee dag alles heel dunnetjes klinkt. Een fender blues junior heeft geen fx loop dus ik moet langs de gitaar ingang.

Ik ben al aan het proberen geweest met allerlei mogelijkheden. Enkel de pre amp, de volledige amp sim, met en zonder cabinet, het een enorme wirwar en alles lijkt hetzelfde, dun, te klinken.

Heeft er iemand enkele tips uit ervaring?

Mijn ervaring is met modeling dat het enkel goed klinkt of met een full range monitor of zo speaker als je cabinet simulator gebruikt of via return van een gitaar versterker zodat je enkel de eindtrap gebruikt... Helaas. :-( Ik heb 't nu ook weer een paar maanden geprobeerd met een buizen combo en dan idd via de gitaar ingang, maar 't is weer net niet. Ik heb nu een tech 21 power engine gekocht. Gaat veel beter.

tom1984
3 januari 2016, 14:49
Ja mijn blackstar ht5 had wel een send en return fx. De blues junior heefg dat niet. Erg jammer want eigenlijk is deze voor mij zwaar genoeg.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Rutger Molenberghs
3 januari 2016, 17:15
Muziekwinkel Andertons heeft op YouTube een filmpje (https://youtu.be/OQ0zyKEVyKQ)staan waarin het geluid van een ampmodeler (Atomic Amplifire) over een gitaarversterker (via FX-return), actieve PA en een versterker speciaal voor modelers wordt vergeleken. Zelf via YouTube hoor je een immens verschil tussen de gitaarversterker en de andere twee.

Erik de Perik
3 januari 2016, 20:17
Ik vind Line 6 troep.

arcane
3 januari 2016, 20:57
Ik vind Line 6 troep.

Aja, een zeer waardevolle bijdrage aan dit topic. :???:

the sure thing
3 januari 2016, 23:01
Muziekwinkel Andertons heeft op YouTube een filmpje (https://youtu.be/OQ0zyKEVyKQ)staan waarin het geluid van een ampmodeler (Atomic Amplifire) over een gitaarversterker (via FX-return), actieve PA en een versterker speciaal voor modelers wordt vergeleken. Zelf via YouTube hoor je een immens verschil tussen de gitaarversterker en de andere twee.

Wat is de uitkomst/conclusie?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

tom1984
4 januari 2016, 08:55
Als ik de pod gebruik met hoofdtelefoon of als audio interface klinkt die beestig goed. Over de blues junior niet.

Moest ik een andere lampenversterker aanschaffen zou ik totaal niet weten welke.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

no 1 hops
4 januari 2016, 10:05
Als ik de pod gebruik met hoofdtelefoon of als audio interface klinkt die beestig goed. Over de blues junior niet.

Moest ik een andere lampenversterker aanschaffen zou ik totaal niet weten welke.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met TapatalkMaar waarom zou je een buizenversterker willen gebruiken als versterker?
Wat zou het toevoegen aan tone als de pod alles al voorgekookt heeft?
ik zou mij kunnen voorstellen dat een buizen eindtrap meer volume geeft dan een transistor en een bepaalde oversturing/geluid/druk geeft dat je moeilijke digitaal benaderen kan maar je blijft het kameleon effect houden.
Daarmee bedoel ik dat in de boekjes van de kameleon de boot en super snel en super krachtig is, speedboot en sleepboot.
en dat is nu eenmaal onmogelijk omdat de schroef ervoor anders is bij elk type boot.
maar dat is mijn persoonlijke mening ;-)

tom1984
4 januari 2016, 10:59
Ja zls ik wil repeteren met de pod of optreden heb ik toch een versterker nodig of niet? Ik heb een rocktone en clean en crunch nodig en een wah en een volume pedaal. Bij een optreden kan ik wel door de PA maar bij repetities niet. Wat doe ik dan? Door een transistor ofwat?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

deefke666
4 januari 2016, 11:19
Ik heb jaren met moddelers gespeeld, zowel thuis als op optredens en repetities.
GT8, GT10, POD1, PODxlive, POD HD500 en POD HD500x.
Dit heb ik er persoonlijk van opgestoken,
1 : Dat het vaak erg veel tweaken kost om een beetje een aanvaardbaar geluid te bekomen, maar het kan.
2 : Dat je een mooi geluid kunt maken maar je je mag het niet vergelijken met andere set ups (buizenamp en pedalen), wil je een buizenamp geluid, dan moet je een buizenamp gebruiken. Een moddeling apparaat is wat het is en het heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.
3 : En dit maakte voor mij het verschil, ik vind ze pas goed beginnen klinken over fullrange speakers, dan haal je er imho pas het beste resultaat uit. Ik ben ermee begonnen over spotgoedkope behringer powered speakers en dat klonk voor mij al een pak beter dan over eender welke versterker. Daarna overgegaan naar Mackie thump15 en dan Mackie SRM450. Dat werkte best goed eigenlijk.

Dus ik zou je aanraden om een leuk setje fullrange powered speakers aan te schaffen en dan ga je ongeveer hetzelfde effect krijgen als bv met hoofdtelefoon of via je interface

tom1984
4 januari 2016, 12:33
Dus, als jij gaat repeteren ga je met een modeller en een setje powered speakers op pad?

the sure thing
4 januari 2016, 12:46
Ik heb jaren met moddelers gespeeld, zowel thuis als op optredens en repetities.
GT8, GT10, POD1, PODxlive, POD HD500 en POD HD500x.
Dit heb ik er persoonlijk van opgestoken,
1 : Dat het vaak erg veel tweaken kost om een beetje een aanvaardbaar geluid te bekomen, maar het kan.
2 : Dat je een mooi geluid kunt maken maar je je mag het niet vergelijken met andere set ups (buizenamp en pedalen), wil je een buizenamp geluid, dan moet je een buizenamp gebruiken. Een moddeling apparaat is wat het is en het heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen.
3 : En dit maakte voor mij het verschil, ik vind ze pas goed beginnen klinken over fullrange speakers, dan haal je er imho pas het beste resultaat uit. Ik ben ermee begonnen over spotgoedkope behringer powered speakers en dat klonk voor mij al een pak beter dan over eender welke versterker. Daarna overgegaan naar Mackie thump15 en dan Mackie SRM450. Dat werkte best goed eigenlijk.

(...)

Uitstekende analyse! Jammer dat het te lang is voor een sig quote. Fantastisch samengevat.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

dml
4 januari 2016, 12:46
Dus, als jij gaat repeteren ga je met een modeller en een setje powered speakers op pad?

Als je stereo wil, dan heb je inderdaad twee actieve speakers nodig. Is stereo geen must, dan voldoet eentje prima.
Zoals deefke min of meer hierboven al aangeeft, zou je een Behringer B212D kunnen overwegen. Zijn 2e hands ook nog wel te vinden en nieuw rond de € 250,-. Dat werkt echt dikke prima met een POD HD en is minstens zo draagbaar als een buizencombo, zo niet handzamer.

deefke666
4 januari 2016, 12:50
Ik ging inderdaad op pad met één powered speaker.
Later met twee, maar zoals gezegd, als je niet stereo hoeft te gaan is één speaker perfect.

tom1984
4 januari 2016, 13:21
Ok ik begijp deze oplossing.
Maar er zullen toch nog wel mensen zijn die de pod gebruiken met amp.

Ik ben nu aan het proberen om geen amp sims te gebruiken enkel effecten.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Rutger Molenberghs
4 januari 2016, 13:50
Wat is de uitkomst/conclusie?

Je moet het filmpje eens bekijken. Door de gitaarversterker hoor je een benepen geluid terwijl je, met dezelfde settings, op de andere twee apparaten een vrij vol geluid hoort.

Ik heb in het verleden zelf de test gedaan met mijn POD 2.0. Over een gitaarversterker (enkel eindversterker via FX-return) klink het waardeloos. Maar via een goede PA of goede hoofdtelefoon krijg je ineens iets heel anders te horen.

the sure thing
4 januari 2016, 14:02
Exact zoals Deefke ook aangeeft dus!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
4 januari 2016, 14:12
Aja, een zeer waardevolle bijdrage aan dit topic. :???:

Niets te danken hoor. Ik vind de manier waarop Line6 producten je geluid en je dynamiek veranderen niet prettig. Net als Zoom producten.

harrie-beton
4 januari 2016, 14:29
Ook hier twee speakers full range gekocht voor 1000 euro.. (PROEL Flash 12)

Ik heb dezelfde weg gehad als Deefke en heb nog meer modelers gehad dan zijn lijstje. Echter modeling is voor mij 80% van een goed geluid, ik ben toch nooit helemaal tevreden geweest en toch weer de stap naar de buizenversterker gemaakt. Clean en crunch is dat direct hoorbaar beter. Mijn laatste pod hd pro heb ik nog maar die hangt in de effect loop.

deefke666
4 januari 2016, 14:48
Alhier net hetzelfde als Harrie-beton.
Na eindeloos tweaken best aanvaardbare sounds gevonden die zich best staande kunnen houden in alle situaties,
zeker geen slecht geluid, maar verder dan "aanvaardbaar" kwam ik niet ermee.

Ik miste ook die 20% om het af te maken.

Dus ook terug naar buizenversterker gegaan met losse pedalen, en inderdaad vooral clean en crunch zijn merkbaar beter, en het is dan nog niet eens zo een geweldige buizen amp (hotrod deluxe III).

Aan de andere kant heeft het me ook beduidend meer gekost als mijn HD500 en mijn mackies.

Dus eigenlijk is het ook allemaal relatief

Erik de Perik
4 januari 2016, 14:48
Wel goed spul, dat Proel.

tom1984
4 januari 2016, 15:38
Man man wat een gedoe! 😀. Wij hebben een beginnende band en spelen zowel nummers clean als met crunch en distortion.

Ik heb men blues junior al 2 jaar en dacht dus een multifx bij te kopen om alle diverse effecten min of meer beschikbaar te hebben. Ik heb dan de pod gekocht en op de junior ben ik helemaal niet happy.

Wat is nu de beste oplossing. Geen idee, maar nogeens 1000 euro uitgeven zie ik niet echt zitten op het moment.



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Erik de Perik
4 januari 2016, 15:48
Man man wat een gedoe! ��. Wij hebben een beginnende band en spelen zowel nummers clean als met crunch en distortion.

Ik heb men blues junior al 2 jaar en dacht dus een multifx bij te kopen om alle diverse effecten min of meer beschikbaar te hebben. Ik heb dan de pod gekocht en op de junior ben ik helemaal niet happy.

Wat is nu de beste oplossing. Geen idee, maar nogeens 1000 euro uitgeven zie ik niet echt zitten op het moment.



Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Paar losse pedaaltjes was handiger geweest, denk ik.

deefke666
4 januari 2016, 15:55
hoi Tom,

Ik heb redelijk lang op deze gespeeld, en hoewel behringer niet echt een hele goede naam heeft was het echt goed te doen.
http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/behringer-eurolive-b212d-actieve-luidspreker

Heeft genoeg volume voor een beginnende band, en valt goed mee qua kosten ook. Misschien zelfs tweedehands te vinden met wat zoeken.

En dan gebruik je jouw pod met amp sims naar keuze.
Begin met een clean, crunch en distortion geluid die je naast elkaar zet in één bank, en werk van daaruit verder.
Houd het in het begin zo simpel mogelijk qua effecten tot je jouw basis geluiden naar je zin hebt.
En eens je die voor elkaar hebt is het enkel van daaruit verder bouwen aan je geluid.
Ik weet zeker dat je zo betere resultaten gaat krijgen.

the sure thing
4 januari 2016, 16:03
(heerlijk dit draadje. Een fantastische anti-reclame voor modelling)





Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
4 januari 2016, 16:13
hoi Tom,

Ik heb redelijk lang op deze gespeeld, en hoewel behringer niet echt een hele goede naam heeft was het echt goed te doen.
http://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/behringer-eurolive-b212d-actieve-luidspreker

Heeft genoeg volume voor een beginnende band, en valt goed mee qua kosten ook. Misschien zelfs tweedehands te vinden met wat zoeken.

En dan gebruik je jouw pod met amp sims naar keuze.
Begin met een clean, crunch en distortion geluid die je naast elkaar zet in één bank, en werk van daaruit verder.
Houd het in het begin zo simpel mogelijk qua effecten tot je jouw basis geluiden naar je zin hebt.
En eens je die voor elkaar hebt is het enkel van daaruit verder bouwen aan je geluid.
Ik weet zeker dat je zo betere resultaten gaat krijgen.

Goeie tip om een andere versterker te kopen als je effectapparaat niet werkt. Je bent echt een behoorlijke tijd kwijt om iets, wat in beginsel niet klinkt, aanvaardbaar te krijgen. Zou eerder de veroorzaker, oftewel de Line6 eruit gooien.

deefke666
4 januari 2016, 16:19
Goeie tip om een andere versterker te kopen als je effectapparaat niet werkt. Je bent echt een behoorlijke tijd kwijt om iets, wat in beginsel niet klinkt, aanvaardbaar te krijgen. Zou eerder de veroorzaker, oftewel de Line6 eruit gooien.

Ik wilde enkel aan de topic starter aangeven dat het geen 1000 euro's hoeft te kosten.

Erik de Perik
4 januari 2016, 16:29
Ik wilde enkel aan de topic starter aangeven dat het geen 1000 euro's hoeft te kosten.

OK snap ik, maar logischer is om de veroorzaker de deur uit te doen, je verlies pakken en de volgende keer iets eerst testen voordat je het koopt. Wellicht dat de zaak waar die Line6 gekocht is, een beetje mee wil werken?

harrie-beton
4 januari 2016, 16:31
Hij had een gt25.
Als ik de eerste post lees had hij beter een gt100 kunnen kopen in plaats van de HD 500x. Prijs is zelfde zo niet goedkoper en de gt100 matched beter met versterkers.

dml
4 januari 2016, 17:16
OK snap ik, maar logischer is om de veroorzaker de deur uit te doen, je verlies pakken en de volgende keer iets eerst testen voordat je het koopt. Wellicht dat de zaak waar die Line6 gekocht is, een beetje mee wil werken?

Of gewoon een Behringer B212D kopen, is hij voor iets meer dan € 200,- klaar, kan hij zijn Blues Junior thuis laten en heeft overal het zelfde geluid. Denk dat het "verlies" dan kleiner is dan dat hij die HD500x weer weg doet.

Erik de Perik
4 januari 2016, 17:43
Of gewoon een Behringer B212D kopen, is hij voor iets meer dan € 200,- klaar, kan hij zijn Blues Junior thuis laten en heeft overal het zelfde geluid. Denk dat het "verlies" dan kleiner is dan dat hij die HD500x weer weg doet.

Overal hetzelfde geluid is natuurlijk onzin, je hebt altijd te maken met de plaatselijke akoestiek. Maar volgens een aantal van jullie is gitaar spelen op een zangbox via een apparaat dat versterkers nadoet, de beste oplossing?

no 1 hops
4 januari 2016, 18:25
(heerlijk dit draadje. Een fantastische anti-reclame voor modelling)ik denk het niet.
wil je makkelijk vervoerbaar geluid dan zal dit goed werken, want ook pedaaltje met al hun snoertjes en voedingen leveren veel ruimte voor storing op.
het gaat erom waar en wat je wilt en speelt. speel je voor een groot publiek heb je kans dat een van de luisteraars die laatste 20% niet eens hoort.
TS wil klaar zijn voor 2 situaties, de optie om aparte banken te maken waarin je 1 voor PA in in stelt en 2 de pod misschien kan gebruiken als apparaat met effecten ( niet als modeller) zou misschien werken.
gitaristen blijven gewoon met het feit zitten dat je niet elke sound uit 1 instrument kan halen, niet met gitaar, niet met versterker.
het is nu eenmaal zoals het is ;-)

the sure thing
4 januari 2016, 20:03
Overal hetzelfde geluid is natuurlijk onzin, je hebt altijd te maken met de plaatselijke akoestiek. Maar volgens een aantal van jullie is gitaar spelen op een zangbox via een apparaat dat versterkers nadoet, de beste oplossing?

Correcte samenvatting!




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

tom1984
5 januari 2016, 21:48
Ik ga men pod verkopen. In plaats daarvan koop ik mezelf enkele losse pedalen en vandaar zie ik wel.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Erik de Perik
5 januari 2016, 22:07
Ik ga men pod verkopen. In plaats daarvan koop ik mezelf enkele losse pedalen en vandaar zie ik wel.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Verstandig besluit!

deefke666
6 januari 2016, 00:15
join the club :seriousf:

dml
6 januari 2016, 00:57
Overal hetzelfde geluid is natuurlijk onzin, je hebt altijd te maken met de plaatselijke akoestiek. Maar volgens een aantal van jullie is gitaar spelen op een zangbox via een apparaat dat versterkers nadoet, de beste oplossing?

Lekker kort door de bocht, geeft verder niet, maar in dit geval helemaal waar. Als je een apparaat hebt dat versterkers nadoet, kun je deze het beste versterken via een zangbox (dat woord heb ik al zeker 20 jaar niet meer gehoord).

tom1984
6 januari 2016, 08:42
Als ik mij een blues driver, ts, chorus, delay, volumepedaal en wah koop ben ik voor jaren gesteld. Alternatievere pedalen kunnen daarna nog. Ik heb zo een vgs pedaaltje blue bayou denk ik en dat was gisteren een wereld van verschil tov de pod ts bijvoorbeeld.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Dutch66
6 januari 2016, 08:56
Ik denk dat je de juiste beslissing neemt Tom, het lijkt zo mooi, zo'n 'alles-kunnen-doen-doosje'
maar in de praktijk valt het vaak zwaar tegen, zeker als er Line6 op staat....

tom1984
6 januari 2016, 09:30
Nu alleen hem nog zien te verkopen he. Hopelijk vind ik snel iemand.

Voor recording is dat ding echt geniaal!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

dml
6 januari 2016, 12:31
Ik bied € 10,-.

miyaru
6 januari 2016, 12:48
Doe je goed Tom..... Line6 op je gemak, en niet te goedkoop verkopen. Daarna pedalen testen, zodat je niet weer ontevreden raakt. Ga niet af op merknaam, maar op jouw oren en gevoel!

Robin.

tom1984
6 januari 2016, 15:21
Ik start aan 400, en kijk van daar.
Een blues driver wil ik zeker en de rest testen maar!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Erik de Perik
6 januari 2016, 16:20
Ik start aan 400, en kijk van daar.
Een blues driver wil ik zeker en de rest testen maar!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

Niks te regelen met de zaak waar je 'm kocht of is 'ie al een tijdje in je bezit?

tom1984
6 januari 2016, 22:01
Heb hem sinds oktober en bax geeft maar 60 dagen nieg goed geld terug. Heb hen deze week al gebeld.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

tom1984
9 januari 2016, 19:42
Tjah uit nieuwsgierigheid heb ik me daarstraks een behringer 212d aangekocht. Gezien de verkoopcijfers van line 6 moet er toch iets goed inzitten. Morgen een beetje spelen met alle instellingen. Ik heb hem een uurtje geprobeerd bij bax en dat klonk echt al veeeeeel beter. Het enige puntje dat ik nog graag opgelost zie is dat de klank lijkt alsof ik de tone knob half dicht heb gedraaid. Maar wat een verschil met een gewone versterker. Heb me gelijk ook 2 pedalen aangeschaft om te vergelijken een bd2 en chorus.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk

ErikE
9 januari 2016, 21:29
Wat dat "tone knob half dicht" verhaal: Het is belangrijk dat je de output mode goed hebt staan. Mocht je hem bij je Blues Jr. (zoals zou moeten) op Combo amp front hebben gezet, moet hij met je nieuwe amp op studio/direct staan. En daarnaast natuurlijk bij de nieuwe amp weer full amp models gebruiken inc. cabs.

tom1984
10 januari 2016, 16:09
Ja dat had ik gedaan hoor. Het kan de eq van de luidspereker zelf zijn. De bovenste is volume de middelste doet niet veel en de onderste die geeft heet doffe of heldere geluid heb ik al gemerkt. Dadelijk effe boekje lezen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CRR-L09 met Tapatalk