PDA

View Full Version : Blackheart BH5A gainregelaar toevoegen



fastfolkert
28 december 2015, 13:01
Ik heb oa. een Blackheart BH5H topje met bijbehorende cab. Klinkt prima en kan in ons R&R bandje goed met de rest meekomen qua volume tijdens repeteren. Het ding heeft alleen een (master) volumeregelaar dus cruncht hij pas op hoger volume. En 5 Watt is nog best luid...

Nu wil ik voor thuis eigenlijk een gainregelaar inbouwen om op laag volume toch een beetje crunch te krijgen. Daartoe heb ik dit gemaakt: https://rowbinet.files.wordpress.com/2009/06/bh5h_boost_fs_mod1.pdf

Dat werkt matig; het is zoals je uit het schema ook wel kan opmaken meer een boost (waarbij uiteindelijk de tonestack via 1 Meg vrijwel los van GND wordt gelift). Maar het geeft niet de gewenste crunch op laag volume.

Heeft iemand een suggestie hoe er toch op simpele wijze voor deze amp een soort van gain-regeling is te maken zonder een extra 12AX7 toe te voegen? Alvast dank!

Ik heb de boel losliggen en het is kerstvakantie, dus....:crazyhappy:

tmms
28 december 2015, 13:22
R9 vervangen voor een potmeter. Die fungeert dan als mastervolume.

Dutch66
28 december 2015, 13:35
R9 vervangen voor een potmeter. Die fungeert dan als mastervolume.

Inderdaad prima suggestie, simpel en effectief...

fredjuh
28 december 2015, 14:04
Dat kan prima idd maar verwacht niet teveel crunch. Als je gain wilt behouden op laag volume zou ik de hele B+ regelbaar maken. Een soort variac. Voltage Scaling in Amplifiers - Power Scaling / VVR (http://revolutiondeux.blogspot.nl/2012/06/voltage-scaling-in-amplifiers-power.html)

fastfolkert
28 december 2015, 14:16
OK, dus die hele boostregelaar (VR5) vergeten en de onderzijde van de mid-regelaar weer gewoon aan GND knopen.
VR1 wordt dan gain, en R9 wordt dan master.

Is het vermogen van R9 werkelijk 2 Watt? De spanning op het stuurrooster is toch maar een paar volt maximaal?
Kan ik voor R9 gewoon een (220k) potmeter gebruiken, of is het beter een serieweerstandje te gebruiken om te voorkomen dat ik de potmeter verstook als z'n weerstand op een paar Ohm is ingesteld....De master kan dan weliswaar niet tot nul.

Thx. alweer!

EDIT: @Fredjuh: thx. voor de informatieve link. Lijkt gewoon een dissipatieve serieregelaar. Dat gaat (mij) echter wat te ver om als simpele mod in mijn topje te bouwen.

Tabula Rasa
28 december 2015, 14:28
Optie van Fredjuh werkt wel goed. Heb iets soortgelijks in een versterker en doet erg goed zijn ding.

tmms
28 december 2015, 16:17
OK, dus die hele boostregelaar (VR5) vergeten en de onderzijde van de mid-regelaar weer gewoon aan GND knopen. ......
Wacht even, kan best goed werken als boost.

fredjuh
28 december 2015, 17:14
Oke, als je een VVR te heftig vindt is het vervangen van R9 door een potmeter (250k log) een goede optie. De boostregelaar zou ik dan in combinatie gebruiken. Met een treblebooster en/of tubescreamer erbij kom je dan een heel eind.

Succes!

fastfolkert
28 december 2015, 18:38
Oke, als je een VVR te heftig vindt is het vervangen van R9 door een potmeter (250k log) een goede optie. De boostregelaar zou ik dan in combinatie gebruiken. Met een treblebooster en/of tubescreamer erbij kom je dan een heel eind.

Succes!

Thx.
Is een gewone potmeter qua vermogen voldoende? Wat zijn die dingen; 0,5 W of zo?
Wat gebeurt er qua dissipatie in die pot als ik 'm bijna dicht heb, zeg op 100 Ohm, heb staan?

EDIT: is het de bedoeling dat gridstopper R10 nu op de loper van de nieuwe R9 potmeter wordt aangesloten zodat de preamp altijd dezelfde 220k als belasting "ziet"?
Of vervang ik beter R9 simpelweg door een potmeter als variabele "R9" geschakeld?

cluseau
28 december 2015, 19:40
Thx.
Is een gewone potmeter qua vermogen voldoende? Wat zijn die dingen; 0,5 W of zo?
Wat gebeurt er qua dissipatie in die pot als ik 'm bijna dicht heb, zeg op 100 Ohm, heb staan?

EDIT: is het de bedoeling dat gridstopper R10 nu op de loper van de nieuwe R9 potmeter wordt aangesloten zodat de preamp altijd dezelfde 220k als belasting "ziet"?
Of vervang ik beter R9 simpelweg door een potmeter als variabele "R9" geschakeld?

In R9 wordt nauwelijks vermogen opgewekt dus 2Watt is bullshit.

De eventuele dissipatie in de pot veranderd niet, is afhankelijk van de aangeboden wisselspanning uit de anode van de ECC.


C6 aan de hete kant van de potmeter.
Koude kant potmeter aan massa.
Loper aan R10

fastfolkert
31 december 2015, 19:27
Het werkt! Geen metal-gain (gelukkig), maar net het beetje drive dat ik miste.
Zonet een bijpassende (rode) chickenhead-knop bij Tayda besteld en dan is het helemaal netjes.

fastfolkert
16 januari 2016, 11:46
Fotootje:

http://i1075.photobucket.com/albums/w423/fastfolkert/bh5h_zpszsir1z6b.jpg (http://s1075.photobucket.com/user/fastfolkert/media/bh5h_zpszsir1z6b.jpg.html)

Rode knop is nu de MV.
De triode/pentode schakelaar die daar eerst zat is verwijderd en de amp staat (en stond) permanent in pentode-stand.
Woensdag eerste repetitie ermee en kijken hoe dat gaat!

Buxtra
16 januari 2016, 12:50
Ziet er keurig uit!

Dutch66
16 januari 2016, 13:04
Grappig, het rode knopje 'kleurt' ook netjes bij het logo, of klinkt dat wat te 'nichterig'... :seriousf:

fastfolkert
16 januari 2016, 13:28
Haha, ik houd niet zo van gaten boren in m'n amp. Nu kan hij makkelijk weer terug in de fabrieksstaat.
De originele zwarte knopjes kon ik zo snel niet vinden, dus dan maar een echt afwijkende kleur.
En nichterig....., ja dat logo is ook niet mijn idee van strak design :stop: Dus dan maar een bijpassende kleur inderdaad.

Buxtra
16 januari 2016, 14:31
Mooi rood is niet lelijk is een flauw cliché maar ik had indien zwart niet voorhanden een afwijkende kleur willen gaan maar dan liefst wel dus in dit geval in BH passend rode chick(en head)!