PDA

View Full Version : Fender telecaster uit 1972



Ducharry
31 december 2015, 18:23
Hallo,

Ik ben groot fender telecaster fan
Ik heb zelf een tele uit 1992, arctic white.
Nocaster PU erin en speelt briljant.

Nu krijg ik de kans om een Tele uit 1972 te kopen, maarrre.....het is nogal een verlept ding.
Heeft jaaaaren niks liggen doen met alle gevolgen vandien.
Potmeters die bijna niks meer doen en de gitaar stoort en kraakt.
Snaren staan een cm boven de toets. Lekker lage actie..:)
Het houtwerk ziet er voor de rest goed uit en de neck ziet er op het eerste oog recht uit.

Wie weet wat ongeveer de waarde zou kunnen zijn?

Groet,
Harry

Masod
31 december 2015, 18:35
Geen idee wat de waarde is, maar als het hout en fretwerk nog goed is, kan je hem zo weer opknappen. Het zijn wel prachtige planken!

Alleen met een rechte neck toch hoge actie? Door te hoge zadels oid?

Ducharry
31 december 2015, 18:45
Wat ik ff snel zag, stonden de zadels inderdaad wel wat hoog.
Ik had inderdaad wel dezelfde gedachte die jij hebt.
Ik heb het idee dat ik hem ook zonder vragen wil overnemen en gewoon het risico nemen, maar dan moet de prijs er wel voor zijn.
En die prijzen lopen vreselijk uiteen.
Wat het hele mooie aan deze Tele is, is dat op elk onderdeel van de gitaar de handtekening staat van de bouwer bij fender.

macwilliams
31 december 2015, 18:50
Je hebt niet toevallig een paar plaatjes geschoten?
We zijn gek op plaatjes. En er zijn hier die je dan een goede geschatte waarde kunnen geven.

Ducharry
31 december 2015, 19:00
Ik ga dat zo snel mogelijk regelen
Ik zie de eigenaar weer dinsdag. Ga het hem meteen ff vragen

Joost de Ruig
31 december 2015, 19:10
Het felt dat hij uit '72 komt, maakt hem niet beter (of slechter) dan uit een ander jaar. Het maakt hem wel zeldzamer en daardoor duurder. Een echt goede zou wel eens €3000 kunnen kosten en een hele matige €1000.

Van belang is om te weten of hij origineel is en geen grote gebreken heeft. Daarnaast controleren op slijtage van de frets!

Tupelo
31 december 2015, 19:14
Een '72 telecaster voor 1000 euro lijkt me wel erg goedkoop, zelfs voor een matige; laat '70's een ander verhaal, maar '72, voor 1000 pleuri ? Volledig origineel, zonder hals issues, zou ik meteen doen.

Ducharry
31 december 2015, 19:17
Hij is wel 100% origineel, volgens de eigenaar.
Fretwear ga ik controleren, bedankt voor de tip.
Grote problemen heb ik ff niet gezien/gemerkt, alleen de krakende elektronica van het lange in de kamer staan, zonder koffer.
De eigenaar heeft er zeker 10 jaar niet opgespeeld en heeft altijd in het stof gestaan, de gitaar dan, niet de eigenaar :)

Joost de Ruig
31 december 2015, 19:19
Ik probeer bij TS alleen aan te geven dat een inschatting van de prijs ondoenlijk is zonder foto's, zonder de wetenschap of de pu's origineel zijn, zonder te weten of hij toe is aan een refret cq slordig gerefret is, etc.

Joost de Ruig
31 december 2015, 19:22
Hij is wel 100% origineel, volgens de eigenaar.

Hoe goed ken je de eigenaar en hoe deskundig is hij? Misschien heeft een eerdere eigenaar er andere pu's ingezet. Het serie nummer kun je controleren, zodat je zeker weet dat het om een '72 gaat. Je kan de gitaar ook laten taxeren cq beoordelen door een kundige shop.

Tupelo
31 december 2015, 19:23
Ik begin nu ook wel benieuwd te worden naar "deze" bodemvondst. :)

Ducharry
31 december 2015, 19:34
Ik ken de eigenaar goed en ik weet zeker dat hij nog nooit wat aan de gitaar heeft gedaan. Hij heeft hem gekocht in 1973 om wat gitaar te gaan spelen. Hij is meer een akoestische speler. De snaren van 10-15 jaar geleden zitten er nog op. Zwart van de roest. Ik zal vragen of hij er foto's van kan maken, dan plaats ik die hier.
Toen ik de gitaar oppakte vandaag, was die ook 1 geworden met de standaard waar die op stond. Zelfs het rubber van de standaard was vergaan.

macwilliams
31 december 2015, 19:41
Ik ga dat zo snel mogelijk regelen
Ik zie de eigenaar weer dinsdag. Ga het hem meteen ff vragen
:ok:

Dan neem ik een afwachtende houding aan. Fenders zijn niet m'n specialiteit..

Joost de Ruig
31 december 2015, 19:42
Voor alle zekerheid: je kennis heeft de gitaar nieuw gekocht? Zo ja, dan kan je inderdaad goed de originaliteit bepalen, wat de waarde ten goede komt.

Een "grote beurt" bij een terzakekundige shop/bouwer kost rond de €400. Dat is dan inclusief refretten, afstellen en het vervangen van de bedrading/potmeters.

macwilliams
31 december 2015, 19:42
Ik ken de eigenaar goed en ik weet zeker dat hij nog nooit wat aan de gitaar heeft gedaan. Hij heeft hem gekocht in 1973 om wat gitaar te gaan spelen. Hij is meer een akoestische speler. De snaren van 10-15 jaar geleden zitten er nog op. Zwart van de roest. Ik zal vragen of hij er foto's van kan maken, dan plaats ik die hier.
Toen ik de gitaar oppakte vandaag, was die ook 1 geworden met de standaard waar die op stond. Zelfs het rubber van de standaard was vergaan.
Was de lak van de gitaar aangetast door het rubber?

Ducharry
31 december 2015, 19:46
Nee, dat was het eerste waarnaar ik keek:)

Jay75
31 december 2015, 19:50
Er zit maar 1 ding op.....KOPEN!!!

Ducharry
31 december 2015, 19:52
Lijkt mij wel een mooie eerste stap in 2016
Alleen nog ff de prijs overeenkomen:)

Joost de Ruig
31 december 2015, 19:57
Kleur? Neck (rosewood of maple)?

Succes met de onderhandelingen. Ik zou hem zo willen :)

Ducharry
31 december 2015, 20:07
"Blonde" met een rosewood neck

barno
31 december 2015, 20:14
Als je verder zeker bent dat de gitaar volledig origineel is, is er eigenlijk maar één ding dat je echt moet checken: werkt de truss rod. Electrics en frets zijn bijzaak.

Ducharry
31 december 2015, 20:17
Ik ben nu al blij, dat ik mij geregistreerd heb op dit forum!

Bedankt voor alle tips! Deze laatste was ik nooit opgekomen!...Thanks!

Hals loshalen en kijken of de rod ronddraait is voldoende?
De hals moet dan licht op en neer gaan, toch?

Erik de Perik
31 december 2015, 20:50
Ik ben nu al blij, dat ik mij geregistreerd heb op dit forum!

Bedankt voor alle tips! Deze laatste was ik nooit opgekomen!...Thanks!

Hals loshalen en kijken of de rod ronddraait is voldoende?
De hals moet dan licht op en neer gaan, toch?

Je neemt een liniaal of iets anders waarvan je mag verwachten dat het recht is, zoals een vijl. Die leg je op de frets. Als het goed is zie je wat licht rond fretje 7 à 9. Als je nu de trussrod een halve slag tegen de klok indraait, moet dit licht minder worden, oftewel de hals rechter.
Dit gezegd hebbende..... als ik een gitaar te koop had en iemand ging aan de trussrod klooien, dan zou ik 'm subiet de tent uit gooien.... maar that's just me :)

barno
31 december 2015, 21:18
Tele 72 truss rod is bij te stellen aan de hiel dacht ik. weet niet zeker of de hals wel losmoet, hangt af van type rod. mss volstaat het om de slagplaat weg te nemen. de bout moet draaien maar da's niet voldoende, de rod moet ook reageren, meer spanning: hals rechter (of bol), minder spanning: hals gaat convex staan.

Als de eerste eigenaar geen DIY prutser was, is de kans klein dat ie er zelf aan heeft zitten draaien met bv een verkeerde sleutel. Dan zal dat wel werken. maar dus wel checken. is touwens no rocket science. meestal kan je gewoon op zicht zien of de hals reageert.

lcvanderhelm
1 januari 2016, 10:42
In 1972 begon Fender volgens mij met de bullet trussrod,dus bij de kop verstelbaar.

Tupelo
1 januari 2016, 10:57
Volgens mij is dat niet eenduidig.
En ook niet van toepassing op iedere type gitaar.
Ik acht de kans toch groot dat je bij de hiel moet zijn.
Soms moet je een gokje wagen.
Geen reden om het ergste te vermoeden.
Richtprijs zou ik de goedkoopste '72'er op Gbase nemen, omzetten naar euro's, en jezelf dan de verzendkosten en invoerkosten besparen.
Dan heb je best een goede deal gedaan.
Niet teveel over nadenken ook.
Ik zal de laatste zijn om positief te zijn, maar soms liggen goede dingen op JOU te wachten.
Dan ben je een idioot als je ze afwijst.

Joost de Ruig
1 januari 2016, 11:46
Als die blonde dame uit 1972 hierop lijkt, mag je haar altijd doorsturen ;)


https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/a_exif,c_limit,f_auto,fl_progressive,h_620,q_75,w_ 620/v1427806422/ejkirsnr8kzsql8nhupo.jpg

https://cdn1.gbase.com/usercontent/gear/3419061/p3_u5nxlhwij_ss.jpg

Ducharry
1 januari 2016, 12:44
Exact!..dat is hem!

Joost de Ruig
1 januari 2016, 12:45
Exact!..dat is hem!

Lucky bastard, me like a lot.....

MikeD
1 januari 2016, 13:58
als ik jouw verhaal zo lees, inclusief het kennen van de verkoper en de kennelijke 'prix d'ami' die gevraagd wordt dan had ik (als ik zo'n Tele had gewild) hier al lang en breed m'n HNGD topic geopend en had ik njet zo lang getalmd.... als je een goeie deal tegenkomt moet je meteen toeslaan...

FruscianteFan
1 januari 2016, 14:11
als ik jouw verhaal zo lees, inclusief het kennen van de verkoper en de kennelijke 'prix d'ami' die gevraagd wordt dan had ik (als ik zo'n Tele had gewild) hier al lang en breed m'n HNGD topic geopend en had ik njet zo lang getalmd.... als je een goeie deal tegenkomt moet je meteen toeslaan...

Los van dat TS 'onze' raad nodig heeft om zeker te weten dat het zo'n goede deal is ;)

Ducharry
1 januari 2016, 14:17
Zo is het!
Ik weet inmiddels wat mij te doen staat.
Ik ga dinsdag met de beste man om tafel zitten om te kijken of wij tot een deal kunnen komen.
Ik weet nu ongeveer wat ik uit wil en kan geven aan een echte vintage, die niet in al te beste staat is.

Dank aan allen voor de reacties en wijze raad!

Fingers crossed! :)

Groet,
Harry

Joost de Ruig
1 januari 2016, 14:27
Ik hoop dat je tot een mooie deal komt! Waar woon je? Dan kunnen we wellicht nog een goed advies geven waar je het eerste onderhoud uit kan laten voeren. Los van het afstellen van de hals, brug en elementen, kan de toets waarschijnlijk wel wat olie gebruiken, de frets een polijstbeurt en moeten de potmeters en bedrading even worden nagelopen.

Ducharry
1 januari 2016, 14:52
Ik woon in IJsselstein

Joost de Ruig
1 januari 2016, 14:53
Ik woon in IJsselstein

Dan zit Haar Guitars het dichtste bij, namelijk ook in IJsselstein :)

Www.haarguitars.com

Ducharry
1 januari 2016, 15:06
Das een goeie!
Bedankt!

Malle Eppie
2 januari 2016, 11:53
Ben erg benieuwd naar dit pareltje!

Als ik advies mag geven, ik houd me zelf altijd deze stelling voor;

"Bij twijfel, kopen!" ;)

Pepe
2 januari 2016, 12:36
Als de snaren hoog moeten staan om niet aan te lopen maar de neck zelf recht is is het meestal een kwestie van torderen. Alles valt te verhelpen maar het drukt op de prijs natuurlijk. Als ik verzamelaarsprijzen even niet meereken, tussen de 3 en 4000 mag een vroege seventies wel opbrengen maar veranderingen drukken ook op de prijs.
Ik zou me ook niet teveel blind staren op het jaartal, een gitaar is goed of niet.