PDA

View Full Version : Novanex versterkers



Brad
23 december 2015, 18:41
Heeft iemand hier wel eens op een Novanex versterker gespeeld van Nederlandse makelij ?

Ik heb zelf een oefenversterkertje gehad van dat merk , ik vraag mij dan ook af hoe de zwaardere
versterkers van dat merk geklonken hebben

Joost de Ruig
23 december 2015, 19:20
Een van mijn eerste versterkers in de jaren '80 was een Novanex. Waarom? Omdat hij goedkoop was :). Verder stond dit merk bekend om zijn redelijke mengtafels en niet bepaald om zijn goede gitaarversterkers. Werd gemaakt in Wijchen geloof ik.

arjanb01
23 december 2015, 19:26
Waren dat buizen amps? Zo ja, dan zouden die met wat pedalen best prima klinken toch?

Joost de Ruig
23 december 2015, 19:28
Waren dat buizen amps? Zo ja, dan zouden die met wat pedalen best prima klinken toch?

Ik heb nog nooit een buis in een Novanex zien zitten.....

Dirk_Hendrik
23 december 2015, 20:41
Elke Novanex die ik ben tegengekomen zat in mijn ervaring in de categorie "niet best". Mengtafels van Novanex kan ik me niet herinneren.

deefke666
23 december 2015, 20:50
Ik ben ook begonnen in de jaren 80 met een novanex.
Stond toen in de top 5 van slechtste versterkers ooit voor velen.

Brad
23 december 2015, 22:15
Nou die van mij die ging wel , maar omdat het mijn eerste versterker was had ik toen geen vergelijkingsmateriaal . Weet jij ook wat er met die toko gebeurd is ? In neem aan dat meneer Novanex met pensioen is maar weet je ook of dat bedrijf misschien is voortgezet door een familielid

Joost de Ruig
23 december 2015, 22:48
Novanex bestaat nog gewoon: www.novanex.nl Ze hebben zelfs nog maar liefs 8 gitaarversterkertjes in Hun assortiment.

matto
23 december 2015, 23:32
Heb er ook een gehad dat was een 50 Watt 2x12
transistor combo, herinner me alleen dat ie erg luid was.
Wildcat was ook een merk dat dacht ik bij Novanex vandaan kwam, hoe die in de praktijk waren weet ik niet.

Brad
23 december 2015, 23:34
Ze verdienen een eerlijke kans zou ik zeggen

Frits van Mourik
24 december 2015, 01:33
Er zwerft een grappig verhaal rond over Novanex:

- Novanex zocht een "redelijk bekende gitarist" om ter promotie een endorsement-deal af te sluiten.
Zoon Novanex had wel iemand op het oog: een zekere Adje, die in "gitaarkringen" goed aangeschreven stond.
Hij werd uitgenodigd om 'es wat amps te proberen; voornoemde gitarist draaide alles op 10 en begon gitaargewijs te brullen.
- Komt Pa Novanex witheet aanrennen: wat er hier-en-gunder wel met z'n mooie versterkers werd gedaan!!!
Dąt was de bedoeling niet!!! De gitarist werd bedankt; de deal ging niet door...

Heb het van horen zeggen, hoor!

In m'n werkhok zwerft nog steeds een Novanex Automatic gitaarversterkertje; op een kast onder 't stof
een Novanex 10-1 mengpaneel met bizar gave knoppen:
Paarse in de vorm van een "+" en oranje in de vorm van een driehoek. Ergonomie avant la lettre...

To whom it may concern:
Ik heb nog wat van die knoppen over!

arjanb01
24 december 2015, 06:31
Novanex bestaat nog gewoon: www.novanex.nl Ze hebben zelfs nog maar liefs 8 gitaarversterkertjes in Hun assortiment.

Ze zijn wel erg retro. Ik wed dat als Leendert Haaksma er op zou gaan spelen ze de prijzen met een factor 10 omhoog kunnen gaan gooien. Ze hebben gewoon die oude modellen van vroeger nog. Wie koopt dit nog? Ze bestaan nog dus ze moeten nog verkopen zou je zeggen?

Midwolda
24 december 2015, 10:07
In m'n werkhok zwerft nog steeds een Novanex Automatic gitaarversterkertje; op een kast onder 't stof
een Novanex 10-1 mengpaneel met bizar gave knoppen:
Paarse in de vorm van een "+" en oranje in de vorm van een driehoek. Ergonomie avant la lettre...

To whom it may concern:
Ik heb nog wat van die knoppen over!

Dit werk?

http://assets.catawiki.nl/assets/2015/7/10/1/a/c/1accce62-2720-11e5-8412-fb2c42080da4.jpg

Way too cool...
Ik voel GAS opkomen.
Maar ja ik ben dan ook een retro sucker.

Joost de Ruig
24 december 2015, 10:58
Ze verdienen een eerlijke kans zou ik zeggen

Als je al 35 jaar op de markt bent en je hebt je plekje nog niet veroverd, dan is de kans klein dat dat alsnog gaat gebeuren lijkt mij. Nieuwe gear verdient een kans en herkansing, maar die fase is Novanex al even voorbij. Ken trouwens niet 1 shop, behalve hun eigen webshop.....

Dutch66
24 december 2015, 11:13
Meesterlijk, lees eens het 'over ons' stukje op hun site....

Ze maakten eigenlijk 'kunststof vloertegels' maar toen dat wat minder ging zijn ze gitaarversterkers
gaan maken....., logisch toch.


:seriousf:

Buxtra
24 december 2015, 11:35
Dit werk?

http://assets.catawiki.nl/assets/2015/7/10/1/a/c/1accce62-2720-11e5-8412-fb2c42080da4.jpg

Way too cool...
Ik voel GAS opkomen.
Maar ja ik ben dan ook een retro sucker.

Sinds wanneer heeft een gasfornuis intensity, speed, volume en een tonestack regeling?!

Plant
24 december 2015, 11:38
Ik ben ook begonnen in de jaren 80 met een novanex.
Stond toen in de top 5 van slechtste versterkers ooit voor velen.

Werd dan ook 'Novaniks' genoemd.

Plant
24 december 2015, 11:45
Er zwerft een grappig verhaal rond over Novanex:

- Novanex zocht een "redelijk bekende gitarist" om ter promotie een endorsement-deal af te sluiten.
Zoon Novanex had wel iemand op het oog: een zekere Adje, die in "gitaarkringen" goed aangeschreven stond.
Hij werd uitgenodigd om 'es wat amps te proberen; voornoemde gitarist draaide alles op 10 en begon gitaargewijs te brullen.
- Komt Pa Novanex witheet aanrennen: wat er hier-en-gunder wel met z'n mooie versterkers werd gedaan!!!
Dąt was de bedoeling niet!!!...

Tja, ieder doet er het zijne mee. Leo Fender had vast ook geen Jimi Hendrix-sound in gedachten en Les Paul ook geen Slash-sound.

Midwolda
24 december 2015, 11:56
Sinds wanneer heeft een gasfornuis intensity, speed, volume en een tonestack regeling?!

Hier in Groningen is het vrij normaal dat gas met intensiteit geassocieerd wordt.

Buxtra
24 december 2015, 11:59
Tja, ieder doet er het zijne mee. Leo Fender had vast ook geen Jimi Hendrix-sound in gedachten en Les Paul ook geen Slash-sound.

Adje van den Berg toevallig?

Buxtra
24 december 2015, 11:59
Hier in Groningen is het vrij normaal dat gas met intensiteit geassocieerd wordt.

Tja, daar heeft de rest van NL inmiddels ook van mee mogen genieten onder de bezielende aanvoering van dhr. Kamp.

Plant
24 december 2015, 12:14
Adje van den Berg toevallig?

Die naam was ook de eerste die bij me opkwam. Moet haast wel.

fastfolkert
25 december 2015, 21:50
Novanex....ik heb nog een klein combootje van ze gehad; een P10 of P20, met de knoppen aan de bovenkant. Was rond 1982.
Klonk nergens naar en na een dag ingeruild voor een Marshall Lead 12 (met een maand zakgeld bijbetaling). Die Lead 12 heb ik nog :rockon:

Brad
25 december 2015, 22:01
Ja nu weet ik het weer , die van mij was de Novanex automatic van 10 watt . Ik heb er toch nog een tijd op gespeeld hoor . Zelfs in een band met een microfoon ervoor door versterkt via de PA

postbus31
25 december 2015, 22:33
Hier was het een automatic 15R......... Eerste amp, veel gebruikt. Zelfs nog tijdje stereo gebruikt met mijn tweede amp, een Sessionette 75 (via Boss chorus)

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

Erik de Perik
25 december 2015, 23:56
Ben bij ze op bezoek geweest toen ze nog in Wijchen op het industrieterrein zaten. Toen gingen ze zich vooral op PA richten, geloof ik dat ze mij vertelden. Hoop grote kasten toen. Maar verder prima spul hoor, redelijk bulletproof.... ken lui die nog steeds werkende sets hebben!

Frits van Mourik
26 december 2015, 00:40
Ooit stond er in de "Music Maker" (meen ik) een artikeltje over de Nederlandse band "Novane".
De auteur van dat artikel vroeg zich af, hoe de band toch zo fraai al hun amps van het bandlogo hadden voorzien...
En: -je voelt de bui al hangen- , de band speelde op Novanex gear, waarvan ze de "X" van het logo hadden afgeplakt.
:seriousf: :seriousf: :seriousf:

Dirk_Hendrik
26 december 2015, 10:19
Novanex bestaat nog gewoon: www.novanex.nl Ze hebben zelfs nog maar liefs 8 gitaarversterkertjes in Hun assortiment.
Lijkt er mer op dat ze een eventueel 2ehands exemplaar reviseren en verkopen. Daarom is alles ook out of stock. Nog los van de enorme hoeveelheid poehabla over de fantastische geschiedenis van dit historisch merk...

showband
27 december 2015, 13:21
novanex was een merk wat met Philips speakers en transistor amps aan de slag ging. En HET merk werd voor kermissen. Waar je tot op de dag van vandaag nog prima werkende kasten tegenkomt.

Ze hadden 3x15inch gitaarkasten met top die er ubercool uitzagen waar ik nog steeds hoop er eentje van te scoren voor weinig.

Erg goed klonk het niet maar het was goedkoop en bleef heel in een tijd dat andere goedkope troep vaak Italiaans was en NIET heel bleef...

in de laatste jaren waren de kleinere amps behoorlijk populair als jazz amp in frankrijk waar ze geen last hebben van de "als het nederlands is kan het niets zijn" snobisme van hier.

de pa kant is volgens mij onder een andere naam geprobeerd door te starten. het bedrijf zelf bestaat nog maar produceert geen audio. Maar als familiebedrijf levert het tot op de dag van vandaag WEL service aan novanex producten! (laat DAT even tot je doordringen aub)

degelijk, goedkoop en niet cool. novanex hoort wat mij betreft bij het rijtje philicorda orgels, westend drums, london city amps en motional feedback speakers die nu versmaad worden maar waarmee prima muziek te maken valt.

Joost de Ruig
27 december 2015, 13:31
in de laatste jaren waren de kleinere amps behoorlijk populair als jazz amp in frankrijk waar ze geen last hebben van de "als het nederlands is kan het niets zijn" snobisme van hier.

Me dunkt dat uit NL de afgelopen 20 jaar kwaliteits gitaren en versterkers komen. Die kunnen mee met de beste ter wereld.

tmms
27 december 2015, 13:41
.......degelijk, goedkoop en niet cool. novanex hoort wat mij betreft bij het rijtje philicorda orgels, westend drums, london city amps en motional feedback speakers die nu versmaad worden maar waarmee prima muziek te maken valt.
Ho, ho, ho:D, LC's waren prima goedkope Marshall kopieen. De Marshalls waren goed, maar niet te betalen voor de gemiddelde muzikant. Novanex ging kennelijk met torren aan de gang, nooit doen natuurlijk:).

nico verduin
27 december 2015, 20:05
Ho, ho, ho:D, LC's waren prima goedkope Marshall kopieen. Als ze niet eerder uitgefikt waren door sluiting in de buisvoeten door verkoling.... trafo's die nog wel eens uitfikten....

RB74
28 december 2015, 17:07
Een paar jaar geleden trof ik - nota bene bij de plaatselijke automaterialenhandel - een torentje Novanex-spullen. Het was een transistor-amp, een reverb-apparaat en een actieve monitor. De hele zooi voor een paar tientjes meegenomen.

De amp bleek eenmaal thuis niet veel te zijn (op de site van Novanex staat eenzelfde, de U30 met van die gekleurde knoppen) en het reverb-geval was kapot. Die gingen op Marktplaats. Een oud-medewerker van Novanex heeft deze spullen van me overgenomen, eveneens voor een paar tientjes.

De monitor mocht blijven. Die doet prima dienst voor het uitversterken van bv een digitale piano.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
28 december 2015, 17:11
Als ze niet eerder uitgefikt waren door sluiting in de buisvoeten door verkoling.... trafo's die nog wel eens uitfikten....

Zijn Lc amps echt zo beroerd ?
Waren toch poor mans plexis die in de jaren 70 goed aangeschreven stonden? En klonken toch prima? Voor een prikkie te krijgen tweedehands.

D3nnis
28 december 2015, 17:22
Staat me bij dat die oude Londen city's vooral clean erg goed waren. Maar geen idee voor hoe lang..

showband
28 december 2015, 17:27
kijk DIT zoek ik in losse head en box versie voor een paar tientjes... :)
maat van me had zo een set en het lijk mij de ultimate jeckll&hyde verpakking voor een podiumset

http://img.xooimage.com/files79/9/9/8/photo-1--340a84c.jpg

arjanb01
28 december 2015, 17:40
Staat me bij dat die oude Londen city's vooral clean erg goed waren. Maar geen idee voor hoe lang..

Dit klinkt toch wel lekker, vooral laatste fase van het filmpje met tube screamer:

http://youtu.be/5QqbL40zGG0

tmms
28 december 2015, 17:41
Zijn Lc amps echt zo beroerd ?
Waren toch poor mans plexis die in de jaren 70 goed aangeschreven stonden? En klonken toch prima? Voor een prikkie te krijgen tweedehands.

De oude (DEA100) scheen goed te klinken, maar idd kwetsbare uitgangstrafo. De DEA130 (ook 100W) had dat minder dacht ik. Iig werd het aanbevolen om de schermroosterweerstanden te verhogen naar Marshall specs.