PDA

View Full Version : Oude elco's met overwachte waarden...



Frits van Mourik
25 december 2015, 00:06
Beste mensen,

Bij de restauratie van een '63 Fender Bassman checkte ik natuurlijk ook de elco's.
De HT- elco's bleken nog in goede staat; juiste waarde, lage lekstroom en een ESR < 1 Ohm.
En dat voor elco's (General Instrument type TD) van meer dan 50 jaar oud!
De dubbele kathode-elco's ( twee in één busje ) van 2x 25 uF echter gaven een waarde van
+/- 160 uF! Ook weer: lekstroom & ESR OK. Bij een elco heb je ruime toleranties, in de orde
van grootte van -10 tot + 30% . Maar ruim + 600 % ?
Zou dit misschien van fabriekswege (Astron) zo zijn? Of is er iets anders aan de hand?

Het blonde ampje presteert -na wat chirurgie- overigens weer geweldig...

Graag jullie meningen/ ideeën!

Plant
25 december 2015, 00:44
Er zijn 2 zaken die een belangrijke rol spelen bij de levensduur van elco's:

1) Temperatuur. Hoge omgevingstemperatuur verlaagt de levensduur van elco's drastisch. Bij nominale omgevingstemperatuur is de levensuur theoretisch al rond de tien jaar, in een warme omgeving neemt door uitdroging de levensduur af. Er bestaan elco's die een hogere temperatuurrating hebben (105˚C i.p.v. de standaard 85˚C)

2) Spanningsloos staan. Als in dit geval een versterker lang niet gebruikt wordt, deformeren elco's. Een versterker gaat harder achteruit van stilstaan dan van in gebruik zijn.

In de praktijk zie je vaker dat goed ontworpen apparaten van ≥ 20 jaar oud die in gebruik zijn gebleven geen krimp geven. Als elco's van goede makelij (geen China) zijn, elco's niet pal tegen warmtebronnen (buizen, koelplaten) aan staan en onder spanning blijven staan kunnen ze heel lang mee.


edit: Heb je ook een willekeurige (nieuwe) andere elco gemeten als vergelijk en meet die wel normaal? Een 6x hogere capaciteit lijkt me toch niet te kloppen.

cluseau
25 december 2015, 10:26
Frits, ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van plant.

Bij een revisie meet ik altijd de elco's en tref ook vaak goede exemplaren die ik dan lekker laat zitten. Voorwaarde is dat aan alle specs wordt voldaan en er geen visueel waarneembare uitdrogingsverschijnselen zijn. Bij meting zie ik ook vaak dat de capaciteit flink wordt overschreden maar dat is voor voedingscaps niet zo'n probleem. Een 22uF die richting de 30uF gaat is geen uitzondering maar in dit geval denk ik toch eerder aan een verkeerd gestempeld exemplaar.

Nu betreft het een karakterbepalende kathode cap en dan is de juiste capaciteit wel belangrijk. Maar.....hier is de kathode voor de allerlaagste frequenties al helemaal afgesloten dus het is niet merkbaar als je dat nog meer gaat doen met een extreem grote waarde. Als een deur dicht is issie dicht, punt. Je kan de kieren dichtplakken maar veel nut heeft dat niet.

Frits van Mourik
25 december 2015, 23:13
Met de fenomenen in beide antwoorden ben ik uit en te na bekend, hoor!

Wellicht is dan een hele partij elco's verkeerd "verpakt" (ze zitten in een kartonnen hulsje), want de beide dubbele elco's meten zo hoog. Overigens gemeten met twee verschillende capaciteitsmeters.
Fender heeft zo'n partij kennelijk niet gechecked, of het maar zo gelaten; het waren toch maar amps voor gitaristen en die wilden ook toen al om de twee jaar wat anders, so who cares?

no 1 hops
3 januari 2016, 10:42
misschien even offtopic maar ik lees hier zo nu en dan dat elco's kunnen uitdrogen. geldt dit m.b.t. gitaarversterkers in het algemeen of meer bij buizen dan bij transistor versterkers of juist andersom?

cluseau
3 januari 2016, 10:56
Probleem is temperatuur en tijd gerelateerd dus kun je de conclusie trekken dat een buizenamp welke heter wordt dan een torrenbak en meestal ook ouder zal zijn eerder uitgedroogde elko's zal hebben. Een beetje tegenspraak komt dan van het feit dat de materialen van tegenwoordig kwalitatief niet zo geweldig zijn als de elko's van vroeger. Tweede punt is dat een klasse A torrenbak ook behoorlijk heet kan worden.

RB-1
3 januari 2016, 14:06
De hoogste waarde die ik ooit heb gemeten was 4meter 25. De afstand tot de muur. Zo ver kwamen de resten van een 3200μF/60V toen deze het leven liet.
Ik zat gelukkig benedenwinds.:hide:
Gek genoeg kan ik me het apparaat niet meer herinneren, alleen dat de klacht 'bromt' was.....:soinnocent:

nico verduin
3 januari 2016, 19:22
Met de fenomenen in beide antwoorden ben ik uit en te na bekend, hoor!

Wellicht is dan een hele partij elco's verkeerd "verpakt" (ze zitten in een kartonnen hulsje), want de beide dubbele elco's meten zo hoog. Overigens gemeten met twee verschillende capaciteitsmeters.
Fender heeft zo'n partij kennelijk niet gechecked, of het maar zo gelaten; het waren toch maar amps voor gitaristen en die wilden ook toen al om de twee jaar wat anders, so who cares?


Buiten dat verwacht ik ook niet dat ze elk onderdeel elke keer weer getest hebben voor het ingebouwd werd. Mocht elke amp gemeten worden dat waren de spanningen goed :) Ongeacht de werkelijke waarden van de elco's. Daarnaast werd alles al genoeg belast door die ouderwetste (maar mooie) AVO-8 multimeters