PDA

View Full Version : Regels voor het spelen van covers



Ika
23 december 2015, 08:40
Dag iedereen,

Wij hebben dus een bandje samengesteld (in België) en de bedoeling is van zo gauw mogelijk de agenda te vullen met optredens. (kleine lokaties rond de kerk)
Wij spelen enkel covers (Sex Pistols, Ramones, Thermals enz), en nu is mijn vraag:
mag dat zomaar?
Problemen omtrent de wetgeving zijn ongewenst.(ik ga ervanuit dat die eender is in België en Nederland)
Wat moeten we doen om deze te vermijden? Welke 'voorzorgen/preakties' ondernemen de coverbands hier op dit forum?

Bedankt voor alle info die men mij kan geven.

Kim Wilson
23 december 2015, 08:49
Volgens mij zorgt de zaaleigenaar voor de afdracht van Buma/Stemra, dus hoef jij je daar als coverartiest niet druk over te maken. Als je niet in een zaal of café staat, of een ander iets waar de Buma niet betaald wordt, zul je dat zelf moeten regelen.

deefke666
23 december 2015, 08:50
Hoe het juist allemaal in elkaar zit weet ik ook niet,
Maar volgens mij moet de organisator een aanvraag indienen bij SABAM (in Belgie dan) voor het betreffende optreden.
Want ik krijg regelmatig een formulier aan waarop ik de playlist moet doorgeven in verband met de auteurs rechten.

Maar als je echt exact wil weten hoe de "juiste" gang van zaken is, zou ik eens contact opnemen met SABAM zelf en daar vragen hoe het allemaal zit.

Harald
23 december 2015, 09:24
België weet ik niet... maar als iemand die het ontstaan van punk nog meemaakte...


Problemen omtrent de wetgeving zijn ongewenst.

Wat is er met punk gebeurd???

Nevermind, veel plezier met spelen. En ik zou me er niet zo heel druk om maken, totdat je zelf een festival oid. gaat organiseren.

D3nnis
23 december 2015, 12:33
Wij spelen zelf covers in het hobby circuit, dus zeg 1x per maand eens ergens spelen, variërend tussen kroeg en tentfeest, en in de afgelopen 10 jaar nog niet 1x ook maar een vraag gehad over auteursrechtendingesen. Weet niet hoe het qua wetgeving en naleving zit in België versus Nederland, maar ik zou zeggen speuluhh.

Heb ook ooit gehoord (maar heb het nooit uitgezocht) dat je wel mag spelen, maar dat de spelregels wat veranderen als je het opneemt.

Ika
23 december 2015, 20:26
ok, welbedankt jongens voor de antwoorden. :)

Heb ondertussen heel wat opzoekwerk gedaan, en covers live spelen mag.
Met die Kleine Onkosten Vergoeding betaal je nog niet eens belastingen op hetgeen je verdiend. (is wel gelimiteerd)
Inderdaad als je covers opneemt, dan moet je auteursrechten aan SABAM betalen.

dus.. speluh is idd de boodschap.

bedankt!

Baker
26 december 2015, 14:52
nou.... zo simpel als "speluh...." is het niet. De zaal / kroeg waar je speelt moet wel degelijk afdragen aan de Buma. Ik zou dat in ieder geval even checken als je ergens speelt. En misschien heeft D3nnis nog nooit een naheffing van de Buma gehad, maar ik wel. En dat is niet fijn.

Brad
26 december 2015, 15:00
Hoe zijn ze daar in hemelsnaam achter gekomen ? Dat valt toch niet te controleren zou je zeggen ?

En waar je ook komt negen van de tien bands speelt wel covers

Joost de Ruig
26 december 2015, 15:04
Wij spelen zelf covers in het hobby circuit, dus zeg 1x per maand eens ergens spelen, variërend tussen kroeg en tentfeest, en in de afgelopen 10 jaar nog niet 1x ook maar een vraag gehad over auteursrechtendingesen.

Ik heb dezelfde ervaringen de afgelopen 30 jaar. Ook incidenteel beroepszangers begeleid en nog nooit 1 vraag of opmerking hierover gehad.

D3nnis
26 december 2015, 16:03
nou.... zo simpel als "speluh...." is het niet. De zaal / kroeg waar je speelt moet wel degelijk afdragen aan de Buma. Ik zou dat in ieder geval even checken als je ergens speelt. En misschien heeft D3nnis nog nooit een naheffing van de Buma gehad, maar ik wel. En dat is niet fijn.

Als degene die het organiseert de buma ervoor moet betalen, hoe kun jij dan een naheffing krijgen (en niet diegene die het had moeten betalen)?

Erik de Perik
26 december 2015, 16:39
Ik zou dat in België, waar jullie op willen treden, gaan informeren. Hier bijvoorbeeld: http://www.sabam.be

Dit heb ik gevonden via internet trouwens.

showband
27 december 2015, 13:07
de organisator/zaalhouder moet afdragen.

Jij moet de zaalhouder in de gelegenheid stellen om dat te doen.
Achterop je overeenkomstje je setlijst meeprinten dekt dat af.

Pepe
27 december 2015, 13:24
Ja, wat showband zegt, de verantwoordelijkheid ligt bij de organisator.
Dingen als "gwoon speule" of "nooit ergens last van gehad" zijn niet zo relevant.

paulusdeBKB
28 december 2015, 07:36
En dus in je contract een bepaling opnemen in de trant van:

Uitbater verklaart zorg te dragen voor correcte en tijdelijke afdracht van auteursrechten en naburige rechten, en vrijwaart artiest van elke aansprakelijkheid hierin. Artiest zal op eerste verzoek onverwijld een lijst van de gespeelde liedjes overhandigen aan uitbater.

In een modelcontract kom je dergelijke bepalingen wel tegen vermoed ik.

NLF
28 december 2015, 12:57
Als je covers van de Sex Pistols gaat spelen zou ik me sowieso niet iets van regels aantrekken :-)

Erik de Perik
28 december 2015, 14:38
Als je covers van de Sex Pistols gaat spelen zou ik me sowieso niet iets van regels aantrekken :-)

Haha, heb je helemaal gelijk in! :rockon:

NLF
28 december 2015, 22:14
mag dat zomaar?



7.18 en 9.13


https://www.youtube.com/watch?v=OizMUMXOSJU

Tunes
29 december 2015, 08:20
Contract ??????????????????



Waar spelen jullie in godsnaam.

Baker
31 december 2015, 00:13
@D3nnis Ik was de organisator van een kleinschalig open podium, waar ik zelf ook speelde met mijn band. Ik kreeg nadien een naheffing. Ik vermoed dat bij Buma een overijverige medewerkers iets in de krant heeft gelezen. Het was ook geen megabedrag wat ik moest betalen, ik meen iets van 100 euro ofzo.

Erik de Perik
31 december 2015, 00:26
@D3nnis Ik was de organisator van een kleinschalig open podium, waar ik zelf ook speelde met mijn band. Ik kreeg nadien een naheffing. Ik vermoed dat bij Buma een overijverige medewerkers iets in de krant heeft gelezen. Het was ook geen megabedrag wat ik moest betalen, ik meen iets van 100 euro ofzo.

Een naheffing vooraf, dat zou pas vreemd zijn ;)

Ik ga slapen...!