PDA

View Full Version : Koch '63 OD pedaal



tnijland
30 december 2015, 00:23
Ik heb vandaag het '63 OD pedaal van Koch uitgeprobeerd. Ik had hem speciaal aangeschaft vanwege het feit dat het een Fender vintage preamp betreft met een XLR PA output incl. speaker simulatie. In tegenstelling tot mijn Koch Pedaltone is hij kleiner en slechts op echt een enkele 12AX7 buis gebaseerd (de PDT heeft er 4). Mijn doel is als vanouds om hem rechtstreeks op een PA systeem aan te kunnen sluiten en toch een goede acceptabele stage sound te verkrijgen.

De Koch '63 OD is een pedaal met een clean en een overdrive kanaal incl. boost. Hij heeft zowel een pre- als een post-loop om effecten in te kunnen mengen. Verder heeft hij een ingebouwde speaker simulator en kan hij eventueel wat extra pedalen met 9VDC 200mA voeden. Ik was van oorsprong wel een beetje kritisch of met zo'n simpel ogend pedaal een leuk mini-pedalboard mogelijk word...

Resultaten: Het cleane kanaal was precies zoals ik had verwacht en is 100% vergelijkbaar met dat van de Pedaltone PDT4. Een mooie ronde en volle miked Fender Twin/Koch sound. De overdrive brengt meer een SRV achtige tone (incl. solo boost functie) ten gehore voor subtiele overdrive randjes. Wel is het OD kanaal minder goed dan mijn Lex Bos die het een opener karakter (Marshall JTM drive) lijkt te geven.

Fenders zou ik zelf overigens ook niet snel kopen voor hun overdrive en dus was ik van plan om de Koch '63 OD gaan combineren met een reverb/delay in de post-loop en een goede overdrive/distortion in de pre-loop. Met mijn Eventide H9 in de post-loop en de Lex Bos superdrive in de pre-loop klinkt het al geweldig maar ook met een Brunetti Mercury 2 klonk het redelijk goed.

Bottom line, de '63 OD van Koch is imo perfect als je direct via mengtafel wilt spelen (zijn speaker simulator is echt fantastisch, binnen zekere grenzen zelfs beter dan Torpedo CAB) in combinatie met een hele fijne basis cleane buizen sound die ook goed werkt met pedalen. Het overdrive kanaal is wat mij betreft een leuke extra ;-)

Tristan
30 december 2015, 00:38
Is de Koch '63 naar jouw mening beter dan de Reussenzehn Black Face?
Hoe zou je het verschil in klank tussen deze twee omschrijven?

tnijland
30 december 2015, 00:49
Hoi Tristan,

Dat is moeilijk in te schatten. De Reussenzehn Blackface is erg goed maar heeft weer geen speaker/power-amp simulator. Het voordeel van de Koch is juist dat deze combinatie goed uitpakt.

Mijn gevoel zegt dat de Reussenzehn Blackface wel iets dynamischer is maar dat de combi preamp + speaker simulator van Koch uiteindelijk weer in een beter eindresultaat op de PA resulteert. Zonder goede speaker emulator klinkt de Reussenzehn namelijk ook niet goed...

Als ik op de subtiele verschillen zou moeten ingaan dan is de Koch een 6V6-achtige en de Reussenzehn een 6L6-Fender qua karakter. Subtiel maar wel anders.

Het grotere geheim zit hem wat mij betreft in de speaker simulator ;-)

the sure thing
30 december 2015, 08:12
Dank voor de review!!






Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

showband
30 december 2015, 11:18
werkt die hele buizenpre op een 9V 200mA adaptertje?

EN voed dan nog external pedals?

dan heeft die buis toch helemaal geen sap om te gloeien???

kan iemand mij tekst en uitleg geven?

Tristan
30 december 2015, 11:21
Bedankt Theo!
Ik begrijp het, er staan nog niet zoveel testvideo's online maar daarin lijkt het pedaal me wel iets meer de moderne kant op gaan dan echte klassieke Fender sounds, klinkt verder wel goed trouwens, zeker voor een direct in oplossing.
Ze zouden eigenlijk een kleinere versie met alleen de cleane sound moeten maken, de drive overtuigt me wat minder, dat lijkt op de Superlead weer beter voor elkaar.
Haha, het blijft altijd wat. ;) :D

Vincent1985
30 december 2015, 12:31
Dank voor de review! Interessant dat je aangeeft dat de speaker simulator beter klinkt dan de Torpedo CAB. Ik gebruik nog steeds een Joyo American Sound die direct naar de PA gaat en daar ben ik tot op heden tevreden mee. Maar als de Koch '63 ook nog dat beetje extra buizenwarmte meegeeft aan je sound.....

showband
30 december 2015, 12:49
werkt die hele buizenpre op een 9V 200mA adaptertje?

EN voed dan nog external pedals?

dan heeft die buis toch helemaal geen sap om te gloeien???

kan iemand mij tekst en uitleg geven?

nogmaals, als je 9V 200mA ter beschikking hebt, en er externe pedalen bij voed.
kun je dan de Anode 250 V bij voldoende mA verstrekken on goed te klinken?

tnijland
30 december 2015, 12:51
werkt die hele buizenpre op een 9V 200mA adaptertje?

EN voed dan nog external pedals?

dan heeft die buis toch helemaal geen sap om te gloeien???

kan iemand mij tekst en uitleg geven?

Nee, de adapter is 12VAC die ook gebruikt wordt om een externe 9VDC spanning te leveren om de Fx pedalen te voeden. Je hebt dus een AC adapter die je moet aansluiten op de Koch. Op de koch zit dan een extra DC uitgang om je pedalen te voeden.

tnijland
30 december 2015, 13:13
Ze zouden eigenlijk een kleinere versie met alleen de cleane sound moeten maken, de drive overtuigt me wat minder, dat lijkt op de Superlead weer beter voor elkaar.

Dat klopt helemaal. Ik zocht eigenlijk alleen een Fender blackface preamp pedaal (net zoals bij reussenzehn) maar dan wel pedal-friendly en als wens een goede poweramp/speaker simulator. Ik had dit al getest met de Pedaltone en daarbij uitgevonden dat het cleane kanaal hiervan ook redelijk goed werkt met pedalen. Gezien het feit dat hij een ook nog eens pre- en post-fx heeft en een extra 9VDC voeding 200mA outlet was voor mij voldoende reden tot aanschaf. Het overdrive kanaal is extra en ook best leuk voor bluesy randjes maar was niet mijn voornaamste reden om hem te kopen.

tnijland
30 december 2015, 13:23
Interessant dat je aangeeft dat de speaker simulator beter klinkt dan de Torpedo CAB. Ik gebruik nog steeds een Joyo American Sound die direct naar de PA gaat en daar ben ik tot op heden tevreden mee. Maar als de Koch '63 ook nog dat beetje extra buizenwarmte meegeeft aan je sound.....

De Torpedo CAB is veel uitgebreider en maakt het mogelijk om de totaalsound naar wens in te kleuren. Ik ervaar dat een beetje als een Axe-Fx achtige manier om power-amp en speaker cabinets naar wens te combineren. Je kunt er buizen type, schakeling, IR responses, microfoon type en de plaatsing instellen. Een 5 band equalizer om het af te maken. Dus is het bijna een garantie om een goede sound op de mengtafel te kunnen creëren. In combinatie met de blackface buizen preamp van Reussenzehn en de Lex Bos superdrive (ook buizen) kan ik bijvoorbeeld redelijk goede Marshall en Fender presets maken. De veelzijdigheid was mijn reden om een Torpedo aan te schaffen.

De Koch speaker simulator is analoog en dat verschil met de digitale Torpedo CAB hoor ik wel via dezelfde monitor. De Koch vloeit imo wat beter maar je hebt dus geen enkele variatie in de klankkleur.

Erik de Perik
30 december 2015, 13:34
Weet iemand hoe hij is in vergelijking met de Blackstar HT Dual?

Pepe
30 december 2015, 13:42
Zonder beide te kennen, Blackstar is modern Marshall dus dan schat ik in vierkante kettingzaag vs bouncing liquid.

Erik de Perik
30 december 2015, 13:43
Zonder beide te kennen, Blackstar is modern Marshall dus dan schat ik in vierkante kettingzaag vs bouncing liquid.

Nou, nou, nou zeg...... mag het wat minder? Ik hèb zo'n ding! :supercool:

Pepe
30 december 2015, 13:55
Oh niks mis met een kettingzaag hoor, je zal er maar om verlegen zitten.

tnijland
30 december 2015, 15:25
Weet iemand hoe hij is in vergelijking met de Blackstar HT Dual?


Helaas moet ik hier het antwoord schuldig blijven. Je kunt in de regel wel redelijke speaker simulatoren vinden. O.a. Hughes en Kettner heeft de red box die ook behoorlijk goed klinkt. Het geheim zit hem meer in de combinatie van een buizen preamp en een goede simulator. Als ik de specificaties van de HT Dual lees, zou ik eigenlijk een vergelijkbaar resultaat verwachten...maar dan wat meer op crunch en high-gain georiënteerd.

Erik de Perik
30 december 2015, 15:38
Helaas moet ik hier het antwoord schuldig blijven. Je kunt in de regel wel redelijke speaker simulatoren vinden. O.a. Hughes en Kettner heef de red box die ook behoorlijk goed klinkt. Het geheim zit hem meer in de combinatie van een buizen preamp en een goede simulator. Als ik de specificaties van de HT Dual lees, zou ik eigenlijk een vergelijkbaar resultaat verwachten...maar dan wat meer op crunch en high-gain georiënteerd.

Tja, die red box zou ook in de HK Acces preamp zitten...... vond er niet veel aan en toch altijd maar gemiked.

Rinze
30 december 2015, 15:44
Het maffe is dat ik ook een Pedaltone heb maar dat ik de cab sim ervan ronduit kut vind klinken. Heb ook eens zo'n standalone ding van Koch geprobeerd, attenuator/cab sim combi, vond ik ook niks.

Zal er misschien aan liggen dat ik meer van de zaag-afdeling ben (als het niet naar Marshall klinkt ga ik naar huis), waarbij meer vervorming hele andere karakteristieke eisen stelt aan de simulatie? Ik kon er in ieder geval niks mee. De frequenties worden wel wat gecompenseerd maar de interactie tussen amp en speaker niet, of in ieder geval niet op een manier die ik als natuurlijk/wenselijk beschouw. Dan werken cab impulses een stuk beter imho, zeker wanneer er afgedempt gehakt op het menu staat. Wat bij mij nogal vaak het geval is. Moet ook zeggen dat ik de vervorming uit de Pedaltone ook niet echt geweldig vind. Zal wel een kwestie van smaak zijn.

tnijland
30 december 2015, 16:17
Ik blijf het toch altijd een beetje vergelijken met een modeling setup. Ook daar is het namelijk zoeken om in de buurt van een acceptabele tone te komen en dat kost gewoon tijd. Ook met modeling vind ik na verloop van tijd wel enigszins acceptabele sounds.

Mijn manier van spelen is met een hybride vorm waar ik dus wat concessies doe t.o.v. een volledige buizen setup met als voordeel dat ik via een monitor of keyboard versterker zowel toetsen als gitaar kan spelen en tevens direct de mengtafel in kan. Dat klinkt imo net wat beter dan modeling maar ik kan tegelijkertijd weer niet verwachten dat een dergelijke set vergelijkbaar klinkt met een volledige amp zoals bijvoorbeeld mijn CAE OD100 Scott Henderson versie. Het blijft dus een compromis.

Maar ik heb daarmee wel een bruikbare sound gevonden waarmee ik fijn kan spelen (feel factor) en voor mij is dat een goede clean/crunch sound i.c.m. een bruikbare solo sound. De Lex Bos biedt me weer wat meer Marshall karakter terwijl de Koch met name het clean en de speaker emulatie levert ;-)

tnijland
9 januari 2016, 17:47
Na uitvoerig testen is de Koch 'OD 63 goed genoeg bevonden om het centrale zenuwstelsel te gaan vormen van mijn toekomstige back-up pedal board dat compact, flexibel en vooral ook goed moet klinken via DI output naar een PA systeem.

Ik heb opnieuw gekozen voor het temple board incl. softbag als basis maar nu in de veel kleinere 18" solo variant waarmee de pedalen m.b.v. fixatie plaatjes op het board kunnen worden vastgezet. High-end Evidence SIS audio connectoren worden straks gebruikt om e.e.a. met elkaar te verbinden. Het board komt er als volgt uit zien:

Aansluiting op de 6.3mm Gitaar jack ingang op de Kock '63 OD

In de pre-loop van de Koch:
- Brunetti Mercury Box als crunch/overdrive
- Xotic Super Lead distortion
- Tim Pierce overdrive i.c.m. 5881 power-amp simulatie (analoog)

Vervolgens naar het cleane preamp kanaal van de Koch '63 OD met de volgende effecten in de post-loop
- EarthQuaker devices dispatch master combinatie van reverb/delay

Uiteindelijk komt het signaal aan bij de Koch '63 OD DI gebalanceerde XLR output met ingebouwde speaker simulator en schakelbare grond-lift. De voeding van de Koch kan alle effectpedalen voeden. Vooral de combinatie van de Tim Pierce power-amp en de Koch '63 OD preamp met speakersim leveren verbluffend goede resultaten met bijvoorbeeld het SL pedaaltje.

Zodra het board klaar is, komt er wel een fotootje ;-)

showband
10 januari 2016, 09:17
en vervolgens blijkt dit zo goed te klinken en minder sjouwen dat het mainboard na een tijdje op MP staat ;) :soinnocent:

tnijland
10 januari 2016, 10:01
Ha, ha, dat zou maar zo eens waar kunnen worden. Qua sjouwwerk heb je zeker gelijk want het main board heeft de afmeting van een royaal pedaltrain 2 formaat en weegt zeker 10+ kg.

Het grote pedalboard is gebaseerd op een Fender Blackface buizen preamp circuit in combinatie met een Two Note Torpedo CAB voor power-amp, cabinet en microfoon simulatie. De 2 overdrives en extra boost worden verzorgt door de Lex Bos Superdrive die imo de beste drive heeft gebouwd die er maar bestaat. Als basis effecten gebruik ik de Neunaber stereo reverb, Pigtronix Echolution delay (aanrader) en wat leuke effect pedalen van o.a. Paul Lenders etc. die ik met een switcher in de loop kan zetten. De voedingen zitten aan de onderkant. Al met al ben ik ook erg content met die sounds.

http://i57.tinypic.com/ziuipj.jpg

Inmiddels zijn alle kabels zoals de power aansluiting, gitaar in en stereo uit aansluitingen weggewerkt in de zijkanten van het board.

telerocker
10 januari 2016, 18:59
Ha, ha, dat zou maar zo eens waar kunnen worden. Qua sjouwwerk heb je zeker gelijk want het main board heeft de afmeting van een royaal pedaltrain 2 formaat en weegt zeker 10+ kg.

Het grote pedalboard is gebaseerd op een Fender Blackface buizen preamp circuit in combinatie met een Two Note Torpedo CAB voor power-amp, cabinet en microfoon simulatie. De 2 overdrives en extra boost worden verzorgt door de Lex Bos Superdrive die imo de beste drive heeft gebouwd die er maar bestaat. Als basis effecten gebruik ik de Neunaber stereo reverb, Pigtronix Echolution delay (aanrader) en wat leuke effect pedalen van o.a. Paul Lenders etc. die ik met een switcher in de loop kan zetten. De voedingen zitten aan de onderkant. Al met al ben ik ook erg content met die sounds.

http://i57.tinypic.com/ziuipj.jpg

Inmiddels zijn alle kabels zoals de power aansluiting, gitaar in en stereo uit aansluitingen weggewerkt in de zijkanten van het board.

Potjandosie, da's wel een droombordje!

tnijland
21 januari 2016, 21:00
Zo, het backup board is inmiddels ook klaar:

http://i65.tinypic.com/2u551s6.jpg

Het principe is hetzelfde als bij het main board. Een buizen preamp met speaker simulator en pre-/post-loop waarin de meerdere drive pedalen en resp. de reverb/delay worden aangesloten. De Tim Pierce power-amp combinatie met de Koch is echter nieuw en maakt het geluid mooi vol zoals dat bij power-amp oversturing ook het geval is. Het klinkt zo goed dat het inspirerend is om mee te spelen. XLR output t.b.v. de mengtafel.

Ben er zeer content mee ;-)

paulusdeBKB
5 februari 2016, 16:36
Da's een heel sjiek minder = meer-boardje geworden!

Rhythm Machine
16 maart 2017, 19:59
Zo, het backup board is inmiddels ook klaar:

http://i65.tinypic.com/2u551s6.jpg

Het principe is hetzelfde als bij het main board. Een buizen preamp met speaker simulator en pre-/post-loop waarin de meerdere drive pedalen en resp. de reverb/delay worden aangesloten. De Tim Pierce power-amp combinatie met de Koch is echter nieuw en maakt het geluid mooi vol zoals dat bij power-amp oversturing ook het geval is. Het klinkt zo goed dat het inspirerend is om mee te spelen. XLR output t.b.v. de mengtafel.

Ben er zeer content mee ;-)

@ tnijland: heb je ooit de Koch OD63 in combinatie met de Torpedo CAB geprobeerd?

telerocker
16 maart 2017, 21:21
Zo, het backup board is inmiddels ook klaar:

http://i65.tinypic.com/2u551s6.jpg

Het principe is hetzelfde als bij het main board. Een buizen preamp met speaker simulator en pre-/post-loop waarin de meerdere drive pedalen en resp. de reverb/delay worden aangesloten. De Tim Pierce power-amp combinatie met de Koch is echter nieuw en maakt het geluid mooi vol zoals dat bij power-amp oversturing ook het geval is. Het klinkt zo goed dat het inspirerend is om mee te spelen. XLR output t.b.v. de mengtafel.

Ben er zeer content mee ;-)

Een schatje, dat board. Mooie selectie pedalen ook. De MB heb ik ook, maar dan de dubbelknopsversie. Hoe bevalt de Rockett Tim Pierce?

tnijland
11 april 2017, 21:20
Ik merk dat ik wat berichten gemist heb. Vandaar de wat verlate reactie:

@Rhythm Machine: Nee ik gebruik de speaker simulator van de Koch apart. Sterker nog, ik heb besloten om de Torpedo CAB van het grote board af te halen om het board alleen thuis te gebruiken bij mijn Lex Bos Buddy buizen amp i.p.v. line out (ondanks dat de Torpedo best goed was). De Koch OD63 op het compacte board is volledig analoog. De Koch heeft wel minder variaties in sound.

@telerocker: De Tim Pierce is een mooi effect en heeft een soort van studio sound. Ik gebruik hem voornamelijk om wat extras aan de basis sound mee te geven. De drive is mild en combineert er ook mooi mee. Daarnaast wordt de Mercury Box soms afgewisseld met de Xotic BB preamp.