PDA

View Full Version : Overbelaste pols



kirito
30 december 2015, 12:59
Ik wist even niet waar dit te posten dus doe ik het maar hier. Ik zit de laatste tijd met een pols die pijn doet bij redelijk normale buigingen. Ik dacht even aan een geknelde zenuw, maar blijkbaar doet dat niet alleen pijn bij het bewegen.

Nu heb ik voor ik die pijn kreeg wat geëxperimenteerd met mijn aanslagtechniek. Ik heb onder andere George Benson zijn manier geprobeerd. Kan het zijn dat ik door teveel gitaarspelen of een verkeerde aanslagtechniek mijn pols overbelast heb? En zo ja, zijn er manieren om dat in de toekomst te voorkomen?

davidof
2 januari 2016, 00:44
Overbelaste pols is echt een heel ingewikkelde kwestie, en kan zo anders zijn per geval. Volgens mij moet je inderdaad wel oppassen met ongewone houdingen te lang en te opgespannen aan te houden, ik ken gitaristen die zo enkele jaren niet meer hebben kunnen spelen omdat ze gewoon een 'snellere' houding probeerden aan te nemen. Ik geloof er nog steeds in dat je vooral moet doen hoe jouw hand comfortabel op je gitaar ligt, je zou je plectrum vast moeten houden en gewoon zo natuurlijk mogelijk op je gitaar leggen.

Dat is natuurlijk maar mijn mening, ik ben geen kenner!

Joost de Ruig
2 januari 2016, 13:16
Ik heb aan beide polsen het Carpale Tunnel Syndroom (door werk? gitaarspelen? windsurfen?) en na een mislukte operatie heb ik 2 jaar bijna niet gespeeld. Ik heb nu dagelijks pijn en grote kans dat dat nooit meer zal veranderen. Vorig jaar heb ik besloten het gitaarspelen niet op te offeren aan de pijn en te kijken of ik wat "gitaarconditie" kan opbouwen. Vooralsnog met langzaam resultaat, wat betekent dat ik nu circa een uurtje per dag kan spelen. Daarna krijg ik of teveel last, of weet ik dat ik dat de volgende dag ga bekopen. Het zij zo, maar ik ga mijn hobby er niet voor opgeven.

Brad
2 januari 2016, 14:50
Ik wist even niet waar dit te posten dus doe ik het maar hier. Ik zit de laatste tijd met een pols die pijn doet bij redelijk normale buigingen. Ik dacht even aan een geknelde zenuw, maar blijkbaar doet dat niet alleen pijn bij het bewegen.

Nu heb ik voor ik die pijn kreeg wat geëxperimenteerd met mijn aanslagtechniek. Ik heb onder andere George Benson zijn manier geprobeerd. Kan het zijn dat ik door teveel gitaarspelen of een verkeerde aanslagtechniek mijn pols overbelast heb? En zo ja, zijn er manieren om dat in de toekomst te voorkomen?

Ik zou zowiezo eerst even een tijdje rust nemen . Dat is erg moeilijk maar toch echt aan te raden . Ik heb zelf een tijdje Flamenco gespeeld met mijn pols in een houding die mij later een blessure heeft opgeleverd . Het heeft jaren geduurd voordat het helemaal weg was , dat had ik kunnen voorkomen door op tijd rust te nemen en door niet uren achter elkaar fanatiek te oefenen

Het is geloof ik het beste dat er geen knik in je pols zit als je speelt , de hand moet ongeveer op een lijn staan met je onderarm , waarbij het natuurlijk niet de bedoeling is dat je hem verkrampt constant in die houding houd . Ontspanning is belangrijk

En altijd naar je lichaam luisteren . Jeff Beck is een sterke jongen die in het tweede vakje de d snaar een hele noot op kan drukken . De meeste gitaristen moeten dat gewoon niet doen . Ik ken iemand met grote kolenschoppen die mede door Jeff Beck na te spelen heeft moeten stoppen met gitaarspelen

kirito
2 januari 2016, 17:17
wa nog ff wilden melden
imho (net als bij veel sporten ) is niet de houding/techniek de hoofdoorzaak van blessures
maar:
te hard,te snel,te zwaar, te lang,ect
vooral nieuwe oefeningen en technieken
integreer ze langzaam maar zeker in je bestaande oefenschema

Klopt helemaal. Het vervelende is dat je bij bepaalde houdingen minder tijd hebt dan bij andere. Neem nu bv. de aanslaghouding van Marty Friedman. Ik had hem eens geprobeerd om eens uit te zoeken wat hij daar nu juist goed aan vindt. Het deed pijn na ongeveer tien seconden. En dat terwijl ik het bij andere dingen veel langer uithoud of zelfs niks pijn heb. Ik denk bij nader inzien dus dat die houding de schuldige zou kunnen zijn.

Ondertussen mijn pols een weekje rust gegund en ik moet zeggen dat ik de pijn bijna niet meer voel. Het is jammer genoeg nog niet helemaal weg maar geduld is een mooie deugd.

maxdb
2 januari 2016, 19:39
Ik heb er ook wel eens last van gehad, precies in een tijd waar ik veel en hard en snel speelde. Zachter aanslaan en een kleine warming up hebben me hier overheen geholpen, al 20 jaar geen last meer gehad.
Peesontsteking werd het toen nog genoemd :P