PDA

View Full Version : tip VERBETER JE SOUND Weber Beamblocker



robert van dooremolen
2 januari 2016, 14:25
Hola,
Een gitaarforum is voor mij nieuw maar als gitarist draai ik al even mee.
Op het podium is het vaak lastig om jezelf te horen (ik speel in een 10 mans band) vooral als je niet in de straal van je speakers staat. Degene die wat verder voor je speaker staat krijgt de volle laag hoge tonen.
Op internet vond ik de Weber Beamerblocker en dat werkt perfect (ca 20,- bij De Gier).
Het is een stalen strip met een soort van borst prothese welke je voor de speaker plaatst, heel eenvoudig.

WAT DOET HET: de hoge tonen worden beter verspreid met het mid en laag.

EFFECT: het maakt niet uit of je in de straal van je speaker staat het geluid is overal goed in balans / daarnaast hoort de band je veel beter (zonder meer volume). Dus meer muzikaliteit op het podium!
Even opletten dat je de microfoon niet voor de stalen strip zet, verder is uitversterken geen probleem.

By the way:
- gebruik hem nu in een 1x12 Marshall 6912
- zet er ook nog 1 in een 2x12 Marshall

jutter
2 januari 2016, 14:26
Gefeliciteerd, is al een topic over.

Pepe
2 januari 2016, 15:16
Er zit al jaren een beamblocker in een combo van me. Het werkt voornamelijk op je hoge tonen (bastonen verwaaien van zichzelf al) omdat ie in het midden zit. Ik haal hem er weer uit, ik heb de brightcap weggeknipt en het projecterende hoog maakt hem dan weer wat levendiger.
Ik kan me trouwens niet aan de indruk onttrekken dat een bierviltje hetzelfde effect heeft.

D3nnis
2 januari 2016, 18:11
Ik heb er 4 in mijn (rechte) 4x12.
Werkt voor mij persoonlijk goed, maar ik merk dat niet elke geluidsman het even prettig vind om ermee te werken, maar geen idee waarom. Ik overweeg om de beamblocker bij 2 speakers te verwijderen, maar het komt er al jaren niet van.

the sure thing
2 januari 2016, 18:58
Ha Robert! Welkom op planeet aarde!





Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Plant
2 januari 2016, 20:18
Er zit al jaren een beamblocker in een combo van me. Het werkt voornamelijk op je hoge tonen (bastonen verwaaien van zichzelf al) omdat ie in het midden zit. Ik haal hem er weer uit, ik heb de brightcap weggeknipt en het projecterende hoog maakt hem dan weer wat levendiger.
Ik kan me trouwens niet aan de indruk onttrekken dat een bierviltje hetzelfde effect heeft.

Eigenlijk is de term 'beamblocker' verkeerd. Je wilt namelijk niet je hoge tonen kwijt, maar verspreid. Een bierviltje zal ze alleen dempen. Da's blocken ja maar wat in de volksmond beamblocker wordt genoemd is een disperser.

Een (conus)luidspreker heeft de eigenschap te bundelen bij hoge frequenties. Ter illustratie het afstraalgedrag van een luispreker. Bij kleinere golflengte (hogere frequentie dus) zie je dat onder een hoek t.o.v. de luister-as minder hoog wordt verspreid:

http://3.bp.blogspot.com/-GR5TzwERc5w/T7TdY3jebPI/AAAAAAAAAEg/z7HnS7Foo_E/s1600/Dispersion+Patern.jpg

Als je ook onder een hoek hoge tonen wilt blijven horen, moet je een disperser monteren:

http://www.tedweber.com/media/import/beam-blocker-front-mount.JPG

De hoge frequenties die normaal alleen recht uit de luidspreker komen stralen tegen de bolling aan, reflekteren tegen de bolling en nog eens tegen de conus en zijn nu ook onder een hoek hoorbaar :ok:

Een bierviltje stopt de rechtstreekse beam, maar het zachte materiaal reflekteert niks en ook buiten de beam heb je geen hoog.

Plant
2 januari 2016, 20:45
In de audiowereld gebruikt men overigens ook zoiets, dan heet het een 'phaseplug'. Dus zeker niet om hoge tonen de weren maar beter te spreiden. De meest creatieve oplossing die ik ooit zag was een gloeilamp met de glazen bol richting het hart van de conus opgehangen. Briljant! Als ik het plaatje terug kan vinden post ik die nog.

the sure thing
2 januari 2016, 21:21
In de audiowereld gebruikt men overigens ook zoiets, dan heet het een 'phaseplug'. Dus zeker niet om hoge tonen de weren maar beter te spreiden. De meest creatieve oplossing die ik ooit zag was een gloeilamp met de glazen bol richting het hart van de conus opgehangen. Briljant! Als ik het plaatje terug kan vinden post ik die nog.

Een leeg bierflesje werd ook veel gebruikt!


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Mitch
2 januari 2016, 21:33
Ik heb er jaren geleden een topic over gepost en dat was zeer druk bezocht maar ja, de zoekfunctie hier is bepaald niet optimaal, je kan beter Google gebruiken. Maar hoe dan ook: ik ben fan. in een open back combo heb je er het meeste plezier van, de spreiding kan dan echt fantastisch zijn. Ik gebruik al jaren geen amp stand meer dankzij beamblockers. Treble diffusers zou inderdaad een betere naam zijn trouwens.
Dat plakbandje, stukje MDF of bierviltje heeft inderdaad niet hetzelfde effect als het gekromde oppervlak van de BB, Plant praat geen poep (maar dat doet -ie nooit).

Pepe
2 januari 2016, 22:57
Nee, het zal wel wat anders werken maar als ik een stukje plastic of whatever voor de spoel plak is het niet zo dat zoiets alle frequenties absorbeert als ware het een sonic black hole.

pasqual
3 januari 2016, 01:03
Ja, de Beamblockers werken echt! Ik speel er al jaren mee en het geluid wordt veel beter verdeeld over het podium/oefenruimte!

Heynis
3 januari 2016, 01:15
Ik snap het geluidstechnicus aspect dan ook wel weer. Bij close miking zit zo'n ding gewoon in de weg, en klinkt je sound anders als je niet de tijd hebt om de sweet spot te zoeken (en de microfoon dus gemakshalve op de overgang tussen conus en karton richt).

Ik speel meestal uitversterkt, en hoor m'n gitaar terug via de monitor. De versterker staat dan ergens verderop in een gordijn te blaffen. Niemand heeft er last van, en als je het wilt horen kun je het op je monitor krijgen. Digitale mengtafels zijn wat dat betreft een zegen 😉

the sure thing
3 januari 2016, 07:05
Ik snap het geluidstechnicus aspect dan ook wel weer. Bij close miking zit zo'n ding gewoon in de weg, en klinkt je sound anders als je niet de tijd hebt om de sweet spot te zoeken (en de microfoon dus gemakshalve op de overgang tussen conus en karton richt).



Eeehhmmm.... Het fijne van DE beamblocker is dat je prima kan close miken... De "sweet spot" ff markeren met 2 plakbandjes in een hoekje geplakt?

Zoals je kan zien: prima plek voor een microfoon:

http://images.tapatalk-cdn.com/16/01/02/e7c8743096b5c87dddc3ffbb04d0b708.jpg


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
3 januari 2016, 07:34
Eeehhmmm.... Het fijne van DE beamblocker is dat je prima kan close miken...

Ik zeg het er altijd bij (als we niet onze vaste geluidsman hebben), en in zo'n 50% van de gevallen zeggen ze dan k*t.
Moet er wel bij zeggen dat dit over het algemeen in het hobby circuit is.

the sure thing
3 januari 2016, 08:43
Waarom!? Neem één keer ff de moeite om een goede plek met 2 plakbandjes te markeren....


Doet me denken aan een tent in Nijmegen van ene klote Lul die "professioneel" geluidsman was en, ondanks dat ik netjes de mike plek had gemarkeerd, zelf ongeveer een kwartier met een zaklantaarn ging kijken (schijnen in mijn speakerkast) hoe mijn beamblocker zat.... Te triest voor woorden. Wat een autist was dat!





Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

D3nnis
3 januari 2016, 08:54
Waarom!? Neem één keer ff de moeite om een goede plek met 2 plakbandjes te markeren....


Weet ik veel waarom, niet iedereen is gecharmeerd van die dingen.
Kan hè?

dml
3 januari 2016, 09:04
Digitale mengtafels zijn wat dat betreft een zegen ��

Wat hebben digitale mengtafels met je post te maken?

the sure thing
3 januari 2016, 09:41
Weet ik veel waarom, niet iedereen is gecharmeerd van die dingen.
Kan hè?

... Ik was nog niet klaar met typen 😀


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Heynis
3 januari 2016, 13:14
Wat hebben digitale mengtafels met je post te maken?

De enorme hoeveelheid aan outputs en routingmogelijkheden. Je kunt vrijwel elke muzikant een individuele monitormix bieden, desgewenst in stereo. Per output heb je meestal dan ook nog een EQ en dynamische processors, dus elke muzikant kan precies horen wat hij/zij wil.

Met een analoge tafel is armlengte altijd een beperking geweest op de hoeveelheid auxen, en heb je er vaak te weinig op de kleinere tafels. Er zijn er vaak al één of meerdere in gebruik voor de effect send en/of aansturing van de subs.

Deze argumenten gaan natuurlijk niet op als er een aparte gigantische monitortafel staat, maar dat heb je vaker niet dan wel.

pasqual
3 januari 2016, 13:58
De enorme hoeveelheid aan outputs en routingmogelijkheden. Je kunt vrijwel elke muzikant een individuele monitormix bieden, desgewenst in stereo. Per output heb je meestal dan ook nog een EQ en dynamische processors, dus elke muzikant kan precies horen wat hij/zij wil.

Met een analoge tafel is armlengte altijd een beperking geweest op de hoeveelheid auxen, en heb je er vaak te weinig op de kleinere tafels. Er zijn er vaak al één of meerdere in gebruik voor de effect send en/of aansturing van de subs.

Deze argumenten gaan natuurlijk niet op als er een aparte gigantische monitortafel staat, maar dat heb je vaker niet dan wel.

En wat heeft jouw betoog dan met de Beamblocker te maken? Als je dit niet fatsoenlijk kunt miken, is er toch iets mis met je! Knappe geluidsman die daadwerkelijk kan horen of er een beamblocker voor de speaker zit of niet:dontgeti:. Bij close miking zit je ongeveer 1 cm van het doek af dus dat hele effect van BB gaat helemaal om de mike heen. Of je moet de mike al recht voor de conus zetten maar laten we dat nu net niet willen!:)

Rick trodat
3 januari 2016, 14:13
Ik heb ook wel eens ( ik dacht bij slash) de microfoon recht voor de conus gezien en die had destijds een fantastisch warm geluid. Joe dat zit weet ik ook niet.

Plant
3 januari 2016, 14:40
In de audiowereld gebruikt men overigens ook zoiets, dan heet het een 'phaseplug'. Dus zeker niet om hoge tonen te weren maar beter te spreiden. De meest creatieve oplossing die ik ooit zag was een gloeilamp met de glazen bol richting het hart van de conus opgehangen. Briljant! Als ik het plaatje terug kan vinden post ik die nog.

Ah, gevonden. Zeer elegante en goed werkende oplossing om hoge tonen te spreiden :D Lamp zit niet gemonteerd zoals ik me dacht te herinneren, maar goed...

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=4986

D3nnis
3 januari 2016, 16:28
Kan dat ook met een EL34 lamp?

Plant
3 januari 2016, 16:57
Wat jij wil :ok:

http://www.decware.com/newsite/images/dfr6%20006.jpg

D3nnis
3 januari 2016, 17:03
Buizenluidsprekers....

ateng
3 januari 2016, 17:30
Ik snap het geluidstechnicus aspect dan ook wel weer. Bij close miking zit zo'n ding gewoon in de weg, en klinkt je sound anders als je niet de tijd hebt om de sweet spot te zoeken (en de microfoon dus gemakshalve op de overgang tussen conus en karton richt).

Ik speel meestal uitversterkt, en hoor m'n gitaar terug via de monitor. De versterker staat dan ergens verderop in een gordijn te blaffen. Niemand heeft er last van, en als je het wilt horen kun je het op je monitor krijgen. Digitale mengtafels zijn wat dat betreft een zegen 😉

Een aparte monitor mixer is ook een zegen hoor ;)

dml
4 januari 2016, 12:29
De enorme hoeveelheid aan outputs en routingmogelijkheden. Je kunt vrijwel elke muzikant een individuele monitormix bieden, desgewenst in stereo. Per output heb je meestal dan ook nog een EQ en dynamische processors, dus elke muzikant kan precies horen wat hij/zij wil.

Met een analoge tafel is armlengte altijd een beperking geweest op de hoeveelheid auxen, en heb je er vaak te weinig op de kleinere tafels. Er zijn er vaak al één of meerdere in gebruik voor de effect send en/of aansturing van de subs.

Deze argumenten gaan natuurlijk niet op als er een aparte gigantische monitortafel staat, maar dat heb je vaker niet dan wel.

Hoezo gigantisch? Wij doen het met een aparte, analoge monitortafel, voorzien van 20 kanalen en 12 aux-en (= 6x stereo in-ear), en dat alles in een 19" verpakking.