PDA

View Full Version : shielding, is het noodzakelijk of optioneel



deefke666
23 december 2015, 10:48
Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een telecaster assemblage projectje,
nothing fancy, mighty mite neck, goldo body en voor de rest voornamelijk fender en ABS onderdelen.
T gaat eigenlijk best goed allemaal, mede dankzij de bijzonder hulpvolle topics hier goed te lezen.
Moeilijk is het eigenlijk niet maar leuk des te meer.

Hetgene waar ik een beetje over aant puzzelen ben is of ik de pickup en electronica holtes in de gitaar al dan niet moet shielden, en wat daarvoor het beste zou zijn, conductive paint of koperfolie.

Dus mijn vragen zijn concreet :
- is het essentieel om te shielden, of is het iets dat alleen maar nodig is wanneer er zich een probleem voordoet met bijgeluiden?
- wat is het beste om te shielden? paint of folie?

alvast dank

barno
23 december 2015, 13:59
optioneel imo

zonder geeft bij scoils wat extra hum, ik hoor het vaak niet eens. Als je stille, open muziek speelt is het mss het overwegen waard. Alleen ervaring met alu tape, does the trick

Kakihara
23 december 2015, 14:03
Dat hangt af aan wie je het vraagt :) My 2 cents:
In principe is het niet essentieel om te shielden, mits alles goed geaard is.
Waar shielding vooral bij helpt, is het tegen gaan van ruis.
Bij shielding zou ik zelf de voorkeur geven aan folie. Geen idee waarom, maar het lijkt me het meest efficiënt.

Joost de Ruig
23 december 2015, 14:32
I.m.o. is het optioneel. Verf kan prima werken, hoewel koperfolie denk ik algemeen als beter wordt ervaren. Zelf smeer ik altijd een likkie verf in de cavaties, schroef er een draadje in en dat wordt op een pot gesoldeerd. Wat echter veel belangrijker is: gebruik een geaard stopcontact. Dat wordt nogal eens vergeten en zeker bij buizenversterkers is dat onverstandig.

Feter
23 december 2015, 14:48
+1 voor het geaarde stopcontact, dat is echt een wereld van verschil.

Wat shielding betreft, niet noodzakelijk maar soms wel prettig.
Je kunt denk ik makkelijk bouwen zonder shielding en dan als de ruis te storend is (tijdens het spelen) als nog de cavities shielden.

deefke666
23 december 2015, 15:08
Alvast bedankt voor de info iedereen.

Het shielden zelf is geen enkel probleem hoor, ik vroeg me alleen af of het eigenlijk een must is of niet.
Of is het zoiets van baat het niet dan schaad het niet?
Of zijn er ook nadelen aan verbonden, ik had namelijk van een paar leden gelezen dat het shielden hun geluid ten nadele had beinvloed.

En wat zou dan het beste werken?
Die conductive paint lijkt me lekker makkelijk (maar is volgens mij niet makkelijk te verkrijgen, enige wat ik vond was stewmac en die is niet goedkoop), maar werkt het wel echt zo goed als koperfolie.


Een geaard stopcontact gebruiken is gewoon gezond verstand

oigun
23 december 2015, 15:57
Pickup cavities shielden hoeft niet, de brugplaat en de baseplate van het brugelement zorgt al voor voldoende afscherming Bij het halselement zit er een kapje over wat geaard is. Twist de draadjes van je pickups en output en je bent al een heel eind. Het potgat zou je kunnen afschermen met wat kopertape, let op dat er geen draadjes tegen de shielding aankomen want dan word het wel heel stil...

Feter
23 december 2015, 16:35
En voor goedkoop kopertape -> Aliexpress

Frits van Mourik
23 december 2015, 17:31
En voor goedkoop kopertape -> Aliexpress

Of gewoon bij de bouwmarkt, waar het "anti-slakkentape" heet.

deefke666
23 december 2015, 19:07
Pickup cavities shielden hoeft niet, de brugplaat en de baseplate van het brugelement zorgt al voor voldoende afscherming Bij het halselement zit er een kapje over wat geaard is. Twist de draadjes van je pickups en output en je bent al een heel eind. Het potgat zou je kunnen afschermen met wat kopertape, let op dat er geen draadjes tegen de shielding aankomen want dan word het wel heel stil...

Hoi Oigun,

Dank voor de info,

Dus als ik het goed begrijp hoeven de pickup holtes van een tele niet afgeschermd te worden, maar dan bv van een strat wel?

Dat je de draadjes van de pickups best kan twisten dat wist ik dus niet, alweer iets bijgeleerd :)

Mag ik er van uitgaan dat het shielden het geluid niet aantasten gaat?

Ik denk dat ik dan gewoon voor de zekerheid wat koperfolie ga bestellen en het gat voor de potmeters preventief afschermen.
Op YouTube heb ik wat clips gezien van iemand die er daarna nog eens over ging met papiertape op strategische plaatsen waar eventueel de draden de kopertape zouden kunnen raken. Zou dat echt iets helpen?

Gearjunkie
23 december 2015, 20:47
Een jaar of 15 geleden heb ik me laten verleiden tot het compleet laten shielden van een Strat. Geleidende verf in alle holtes, de elementen compleet gefaraday'ed...
Inderdaad 0 brom.
Maarrr, gebruik nu al ruim 2 jaar een andere Strat in verschillende oefenhokken en podia, ook 0 problemen.
Voor mij hoeft dat shielden niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

deefke666
23 december 2015, 20:54
schaden zal het dus zeker niet doen.
Er zit toch nog niets van elektronica in dus denk ik dat ik eerste gewoon wat ga afschermen.

no 1 hops
25 december 2015, 09:43
misschien heb je hier iets aan.

zelfklevende alu tape is vele malen beter dan koper tape als het om afscherming gaat. gezien het aantal adapters, transformators, dimmers en al die andere zaken die ons omringen en voorzien van (onhoorbare) electronische storm signalen die de gitaar eventueel kan opvangen.
niet mijn bedenksel, maar van een innovatieve pickup ontwerper zelf, Bill lawrence.
http://billlawrence.com/Pages/All_About_Tone.htm/TeleLovers.htm

de invloed op de sound van alu als brugplaat is er zeker, en het zal mij niet verbazen dat het het magnetisch veld onder en rond de pickup ook aantast als je het onder een slagplaat van een strat plakt (of wat sommigen doen onder de pickup zelf).
of het hoorbaar is, ik weet het niet maar mijn gitaren klinken verder zonder problemen.en al de moeite die je doet kan al weer om zeep geholpen worden door gebruik van een slechte gitaarkabel.

voor de zekerheid kun je gewoon kunstof tape gebruiken daar waar er mogelijk contact is met de bedrading.
dus wat onder de aansluitpunten bij de potmeter plakken, steekt een draadje net iets te ver uit of een te dikke druppel soldeertin dan ben je niet direct je geluid kwijt.
houd wel rekening met de 5 standen switch, 1 keer gehad dat het metaal gedeelte van de handel toch net de rand van de sleuf aanraakte door de slagplaat en daar net de tape aanraakte.
potmeters mogen contact maken met de tape op de slagplaat, behuizing ligt toch al aan de aarde/massa

deefke666
8 januari 2016, 14:23
Ik heb die pick-ups aangesloten en eens een testje gedaan en het lijkt erop dat er niet noodzakelijk geshield moet worden.
Clean is er niets van ruis of brom te horen, bij een lichte crunch en medium drive ook niet de moeite, enkel met een behoorlijke hoeveelheid drive is er wat ruis te horen wat volgens mij heel normaal is.
Misschien als ik ooit aan conducting paint geraak dat ik de holtes nog wel even ga doen maar t gaat best zo.

T zijn niet direct high output pick-ups dus all's well that ends well.
Nog wat kleinigheidjes afwerken en klaar is tele :)

Dus iedereen erg bedankt voor het advies en op naar de volgende.