PDA

View Full Version : Valveking 212 combo vs valveking top met cabinet



mvdelden
22 december 2015, 20:38
Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb thuis een combo valveking 212 staan. Wat is het verschil ten opzichte van de top.
Mijn Roland jc120 die ik ook thuis heb staan kan ik hiermee ruilen.
Mijn bedoeling is om doom metal te spelen zoals ouwe anathema, type o negative etc.

Grt

Joost de Ruig
22 december 2015, 20:43
Euhh, wat voor cabinet?

pasqual
22 december 2015, 20:54
De versterkers zijn beide identiek maar het cabinet wat je onder de top gaat gebruiken zal verschil maken.

mvdelden
22 december 2015, 21:19
Volgende reactie krijg ik terug:Het gaat om de eerste versie van de valveking serie.

100Watt en met 4 Ruby 6L6GCM buizen erin. 2 kanaals, clean en gain + een hele mooie spring reverb en een high en low input. Ook zit er een effect loop in zodat je bijv stereo kunt spelen.

Gain kanaal lijkt heel erg op een oude Marshall JCM 800. gewoon scheuren dus smile-emoticon
Er zit ook een Class A & A/B knop op die het wattage naar beneden kan halen. Mocht je m op Class A zetten wordt de versterker ongeveer 40Watt en wordt je sound iets rijker en duidelijker.

Er komt een peavey valveking 412 Slant cabinet bij + speaker kabel etc

Joost de Ruig
22 december 2015, 21:28
Komt je eigen VK uit een andere serie dan de top dan? In de VK-serie die ik ken zat een matige springreverb.

Een 4x12 zal een bredere spreiding van je sound hebben dan de 2x12 uit je combo. Ik heb de VK 112 gehad en vond die speaker maar zozo. De nieuwe eigenaar speelt metal en is er superblij mee.

mvdelden
22 december 2015, 22:09
Mijn versterker ziet er zo uit.
http://medias.audiofanzine.com/images/normal/peavey-valveking-212-807566.jpg

En de foto die ik gestuurd kreeg ziet er ongeveer zo uit.
http://media.musiciansfriend.com/is/image/MMGS7/Valve-King-Half-Stack/485058000000000-00-500x500.jpg

Joost de Ruig
22 december 2015, 22:21
Het logo met de vleugels is van de vorige VK-serie, dus deze head is uit dezelfde serie als de jouwe lijkt mij.

Waarom zoek je een head/cabinet? Wat mis je aan je eigen 212? In de budgetsfeer vind ik dat echt een prima combo.

Het cabinet kost nu nieuw rond de €450,- trouwens.

mvdelden
22 december 2015, 22:30
ik ben eigenlijk op zoek naar een versterker met aardig wat gain zoals de peavey 5150/6505. Aangezien ik de roland toch heb staan, was eigenlijk de vraag of de top en cabinet in de buurt komt.

Joost de Ruig
22 december 2015, 22:38
Ik ken de top niet, maar Peavey staat bekend om zijn (eigen type) gain. Genoeg voor een stevig potje shredden :)

pasqual
22 december 2015, 23:20
Volgende reactie krijg ik terug:Het gaat om de eerste versie van de valveking serie.

100Watt en met 4 Ruby 6L6GCM buizen erin. 2 kanaals, clean en gain + een hele mooie spring reverb en een high en low input. Ook zit er een effect loop in zodat je bijv stereo kunt spelen.

Gain kanaal lijkt heel erg op een oude Marshall JCM 800. gewoon scheuren dus smile-emoticon
Er zit ook een Class A & A/B knop op die het wattage naar beneden kan halen. Mocht je m op Class A zetten wordt de versterker ongeveer 40Watt en wordt je sound iets rijker en duidelijker.

Er komt een peavey valveking 412 Slant cabinet bij + speaker kabel etc

Om te beginnen: met een effectsloop kun je echt niet stereo spelen!! En als je het class a en a/b verhaal neemt: dit gaat over de texture knop. Als je 'm op 40 watt zet ( helemaal linksom ) wordt ie echt niet duidelijker maar juist modderiger! Maar als jij dezelfde versterker hebt in combo vorm dan weet je dit dus al! Dus eigenlijk vraag je naar de bekende weg... Verder: lees mijn eerste post nog eens! Het cabinet bepaald voor een groot gedeelte hoe de versterker gaat klinken...

muziekschuur
23 december 2015, 15:10
De valveking top en cabinet geeft meer oempf. Als je maatje een 4x12 speelt dan zal jouw verandering van 2x12 open back naar 4x12 closed back een prima verandering zijn. De JC is een pro amp. De Valveking ook. Als de 2x12 combo bevalt dan zal de top en cab je nog meer bevallen. Wil je iets anders dan het Peavey scheur kanaal? Dan een boost voor je clean kanaal. Of een distortion ervoor of beiden. Dan heb je met de schakeling naar je scheur kanaal een tweede "soort" schred. Dat maakt deze Peavey heel veelzijdig. En soms gewenster dan een 5150 of 6550. De Van Halen (fender 5150 III) kreeg dan ook de oude 5150 schred sound & Fender clean. Datzelfde (ongeveer.... meer peavey... dat wel) in de Valveking.

Al met al een prima ruil. Als het is wat je zoekt.

Een gesloten 2x12 onder je Peavey combo geeft je wel ongeveer dezelfde mogelijkheden. En dan behoudt je de Roland. Maar... Dan ben je ietsje centen kwijt.

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_g212_vintage.htm

Rooker
23 december 2015, 16:19
hoewel ik denk dat het een goede ruil is. De 4x12 combie wel eens uitgeprobeerd en ik vond het lekker klinken. Maar ik zou nooit een zelfde versterker er bij nemen. Verkoop dan je huidige valveking en zoek dan iets nieuws. Misschien dat je dan helemaal niet bij de top en 4x12 uitkomt maar bij iets heel anders. Er zitten echt wel een paar nadelen aan die amp hoewel ik hem echt wel goed vond. Zelf de top een paar jaar gehad.

mvdelden
23 december 2015, 18:45
Hiervoor speelde ik alleen op de Roland. En omdat we met de band een soort van stijlverandering hebben ondergaan van new wave rock naar Doom metal heb ik mijzelf een peavey 212 gekocht die mij zeer goed bevalt. De Roland is daardoor overbodig en tja dan krijg je deze ruil vraag.

Ik ben zeer te spreken over de versterker maar was wel benieuwd wat bijv een 112 6505 + combo ten opzichte van deze verschilt. Er is trouwens maar 1 gitaar in de band.

mvdelden
23 december 2015, 18:48
Trouwens nog bedankt voor de reacties, een echt topforum.

muziekschuur
24 december 2015, 11:47
De nieuwe 20 watt Peavey classic geeft je een fenderish clean. De 6505+ 1x12 is echt heel heel goed. Met name vanwege de closed back. Maar op het wat grotere podium kom je dan met een omlaag getunede gitaar oempf tekort. Dat kun je oplossen met een 1x12 (gesloten) eronder. In de oefenruimte zal de 6505+ je echt veel plezier geven.

Ik ging ervanuit dat (omdat je de JC hebt) dat clean ook belangrijk voor je was... Dat zal de 6505+ niet echt fenderish geven. Dan de truc met de phase90 op clean zoals Eddie dat voordeed.

De Valveking is meer een allround 2 kanaals stack. Je kan er van alles mee. Maar het lukt pas goed met de juiste pedalen. Maar dan lukt het ook met verve... ! En omdat deze dingen ontzettend veel verkocht zijn kan ook elke reparatie afdeling er goed weg mee. En dat is NIET onbelangrijk.

mvdelden
24 december 2015, 12:12
Ik zag een 6505+ op marktplaats staan voor 350 euro, toch maar eens kijken.

Rooker
24 december 2015, 18:48
2 keer een avond over de 6505+ 1x12 gespeeld. Slecht clean vind ik echt een under statement. Beter geen clean te noemen.
Een Valveking met een zak Wylde overdrive er voor 10 keer liever.