PDA

View Full Version : Verschil in geluid bij gitaar opname in Reaper en Ableton Live



Rinze
25 december 2015, 11:24
Ik heb de laatste tijd veel opgenomen met Ableton in plaats van Reaper, wat normaal mijn DAW is. Ableton vind ik mooi omdat je er qua tijd non-lineair mee kunt werken, wat bij mij leidt tot gemakkelijker uitwerken van ideeën. In Reaper heb je tegenwoordig de Playtime plugin waar dat ook mee zou kunnen maar zodra ik daar iets mee probeer te doen crasht de boel. Kan eraan liggen dat ik een oudere versie van Reaper gebruik.

Nu is het maffe dat ik een paar keer heb gemerkt dat een gitaar-opname met dezelfde amp sim plug-in met dezelfde instellingen in Reaper een ander geluid oplevert dan in Ableton. Reaper klikt vetter, Ableton dunner. Dit is het geval met diverse amp sims.

Iemand hier met dezelfde ervaring en/of een idee waar dit aan kan liggen? Beide DAW's heb ik zoveel mogelijk gelijk ingesteld qua kwaliteit van de geluidsopnames.

paulusdeBKB
26 december 2015, 11:50
Mijn korte antwoord: helaas, geen idee...

Maar om even met je mee te denken... Er doen allerlei (indianen)verhalen de ronde over dat de ene DAW beter zou klinken dan de andere. Wat er van waar is? Weinig, vermoed ik.

Ik ga er even vanuit dat je iets over het hoofd ziet en dat Ableton en Reaper toch (iets) anders staan ingesteld. Gebruiken ze een andere audiodriver bijvoorbeeld?

Wat ook nog zou kunnen is dat de overige virtuele instrumenten in Ableton nét iets vetter klinken dan hun tegenhangers in Reaper. Daardoor raakt je gitaar iets meer ondergesneeuwd.

Wil je het écht zeker weten, dan moet je op onderzoek uit, en daarbij zo veel mogelijk variabelen uitsluiten:
- neem een kale gitaarpartij op met Reaper
- exporteer kale audiopartij naar wav
- haal hem door een ampsim in Reaper
- exporteer de audio (normalize pieken op 0db) naar wav
- laad de kale audiopartij in Live en haal hem door dezelfde ampsim met dezelfde instellingen
- exporteer ook deze partij naar wav
- laad beide partijen in in Reaper en ga A/B-testen
- laad beide partijen in in Live en ga A/B-testen

Heb je nog tijd over, dan kun je het hele lijstje herhalen met een nieuwe gitaarpartij, en dan beginnen in Live.

Idealiter zou je deze test uitvoeren met een reamp-kastje, maar ik vermoed dat je die niet hebt rondslingeren. Als er een duidelijk hoorbaar verschil is tussen beide DAWs, dan zou dit bij deze test naar voren moeten komen.

Rinze
26 december 2015, 12:17
Thnx voor het mee denken.

Ik had de interne audio kwaliteit in Ableton op 96 k staan tegenover 48000 in Reaper. Gelijk gezet, allebei op 48.000, "droge" partijen in beide programma's geladen (in Reaper opgenomen naar WAV, hoefde dus niks om te zetten) en door amp sims gejaagd. Echt een idioot, enorm verschil. Zonder andere sporen erbij of andere effecten. Allebei door mijn POD X3 opgenomen maar dan het droge signaal, dus onbewerkt vanaf de converter de pc in en opgeslagen.

In Reaper klinkt dezelfde partij door de zelfde amp sim met dezelfde instellingen vet en gewoon "goed", in Ableton klinkt het dun en krasserig. Bijna alsof de cab sim niet aan staat. Ik zal vast iets over het hoofd zien maar geen idee waar ik dat dan nog moet zoeken. We hebben het hier dus niet over subtiele, audiofiele verschilletjes maar over het groffe werk (anders zou ik het ook nauwelijks horen met mijn gehoor). Heel maf.

Ik heb de discussies over die verschillen tussen DAW's ook voorbij zien komen maar dat gaat toch om kleine verschillen en mierenneukerij, typisch forumgelul imho.

Ik broed er nog eem op door. Eerst de focaccia in de oven. Dat heen en weer exporteren van bewerkte signalen is misschien nog een idee.

harrie-beton
26 december 2015, 13:10
Ik draai alleen reaper en de nieuwste versie. Geen last met crashes.
Mijn reaper heeft maar 1 plugin en dat is de glace reverb. De rest is standaard en klinkt goed, ook de standaard cab sim.

paulusdeBKB
28 december 2015, 01:29
Heel, heel apart. Als het verschil zo duidelijk is, ben je vast niet de eerste die dit is opgevallen. Geen rumoer op de diverse fora?

En weet je zeker dat Reaper en Live allebei dezelfde audio-driver gebruiken in je pc? En komen ze uit dezelfde outputs? Stel bijvoorbeeld dat je een mengpaneeltje hebt aangesloten op de outputs van je soundcard; zit dan niet per ongeluk Live op kanaal 3&4 en Reaper op 1&2?

Sorry, op afstand kan ik verder niets bedenken.

Rinze
28 december 2015, 07:59
Is ook lastig. De signaalweg is exact hetzelfde, driver ook. Ik zal van de week nog eens een experiment opzetten om het geluid te vergelijken. Nu door erg aanwezige puberdochters even geen ruimte voor :cooler:

Ben op het internet niks tegengekomen over dit soort verschillen, sowieso verzanden die discussies meestal erg snel in het typische forum- en internetgelul. Ik vermoed ook dat ik ergens iets over het hoofd zie maar wat.. Ben afgelopen jaar net nog uitgebreid in de weer geweest met drivers om zo tijdens DAW-gebruik schermfilmpjes met geluid te kunnen maken dus ik zit er behoorlijk goed in. Ben ook al vijftien jaar bezig met opnemen op de pc dus dat maakt het extra irritant. Afijn, maar eens kijken of ik uit de puzzel kom ;)

guhlenn
30 december 2015, 11:20
als het verschil groot is moet het bijna wel een (misschien stiekume?) plug in zijn die de boel aanpast. ik heb iemand wel eens uitgedaagd om de DAW te herkennen en dat lukte, maar die verschillen zijn niet groot. wel frustrerend lijkt me ja.

Rinze
4 januari 2016, 17:47
Dat herkennen van een DAW zou mij in ieder geval niet lukken. Lijkt me net zoiets als het blind herkennen van bier, dat schijnt het gros van de kenners ook niet voor elkaar te krijgen.

Afgelopen week te druk om de boel te testen, ben nu aan het bedenken hoe en wat. Ik heb wat droog opgenomen gitaarloops gedownload, die bedoeld zijn om te reampen. Op deze manier omzeil ik de opname als variabele. Als hierbij geen merkbaar verschil optreedt dan moet ik toch zelf nog weer proefopnames maken. Ben benieuwd.

Het plan is om binnenkort het systeem op te waarderen met een ssd en een nieuwe interface, kan die ouwe POD X3 ook eindelijk weg. Wanneer het verschil in klank tussen beide DAW's in de huidige setup blijft bestaan ben ik benieuwd of de interface nog verschil uitmaakt.

Rinze
4 januari 2016, 20:30
Raar hoor. Na alle parameters exact gelijk ingesteld te hebben, zowel qua instellingen van beide DAW's en de amp sim en cab sim (beide van Mercurial, ik had ze eerst op het oog gelijk ingesteld maar nu op de exacte waarden)) hoor ik minder verschil maar ik hoor toch een verschil, vooral in het hoog. In Ableton klinkt de gitaarloop iets scheller/directer terwijl hij in Reaper wat warmer maar ook wolliger klinkt.

Moet wel zeggen dat ik dit verschil een stuk minder schokkend vind dan zoals het eerst was, maar ik heb nu dan ook de moeite genomen om de instellingen van de sims exact gelijk te zetten. Blijft toch raar, zou kunnen dat er bij het exporteren van de het geluid vanuit de DAW nog wat verschil in sluipt maar ik hoor het bij afspelen in de DAW's zelf ook.

Ik ga dr nog eens over nadenken.

Rinze
4 januari 2016, 21:38
Hoop dat je zo goed uitkomt: klik (https://soundcloud.com/rinzer-4)

paulusdeBKB
5 januari 2016, 13:02
Ik hoor het verschil ook. Maar volgens mij is het niet 2 keer precies dezelfde partij, toch? Heb je hem 2 keer ingespeeld?

Rinze
5 januari 2016, 13:32
Het is dezelfde partij, gedownload van Internet. Het rare is dat de geluidsgolven er ook niet precies hetzelfde uit zien na door de amp sim gehaald te zijn. Terwijl de instellingen identiek waren. Raar en onverwacht.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

Rinze
6 januari 2016, 23:03
Dat kan ;) Ik zal nog eens wat samples door andere amp sims laten lopen en kijken hoe dat gaat. Of eigenlijk luisteren.

NRJay
11 januari 2016, 12:56
Volgens mij is het eerlijker als je de ampsim in de 1e daw instelt, dan daar een preset van opslaat, en in de 2e daw deze preset voor je ampsim inlaad.

Zo weet je meteen dat alles ècht exact hetzelfde is.
Ergens 1 knopje vergeten is zo gebeurd en dat kan een drastisch verschil maken naargelang welk knopje...

Rinze
11 januari 2016, 15:15
Dat is ook wat ik gedaan heb. Ik heb daarna nog een paar tests gedaan en het klinkt elke keer verschillend. Niet elke keer even duidelijk maar er zit een verschil in het hoog en in het laag-mid.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

NRJay
14 januari 2016, 16:30
Dat het verschillend klinkt kan ik nog begrijpen, maar dat het elke keer anders is, dat vind ik dan weer vreemd. Misschien dat beide daw's niet echt op dezelfde manier met plugins omgaan.

Als je nu in de eertse daw je ge-amp-simde stuckje opslaat als wav, en dan inlaad in beide.
Klinken ze dan nog anders?

Zo ben je gewoon puur audio aan het vergelijken zonder 1 of andere vorm van processing. Als daar op zich al verschil in zit, ja dan is het hek van de dam he...

paulusdeBKB
25 januari 2016, 11:06
Ja Rinze, ben je al wat verder gevorderd met je zoektocht? Ik word steeds benieuwder naar waar het nu aan ligt.

Rinze
25 januari 2016, 11:57
Ik ben erachter dat plugins in beide daw's steeds iets verschillen in klank met exact dezelfde instellingen. Niet veel maar wel duidelijk hoorbaar. Geen idee waarom. .

Audio lijkt wel gewoon hetzelfde te klinken, dan zou het dus aan de omgang met plugins liggen. Ben nu luister-moe.

Rinze
25 januari 2016, 17:32
En wat me ook steeds weer opvalt is de verschillende belasting van de CPU bij gebruik van dezelfde plugin in beide DAW's, Waar Reaper bij gebruik van de BIAS Desktop plugin met een uitgebreid model naar een procentje of 24 schiet knalt Ableton gelijk naar iets van rond de 70 % :o Let wel, bij dezelfde instellingen qua geluidskwaliteit. Nu vreet BIAS sowieso rekenkracht maar dat verschil is wel erg groot.

Misschien ontdek ik morgen het schakelaartje ergens in een hoekje van de software dat de verschillen veroorzaakt ;)

Rinze
26 januari 2016, 15:04
Alles is 64 bit.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

paulusdeBKB
27 januari 2016, 00:57
Draait die BIAS plugin wel 'native' op beide DAWs? Als die op 1 van de 2 via een plugin container moet, zou het verschil hem ook nog daar in kunnen zitten.

Als de processorbelasting zo verschilt en je weet zeker dat dit verschil alleen optreedt bij gebruik van de BIAS plugin, dan is het uiteindelijke antwoord op dit mysterie waarschijnlijk in die hoek te vinden. Ik zou er eens een mailtje aan wagen naar de jongens van BIAS en vragen of hun plugin andere algoritmes gaat gebruiken als 'ie een andere DAW 'ziet'.

Rinze
27 januari 2016, 07:16
Volgens mij draait BIAS zonder container in beide DAW's. Het rare is dat het verschijnsel zich tot nog toe alleen voor doet bij een paar specifieke amp modellen in BIAS, dus niet bij alle. Raarrr.

paulusdeBKB
26 februari 2016, 10:09
Heel, heel vreemd. Al iets wijzer geworden?

Rinze
26 februari 2016, 10:43
Nee, ik ga komende week mijn pc upgraden, ssd erin en een nieuwe geluidskaart. Daarna zal ik nog een checken.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk