PDA

View Full Version : Jaguar "kenners" hulp



jetlennon
30 december 2015, 17:35
Zit al een tijdje met gruwelijk jaguar GAS. Komt binnenkort ook wat geld los dus het wordt er niet minder op. Dus alle forums,reviews en youtube filmpjes gehad...
Nou hoor/lees ik overal dat je sowieso de brug en de snaren moet vervangen en em moet laten afstellen. Vind ik redelijk poep voor een gitaar boven de 1000,- Kan zelf vrij weinig namelijk. Squier is btw best een optie.
Proberen in de winkel ga ik zeker doen maar die worden allemaal met .9 snaren geleverd dus krijg je niet echt wen goede indruk ben ik bang...
Ben gewoon opzoek naar wat input van mensen die er 1 hebben denk ik...

Joost de Ruig
30 december 2015, 17:40
Gebruikmakend van bestaande schroefgaatjes, kan je ook dit beugeltje op de tremeloplaat schroeven. De hoek van de snaren (die onderlangs gaan) t.o.v. de brug wordt dan groter. Wel prijzig met zijn €55,- bij Bax. Die draadeind-zadeltjes die Squier gebruikt vind ik ook nix trouwens, dus een andere brug lijkt mij geen verkeerde keuze.

http://static.bax-shop.nl/image/product/209799/450097/504ab5ba/450x450/1442393018Allparts_Buzz_Stop_for_jaguar_jazzmaster _detail.jpg

Brad
30 december 2015, 17:44
Hoi ,

Wat je ook kunt doen is een jaguar van Squier met een vaste brug kopen zonder tremolo Officieel is hij niet meer te krijgen maar je hebt kans dat bepaalde zaken hem nog hebben liggen , tweede hands is ook een optie

De elementen zijn overigens ook anders dan bij de gewone Jaguar . Er zitten twee Duncan designed humbuckers op



Wel altijd uitproberen want de ene gitaar is de andere niet


http://www.themusiczoo.com/images/11-14-11/2667_Fender_Vintage_Modern_Jaguar_Hum_Hum_Ferrari_ Red_ICS11145213_a.jpg

jetlennon
30 december 2015, 17:50
Thx maar wil wel echt voor de classic jaguar gaan. Ben ook erg vd singlecoils

Joost de Ruig
30 december 2015, 17:53
Thx maar wil wel echt voor de classic jaguar gaan. Ben ook erg vd singlecoils

Helemaal mee eens, maar zelf vind ik de Jaguars te dun klinken en zou ik eerder voor de Jazzmaster gaan.

Erik de Perik
30 december 2015, 18:05
Er is trouwens niks mis met .009 snaren hoor....

jetlennon
30 december 2015, 18:08
Heb net een j mascis jazzmaster! Erug lekker! Vandaar het offset gas denk ik.

jetlennon
30 december 2015, 18:09
Er is trouwens niks mis met .009 snaren hoor....

Op een jaguar met zn short scale neck lees ik dat minimaal .011 te doen is...

FruscianteFan
30 december 2015, 22:05
Er is trouwens niks mis met .009 snaren hoor....

niet als je ervan houdt, maar op een 24 inch mensuur en een brug die half loszit, en zadels die schroefgaten als sleuven hebben?

Alle liefde voor de Jaguar, ze is mijn allerliefste gitaar (ook al speel ik alleen nog op de Gretsch). Maar als je een klassieke Jaguar wilt maar niet wilt sleutelen aan je gitaar... dan moet je het niet doen. Je zult haar op zijn minst moeten afstellen (zoals Mr Fingers zal zeggen ;) ), of dat laten doen. Maar ik denk niet dat er veel mensen in de buurt zitten die dat fatsoenlijk voor je kunnen doen.

En sowieso, als je net een nieuwe gitaar hebt... het mag hoor, ik houd je niet tegen. Maar de Jaguar is gewoon wel een beestje dat veel aandacht nodig heeft.

Joost de Ruig
30 december 2015, 22:09
En sowieso, als je net een nieuwe gitaar hebt... het mag hoor, ik houd je niet tegen. Maar de Jaguar is gewoon wel een beestje dat veel aandacht nodig heeft.

Met de MIM Classic Player heb je minder issues.

FruscianteFan
31 december 2015, 00:16
Met de MIM Classic Player heb je minder issues.

maar hottere pickups, een tailpiece die dichter op de brug staat (dus een kleinere hoek), en hals onder een hoek. Zal de feel en de sound wel flink veranderen ;)

Maar inderdaad wel minder gedoe. 't Is een beetje de vraag hoezeer je echt de klassieke Jaguar wilt. Mijn Jaguar heeft nu Mustang zadels, de vibrato vastgeschroef, en alleen een Jazzmaster brugpickup met 250 of 500k volumepot.

Feter
31 december 2015, 09:43
Niet geheel on-topic maar wel een Squier jazz/ jaguar ervaring:

Toevallig was ik gisteren bij Keymusic en ik heb daar op een Squier Jazzmaster gespeeld.
Maar hier werd ik niet warm van.
Of de gitaar was belachelijk slecht afgesteld of het is kenmerkend voor een Squier (heb nog nooit eerder een Squier in m'n handen gehad) maar ik gruwelde echt er van.
Bij iedere bend viel de gitaar dood, weg toon. Ook klonk hij erg dun.
Het exacte type ben ik al weer vergeten maar de prijs was rond de 400/ 500 euro.
Ook nog een Squier Jaguar in m'n handen gehad maar ook hier werd ik niet warm of koud van.

Moet ook zeggen dat ik het aanbod bij Keymusic (Rotterdam) echt heel mager vind. Een overvloed aan strat en les paul modellen maar al het andere... nope.
Ik wilde eigenlijk graag een US Jazzmaster testen maar dat werd hem dus niet.

Brad
31 december 2015, 11:28
Ik heb weleens gelezen dat je op een jaguar die volgens klassieke specificaties is uitgevoerd een aanpassing kunt maken waardoor je de boel gewoon kunt vastzetten . De tremolo arm kun je dan natuurlijk niet meer gebruiken

FruscianteFan
31 december 2015, 11:57
Ik heb weleens gelezen dat je op een jaguar die volgens klassieke specificaties is uitgevoerd een aanpassing kunt maken waardoor je de boel gewoon kunt vastzetten . De tremolo arm kun je dan natuurlijk niet meer gebruiken

Er zit een schroef daar ja, als je die helemaal aandraait houdt de veer geen ruimte meer over. Of nouja, hij gaat nu heel zwaar en maximaal iets minder dan een halve noot omlaag.

Johnny Marr Jaguar zal wel buiten het budget vallen?

Mr.Fingers
31 december 2015, 12:09
Ik word zo'n beetje moe van al die mensen die ergens vaag iets hebben horen waaien, en dan met veel bombarie verkondigen van "Jaguar Rommel, brug trekt op niets, tremolo trekt op niets, ze klinken dun en lijzig,...", waarna nog meer mensen dat gaan verkondigen, en zo dus professioneel de reputatie van een instrument naar de haaien helpen.

Je kunt van een Jaguar zonder ook maar een aanpassing te doen van hardware een perfect bespeelbare gitaar maken, net zoals je dat kunt bij een Telecaster, Stratocaster of Les Paul. Het enige wat anders is, is dat de foutmarge wat kleiner is, dat het behoorlijk nauw luistert, en dat je bepaalde dingen anders moet doen dan je gewoon bent van andere gitaren.

Om het ding wat in de tijdsgeest te zien. De Jaguar is van 1962, in die tijd speelde iedereen met veel dikkere snaren dan tegenwoordig (0.011 was zowat het lichtste dat je kon vinden, 0.012/13 de norm), een "gladde G"-snaar bestond niet, en het waren vaak nog flatwound snaren ook. Dit heeft als gevolg dat de snaarspanning toen veel hoger was dan wat we nu gewend zijn. En het is die snaarspanning die ervoor zorgt dat de brug(zadels) op z'n plaats blijft/blijven.

De brug staat los, en kan pivotten (heen en weer bewegen) in de buisjes in de body. Dit is normaal, en hoort zo, omdat de brug naar voor kantelt als je de tremarm naar beneden beweegt, en naar achter als je de tremarm omhoog trekt. Hierdoor schuiven de snaren niet over je zadels, en blijft de gitaar stemvast. Er zijn mensen die de brug vastzetten (met tape in de buisjes, of door dikkere pootjes te gebruiken). Dat is hun goed recht, maar je compromitteert er de stemvastheid wel mee.

De mensuur is 24", dus shortscale. Hierdoor ga je dus al minder snaarspanning hebben dan bij een standaard 25.5" Fenderoide mensuur bij dezelfde snaardikte (het is ongeveer gelijk met je gitaar in Eb te stemmen). Je kunt de vuistregel gebruiken dat je voor een Jaguar "een tot twee diktes hoger" kan gaan dan wat je gewoon bent. Speel je op je Strat 0.010, dan kun je op een Jaguar 0.011 of 0.012 leggen. Door de kortere mensuur gaat dat dus de hogere snaarspanning op 25.5" teniet doen.

Pickups van goedkope Jaguars (en Jazzmasters) zijn niet representatief voor het klankbeeld van de Jaguar. Japanse Jazzmasters hebben stratocaster pickups, en Jaguars hebben dunne en schelle elementen. De Jaguar komt er nog mee weg, de Jazzmaster niet. Je kunt naderhand altijd je pickups upgraden naar betere exemplaren, waarbij je de schelheid gaat inruilen voor "gearticuleerde warmte".

Afstellen: Zeker als je de voorkeur hebt voor relatief dunne snaren op de Jag (0.011 en lager), is grondig afstellen een noodzaak, en moet je de hals shimmen om de brug zo hoog mogelijk te krijgen. Hoe hoger de brug staat, hoe meer neerwaartse snaardruk er is, en hoe hoger de breekhoek van de snaren over de brug is, wat ervoor zorgt dat je de snaren niet uit de brugzadels slaat bij stevig strummen.

Buzzstop: gemakkelijkheidsoplossing. Je schroeft dat op je gitaar, en je breekhoek van je snaren over de brug wordt groter (dus je slaat de snaren er niet zo gemakkelijk meer uit), maar je verliest wel aan stemvastheid, en bovendien, je boet er zwaar aan klank bij in, omdat een groot deel van de rijkdom van klank komt uit het harmonisch meerinkelen van de snaar tussen de brug en de tremolo. Zet daar zo'n roller op, en je bent dat kwijt. Door de brug hoger te zetten (door de hals te shimmen), kun je hetzelfde effect bereiken als een buzzstop, zonder dat je daarbij die harmonischen molt. Bruggen zoals de Mastery en de Staytrem zijn dure opties, die bovendien door hun zware bouwwijze de klank van je gitaar beinvloeden (volgens velen zelfs nadelig, beetje vergelijkbaar met de BadAss brug op een basgitaar). Heb je toch moeilijkheden met de standaard brug, en sla je de snaren uit de groefjes, en verbrod je daarbij de stringspacing, kun je altijd een Mustang-brug gebruiken. Zelfde bouw als de Jaguar-brug, maar dan met een enkele groef per zadel. Nadeel is dan weer wel dat je de zadels niet in hoogte kunt verstellen, dus koop de juiste brug (9.5" voor een 9.5" radius, 7.25" voor een 7.25"), aangezien je enkel de globale hoogte van de brug kunt regelen, niet voor iedere snaar apart.

Heb ik een Jaguar? Neen. Heb ik er gehad: een paar. Maar ik heb er al legio afgesteld, en ik heb tot hiertoe geen klachten gehoord van wat ik ermee gedaan heb. En allemaal afgesteld met de standaard hardware.



https://www.youtube.com/watch?v=exObG05it-0

https://www.youtube.com/watch?v=aqAQm_SqbgA

FruscianteFan
31 december 2015, 12:26
Ik word zo'n beetje moe van al die mensen die ergens vaag iets hebben horen waaien, en dan met veel bombarie verkondigen van "Jaguar Rommel, brug trekt op niets, tremolo trekt op niets, ze klinken dun en lijzig,...", waarna nog meer mensen dat gaan verkondigen, en zo dus professioneel de reputatie van een instrument naar de haaien helpen.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar dit is onzin.

Een Strat en Tele zijn veel makkelijker af te stellen, het komt veel minder nauw. Dit betekent ook dat die gitaren meestal vanuit de winkel wel speelklaar zijn. Dat is bij de Jaguar gewoon niet zo. Afgezien van John Frusciante - die erg spaarzaam live heeft gespeeld met de Jaguar ivm microfonische pickups (door de klauw!) - ken ik géén professionele gitaristen die alle originele onderdelen nog op de Jaguar hebben. Allemaal Mustang of Mastery brug, vaak een buzzstop. Wil niet zeggen dat het niet kán, maar alle geluiden in dit topic zijn volledig terecht. Een goed afgestelde Jaguar is zeldzaam, en als gedoe na aanschaf de topicstarter afschrikt... je krijgt hoe dan ook gedoe met een Jaguar.

Dat Jags niet dun klinken, is ook onzin. Warm, vaak wel. maar ze hebben een dunne kwaliteit over zich, dat is de charme van die gitaar.

Wat jij eigenlijk zegt is dat het ideaal van de Jaguar prachtig is, ook zonder mods. Is ook zo, maar de vraag is of dat realistisch is voor de topicstarter, als je niet wilt sleutelen aan je gitaar. Volgens mij is het antwoord dan 'neen'. Een Jaguar heeft veel liefde nodig.

RB74
31 december 2015, 13:02
Mooi topic! Ik heb goeie ervaringen met de hier al eerder genoemde MiM Classic Player, die (ondanks de naam) weliswaar afwijkt van de 'classic' Jaguar maar wel een echte player is. Mag je hier (regio Arnhem) wel 's testen hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RB74
31 december 2015, 13:08
Het player-gehalte zit 'm wat mij betreft in de brug (fijner vibrato dan m'n USA-strat), de radius (minder bol dan de oorspronkelijke Jags) en het feit dat de hals in een andere hoek staat. Behoeft geen shim, dus. Qua toon- en elementregeling 100% Jaguar, dat is ook een dikke plus. Voelt allemaal degelijk aan en diverse schakelingen zijn mogelijk en klinken lekker. Dat de pu's wat meer output hebben dan de klassieke ervaar ik in m'n rockbandje ook als een pré.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
31 december 2015, 13:09
Hoe zit dat eigenlijk met het dunne geluid van de jaguar? Wat is de oorzaak? Mensuur, elementen, of brugconstructie?

RB74
31 december 2015, 13:09
Sorry, zit te klooien met tapatalk, berichten verschenen dubbel enzo...

Joost de Ruig
31 december 2015, 13:11
Hoe zit dat eigenlijk met het dunne geluid van de jaguar? Wat is de oorzaak? Mensuur, elementen, of brugconstructie?

Ik denk dat je met alle drie wel doorgaat voor de koelkast, maar dat de elementen hierop van grootste invloed zijn. Fingers weet dit alleen vast veel beter dan ik :)

Joost de Ruig
31 december 2015, 13:14
Het player-gehalte van de CP zit 'm wat mij betreft in de brug (fijner vibrato dan m'n USA-strat), de radius (minder bol dan de oorspronkelijke Jags) en het feit dat de hals in een andere hoek staat. Behoeft geen shim, dus. Qua toon- en elementregeling 100% Jaguar, dat is ook een dikke plus. Voelt allemaal degelijk aan en diverse schakelingen zijn mogelijk en klinken lekker. Dat de pu's wat meer output hebben dan de klassieke ervaar ik in m'n rockbandje ook als een pré.

Ter aanvulling: doordat de tremeloplaat dichter bij de brug zit (bijna 2 cm meen ik) op de Classic Players, maken de snaren een groter hoek richting de brug en is er dus meer snaardruk op de brug.

Mr.Fingers
31 december 2015, 13:20
Pickups en hun bouwwijze (met de metalen shielding-tub errond), maar vooral de electronica. De potmeters zijn 1Meg (1000kOhm), waar die bij een telecaster/strat maar 250k zijn, en bij een Gibson 330k of 500K. Hoe hoger de ohmse waarde, hoe meer hoog er behouden blijft in het signaal (hoe minder er dus weglekt via de tone-condensator). Shortscale zorgt er juist voor dat de hogere (trillings)harmonischen in een snaar wat minder zijn. Daarom dat shortscale basjes vaak iets "wolliger" klinken dan hun full-scale equivalent.

FruscianteFan
31 december 2015, 13:37
Denk ook dat de brug wat hakkeriger klinkt omdat hij erg dicht op de brug staat, en er parallel mee staat.

Joost: de hoek is dan juist kleiner ;)

Joost de Ruig
31 december 2015, 14:00
Joost: de hoek is dan juist kleiner ;)

Nee toch? Met de tremeloplaat naar achteren (old style) is er een hoek van zeg maar 20 graden (willekeurig getal) en met die plaat meer naar de brug wordt dat 30 graden ofzo. Hoe groter de hoek voorafgaand aan de brug, hoe meer druk op de brug.

Pepe
31 december 2015, 14:05
Als de brug het hoogste punt is wordt de hoek groter naarmate het laagste punt dichterbij komt. Ik gok op Joost.

Joost de Ruig
31 december 2015, 14:07
Als de brug het hoogste punt is wordt de hoek groter naarmate het laagste punt dichterbij komt.

Dat is precies wat ik bedoel :)

FruscianteFan
31 december 2015, 14:07
Nee toch? Met de tremeloplaat naar achteren (old style) is er een hoek van zeg maar 20 graden (willekeurig getal) en met die plaat meer naar de brug wordt dat 30 graden ofzo. Hoe groter de hoek voorafgaand aan de brug, hoe meer druk op de brug.

Nee, want het is een open hoek. Als er 'geen' hoek is, is het 180 graden (want hij gaat rechtdoor). Als de snaren vanaf de brug loodrecht naar beneden zouden gaan, heb je een hoek van 90 graden. Bij de klassieke Jaguar heb je misschien een hoek van 170 graden, bij de classic player zal het dan 160 graden zijn.

http://www.tuxx.nl/files/nl-nl/httpdocs/geodriehoek/Geodriehoek%20voor%20site.jpg

Pepe
31 december 2015, 14:08
Ik gok ook op Frusci.

D3nnis
31 december 2015, 14:13
Ja, als we alles wat geen hoek heeft ineens 180 graden gaan noemen -wat theoretisch niet gek is- dan kom je er altijd wel uit.
Kunnen ze de benaming straight edge ook wel 180 degree angled edge gaan noemen. :D

Joost de Ruig
31 december 2015, 14:14
Nee, want het is een open hoek. Als er 'geen' hoek is, is het 180 graden (want hij gaat rechtdoor). Als de snaren vanaf de brug loodrecht naar beneden zouden gaan, heb je een hoek van 90 graden. Bij de klassieke Jaguar heb je misschien een hoek van 170 graden, bij de classic player zal het dan 160 graden zijn.

OK. Maar waarom zou die geodriehoek niet plat op de gitaar mogen rusten en dus de hoek groter zijn? :-/

Pepe
31 december 2015, 14:54
Het is semantiek. Klein is hetzelfde als scherp en groot is flauw.

FruscianteFan
31 december 2015, 15:17
Ja, als we alles wat geen hoek heeft ineens 180 graden gaan noemen -wat theoretisch niet gek is- dan kom je er altijd wel uit.
Kunnen ze de benaming straight edge ook wel 180 degree angled edge gaan noemen. :D

http://www.dr-aart.nl/Meetkunde-hoeken.html#soort

Ben ik nou gek? De snaren maken over de brug een stompe hoek (volgens deze site).

Sorry, maar mij belachelijk gaan lopen maken omdat ik simpele wiskunde handhaaf...

FruscianteFan
31 december 2015, 15:19
Het is semantiek. Klein is hetzelfde als scherp en groot is flauw.

Dat is sowieso het geval.

Als je de lijn van de snaren denkbeeldig doortrekt, dan krijg je inderdaad die scherpe hoek. Maar volgens mij is het makkelijk rekenen met de lijnen die er daadwerkelijk zijn.

D3nnis
31 december 2015, 15:34
Sorry, maar mij belachelijk gaan lopen maken omdat ik simpele wiskunde handhaaf...

Ik maak niemand belachelijk.
Je mag handhaven wat je wilt, maar was er gedefinieerd vanaf welke zijde gemeten werd dan? Dus zeg maar de hoek tussen de denkbeeldige rechte lijn van de snaar en datgene wat ie afbuigt, of de hoek tussen de 2 delen snaar? Voor zover ik weet niet. Tot die tijd kun je definiëren wat je wilt.
Dus Joost heeft gelijk, jij ook. Nou goed?

Joost de Ruig
31 december 2015, 15:39
Euhh, maar welke hoek maakt de vuurpijl nu die ik vanavond afsteek als die neerdaalt op de auto van mijn overbuurman?

FruscianteFan
31 december 2015, 15:43
Ik maak niemand belachelijk.
Je mag handhaven wat je wilt, maar was er gedefinieerd vanaf welke zijde gemeten werd dan? Dus zeg maar de hoek tussen de denkbeeldige rechte lijn van de snaar en datgene wat ie afbuigt, of de hoek tussen de 2 delen snaar? Voor zover ik weet niet. Tot die tijd kun je definiëren wat je wilt.
Dus Joost heeft gelijk, jij ook. Nou goed?
was niet gedefinieerd, ik ging uit van wat mij logisch leek.

Als het maar duidelijk is...

D3nnis
31 december 2015, 15:45
Die is lastig Joost, je vraagt om de hoek NU, terwijl die straks pas neerdaalt.
Dat gaat mij boven de pet, sorry!

Brad
31 december 2015, 17:13
Heren heren rustig aan , als doorgaans redelijke mensen nu ook al met elkaar op de vuist gaan hier

D3nnis
31 december 2015, 17:22
Nee hoor Brad, maar soms is het ook gewoon leuk om iemand een beetje te irriteren :D
Als het maar niet te lang duurt...

FruscianteFan
31 december 2015, 17:53
Heren heren rustig aan , als doorgaans redelijke mensen nu ook al met elkaar op de vuist gaan hier

wie had het over fistfucken?

Brad
31 december 2015, 17:57
:seriousf: dat bedoelde ik nou ook weer niet

Ik ga aan de biologische duitse biefstuk , goede jaarwisseling

Da Vinci
1 januari 2016, 08:59
Pffff.... ik dacht altijd dat de headstock van m'n Gibson een hoek had van 163 graden en dat die kleiner was dan de hoek van 180 graden van m'n Lukes. Heb ik al die tijd m'n geodriehoek verkeerd om gehad....

D3nnis
1 januari 2016, 10:37
Altijd vervelend als dat gebeurt!

NLF
1 januari 2016, 14:45
Hoe zit dat eigenlijk met het dunne geluid van de jaguar? Wat is de oorzaak? Mensuur, elementen, of brugconstructie?

Vooral de mensuur (in combinatie met single coil low output pickups, maar dat hebben tele en strat ook)

NLF
1 januari 2016, 14:49
Ik heb er eentje gehad (een oude, uit 1967). Als ik weer zo'n soort gitaar zou kopen zou ik een jazzmaster nemen i.v.m. de mensuurlengte. Spelen deed de Jaguar zeer zeker maar de snaren staan er wat slap op en daar houd ik niet zo van.

Joost de Ruig
1 januari 2016, 14:51
Pffff.... ik dacht altijd dat de headstock van m'n Gibson een hoek had van 163 graden en dat die kleiner was dan de hoek van 180 graden van m'n Lukes. Heb ik al die tijd m'n geodriehoek verkeerd om gehad....

Ik ben de weg volledige kwijt...... Wat is het verschil tussen een hoek van 0 graden en van 180 graden?

Brad
1 januari 2016, 14:56
Zowel Fender als Squier hebben nog vrij recent andere varianten van de Jaguar uitgebracht met een vaste brug en zwaardere elementen
Vreemd genoeg zijn ze daar niet mee doorgegaan
Ook de Squier Jag master die ook een soort Jaguar Jazz master achtige gitaar is met een Stratocaster tremolo srsteem is niet meer leverbaar

De Fender Modern Player Jaguar had volgens mij wel een soort single coil elementen en een vaste brug . Dat ding kon je op een gegeven moment krijgen voor maar 300 euro , ik heb hem niet gekocht omdat ik niet van Mahonie bodys hou , dit is hem

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTAlrzrpTuLmJzNAqsO1cHtBooy179XJ p4LThrHfvsgkZ_-jnrw

FruscianteFan
1 januari 2016, 15:25
Ik ben de weg volledige kwijt...... Wat is het verschil tussen een hoek van 0 graden en van 180 graden?

0 en 360 zijn hetzelfde. Bij deze 'hoeken' gaan beide lijnstukken dezelfde kant op.

180 graden is een rechte lijn. Dus in feite kent elke lijn oneindig veel hoeken van 180 graden. Sterker nog, elk lijnstuk.

D3nnis
1 januari 2016, 16:57
Lijkt me heerlijk om een rallyrijder te zien die dat hanteert. Zegt de navigator "180 degree turn", ramt die rallyrijder zijn 4WD keihard rechtdoor.

Niet gezegd dat het niet klopt wat hierboven staat hoor, maar je merkt gewoon dat in "dagelijkse" dingen, definities vaak anders geïnterpreteerd worden.

Da Vinci
1 januari 2016, 17:56
Lijkt me heerlijk om een rallyrijder te zien die dat hanteert. Zegt de navigator "180 degree turn", ramt die rallyrijder zijn 4WD keihard rechtdoor.

Niet gezegd dat het niet klopt wat hierboven staat hoor, maar je merkt gewoon dat in "dagelijkse" dingen, definities vaak anders geïnterpreteerd worden.

Precies. Een rechte lijn is gewoon een rechte lijn oftewel zonder hoek of een hoek van 0 graden.
Dat klopt ook want de hoek van een Gibson LP 2008 is 17 graden. Dat is dus 17 graden meer dan in geval van geen hoek. Dan kom je dus uit op het sommetje 17 graden - 17 graden = 0 graden.

FruscianteFan
1 januari 2016, 18:17
Precies. Een rechte lijn is gewoon een rechte lijn oftewel zonder hoek of een hoek van 0 graden.
Dat klopt ook want de hoek van een Gibson LP 2008 is 17 graden. Dat is dus 17 graden meer dan in geval van geen hoek. Dan kom je dus uit op het sommetje 17 graden - 17 graden = 0 graden.

Gevoelsmatig heb je gelijk, maar het klopt niet.

Brad
1 januari 2016, 18:22
Hoe dan ook , bij een Jaguar als je de horizontale lijn als referentie neemt , zeg maar de lijn van de snaren , dan maken de snaren na de brug een vrij flauwe hoek ten opzichte van de snaren tussen topkam en brug

Dat resulteert in een wat mindere sustain . Maar dat heeft zijn voordelen , je kunt er ritmisch gezien strakker mee spelen . Daar maakte Robert Smith van The Cure goed gebruik van met zijn Jazz master waarbij evenzeer sprake is van die flauwe hoek

Bij een strat waarbij de snaren door de body lopen maken de snaren een veel scherpere hoek na de brug van 90 graden

FruscianteFan
1 januari 2016, 19:15
Hoezo kun je er strakker mee spelen?

Brad
1 januari 2016, 19:20
Bij gitaren met een lange sustain zoals een Les Paul maar ook veel stratocasters is het lastiger om korte staccato dingen te spelen . Keith Richards heeft verklaard om die reden op een telecaster te spelen omdat stratocasters en les pauls te vol klinken en te veel sustain hebben

Ik heb zelf weinig ervaring met een telecaster maar Keith Richards gebruikt ze om het felle karakter voor het spelen van zijn akkoorden riffs
Als hij een akkoord laat doorklinken klinkt het niet zo lang uit en dat is juist de bedoeling

FruscianteFan
1 januari 2016, 19:34
er is nogal een verschil tussen ritmisch strak spelen en makkelijker staccato spelen ;)

Brad
1 januari 2016, 19:37
Snap wat je bedoelt , ik bedoel ook meer staccato en kort spelen. Ritmisch strak spelen kun je op een les paul en stratocaster in feite ook

Erik de Perik
1 januari 2016, 22:01
Gevoelsmatig heb je gelijk, maar het klopt niet.

Veel mensen zijn zonder wiskundeles het dagelijkse leven ingegaan, vrees ik.

FruscianteFan
2 januari 2016, 10:38
Veel mensen zijn zonder wiskundeles het dagelijkse leven ingegaan, vrees ik.

Vandaar dat ik het probeer op te helderen, om miscommunicaties te voorkomen.

Joost de Ruig
2 januari 2016, 10:54
Vandaar dat ik het probeer op te helderen, om miscommunicaties te voorkomen.

Euhh, is er niet alleen maar meer verwarring ontstaan. Bij mij wel. Ik ben geen wiskundige, maar voor mij is 180 graden zeg maar omdraaien met de auto en terugrijden. Rechtdoor is voor mij 0 graden en niet 360. Verder laat ik de theorien over aan hen die er echt verstand van hebben :)

FruscianteFan
2 januari 2016, 11:05
Euhh, is er niet alleen maar meer verwarring ontstaan. Bij mij wel. Ik ben geen wiskundige, maar voor mij is 180 graden zeg maar omdraaien met de auto en terugrijden. Rechtdoor is voor mij 0 graden en niet 360. Verder laat ik de theorien over aan hen die er echt verstand van hebben :)
Dat klopt toch ook precies zo? Je rijdt rechtdoor, dus als je 180 graden draait, rijd je terug.

Bij jou is misschien verwarring ontstaan. Hoe komt dat? Omdat iemand anders blijkbaar een ander perspectief heeft en dat kenbaar maakt. Anders houd je miscommunicaties. Ik spreek van een kleinere hoek, jij spreekt van een kleinere hoek, en we bedoelen iets anders.

Da Vinci
2 januari 2016, 11:20
Ik ben het toch met Joost eens. Ik heb hier nog niet zo lang lid maar hang al wel behoorlijk wat jaren uit op andere fora en als het gaat om het afstellen van een tremolo waarbij de brug hoger komt te staan wordt er altijd door iedereen gesproken over een grotere hoek en dat heeft naar mijn weten nooit tot miscommunicatie geleid. Ook niet met de twee afstellers die regelmatig aan mijn Lukes sleutelen waarbij de afstelling van de brug (moet de hoek groter over kleiner) altijd ter spraken komt.
Jouw zienswijze dat een rechte hals in een hoek van 180 graden staat tot de brug en dat die hoek juist kleiner wordt is wiskundig wel uit te leggen, maar tot jij je er mee ging bemoeien was het altijd duidelijk wat er bedoeld werd :soinnocent:

FruscianteFan
2 januari 2016, 11:47
Ik ben het toch met Joost eens. Ik heb hier nog niet zo lang lid maar hang al wel behoorlijk wat jaren uit op andere fora en als het gaat om het afstellen van een tremolo waarbij de brug hoger komt te staan wordt er altijd door iedereen gesproken over een grotere hoek en dat heeft naar mijn weten nooit tot miscommunicatie geleid. Ook niet met de twee afstellers die regelmatig aan mijn Lukes sleutelen waarbij de afstelling van de brug (moet de hoek groter over kleiner) altijd ter spraken komt.
Jouw zienswijze dat een rechte hals in een hoek van 180 graden staat tot de brug en dat die hoek juist kleiner wordt is wiskundig wel uit te leggen, maar tot jij je er mee ging bemoeien was het altijd duidelijk wat er bedoeld werd :soinnocent:

Voor jou misschien. Maar zelfs als ik de enige ben die de hoek ziet als de hoek die de snaren maken, kun je niet zeggen dat het voor iedereen duidelijk was.

(en eerlijk gezegd bevalt de toon waarop je dat zegt me geenszins)

Da Vinci
2 januari 2016, 12:32
(en eerlijk gezegd bevalt de toon waarop je dat zegt me geenszins)

U bent niet bekend met de betekenis van smileys?

FruscianteFan
2 januari 2016, 12:48
U bent niet bekend met de betekenis van smileys?

Jazeker wel.

Brad
2 januari 2016, 13:41
Kortom voor de meesten zijn de wiskunde lessen lang geleden , laten we er hier nou geen hufter topic van maken

mountainman
2 januari 2016, 14:09
Ook als je een rechte snaar als 180 graden definieert dan kun je toch nog steeds 2 kanten op wat betreft het groter of kleiner worden van de hoek? Dus als je 0 tot 180 graden meet aan de kant die van de gitaar af wijst dan ga je bij de brug vanaf 180 graden omhoog. Is dat geen mooi compromis?

Joost de Ruig
2 januari 2016, 14:20
Ik vind alles best :) :)

Brad
2 januari 2016, 14:31
Ja jongens laten we het gezellig houden hier . We hadden het in eerste instantie over die prachtige creatie de Fender jaguar

Is een Jaguar in elkaar zetten van Warmoth onderdelen overigens geen optie vraag ik mij af

jetlennon
2 januari 2016, 15:01
Zo wat een info....
Ga er denk ik maar eens een paar testen en kijken wat ik er dan van vind.
Net ff een nieuwe slagplaat en pickups besteld voor mn jazzmaster misschien dat dat mn GAS wat stilt.
Bedankt voor alle wijsheid!