PDA

View Full Version : Instellingen versterker



sparrow
23 december 2015, 16:57
Hallo,
Ik krijg mijn versterker niet echt lekker klinken. Kan iemand me een beetje een richtlijn geven hoe ik de bass, mid en trebble het beste kan instellen. Ik speel meestal folk, blues en soms jazz.
Verder merk ik weinig verschil in effect tussen master en volume. Wat is het verschil?
De versterker staat nu ingesteld (op een schaal van 1 tot 10) op bass 4, mid 6 en trebble 10. Ik hou van een beetje subtiel hoog.
Gain staat op 2,5 omdat ik het anders te hakkerig vind klinken.
Heeft iemand adviezen of een site waar ik hier iets over kan vinden?
B.v.d.
Eric

jutter
23 december 2015, 17:04
Wat voor versterker heb je? Welke gitaar heb je?

Joost de Ruig
23 december 2015, 17:09
Treble op 10 omdat je van subtiel hoog houdt?

Ik zou beginnen met alles behalve volume(s) en reverb op 12 uur te zetten en dan stapje voor stapje op zoek gaan naar je geluid. Één knop tegelijk!

sparrow
23 december 2015, 17:17
Jutter.
ik heb een kleine versterker, een Marshall MG15CFW en een Epiphone Les Paul, een Aria Pro II (hollow) en een Telecaster. Dat is hier ruim voldoende.
en Joost,
Ik gebruik (fingerpicking) vaak hoge tonen en ik wil graag verschil horen tussen bijv. een D en een D4 en ik vind zo'n "pling-geluidje altijd wel prettig klinken. Kwestie van smaak denk ik.

Joost de Ruig
23 december 2015, 17:30
Met drie zulke verschillende gitaren zal je toch echt per gitaar je eigen geluid moeten zoeken. Hierboven gaf ik al een eerste tip. Verder kun je wat variëren met de plaats van je versterker ten opzichte van je eigen positie. Zo zijn er gitaristen die hun instelling zoeken door hun versterker een meter van de muur te plaatsen met de speaker richting de muur en dan zelf er een paar meter achter gaan zitten, zodat je naar het weerkaatste geluid luistert. Wat ook scheelt zijn die versterkerstands met een schuine hoek. De versterker staat dan ten eerste niet op de grond en ten tweede wat omhoog gericht. Tenslotte, zet je reverb eerst op nul voordat je het gewenste balans hoog/laag hebt en stel daarna pas je reverb in.

FruscianteFan
23 december 2015, 17:42
Als je bij zo'n Marshall de treble voluit zet, vind ik het niet gek dat je er geen lekker geluid uit krijgt.

telerocker
23 december 2015, 18:58
Ook niet echt de amp voor folk en fingerpicking.

sparrow
23 december 2015, 20:15
Ok telerocker, ik moet het er nu eenmaal mee doen. Hiervoor had ik een 50 w Marshall buizenversterker. Ja, dat klonk beter, maar is voor dit kamertje een beetje te veel. (wel jammer dat ik hem heb weggedaan)
En FruscianteFan, ik vond dat je bepaalde accenten op de eerste snaar niet echt hoorde. Ik heb de dunne 009 al vervangen door een 010 (persoonlijke smaak, voordat iemand zegt dat dat te dun is). Maar ik ga eens wat proberen met minder trebble.
Grtz

sparrow
23 december 2015, 20:21
Ik heb het nu geprobeerd en het valt allemaal best mee (eigenlijk klink het wel goed). Ik denk dat ik me teveel gefocust had op dat veel hoog en dat ik dat eigenlijk niet meer aangepast heb of heb willen passen. Ik begin gewoon een keer helemaal opnieuw. Nog suggesties in welke standen ik het beste kan beginnen?
Grtz

the sure thing
23 december 2015, 20:49
Zoals eerder gezegd: alles halverwege / op 12 uur / op standje 5.

Behalve volume en gain dan 😀

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rhythm Machine
23 december 2015, 22:07
Zo doe ik het:

stap 1: bass, mids en treble op 12u, reverb (en andere effecten uit), volume naar keuze maar clean en niet te zacht
stap 2: open E akkoord strummen gedurende stappen 3 tot 5
stap 3: bass naar 0 draaien en geleidelijk omhoog draaien tot het lekker aanvoelt (doe je ogen dicht, dan luister je beter)
stap 4: idem voor de treble
stap 5: idem voor de mids
stap 6: nu heb je de sweet spots ingesteld en kan je naar behoefte iets meer of minder van elk in- of uitdraaien. Als je goed hebt geluisterd zal je niet ver van de sweet spots afwijken

sparrow
24 december 2015, 19:15
Bedankt allemaal, ik ben gewoon opnieuw begonnen op The sure thing-way en het klinkt inderdaad al wat lekkerder. Misschien dat die iets dikkere 010 toch net iets meer boost geeft aan de hoge e-snaar, maar de trebble heb ik, denk ik, niet meer gewijzigd hierna. Hierna de tips van Rhythm Machine geprobeerd.
In elk geval ben ik nu een eind op weg geholpen.
Grtz

no 1 hops
25 december 2015, 09:54
waar je naar mijn idee mee zou moeten beginnen is eerst kijken of je de pickup hoogte t.o.v de snaar van je gitaar juist hebt.
daar is veel te halen m.b.t. balans van de snaren/tone/volume.
kijk ook naar welk type gitaarkabel je hebt, goedkope kunnen je aardig wat hoogverlies opleveren

RB74
25 december 2015, 10:48
Wat betreft kabels: gitaarkabels van Spectraflex zijn een aanrader.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

FruscianteFan
25 december 2015, 11:48
Wat betreft kabels: gitaarkabels van Spectraflex zijn een aanrader.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

TS heeft een Marshall MG 15...

D3nnis
25 december 2015, 12:43
Wat betreft kabels: gitaarkabels van Spectraflex zijn een aanrader.


Wat robuustheid en stilheid betreft wel.
Wat geluid betreft heb ik echt liever mijn Monster kabels, ook al vind heel internet dit niet (meer) zo'n beste kabels :)

Maar het kan vele malen slechter dan de Spectraflex kabels. Heb ooit eens een Spectraflex lookalike kabel van dimarzio gekocht. Wat een rotzooi....

arjanb01
25 december 2015, 12:47
Gitaarkabels???
Ik speel nu een jaartje met een goeie draadloze set, de line 6 g55, ik wil NEVER meer kabels.

D3nnis
25 december 2015, 12:51
Goede keuze, heb 1,5 jaar een G50 gehad en nu een dikke 3 jaar een G90 en ik vind deze draadloze dingen echt heel goed (op het standaard frotkabeltje na, maar dat is makkelijk te vervangen)

arjanb01
25 december 2015, 13:01
Waar kan ik die kabeltjes voor de g55 krijgen? Ook los via Bax?

FruscianteFan
25 december 2015, 13:02
Jongens, doe eens rustig man!

TS heeft een paar leuke gitaren en een oefenampje die je voor minder dan 100 euro krijgt. Is het dan echt nodig om hem gitaarkabels van 50 euro of draadloze systemen van 369 euro aan te praten?

tmms
25 december 2015, 13:12
Interessant doch, net aan het orienteren op een buffer met schakelbare loop, behalve de line-selector van boss kan ik niks vinden. Is de uitgangsbuffer van de ontvanger een beetje kwaliteit? Dan zou kunnen worden volstaan met een true-bypass loop.
On topic, MG15 is een budgettorrenbakje met een overtuigende Marshallsound. Heb de MG30 gehad, had de contour altijd bijna voluit naar de mid kant, dus het tegenovergestelde van de scooped metalsound die je ook kan realiseren met de contour. Verder matig treble. En een deugdelijke kast.

D3nnis
25 december 2015, 13:49
Waar kan ik die kabeltjes voor de g55 krijgen? Ook los via Bax?
Ik heb dat kabeltje via ebay gekocht.

sparrow
27 december 2015, 10:08
Precies FruscianteFan, de vraag ging eigenlijk over een versterker.
Grtz

jahallozeg
29 december 2015, 13:24
Meeste tone-potmeters hebben een stand waarbij je net een verschil hoort. Ik zet alles op nul draai aan de basspot en stop zodra ik verschil hoor, hetzelfde met high en mid. Vandaar uit probeer ik de toon te krijgen die ik wil horen. Je begint dan met de stand waar het verschil te horen is , scheelt tijd.