PDA

View Full Version : Epiphone Valve Junior van oude troep...



arjans
23 december 2015, 15:00
Ooit heb ik hier een aantal vragen gepost over een versterkertje dat ik aan het bouwen was. Ik heb het ding nooit afgebouwd wegens andere bezigheden (kind gekregen, bedrijfje begonnen) maar nu kriebelt het weer.

De plannen zijn een klein beetje gewijzigd, ik ben het volgende aan het bouwen: een Epiphone Valve jr. met één 12AX7 en een EL84, geen toonregeling, alleen een volumepot. Ik wil het zo simpel mogelijk houden en eerst proberen te begrijpen wat er in de schakeling gebeurt voor ik het ingewikkelder ga maken. Het schema:

http://myalbum.com/album/qKBqW9OaQQC8

Ik gebruik de voeding van een oude Philips B4x23a.

Ik heb een en ander op een chassis geknutseld en gesoldeerd, opgestart en nu heb ik brom. Dat was misschien te verwachten maar ik vind het lastig om uit te vogelen wat er precies mis is. Ik meet de volgende voedingsspanningen:
Op de 12AX7 op pin 1 en 6: 185V
Op de EL84 op pin 7: 265V
Op de EL84 op pin 9: 290V

Niets bijzonders lijkt me maar nu komt het: als ik met mijn multimeter pin 7 van de EL84 aanraak is de brom verdwenen. Ook bij het verdraaien van de volumepot verandert de brom, ergens in het midden van het bereik is de brom (bijna) verdwenen.

Mijn vraag: Wat gebeurt er als ik mijn multimeter aansluit? Zit er een condensator in die de brom weg laat lekken of zoiets?
Is het een kwestie van een extra elco bijplaatsen tussen pin 7 en aarde om de brom te elimineren? (En zo ja, hoe bepaal ik de waarde?)

En eigenlijk de belangrijkste vraag: hoe kan ik voor mij zelf zichtbaar maken (meten) wat er gebeurt, waar de brom vandaan komt? (Vrij naar Cruijff: ik snap dit soort dingen pas als ik ze zie.)
Als ik kan meten waar de brom ontstaat en wat ermee gebeurt als ik aan de volumepot draai kan ik dat probleempje misschien zelf oplossen.

Dank alvast voor het meedenken!

tmms
23 december 2015, 15:48
Brom is balen:D. Bij mij lag het vooral aan brieke bouwkwaliteit. Maar leuk, heb op basis van eenzelfde radio een AC4/Valve junior. Kun je later toevoegen, schakelbare passieve toonregeling uit de Vox.

nico verduin
24 december 2015, 07:37
Er kan altijd wel wat brom zijn in de schakeling. Beetje inherent aan een SE trap. Als er nog een rimpel is op de voeding (te meten met een AC meting op de voedingslijn) dan ga je die merken door de luidspreker. Een scope is eigenlijk het gebruikte middel om brom zichtbaar te maken.
Verder is het de vraag of dit 50 Hz of 100 Hz is. maak eens een mp3 met de brom. Dan kunnen wij het wel horen.

cluseau
24 december 2015, 08:37
Waarschijnlijk heb je twee oorzaken van brom. Een wordt in de versterkertrap zelf opgewekt en de ander komt binnen aan de ingang. Zijn deze twee in tegenfase dan heffen ze elkaar op bij een bepaalde potmeterstand. Deze denkfout komt veel voor hoor ;).

arjans
28 december 2015, 08:51
Joepie! Mijn kerstcadeau dit jaar: een scoop! Met dank aan Nico ('Kijk schat, zelfs Nico Verduin vindt dat ik een scoop moet')

Direct de voeding bekeken en ik ben een stuk wijzer geworden. Ik had de voeding voor de voorversterker op een verkeerde plek uit het voedingcircuit gehaald. Daar zit je dan anderhalf jaar naar te kijken, grrrrr!

Clouseau had gelijk: ik heb nu alleen nog een (kleine) brom die oploopt als ik de potmeter opdraai maar dat gaat wel lukken.

Volgende stappen:
- Alles opnieuw solderen, het is een beetje een puinhoop geworden.
- Buizen biassen.
- Nadenken over de power attenuator uit de Vox AC4. Ik bouw alles in een klein radiootje met een klein speakertje. Ik heb een line out gemaakt waar ik een externe speaker aan hang maar het zou mooi zijn als ik ook een mogelijkheid heb om alleen de speaker van de radio te gebruiken. Dan kan ik het ding ook in de woonkamer gebruiken.
- Daarna wordt het echt leuk: het beste geluid van de versterker zoeken.

Dank zover, u hoort van mij!

nico verduin
28 december 2015, 09:12
Joepie! Mijn kerstcadeau dit jaar: een scoop! Met dank aan Nico ('Kijk schat, zelfs Nico Verduin vindt dat ik een scoop moet')


Goed thuis verkocht :)

Dutch66
28 december 2015, 13:29
Ik denk dat het tijd word voor een paar plaatjes?

Midwolda
28 december 2015, 21:31
Arjans, bedankt voor het idee... wunderbar! :crazyhappy:
Ik loop al een tijdje te knooien met een kleine buizenamp in een even klein kastje waar dus alleen maar een kleine (6") speaker in past. Maar boven op zolder staat nog een jaren vijftig Philips lampenradio, die doet het allang niet meer, maar de kast is nog in prima staat. Dik bruin bakeliet met oma's tafelkleed als speakerdoek... er mist één knop maar dat roggel ik wel.
Of misschien bouw ik die kleine buizenamp wel gewoon af zoals eerst bedoeld was en bouw ik een Princeton Reverb of zo in die radiokast, met een externe speaker aansluiting erbij... way too cool. :cooler:
Nogmaals dank voor het idee! :ok:

edit: foto gevonden:
http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/bx400a_32313.jpg

En dan nu weer on-topic...

arjans
3 januari 2016, 14:13
@ Midwolda: Helaas: ik mag geen bijlagen toevoegen aan mijn berichten dus foto's plaatsen wordt een hoop gedoe. (Hoe kan ik dit veranderen??)

Ik heb wel een vraag: Ik ben de lay-out van de versterker aan het veranderen en ik heb o.a. het volgende bedacht. Ik wil de anode weerstanden van de voorversterkerbuis bij de voedingselco's plaatsen. Dit komt qua ruimte veel beter uit maar is het wel verstandig? Het betekent dat het signaal uit de anodes van de 12AX7 door een draadje heen en weer naar de voeding moet. Is het beter om deze 'signaalvoerende' draden zo kort mogelijk te houden of komt dat niet zo precies? (Een foto zou nu veel verduidelijken, :( )

cluseau
3 januari 2016, 14:31
Het betekent dat het signaal uit de anodes van de 12AX7 door een draadje heen en weer naar de voeding moet. Is het beter om deze 'signaalvoerende' draden zo kort mogelijk te houden of komt dat niet zo precies? (Een foto zou nu veel verduidelijken, :( )

Je snapt hem helemaal. De voedingszijde van de anodeweerstand is voor wisselspanning en dus ook stoorsignalen helemaal gesloten. De anodekant is gevoelig voor storing en zal indien lang bedraad zeker rotzooi oppikken. Zoals je zelf dus al door had de bedrading aan anodezijde echt zo kort mogelijk.


Wil je foto's laten zien zul je die net als je schema's ergens moeten dumpen en de URL linken in je bericht.

arjans
4 januari 2016, 14:43
Een paar foto's voor de liefhebbers:

De kast (Philips BX20U, hiervan gebruik ik de kast met knoppen, speaker en de potmeter)
http://myalbum.com/photo/95F3Ii6bdjYV/360.jpg

De achterkant van de kast.
Vlnr: ECC83, outputtrafo, EL84, EZ80, Voedingstrafo
Onder de ECC83 zitten twee inputjacks, onder de gelijkrichter een line-out voor een externe speaker
http://myalbum.com/photo/xciO0sI52j66/360.jpg

Het chassis:
http://myalbum.com/photo/sAqYtWqdRXZF/360.jpg

en de onderkant van het chassis:
http://myalbum.com/photo/1cTPRC15ACqS/360.jpg
Rechts (onder de voedingstrafo) zitten de elco's van de voeding en de volumepot met aan/uit schakelaar, helemaal links de componenten voor de voorversterker.

Ik ben druk bezig met uitdenken van de layout, commentaar/tips zijn welkom!

tmms
4 januari 2016, 17:58
Netjes heur:ok:. Weet niet of het verstandig is de volumepot bij de voedingselco's te monteren en de routing komt nauwkeurig:hide:. Kortom, mijne bromt nog:D. Mooi dat je die staande bordjes weer gebruikt, waar heb je de versterker geaard? Plaats zijn de meningen over verdeeld.