PDA

View Full Version : Ischias !!!! kan dus even niet spelen!!



jantjec
29 december 2015, 16:11
Gistermorgen opgestaan met pijn in heup bil en hele rechterbeen... Ischias!! vermoedelijk door gebruik van voetsteuntje onder rechtervoet bij het gitaarspelen. Ik zit dan op een burostoel die eigenlijk best hoog staat , toch blijkt de spanning te groot te zijn... momenteel kan ik zelfs helemaal niet zitten staan of liggen zonder pijnstillers .. Fysio vandaag al kunnen starten en ontstekingsremmers.....
grrr en het begon net zo lekker te gaan.. nou ja over een weekje hoop ik toch weer even te kunnen spelen.... Toch!!??

Dirk_Hendrik
29 december 2015, 17:06
En wat ga je dan over een week doen? Hard werken aan een nieuwe speelhouding hoop ik?

grayfink
29 december 2015, 17:17
Rechtervoet? Linkshandig dus?

jantjec
29 december 2015, 17:48
nee rechtshandig.. er zijn mensen die met de benen overkruist zitten en zo spelen, dat kan ik niet dus zet mijn voet op zo'n voetsteuntje... doe dat al een jaar ook op les en nooit opmerking over gehad. Gitaar ligt ook op rechterbeen, het is wel zo dat ik nu met barree en power akkoorden bezig ben en meer de neiging heb om over de gitaar te buigen ... denk ik zelf... Zal ook eens met de osteopaat erover hebben in hoeverre dit echt oorzaak is in zijn ogen... en ook volgende week op les eens vragen of ik mijn houding moet/kan aanpassen

D3nnis
29 december 2015, 17:59
Kun je niet overwegen om zonder voetenbankje te spelen?
Heb die dingen nooit begrepen, omdat je heupen eigenlijk schuin staan (ik ben geen fysio oid, dus misschien slaat mijn gevoel nergens op).

grayfink
29 december 2015, 18:00
Tja, hmm. Ik ken je lichaamsbouw niet en je moet je persoonlijk beste houding vinden, maar het lijkt me wel een rare houding.
Rechtshandige klassieke gitaristen gebruiken vaak een voetsteun links en hebben de gitaar ook over het linkerbeen.
http://www.klassiek-centraal.be/sites/default/files/recensies/dimitri_illarianov_foto_klassiek_centraal.jpg

JenK
29 december 2015, 18:57
Ja idem, vind dit ook een lastige en was voor mij ook pijnlijke houding.
Oplossing voor mij was dit: een "Gitano" gitaarsteun die je op je gitaar kan bevestigen met zuignappen (efkes zoeken naar de juiste positie) en waarbij je dan je benen vlak kunt houden. Ik ondervind geen schade aan mijn (niet zo dure) klassieke gitaar.

https://images.musicstore.de/images/0960/gitano-gitarenstuetze-zwart_1_GIT0013389-000.jpg

https://www.musicstore.de/nl_BE/EUR/Gitano-gitarenstuetze-zwart/art-GIT0013389-000;pgid=JqmgwiERPVhSRpTfy2RDi7fG0000p7I04STt

JenK

apekop
29 december 2015, 19:19
Voetensteun onder rechterbeen (en gitaar op rechterbeen ) kan best, maar je moet hem niet te hoog zetten, gewoon de laagste stand of zo. Flamenco gitaristen spelen meestal ook met hun rechterbeen/voet over hun linkerbeen. Voetenbankje onder het rechterbeen heeft een beetje hetzelfde effect, het voorkomt dat je teveel voorover gaat leunen. Met alles geldt; wissel regelmatig van houding. Ik denk dat de verkeerde houding eerder komt doordat je stoel te hoog is.

Voor staalsnarige gitaar is de klassieke houding met voetenbankje onder linkerbeen ook niet aan te raden omdat de gitaar wat groter en breder is.

Veel sterkte in ieder geval!

jantjec
29 december 2015, 19:21
JenK, ik heb idd al naar oplossingen gezocht, de reden om de voetsteun te gebruiken is dat de gitaar dan iets hoger ligt, meesten op de les zitten met overkruiste benen, deed ik in het begin ook maar dat leverder dus last op waardoor ik een andere oplossing zocht om de gitaar iets hoger te hebben. Ik heb 2 verschillende voetsteunen , een lagere en een hogere, gebruik ze allebei op de laagste stand. een zit in de koffer bij de gitaar past net in het vakje onder de hals... de oplossing die jij hebt heb ik al aangeschaft een 2-3 weken geleden en heb nog niet de juiste houding ermee gevonden. de houding die op de foto staat dat de gitaar tussen de bennen zakt vind ik niet prettig... Dan is er de mogelijkheid om de gitaar wel op rechterbeen te plaatsen en de Gitano zo te zetten dat dat de hals ietwat omhoog wijst... dat zal ik dus eens moeten oefenen.. maar niet voor dit moment , nu eerst even rust fysio pijnstillers etc.... ik heb wel geluk dat ik niet achterloop op de les en steeds goed oefen

Grayfink Wat lichaamsbouw betreft ben ik 166 lang en niet dik en ook niet mager.... helaas ben ik niet een van de jongsten en volgens de huisarts opmerkelijk soepel..... heb veel gedanst ;-)
Wel moet met regelmaat mijn wervelkolom even op zijn plaats gezet worden, morgen bekijken wat ....

grayfink
29 december 2015, 19:29
Beterschap in elk geval. :)

Hotpepper01
29 december 2015, 22:40
waardeloos en erg pijnlijk !! Ik heb het ook een paar keer gehad, de sensatie is ongeveer vergelijkbaar met een hernia.. Het goede nieuws is dat het over gaat. Het slechte nieuws is dat het later terug kan komen. Bij mij hielp de codeïne tegen de pijn. Nadeel is dat het je ontzettend duf maakt en je reactievermogen hindert. Geen gevaarlijke dingen doen en zo mogelijk niet autorijden.
Die gitaar komt wel weer aan bod, eerst maar beter worden. Sterkte en beterschap !!

jantjec
30 december 2015, 08:59
Mijn ervaring ermee tot dusverre is dat liggen het niet verbetert. als ik dan recht sta of wat loop ga ik weer door een hel......... het doet me denken aan mijn bevallingen 4x pfff...... alleen kreeg ik daar een superlief kindje mee en was de pijn dan direct over hahhaa

en ik heb zo'n stretch band omgedaan die je steun geeft in je rug en dat helpt echt!

Rustig bewegen, heb net gestofzuigd, gladde vloer, rechtopstaand en heel rustig aan, met pijnstiller, en moet zo meteen naar onze fysio die god zij dank zelf weer beter is na een jaar!! Hij is heeeel goed dus heb goede hoop dat hij de wervels weer goed kan zetten.

mijn Tak(e)-a-Mine kijkt me al met een schuin oogje aan...
Maar zal eerst weer buiten moeten kunnen om een rondje te wandelen met mijn hond, die snapt er dus echt niks van..... vrouwtje die niet mee kan gaan wandelen....

Triggy
30 december 2015, 10:15
Ik heb het in het verleden ook een paar keer gehad en ben toen beide keren minstens 2 maanden uit de running geweest.
Ik had veel baat bij een chiropractor en daarna fysiotherapie die toen ook een aantal oefeningen heeft voorgeschreven die je eigenlijke altijd elke dag wel even kan doen om te voorkomen dat het weer terugkomt (net zoals hotpepper zegt). In ieder geval sterkte en een snel herstel gewenst!

Rinze
30 december 2015, 10:21
Ik kan je aanraden om een goede fysiotherapeut te zoeken. Dit soort shit komt vaak voort uit een verkeerde houding in combinatie met eventuele andere factoren. Wat je nodig hebt is een fysiotherapeut die naar oorzaken kijkt en niet naar symptoombestrijding (op lange termijn in ieder geval).

Zelf ben ik een paar keer in Groningen naar de fysio mevrouw geweest die ook veel conservatorium figuren doet. Verbazingwekkend dat zij me steeds in één keer meer hielp dan anderen in tien of meer sessies. Ter info (ik heb geen idee waar je woont): http://www.rikehesselink.nl/

En verder vooral veel drugs gebruiken natuurlijk! :crazyhappy:




8-)

En sterkte, ik weet hoe pijnlijk en lastig het is.

jantjec
30 december 2015, 11:45
dank voor jullie medeleven.. ik ben van België.... en Hollandse van geboorte, getrouwd met vast de liefste man van heel België, voor mij toch ;-)
God zij dank is mijn therapeut weer aan het werk, het is een super goede , zowel kinesioloog fysio als osteo... Ben juist terug en er is al een stukje losgemaakt , en zoals al vaker zit mijn bekken ter hoogte van het heiligbeen weer betonvast en al geruime tijd.... volgens hem niets met gitaarspelen te maken, kan wel getriggerd zijn om acuut te worden door een foute actie bv door iets op te rapen , omdraaien in bed kan al voldoende zijn... Dit is wel de eerste keer met zo'n uitstralingspijn en het is idd pijnlijk , niets om mee te lachen!

En jah dat het er al lang inzit kan wel zijn hij heeft me de afgelopen 2 jaar niet kunnen behandelen en er zijn nog goei , maar geen ervan kan blijkbaar wat hij kan. normaal was er ieder jaar wat onderhoud nodig en kon ik daarmee heel goed uit de voeten. Mag gelukkig morgen weer terugkomen

elena75
1 januari 2016, 08:58
oh balen zeg hoop voor je dat het snel over gaat
ik heb helaas geen adviezen zit zelf ook regelmatig in de verkeerde houding, komt bij mij doordat ik dan voor mijn laptop op een bureaustoel met leuningen zit en te lui ben om een andere stoel te pakken :hide:

Harald
1 januari 2016, 09:06
Snap een voetenbankje rechts wel... vaker bij optredens waar ik zittend speelde met de ene voet op de andere zitten spelen, is ook niet alles. Behalve zo'n gitano, vroeger had Ikea van die goedkope vierkante houten krukjes, daar gewoon de poten korter van maken, totdat je been zoveel omhoog komt dat de gitaar prettig vasthoudt... zit je wel heel laag. Wat voor mij ook prettig werkt, is zo'n trip trap stoel voor kinderen. Die kun je afstellen zoals je wilt, heb je vergelijkbare houding als wat je nu met het voetenbankje doet, maar stabieler. En die kan ik makkelijk voor zowel klassieke als "western" houding gebruiken. Klassiek is niets voor steelstring, en voor een klassieke gitaar met klassieke stukken is de klassieke houding toch echt wel aan te raden. Al kan dat idd. ook met zo'n gitano ding.


En ja, krukje of trip trap gaan ook vaak mee naar akoestische gigs. De hele tijd niet lekker zitten is niet fijn.

jantjec
1 januari 2016, 16:45
Happy New 2016 Year voor iedereen en ik wens iedereen veel plezier en pijnloos gitaarspelen... Ik heb eergisteren nog geprobeerd met diverse standen met de gitano maar nee werkt niet voor mij... Gisteren heeft mijn schoonbroer voor mij 2 verschillenden gitaarbanden meegenomen (lief he!) een met haakje voor in klankgat en een gewone schouderband.....
Op dit moment heb ik echter een verbod gekregen nog te spelen of ook maar iets te doen. Alleen rust en heel rustig regelmatig wat stappen en bewegen, mag echt niks ...
Met straffe pijnstillers en ontstekingsremmers ging het gisteren iets beter, dwz pijnloos liggen is al heel wat!!!
De ene voetsteun is mogelijk net iets te hoog, kan als ik weer kan spelen nog de andere proberen, ik denk echter dat ik eerst eens de gitaarbanden ga proberen ... Als ik weer Mag!! spelen. Vandaag toch iets beter want heb zelf mezelf kunnen aankleden... dat is toch al iets he!!! pff Gisteren hebben dan mijn man en zijn broer samen gejamd, dus was tof om te horen .. Mijn Takamine en mijn mans Martin samen en dat matcht fantastisch!! gelukkig hoor ik nog goed...