PDA

View Full Version : tuningissues; minder hard drukken of dikkere snaren



SaferSephy
24 december 2015, 00:56
Ik speel op .12 Martin flexible core snaren maar merk dat ik soms de snaren uit stemming druk, omdat ik ze hard in druk. Nu zit dat laatste wel een beetje in mijn spel dus de vraag is een beetje of ik tijd en energie er in moet stoppen om minder hard te drukken, of dat ik beter gewoon dikkere snaren kan gaan gebruiken, aangezien dit ook weer zorgt voor een vollere tone?

Wat zouden jullie doen?

Brad
24 december 2015, 01:02
Ik weet niet of je hoge frets hebt op die Martin maar hoge frets die zo geslepen zijn dat het raakvlak tussen snaar en fret klein is zijn in de regel niet zo geschikt voor gitaristen die '' knijpen '' Ik denk dat er helaas weinig anders op zit dan je techniek te veranderen of een gitaar te kopen met lage frets

Met techniek veranderen bedoel ik dat je leert niet te knijpen en zacht in te drukken , ik heb niet zo de neiging om te knijpen en als iemand anders op mijn gitaar speelde die wel kneep dan klonk hij gelijk behoorlijk vals

Ik had dan ook altijd gitaren met hoge frets en met een klein raakvlak

D3nnis
24 december 2015, 07:21
Idealiter hebben frets altijd een klein raakvlak, of ze nu hoog of laag zijn.
Ik zou sowieso proberen minder hard te knijpen, als dat lukt heb je daar bij elke gitaar plezier van.
Frets verlagen of iets dergelijks zou ik als laatste redmiddel zien.
Andere snaren proberen kan nooit kwaad; je verliest er hooguit het bedrag van een setje snaren mee.

Rizz
24 december 2015, 08:01
Dikkere snaren gebruiken is net zoiets als de westerse geneeskunde: Symptoombestrijding. Je lost het probleem niet op. Daarbij moet je gitaar toch weer opnieuw worden afgesteld.

Ik zou me toch gaan bekwamen in minder hard knijpen. Ik ken het maar al te goed. Na jaren op een gitaar te hebben gespeeld die niet goed was afgesteld, te hoge actie. Dan krijg je ineens een een gitaar die wel goed is afgesteld, perfect is geïntoneerd en toch klinkt alles vals. Het heeft me een maand of twee gekost, maar nu speel ik met fluwelen vingertjes. Het is goed te doen, alleen weer even heel bewust gaan oefenen. ik heb dat gedaan met nummers die ik echt heel goed ken, waarbij je dus echt niet hoeft na te denken. Zo kan je je volledig concentreren op je druk..

vederlicht
24 december 2015, 19:33
Ik speel op .12 Martin flexible core snaren maar merk dat ik soms de snaren uit stemming druk, omdat ik ze hard in druk. Nu zit dat laatste wel een beetje in mijn spel dus de vraag is een beetje of ik tijd en energie er in moet stoppen om minder hard te drukken, of dat ik beter gewoon dikkere snaren kan gaan gebruiken, aangezien dit ook weer zorgt voor een vollere tone?

Wat zouden jullie doen?

Ik ken dat niet zo:snaren uit de stemming drukken door te hard in te drukken. Wel merk ik dat de toon slechter doorkomt als ik lang niet gespeeld heb. Dat is echter een kwestie dat ik weinig eelt meer op mijn vingers heb en dus harder moet drukken om de wat "wollige" toon te verminderen/op te heffen.
Vederlicht

Plant
24 december 2015, 19:53
Check ook maar eens of je ze met hard drukken niet zijwaarts wegdrukt en het daardoor vals wordt. Zeker de lage E-snaar wil ik i.c.m. de toetsradius nog weleens richting de toetsrand drukken.

apekop
27 december 2015, 09:19
Normaal zou je bij 012 geen problemen moeten hebben dus ik zou zeggen pas je techniek aan. Te hard drukken is sowieso niet goed en niet echt nodig. Hoe druk je ze precies vals dan? bend je ze een beetje omhoog?

Brad
27 december 2015, 13:49
Als je hard drukt dan druk je de snaar , in de holte tussen de fret van de noot die je speelt en de voorgaande fret naar beneden , waardoor de toonhoogte wat omhoog gaat

apekop
27 december 2015, 14:08
Dan moet je dus niet te hard duwen 😊

Brad
27 december 2015, 14:10
Tenzij je bewust dat effect wilt maken

apekop
27 december 2015, 14:14
Ja dan is het het ander verhaal. Toch moet ik behoorlijk mijn best doen en overmatig hard duwen wil ik de toon vals duwen. Tenzij je een hele hoge actie hebt....

Brad
27 december 2015, 15:12
De gitaar waar ik momenteel op speel heeft dat probleem nauwelijks ondanks dat de frets vrij hoog zijn . Dat komt door de vorm ervan

In plaats van een ovale vorm hebben ze meer een rechthoekige vorm zoals een treinrails zeg maar . Daardoor is de bovenkant plat en is het raakvlak tussen snaar en fret vrij groot , dat scheelt

Ook word de hoeveelheid snaar tussen de fret van de toon die je speelt en de voorgaande fret minder waardoor de snaar minder snel indeukt

Dat zie je ook als je hoger op de hals speelt , door de kleinere afstand tussen de frets zul je minder last hebben van vals spel als je hard indrukt

Erik de Perik
27 december 2015, 15:47
Ik weet niet of je hoge frets hebt op die Martin........

Hij speelt op Martin snaren, die heb ik ook op m'n Epiphone. Vraag is wat voor gitaar hij heeft.