PDA

View Full Version : Gibson les paul gem; het project is eindelijk af!



Lexvandoef
1 januari 2016, 18:48
Zo, geen nieuwe gitaar maar wel een langlopend project dat eindelijk klaar is!

In 2008 aangekocht vanwege de akoestische sound en feel van de gitaar, maar aarslelijk en ingeplugd liet er nog wat te wensen over. Brug p90 te dun en niet genoeg output en de neck p90 klonk altijd te duf en te bassig. En god wat was hij lelijk, 3 kleuren kotsburst en gouden hardware...

Deze dus:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/front2.jpg (http://s172.photobucket.com/user/lexvandoef/media/front2.jpg.html)

Maar goed, wel gehouden en veel mee gespeeld, ondanks sommige nukkigheden. Nooit weg kunnen doen ook daarom.
Maar goed, gaandeweg een beetje experimenteren met pickups en steeds kleine verbeteringen, bareknuckle, gibson en seymour duncan er in gehad en telkens iets beter maar nog steeds niet wat ik wilde horen. Door het vele spelen, ook in de buitenlucht, is de lak ook mooi gefade.

Uiteindelijk ben ik blijven hangen op een setje lollar p90's, 5% underwound in de nek en 5% overwound in de brug. In combinatie met goede 500K (gemeten) pots in de roos qua sound. Warmte, helderheid en definitie in de neck, zo breed en mooi als een akoestische gitaar in de tussenstand en brutaal en dik in de brug.

De gouden hardware was ook op, brugzadels waren ooit eens verkeerd ingevijld en goud... Ik miste ook een bigsby gitaar nadat ik geen gretsch en geen es met bigsby meer had dus hoppa, bigsby besteld icm vibramate en faber alu brug besteld met een goede stud conversie set. Tuners helemaal uit elkaar gehaald, gepolijst en opnieuw gesmeerd, werkt weer soepel en niet meer goud!

Tot slot alle plastics vervangen door zwart, vond ik mooier, beetje les paul special vibe zo. Voorlopig is hij klaar en mag hij na jaren sleutelen en twijfelen nu zo door het leven:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/29146AEB-B26B-4470-ABD9-E838D48B5623_zpsrikal5vg.jpg (http://s172.photobucket.com/user/lexvandoef/media/29146AEB-B26B-4470-ABD9-E838D48B5623_zpsrikal5vg.jpg.html)

telerocker
1 januari 2016, 18:51
Damn Lex, je hebt er echt een mooie LP met classic looks van gemaakt. Superstoer ook met een Bigsby. Dit voedt mijn GAS voor een gitaar met P90's.

macwilliams
1 januari 2016, 18:57
Het is een pareltje :)

Joost de Ruig
1 januari 2016, 19:05
Nice job, veel plezier ermee!

Ik kan het op mijn phone niet helemaal goed zien, maar zijn de bovenste twee potmeters nog wel goed/snel bereikbaar?

Lexvandoef
1 januari 2016, 19:10
Thnx guys!

De bovenste 2 zijn wat lastiger te bereiken als je met de bigsby bezig bent, zo niet dan draai ik de arm altijd weg en is er niks aan de hand.

Harry
1 januari 2016, 19:11
Fraai !

Gearjunkie
1 januari 2016, 19:24
Mooi zeg!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jutter
1 januari 2016, 19:54
Niet om te stangen maar het uiterlijk van de originele vind ik veel mooier.

macwilliams
1 januari 2016, 20:11
Die mislukte violin achtige burst leek een gefaalde clownburst te moeten maskeren. Dit is echt zo ontzettend veel beter

Tupelo
1 januari 2016, 20:32
Ik vind de burst zoals die was, en creme niet lelijk anders, Bigsby voegt meer toe dan het vervagen en zwart plastic, vind ik. Nu nog slagplaat er af. :)

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:08
Ik vind beide bursts niet echt mooi en zo'n Bigsby heb ik altijd al een orthopedisch instrument gevonden.
Overigens een fantastische uitvinder, die Paul Bigsby. Uitvinder van de solide body gitaar.

Joost de Ruig
1 januari 2016, 21:13
Overigens een fantastische uitvinder, die Paul Bigsby. Uitvinder van de solide body gitaar.

Is dat zo? Waren vanaf 1947 mannen als Fender, Bigsby en Rickenbacker niet allemaal bezig met het pioneren voor wat betreft de solid bodies?

Mitch
1 januari 2016, 21:13
Geweldig!
Die burst lijkt op de foto mee te vallen maar was in real life een gedrocht. Dit is oneindig veel mooier, klassieke schoonheid zou ik zeggen. LP Special met wat meer metalen :D

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:19
Is dat zo? Waren vanaf 1947 mannen als Fender, Bigsby en Rickenbacker niet allemaal bezig met het pioneren voor wat betreft de solid bodies?

Hij bouwde een solid body in 1947 voor Jack Rivers.

Joost de Ruig
1 januari 2016, 21:29
Hij bouwde een solid body in 1947 voor Jack Rivers.

En daarmee is hij de uitvinder???? Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar wist niet dat Paul Bigsby te boek stond als dé uitvinder van de solidbody.

macwilliams
1 januari 2016, 21:35
Gaaf, geschiedenisles:ok:

Persoonlijk zou ik een apart topic openen.

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:39
En daarmee is hij de uitvinder???? Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar wist niet dat Paul Bigsby te boek stond als dé uitvinder van de solidbody.

Ach, daar wordt nog steeds over gedebatteerd, maar de kans dat hij het was, is redelijk groot. Andere kandidaten zijn natuurlijk Slingerland en Rickenbacker.

Joost de Ruig
1 januari 2016, 21:41
Ff De Gitaar van Ralph Denyer gechecked: de Merle Travis / Paul Bigsby gitaar was inderdaad een van de eerste solid bodies, maar als uitvinder hiervan wordt Bigsby niet benoemd. Les Paul en de eerder genoemde Fender en Rickenbacker waren allemaal gelijktijdig met Bigsby bezig met de ontwikkeling hiervan.

Lexvandoef
1 januari 2016, 21:55
Ja het zal niet iedereen zijn smaak zijn maar dat mag ;). Ik vind het nog steeds niet de mooiste burst ooit maar er is nu goed mee te leven vind ik.


Geweldig!
Die burst lijkt op de foto mee te vallen maar was in real life een gedrocht. Dit is oneindig veel mooier, klassieke schoonheid zou ik zeggen. LP Special met wat meer metalen :D

Thnx! Ja dit was de meest flatterende foto van de oude burst, int echt was het echt zum kotsen.
En ik heb inderdaad een beetje afgekeken bij een sunburst les paul special, goed oog ;).

Joost de Ruig
1 januari 2016, 21:57
Heb je hem zelf gespoten?

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:57
Ff De Gitaar van Ralph Denyer gechecked: de Merle Travis / Paul Bigsby gitaar was inderdaad een van de eerste solid bodies, maar als uitvinder hiervan wordt Bigsby niet benoemd. Les Paul en de eerder genoemde Fender en Rickenbacker waren allemaal gelijktijdig met Bigsby bezig met de ontwikkeling hiervan.

Ik denk dat het iets minder romantisch was dan dat. Overigens was de Jack Rivers gitaar eerder dan de Merle Travis, maar je kunt bij laatstgenoemde wel goed de inspiratie van de LP en Strat zien. Kop van de Jack Rivers zou dan weer meer die van de Esquire geïnspireerd kunnen hebben, maar zo'n kop was redelijk standaard in die tijd.

Lexvandoef
1 januari 2016, 22:12
Heb je hem zelf gespoten?

Nee ik heb niks gespoten, het rood is weg gefade door exposure aan het licht.

fred dons
1 januari 2016, 22:27
Ik denk dat het iets minder romantisch was dan dat. Overigens was de Jack Rivers gitaar eerder dan de Merle Travis, maar je kunt bij laatstgenoemde wel goed de inspiratie van de LP en Strat zien. Kop van de Jack Rivers zou dan weer meer die van de Esquire geïnspireerd kunnen hebben, maar zo'n kop was redelijk standaard in die tijd.

de rickenbacker wordt inderdaad vaak als eerste solidbody elektric genoemd alleen zag die er uit als een steelpan, Bigsby heeft de archetype van de solid electric zoals we hem nu kennen gebouwd en dus misschien niet de "uitvinder" van de elektrische gitaar maar Fender en Les Paul (en Mccarthy) hebben allemaal de Bigsby gitaar gezien en zelfs in hun handen gehad en zijn zeker geinspireerd geweest door de gitaren van Bigsby. Bigsby was zelf niet geinteresseerd in het seriematig produceren van gitaren of het beschermen van trademarks op zijn gitaren, hij had een goede case gehad tegen gibson en fender :)

fred dons
1 januari 2016, 22:29
btw je Gem ziet er veel mooier uit zonder die clownburst :D

Erik de Perik
1 januari 2016, 22:32
de rickenbacker wordt inderdaad vaak als eerste solidbody elektric genoemd alleen zag die er uit als een steelpan, Bigsby heeft de archetype van de solid electric zoals we hem nu kennen gebouwd en dus misschien niet de "uitvinder" van de elektrische gitaar maar Fender en Les Paul (en Mccarthy) hebben allemaal de Bigsby gitaar gezien en zelfs in hun handen gehad en zijn zeker geinspireerd geweest door de gitaren van Bigsby. Bigsby was zelf niet geinteresseerd in het seriematig produceren van gitaren of het beschermen van trademarks op zijn gitaren, hij had een goede case gehad tegen gibson en fender :)

Die eerste Rickenbacker was niet echt solid. Maar die Paul Bigsby was een eigenwijze mofo die alles op zijn eigen manier deed. Zag niets in massaproductie en ik denk dat hij zo'n echte vakman was die maakte wat zijn hoofd verzon.

Tupelo
2 januari 2016, 09:54
Nee ik heb niks gespoten, het rood is weg gefade door exposure aan het licht.
Heb je 'm mee op vakantie genomen dan ?
Burst lijkt wel een beetje op die van mijn Mustang trouwens, nu begin ik mezelf af te vragen of die misschien ook eens 3-tone geweest is...

Lexvandoef
2 januari 2016, 10:31
Heb je 'm mee op vakantie genomen dan ?
Burst lijkt wel een beetje op die van mijn Mustang trouwens, nu begin ik mezelf af te vragen of die misschien ook eens 3-tone geweest is...

hahaha dat had wat geweest zeg, schat de gitaar moet mee!

Nee ik denk dat het een combi is geweest van de plek waar hij aan de muur hing (uitzicht op het raam) en ik nam deze gitaar altijd als beater mee naar buitenoptredens, hij heeft redelijk wat zon gezien bij mij dus.

Joost de Ruig
2 januari 2016, 10:43
The beast van Bernie Marsden, ik meen een '59 LP, was ooit een cherryburst, terwijl deze nu eerder yellowburst is. In een filmpje van Peppi &Kokki halen ze het het plaatje onder de tockleswitch los en dat kleurverschil is echt enorm. Toch verrast het mij hoe het rood van Lex zijn LP is weggevaagd en de tijd waarin dit is gebeurd.

Midwolda
2 januari 2016, 11:21
Hopen dat het een zonnig 2016 wordt terwijl mijn pipocaster voor het raam hangt te bleken. :D

Malle Eppie
2 januari 2016, 11:31
Nou, ik vind 'm een stuk beter! Veel klassiekere uitstraling. Ik merk dat mijn nieuwsgierigheid voor zo'n Bigsby begint te groeien!

humbucker
2 januari 2016, 18:44
Ja fraai! 1000 x beter dan voorheen!

En inderdaad straf hoe snel dat rood weggefade is, zou toch niet mogen eigenlijk...

Lexvandoef
3 januari 2016, 01:32
Ja das toch eigenlijk een beetje gek.... Masr goed, wel mooi mee genomen. Nou is rood wel de kleur die het snelst schijnt te faden.

@iedereen: thns voor de reacties! Clownbursts zijn lelijk inderdaad ;)

Agent_Smith
3 januari 2016, 11:36
Dit is geen clown burst hoor. Ik vond m zowel vóór als nu mooi. Maar mooie transformatie iig met minimale (en reversable!) mods!

Lexvandoef
3 januari 2016, 12:25
Dit is geen clown burst hoor. Ik vond m zowel vóór als nu mooi. Maar mooie transformatie iig met minimale (en reversable!) mods!

Als je het zwarte van de 3 kleurenburst ff weg denkt lijkt het rood en geel verdacht veel op een clownburst ;).
Masr thnx! Vond ik ook.

Erik de Perik
5 januari 2016, 19:38
de rickenbacker wordt inderdaad vaak als eerste solidbody elektric genoemd alleen zag die er uit als een steelpan, Bigsby heeft de archetype van de solid electric zoals we hem nu kennen gebouwd en dus misschien niet de "uitvinder" van de elektrische gitaar maar Fender en Les Paul (en Mccarthy) hebben allemaal de Bigsby gitaar gezien en zelfs in hun handen gehad en zijn zeker geinspireerd geweest door de gitaren van Bigsby. Bigsby was zelf niet geinteresseerd in het seriematig produceren van gitaren of het beschermen van trademarks op zijn gitaren, hij had een goede case gehad tegen gibson en fender :)

Vond hier nog een leuke blog over Paul Bigsby http://bigsbyfiles.blogspot.nl

Lexvandoef
31 maart 2021, 15:29
Ik reageer hier bijna niet meer maar ik vond het toch te leuk om hier een update over te geven.
In mijn eerste post in dit topic 5 jaar terug natuurlijk weer voor mijn beurt gepraat, je bent nooit klaar met upgraden en sleutelen aan gitaren..... :seriousf:

Uiteindelijk nu 5 jaar later was ik toch de kleur helemaal zat... Ergens vorig jaar een gitaar in het ocean turquoise metallic gezien en ik wist het, dat moest het worden. Dus begin dit jaar de gitaar weggebracht bij Dick Noordijk (aan dat bezoek nog een knettergoede fiesta red '63 achtige strat over gehouden maar dat is een ander verhaal :seriousf:) voor een refinish van de top. De rest van de gitaar was en is zwart en een beetje ingespeeld, vond ik niet erg om zo te laten.

Nadat ik hem terug had (echt te gek kleurtje overigens) wilde ik toch de laatste puntjes op de i zetten en alsnog een ander setje p90's erin gezet. De laatste jaren gaat mijn voorkeur steeds meer uit naar echt low wind pickups dus redelijk impulsief een setje Lollar 50's winds erin gezet en de oude set naar een vriend van me gedaan. Nou verschilletje hoor! Neck p90 is nog helder en snappier, echt totaal geen low mid wolligheid maar wel die dikte nog. Brug pickup was erg mid heavy met de overwound p90, die is nu ook wat rustiger en een stuk meer in balans, nog steeds die bark in het mid (houd je toch maar niet meer zo overdreven) maar wel warmer en meer tophoog.

Ik zeg het nu voor de tweede (of derde of vierde keer) maar zo mag hij voorlopg ff blijven!

https://i.imgur.com/v1FksU9.jpg
https://i.imgur.com/mzxaqxO.jpg

telerocker
31 maart 2021, 16:32
Wat een snoepje, bijna Pelham Blue! Verhaal over de Lollars klinkt als muziek in de oren, zeker in een LP wil je niet te veel mids.

Tupelo
31 maart 2021, 19:32
Kijk, beter laat dan nooit; klinkt fijn.
Ben ook liefhebber van een beetje underwound pups.
Al genoeg gebrul in de wereld.

Pepe
31 maart 2021, 21:18
LPB voor een Les Paul gaat in mijn hoofd terug naar de Lp van Lademacher (die tijdens een Amerikaanse tournee werd gejat en het sindsdien behelpen zou worden). Na aanleiding daarvan verfde ik een mijn Marauder LPB dus ik wil maar zeggen, enige autoriteit hier op dat gebied.
Witte P90 kapjes, je weet dat de jury dat met klem adviseert hè!


https://lh3.googleusercontent.com/proxy/gbmoiCjj37BWL_hT_XWKztuUazL9baXMdzDP7W8zrIHBN4pCoj 43E_9Mm_gQgcS6wEWhHejopAkxm8kkm9QwR7pyIv_QOwP80--vuOFKL6KesQmb3Q

Lexvandoef
31 maart 2021, 22:32
Dank heren! Beter laat dan nooit inderdaad!

Ik kende die lp van lademacher niet Pepe, mooi ding ook! Ben het alleen niet eens met de witte kapjes, visuele mismatch waarvan ik hoofdpijn krijg helaas.

Kim Wilson
31 maart 2021, 22:37
Die is mooi geworden, Alexander! Echt een hele vette kleur!

Lexvandoef
31 maart 2021, 23:05
Dankjewel Hans! Ik was echt instant gek op die kleur!

Little Jay
1 april 2021, 08:11
Mooi hoor!

Die Bigsby voegt wel een enorme hoop gitaar toe aan een gitaar zeg, maar goed dan heb je wel lekker vibrato ;-)

guitarkid2
1 april 2021, 10:44
Ben je fan van Man City ?

Lexvandoef
1 april 2021, 13:52
Ben je fan van Man City ?

Sorry van wie? Ik ken hem/haar niet, waar moet ik aan denken qua muziek?

@jay, ja zo’n bigsby is nogal flink ja, hij zit vooral op voor de differentiatie tussen mijn humbucker lp en deze p90 lp, en natuurlijk voor de bling :cooler:

guitarkid2
1 april 2021, 14:11
Eerst gitarist die bekend werd met ongeveer dit kleurtje gitaar was ene noel
En noel had die kleur voor z'n sheraton gekozen omdat dat de kleur was van zijn favo foetbaal klub

Kim Wilson
1 april 2021, 14:31
Ik begrijp het helemaal, Lex! Ik zag Danny Vera met een Gretsch in een vergelijkbare kleur. Dat bleek een niet zo heel dure te zijn, en ik vond hem zo gaaf dat ik hem maar heb besteld. :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210401/05f53bd0d8120e59121a96b9097b8c9c.jpg

Lexvandoef
1 april 2021, 18:29
Oe heel mooi ding Hans! Congratz. In werkelijkheid komt deze kleur ook erg overeen met de kleur die ik heb, het hangt heel erg af van het licht hoe blauw of hoe groen hij is.

Dimitri92
2 april 2021, 10:00
Tof geworden zeg! Inderdaad met de bigsby echt een classy bak geworden. Enneh.. low wind pickups, thats where its at!:supercool:

almarvk
7 april 2021, 21:20
Blauwe gitaren zijn altijd goed.

Riky
8 april 2021, 08:07
Oeh die is mooi geworden!

Lexvandoef
8 april 2021, 17:44
Bedankt mannen!