PDA

View Full Version : Engl Gigmaster 30



Joost de Ruig
1 januari 2016, 13:19
Hoeveel 1x12 buizenversterkers van ongeveer 30 watt zijn er die rond de €800,- kosten en niet meer dan 18 kilo wegen? Dat laatste was voor mij een must ivm mijn twee verrotte polsen. Ik heb er maar een paar kunnen vinden, waaronder de Egnater Tweaker en dus de Engl Gigmaster 30. Ik zocht een allround versterker die thuis én in de oefenruimte goed bruikbaar was. De Tweaker blijkt niet meer leverbaar in NL en die loop je 2de hands ook niet zo gauw tegen het lijf. De spoeling werd dus dun…

Engl amps spreken mij qua looks wat minder aan. Het stoere metal/rock uiterlijk met het grote glimmende logo past niet bepaald tussen mijn vintage spulletjes, maar uiteindelijk gaat het om de sound, dus geen gezeur daarover. De Gigmaster is stevig en compact gebouwd met alle in- en uitgangen die je mag verwachten. Qua bedieningen zijn de mid-boost en gain-boost twee erg leuke extra’s die ook bediend kunnen worden met de footswitch.

De buizen zijn EL-84 (4) en natuurlijk de ECC’s 83. De speaker is een Celestion Super 65 en tenslotte is er een zekeringsindicator die aangeeft als deze kapot is, terwijl de versterker wel gewoon blijft functioneren. Oja, ik vergeet nog het verengalmpie, gelukkig geen digitale galm dus.

Nadat ik mijn vooroordeel over Engl had laten varen (te rock/metal achtig), kwam ik er achter dat dit een enorm veelzijdige amp is. Ik zou niet weten voor welke stijl deze niet bruikbaar is en met zijn lage gewicht (18 kg), scherpe prijs (€699) en compacte behuizing (59x35x54) is dit een amp die iedere tubelover zou kunnen overwegen voor thuisgebruik én voor in de oefenruimte. Deze kleine alleskunner houdt met twee vingers in de neus een drummer bij, no worries. Gister even gejammed en de drummer moest al snel zijn meerdere erkennen, haha. Het enige wat ik eigenlijk mis, is een powerswitch die bv van 5 naar 15 naar 30 watt regelbaar is. Zijn kleinere broertje, de Gigmaster 15 heeft dat wel, maar “you can’t have it all”.

Met een beetje zorgvuldig gebruik van de knoppen kun je tussen clean en hi-gain echt veel verschillende sounds uit deze Gigmaster halen. De mid-boost is vanuit clean een mooi tussenstandje richting crunch. De gain-boost werk op beide kanalen en geeft je iets van 8 dB (gokje) extra. Om alles uit de versterker te halen wat er in zit, moet je er echt even voor gaan zitten en subtiel met de knoppen spelen. Ik heb deze amp pas een paar dagen in huis, dus mijn zoektocht hierin is nog zeker niet klaar.

Minpuntje: de niet-standaard footswitch kost €79,- en om alle opties bedienen moet je er eigenlijk twee nemen. Nu kan je zelf kiezen voor welke opties je de twee buttons gebruikt, dus ik hou het gewoon bij één. Al met al ben ik dus erg tevreden over deze Gigmaster.


http://www.themusiczoo.com/images/3-08-12/13996_E_300_GIGMASTER_30_COMBO_261497_800.jpg

https://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/engl-gigmaster-30-combo-e300_3.jpg

pasqual
1 januari 2016, 15:00
Lijkt me ook een leuk versterkertje maar liever de head versie. Maar eerst eens mijn Egnater Renegade kwijt zien te raken..... Ik ben ook in voor de H&K Tubemeister 36. Misschien was deze ook interessant geweest voor jouw criteria?

Joost de Ruig
1 januari 2016, 15:08
Ik ben ook in voor de H&K Tubemeister 36. Misschien was deze ook interessant geweest voor jouw criteria?

Ik had me wel ingelezen over die H&K, maar deze is duurder en zwaarder. Bovendien spreekt die UFO-uitstraling met dat blauwe licht mij totaal niet aan. Ik hou van tweed, van Black- en silverface, niet van Luke Skywalker ;)

arjanb01
1 januari 2016, 15:11
Engls zijn veelzijdiger dan je denkt. Ik speel al jaren over een Thunder combo, super veelzijdig en echt niet alleen rock en metal georiënteerd. Ook super gedefinieerd en geen dichtgesmeerde gain sound, waar mesa's wel last van hebben.

AoDf
1 januari 2016, 15:21
Engls zijn veelzijdiger dan je denkt. Ik speel al jaren over een Thunder combo, super veelzijdig en echt niet alleen rock en metal georiënteerd. Ook super gedefinieerd en geen dichtgesmeerde gain sound, waar mesa's wel last van hebben.

Een maat van mij heeft jaren naar tevredenheid voornamelijk cleane country met een Telecaster gespeeld over een Engl Screamer combo. Dat ging prima ondanks dat je dat misschien niet snel zou verwachten van een Engl.

Thiez
1 januari 2016, 15:41
Engl zijn erg ondergewaardeerd buiten de metal scene vind ik. Ik heb al jaren een Engl blackmore en heb regelmatig complimenten gehad over mijn sound.
I geef toe dat Engl wel een specifieke kenbare crunch heeft.

De Engl classic heeft ook een erg mooie clean sound.

Rutger Molenberghs
1 januari 2016, 15:43
De Engl Z4 footswitch is vrij eenvoudig zelf te bouwen. Je kan er ook twee in één behuizing zetten, dan kan je meteen alle functies schakelen.

telerocker
1 januari 2016, 18:37
Ik heb ooit een tijdje een Engl Classic 50 te leen gehad, met 2x10 inch speakers and vooral de cleans waren verdraaid lekker. Verder heb ik me nooit zo verdiept in Engl. Ik heb recent wel een vid beluisterd van de Engl Artist. Die viel me zeker niet tegen, voor zover dat goed te beoordelen is via YT. Ik ben benieuwd hoe classic zo'n Gigmaster klinkt en hoe hij zich verhoudt tot de TM36.

macwilliams
1 januari 2016, 20:16
Super aanwinst :ok:
De eerste ENGL waarover ik speelde was er een als deze. M'n buurman had er een.

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:48
Ooit eens een ENGL 1x12 buizencombo te leen gehad van een muziekzaak. Ding klonk prima, maar helaas blies ik de trafo op van deze nagelneue versterker. Daarna nog wel een paar keer op ENGL's gespeeld, maar die geven me niet de klank van die eerste. Als ik ze tegenwoordig in een oefenruimte tegenkom, mijd ik ze, simpel vanwege de overvloed aan knoppen en schakelaars.
Deze ziet er lekker simpel uit, daar houd ik van :)

Dit is een beetje wat er op de markt is: http://www.thomann.de/de/roehren_gitarren_combos.html?filter=true&price-first=0&price-last=850&feature-723-first=20&feature-723-last=40

Brad
2 januari 2016, 01:20
Ik heb veel mensen gekend die een Engl hadden . Die dingen klonken zonder uitzondering meer dan uitstekend Vooral het laag is helder en stevig als je het vergelijkt met andere amps

Prima allround versterkers

Pepe
2 januari 2016, 03:28
Ik prik altijd in zo'n combo, screamer of thunder geloof ik, en het clean is niet slecht maar vrij hard en er zit een soort spike in dat er niet uit te draaien valt wat hem lastig maakt voor pedalen. Soms heb ik een pedaal meegenomen wat er goed op werkt maar dat ben ik dan de volgende keer vergeten en dan duurt het weer maanden....

the sure thing
2 januari 2016, 07:45
Ik had me wel ingelezen over die H&K, maar deze is duurder en zwaarder. Bovendien spreekt die UFO-uitstraling met dat blauwe licht mij totaal niet aan. Ik hou van tweed, van Black- en silverface, niet van Luke Skywalker ;)

Dit zou een afknapper voor mij zijn als ik een date met je zou hebben


Maar ff serieus: in jou prijsklasse is de H&K toch écht een optie




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

macwilliams
2 januari 2016, 12:48
Dit zou een afknapper voor mij zijn als ik een date met je zou hebben


Maar ff serieus: in jou prijsklasse is de H&K toch écht een optie




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Ik weet niet of alle H&K Amps een vergelijkbaar clean hebben maar het type H&K dat ik heb gehad had een schitterende clean dat door geen amp die ik hier heb gehad ooit is geëvenaard. Je kunt in deze post ook een lichte ondertoon van spijt lezen nu ik erachter ben dat er ook meer muziek blijkt te bestaan om te spelen dan alleen metal. Maar de ENGL kan verder alles meer dan goed.

D3nnis
2 januari 2016, 12:53
Ik heb een triamp mk2 gehad, met heel veel buisjes, en blauwe UFO verlichting.

Clean was niet om over naar huis te schrijven vond ik.
Heel vlak, en daarmee goed aan te kleden met effecten, maar stand alone vond ik het weinig inspirerend (maar speel toch niet vaak clean). De crunch daarentegen was super.

Maar goed, zo'n duotone van h&k heeft wel een goede clean, dus blijkbaar is de ene H&K de andere niet.

macwilliams
2 januari 2016, 13:46
Ik had een transistoren versterker van Hughes en Ketnner, met z'n tweehonderd watt meer dan luid genoeg, stereo dus leuke effecten mee te behalen. Het was een Attax200. Zelfs de reverb was goed.

telerocker
2 januari 2016, 13:47
Grappig, ooit een Duotone getest met een telecaster. Ik vond het cleane kanaal nogal spanky. Het zal mede aan de tele hebben gelegen, maar het cleane kanaal van de Statesman 50 head vind ik ronder en makkelijker aan te passen aan de gebruikte gitaar. Overigens vond ik het drivekanaal van de Duotone wel goed.

Joost de Ruig
2 januari 2016, 13:48
Ik prik altijd in zo'n combo, screamer of thunder geloof ik, en het clean is niet slecht maar vrij hard en er zit een soort spike in dat er niet uit te draaien valt wat hem lastig maakt voor pedalen. Soms heb ik een pedaal meegenomen wat er goed op werkt maar dat ben ik dan de volgende keer vergeten en dan duurt het weer maanden....

Dat herken ik eigenlijk niet in deze Gigmaster 30.

D3nnis
2 januari 2016, 13:49
Ja, de attax200, met vloerbedekking bekleding toch?
Wat ik me herinner is dat de distortion van die attax200 ook niet zo gek was.

macwilliams
2 januari 2016, 14:02
De tweede serie had dat geloof ik wel,de eerste serie had zwart toles aan de buitenkant.
De distortion was ook oke maar was lekkerder met een TS-9 erbij om de twee buisjes in de preamp op hun donder te geven.

Joost de Ruig
2 januari 2016, 14:06
Ja, de attax200, met vloerbedekking bekleding toch?

Zo'n Attax heb ik ook gehad. Vond hem nogal matig en die blauwe bekleding was niet schoon te houden......

macwilliams
2 januari 2016, 14:24
Zo'n Attax heb ik ook gehad. Vond hem nogal matig en die blauwe bekleding was niet schoon te houden......

Ghehehe, eens in de week met een tapijt reiniger er langs. :D

macwilliams
2 januari 2016, 14:32
Heb je nu echt drie footswitches nodig om de opties te bedienen. (Ontopic)

Joost de Ruig
2 januari 2016, 15:34
Heb je nu echt drie footswitches nodig om de opties te bedienen. (Ontopic)

3? Nee, voor alle opties 2.

De switchable opties zijn: clean/gain, midboost on/off, reverb on/off, boost on/off. De FS heeft twee buttons en kan dus 2 van de 4 opties aansturen. Wil je ze alle 4 kunnen bedienen, dan heb je dus 2 FS'en nodig. Vooralsnog gebruik ik de FS om het kanaal te kiezen en de midboost aan/uit te zetten. Die laaste zou ik in kunnen ruilen voor de boostfunctie.

D3nnis
2 januari 2016, 15:45
Zo'n Attax heb ik ook gehad. Vond hem nogal matig en die blauwe bekleding was niet schoon te houden......
Ligt eraan waar je hem mee vergelijkt.
Qua prijsklasse zat ie een beetje in de marshall valvestate range, of misschien zelfs wel lager, weet het niet goed meer.
Maar vergeleken met zo'n valvestate was het zeker een geduchte concurrent.

Hoe vaak poets jij je versterker dan?
En waar wordt ie vies van?
Voor de bas heb ik een Eden cabinet, ook van die vloerbedekking, maar alhoewel het minder makkelijk schoonmaakt dan tolex vind ik het nog alles meevallen.

arjanb01
2 januari 2016, 15:54
Schoonmaken is voor mietjes. Gewoon de amp vies laten worden, geeft ook karakter aan de amp, dus gewoon bier ertegenaan en rook op het doek blazen nondeju ! 🙈

Joost de Ruig
2 januari 2016, 16:01
Hoe vaak poets jij je versterker dan?
En waar wordt ie vies van?
Voor de bas heb ik een Eden cabinet, ook van die vloerbedekking, maar alhoewel het minder makkelijk schoonmaakt dan tolex vind ik het nog alles meevallen.

1x per week stofdoekje er over heen om stof en katteharen weg te halen. Die H&K stof was echter nauwelijks te ontdoen van katteharen....

macwilliams
2 januari 2016, 16:03
3? Nee, voor alle opties 2.

De switchable opties zijn: clean/gain, midboost on/off, reverb on/off, boost on/off. De FS heeft twee buttons en kan dus 2 van de 4 opties aansturen. Wil je ze alle 4 kunnen bedienen, dan heb je dus 2 FS'en nodig. Vooralsnog gebruik ik de FS om het kanaal te kiezen en de midboost aan/uit te zetten. Die laaste zou ik in kunnen ruilen voor de boostfunctie.

Toch een hoop opties in zo'n klein ampje.


Ligt eraan waar je hem mee vergelijkt.
Qua prijsklasse zat ie een beetje in de marshall valvestate range, of misschien zelfs wel lager, weet het niet goed meer.
Maar vergeleken met zo'n valvestate was het zeker een geduchte concurrent.

Hoe vaak poets jij je versterker dan?
En waar wordt ie vies van?
Voor de bas heb ik een Eden cabinet, ook van die vloerbedekking, maar alhoewel het minder makkelijk schoonmaakt dan tolex vind ik het nog alles meevallen.

Valvestates heb ik er ook een aantal van gehad maar die waren echt ondergeschikt aan de attax (die ik had) maar het blijft toch persoonlijke voorkeur.

D3nnis
2 januari 2016, 16:10
1x per week stofdoekje er over heen om stof en katteharen weg te halen. Die H&K stof was echter nauwelijks te ontdoen van katteharen....

Het is de vraag of het aan de bekleding ligt of aan de kat :D

arjanb01
2 januari 2016, 16:25
Die attax combo stond vroeger bij ons op de muziekschool, de 100 watt versie. Clean prima versterker om pedalen of een fx unit als de boss gt3 die ik toen had aan te sturen. Leadkanaal was niet best, veel te dicht gesmeerd. Sterke punt was wel de reverb die wel goed was, volgens mij een spring reverb.

D3nnis
2 januari 2016, 16:46
Ik herinner me een leadkanaal dat behoorlijk strak was. Verzorgd heftig zeg maar.