PDA

View Full Version : Floyd Rose Tremolo



flatline
31 december 2015, 15:36
De toets van een - en met een bedoel ik quasi gelijk welke - electrische gitaar heeft een zekere radius :
de brug moet dezelfde radius volgen, dus in 't midden hoger zijn dan aan de buitenste snaren; losse brugzadeltjes kunnen op verschillende hoogte afgeregeld worden, maar bij Floyd Rose zie ik die mogelijkheid niet; 't gevolg laat zich raden: het middelste snarenpaar wordt schromelijk in het hoekje gedreven en loopt aan.
Dit is op te lossen met wat knutselwerk, maar : is een Floyd Rose-brug per definitie vlak ?
En niet instelbaar qua hoogte ?

F.

MikeD
31 december 2015, 16:03
omdat ik toch de Charvel Desolation DST 1 FR (quite a mouthfull) vandaag weer eens gepakt had, kon ik even kijken en wat blijkt... de zadels zijn wel degelijk gestaggerd; de lage en hoge E liggen laagst, A en B liggen iets hoger en D en G liggen nog weer iets hoger. Nou heb ik m uiteindelijk niet zelf afgesteld (omdat de topkam met locknut te hoog stond voor de door mij gewenste actie moest ik het hele zwikje uitbesteden aan Marcel Hustings bij Alphenaar in Haarlem.. 't is nu een van m'n lekkerst spelende planken) maar om de vraag te beantwoorden: nee een Floyd Rose Trem is niet per definitie vlak. Happy NewYear alvast

fred dons
31 december 2015, 18:06
hij is wel vlak :D maar onder de middelste 4 zadels zit een metalen plaatje, daardoor heeft hij een 9,5 radius, haal je dat plaatje weg dat gaat het naar 11 (+/_) door verschillende shimmetjes te gebruiken kun je de radius dus aanpassen alleen vraagt dat wel om het losmaken van de zadels

MikeD
1 januari 2016, 14:04
Dankjewel Fred voor dit onderricht; I stand corrected maar m'n excuus is dus dat ik m'n floyd niet zelf heb versleuteld en dat ie 'af-fabriek' gemonteerd zit . Overigens heeft die Charvel een compound radius....thank God geen volledige 9,5

fred dons
1 januari 2016, 17:03
geeft niet hoor, ik heb er een kleine 20 jaar over gedaan om te ontdekken dat dat plaatje er zat :(

flatline
1 januari 2016, 20:22
bedankt voor de input;
met U-plaatjes kwam ik ook uit waar ik moest zijn, maar 'k vroeg me af of een product met zo'n naam echt geknutsel eist dan wel echt instelbaar is; deze tremolo vervangt een "originele" floyd-rose-achtige brug op een Epiphone by Gibson uit 1986; op de originele brug worden de snaren door blokjes getrokken - ipv vastgeklemd - en zijn de zadeltjes zowel op mensuur als op hoogte in te stellen met de klassieke stelschroefjes ... twee simpele oplossingen .
F.

fred dons
1 januari 2016, 21:13
klopt op de schaller II was het wel mogelijk maar het gevolg van de snaren door de zadels heen ipv van vast in de zadels is dat de schaller II single locking is en niet zo stemvast als de OFR of de Schaller I die double locking zijn.
om de snaren muurvast te zetten moet de zadel ook muurvast zijn en dat gaat niet als de hoogte makkelijk variable is, de OFR is uitgevonden toen de radius lager was dan moderne gitaren en is helaas daarna niet meer aangepast
de Gotoh floyd heeft overigens wel een moderne, plattere radius

Erik de Perik
1 januari 2016, 21:23
klopt op de schaller II was het wel mogelijk maar het gevolg van de snaren door de zadels heen ipv van vast in de zadels is dat de schaller II single locking is en niet zo stemvast als de OFR of de Schaller I die double locking zijn.
om de snaren muurvast te zetten moet de zadel ook muurvast zijn en dat gaat niet als de hoogte makkelijk variable is, de OFR is uitgevonden toen de radius lager was dan moderne gitaren en is helaas daarna niet meer aangepast
de Gotoh floyd heeft overigens wel een moderne, plattere radius

Floyd Rose II is een draak, maar je kunt de snaarbevestiging omwisselen voor echte, heb ik ook gedaan.

flatline
1 januari 2016, 22:38
klopt op de schaller II was het wel mogelijk maar het gevolg van de snaren door de zadels heen ipv van vast in de zadels is dat de schaller II single locking is en niet zo stemvast als de OFR of de Schaller I die double locking zijn.
om de snaren muurvast te zetten moet de zadel ook muurvast zijn en dat gaat niet als de hoogte makkelijk variable is, de OFR is uitgevonden toen de radius lager was dan moderne gitaren en is helaas daarna niet meer aangepast
de Gotoh floyd heeft overigens wel een moderne, plattere radius
't was op te lossen, maar nu is de reden me duidelijk.
Dit jaar al elke dag iets bijgeleerd !
F.