PDA

View Full Version : Blues Deluxe RI vuurwerk



hs0504
31 december 2015, 10:27
Hallo! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

Omdat ik niet door had dat de centrepin van 1 van de eindbuizen was afgebroken is het me gelukt om deze verkeerd in het buisvoetje te plaatsen. Gevolg was een kortstondig vuurwerk in het gebiedje tussen V4 en V5. Er zitten daar 2 weerstanden en een diode. Na het roet te hebben verwijderd zag ik dat ze er nog goed uitzagen, niet verkoold oid.
Na de buis in de goede positie geplaatst te hebben, heb ik de Blues Deluxe RI weer aangezet en tot mijn opluchting werkte hij goed. Vreemd is alleen dat de bias nu zo'n 35 mV aangeeft, dit zou ergens tussen de 60 en 70 moeten zijn. De maximale bias die ik kan instellen is ergens rond de 48 mV, en dat is veel te laag. Overigens is dit met de 'oude' buizen het geval, maar ook met een nieuwe set.
Lijkt me dus dat er toch iets mis is met die getroffen componentjes. Ze zitten op een goed bereikbare plek, en alhoewel ik een electronica noob ben denk ik dat het me wel zal lukken om ze te vervangen. Echter, als ik op de diverse electronica sites zoek naar vervangende onderdelen dan duizelt het me. Die CF weerstand is vrij makkelijk te vinden maar die Metaal Oxide is alweer een stuk lastiger. Tonefactory heeft er wel 1 maar die is dan weer 2 Watt. Die diode kan ik helemaal niet vinden....

Kan iemand me helpen? Is er een site waar al deze 3 componenten verkrijgbaar zijn? Waar moet ik op zoeken?

Het gaat om de volgende componenten:

RES MOX = Metal Oxide
RES CF = Carbon Film


R64. Part#24969001, RES CF 1/4W 5% 1.5k LL
R61. Part#36468001 **RES MOX FP 1W 5% 470ohm LL
D4. Part#29690001 DIODE HV 3kV 200mA

Alvast bedankt!

Gearjunkie
31 december 2015, 10:32
Meet je niet de ruststroom van één enkele buis?
Zo ja, hoe heb je gemeten en waarop baseer je de in te stellen ruststroom van 60-70mA?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hs0504
31 december 2015, 10:53
Meet je niet de ruststroom van één enkele buis?
Zo ja, hoe heb je gemeten en waarop baseer je de in te stellen ruststroom van 60-70mA?

Is gemeten tussen het 'bias point' en aarde. 60 mV is fabrieksspec.
Idd wel opvallend dat ik de helft meet van wat het zou moeten zijn.

cluseau
31 december 2015, 11:29
Waar roet is is vuur. Zeker dat er iets defect is geraakt maar..... Die 1k5 kun je gewoon laten zitten. Ik vermoed dat de 470 ohm defect is geraakt en er maar een buis werkt. Vandaar dat je maar de helft meet van de ruststroom. Op een buis werkt hij ook wel hoor dus dat hoor je niet direct. Je kan het volgende doen: Verbind de 470 ohm even door met een stukje draad en meet dan nogmaals de ruststroom. Is het dan goed dan kun je die 470 ohm 2Watt door elke weerstand vervangen zolang hij maar aan die specs voldoet. En heb je haast kom je maar even langs, heb er nog 200+ liggen :sssh:

Gearjunkie
31 december 2015, 11:30
Hoor je verschil nu?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hs0504
31 december 2015, 11:38
Waar roet is is vuur. Zeker dat er iets defect is geraakt maar..... Die 1k5 kun je gewoon laten zitten. Ik vermoed dat de 470 ohm defect is geraakt en er maar een buis werkt. Vandaar dat je maar de helft meet van de ruststroom. Op een buis werkt hij ook wel hoor dus dat hoor je niet direct. Je kan het volgende doen: Verbind de 470 ohm even door met een stukje draad en meet dan nogmaals de ruststroom. Is het dan goed dan kun je die 470 ohm 2Watt door elke weerstand vervangen zolang hij maar aan die specs voldoet. En heb je haast kom je maar even langs, heb er nog 200+ liggen :sssh:
Ik ga dat even proberen. Het is overigens wel zo dat beide buizen gewoon 'gloeien', ik zie geen verschil. Lijken dus allebei wel te werken.

hs0504
31 december 2015, 11:41
Hoor je verschil nu?
Hij klinkt wel anders nu maar dat komt omdat ik de 'twin tonestack mod' heb gedaan (2 'lugs' verbinden van de midden potmeter). Daarvoor heb ik de buizen eruit moeten halen waardoor het probleem is ontstaan.
Ik kan het dus moeilijk vergelijken. Klinkt wel goed, volume is ook prima etc.

cluseau
31 december 2015, 11:51
Ik ga dat even proberen. Het is overigens wel zo dat beide buizen gewoon 'gloeien', ik zie geen verschil. Lijken dus allebei wel te werken.
Yeah right, je bedoeld dat de gloeidraad werkt. Dat die uitvalt zal niet zo snel gebeuren :soinnocent:

hs0504
31 december 2015, 12:25
Waar roet is is vuur. Zeker dat er iets defect is geraakt maar..... Die 1k5 kun je gewoon laten zitten. Ik vermoed dat de 470 ohm defect is geraakt en er maar een buis werkt. Vandaar dat je maar de helft meet van de ruststroom. Op een buis werkt hij ook wel hoor dus dat hoor je niet direct. Je kan het volgende doen: Verbind de 470 ohm even door met een stukje draad en meet dan nogmaals de ruststroom. Is het dan goed dan kun je die 470 ohm 2Watt door elke weerstand vervangen zolang hij maar aan die specs voldoet. En heb je haast kom je maar even langs, heb er nog 200+ liggen :sssh:
Ja dat werkt! Heb dan weer de normale bias waarden. Top, dank je!
Ik PM je voor dat weerstandje.